9 770351 665821 2 M A T E M A T IK A +F IZ IK A +A S T R O N O M IJ A +R A ČU N A LN IŠ T V O # ISSN 0351-6652 9 7 7 0 3 5 1 6 6 5 8 2 1 PR E S E K L E T N I K 4 8 ( 2 0 2 0 / 2 0 2 1 ) Š T E V I L K A 2     ̌                      P                     Presek list za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje letnik 48, šolsko leto 2020/2021, številka 2 Uredniški odbor: Vladimir Batagelj, Tanja Bečan (jezikovni pregled), Mojca Čepič, Mirko Dobovišek, Vilko Domanjko, Bojan Golli, Andrej Guštin (astronomija), Marjan Jerman (matematika), Martin Juvan, Maja Klavžar, Damjan Kobal, Lucijana Kračun Berc (tekmovanja), Peter Legiša (glavni urednik), Andrej Likar (fizika), Matija Lokar, Aleš Mohorič (odgovorni urednik), Marko Razpet, Jure Slak (računalništvo), Matjaž Vencelj, Matjaž Zaveršnik (tehnični urednik). Dopisi in naročnine: DMFA–založništvo, Presek, Jadranska ulica 19, p. p. 2964, 1001 Ljubljana, telefon (01) 4766 633, telefaks (01) 4232 460, 2517 281. Internet: www.presek.si Elektronska pošta: info@dmfa-zaloznistvo.si Naročnina za šolsko leto 2020/2021 je za posamezne naročnike 22,40 eur – posamezno naročilo velja do preklica, za skupinska naročila učencev šol 19,60 eur, posamezna številka 6,00 eur, stara številka 4,00 eur, letna naročnina za tujino pa znaša 30 eur. Transakcijski račun: 03100–1000018787. List sofinancira Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije iz sredstev državnega proračuna iz naslova razpisa za sofinanciranje domačih poljudno-znanstvenih periodičnih publikacij. Založilo DMFA–založništvo Oblikovanje Tadeja Šekoranja Tisk Collegium Graphicum, Ljubljana Naklada 1100 izvodov © 2020 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije – 2119 ISSN 2630-4317 (Online) ISSN 0351-6652 (Tiskana izd.) Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovoljeno. Poštnina plačana pri pošti 1102 Ljubljana. Presek objavlja poljudne in strokovne članke iz matematike, fizike, astronomije in računalništva. Poleg člankov objavlja Pri- kaze novih knjig s teh področij in poročila z osnovnošolskih in srednješolskih tekmovanj v matematiki in fiziki. Prispevki naj bodo zanimivi in razumljivi širšemu krogu bralcev, učencem viš- jih razredov osnovnih šol in srednješolcem. Članek naj vsebuje naslov, ime avtorja (oz. avtorjev) in sedež institucije, kjer avtor(ji) dela(jo). Slike in tabele, ki naj bodo ošte- vilčene, morajo imeti dovolj izčrpen opis, da jih lahko večinoma razumemo ločeno od besedila. Slike v elektronski obliki morajo biti visoke kakovosti (jpeg, tiff, eps . . . ), velikosti vsaj 8 cm pri ločljivosti 300 dpi. V primeru slabše kakovosti se slika primerno pomanjša ali ne objavi. Avtorji člankov, ki želijo objaviti slike iz drugih virov, si morajo za to sami priskrbeti dovoljenje (copyri- ght). Zaželena velikost črk je vsaj 12 pt, razmak med vrsticami pa vsaj 18 pt. Prispevke pošljite odgovornemu uredniku na naslov uredni- štva DMFA–založništvo, Presek, p. p. 2964, 1001 Ljubljana ali na naslov elektronske pošte info@dmfa-zaloznistvo.si. Vsak članek se praviloma pošlje vsaj enemu anonimnemu re- cenzentu, ki oceni primernost članka za objavo. Če je prispevek sprejet v objavo in če je besedilo napisano z računalnikom, po- tem uredništvo prosi avtorja za izvorne datoteke. Le-te naj bodo praviloma napisane v eni od standardnih različic urejevalnikov TeX oziroma LaTeX, kar bo olajšalo uredniški postopek. Avtor se z oddajo članka strinja tudi z njegovo kasnejšo ob- javo v elektronski obliki na internetu.        ̌           b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b     ̌         P 48 (2020/2021) 22 Vpogled v črno škatlo Pogosto se v pogovo- rih o matematiki pojavi beseda algoritem, to je postopek, ki v nekaj za- porednih korakih reši zadano nalogo. Dobro znana primera sta mno- ženje in deljenje s po- močjo svinčnika in pa- pirja. Algoritmi so lah- ko zelo koristni, a mo- ramo dobro poznati nji- hovo delovanje, če želi- mo, da dajo pravičen re- zultat. Zadnja leta se namreč ustvari in širi zelo veliko podatkov, ki jih uporabljajo na občutljivih področjih, kot so najemi, posojila in zdravstvo. Ljudje občutimo končne od- ločitve algoritmov, ne vemo pa, s pomočjo katerih podatkov in na kakšen način so algoritmi do teh od- ločitev prišli. Lahko si predstavljamo, da so bile od- ločitve sklenjene glede na vsebino zaprte črne škatle. Matematiki in mnogi drugi zahtevajo večjo odprtost in odgovornost, ki bi omogočila analizo algoritmov in prepoznala različne oblike pristranskosti (glede na raso, spol, starost in etnično pripadnost). Raziskovalci imajo več predlogov, kako zagotoviti pravičnost. Eden od predlogov zahteva od razvijal- cev algoritmov, da v naprej dokažejo, da algoritmi niso pristranski, ne pa da se od uporabnikov pri- čakuje, da sami odkrijejo nepravičnosti. Spet drugi predlog uporablja tehnike iz sociologije, recimo, zahteva odgovore na vprašanja oblike Bi isto osebo zaposlili, tudi če bi bila druge rase? Ne glede na me- todo in sprejeta pravila so cilj raziskovalcev transpa- rentni algoritmi, pri katerih razlaga odločitve na bo temeljila na stavku Ker se je tako odločila umetna inteligenca. Več o tej temi si lahko preberete v knjigi Cathy O’Neil iz leta 2016 z naslovom Weapons of Math De- struction: How Big Data Increases Inequality and Threatens Democracy. ××× S  : Svetlobni senzorji digitalnih fotoaparatov so občutljivi tudi v bližnji ultravijolǐcni in infrardeči svetlobi, zato imajo pred senzorjem vgrajen filter, ki prepušča predvsem vidno svetlobo. Z odstranitvijo tega filtra, ki ni enostaven poseg, pa lahko s fotoaparatom zajemamo slike v širšem spektru. Z razlǐcnimi filtri na objektivu lahko fotografiramo le na želenem spektralnem območju. Fotografija na naslovnici je bila posneta s filtrom, ki prepušča le infrardečo svetlobo z valovno dolžino nad 950 nanometri. Pokrajina ni prekrita s snegom, le odbojnost zelenih rastlin je v infrardečem območju velika, zato je vse s soncem osvetljeno rastje videti belo. Foto: Andrej Guštin ̌  2 Vpogled v črno škatlo  4–7 Gotska okna (Peter Legiša) 8–11 Littlov zakon (Gašper in Mateja Mrmolja)  12–15 Lebdeča vrtavka (Andrej Likar) 18–20 Lebdeči magnet (Andrej Likar)  21–24 Solarografija (Krištof Skok) ̌̌ 25–30 Eksponentne vragolije (Simon Čopar)  16–17 Nagradna križanka (Marko Bokalič) 24 Rešitev nagradne križanke Presek 48/1 (Marko Bokalič) 30–31 Naravoslovna fotografija – Naravna uklonska mrežica (Aleš Mohorič)  priloga Izbirno tekmovanje za evropsko spletno olimpijado priloga Šolsko tekmovanje v znanju poslovne in finančne matematike ter statistike za srednje šole      P 48 (2020/2021) 2 3 Kazalo       P 48 (2020/2021) 24 Gotska okna P L̌ Pred leti je avtor tega članka v Obzorniku za matematiko in fiziko objavil kratko poročilo o za- nimivi knjigi z naslovom Geometry Civilized [1]. Knjigo je napisal ameriški zgodovinar znanosti z dobrim znanjem klasične geometrije, zbiratelj ele- mentarnih geometrijskih problemov. V knjigi ima- mo ogromno zapisov in ilustracij o uporabi geome- trije v različnih civilizacijah in tudi kar nekaj ma- tematike. Avtor poleg množice druge snovi obrav- nava načrte gotskih oken – idealizirano, kot bi bila sestavljena iz daljic in krožnih lokov. -1 -0.5 0.5 1 0.5 1 1.5 0 A B C SLIKA 1. Enakostranǐcni gotski lok Eden osnovnih elementov takih oken je na sliki 1. Imamo daljico AB. Narišemo krožni lok s središčem v točki A skozi B in krožni lok s središčem v točki B skozi A. Oba loka se sekata v C . Trikotnik ABC je enakostraničen, zato knjiga sestav lokov AC in BC imenuje enakostranični gotski lok. Daljica AB je osnovnica tega loka. Take loke imamo na portalu v Pleterjah (slika 2) iz leta 1420. Portal je preživel po- žig samostana v turškem vpadu leta 1471. SLIKA 2. Stara gotska cerkev v Pleterjah Ta osnovni element lahko zapolnimo s krožnica- mi, z dodatnimi manjšimi gotskimi loki, ki se doti- kajo. Dobimo lahko lepe vzorce in priložnost za ra- zne geometrijske naloge. Te so sestavili in tako ali drugače rešili srednjeveški mojstrski gradbeniki, ki       P 48 (2020/2021) 2 5 so zlasti v zgodnjem obdobju združevali znanje ge- ometrije, arhitekture, gradbeništva in kamnoseštva. Njihova imena so se praktično vsa izgubila. Ostali so le kamnoseški znaki na elementih katedral – neka- kšni podpisi mojstrov. Katedrale so gradile skupine obrtnikov, ki so se večkrat selile z enega gradbišča na drugo, ko je zmanjkalo denarja ali pa je bilo po- trebno počakati, da se apnena malta dovolj strdi, da so lahko nadaljevali v višino. Brez velike podpore (in večkrat tudi prostovoljnega dela) prebivalstva pa