Poetika poikilije Kajetan Gantar Rusjanov trg 6, SI-1000 Ljubljana kajetan.gantar@siol.net V pozni antiki so se sčasoma uveljavljala načela, ki so v očitnem nasprotju z aksiomi Aristotelove Poetike. V ta sklop sodi poetika poikilije, ki teži k idealu bujne raznolikosti, kar je v nasprotju z Aristotelovim poudarjanjem enosti in enostavnosti. Te težnje kulminirajo v Nonnovem giga-epu Dionisyaka Odmeve takšne poetike zasledimo lahko tudi v takratni prozi, zlasti v zgodovinopisju, kot je lepo razvidno iz uvodov k Polibijevim, Diodorovim in Prokopijevim zgodovinskim spisom. Ključne besede: antična poetika / poikilija / starogrška epika / Nonos / Ep o Dionizu / starogrško zgodovinopisje Znano je, kako velika sta bila veljava in ugled Aristotelove Poetike v vseh časih od antike do danes, kako močno je Poetika vplivala na razvoj literarnih znanosti, literarne teorije in kritike. Pri nas se tega najbrž noben literarni zgodovinar in kritik ni tako zelo zavedal kot naš jubilant Janko Kos, ki se že v svojem prvencu, v svoji prvi objavljeni kritiki leta 1951 z naslovom »Zapiski s svinčnikom«, na številnih mestih opira na Aristotelovo Poetiko.1 Tudi v poznejših kritikah, polemikah in člankih se z vedno večjim spoštovanjem vrača k Aristotelu.2 To njegovo spoštovanje ni slepo in brezpogojno, saj zna hkrati opozoriti tudi na »bele lise« in omejenosti Aristotelove Poetike. Tako npr. v enem poglavij drugega zvezka leksikalne serije Literatura, v katerem je sicer precej spoštljivih omemb in interpretacij Aristotelove Poetike, naravnost zapiše, da je »Aristotelova razmejitev literarnega območja v svoji prvotni podobi za sodobno literarno vedo neprimerna in neaktualna.«3 Janku Kosu je v občudovanju Aristotelove Poetike blizu Lessing, ki je njen pomen prav tako ali še bolj poudarjal, saj jo je primerjal z vlogo, kakršno imajo Evklidovi Elementi v matematiki. Vendar so tudi Evklidovi Elementi, kot je znano, pozneje izgubili svoj absolutni dominantni položaj, saj se je v matematiki po Gaussu in Lobačevskem začela čedalje bolj uveljavljati tudi »neevlidska geometrija«.4 Pa pustimo to vzporednico ob strani. Z njo sem hotel le poudariti, da so se podobno, kot se je ob Evklidovih Elementih pojavila »neevklidska geometrija«, tudi v literarnih vedah polagoma pojavljali in uveljavljali kriteriji, ki se zdijo nezdružljivi z Aristotelovo Poetiko. Tako je npr. v prejšnjem stoletju nemški kritik in pesnik Bertolt Brecht zasnoval nekaj, kar je sam označeval kot »nearistotelsko poetiko«,5 in tega ni le teoretično utemeljeval, ampak tudi praktično udejanjal na sodobnih odrih.6 Toda odkloni od Aristotelove Poetike se niso začeli šele z Brechtom, ampak je do njih prihajalo že v antiki. Že v antičnih literarnih razpravah in polemikah srečujemo poskuse, kako zaobiti Aristotelovo Poetiko, kako razvrednotiti njena izhodišča in načela. Ali če ostanemo pri vzporednici s terminologijo Evklidovih Elementov, že antika se sooči s poskusi, kako zanikati aksiome, na katerih temelji Aristotelova Poetika. Kot temeljni aksiom, iz katerega so izpeljana vsa druga načela, postulati in kriteriji Poetike (kamor sodi npr. pojem mimesis in vse, kar iz njega sledi), lahko