Center za raziskovanje in spodbujanje nadarjenosti Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani se predstavi: Zakaj spodbujati nadarjene otroke in mladostnike za uc ˇenje in kako? Mojca Juriševic ˇ Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta mojca.jurisevic@pef.uni-lj.si Povzetek Ob mednarodnem letu nadarjenosti in ustvarjalnosti 2013 smo v ok- viru Centra za raziskovanje in spodbujanje nadarjenosti Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani pripravili različne dejavnosti za stro- kovne delavce na področju vzgoje in izobraževanja. Glavni namen je bil, da bi bolje razumeli značilnosti in učne potrebe nadarjenih otrok in mladostnikov, spoznali in promovirali učinkovite pristope za pedagoško delo z njimi, izmenjali izkušnje in strokovna znanja ter tako skupaj prispevali k ustvarjanju učeče se skupnosti vzgojiteljev, učiteljev in drugih strokovnih delavcev v izobraževanju za bolj ka- kovostno poučevanje. Strokovna srečanja so po mnenju udeležencev dobro uresničila svoj namen ter spodbudila k nadaljnjim strokovnim premislekom, ki so pomembno povezani tudi s spodbujanjem učnih potencialov v otroštvu, še preden otroci dobro prestopijo šolski prag. Ključne besede: izobraževanje nadarjenih otrok in mladostnikov, spodbujanje učnih potencialov, CRSN, mednarodno leto nadarjenosti in ustvarjalnosti 2013. Center for Research and Promotion of Giftedness at the Faculty of Education of the University of Ljubljana present itself: Why we should Encourage Gifted Children and Adolescents to Learn and How? Abstract To celebrate the International Y ear of Giftedness and Creativity 2013, we prepared various activities for professional staff in education in collaboration with the Center for Research and Promotion of Gifted- ness at the Faculty of Education of the University of Ljubljana. The main purpose was to better understand the characteristics and learn- ing needs of gifted children and adolescents, to learn and promote effective approaches to pedagogical work with them, to exchange experience and expert knowledge and in that way jointly contribute to the creation of a learning community of educators, teachers and other professionals in education with the goal to improve the qual- ity of teaching. According to the participants, professional meetings have completely fulfilled their purpose and encouraged further profes- sional considerations that are importantly connected to the promo- tion of learning potential in childhood even before the children cross the school threshold. Keywords: education of gifted children and adolescents, promotion of learning potentials, Center for Research and Promotion of Giftedness, International Year of Giftedness and Creativity 2013. 45 Raziskave učnih izzivov in spodbudnega okolja, ne želijo pa (socialno) izstopati zaradi svoje nadarjenosti (Juriševič, 2012). Pomen zgodnjega spodbujanja potencialov otrok za uˇ cenje – individualna predavanja Aprila 2013 je v okviru CRSN o pomenu obravnave nadarje- nih v zgodnjem otroštvu predavala škotska strokovnjakinja dr. Margaret Sutherland z glasgowske univerze, ki je tudi aktual- na predsednica škotske mreže za nadarjene (Scottish Network for Able Pupils, SNAP). Predavateljica je poudarila inkluzivni pristop v vzgoji in izobraževanju nadarjenih v predšolskem in šolskem obdobju ter izpostavila štiri ključne dejavnike za nje- govo uspešno izvajanje: 1) skrb za celostni osebnostni razvoj nadarjenih otrok, 2) spodbudno učno okolje z raznolikimi pri- ložnostmi, ob katerih otroci lahko pokažejo svoje interese ter porajajoče se talente, 3) sodelovanje med starši, vzgojitelji in drugimi strokovnimi delavci in 4) načrtna umeščenost primer- nih dejavnosti za nadarjene otroke v vrtčevski in šolski kurikul. Avgusta je CRSN gostil srbskega zdravnika Ranka Rajovića, avtorja programa NTC za spodbujanje učenja, ki je udeležen- cem na podlagi nevrofizioloških spoznanj predstavil različne gibalne in miselne (ustvarjalne) igre, s katerimi je mogoče pre- prosto in za otroke zanimivo spodbujati razvoj njihovih učnih potencialov v predšolskem obdobju, ko se možgani razvijajo zelo intenzivno. 