take množice čudovitih stavb v (menda mračnem) srednjem veku ne bi bilo mogoče uresničiti. Spomnimo se nekaj dejstev iz geometrije. Dve krožnici s središčema A in B se dotikata v točki T , če imata v T skupno tangento t. Na slikah 3 in 4 imamo dva načina dotikanja. Točka T je potem edina sku- pna točka obeh krožnic. Ker sta daljici AT in BT obe pravokotni na t, sta kolinearni: Središči dotikajočih se krožnic in njuno dotikali- šče ležijo na isti premici. t R 1 R 2 A BT SLIKA 3. Razdalja med središčema A in B dotikajočih se krožnic je enaka vsoti polmerov. Za nas je posebej pomembno naslednje dejstvo: Razdalja med središčema dotikajočih se krožnic je enaka: a) vsoti polmerov, če se krožnici dotikata od zunaj in b) razliki polmerov, če se dotikata od znotraj. Včrtajmo enakostraničnemu gotskemu loku z do- dano osnovnico AB dolžine 2 krožnico s središčem S kot na sliki 5. Kolikšen je njen polmer r? Ker se ta krožnica in krožni lok od B do C (ki ima pol- mer 2) dotikata, je razdalja središč enaka razliki pol- t A B T SLIKA 4. Razdalja med središčema A in B dotikajočih se krožnic je enaka razliki polmerov. SLIKA 5. merov, torej d(A, S) = 2 − r . Enako vidimo, da je d(B, S) = 2 − r . To pomeni, da S leži na simetrali daljice AB. (To je jasno tudi iz simetrijskih razlo- gov.) Naj bo O središče daljice AB. Trikotnik AOS je pravokoten, zato je po Pitagorovem izreku 1+ r 2 = (2− r)2 = 4− 4r + r 2. Od tod je 4r = 3 in r = 3/4.       P 48 (2020/2021) 26 -1.2 -1 -0.8 -0.6 -0.4 -0.2 0.2 0.4 0.6 0.8 1 1.2 -0.6 -0.4 -0.2 0.2 0.4 0.6 0.8 1 1.2 1.4 1.6 1.8 0 A B C D E O S F SLIKA 6. Oglejmo si zdaj malo bolj zapleten primer na sliki 6. Spet je d(A,B) = 2. Tu imamo tri enakostra- nične gotske loke in krožnico K s polmerom x in središčem S. Ker se K in lok BC s središčem A do- tikata od znotraj, je d(A, S) = 2 − x. Ker se K in lok OD dotikata od zunaj, je d(A, S) = 1 + x. Iz 2− x = 1+ x dobimo x = 1/2 in d(A, S) = 3/2. Naj bo d(O, S) = y . Iz pravokotnega trikotnika AOS do- bimo 1 + y2 = 9/4 in od tod y = √ 5/2. Ta vzorec najdemo v Franciji: v ostankih samostana Saint Jean des Vignes v kraju Soissons in z mnogo dodatnega okrasja v palači Palais Synodal v burgundskem me- stu Sens. Tudi slovensko gotsko okno na sliki 7 ima v osnovi ta vzorec. Še bolj zapleten je primer okna na sliki 8. Tu imamo v enakostraničnem gotskem loku z osnov- nico AB dolžine 2 spodaj štiri podobne manjše loke z osnovnico 1/2. Naša prva naloga je določiti polmer a krožnice, ki se dotika dveh malih gotskih lokov na desni in loka BC . Vemo: d(A, S) = 2−a, d(B, S) = d(O, S) = 12+a. Točka S torej leži na simetrali daljice OB. Označimo z E razpolovišče daljice OB. Označimo d(E, S) = z. SLIKA 7. Gotsko okno Iz pravokotnega trikotnika OES ugotovimo: z2 = (d(O, S))2 − 1 4 = ( 1 2 + a )2 − 1 4 = a2 + a. Iz pravokotnega trikotnika AES pa sledi z2 = (2− a)2 − 9 4 = a2 − 4a+ 7 4 . Če oba izraza izenačimo, dobimo 5a = 7/4 in od tod a = 7/20 = 0,35. Izračunamo lahko še d(E, S) = z = 3 20 √ 21.       P 48 (2020/2021) 2 7 -1.2 -1 -0.8 -0.6 -0.4 -0.2 0.2 0.4 0.6 0.8 1 -0.2 0.2 0.4 0.6 0.8 1 1.2 1.4 1.6 1.8 0 A B C OD E F G H I S J SLIKA 8. -1.2 -1 -0.8 -0.6 -0.4 -0.2 0.2 0.4 0.6 0.8 1 1.2 -0.2 0.2 0.4 0.6 0.8 1 1.2 1.4 1.6 1.8 0 A B C OD E F G H I S J T L M SLIKA 9. Prezrcalimo zdaj to krožnico čez simetralo OC okna. Naša nadaljnja naloga je konstruirati krožnico K s polmerom x in s središčem T , ki se dotika obeh ravno dobljenih krožnic in lokov AC ter BC . S slike 9 je jasno, da bo točka T na OC . Označimo d(O,T) = y . Točka L je pravokotna projekcija točke S na daljico OC . V pravokotnem trikotnika SLT je d(S, T) = a+ x = x + 7/20 in d(L, T) = y − z. Pitagorov izrek da ( x + 7 20 )2 = 1 4 + ( y − 3 20 √ 21 )2 . Iz pravokotnega trikotnika OBT pa dobimo 1+y2 = (2− x)2 ali y = √ x2 − 4x + 3. Če to nesemo v prvo enačbo, dobimo ( x + 7 20 )2 = 1 4 + ( √ x2 − 4x + 3− 3 20 √ 21 )2 . To ni lepa enačba. Polmer x zgornjega kroga lahko ocenimo, če upo- števamo, da so točke M,T , S, B skoraj kolinearne. Tako je 2x + 2a + 0,5 ≈ 2. Če upoštevamo, da je a = 0,35, dobimo x ≈ 0,4. Vrednost 0,4 kot rešitev je navedena v knjigi. Študent, ki je ta vzorec pred- stavil na seminarju, je verjel knjigi in majhni sliki v njej. Avtor tega članka je opazil, da ni razloga, da bi bile te točke kolinearne (kot trdi knjiga). Doma je s svinčnikom in papirjem dobil pravo vrednost x = 81 202 , ki se le minimalno razlikuje od 0,4. Računi so bili sicer elementarni, a zoprni in jih ne bomo navajali. (Znebiti se je bilo treba korenov. Poskusite to na- rediti sami.) Študent je po opozorilu izpeljal enačbe, jih udobno rešil s programom Mathematica za simbolično računanje in dobil pravilni rezultat x = 81/202. V Geogebri lahko narišemo funkciji na levi in desni strani »grde« enačbe in poiščemo prese- čišče grafov, ki je pri x = 0,4009900990 . . .. Literatura [1] J. L. Heilbron Geometry Civilized, History, Cul- ture,and Technique, Clarendon Press, Oxford 2000. ×××       P 48 (2020/2021) 28 Littlov zakon G̌  M M Verjetno ste se že znašli v situaciji, ko se vam je mudilo, hkrati pa ste bili zelo lačni. Vseeno ste imeli ravno dovolj časa, da zavijete v najbližjo re- stavracijo s hitro prehrano. V restavraciji ste že- leli, da vas postrežejo čim hitreje, da bi lahko po- hiteli po nadaljnjih opravkih. V današnjem času, ko se nam ves čas mudi, je odzivnost in kakovost postrežbe zelo pomembna. Tega se zavedajo tudi lastniki restavracij. Da bi si zagotovili svoj donos, morajo med drugim poskrbeti tudi za pretočnost ljudi v restavraciji z dobro organizacijo dela zapo- slenih in arhitekturo prostora. Poglejmo si primer restavracije, ki je odprta od 10h do 16h in je v enem dnevu postregla 120 obi- skovalcev. Ali lahko izračunamo, koliko časa v resta- vraciji v povprečju preživi posamezni obiskovalec? Brez dodatnih podatkov tega ne moremo. Za začetek si zato oglejmo primer, ko je v resta- vraciji ves čas deset obiskovalcev. Recimo, da pri- dejo hkrati in hkrati tudi odidejo, takrat pa pride no- vih deset obiskovalcev (torej na način, da se medse- bojno izmenjujejo). Potemtakem lahko sklepamo, da mora biti izmen 120 10 = 12, torej, da vsak obiskovalec v restavraciji preživi 612 = 1 2 ure. Naš problem lahko predstavimo tako, da ga raz- delimo v tri faze (glej sliko 1): vhod, sistem in izhod. Pri zgoraj opisanemu problemu je vhod količina obi- skovalcev, ki prihajajo v restavracijo, sistem je naša restavracija, kjer opazujemo dogajanje, izhod pa je količina obiskovalcev, ki je enaka vhodni. SLIKA 1. Shema zastavljenega problema Uporabimo prejšnji premislek in vpeljimo nekaj notacije za splošne podatke. Z N označimo točno število obiskovalcev v enem dnevu (v našem primeru je to 120). Z oznako T označimo celotni čas, ko je restavracija odprta. Če se odpre ob 10h in je odprta do 16h, je naš T enak šest ur; vse skupaj lahko zapi- šemo v časovni okvir [0, T ], torej [0, 6]. Predposta- viti pa moramo, da v trenutkih 0 in T v restavraciji ni obiskovalcev (oz. je natanko nič obiskovalcev). Ve- ljati mora tudi, da restavracijo zapusti enako število obiskovalcev, kolikor jih je vstopilo vanjo. To eno- stavno pomeni, da v restavraciji nihče od obiskoval- cev ne »ponikne«. Če je v restavraciji (sistemu) hkrati L strank, mora biti izmen NL , torej vsaka traja W = T N L = L·TN = L λ , oz. L = λW . To lahko sedaj ponazorimo tudi geometrijsko. Na- redimo stolpčni diagram, ki nam prikaže število obi- skovalcev v restavraciji v trenutku t, kjer t preteče časovni interval [0, T ]. Naj bo t = 1 prva ura odpr- tja restavracije, t = 2 druga ura odprtja restavracije in tako dalje. L naj označuje število obiskovalcev, ki so hkrati v restavraciji (ves čas enako), λ število obiskovalcev na uro, W pa čas, ki ga posamezni obi- skovalec preživi v restavraciji (spet za vse enak). Ker se v restavraciji izmenjuje deset obiskovalcev, lahko izmene grafično prikažemo kot na sliki 2. Na sliki vsak pravokotniček oz. celica predstavljata obisk go- sta.       