označimo načelo o organski enovitosti pesniške umetnine. Gre za predpostavko, da mora biti vsaka resnična pesniška umetnina zroov ev okov, živ organizem, organska enota in celota, od katere ne moreš nič odvzeti, v njej ničesar premakniti in ničesar dodati, ne da bi s tem porušil njeno organsko enovitost in celovitost. »Če premakneš ali odvzameš en sam del, se celota zruši in zrahlja. Če pa prisotnost ali odsotnost nečesa v dejanju nič ne spremeni, tedaj to sploh ni integralen del celote« (1451a 34/5).7 Ta aksiom ima svoje zametke že pri Platonu, kjer pa se ne nanaša samo na poezijo, ampak na govor nasploh. Tako npr. v Platonovem dialogu Fajdros (264 c) beremo, da mora biti vsak govor zgrajen kot živo bitje (roonsp zroov), imeti mora svoje telo, ne sme biti ne brez glave in ne brez nog. To načelo je pozneje — vsaj posredno, pod vplivom akademske in pe-ripatetske tradicije — povzel Horacij v svojem Pismu o pesništvu. »denique sit quodvis, simplex dumtaxat et unum« (Epist. 2,3,23). Vendar je Horacij drugi Aristotelov atribut pesemskega organizma (okov) izpustil oziroma ga je nadomestil s pridevniklom simplex, kar ni zgolj slučaj. Latinski simplex namreč pomensko ustreza grškemu izrazu ankoVv. To pa je pojem, ki je imel v antični poetiki nadvse pomembno vlogo, ki je nikakor ne gre podcenjevati. Kajti temeljni aksiom Aristotelove Poetike o organski enovitosti in celovitosti sleherne pesniške umetnine, o njeni enotnosti in enostavnosti, pri poznejših antičnih pesnikih in literatih, kritikih in filologih ni bil vedno brez pridržkov sprejet kot nekaj, kar je samo po sebi umevno. Oglejmo si najprej, kaj pravzaprav pomeni ev in arckouv, kaj pomeni dvojica simplex et unum\ Če hočemo dobiti jasen odgovor na to vprašanje, si moramo še prej ogledati, kaj se pojavlja kot nasprotje enega in drugega. Nasprotje enega ali enovitosti (ev) je mnogo ali mnogoterost (rcokka). Nasprotje enostavnega ali enostavnosti (simplex, arikovv) pa je rcoudkov ali nornkia. Gre za izraz, čigar bogato pomensko paleto je z vsemi pomenskimi odtenki v moderne jezike težko ali skoraj nemogoče prevesti z eno samo besedo; v slovenščini bi bila to lahko pestrost, raznovrstnost, raznoterost, spremenljivost, raznolikost, pisanost, lahko tudi bujnost. Nasprotja med arc^očiv in rcoud^ov pridejo pri Platonu in pri Aristotelu zelo pogosto do izraza, in to ne le v filozofskih razpravah, ampak tudi v odnosu do jezikovnega izražanja. Tako npr. v Platonovem dialogu Fajdros beremo (277 c), kako narava najde in daje vsaki duši ustrezen govor: raznolikim dušam daje raznolike govore, enostavnim dušam pa enostavne govore (noiKi^n ^ev rcora^out; yu%f ... SiSout; ^oyout;, arctarut; Se arc^j). Zdi se, da so pojmi pestrosti, pisanosti, raznovrstnosti, raznolikosti itd. sprva vrednostno nevtralni, oziroma da na estetski ravni predstavljajo nekaj pozitivnega. Pri Homerju je pridevnik noixi^ov pogost atribut za nekaj zelo lepega, skorajda sinonim za lepoto: boginja Atena je oblečena v pisano vezeno dolgo haljo,8 v Nestorjevem šotoru se nad ležiščem blešči raznovrstna bojna oprema,9 ko se Patroklos odpravlja v zadnji pogubni boj, »z oklepom kovinskim pokrije široke si prsi, pisan je, zvezde krase ga .. .