raziskave in razvoj Učenje in osebna rast zaposlenih je ključno področje za doseganje vizije JAVORA avtor Stojan KOKOŠAR, Javor d.d. Raziskave o uspešnosti in učinkovitosti podjetij, zlasti v ZDA in na Japonskem, so pokazale, da vrhunska uspešnost obravnavanih organizacij temelji predvsem na spremenjenem odnosu do ljudi. Ta podjetja so v veliki meri spremenila vodstveno in organizacijsko filozofijo in jo usmerila k "mehkim" dejavnikom, kot so: skupne vrednote, sposobnosti in znanje zaposlenih, stil vodenja, pravila vedenja, norme... Vsi našteti dej avniki so sestavni del ustrezno oblikovane organizacijske kulture podjetja, ki nadomešča togo birokratsko organiziranost. Enotna ocena vseh, ki delamo pri projektu Uravnoteženega sistema kazalnikov (BSC), je, da je za uresničitev postavljene vizije Javora področje nenehnega učenja in osebne rasti vseh zaposlenih izjemno pomembno. Brez vlaganj a v ljudi Javor ne bo mogel uresničiti ambiciozno zastavljene vizije, ki se glasi "Postatipojem odličnosti v lesni industriji Evrope ". Pri ugotavljanju vzročno - posledičnih povezav med ključnimi dejavniki v modelu BSC smo tudi v Javoru ugotovili, da področje učenja in rasti kot osnovni element kulture podjetja, izrazito vpliva na druga področja, in sicer na poslovne procese, področje kupcev ter končno na finančno področje. Uresničitev strategije "Stroškovne učinkovitosti vseh procesov in kako- vost njihovih rezultatov" lahko dosežejo samo odgovorni, sposobni in motivirani zaposleni, ki razumejo svojo vlogo pri doseganju postavljenih ciljev podjetja. Enako velja tudi za aktivnosti pri uresničevanju strategije "Zadovoljevanje potreb ključnih kupcev in razvoj dolgoročnih odnosov z njimi". Dobro opredeljeni cilji na področju učenja in rasti so torej najboljše zagotovilo, da bo podjetje uspešno tudi pri doseganju finančnih ciljev, saj pot do dobička vodi predvsem prek aktiviranja človeških potencialov vseh zaposlenih. Na strateških delavnicah BSC smo določili strategijo, ključne dejavnike, aktivnosti in merila, kako doseči postavljene cilje na področju učenja in osebne rasti (glej matriko). Dogovorili smo se za naslednjo strategijo: "Nenehno osvajanje, prenos, uporaba znanj in razvoj organizacijske kulture za doseganje ciljev podjetja" Opredeljeni so bili trije ključni dejavniki, ki po mnenju udeležencev najbolj vplivajo na izvajanje te strategije. Prvi dejavnik je "dvig izobrazbe in usposobljenosti kadrov". Za izvedbo te zahtevne naloge v okviru izobraževalnega centra Javora poteka vrsta aktivnosti. Opravljene analize so pokazale, kakšna je obstoječa izobrazbena struktura zaposlenih in kakšen je razkorak med dejansko in zahtevano izobrazbo zaposlenih. Izvedena analiza je osnova za izdelavo kvalitetnega plana izobraževanja in internega usposabljanja zaposlenih, določitev potrebnih funkcionalnih znanj po delovnih mestih ter dobra osnova za izdelavo plana zaposlovanja kadrov z ustrezno izobrazbo. Drugi ključni dejavnik je "motiviranje in razvoj pripadnosti podjetju". Analiza dveh že izvedenih anket o zadovoljstvu zaposlenih je pokazala, kakšna je organizacijska klima v podjetju. Analiza obeh anket je tudi osnova za sprejem ukrepov na tem področju. Doseči je namreč potrebno tako motivacijo zaposlenih, da bodo hkrati doseženi tako cilji in uspešnost podjetja kot celote in sočasno cilji oziroma zadovoljevanje potreb vsakega posameznika v podjetju. Aktivnosti na tem področju so naravnane tudi na sistematično gradnjo ugleda Javora v okolju, v katerem deluje, ter še posebej na razvoj in usposabljanje ključnih kadrov. Tretji ključni dejavnik je "razvoj in organizacija ustrezne komunikacijske strukture". Brez nenehnega pretoka sporočil prek vseh ravni in struktur v podjetju je nesmiselno pričakovati uresničitev vizije in strategij podjetja. Pri tem je na voljo veliko oblik in načinov komuniciranja. Od pisne oblike, kot je naše glasilo in informator, do neposrednega komuniciranja prek zborov delavcev, sveta delavcev, sindi- ViiaLeS 55(2003)5 raziskave in razvoj ^^^■1 PODROČJE STRATEGIJA KLJUČNI DEJAVNIK AKTIVNOSTI MERILO uCenje in Nenehno osvajanje, Izobrazba in usposobljenost > Izobraževalni renter Javor: OSEBNA prenos, uporaba znanj kadrov ■ analiza obstoječe izobrazbene • kvalifikacijska struktura RAST in razvoj organizacijske kulture strukture in ugotovitev razkoraka (dejanska in zahtevana) med dejansko in zahtevano izobrazbo ■ St. ur na zaposlenega (izobraževanje) za doseganje ciljev » analiza potreb • povprečna stopnja izobrazbe podjetja • izvedba potrebnih izobraževanj in usposabljanj za povečanje izobrazbene strukture kadrov • povečanje funkcionalnih znanj • tekoče pokrivanje potreb po kadrih porabljena sredstva za izobraževanje / stroški dela Motiviranje in razvoj > anketa o zadovoIjsf vu zaposlenih » absentizem pripadnosti podjetju > analiza in sprejem ukrepov > cilji posameznika-ctlji podjetja >* sistematična gradnja ugleda * indeks (anketa) Komuniciranje v podjetju > izvajanje notranjega komuniciranja • Število aktivnosti na vseh nivojih (glasil, sestankov, informiranje. > letni razgovori svet delavcev zbori delavcev, sindikat) • indeks(anketa) • Izboljšave in Vzpostavitev sistema zbiranja in ■ število izboljšav inovativnost nagrajevanja koristnih predlogov kata, "dneva odprtih vrat", letnih razgovorov, uvajanja skupinskega dela... Pri tem je potrebno vsekakor poudariti, daje najbolj učinkovita odkrita in poštena neposredna komunikacija oziroma t.im. horizontalna komunikacija. In še četrti ključni dejavnik. To je "vzpodbujanje inovativne dejavnosti". Danes je povsem jasno, da inovacije povečujejo dodano vrednost in so osnova za doseganje konkurenčne prednosti na trgu. Podjetja, ki samo posnemajo in nimajo razvite inovativne kulture, počasi nazadujejo in s tem ogrozijo svoj nadaljnji obstoj. Na tem področju moramo še veliko postoriti. Služba za kakovost in upravljanje s kadri je pripravila predlog sistema zbiranja in nagrajevanja koristnih predlogov, ki gaje uprava tudi sprejela. Sistem je temelj za poslovno inoviranje, za katerega je značilno, daje notranjega značaja in je vezano na notranje poslovne procese. D novi diplomanti HÄUSER, Mitja Integralni sistem za kontinuirano spremljanje procesa razžagovanja Diplomsko delo (višješolski študij) Mentor: Bojan Bučar Recenzent: Marijan Medic Biotehniška fakulteta, Oddelek za lesarstvo, Ljubljana, 2002. XVI, 79 f. : tabele, ilustr.; 30 cm. Bibliografija: str. 79. UDK: 621.93.023, 53.083, 534.2 Težave, s katerimi se na žagarskih obratih najpogosteje srečujemo, so nizka učinkovitost, slaba kakovost žaganih površin ter dimenzijsko odstopanje obdelovancev. Navedene težave so zelo pogosto posledica neprimernega napetostnega stanja v tračnem žaginem listu, kar je tudi glavni razlog za pojav razpok v pazdušnem delu ozobljenega dela orodja. Napetostno stanje v gibajočem se tračnem žaginem listu je odvisno od karakterističnega preseka orodja, napenjalne sile, kine-matičnih pogojev obratovanja ter vnesenih napetosti, ki so posledica pasovnih plastičnih deformacij. Kljub temu, da z vnosom napetosti v tračni žagni list zvišujemo najnižje lastne frekvence in izboljšujemo žagalno točnost, je osnovni razlog tega početja še vedno temperaturni gradient oziroma posledice, kijih le-ta v materialu orodja lahko povzroči. Med vnašanjem napetosti v tračne žagine liste - najpogostejši način vnašanja napetosti je vzdolžno pašno valjanje lista - se le ti prečno ukrivijo, ukrivljenost pa kontroliramo z merjenjem prečnega profila svetlobne reže. V splošnem velja, da se s povečevanjem dinamične togosti povečajo žagalne sposobnosti in kakovost na novo nastalih površin. Lastne frekvence tračnega žagnega lista so odvisne od napetosti, njegove upogibne togosti in radialne hitrosti. Z naraščanjem debeline, širine lista tračne žage in povečevanjem razdalje med drsnima vodiloma se lastne frekvence zmanjšujejo. Predstavljene analize nam dopuščajo fizikalni vpogled v nihajne načine tračnega žagnega lista, hkrati pa omogočajo verodostojno vrednotenje kontinuirano merjenih prečnih pomikov orodja, kar je bistvenega pomena tako za storilnost, kakor tudi kakovost novo nastalih površin. Ključne besede: tračni žagni listi, tračni žagalni stroji, napetosti, valjanje, vibracije, natančnost žaganja VijaLeS 55(2003) 5