£ Časopis s podobami za slovensko mladino. Uredil in založil Y-A Ivan Tomšič, učitelj z zlatim križem za zasluge na e. kr. vadniei y Ljubljani. Osemnajsti tečaj, 1888. --——•——---- Y Ljubljani. Natisnila Klein in Kovač. KAZALO. Pesni. Hčerka materi za novo leto "^V^V C . 1 Po zimi......."T -n ■ ■ 11 Na Krasu ..... .. 17 Otrokova večerna molitev . >. f^ ' 17 Grda leska......C .. . 23 Denàr........TW«. „ . 25 Svečnica...... Marija.......? ^^r1^ 36 Sneg.......... ....39 Prezgodnjej cvetici . . . \L ■ 41 Mraz beži .... . 49 Zvon....................55 Vzpomläd......\LK#Al. . . 57 April.........w . . . . 71 Kolédnica .......* . . . . 73 Deček in lastovica.........87 87, 175, 199 Otročje pesence . Dva zajčka . . Pozor četa . . Sova prosi iglico Umirajoče dete . O drevescu, ki si je želelo drugačnega listja Materi za god . . \ 135 137 Pod stogom...........143 Lipa....... . 148 Moj dom.....A-T1 Sonet 151 153 Svoboda .... . . . 167 Čestitke .....167 Mladini . . . . V T<\.....167 Bolnemu bratu . . . jHJ^M, ... 169 Materina molitev pri zibćli......183 V proslavo štiridesetletnice slavnega vladanja Njega Yelièàstva cesarja Franca Jožefa I. . . . .........186 Njega Veličastvu našemu presvitlemu cesarju Francu Jožefu 1.........187 V spomin štiridesetletnice našega presvitlega cesarja............188 Povesti, pripovedke, popisi, prilike in basni. -L-ts j- Z božjo pomočjo . . ' I ".....2, 26 če bo prišlo, ne bo, prillo ; če ne bo prišlo, bo pa prišlo Ä. ..... 14 Bodimo usmiljeni in odkritosrčni r v . . 16 Koliko je vreden jeden „Oče naš" ... 18 Na ledu . . . .- . . . 22 Pravična kazen . . . , 35 Iz gozda domov . . 7 ; ". . . 37 Stran Skušnjava...........41 Narodne basni . . . . & a -ckajU. . 43 Mladinoljub . . T V^-nOt^-^ . 44 Salomonova sestra.........52 Prva šola . . . . 58,74,90,106 Aleluja............62 Kako se v nebesa pride.......63 Vstajenje............66 Starec in mladeneč........79 Katrica v spomladi . d-......80 S planine ...........81 Kdo je naučil ptičiee peti ...... 82 Mula in muha (basen).......83 Pastir....... .....96 Najdeni denar .fcttriuA. T-rt*TM4♦.—-Bodimo usmiljeni in odkritosrčni. (Narodna pripovedka.) j|OLo sta naš Božji Zveličar in sveti Peter popotovala po svetu, prideta do -^l^nekega sela (vasi). Kreneta jo v gostilnico ter prosita za prenočišče. Neusmiljena gospodinja pa jima reče : „Pri nas vže ne moreta ostati. V tej sobi bomo imeli veselico a po drugod imamo polne shrambe različnega blaga. Popotni ljudje pa imajo tudi radi smolaste roke in le prerado se jih kaj prime." To rek,si, pokaže jima na bližnjem gričku ubožno kočo, rekoč: „Tja gori pojdita, pri ónej hiši radi prenočujejo prosjake.". Zveličar in sv. Peter se obrneta ter gresta naravnost proti ubožnej koči. Ko prideta tjà, poprosita za stan, katerega jima usmiljeni ljudje takoj dado. A siromašni ljudje bi tudi radi postregli popotnikoma ter začno zbirati drobiž po hramih, da bi poslali po bokal dobrega vina v poprej omenjeno gostilnico. Ali Zveličar jim reče: Cimu bi pošiljali v gostilnico po vina, ko ga imate sami doma?" Ubožni gospodar gre v klet, in glej ! v kleti so polni sodi