«10 Podobno je tudi v najstarejših ohranjenih odlomkih grške proze. Tako dobi nevesta v Ferekidovem fragmentu o svatbi med Zevsom in Zemljo (Hthonijo) za poročno darilo velik lep plašč, ki ga njen ženin Zevs popestri tako, da vanj vriše (noiKiUsi) Zemljo in Okean in domovje Okeana: ipapog ^sya ts Kal Ka^ov Kal ¿v aiiiro rcomAAsi rjv Kal 'Qyr|v6v Kal 'Qyr|voi) Sro^aia.11 V tem Ferekidovem fragmentu glagol rcoraAAsiv, iz katerega je izpeljan pridevnik noiKi^og, še jasno kaže svoj izvor, svoje etimološke korenine in prvotno semantiko, povezano z risanjem in pisanjem.12 Odtise neba, ki se odeva v pisan, z zvezdami posuti plašč, srečamo nato tudi v Levkipovih und Demokritovih fragmentih, čudovito sled je ta podoba pustila tudi v Ajshilovi podobi rcomA-si^rov vu^, ki označuje zvezdno noč v pisanem plašču (Vklenjeni Prometej, verz 24).13 Kjer pa se izraz poikilija pojavlja na področju etike, so pod njim velikokrat skrivajo pomenski odtenki zahrbtnosti in zvijačnosti, ki nazadnje povsem prevladajo. Tak odtenek se skriva npr. že v homerski zloženki rcoraXo^fTr|£;, ki je Odisejev stalni epitheton: z njim boginja Atena občuduje, a obenem rahlo kritizira Odisejevo spletkarstvo, zato k temu takoj dodaja tudi epiteton o^st^is (»predrzen«, »malopriden«). Prim. Odiseja 13, 293/4 (v prevodu A. Sovreta): »Kljukec presukani, zankar, lesti snovač nenasitni (o%st^1£ rcomlo^jra), / mar še v domači deželi ne misliš odreči se ukanam.« Še močneje kot pri Homerju se slabšalni pomenski odtenki pridevnika izražajo pri Heziodu v epitetu rcomlopou^ot; ali v besedni zvezi rcora^ot; dyKU^6^nTi^, kjer se označuje s tem pregrešni in zvijačno pretkani Prometej, ki skuša prelisičiti Zevsa in druge bogove.14 Še izrazitejši slabšalni pomenski prizvok dobi nomA,ia pri Platonu, v njegovih opisih človeške duše. Tako se npr. v deseti knjigi Države nomA,ia pojavlja v druščini dveh besed, ki označujeta razrvano dušo (611 b): »Duša po svoji naravi ni nekaj takega, da bi bila polna vse mogoče raznolikosti (rcoralia), neenakosti (avo^oioTr;) in razklanosti (Siaipopa).» nomlia se tukaj pojavlja v zvezi z avo^oiorrt; in Siaipopa, z dvema samostalnikoma, ki pomenita vse kaj drugega kot harmonijo, rajši nasprotje harmonije: razrvanost in razklanost duše. Tudi v že omenjenem odlomku iz dialoga Fajdros (277 c) stoji »raznolika duša« (rcora^r yuxf) v očitnem nasprotju do »enostavne duše» (arc^ yuxf).15 V deseti knjigi Države najdemo tudi neko mesto, kjer se xoixi^ia pojavlja v slabšalni konotaciji ne samo na etični ravni, temveč tudi v izrazito estetskem odnosu. Beseda je o tem, kako to ayavaKTrriKov, tj. neukročeni in neobvladani najnižji del duševnosti, nudi pesnikom obilico snovi za raznovrstno posnemanje: rco^^v ^imow Kal rcora^rv e^si (604 de). In zato so pesniki nagnjeni k temu, da posnemajo in prikazujejo neobvladane in premenljive značaje (605 a: ayavaKTrriKov is Kal rcora^ov n0o;). V kratkem presledku, skoraj v isti sapi, rcoralia pokriva dva težko prevedljiva pomenska odtenka: prvič jo lahko prevajamo kot vsestranskost ali raznovrstnost, drugič je z njo mišljena spremenljivost, lahko bi rekli tudi prilagodljivost ali nestanovitnost