39 Didakta Inkluzivne delavnice v Dnevnem centru na Ravnah na Koroškem Dnevni center Ravne na Koroškem, dislocirana enota CUDV Črna na Koroškem, že vse od ustanovitve leta 2005 intenzivno sodeluje z vzgojno-izobraževalnimi ustanovami na Ravnah. Sodelujemo z vrtcem Ajda, OŠ Prežihovega Voranca, OŠ Koroški Jeklarji in OŠ Juričevega Drejčka. Enkrat letno se srečujemo z našimi prijatelji iz Tretje OŠ Slovenj Gradec, ob večjih dogodkih pa nam na pomoč priskočijo tudi dijaki Gimnazije in Srednje šole Ravne. Kaj je inkluzija? Opredeljena je kot popolno spreje- manje in vključevanje vseh otrok in mladostnikov s ciljem, da se razvija sožitje in občutek pripadnosti tako v razredu, skupini kot tudi v družbi. Da bi tovr- stno definicijo inkluzije iz teorije prenesli tudi v pra- kso, smo se v Dnevnem centru Ravne odločili, da po- skušamo vsako leto pripraviti niz inkluzivnih delavnic v sodelovanju z okoliškimi šolami in vrtci. Sodelovanje med našim Dnevnim centrom in ostali- mi vzgojno-izobraževalnimi ustanovami v okolici po- teka tako v njihovih kot v naših prostorih. Vsebinsko vključuje različne zaposlitvene delavnice, socialne igre, skupne oglede prireditev, občasno vključevanje v njihovo izobraževalno delo, pa tudi skupne nasto- pe na proslavah in drugih prireditvah. Ob druženju se spoznavamo, si pomagamo, izmenjujemo ideje in širimo dobro voljo. Na koncu vsakega leta pa so- delovanje zaključimo s festivalom Naše igrarije, na katerem sodelujejo le otroci in učenci, s katerimi so- delujemo preko celega leta. V šolskem letu 2017/2018 smo tako naše inkluzivno druženje popestrili s krea- tivnim ustvarjanjem iz kartonske embalaže za mleko in sokove (KEMS). V odpadnih škatlah mleka in sokov smo prepoznali odličen vir za ustvarjanje, hkrati pa dobro možnost ozaveščanja in učenja ponovne upo- rabe. Delavnice smo, da ne bi bile le likovni izraz po- sameznika, popestrili tudi s pesmimi, dramatizacijo ali viharjenjem idej o tem, kako zaključiti izdelek. V inkluzivne delavnice se vključujejo vrtčevski otro- ci ter otroci, ki obiskujejo prvi, drugi in četrti razred osnovne šole. Temu primerno so izbrane tudi ideje za ustvarjanje, ki jih navajam v nadaljevanju. Težav- nostne stopnje izdelkov se razlikujejo po starosti in sposobnostih učencev. Prva inkluzivna delavnica z otroci Vrtca Ajda na Ravnah na Koroškem Koža je naš največji organ in dotik je najbolj senzori- čen čut. Taktilnost je pri otrocih s posebnimi potre- bami eno najpomembnejših čutil. Izdelali smo jablano kot taktilno tablo. Zamaški od- padne embalaže so bili jabolka, ki smo jih na izdela- Mihaela Knez, skupinska habilitatorka, Dnevni center Ravne na Koroškem no krošnjo jablane privijali in odvijali. Nastali izdelek pa ni le taktilno vzpodbuden, ampak je pri otrocih v starostnem obdobju, v katerem so obiskovalci naše- ga vrtca, lahko tudi pomemben pripomoček za urje- nje fino-motoričnih sposobnosti. Postopek 1 – barvanje debla in krošnje na že pripravljeno podlago (24. 10. 2017) Postopek 2 – barvanje čepkov in privijanje na drevesno krošnjo (24. 10. 2017) Druga in tretja inkluzivna delavnica z učenci OŠ Koroški jeklarji (1.a in 1.b razred) Za ti dve delavnici sem izbrala izdelavo ptičjih hi- šic. Delavnici s prvimi razredi sta potekali dvakrat, in sicer 9. 