najboljšega vina a na policah je vse polno suhega mesa in drugih stvari za prigrizek, v kašči in skrinjah je polno žita in drugega blaga. Tudi denarjev se ne manjka. Z jedno besedo: pravi blagoslov božji se je razlil nad ubožno hišo, kder je bilo poprej le pomanjkanje in beda. Ošabnej gospodinji pa je še tist večer zbolel mož in vsa živina je poginila še tisto noč. Vino iz polnih sodov je izteklo do zadnje kapljice po kleti. Takó kaznuje pravični Bog skopuhe in neusmiljene ljudi vže na tem svetu. Pri ubožnej hiši pa je ostal še dalje blagoslov božji. Y sadovnjaku je bilo vse polno lepo rudečih in dišečih jabolk. Zaželel si jih je bližnji graščak. Da bi njegovej želji ustregli, pošljejo mu jih polhen košek. Ali deček, ki je nesel jabolka v graščino, bil je hudoben. Srečal je na poti dva popotna moža, ki sta ga vprašala: „Deček, kaj neseš v košku?" „Nič!" odgovori deček, smeje se popotnikoma ter gre dalje svojim potem. Ko pride deček v graščino, vidi, da je prinesel prazen košek. — Graščak se razsrdi nad njim in ga kaznuje, ker si je mislil, da se hoče deček šaliti ž njim. Yes osramočen se vrne domóv. Drugič pošljejo starši drugega dečka z jabolki v graščino. Ta je bil prijazne in odkritosrčen. Tudi ta sreča na poti dva popotnika, ki ga takisto vprašata, kakor poprejšnega. Deček jima pokaže jabolka, rekoč: „Vidita, prijatelja, lepa dišeča jabolka imamo pri nas. Vzemita si jih nekoliko. Nesem je našemu dobremu gospodu graščaku." Popotnika se mu zahvalita za ponudbo ter mu obljubita blagoslov božji. Deček pride vesel v graščino ter odda graščaku poln košek lepó dišečih jabolk. Graščaku se deček takó dopade, da ga vzame za svojega, ker svojih otrok pri graščini niso imeli. Ko se je graščak vže zelò postaral, izročil je posinovljenemu dečku graščino, zemljišče in vse drugo blagó, kar ga je imel. Takó deli Bog usmiljenim, prijaznim in odkritosrčnim otrokom svoj blagoslov. Zapisal G. Križnik. MR*" Dalje v prilogi. k i. listu 1888. t. K a Krasu. i. krivnóstne kraške ste vode, Kodi se potok, spet umira, Na dan prihaja, a požira Globoko brezdno spet ga v sé. Li niste kraške ve vodé Begočih let podobe vèr ne ? Iz večnosti se neizmérne Begoča leta nam rodé. A kratek, ob ! je leta ték ! Nakrät izgine v večnost némo, Rodi se drugo, ž njim mi grémo ; Pa spet je tajni skrije vék. A večnost tudi nas enkrat Sebój v skrivnóstni kraj pozóve. Rabimo prav sedanje dnóve, Da bomo v raj šli stanovàt. n. Puščoben ti si, kraški svet ! Po gričih, ki so brez zelénja, Tu brije burja in ne jénja; Kedó ti more hvalo pet' ? Vender si slaven, kraški svét ! če tvoja je zunanjest huda, Pa v sebi mnoga kriješ čuda, Ki gleda ptujee jih zavzét. Osrčje svoje kažeš ti, Podzemske gledamo prostore ; Kedó pa popisati more Njih kras, ki čara nam oči? če zreš samó na lice, glej, Da lice, dragi ! te ne zmòti ; A notranjej sred lepoti Ostane cena za vselej. Fr.. Krek. Otrokova večerna molitev. ngeljček prijatelj moj, Varuj skrbno me nocój! Tu se vstopi k glavi mi In zatisni mi oči. In ko späval bom sladkó, Vzemi v sanjah me v nebó! Deni tjà me pred Bogä, Da ga zrl bom iz sreà; Da v molitvi tam pred njim Svoje