P 48 (2020/2021) 2 9 SLIKA 2. Število obiskovalcev v restavraciji Geometrijski prikaz lahko služi tudi za alterna- tivno rešitev problema. Za ta namen grafikon na sliki 2 preuredimo v dveh korakih, tako kot kaže slika 3. Vsi trije grafikoni imajo enako ploščino, saj posa- mezni lik nastane samo s premeščanjem drugih brez prekrivanja. Označimo to ploščino z S. Iz spodnjega grafikona na sliki 3 dobimo S = LT oz. L = ST , iz levega pa S = NW oz. W = SN . Ker je L = S T , lahko zapišemo, da je L = ST · N N = N T · S N = λ ·W . Zdaj pa nas zanima, ali to velja tudi v posploše- nem primeru, ko gostje prihajajo kako drugače in se v restavraciji ne zadržujejo enako dolgo. Količina λ, intenzivnost prihajanja strank, ostane definirana kot λ = NT , količini L in W pa je treba definirati na novo, saj število gostov v danem trenutku in čas bivanja posameznega gosta nista več konstanti. Pri definiciji nam bodo pomagali grafikoni, ki so lahko zdaj videti malo drugače, npr. tako, kot kažeta sliki 4 in 5. Sedaj naj bo S ploščina diagrama (glej sliko 4). Iz slike 5 lahko ugotovimo, da se ploščina še vedno ohrani, saj en lik nastane iz drugega samo s preme- ščanjem pravokotnikov brez prekrivanja. Definirajmo L in W kot povprečji: L naj bo torej povprečno število strank v sistemu, W pa povprečni čas bivanja posamezne stranke v sistemu. Kako pa je definirano povprečje? Povprečna vre- dnost nenegativne funkcije na določenem intervalu je ploščina pod njenim grafom, deljena z dolžino in- tervala. Na ta način ima namreč lik, ki ga omejujejo graf funkcije, krajišči intervala in abscisna os, isto ploščino kot pravokotnik, ki ga dobimo, če graf funk- cije zamenjamo z vodoravnico, ki leži v višini pov- prečja funkcije. V višji matematiki temu pravimo in- tegral. Na sliki 4 je to povprečje označeno s črtkano črto. Količina L je torej v resnici definirana kot L = ST , količina W pa kot W = SN . Sedaj pa ugotovitve povežimo med sabo. Ko upo- števamo še zvezo λ = NT , ki je v resnici definicija ko- ličine λ, sledi že dobljena zveza L = λW. Torej zveza L = λW se ohrani, če L in W definiramo kot ustrezni povprečji. Ni nujno, da sistem gledamo od začetka do konca, temveč lahko le v določenem časovnem oknu. V tem primeru moramo pri W gledati le trajanja bivanj v okviru danega časovnega okna, prihajanje pa razu- memo tako, da kot prispele štejemo vse stranke, ki so v sistemu kadar koli znotraj danega časovnega okna (četudi so morda prišle že prej). Če gledamo tako, tudi ni nujno, da je bilo na koncu časovnega okna v sistemu enako število strank kot na začetku. Izpeljana zveza je znana kot: Littlov zakon: Če je dan sistem kot na sliki 1 in je λ intenzivnost prihajanja strank, L pov- prečno število strank v sistemu,W pa povprečni čas bivanja posamezne stranke v sistemu, vse v okviru določenega časovnega okna, velja zveza L = λW . Obiskovalce lahko ločimo na dve podskupini. Na tiste, ki obedujejo, in na tiste, ki čakajo na postrežbo. Recimo, da v povprečju od desetih obiskovalcev, ki so hkrati v restavraciji, obeduje šest obiskovalcev. Zanima nas povprečni čas čakanja na postrežbo. Označimo sedaj z L1 število obiskovalcev, ki obe- dujejo, in z L2 obiskovalce, ki čakajo na postrežbo. Nadalje lahko izračunamo, da L2 = L− L1 = 10−6 = 4 obiskovalci čakajo na postrežbo in je W2 = 4 20 = 0,2 ure oz. 12 minut. To je čas, ki ga obiskovalec v povprečju porabi za čakanje na postrežbo. Littlov zakon smo tako uporabili za prvo škatlo obiskoval- cev (glej sliko 6). Tudi v transportu in logistiki lahko z Littlovo za- konitostjo opišemo nekatere procese. Pod drobno- gled vzemimo pretok vozil na enem kilometru od- seka avtoceste. Ta odsek naj bo tak, da nima nobenih       P 48 (2020/2021) 210 SLIKA 3. Prikaz po posameznih obiskovalcih SLIKA 4. Razlǐcno število obiskovalcev v restavraciji izvozov, da bi se število vozil v odseku spreminjalo. Kako bi skupaj povezali količine, kot so gostota, pre- tok in hitrost prometa? Najprej pojasnimo pojme. Gostoto prometnega toka lahko definiramo kot povprečno število vozil v odseku na razdaljo odseka. Pretok prometa pa dolo- čimo kot povprečno število vozil v odseku na enoto časa. Sedaj lahko povezavo med gostoto prometnega toka in pretoka prometa pokažemo s pomočjo Littlo- vega zakona. Naj bo d dolžina odseka in ρ gostota prometnega toka. Potem lahko zapišemo, da je ρ = Ld , kjer je L povprečno število vozil v odseku. Če je v hitrost, je W = dv , saj je W povprečni čas potovanja skozi odsek. Littlov zakon L = λW dobi obliko ρ = λv . Od tod lahko tudi vidimo vzrok nastanka kolone vozil. Če se dotok vozil le rahlo poveča, se pro- met upočasni in po Littlovem zakonu se gostota pro- meta poveča – tako zaradi večjega dotoka kot zaradi zmanjšane hitrosti. Take primere doživljamo lahko vsak dan na slo- venskih avtocestah, še posebej v poletnih časih, ko se izvajajo velika vzdrževalna dela. Delavci omejijo pretok vozil na en pas, postavijo omejitev hitrosti na 80 km/h, nato pa je tu še dnevni tranzit iz tujine, ki odhaja na morje. Tako dobimo dolge, kilometrske kolone vozil zaradi prevelikega dotoka vozil v vzdr- ževalni odsek in zmanjšane hitrosti. Ali obstaja kakšen način, s čimer bi zmanjšali take zastoje? S povečanjem varnostne razdalje bi lahko zmanjšali gostoto prometnega toka in s tem pove- čali hitrost vozil. Območje počasnejšega prometa bi se pri tem podaljšalo, zato pa bi promet tam potekal bolj tekoče. Če bi npr. ponovno popravljali viadukt na Ravbarkomandi in bi bila tam omejitev 80 km/h, bi, recimo, namesto prometa s hitrostjo 130 km/h do Unca in nato po polžje do Ravbarkomande imeli pro- met s hitrostjo 80 km/h že od Vrhnike naprej. Tako bi verjetno prišli do cilja hitreje, vendar je to možno samo teoretično, saj moramo upoštevati tudi člove- ški faktor.       P 48 (2020/2021) 2 11 SLIKA 5. Prikaz razlǐcnega števila obi- skovalcev v restavraciji glede na posameznega obiskovalca SLIKA 6. Shema problema podskupin obiskovalcev Sklep Littlov zakon opisujejo tri linearno povezane koli- čine. Če poznamo dve izmed njih, lahko tretjo iz- računamo brez težav. Ta zakonitost nam tudi pove, da npr. lastniki restavracij ne morejo zagotoviti ve- likega števila obiskovalcev in s tem tudi višjega do- bička tako, da bodo (poleg marketinških potez) pove- čali samo prostorske kapacitete, ampak morajo po- skrbeti tudi za ustrezno število zaposlenih v resta- vraciji (natakarjev, kuharjev). Če želimo varčevati pri zaposlenih, ne bomo ničesar dosegli. Čakalni čas se bo le povečal, obiskovalci bodo nezadovoljni in se ne bodo več vračali. Torej Littlov zakon skrbi, da, v našem primeru, lastniki restavracij niso preveč po- žrešni in da namesto optimuma za eno stran iščejo ravnovesje za obe strani. Literatura [1] Little’s law, dostopno na ie.technion.ac.il/ serveng/Lectures/Little.pdf, Service Engi- neering, 2007. [2] J. D. Little, Little’s Law as Viewed on Its 50th An- niversary, Operationsresearch 59 2011, 3, 536– 549. [3] M. Batista, Zvezni modeli prometnega toka, do- stopno na www.fpp.edu/~milanb/tpmeh/tpt/ tpt04_b5.pdf, 2007. ××× www.dmfa.si       P 48 (2020/2021) 212 Lebdeča vrtavka A L Magneti so znani že iz pradavnine, najstarejše omembe so kitajskega izvora in segajo kakšnih 2500 let nazaj. Drug na drugega delujejo, ne da bi se dotikali, kar nas še danes prevzame. Sicer tudi teža deluje tako, le da je tako vsakdanja, da se ji ne čudimo več. Magneti pa se ne le privlačijo, temveč se tudi odbijajo, in to z znatnimi silami, ki jih jasno začutimo že z golimi rokami. Pri elektro- statiki so te lahko tudi odbojne, a so mnogo manj izrazite. Hitro pomislimo, da bi razpostavili magnete tako, da bi njihova odbojna sila na izbrano postavljeni ma- gnet izničila njegovo težo. Magnet bi tedaj lebdel. Lebdenje pač preseneča. Pomislimo na nekatere pti- ce in žuželke, tu so največji junaki kolibriji, pa na drone in helikopterje. Poskusi v tej smeri se nikoli ne posrečijo. Nepritr- jeni magnet, ki naj bi lebdel, vedno nekam pobegne ali pa se zasuče in trešči v druge magnete. Na leseno paličico nataknjeni magnet pa ne more pobegniti in lebdi nad močnim obročastim magnetom (glej sliko 1). Ne tako dolgo nazaj, v sedemdesetih letih prej- šnjega stoletja, pa se je posrečilo brez opore obdr- žati v zraku vrtečo se magnetno vrtavko. Na sliki 2 je vidna postavitev spodnjega obročastega magneta in lega lebdeče vrtavke. Odkritje je bilo patentirano in je osnova priljubljeni igrači, ki jo lahko kupimo pod imenom Levitron (glej sliko 3). Na spodnji ma- gnet, ki leži na mizi, postavimo tanko vodoravno plo- ščo, na njej pa na sredini zavrtimo vrtavko . To se posreči, ker je pod vrtavko luknja. Potem počasi dvi- gamo ploščo, dokler vrtavka ne obvisi v zraku. Pri tem moramo poskrbeti, da ima vrtavka ravno pra- všnjo maso. To najdemo z dodajanjem priloženih drobnih uteži, ki jih natikamo na vrtavko. Na spletu najdemo vrsto navodil, kako si tako igračo izdelamo sami. Izdelava pa ni prav preprosta, ker potrebu- jemo kar nekaj stvari, ki jih ni lahko dobiti, terja pa tudi precej potrpljenja pri iskanju pravih lastnosti vrtavke. SLIKA 1. Lebdeči magnet, napeljan na palico, ki poskrbi, da se magnet ne more obrniti in pobegniti. Teža zgornjega magneta je enaka