značaja. Tudi pri Aristotelu se pestrost ali raznolikost (rcoua^ia, rcora^ov) pojavlja kot nasprotje enostavnosti (arc^ouv), tako v retoričnih in etičnih spisih kot tudi v naravoslovnih spisih. V Retoriki npr. hvali in priporoča enostaven govor, medtem ko pestremu govoru očita, da ni raven (Aruog); s tem hoče reči, da ni odkrit ali iskren (Rhet 1416 b 25): arc^oucispot; o ^oyo; ouro;, EKsivo; Se rcora^o; Kal oi foro;. V Nikomahovi etiki hvali preudarnega in razsodnega moža, ker ni rcora^o; Kal sti^srapo^ot; (EN 1101 a 7), s čimer hoče reči, da tak človek nima več obrazov, skratka, tak človek ni nezanesljiv in prilagodljiv.16 V opisu prehranjevalnih navad odsvetuje pestro (najbrž preveč raznoliko) hrano, češ da povzroča bolezni, ker je težko prebavljiva (Problemata 861 a 6-7): | rcoixi^r rpoip^ vooraSn;, rapa-XraSn; yap Kal oti ^ia rcsyt;.17 ^ rcoi£iv arc^v r^v rpotpfv, a^^a rcora^rv. Po drugi strani pa preseneča, da se Aristotel v Poetiki besede noiKi^ia skoraj izogiblje. Kolikor sem mogel ugotoviti, se noiKi^ia kot terminus tech-nicus v Poetiki pojavi le enkrat, na enem samem mestu, in sicer v 23. poglavju, kjer hvali Homerja kot zares božanskega pevca (Bsorcsoio; aoiSo;), in sicer zato, ker trojanske vojne ni prikazal v njenem celotnem obsegu, kajti »takšna pripoved bi bila ali preveč obsežna in nepregledna, ali pa bi postala, če bi se poskušal držati omejenega obsega, zaradi pestrosti (rcoralia) preveč zapletena« (1459a 32-34): Aiav yap av ^eya; Kal otiK sticuvorciot; e^s^^sv eosoBai ö ^üBot;, ^ xröi ^syeBst ^sipid^ovia Kaxansn^sy^svov Tfi rcoralia. Drugače rečeno: not/iMa bi za strukturo pesnitve očitno lahko imela negativne posledice. Nadalje je zanimivo, da se v Poetiki nasprotje enostavnega (änXoüv) ne označuje kot pestrost (noixi^ov), ampak z izrazom rcsrcXsy^svov (zapleteno). Tako se npr. miti v Poetiki (1452 a 10) delijo v enostavne (ärcXot) in zapletene (nsnXsy^svoi). Podobna delitev velja za epske pesnitve: epska pesnitev je lahko enostavna (arcAf) kot npr. Iliada ali pa zapletena (nsnXsy^svq) kot Odiseja (1455 a 32 — 56 a 3). Tragedije se delijo celo v štiri kategorije, pri čemer se prva označuje kot nsnXsy^svq, zadnja pa kot arcAf (1455 b 32 — 56 a 3). Aristotel v Poetiki najbrž ni po naključju vpeljal takšne kategorizacije: z njo je hotel samo opozoriti na različnost strukture, ne pa na lestvico stopnjevanja v vrednotenju pesniških umetnin. Če bi namreč namesto ns-nXsy^svov zapisal epiteton rcoraXov, bi takšen mit (ali takšen ep ali takšno tragično pesnitev) že s samim takšnim poimenovanjem uvrstil v neko nižjo, drugorazredno kategorijo. Iz navedenega lahko sklepamo, da rcoralia v poetiki arhaičnega in klasičnega obdobja ni igrala kake pomembnejše vloge, saj se ji je celo Homer, ki je veljal za božanskega pevca (Beorcsotot; äotSöt;), v strukturi svojih pesnitev očitno izogibal. Morda edino vidnejšo izjemo v tem obdobju in v tem pogledu predstavlja Pindar, ki svoje pesmi rad označuje kot noixi^oi in se večkrat hvali, da s svojimi pesnitvami junakom in športnim zmagovalcem spleta bujno pisane vence (n^sKrav notKi^ov ti^vov, notKi^ov ävSrma), da z njimi gradi pester in odmeven govorni kozmos (Tst%iZ