11. in 22. 11. 2017. ŠOLSKA PRAKSA 40 Didakta Na vsaki delavnici je sodelovalo okrog 20 učencev (gostov) ter okrog 5 učencev naše enote. Delo je potekalo ob medsebojni po- moči (9. 11. 2017). Učenci sodelujejo na teh delavnicah že od vrtca dalje. Sodelovanje je obrodilo uspeh pri sprejemanju drugačnosti. (9. 11. 2017) Pri delu so se vsi zelo potrudili (1. 12. 2017) Na koncu je vedno nastala skupinska foto- grafija (1. 12. 2017) Skozi viharjenje idej smo s sodelavkami spoznale, kako zelo je uporabna odpadna embalaža. Na vsaki delavnici smo razložile, da gre za odpadno embalažo, ki jo učenci najdejo tudi doma, in da jo lahko tudi doma ponovno uporabijo. (22. 11. 2017) Učenci našega oddelka in učenci osnovne šole so v sodelovanju izdelali vsak svojo ptičjo hišico. Od- padno embalažo so polepili z listki, jih pobarvali, dodali slamice in na koncu še semena. Vsi skupaj pa so zapeli pesem o lačni ptički. Četrta inkluzivna delavnica z učenci OŠ Preži- hovega Voranca (4. razred) Četrtošolcem smo zadali najtežjo nalogo. Iz odpa- dnih škatel so naredili vodnjake. Škatle so najprej oblekli z blagom. Ponovno so uporabili embalažo, v kateri se nahaja igračka v čokoladnem jajčku, iz nje naredili vedro, in ga na- mestili na vitel v vodnjaku. Pri tem so uporabili tudi vrvico ter lesene palčke za meso. 41 Didakta Učenci OŠ Koroški Jeklarji so bili našim učencem vedno v pomoč (18. 1. 2018) Da konec zgodbice ne bi bil tako krut, smo volka izgnali iz naših gozdov. Obljubil je, da se bo poboljšal (25. 1. 2018). Foto: Učenci so svoje izdelke vsakič odnesli domov (19. 12. 2017). Peta inkluzivna delavnica z učenci OŠ Juričeve- ga Drejčka Z učenci šole Juričevega Drejčka smo izdelali sto- jala za pisala. Pri izdelovanju smo uporabili odpa- dno blago – učenci so bili nad izdelki navdušeni. Šesta in sedma inkluzivna delavnica z učenci OŠ Koroški jeklarji (2.a in 2.b razred) Delavnici sta potekali 18. in 25. 1. 2018. Učenci so na odpadne škatle sokov in mleka nalepili časopisni papir in na tak način škatle popolnoma oblekli. Na škatle so nalepili junake iz pravljice o Rdeči kapici ter jih pobarvali. Izdelali so ročne lutke: rdečo kapi- co, volka, babico, gozd in lovca. Ob koncu delavnice sem pripovedovala zgodbico o Rdeči kapici. Posameznik, ki je imel poimeno- vanega likovnega junaka, je ročno lutko v tistem trenutku dvignil v zrak. Tako smo skupaj zaigrali pravljico o Rdeči kapici. Cilj inkluzivnega druženja, s katerim smo začeli takoj ob ustanovitvi enote, je bil predvsem v mo- žnosti večje stopnje socializacije naših učencev. Hkrati pa smo z druženjem želeli okoliškim učen- cem drugih šol omogočiti, da spoznajo duševno motnjo, jo sprejmejo in preženejo strah pred njo. Ker so mlajši otroci najbolj dovzetni za spoznava- nje novosti, smo z njimi začeli delati že v predšol- skem obdobju. Rezultati našega dela so odlični, odnos okolja do oseb z motnjami v duševnem razvoju pa je opa- zno drugačen, kot je bil pred 13 leti. Naši koraki so majhni in počasni. A prepričano ho- dimo k pravemu cilju. Kitajski pregovor pravi, da je tisti, ki je prestavil goro, začel z majhnim kamnom. Do tja, kamor je vredno priti, pa ne vodi nobena bližnjica.