odbojni sili med magnetoma. Zakaj vrtavka lebdi? Prijavitelj patenta je imel ve- like težave, preden je prepričal uradnike, da je nje- gov predlog mogoče uresničiti. Kot bomo videli, je lebdenje sicer izvedljivo, vendar le za las. Hkrati ga omogočata posebna zgradba magnetnega polja obro- častega magneta in dinamika vrtavke. Najprej si oglejmo magnetno polje spodnjega obročastega magneta. Zgornja ploskev obroča naj bo severni pol (N), spodnja pa južni (S). V magnetu si lahko zamislimo množico drobnih magnetnih di- polov, vsak je sestavljen iz magnetnega monopola N (sever) in prav tako velikega monopola S (jug). Pri tem monopole N in S postavimo navpično enega nad       P 48 (2020/2021) 2 13 SLIKA 2. Lebdeča vrtavka nad obročastim magnetom – zasnova igrače Levitron SLIKA 3. Posnetek lebdeče vrtavke pri Levitronu drugim. S to zamislijo pridemo do pravega magne- tnega polja stran od monopolov, čeprav dobro vemo, da magnetnih monopolov v naravi ne najdemo. Ven- dar tako zamišljeni magnetni dipoli verno odražajo magnetno polje drobnih tokovnih zank, ki pa jih je znotraj magneta vse polno. Gostoto magnetnega polja ~B prav preprosto izra- čunamo tako, da množico magnetnih dipolov poraz- delimo v obroč in seštejemo njihove prispevke k po- lju v prostoru. Tako dobljeno polje je predstavljeno z vektorji na sliki 4 in silnicami na sliki 5. Polje smo izračunali numerično z ustreznim računalniškim programom v dovolj gosto posejanih točkah v pro- storu nad magnetom. SLIKA 4. Magnetno polje obročastega magneta v ravnini, ki jo določa si- metrijska os. Vektorji magnetne poljske gostote ~B so prikazani v izbranih točkah ravnine. Vektorji, prikazani z rdečo barvo, so zaradi preglednosti po velikosti zmanjšani. Ko v magnetno polje spodnjega magneta posta- vimo obročasti magnet vrtavke, nas zanimajo pred- vsem sile nanjo. Polje sil pa ne sovpada z magnetnim poljem. To hitro uvidimo, če si spet zamislimo ma- gnetni dipol, sestavljen iz magnetnih monopolov. Na posamezna monopola deluje sila ~Fm = em~B ,       P 48 (2020/2021) 214 SLIKA 5. Magnetno polje obročastega magneta, predstavljeno s silnicami. kjer je em magnetni naboj monopola. Na celotni di- pol deluje vsota sil na posamezna monopola. Če sta monopola v magnetnem polju z enako gostoto ~B, sile na dipol ni, ker sta magnetna naboja emN in emS na- sprotna. Če pa je monopol N v drugačnem polju kot S, je sila na dipol od nič različna. Magnetna sila na dipol bo torej ~FmD = em(~BN − ~BS) , kjer sta ~BN in ~BS magnetni polji na mestih mono- polov N in S. Za silo je odločilna sprememba ma- gnetnega polja ~B vzdolž veznice med poloma N in S v dipolu vrtavkinega magneta. Ker poznamo go- stoto magnetnega polja ~B v poljubni točki nad osnov- nim magnetom, hitro pridemo do polja sil na vrtavko (glej sliko 6). Z znano lego vrtavke pa pridemo do sile nanjo z vektorskim seštevanjem sil posameznih dipolov v njenem magnetu. Navpično silo na vrtavko smo predstavili na sliki 7. Ko je vrtavka dovolj visoko nad spodnjim magne- tom, jo le-ta odbija navzgor. Sila z višino narašča, potem pa začne padati. Če je teža vrtavke primerna in jo postavimo v del, kjer magnetna sila nanjo pada, bi vrtavka našla točko, kjer bi bila vsota njene teže in magnetne sile enaka nič. Vrtavka bi tam lebdela, če bi bilo njeno težišče natančno na geomterijski osi. Pri rahlem dvigu bi prevladala teža navzdol, pri spu- SLIKA 6. Polje sil na magnetni dipol, ki ga postavimo v navpǐcni smeri. stu pa magnetna sila navzgor. Zaradi teže in sile ma- gneta bi bila vrtavka v navpični smeri v stabilnem ravnovesju. Za lebdenje pa mora biti vrtavka v stabilnem rav- novesju tudi v vodoravni ravnini. Ne moremo na- mreč pričakovati, da bo vrtavkina os vedno natančno sovpadala s simetrijsko osjo spodnjega magneta. Tu pa je glede stabilnega ravnovesja ravno obratno kot v navpični smeri. Vrtavka je v vodoravni ravnini sta- bilna le na višinah pod maksimumom magnetne od- bojne sile. Tam pa vrtavka ni stabilna v navpični smeri. Torej lebdenje ni možno. To so odkritelju zatrjevali mnogi fiziki ter tudi uradniki patentnega zavoda in imeli so skoraj prav. Skoraj zato, ker so privzeli, da je os vrtenja povsem navpična tudi, ko je vrtavka izmaknjena od simetrijske osi spodnjega magneta. Pri zmernem vrtenju pa se os vrtenja za- radi navora na vrtavko v magnetnem polju in posle- dično njene precesije nagne ter sledi smeri gostote magnetnega polja ~B. Zaradi tega majhnega nagiba se vodoravna magnetna sila kvalitativno spremeni. Na sliki 8 so prikazane sile na vrtavko, ko je njena os povsem navpična, na sliki 9 pa, ko je rahlo nagnjena v smeri magnetnega polja v njeni, po osi x, izma- knjeni legi. Vidimo, da se vodoravna sila spremeni, in sicer tako, da potisne vrtavko nazaj k simetrijski osi spodnjega magneta.       P 48 (2020/2021) 2 15 SLIKA 7. Navpǐcne sila na vrtavko, ki jo postavimo v magnetno polje obročastega magneta. Os vrtavke je postavljena navpǐcno. SLIKA 8. Sile na dele vrtavke, ko semetrijska os obročastega magneta in vrtilna os vrtavke sovpadata. SLIKA 9. Ko se vrtavka oddalji od simetrijske osi in hkrati nagne, ker njena os sledi magnetnemu polju obročastega magneta, se sile nanjo spremenijo tako, da jo potiskajo nazaj v izhodiščno lego. Slika navpične in vodoravne magnetne sile je se- daj nekoliko drugačna (glej sliko 10). V zelo ozkem, le kakih 5 mm širokem pasu višin blizu vrha nav- pične sile, je vrtavka v stabilnem ravnovesju, tako v navpični smeri kot v vodoravni ravnini (sivi pas na sliki 10). Vrtavka torej lahko lebdi, le zelo na- tančno moramo ujeti njeno težo, da smo tik nad vr- hom navpične magnetne sile. To storimo z okroglimi ploščicami različnih polmerov, debelin in iz različ- nih snovi, ki jih nameščamo na vrtavko. Prilagoditev mase moramo opraviti sami, ker sta moči magnetov nekoliko odvisni od njune temperature in železnih predmetov v okolici. Z nekaj vaje obvladamo zagon na dvižni plošči in previdno dviganje do lebdenja. Čeprav je opisana igrača zahtevna, smo z lebdečo vrtavko obilno na- grajeni, saj jo lahko opazujemo kar nekaj minut. Iz- popolnjene igrače te vrste imajo vgrajeno vezje, ki poganja vrtavko, da le-ta lebdi poljubno dolgo časa. A to že po malem posega v aktivno nadzorovano leb- denje, kjer lebdeči magnet obdržimo v ravnovesju s krmilnimi tuljavicami. O tem pa kdaj prihodnjič. SLIKA 10. Vodoravna Fv in navpǐcna Fn magnetna sila na vrtavko, ki je malo izmaknjena iz ravnovesne lege in nagnjena tako, da je njena os v smeri magnetnega polja spodnjega magneta. V si- vem pasu je vrtavka v stabilnem ravnovesju. Na vodoravno os grafa nanašamo višino, merjeno od srednje vodoravne ravnine obročastega magneta. Merilo je relativno glede na srednji pol- mer magneta. ×××           P 48 (2020/2021) 216 Nagradna križanka ×××      Črke iz oštevilčenih polj vpišite skupaj z osebnimi podatki v obrazec na spletni strani www.presek.si/krizanka ter ga oddajte do 1. decembra 2020, ko bomo izžrebali tri nagrajence, ki bodo pre- jeli knjižno nagrado.           P 48 (2020/2021) 2 17       P 48 (2020/2021) 218 Lebdeči magnet A L V prejšnjem prispevku smo opisali lebdečo vr- tavko. Takrat smo navedli, da ni mogoče razposta- viti magnetov tako, da bi eden od njih mirno lebdel nad drugimi. Pri vrtavki se lebdenje sicer posreči, a le zato, ker se lebdeči magnet ves čas premika in spreminja svojo vrtilno os. Če v sestav magnetov vključimo še elektromagne- te, ki se jim namagnetenost hitro spreminja, pa je mogoče prisiliti izbrani magnet v lebdenje, ne da bi se le-ta vidno premikal. Začnimo z igračo, kjer majhen magnet, nataknjen na paličico, lebdi na sredi nad večjim obročastim ma- gnetom (glej sliko 1). Pri obeh magnetih je severni pol obrnjen navzgor. Paličica obdrži magnet na ge- ometrijski osi, lahko se premika le v navpični smeri. Ko magnet potisnemo navzdol in ga spustimo, ga magnetna odbojna sila izstreli navzgor. Kdor je pri tem dovolj spreten, se mu magnet dvigne kar visoko. Na paličico nataknjen listič papirja označi višino, do katere se je povzpel magnet, kar odberemo na me- rilu. Če tekmujemo, zmaga seveda tisti, ki uspe po- tisniti listič najvišje. Pa si podrobneje oglejmo fiziko pri tej igrači. Na sliki 2 smo prikazali magnetno polje obročastega magneta s severnim polom obrnjenim navgor. Vek- torji magnetne poljske gostote ~B ležijo v navpični ravnini, ki vsebuje geometrijsko os. To polje je pov- sem drugačno kot polje paličastega magneta, ki ga dobro poznamo. Tam se severni in južni pol dveh magnetov povsod privlačita. Na sliki 3 je prikazano polje gostote sil, ki deluje na vodoravno postavljen ploščati magnet, z