1 Motiviranje nadarjenih za šolsko uˇ cenje – strokovni posveti Leta 2013 smo izvedli šest enodnevnih strokovnih posvetov za različne ciljne populacije strokovnih delavcev na področju vzgoje in izobraževanja. Njihov temeljni namen je bil bolje ra- zumeti značilnosti in učne potrebe nadarjenih v vrtcu in šoli ter spoznati, izmenjati in promovirati učinkovite pristope za moti- viranje nadarjenih za učenje na različnih predmetnih področjih: naravoslovnem, matematičnem, tehničnem, računalniškem in umetniškem, poleg tega pa premisliti ključne dejavnike spod- budnega učnega okolja za razvoj potencialov v vrtcu in prvih razredih osnovne šole. Eno strokovno srečanje je bilo posveče- no dvojno izjemnim učencem, tj. nadarjenim učencem s poseb- nimi potrebami, saj so ti učenci skupina nadarjenih, ki je zaradi svoje dvojne posebnosti še posebno slabo prepoznavna (npr. nadarjeni učenci z vedenjsko-čustvenimi težavami, s specifič- nimi učnimi težavami, z zaznavnimi motnjami), eno strokov- no srečanje pa je bilo namenjeno psihologom, da bi izmenjali izkušnje o tem, kako je v vzgojno-izobraževalnih ustanovah mogoče podpreti vzgojitelje in učitelje za boljše prepoznavanje nadarjenih otrok in mladostnikov ter ustrezno delo z njimi v vrtcu in šoli. 2 Poudariti velja, da so vse omenjene posvete na 1 Več o programu NTC v Sloveniji si lahko ogledate na spletnih straneh CRSN. 2 Več o vsebini posameznega strokovnega srečanja si lahko ogledate na spletnih straneh CRSN. Uvod Center za raziskovanje in spodbujanje nadarjenosti (CRSN) je bil ustanovljen v študijskem letu 2010/11 kot sestavna enota Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani, in sicer z namenom spodbujati sodelovanje in izmenjavo znanja, dobrih praks in inovativnih idej med različnimi pedagoškimi strokovnjaki na področju vzgoje in izobraževanja nadarjenih. Med cilji CRSN je izpostavljeno tudi izvajanje različnih razvojno-raziskoval- nih, izobraževalnih in svetovalnih dejavnosti ter promocija na- darjenosti v smislu spodbujanja kakovosti življenja nadarjenih. Člani CRSN so visokošolski učitelji in sodelavci Pedagoške fa- kultete UL, ki v okviru centra delujejo prostovoljno, pri izvajan- ju različnih dejavnosti pa se povezujejo z različnimi partner- skimi institucijami znotraj države (vrtci, šole, druge fakultete in univerze, kulturne ustanove, znanstveni inštituti, društva) in mednarodno. CRSN se je v letu 2013 pridružil pobudi za mednarodno leto nadarjenosti in ustvarjalnosti, ki jo je dal Svetovni svet za na- darjene in talentirane otroke (World Council for Gifted and Talented Children, WCGTC) in je sprožila številne dejavnos- ti na področju ozaveščanja o pomenu dela z nadarjenimi po vsem svetu. Sodobna raziskovalna spoznanja namreč kaže- jo, da razvoja nadarjenih mladih ne gre prepuščati naključju, temveč ga je treba spremljati, spodbujati in usmerjati, da bi se nadarjeni otroci in mladostniki razvili v zdrave in uresničene osebe, ki pomembno prispevajo tudi k družbenemu blagostan- ju in napredku. Zaznamovanje mednarodnega leta nadarjenosti in ustvarjalnosti v okviru CRSN Mednarodno leto nadarjenosti in ustvarjalnosti 2013 smo v CRSN zaznamovali z različnimi strokovnimi srečanji. Pri nji- hovi pripravi je bilo prizadevanje usmerjeno predvsem v oza- veščanje strokovne in širše javnosti o pomenu in možnostih izobraževanja nadarjenih na različnih področjih – od nara- voslovnih do kulturno-umetniških – ter v njihovem povezo- vanju in v preseganje stereotipov o izobraževanju nadarjenih kot elitistični in socialno nepravični obliki delovanja. Temeljni cilj je bil zagotavljanje podpore učiteljem (vzgojiteljem, osnov- nošolskim in srednješolskim učiteljem) in pedagogom (social- nim, specialnim, rehabilitacijskim, likovnim), diplomantom in študentom Pedagoške fakultete UL ter drugim strokovnim delavcem v vzgoji in izobraževanju za motiviranje nadarjenih za učenje v vrtcu in šoli. Konceptualno smo pobudo zasnovali na podlagi ugotovitev raziskave Vzgoja in izobraževanje nadar- jenih v okviru projekta ESS Analiza ključnih dejavnikov zago- tavljanja kakovosti znanja v vzgojno-izobraževalnem sistemu (2010–2012), v kateri se je pokazalo, da učitelji zaznavajo raz- lične potrebe po nadaljnjem strokovnem usposabljanju za delo z nadarjenimi učenci v šoli, da si nadarjeni učenci v šoli želijo 44 46 vzgoje v zgodnjem otroštvu za razvoj učnih potencialov otrok (mag. Nataša Bucik, Nada Požar Matijašič). Udeleženci posveta so bili izredno zadovoljni tudi z interaktivnimi delavnicami, v sklopu katerih so spoznali različne oblike spodbudnega učnega okolja (uprizoritveno in/ali raziskovalno naravnano) ter kon- kretne pedagoške pristope oziroma načine, kako je mogoče motivirati otroke za nadaljnje učenje na različnih področjih (družboslovje, naravoslovje, matematika, računalništvo, jezik, šport, gospodinjstvo, likovna in glasbena vzgoja oz. umetnost). Posvet je z razstavo 45 različnih vrst ptičjih peres pod men- torstvom doc. dr. Gregorja Torkarja zaokrožil učenec četrtega razreda Osnovne šole Sostro Marcel Ilnikar. Sklep in pogled naprej Izvedena strokovna srečanja v letu 2013 kažejo, da se vzgojitelji, učitelji in drugi strokovni delavci na področju vzgoje in izob- raževanja zavedajo, kako pomembno je pozornost posvečati zgodnjemu razvoju učnih potencialov ter skrbi za zdrav oseb- nostni razvoj nadarjenih otrok in mladostnikov. Zavedajo se tudi, da na tem področju še niso dovolj dobro usposobljeni ter si želijo pridobivati nova znanja – strokovnih posvetov se je leta 2013 skupaj udeležilo 913 strokovnih delavcev in 97 odstotkov jih je navedlo, da bi se podobnih posvetov udeleževali tudi v prihodnje; predvsem si želijo več praktičnih vsebin in metod, ki bi jim bile v pomoč pri kakovostnem delu z nadarjenimi, ter dobrih praks kot idej, s katerimi bi lahko napredovali v procesu lastnega strokovnega razvoja. Še posebno so se v tem pogledu izkazale tiste delavnice in druge vrste predstavitev na posvetih, ki so se bolj celostno oziroma življenjsko lotile poučevanja s ciljem spodbujanja izjemnih učnih potencialov, kot na primer interdisciplinarno povezovanje umetniških ter naravoslovnih, tehniških in matematičnih področij, problemsko in raziskoval- no zastavljeno učenje, sodelovanje šol z zunanjimi strokovnjaki (umetniki, znanstveniki), povezovanje z različnimi kulturnimi ustanovami ter raznovrstna vpetost v okolje (tabori, ekskurzije, različne iniciative). Zdi se, da imajo v vseh omenjenih vzdolž- nih in prečnih prepletanjih umetnost oziroma kulturno-umet- niške dejavnosti poseben položaj, saj je umetnost sama nedvom- no pot h komunikaciji, hkrati pa se skozi različne umetniške dejavnosti razvijajo premisleki o tej komunikaciji – umetnost omogoča (svobodno) izražanje, kar spodbuja k razvoju, hkrati pa deluje sproščujoče. Oboje je za razvoj nadarjenega otroka ali mladostnika izjemnega pomena. poseben način obogatili tudi študentje, ki so pod strokovno- -umetniškim vodstvom Branke Potočnik Krajnik predstavili rezultate svojega glasbenega ustvarjanja med študijem na pe- dagoški fakulteti. Zdi se, da sta za bralce te revije še posebno zanimivi dve stro- kovni srečanji oziroma posveta, in sicer Spodbujanje nadarje- nih učencev na