prošnje položim Za vse óne, ki za mé Po očetovski skrbé: Da očetovo glavó, čuval mater bo skrbnó; Brate drage in sestré, In učitelje skrbnó. Oh za tem pa nesi me Tjà do Božje Matere, Ki v naročji Jezuška Ljubeznivo péstova. Prosil bodem jo lepó, Da me ona zmirom bo Zlà in greha branila, Za nebó pripravljala. — Zdaj pa, angelj, lahko noč! Skaži svojo ini pomoč! J. Rejec. Koliko je vreden jeden „Oče naš." adar koli molimo, opravek^imamo z Bogom: ali ga česa prosimo, ali mu kaj potožimo, ali se mu pa za kako dobroto zahvalujemo. Lehko rečemo : Molitev je i pismo našega srcà, katero pošljemo Bogu iz te sòlzne ^ doline, iz tega svetä. Vera naša je pa nebeški pismonoša, ki nam to pismo nese k Bogu samemu. Po molitvi čutimo vselej nekak blažen mir v našej duši. Ta mir pa je vže odgovor božji. Po molitvi se nam zazdi, kakor bi se ogreli v žarkih nebeškega solnca. A najlepša molitev je „Oče naš.u Da vidimo, otroci ljubi, kako lepa je ta molitev! Zaónè se takó: „Oče naš, kateri si v nebesih/" Tii imenujemo Boga našega Očeta. Ako je Bog naš Oče, — nu potlej smo mi v nekakem sorodstvu ž njim. In to smo tudi, ker nas je Bog, naš Oče, po svetem Duhu pri sv. krstu posinóvil in za dediče nebeškega kraljestva storil. Naše pokolenje (rod) je torej zelo visoko in slavno. Mi smo rod Božji. In če prihajamo iz takó slavnega rodu, treba je, da tudi živimo, kakor se spodobuje takej rodovini: lepó in dostojno. — Mi smo otroci večnosti, otroci nebeškega kraljestva, plemiči Boga samega! „Posvečeno bodi tvoje imé!u Ime božje posvečujemo, kadar širimo pravo krščansko izomiko v čast božjo mej ljudi na zemlji ter Boga častimo z lepim in pobožnim življenjem. „Pridi k nam tvoje kraljestvo!u Kraljestvo božje na zemlji je sveta cerkev Kristusova. Cerkev Kristusova pa je kraljestvo resnice, pravice in miru. Zatorej molimo, da bi mej vsemi ljudmi po vsem,svetu vladala : resnica, pravica in mir božji. „Izidi se volja tvoja, kakor v nebesih takó na zemlji!-. Volja božja nam je razodeta v svetoj katoliškej cerkvi. V tej prošnji Boga prosimo, da bi vsi ljudje delali samó to, kar Bog hoče. Da bi se njegova sveta volja na zemlji takó spdl-novala, kakor jo spolnujejo angeli in svetniki v nebesih. Da bi nam Bog dal potrebnih moči voljno prenašati tudi bridke ure našega življenja ter zvesto in natanko zvrševati vse naše dolžnosti tudi takrat, če bi nam bilo to še takó težavno. „Daj nam danes naš vsakdanji kruh!" Tu prosimo Boga. da bi nam dal vse, česar nam je treba, da si telesno in dušno življenje ohranimo. To je: jed, pijačo, obleko, stanovanje itd. Ob enem ga pa tudi prosimo, da bi dobrotljivo od nas odvrnil dragino, lakoto, pa tudi greh, po katerem večkrat take kazni prihajajo. Prosimo ga za naš vsakdanji kruh, katerega smo si sami pošteno zaslužili, kajti kruh, ki je ukraden ali pa nepošteno pridobljen, — ni naš kruh, nego ptuj. V tej prošnji tudi Boga prosimo, da bi nam ne bilo treba pri ptujih ljudeh prositi za košček kruha, dà bi imeli sami svoj kruh, da bi ne bili prosjak i. „In odpusti nam naše dolge, kakor tudi mi odpuščamo svojim dolžnikom!11 — Tukaj prosimo, da bi nam Bog odpustil