južnim polom obrnjen k sever- nemu obročastega magneta. Če to gostoto sil po- množimo s prostornino majhnega dela magneta, do- SLIKA 1. Skoraj lebdeči magnet, nataknjen na palǐcico. Ko ga potisnemo navzdol in spustimo, ga magnetna odbojna sila krcne navzgor. bimo silo na ta del. Na različne dele magneta so sile različne, na celotni magnet deluje rezultanta vseh teh sil. Do polja sil smo prišli z enačbo, ki smo jo navedli v spodaj navedenem prispevku [1]. Tam smo       P 48 (2020/2021) 2 19 videli, da silo na magnet določa spreminjanje ma- gnetnega polja v prostoru in orientacija magnetnih dipolov v magnetu. Vidimo, da se magneta odbijata, če sta dovolj blizu in njuni geometrijski osi sovpa- data, zgornji ploščati magnet pa je manjši od luknje obročastega. Odboj je dovolj močan, da na neki vi- šini premaga težo ploščatega magneta. Ker odbojna sila narašča, ko magnet potiskamo navzdol, je ravno- vesna lega, ki jo zavzame magnet, stabilna v navpični smeri. Iz slike 3 takoj razberemo, da je vodoravna lega magneta prav tako stabilna, saj se pri majhnem zasuku magneta okrog poljubne vodoravne osi le-ta vrne v vodoravno lego. Magnet skoraj lebdi. Prav zato tako lahko drsi po paličici. Seveda – skoraj. Pri premiku v vodoravni smeri ga magnetna sila poga- nja stran od geometrijska osi, in to vedno bolj, čim dlje od osi je. Če v mislih premaknemo magnet vo- doravno iz sredine, slika 3 pokaže, da se ravnovesje vodoravnih komponent sil poruši in te magnet vle- čejo stran od sredine. Prepuščen sam sebi bi v hipu zgrmel na spodnji magnet. Paličica prepreči tak tok dogodkov. SLIKA 2. Magnetno polje obročastega magneta v navpǐcni ravnini, ki vse- buje simetrijsko os. Vektorji, risani z rdečo barvo, so zaradi preglednosti slike skrajšani. Tako smo risali tudi preostale slike polj. Namesto paličice lahko uporabimo elektromagne- te, ki povrnejo magnet v izhodiščno lego. Pri majh- nem vodoravnem premiku zadošča že majhen tok skozi tuljavice elektromagnetov, pri večjem odmiku pa mora biti tok večji. Tok skozi tuljavice moramo z elektronskim vezjem prilagajati, in to glede na od- mik magneta od geometrijske osi. Polje sil na po- SLIKA 3. Polje sil na pokončno postavljen lebdeči magnet. Na sliki smo magnet nakazali s sivo-modro barvo v njegovi ravnovesni legi. končno postavljen magnet, ko je vključen eden od elektromagnetov, je prikazano na sliki 4. Odtod lah- ko razberemo, da elektromagnet potiska zgornji ma- gnet v vodoravni smeri. S primerno izbranim tokom skozi tuljavice lahko vrne magnet v izhodiščno lego. Da pridemo do primernega toka, moramo odmik me- riti. To omogočijo senzorji magnetnega polja, ki so nameščeni pod magnetom. Ker se magnet lahko pre- makne kamorkoli po vodoravni ravnini, moramo imeti vsaj dva senzorja in štiri popravljalne elektro- magnete. SLIKA 4. Polje sil na pokončno postavljen lebdeči magnet ob delovanju elektromagneta na levi strani Magnetno polje lebdečega magneta je prikazano na sliki 5. Premik magneta v vodoravni smeri spre- meni magnetno polje pri senzorju. Tam se pojavi       P 48 (2020/2021) 220 komponenta Bx magnetne poljske gostote ~B v vodo- ravni smeri. Na osnovi te komponente elektronsko vezje krmili tok skozi tuljavice. Vezje je tako hitro, da se magnet neopazno izmika iz ravnovesne lege. Pri eni od kupljivih naprav tok iz vezja prihaja v tu- ljavice v enako visokih sunkih z različno širino, ki je sorazmerna z odmikom magneta. SLIKA 5. Magnetno polje vodoravno postavljenega lebdečega magneta Omeniti moramo še eno podrobnost. Magnet se lahko le nagne in nagib prav tako povzroči spremem- bo vodoravne komponente magnetne poljske gostote na mestu senzorja. Elektromagnet posreduje tudi v tem primeru, čeprav se magnet ni oddaljil od rav- novesne lege. K sreči se pri nagibu pojavi tudi ma- gnetna sila (glej sliko 6), in če jo elektromagnet na- tančno uravnovesi, se magnet ne premakne. Posre- dovanje elektromagneta, ki je povezano s signalom iz senzorja, je s tem povsem določeno. Pravimo, da je povratna zanka s tem pogojem umerjena. Taka umeritev hkrati zadošča tudi pri premiku v vodo- ravni smeri. Skico naprave najdemo na sliki 7. Ker lebdeči ma- gnet držijo na svojem mestu štirje elektromagneti, nima središčne izvrtine, kot jo ima magnet pri naši igrači. Zgraditi opisano napravo pa ni lahko, saj mo- ramo poznati nekaj elektronike in si priskrbeti ustre- zne magnete ter elektronske komponente. A v fizi- kalnem krožku pod mentorstvom zagnanega učitelja in s pomočjo študenta elektronike tak projekt morda le ni pretežak. Komur je, lahko na trgu kupi že izde- lano napravo za približno 50 evrov. Preostane le, da jo zapre v ustrezno škatlo, da prepreči trde trke zelo močnih, a krhkih magnetov. SLIKA 6. Polje sil na nagnjeni magnet SLIKA 7. Skica naprave – lebdečega magneta.Znotraj obročastega ma- gneta (sivo) so štirje korekcijski elektromagnetki (oranžno). S H je označeno mesto senzorjev magnetnega polja (Hallovi sen- zorji). Zgornji magnet lebdi kake 3 cm nad zgornjo ploskvijo obročastega magneta Literatura [1] A. Likar, Lebdeča vrtavka, Presek 48 2020/2021, 2, 12–15. ×××         P 48 (2020/2021) 2 21 Solarografija K̌ S Solarografija je analogna fotografska tehnika, pri čemer posnamemo gibanje Sonca po nebu. Naj bo to pot, ki jo naredi v enem dnevu, tednu, v več mesecih, ali osmica, ki nastane s celoletnim bele- ženjem položaja opoldanskega Sonca. A začnimo na začetku; tukaj gre za analogno fotografijo s ca- mero obscuro. Camera obscura (iz latinščine te- mna soba) je optična naprava, ki preslika okolico preko luknjice na zaslon. Gre za najosnovnejšo pripravo, ki nima optičnih elementov za ustvarja- nje slike, a izkorišča dejstvo, da svetloba potuje po premici. Slika v cameri obscuri ima dve zanimivi lastnosti. Zasukana je za 180° in vsi predmeti so v enakem gori- šču, nasprotno, kot smo vajeni iz fotografije ali vsak- dana. Oko prilagaja svojo lečo, da vidimo predmet, na katerega smo osredotočeni, izostren, medtem ko so predmeti pred in za njim zamegljeni. Podobno s fotografskim objektivom izbiramo razdaljo, na ka- teri so predmeti izostreni. Če pa opazujemo sliko, ki nastane skozi luknjico, vidimo vso okolico ostro. O tem se lahko enostavno prepričamo sami. S ko- nicami palca, kazalca in sredinca ene roke naredimo tako majhno luknjico, da še komaj vidimo skoznjo, in se zaglejmo v predmet nekaj metrov stran. Z dru- go roko pridržimo manjši predmet 20 cm pred glavo. Zdaj ohranimo pogled in odmaknemo prvo roko. Od- daljeni predmet je še vedno izostren, a bližnji je za- megljen; bistveno bolj, kot je bil prej. Bolj drobno luknjico kot nam uspe narediti, bolj oster bo bližnji predmet, a za ceno temnejše slike. Na ta način si lahko pomagajo kratkovidni ljudje, ki pozabijo očala doma. Zgodovina uporabe camere obscure je dolga. Opi- sovali in proučevali so jo že kitajski učenjaki v četr- tem stoletju pred našim štetjem, kasneje grški, arab- ski in od renesanse dalje še evropski. V 17. stoletju SLIKA 1. Slika predmeta pri preslikavi skozi luknjico je obrnjena. so jo uporabljali astronomi za proučevanje Sončevih peg in slikarji kot pripomoček pri upodabljanju kra- jine. Je predhodnica fotografskega aparata, danes pa je našla mesto med ljubitelji analogne fotografije in na seznamu želja DIY (do-it-yourself, samograditelj- skih) projektov. Njena izdelava je relativno prepro- sta; ne potrebujemo delavnice ali posebnega orodja. Vse, kar je potrebno narediti, je, da najdemo ali iz- delamo temen prostor in naredimo primerno majhno luknjico. Lahko npr. vzamemo kartonsko škatlo od kosmičev, čevljev, paketa. Na eni strani škatle iz- režemo nekaj centimetrsko luknjo, ki jo prelepimo z aluminijasto folijo. Na nasprotni strani podobno izrežemo luknjo in jo prelepimo s papirjem, ki bo služil kot zaslon. Aluminijasto folijo z iglo prebo- demo, da naredimo čim manjšo luknjico. Treba je le paziti, da iglo le delno zarinemo v folijo. Za takšno kamero potrebujemo močnejši vir svetlobe, npr. žar- nico, plamen sveče ali seveda Sonce. Druga možnost je, da na steno camere obscure nasproti luknjice na- lepimo papir, ki bo služil kot zaslon. Luknjo izre- žemo na isti steni, kot je luknjica, da skoznjo vidimo zaslon. Tako se s hrbtom obrnemo proti Soncu in opazujemo sliko v zatemnjeni škatli.         