umetniških področjih in Spodbudno učno okolje za nadarjene otroke v predšolskem in zgodnjem šolskem obdob- ju. Posvet Spodbujanje nadarjenih učencev na umetniških pod- ročjih smo organizirali za učitelje umetniških predmetov v osnovni in srednji šoli 16. septembra 2013. Vsebinsko je posvet ponudil bogat preplet likovne, glasbene, plesne in gledališke umetnosti v obliki krajših predavanj, predstavitev in interaktiv- nih delavnic (izr. prof. mag. Črtomir Frelih, Vesna Geršak, red. prof. Edvard Majaron, mag. Liz Mehlior, doc. Brina Jež Bre- zavšček, Branka Potočnik Krajnik, Marjan Prevodnik, doc. dr. Branka Rotar Pance, izr. prof. dr. Barbara Sicherl Kafol, doc. dr. Beatriz Tomšič Čerkez, Konstanca Zalar). Uvodno predavanje je pripravil red. prof. dr. Zvezdan Pirtovšek in v njem je udele- žence posveta seznanil s sodobnimi spoznanji o nevroloških temeljih umetniške nadarjenosti. Mag. Nataša Bucik in Nada Požar Matijašič sta predstavili vsebine Kulturnega bazarja 2014 ter utemeljili pomen kulturno-umetnostne vzgoje za spodbu- janje ustvarjalnosti ter uresničevanje nadarjenosti pri otrocih in mladostnikih. Otroški pevski zbor in nekateri drugi učenci Glasbene šole Škofja Loka so poskrbeli, da je strokovni posvet postal tudi zanimivo in prijetno kulturno doživetje. Posvet Spodbudno učno okolje za nadarjene otroke v pred- šolskem in zgodnje šolskem obdobju smo organizirali za vzgojitelje predšolskih otrok in učitelje razrednega pouka 19. novembra 2013. Vsebine posveta so se nanašale tako na in- dividualne razlike v razvoju in učenju predšolskih in mlajših šolskih otrok ter pomen zgodnjega prepoznavanja in dela z nadarjenimi otroki (Jasna Cvetković Lay, red. prof. dr. Ljubica Marjanovič Umek) kot na konkretne pedagoške pristope, med katerimi smo spoznali vlogo učitelja pri izvajanju bralnih do- godkov, MUF – prvo univerzo za otroke, NTC-igre za pred- šolske otroke, delavnice za sodobno glasbo in pouk Fibonacci (Leonora Drgan, viš. pred. mag. Ana Gostinčar Blagotinšek, izr. prof. Alja Lipavic Oštir, izr. prof. Barbara Sicherl Kafol, red. prof. Igor Saksida) ter izpostavili pomen kulturno-umetnostne Center za raziskovanje in spodbujanje nadarjenosti Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani se predstavi: Zakaj spodbujati nadarjene otroke in mladostnike za uc ˇenje in kako? 47 Raziskave Viri in literatura 1. Gradišek, P . (Ur.) (2013). Spodbudno učno okolje za nadar- jene otroke v predšolskem in zgodnješolskem obdobju, zbor- nik povzetkov. Ljubljana: Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani. 2. Juriševič, M. (2012). Nadarjeni učenci v slovenski šoli. Ljub- ljana: Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani. 3. Juriševič, M. (Ur.) (2013a). Motiviranje nadarjenih učencev za učenje naravoslovja, zbornik povzetkov. Ljubljana: Peda- goška fakulteta Univerze v Ljubljani. 4. Juriševič, M. (Ur.) (2013b). Spodbujanje nadarjenih učen- cev na umetnostnih področjih, zbornik povzetkov. Ljublja- na: Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani. 5. Juriševič, M. in Gradišek, P . (Ur.) (2013). Posvetovanje Pod- pora psihologa vzgojiteljem in učiteljem pri delu z nadarje- nimi. Ljubljana: Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani. 6. Kuzman, B. (Ur.). (2013). Motiviranje nadarjenih učencev za matematiko, računalništvo in tehniko, zbornik povzet- kov. Ljubljana: Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani. 7. Metljak, M. (Ur.) (2013). Nadarjeni učenci s posebnimi pot- rebami, zbornik povzetkov. Ljubljana: Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani. 8. Robinson, W. in Campbell, J. (2010). Effective teaching in gifted education: Using the whole school approach. London: Routledge. 9. http://www.pef.uni-lj.si/crsn.html 10. http://www.world-gifted.org/