naše grehe, ter obljubujemo, da hočemo tudi mi odpustiti vsem ónim, kateri nas žalijo in preganjajo. Če bi bili ljudje pomirljivi, če bi drug drugemu radi odpuščali razžaljenja, — ne bilo bi na svetu toliko pravd iu zaporov; poravnali bi se sami mej sebój. Večkrat se pripeti, da imovit gospodar zaradi kakega majhnega razpora, ki ga ima s svojim sosedom, potroši po pravdah vse svoje premoženje, zadolži se in postane prosjak. „In ne vpelji nas v skušnjavo!u Na svetu je povsod dosti priložnosti, da lahko kaj hudega storimo. Imaš priložnost, da lahko koga prevariš; imaš priložnost, da kradeš in se na nepošten način obogatiš. Tu je pač treba pokazati, da si junak božji ter premagaš vsako skušnjavo, ki te napeljuje na greh. Ako si le pameten, vse to ti je prav lehko. Kadar kaj takega zaželiš, kar je greh, takój iz začetka je treba, da zatareš v sebi hudo poželenje. Kadar začne hiša goreti, ogenj lehko s prstom pogasiš ; kadar je pa hiša vže vsa v plamenu — potlej je prepozno. „Temuč reši nas od hudega!" to je: od vsakega greha. Tù prosimo, da bi nam bil Bog sam v pomoč, kadar se borimo z grehom ter bi nas obvaroval večnih in časnih kazen, ki pridejo po grehu, ki je največje zlo na svetu. Vidite, otroci, to je pač lepa molitev „Oče naš". V resnici lepa! — In kdo je sestavil to lepo molitev? .Učenci Kristovi prišli so nekoč žalostni k njemu in mu rekli: „Gospod! učenci Ivana Krstnika znajo tako lepo moliti, a mi ne znamo; osramotili so nas! Daj. nauci tudi nas. kako naj molimo k Bogu! In Jezus jim reče: „Kadar molite, molite takó-le: Oče naš, kateri si v nebesih" itd. V starej dobi. za časa sv. Ivana Zlatousta, živel je v malej Aziji imovit trgovec. Tudi 011 je v istem času vzprejel Kristovo vero. Ko se je učil moliti „Oče naš", zelò se mu je ta molitev dopala. A on je bil trgovec; sodil in meril je vse le po novcih (denarji). Pa še danes je dosti ljudi, ki čujejo na ime kristjani, a merijo in ocenujejo človeka le po njegovem imetku. Kdor ima mnogo premoženja, imovit je, in ta je mnogo vreden. Kdor je siromak — ta je nič na svetu in zanj se le malokdo briga. — Takó si je mislil tudi naš trgovec. Zatorej pošlje svojega slugo k sv. Ivanu Zlatoustu, da ga vpraša: Koliko je vreden jeden „Oče naš"? Sluga otide. Potujoč dva meseca, dospeje do sv. Ivana Zlatousta ter mu reče: „Sveti oče! Moj gospodar .me pošlje, da te vprašam: koliko je vreden jeden „Oče naš"? Sv. Ivan Zlatoust mu odgovori: ...Jeden zlat novčič." Sluga se poslovi in vrne k svojemu gospodarju trgovcu. Ko pride čez dva meseca domov, reče: „Sv. Ivan Zlatoust mi je dejal, da je jeden „Oče naš" vreden jeden zlat novčič." Trgovec vpraša slugo: „Ali si pa tudi vprašal, kako velik da je ta novčič?" Sluga odgovori: „Tega nisem vprašal." „Pojdi tedaj zopet nazaj in vprašaj ga, kako je velik ta zlat novčič?" Sluga zopet otide na daljni pot. Ko pride drugič do sv. Ivana Zlatousta, reče mu: „Moj gospodar želi zvedeti, kako da je velik ta zlat novčič?" Sv. Ivan Zlatoust odgovori: „Tako velik kakor solnce." Ko se sluga domóv povrne, reče svojemu gospodarju: „Sv. Ivan Zlatoust mi je dejal, da je jeden „Oče naš" vreden