P 48 (2020/2021) 222 SLIKA 2. Sončeva svetloba, ki se prebije skozi krošnje dreves, se prav tako preslika kot pri cameri obscuri. Tako lahko opazujemo Sončev mrk v naravi. Namesto neposrednega gledanja na zaslon, lahko sliko ujamemo na fotografski papir in jo trajno shra- nimo. S tem ne mislimo fotopapirja, ki ga upora- bljamo za kvalitetnejši tisk fotografij, ampak liste, ki so občutljivi na svetlobo. V časih analogne fotogra- fije so se uporabljali za razvijanje slik s filmov, danes jih pa še najdemo v fotografskih trgovinah v različ- nih dimenzijah in kvalitetah. S takim fotopapirjem lahko najlažje izdelamo kamero iz pločevinke – naj bo ta od pijače, čipsa ali napolitank, saj je pločevina dovolj tanka (pribl. 200 mikrometrov), da jo lahko z nekaj truda prebodemo z iglo. Delo si še olajšamo tako, da pločevino pobrusimo z brusnim papirjem na mestu, kjer želimo narediti luknjico. Odrezati moramo vrh pločevinke tako, da lahko vstavimo fo- topapir in ga namestimo ob obod. Izdelati moramo še pokrov, ki bo tesno zapiral pločevinko, da vanjo ne moreta vstopiti niti voda niti svetloba. Primerno je že, če uporabimo karton in vodoodporni lepilni trak. Po tem, ko vstavimo fotopapir v kamero in jo zapremo, moramo biti pozorni, da je zakrita tudi lu- knjica, da Sonce pomotoma ne posije v njeno notra- njost, saj je dovolj močno, da pusti sled v nekaj se- kundah. Odkrijemo jo šele, ko je kamera nameščena na svoje mesto. Luknjico pustimo odprto dlje časa, lahko več dni ali tednov. Če jo na prostem usme- rimo proti vzhodu, jugu ali zahodu, bomo na jasen dan posneli sled dnevne poti Sonca po nebu. Lahko pa jo pustimo na mestu vse leto in bomo na koncu posneli celoten pas sledi. Ko se odločimo, da bomo končali z osvetljevanjem, moramo pred premikom kamere zakriti luknjico. Fotopapir računalniško ske- niramo in sliko v namenskem programu obdelamo – obrežemo, povečamo svetlost in kontrast (neline- arno raztegnemo histogram) izostrimo. Nastale fo- tografije na fotografskem papirju bi morali fiksirati in razviti, da fotopapir ni več občutljiv na svetlobo in da fotografije trajno ostanejo. Če tega ne počnemo, jih moramo shraniti v popolni temi. S fotopapirjem moramo biti previdni, saj je občutljiv na svetlobo. Z njim moramo rokovati v zatemnjeni sobi pod šibko rdečo svetlobo v vseh korakih postopka, od vstavlja- nja v kamero do ogledovanja po osvetlitvi. SLIKA 3. Solarogram s pločevinko s časom osvetlitve sedem dni. Pot Sonca po nebu se je zarisala nad hišo. Camero obscuro lahko uporabimo za snemanje Sončeve analeme. To je krivulja v obliki osmice, ki jo med letom na nebu izrišejo lege Sonca, če jih be- ležimo ob istem času dneva, ki ga kažejo naše ure. Nastanek analeme lahko najbolje razumemo, če si zamislimo, kako se med letom spreminjajo položaji Sonca ob dvanajsti uri (po zimskem času). Če bi Sonce vedno kulminiralo (najvišja točka na nebu) točno opoldne, bi se med letom spreminjala le opol- danska višina Sonca. Na letnem solarogramu, ko bi         P 48 (2020/2021) 2 23 SLIKA 4. Kamera iz pločevinke je imela goriščno razdaljo sedem centi- metrov. Čas osvetlitve je bil le dva dneva. SLIKA 5. Analema, ki sta jo z metodo solarografije posnela Maciej Zapiór and Łukasz Fajfrowski. fotografski papir osvetlili le opoldan, bi tako dobili ravno črto na lokalnem poldnevniku. To bi veljalo, če bi se Zemlja gibala okoli Sonca po krožnici z ena- komerno hitrostjo, a temu ni tako. Njena tirnica je elipsa z ekscentričnostjo 0,0167. Po drugem Kepler- jevem zakonu je njena hitrost ob prisončju, okoli 3. januarja, večja (30,29 km/s) kot ob odsončju SLIKA 6. Avtorjeva kamera. Na sprednji strani je centimetrska odprtina, kamor namestimo deľcek pločevine z luknjico; na ta način pre- izkušamo razlǐcne velikosti luknjic. Na levi strani je motorček s prenosom, ki premika zaslonko. (29,29 km/s), ki je okoli 4. julija. Če temu dodamo še učinek zaradi nagnjenosti ekliptike (Sonce se na nebu giblje tudi v smeri sever-jug in ne le vzhod- zahod), dobimo tako imenovano časovno enačbo. Ta v resnici ni enačba, ampak fizikalna količina, ki pove časovno razliko med pravim Sončevim časom, ki ga kaže sončna ura, in srednjim Sončevim časom, ki ga kaže navadna ura. Časovna enačba je torej posledica neenakomernega gibanja Zemlje okoli Sonca, zaradi katerega pravi lokalni poldan med letom včasih pre- hiteva in včasih zaostaja za poldnevom, ki ga kažejo navadne ure; te seveda tečejo enakomerno. Kako lahko posnamemo analemo? Kamero usme- rimo proti jugu in jo pustimo na mestu eno leto. Moramo biti pozorni, da naša kamera sploh zajame dovolj veliko vidno polje (vsaj 46° v navpični smeri). Najti moramo še način, kako bo svetloba Sonca pri- šla na fotopapir le ob dvanajsti uri. To lahko nare- dimo ročno in luknjico kamere odpremo vsak dan ob dvanajstih. To je precej nerodno, saj moramo biti vsak dan opoldan pri kameri. Lahko pa pred luknjico namestimo vrteči disk s špranjo, nekakšno premično zaslonko, ki se pred luknjico postavi ravno ob pravi uri. Za to lahko uporabimo navaden motor- ček na enosmerno napetost, ki se vrti s stalno hi- trostjo. Sami smo izdelali prav tako kamero z mo- torčkom, ki s polžnim prenosom premika zaslonko.           P 48 (2020/2021) 224 Krmili ga mikrokontroler Arduino, ki prebere čas iz RTC (real time clock) modula, in ima še baterijo, tako da se točen čas ohrani tudi ob izpadih električnega omrežja. Motorček zapelje zaslonko do zgornjega položaja in pusti luknjico odprto za določen čas osvetlitve (približno 10 sekund). Po tem času mo- torček premakne zaslonko in luknjico zapre. Vrnimo se k luknjici, ki je ključni del kamere. Če želimo dobre rezultate, moramo pametno izbrati njeno velikost. Manjši, kot je njen premer, ostrejša je slika, saj gredo skoznjo bolj vzporedni žarki sve- tlobe. Če si zamislimo, da na luknjico vpada vzpo- reden snop svetlobe, je nastala slika na fotopapirju krog s premerom luknjice. Zaradi tega je bolje imeti čim manjšo luknjico. Vendar narava svetlobe ni tako enostavna, ker je v osnovi elektromagnetno valova- nje. Zato se uklanja na ovirah in odprtinah, kot je naša luknjica. Če si ponovno zamislimo, da na lu- knjico vpada vzporedni snop svetlobe, opazimo na zaslonu uklonsko sliko. To je krog, katerega velikost je obratno sorazmerna s premerom luknjice. Obstaja optimalna velikost luknjice, ki daje najostrejšo sliko. Izračunamo jo z enačbo d = c √ λf , pri čemer je d premer luknjice, λ valovna dolžina svetlobe, f go- riščna razdalja kamere in c konstanta, ki ima vre- dnosti od 1,542 do 2. Goriščna razdalja kamere je kar razdalja fotopapirja od luknjice. Ta enačba naj bo okvirno vodilo. Optimalne velikosti so tipično pod enim milimetrom, tako da moramo biti pazljivi pri prebadanju pločevine. Pri izdelavi luknjice težko nadzorujemo njeno velikost, lahko pa kasneje njen premer izmerimo. Ena možnost je ta, da jo položimo na optični bralnik skupaj z ravnilom in jo skeniramo pri visoki ločljivosti. Na računalniku preštejemo, ko- liko slikovnih točk je široka, in izračunamo velikost s pomočjo slike ravnila. S tem člankom sem želel predstaviti camero obscuro kot nezahteven samograditeljski projekt in predstavil Sončevo analemo kot privlačno astronom- sko »tarčo«, ki bo kakšnega bralca pritegnila, da se loti izdelave svoje kamere. Seveda je svetovni splet neizčrpen vir koristnih informacij, načrtov in kal- kulatorjev raznih parametrov, ki nam olajšajo načr- tovanje. Upam, da bomo kdaj v prihodnosti brali članke o novi domači kameri, mogoče o nadgradnji predstavljene, o novih načinih izdelave, novih ide- jah. ××× ̌  ̌  48/1 Pravilna rešitev nagra- dne križanke iz prve številke Preseka je Re- trogradno gibanje. Iz- med pravilnih rešitev so bili izžrebani Marijana Marinšek iz Celja, Ka- rel Rankel iz Kranja in Luka Žerdin iz Mari- bora, ki bodo razpisane nagrade prejeli po pošti. ×××   ̌      ̌    P 48 (2020/2021) 2 25 Eksponentne vragolije S Č Uvod S funkcijami se pri matematiki nevede soočimo, še preden nam jih uradno predstavijo. Najbolj smo na- vajeni funkcij ene spremenljivke, ki preslikajo realno število v novo realno število in jih znamo lepo pona- zoriti z grafom. Pomislimo na funkcije, sestavljene iz osnovnih aritmetičnih operacij, kot so: število množimo z 2 ali število kvadriramo. Polinomom, ki jih lahko sestavimo zgolj z osnovnimi aritmetičnimi operacijami, se v višjih razredih osnovne in kasneje tudi srednje šole, pridružijo še druge funkcije, ki jih najdemo na žepnem računalu. Te funkcije – trigo- nometrične funkcije, kot so sinus, kosinus, tangens, njihove inverzne funkcije ter eksponentna in logari- temska funkcija imenujemo tudi elementarne funk- cije. Ko rišemo grafe funkcij, smo omejeni praktično le z velikostjo papirja ter s svojo domišljijo, prav tako pa lahko v nedogled kombiniramo funkcije, ki jih imamo na voljo. Verjetno je marsikateri bralec v razvedrilo med urami matematike pritiskal po ra- čunalu in sestavljal funkcije, kot so log(sin(x2)) ali xx . Obstajajo še kakšne funkcije, ki jih z njim ne moremo izraziti? V tem prispevku vas bom peljal po zaviti poti, pol- ni nenavadnih funkcij, na katero me je v gimnazij- skih časih zavedla radovednost o enačbi 2x = x2. Ogledali si bomo izraze, ki zadevajo potenciranje, in medtem spoznali tudi, kako lahko s šolskim računa- lom izračunamo vrednosti funkcij, ki nimajo svojega gumba in jih tudi ne moremo sestaviti iz elementar- nih funkcij. Reševanje enačb Najenostavnejša uporaba funkcij je kar vstavljanje. Če imamo funkcijo f(x) = x2, ji lahko kot argu- ment podamo npr. število x = 2 in dobimo vrednost f(2) = 4. Argument funkcije pa ni vedno znano število, običajno moramo za reševanje matematič- nih problemov rešiti tudi kakšno enačbo. Grafično to pomeni iskanje presečišč dveh krivulj. Kadar re- šujemo kvadratno enačbo ax2 + bx + c = 0, iščemo presečišče parabole (leva stran) in vodoravne osi (de- sna stran). Za ta primer znamo s pomočjo znanega obrazca presečišči izračunati analitično: x = 1 2a (−b ± √ b2 − 4ac). V tem obrazcu nastopa funkcija kvadratnega korena, ki nam omogoči, da dobimo obe presečišči z vstavlja- njem števil v računalo. Podobno npr. enačbo 2x = 4, če rešitve že ne uganemo, rešimo z uporabo dvoji- škega logaritma x = ln2 4 = 2. Pri tem moramo se- veda paziti, da presečišča sploh obstajajo. Lahko vsako enačbo, v kateri nastopajo elemen- tarne funkcije, rešimo z uporabo elementarnih funk- cij? Na žalost je odgovor v večini primerov negati- ven. Oglejmo si igrivo enačbo, ki se vpraša, v kate- rem primeru nam menjava osnove in eksponenta ne spremeni rezultata x2 = 2x . 2x x2 -2 -1 0 1 2 3 4 5 0 5 10 15 x y SLIKA 1. Leva in desna stran enačbe x2 = 2x . Opazimo tri presečišča: pozitivni pri x = 2 in x = 4 ter eno negativno, ki ga bomo še izračunali.   ̌      ̌    P 48 (2020/2021) 226 Grafa funkcij na levi in desni strani enačaja (slika 1) nam namigneta, da lahko pričakujemo tri prese- čišča – eno pri negativnem x in dve pozitivni. Ena pozitivna rešitev, x = 2, je očitna, saj velja 22 = 22. Drugo, x = 4, za ta primer lahko uganemo; če se še tako trudimo, pa spremenljivke x ne moremo izra- ziti. Največ, kar lahko naredimo, je, da enačbo ko- renimo in vzamemo pozitivno vrednost. Na desni strani še vedno nastopa naša neznanka, lahko pa do- bljeni izraz razumemo kot preslikavo, ki vstavljeno vrednost na desni preslika v novo vrednost x 7→ √ 2x. Sosledje operacij potenciranja in korenjenja na sliki prepoznamo kot sledenje od vrednosti x navpično do krivulje 2x , pozitivni koren pa odgovori na vpra- šanje, kje vodoravnica skozi ravnokar dobljeno toč- ko seka desno polovico krivulje x2. Slika 2 nas hitro prepriča, da je dobljeno število bližje presečišču kot prejšnje. 2x 2x 2x x2 -1.0 -0.5 0.0 0.5 1.0 1.5 2.0 2.5 0 1 2 3 4 5 x y SLIKA 2. Iterativno iskanje presečišča z začetno vrednostjo x = 1. Če sledimo izračunom, navpǐcne črte izračunajo 2x iz trenutnega približka, vodoravne pa rezultat korenijo. Po zadostnem številu ponovitev se poljubno približamo rešitvi x = 2. Če postopek dovolj časa ponavljamo, dobimo po- ljubno dober približek rešitve – temu postopku re- čemo tudi iteracija. S tem postopkom dobimo zapo- redje izrazov x 7→ √ 2 x 7→ √ 2 √ 2 x 7→ · · · 7→ √ 2 √ 2 √ 2 . . . . Spomnimo še, da pri stolpu potenc izvajamo opera- cije od zgoraj navzdol, torej xy z = x(y z). Z običajnim šolskim računalom, ki dovoljuje vnos izrazov, lahko rezultat dobimo na zelo preprost na- čin z gumbom Ans , ki ponazarja rezultat prejšnjega računa. Vstavimo začetni približek, npr. x = 1, priti- snemo = , vpišemo zgornjo enačbo z Ans namesto x ter pritiskamo enačaj, kot kaže slika 3, dokler se šte- vilke ne spreminjajo samo še na decimalnih mestih, ki nas ne zanimajo več. Tabela 1 prikazuje, kako se vrednosti približujejo rešitvi x = 2. SLIKA 3. Iteracija z računalom. Prvi korak si zapomni začetno število x = 1 kot prejšnji rezultat, na katerega se potem sklicuje Ans . Z nekaj pritiski na enačaj dobimo poljubno natančen rezultat. Podobno lahko s slike vidimo, da, če vzamemo negativni kvadratni koren, iščemo presečišče z levo stranjo parabole, s čimer najdemo skrivnostno nega- tivno rešitev x 7→ − √ 2 x 7→ − √ 2 − √ 2 x 7→ · · · 7→ − √ 1/2 √ 1/2 √ 1/2 . . . . Uporabili smo še dejstvo, da minusi v potenci pome- nijo obratne vrednosti osnove, kar porabi vse minuse   ̌      ̌    P 48 (2020/2021) 2 27 ∞ 2,000000000000 0,766664695962 / 50 1,999999993049 0,766664695962 napaka 10 1,983668399304 0,766665092319 5,911914873331 9 1,976341754410 0,766663204247 4,382546732246 8 1,965664886517 0,766670310130 3,644283987905 7 1,950034773806 0,766643566773 3,189324761899 6 1,926999701847 0,766744218071 2,860441497461 5 1,892712696829 0,766365425098 2,592025704908 4 1,840910869291 0,767791240292 2,349005318612 3 1,760839555880 0,762427988549 2,106203352149 2 1,632526919438 0,782654027356 1,837117307087 1 1,414213562373 0,707106781187 1,500000000000 iteracija x → √ 2 x x → √ 1/2 x x → 1,5x TABELA 1. Vmesni rezultati iteracije potencira- nja za tri razlǐcne osnove. Prvi dve konvergirata k vrednostima funk- cije T( √ 2) ter T( √ 1/2), tretja pa ne konvergira. razen tistega spredaj. V drugem stolpcu tabele 1 najdemo zaporedne vrednosti te iteracije brez spre- dnjega minusa, začneši s približkom x = 1. 2x - 2x 2x x2 -2 -1 0 1 2 0 1 2 3 4 5 x y SLIKA 4. Iteracija z začetne vrednosti x = 1 z negativnim korenom, x → − √ 2 x , nas privede do negativnega presečišča. Stolpi potenc Opazimo, da smo v obeh primerih računali vrednost neskončnega stolpa enakih potenc. Namesto √ 2 ali √ 1/2 bi lahko vstavili tudi druga števila, zato si kar predpišimo funkcijo T , ki dano število postavi v ne- skončni stolp potenc T(x) = xx x. . . . Vsaj ena točka te funkcije je očitna na pamet: T(1) = 1. Iteracijo lahko na računalu poskusimo s poljub- nim x. Po nekaj poskusih opazimo, da nam pri pre- velikih začetnih številih, npr. za število x = 1,5 v 3. stolpcu tabele 1, števila pobegnejo v neskončnost. Slika 5 prikazuje graf funkcije T(x) z označenima vrednostma, ki smo ju potrebovali za izračun prese- čišč. Katero je pa največje število, ki ga še lahko vsta- vimo v naš stolp potenc, da se iteracija še vedno ustavi? Za ta odgovor si moramo ogledati še eno so- rodno funkcijo. Lambertova funkcija Pobližje si oglejmo funkcijo f(x) = xex, kjer je e ≈ 2,71828 osnova naravnega logaritma. Že- limo poiskati inverz te funkcije oz. izraziti y iz enač- be x = f(y) = yey . Izkaže se, da tega ne moremo storiti zgolj z ele- mentarnimi funkcijami. Ker se reševanje te enačbe   ̌      ̌    P 48 (2020/2021) 228 T(x) 0.0 0.2 0.4 0.6 0.8 1.0 1.2 1.4 0.0 0.5 1.0 1.5 2.0 2.5 x 1 /2 2 SLIKA 5. Graf funkcije T(x), ki jo izračunamo z neskončno iteracijo potenciranja. W(x) x ex -3 -2 -1 0 1 2 3 4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 x y -e-1 SLIKA 6. Graf funkcije f(x) = xex ter njenega inverza, Lambertove funkcije W(x). Črtkani del ne pride v poštev, saj funkcija ne more imeti dveh vrednosti. v znanosti pogosto pojavi, so matematiki funkciji, ki enačbo reši, dali ime in oznako, četudi ni dobila svojega gumba na računalih. Vpeljemo Lambertovo funkcijo W , ki po definiciji reši zgornjo enačbo y = W(x). Ta funkcija nam pomaga v fiziki pri izpeljavi Wieno- vega zakona, pri obravnavi vezij, ki vsebujejo diode, in še kje. Ker je Lambertova funkcija inverz funkcije f(x), dobimo njen graf, prikazan na sliki 6, z zrcaljenjem grafa f(x) preko diagonale. Pri tem izberemo le zgornjo vejo rešitve, podobno kot to storimo pri kva- dratnem korenu. Opazimo, da funkcija nima rešitve pod določeno vrednostjo. Ta najnižja vrednost xmin, ki jo še smemo vstaviti, je enaka vrednosti funkcije f(x) v njenem minimumu. Funkcija f(x) ima mi- nimum pri x = −1, njena vrednost v tej točki pa je xmin = f(−1) = −e−1. Bralci, ki poznajo od- vod, lahko to trditev tudi sami preizkusijo, ostale pa lahko o tem prepriča slika 6. Lambertovo funkcijo bomo sedaj uporabili za izra- čun lastnosti stolpov potenc. Kot je veljalo za osno- vo √ 2, velja za funkcijo T(x) v splošnem zveza T(x) = xT(x). Če želimo uporabiti Lambertovo funkcijo, moramo enačbo preoblikovati v obliko f() = e = . Po- maga nam zveza x = elnx , kjer je lnx naravni loga- ritem: T(x)x−T(x) = 1 T(x)e− lnx T(x) = 1. Da bo v potenci stal isti izraz kot pred njo, množimo enačbo z − lnx: − lnx T(x)e− lnx T(x) = − lnx. Na levi prepoznamo f() = f(− lnx T(x)), od ko- der lahko z Lambertovo funkcijo izluščimo − lnx T(x) = W(− lnx), oz. v končni obliki T(x) = − W(− lnx) lnx . Če imamo na voljo funkcijo W , lahko izračunamo vrednosti neskončnih stolpov potenc tudi na ta na- čin. V računalniškem programu Mathematica jo npr. najdemo pod imenom ProductLog, v programu Ma- ple pa pod imenom LambertW. Izvemo pa še nekaj več. Ker je minimalna vre- dnost, ki jo še dovoljuje funkcija W , enaka −e−1, do- bimo pogoj za maksimalno vrednost, ki jo smemo dati v neskončen stolp potenc: xmax = e1/e ≈ 1,44467.   ̌      ̌    P 48 (2020/2021) 2 29 To ni veliko več od √ 2, ki smo ga vstavljali za rešitev enačbe 2x = x2, ter manj od 1,5, za katerega smo videli, da iteracija uide v neskončnost. Posplošitve Funkciji 2x in x2 sta se na pozitivnih številih sekali dvakrat: enkrat pri x = 2, ki je bil tudi rezultat naše iteracije, in enkrat pri x = 4. Za konec si vprašanje še posplošimo na splošno osnovo a, xa = ax , ki jo na podoben način lahko obrnemo v iteracijski postopek x → (a1/a)x oziroma xL = T(a1/a). a1/a 0 1 2 3 4 0.0 0.5 1.0 1.5 2.0 a e SLIKA 7. Graf funkcije a1/a. Maksimum ima pri a = e. Pri tem smo označili rešitev z xL, ker ta iteracija vedno vodi le do levega izmed obeh pozitivnih pre- sečišč, tako kot se je to zgodilo na sliki 2. Funkcija a1/a, ki nastopa v argumentu naše funkcije (slika 7), ima maksimum pri a = e, kjer ravno dosežemo zgornjo mejo definicijskega območja T , za katerega smo pokazali, da je pri e1/e. Za manjše vrednosti, a < e, nam bo ta funkcija dala le trivialno rešitev. Kot smo videli na sliki 2, je prvo pozitivno presečišče ex xe 0 1 2 3 4 0 5 10 15 20 25 30 35 x y e SLIKA 8. Grafa funkcij ex in xe so ne sekata dvakrat, temveč se le dotakneta. xL=T(a 1/a) xD 0 1 2 3 4 5 0 1 2 3 4 5 a x SLIKA 9. Levo in desno pozitivno presečišče krivulj ax in xa. Zaradi simetrije problema desne rešitve pri a < e ustrezajo zrcaljenju leve rešitve pri a > e. Označeni sta rešitvi pri a = 2, ki znašata xL = 2 in xD = 4, ter enaki rešitvi pri a = 4.   ̌      ̌    P 48 (2020/2021) 230 pri xL = a. Pri a = e se funkciji ax in xa ne sekata dvakrat, temveč se le dotakneta, kot kaže slika 8. Za a > e presečišči zamenjata vlogi in nam itera- cijski postopek da drugo, zanimivejšo rešitev. Hkrati opazimo, da sta v enačbi ax = xa spremenljivki x in a zamenljivi. To pomeni, da lahko z zrcaljenjem re- šitev za a > e dobimo drugo presečišče tudi za a < e, kjer bi sicer z iteracijo dobili le xL = a. Slika 9 pri- kazuje rešitev, ki jo dobimo z iteracijo xL = T(a1/a), ter njeno zrcalno sliko, ki nam pomaga določiti xD. To nam vsaj grafično pokaže vejo rešitve, ki vsebuje xD = 4 s slike 1. Pozorni bralec bo opazil, da nismo ničesar rekli o spodnji meji definicijskega območja funkcije T(x). Več o tem si lahko preberete v viru [1]. Prav tako se nismo posvečali analitičnemu izrazu za desno reši- tev xD, za katerega bi potrebovali spodnjo, črtkano vejo inverza funkcije f(x) s slike 6. Te ne dobimo z neskončno iteracijo potenciranja temveč z neskonč- no iteracijo logaritmiranja. Iteracija je le ena izmed mnogih numerič- nih metod za reševanje enačb in s tem za iz- račun večjega nabora funkcij. Uporaba gumba Ans nas reši pred stalnim ročnim vstavljanjem prejšnjega približka v računalo. Na prvi pogled se zdi, da je iteracija manj natančna kot računanje z vgrajenimi funkcijami, saj delamo s približki. Zave- dati pa se moramo, da se izračun vseh funkcij na koncu prevede na zaporedje seštevanj in množenj. Žepna računala in računalniki vedno vrnejo le pri- bližen rezultat z vnaprej znanim številom decimal- nih mest. Tudi pri pisnem deljenju števil izvajamo zaporedje seštevanj, odštevanj in množenj, posto- pek pa ustavimo, ko smo z natančnostjo zadovoljni. Ločnica med elementarnimi in »specialnimi« funkci- jami, kamor bi lahko šteli Lambertovo funkcijo in neskončni stolp potenc, leži torej le v dogovoru ter morda v obstoju vnaprej pripravljenih gumbov na žepnem računalu. Literatura [1] Luca Moroni, The strange properties of the in- finite power tower, 2019. arXiv:1908.05559 [math.HO]. ××× SLIKA 3 K PRISPEVKU NARAVNA UKLONSKA MREŽICA. Mikroskopska slika peresa v razlǐcnih povečavah (zgoraj). Shematski pri- kaz sestave peresa (spodaj).                                 P 48 (2020/2021) 2 31 Naravna uklonska mrežica A̌ M̌ Gotovo ste na svojih sprehodih v naravi že na- šli ptičje pero. Pa ste kdaj pogledali skozenj proti drobni svetilki? Če je svetloba iz svetilke bela, opazimo, kako se razkloni v več mavričnih lis. Sli- ka 1 kaže fotografijo peresa, za katerim sveti dio- dna svetilka pametnega telefona. Mavričnih lis na fotografiji ni videti, svetilko za peresom zaznamo le po osvetljenih peresnih rebrih in pridihu modri- kaste ter rdečkaste barve. Uklonski pojav omenjene mavrične lise lažje za- znamo z očmi kot pa s kamero, ki ima manjšo glo- binsko ostrino. Pojav pa pride do izraza tudi na foto- grafiji, ko kamero izostrimo na neskončnost. Takrat se točkasta svetilka razpotegne v svetel križ z ma- vričnimi lisami na koncu krakov. Izid poskusa kaže slika 2. Razlog, da pero razkloni svetlobo svetilke na več mavričnih lis, odkrijemo, če z mikroskopom pogle- damo podrobno strukturo peresa. Iz rebra peresa SLIKA 1. Pero, za katerim je svetilka pametnega telefona. Pero je od kamere oddaljeno za stežaj roke, svetilka pa je daleč zadaj. Fotografija je izostrena na pero, slika telefona v ozadju ni ostra. SLIKA 2. Fotografija svetilke, narejena skozi pero, kamera je izostrena na svetilko in ne na pero. Fotografija je narejena s fotoapara- tom, ki omogoča ročno ostrenje. na dve nasprotne strani izraščajo veje, iz njih pa še drobnejše vejice. Vejice tvorijo urejeno strukturo, ki deluje kot uklonska mrežica. Uklonska mrežica je element, s katerim v fiziki razklonimo svetlobo na njene spektralne komponente. Narejena je kot glav- nik, z množico dolgih, ozkih rež, le velikost rež je dosti manjša, tako da jih pride nekaj sto na mili- meter. Uklonska mrežica razkloni ozek curek bele svetlobe v ravnini pravokotni na reže, tako da na- stane več svetlejših mavričnih lis razporejenih v črti. Če prekrižamo dve mrežici, opazimo mavrične lise razporejene po celi ravnini. Na mikroskopskem po- snetku v največji povečavi (slika 3 desno) lahko ja- sno vidimo dva niza vejic, ki ležijo med seboj pribli- žno pod pravim kotom. Zaradi prehajanja svetlobe skozi tako urejene reže med vejicami, je uklonska slika taka, kot da bi prekrižali dve uklonski mrežici. Vidimo, da tudi v naravi najdemo spektralne pri- pomočke, ki razkrivajo pisano naravo svetlobe. Tak primer je še npr. mavrica ali pa obarvana tanka plast olja. Ko boste naslednjič našli pero, le pokukajte skozenj, ali opazite kaj novega in nenavadnega. Po- tem, ko prijemate pero, si pa le umijte roke z milom, če v okolici razsaja ptičja gripa. ××× Zgodovina znanosti v stripu Sredi decembra 2012 je Center za mladinsko književnost in knjižničarstvo pri Mestni knjižnici Lju- bljana že tretjič podelil priznanja Zlata hruška. Z njimi so tokrat odlikovali kakovostno najboljših deset odstotkov otroške in mladinske književnosti, ki je izšla v letu 2011. DMFA-založništvo je pri- znanje prejelo za strip Življenja Marie Curie. Švicarski avtor Raphaël Fiammingo, s kratkim umetniškim imenom Fiami, v tem stripu večjega formata duhovito predstavlja nekaj izsekov iz zgodovine kemije, od Aristotela do današnjega časa. V vsakem razdelku nastopa dekle ali ženska, katere ime je različica imena Marija, v čast veliki znanstvenici Marie Curie. Zgodbice ilustrirajo tudi vlogo žensk v raznih zgodovinskih obdobjih. Predvsem pa so zabavne in obenem poučne, saj zvemo marsikakšno zanimivo podrobnost o nastanku znanstvenih odkritij. Med najbolj posrečenimi je zgodbica o Mendeljejevu in njegovem sestavljanju periodnega sistema elementov. Tudi druge pripovedi ne zaostajajo. Knjigo je odlično prevedel prof. dr. Alojz Kodre. 7,68 EUR 7,68 EUR 8,31 EUR Pri DMFA-založništvo sta v Presekovi knjižnici izšli še dve knjigi istega avtorja • Galilejeva življenja, z zgodbami iz zgodovine astronomije, od Babiloncev do danes, ter • Einsteinova življenja, z zgodbami iz zgodovine fizike, vse od Sokrata do danes. Ta dva stripa je prav tako izvrstno prevedel Alojz Kodre. Sta enako zanimiva, zabavna in poučna in bosta bralcu brez dvoma polepšala dan. Poleg omenjenih ponujamo tudi druga matematična, fizikalna in astronomska dela. Podrobnejše pred- stavitve so na spodnjem naslovu, kjer lahko vse publikacije tudi naročite: http://www.dmfa-zaloznistvo.si/ Individualni naročniki revije Presek, člani DMFA Slovenije, dijaki in študentje imate ob naročilu pri DMFA–založništvo 20 % popusta na zgornje cene – izkoristite ga! Dodatne informacije lahko dobite v uredništvu Preseka po telefonu (01) 4766 633.