jeden zlat novčič, takó velik kakor solnce." Trgovec reče: „Ali si pa tudi vprašal, kako je debel?" „Ej, tega pa zopet nisem vprašal, ker mi tega nisi naročil," odgovori sluga. „Pojdi tedaj in vprašaj tudi to," ukaže mu trgovec. Sluga otide. Ko pride tretjič do sv. Ivana Zlatousta, reče mu : „Moj gospodar me zopet pošlje, da te vprašam, kako je debel ta novčič." Sv. Ivan Zlatoust odgovori: „Debel mora biti kakor ves svet, kajti „Oče naš" je beseda božja iz ust Sina božjega; a Bog je z besedo ustvaril ves svet. Vsaka beseda božja pa je vredna toliko in še več kakor ves svet." Eazven tega je še „Oče naš" angelj varuh človeške duše. Kdor s pravo pobožnostjo in prav iz srca „Oče naš" moli, njegove duše ne bode prevladal greh. Jedna sama človeška duša pa je več vredna, kakor ves svet, kajti sam Sin božji, ki je gospodar vsega sveta, daroval je samega sebe v odrešenje duš naših. (Po „Golubu" preložil Iv. T.) -H—--- f^s K o 1 o š. pretečenem leta opisali smo ob kratkem veliko kneževino ErdeJjsko, ki je vzhodna mejna višava našega cesarstva, obdana na vseh straneh z gorami, ter vam podali tudi sliko, ki vam kaže Erdeljce v njihovej lepej narodnej noši (glej „Vrtec" 1887. 1. str. 153). Danes pa vam „Vrtec" kaže prav dobro narejeno podobo mesta Kološa (Klausenburg), ki se šteje mej najimenitnejša mesta v magjarskej pokrajini Erdeljske kneževine. Kološ (po magjarsko Kološvar), loži ob maiem Samoši, dotoku reke Tise, in je največje mesto v Erdeljskej kneževini. Mesto ima lep trg, ki se razprostira v tako obsežen prostor, da je videti, kakor bi imelo mesto mnogo več prebivalcev, kakor jih ima v resnici. Mesto šteje okoli 26.000 prebivalcev in je poglavitni sedež imenitnejših erdeljskih rodovin. V gotiškem slogu izpeljano cerkev sv. Mihela, katero je 1414. leta dodelal ogerski kralj Žiga, imajo še danes katoličani v svojem posestvu. V najbližej okolici Ko-loškega mesta ležeča predmestja nastala so v novejšej dóbi in so zidana po magjarskem okusu. Ceste so široke in zelò prašne, a večinoma nizke hiše stojé zadej za zelenimi vrtovi. Posebnih znamenitostij Kološ nima. Na glavnem trgu stoji kaj lepa cerkev sv. Mihela, katero smo vže poprej omenili; mesto ima tudi lep muzej, ogersko gledališče, vseučilišče (ustanovljeno 1873.1.) in več grofovskih palač. Se danes stoji rojstna hiša ogerskega kralja Matije Korvina, ki je* bil rojen v Kološvaru dné 27. marca 1443. 1. — Kakor znano, prišel je Matija Korvin po smrti svojega očeta, junaškega Ivana Hunjadija, v roke češkega kralja Ladislava, ki ga je imel na Dunaji in v Pragi dlje časa zaprtega, a po njegovej smrti (1457) je bil izvoljen za ogerskega kralja. Ko je iz Ogrskega prišlo poročilo o tej volitvi, izpustil je Jurij Podiebradski imenitnega ujetnika iz zapora ter mu obljubil svojo hčer Katarino za ženo, da bi si tako pridobil mogočnega zaveznika. — Priimek Korvin izvira od tod, ker so Hunjadiji krokarja, ki se po latinsko „corvus" imenuje, z zlatim prstanom v kljunu nosili v svojem grbu. Ko je namreč Ivan Hunjadi še kot otrok s svojo materjo in njenim bratom potoval iz Erdeljskega, svoje domovine v Pešto, priletel je, kakor nam poroča pripovedka , krokar ter odnesel igrajočemu detetu dragocen. zlat prstan ; a ujec je ustrelil predrzno ptico s svojim samokresom. Zunaj mesta so vidijo na zelenem gričku razvaline nekdanje benediktinske opatije, posvečene Kološ - Monostorskej Gospej Sveti. Imovina te opatije odmenjena je katoliškim učilnicam. — Mesto Kološ je bilo nekdaj mogočno in imovito mesto, a danes je ie nekako zbirališče uradnikov, učenjakov in bogatih ogcrskih plemenitažev. Kološ je dandanes popolnoma ogersko mesto. , T 11118870 —»♦< 22 >♦•— fyi^'f^r Na ledu. v zvoniku je udarila štiri — šola je minola. Oj veselje! Kakor čebelic roji iz panjev, takó se nsipljejo otroci iz šolskega poslopja in glasno vjiščaje razhajajo se vsak na svoj dom. — Vsak na svoj dom? — Kaj pa le ona kopica tam-le, kaj si tako skrivnostno namežikuje in miga in kima? Mar je ni misel iti naravnost domóv k gorkej peči? Saj je vender takó mraz zunaj, da sneg kar hrešči pod nogami. — Kaj to! Naj le bode mrzlo, kolikor hoče — tem po-niglavčkom videti ni, da bi stopali proti domu. Kam pa jo mislijo ubrati? Aj, tam gori v Grogarjevem dolu, kder je po leti vedno polna dolina vode, tam je zdaj voda zamrznila in lepo gladko ledeno zrcalo daje kaj izvrstno drsališče. Tjà gori, tjà gori vleče otroke neka nevidna moč. — Naj bode mraz, kolikor hoče! Kdo se zmeni za mraz, če je pa tako prijetno dričati se po ledu! In naša kopica ubere jo res kar naravnost v omenjeni Grogarjev dol. „Le čakaj, Markee, dričat se greš!" zapretila je Franika sosedovemu Markcu, dobro vedoč, kaj in kako. „Jaz bodem pa materi povedala, šlek, šlek, šlek, pa te bodo šlek, šlek. šlek." In Franika je Markcu poredno „postrgala korenjček." — In Markee — kaj menite, da je bil hud nad to opomnjo! „Le teci," dejal je „urno teci povedat! Meniš li, da ti bode moja mati orehov dala zato? Aha, kaj drugega morda, kaj drugega, vže veš kaj ---" In še kepico snega je pograbil Markee, pa ga je zalučal v Franiko. Oj ti hudobni Markee! Za dobre četrt ure pa so bili otroci vže vsi v Grogarjevem dolu, na ledu. Torbice, v katerih so imeli knjižice in druge šolske stvari, odložili so h kraji v sneg, potem pa so se jeli dričati po ledu, da je bilo veselje. Bzzz — kakó je to slo! . . . Drug za drugim so jo rezali loveč se in ma-haje z rokami prav takó. kakor leseni možici, ki je vidite pogostoma na strehah in dimnikih. — In šlo je od konca do kraja, od kraja do konca. Ali zdaj h'1 — o joj — padel je prvi in za njim vsi, drug preko drugega . . Bog se usmili, če: se je kateremu kaj žalega zgodilo! — Ej. kaj še! Prav nobenemu se niti las ni skrivil na glavi. — Vriščali so res in upili, kakor cigančki, a zgodilo se ni nobenemu nič žalega. Malo so se povaljali po ledu, a potlej je šlo zopet, vse veselo, kakor od konca * — Dà, še več ! Samó vam. otroci ljubi, naj prav na tihoma povem, da jo oni, ki se je dričal naprej, navlašč padel, samó za to, da so vsi drugi popadali za njim. — Kaj nè, kaka hudobija! In ali veste tudi, kdo se je tisti krat dričal prvi? Nihče drug, kakor tist Markee, ki je bil poprej pridno Franiko tako osorno zavrnil, ko ga je opominjala, naj ne hodi na led! — Ti grdi Markee, ti! Kaj neki bode z njega? — Toda — ,,bóm, bóm, brž na dóm, dóm" oglasi se zdajci veliki zvon z zvonika. „.Joj, vže zvoni !" vzdihovali so otroci, „joj, koliko časa smo se dričali ! Karani bomo, karani 1" In urno so pobrali vsak svojo torbico ter šli proti domu kakor bi je veter nesel. Ali tesno pa je vender bilo pri srci vsakemu izmej njih. „Kaj bodé doma zdaj-lè?. Uj, če bode šiba pela!" In Markee, Markee, ta se je moral še le pokoriti za svoje denašnje grehe! Hiša njegovih starišev leži proč od ceste malo v stran. Vsi drugi tovariši otišli so po cesti dalje, a on je moral sam proti domu. Tema je bila vže skoraj in — sam! Oj kako ga je bilo strab, ker je imel vest nemirno. In mraz ga je zbađal v nosek in v ušesa! A to še ni bilo vse. Zdaj-lè bode še doma, kar bode. Kaj neki? I dobrega vže nič!" — Oj nikoli več se ne pojde dričat! In res se je Markcu tist večer slabo godilo. Veste, otroci ljubi, kako ga je kaznovala mati? Brez večerje je moral iti spat, pa še tepeu hi bil skoraj! Pač je hudo, da mora tako veselje prepovedano biti? Drobtine. Pobrala nam je zopet prav nanagloma nemila smrt plemenitega, dobrega , občespoštovanega, značajnoga in požrtvovalnega dušnega pastirja. Umrl je v Ž4. dan decornimi pretočenoga lota prečastiti gospod Lambert Ferčnik, konafetorijaM svetovalce, dekan in župnik v Zabnicah na Koroškem. Bil je rajnki iskren domoljub in zelò marljiv slovenski pisatelj, ki je muogo lepega napisal v „Besednika" in „Slov. Prijatelja". Spisal je tudi životopis nepozabljivega nam Antona Jariežiča v „Večernicah" in prelepo knjigo „Slovenski (ioffine" ali razlaganje cerkvenega leta, ki jo je v dežel dala ..družba sv. Mohora" v Celovcu. Plemeniti pokojnik je vsestransko podpiral naše domače, slovstvo ter je bil tudi velik prijatelj slovenskej mladini. Vsa leta, kar izhaja naš list „Vrtec", bil ura je zvest naročnik temam vselej želel ob novem letu najboljšega uspeha. Par dni pred svojo smrtjo (17. dec.) poslal nam je še naročnino za letošnje leto, želeč nam prav obilo naročnikov. Kdo bi si bil mislil, da prvega našega lista v tem letu ne dobi več v roke! — Hvaležen spomin mu bodi ohranjen v našem „Vrtci", a TL slovenska mladina spomni;se ga y molitvi, kadar moliš za dobrotnike in dušne pastirje svoje. Bog mu daj večni mir in pokoj ! Grda leska. Tist večer, ko Miklavž je nósil, Takó lepó Boga sem prosil, Da bi prinesel mi konjiča, Kot ga ima Milanov z Griča In pri Seljaku je na prodaj. — Oh, drugo, jutro na vse zgódaj Som gledat šel, kjer sem nastavil Pa kaj bi vam še dalje pravil ! — Enkrat moliti sem pozabil, Pa brž Miklavž je to porabil In ni prinesel mi konjiča, Kot ga ima Milnov z Griča ; Prinesel mi je lesko grdo — Nad sto ima jih naše brdo, čimn potem bi kdo jih nosil ! Jaz pa lepó sem Boga prosil, Da vedno bo me k sebi vabil, In nikdar nanj ne bom pozabil. Zdaj pa Miklavž ne bo nikoli Več rekel : Zorko pa ne moli ! In vem, da Bog Miklavža vélel Prinesti bode, kar bom želel ! — Pametnice. Kdor uboga rad in moli, Bog ne zabi ga nikoli. Kdor ljudi rad obrekuje, Božja roka ga kaznuje. Mnogo kder še govori, Tam je mnogo tud', laži. Najlepša cvetica, kar svet jih ima, Je cista nedolžnost v sredini srca. A. Pin. Briljant. (Priobčil F. Š.) A a e iu a è e rs a a e i li m r agi I u o o k a Preložite v vsakej vodoravnej vrsti črke takó med sebój, da bodo nekaj pomenile! Potem dobite t srednjej vodoravnej in naopičnej vrsti isto besedo. ((Refliter in imena rešilcev v prihodnjem listu.) Uganka. (Priobčil Ed. Planinäek.) Videti je kakor mačka, Ima kremplje kakor mačka, Lovi miši kakor mačka, In vender ni mačka. Kaj je to? Nove knjige in listi. *Popotnikov koledar za slovenske učitelje 1888 s popolnim šematizmom šolskih oblastnij, učiteljišč, ljudskih šol in učiteljskega osobja po Južno-Štirskem, Kranjskem, Primorskem in slovenskem delu Koroškega po stanji v začetku šolskega leta 1887/88. II. leto. Sestavil in založil Miha J. Nerat, nadučitelj in „Popotnikov" urednik v Mariboru. V 8°, 161 str. —Z veseljem pozdravljamo tudi II. letnik „Popotnikovega" koledarja" želeč, da bi ga ne bilo nobenega domoljubnega slovenskega učitelja, ki bi ne imel tega „Koledarja". Cena mu je s poštnino vred 1 gld. 20 kr. Naročila naj se pošiljajo na upravništvo „Popotnika" v Mariboru (Eeiserstrasse 8). * Gluhomutec in nja obrazovanje, z navodom, kako gluhoneme otroke doma izrejati in v domači šoli poučevati. Spisal Janez Koprivnik, e. kr. vadnični učitelj v Mariboru. Vel. 8", 55 str. — Tudi ta knjiga bode dobro došla posebno ónim našim učiteljem, ki imajo v šoli kakega gluhonemega otroka. Priporočamo jo prav živo vsakej ljndskej soli, da si jo naroči za svojo knjižnico. Dobiva se pri spisatelju s poštnino vred za 40 kr. (brez poštnine po 35 kr.). Vabilo k naročbi. "M Z denašnjim listom stopi „Vrtec" v svoje osemnajsto leto ter uljudno vabi vse prijatelje slovenske mladine k prav obüem naročevanju. V toliko letih je naš „ Vrtecu vže dobro znan po vsem slovenskem svetu, zatorej bi bilo le odveč, ako bi poročali na dolgo in široko o njegovej nalogi in vsebini. Nadejamo se, du nam naši stari naročniki ostanejo zvesti ter nam tudi to leto ne vzkrdtijo svoje podpore, marveč da si bodo prizadevali, pridobiti nam še kakega novega naročknika. Prosili bi samó to, naj bi se vsak podvizal z naročnino, da bomo znali primemo število pri-hodnjega lista prirediti in razposlati. Denašnjo prvo številko razposlali smo na ogled vsem domoljubom in prijateljem naše nežne slovenske mladine. Kdor ne želi naročiti se, prosimo ga najuljiidneje, da nam list vrne. Nič druzega ni treba, kakor to, da se zapiše na ovitek: „ne vxprejtne se!" in list se odda na dotično pošto. „Vrtec" stoji za vse leto 2 gld. 60 kr., za pol leta 1 gld. 30 kr. — Naročnina se najhitreje in najceneje razpošilja s poštnimi nakaznicami (Postanweisungen), ki se na vsakej pošti dobé. Uredništvo „Vrtčevo," mestni trg, št. 23 v Ljubljani. Vsem našim cast, gg. naročnikom sreòno in veselo novo leto Bog daj j „Vrtwj" izhaja X. dné Tsacega meseca, in stoji za vse leto 2 gld, 60 kr., za pol leta 1 gld. 30 kr. Napis: Uredništvo „Vrtčevo", mestni trg, štev. 23 v Ljubljani (Laib&ch). Izdatelj. založnik in urednik Ivan Tomšić. — Natisnila Klein in Kovač v Izubijani.