Empirično raziskovalni izvirni znansWeni prispevek 59 VZDOLŽNA PRIMERJAVA MALČKOVE IGRE Z IGRAO^I V INTERAKCIJI Z MAMO IN S TESTATORKO Maja Zupančič', Tina Kavčič', _Saša CECIč ERPIč^_ ' Univerza v Ljubljani, Oddelek za psihologijo, Ljubljana ^ Univerza v Ljubljani, Fakulteta za šport, Ljubljana Povzetek: Vfrisf^evku obravnavamo malčkovo interaktivno igro s prosto izbranimi igračami v dveh fogojih: v interakciji malčka z njegovo mamo in v interakciji s testatorko. Študija temelji na rezultatih 20-ih slovenskih in ZI-ih hrvaških malčkov, ki so bili med prvim opazovanjem stari 18 in 24 mesecev, in na rezultatih istih otrok šest mesecev kasneje. Vsakega izmed malčkov smo med interaktivno igro posnele na njegovem domu z videokamero. Najprej se je pet minut igral s svojo mamo in nato pet minut s testatorko, kije uporabljala iste igrače kot mama. Mama se je z malčkom igrala tako, kot se ponavadi igra, ko sta doma. Testatorka pa je v interakciji z malčkom skušala dvigniti raven njegove igre, ki jo je predhodno opazila med njegovo interaktivno igro z mamo. Videoposnetke smo analizirale s pomočjo Opazovalne liste za ocenjevanje malčkove interaktivne igre z igračami (Zupančič, -1997) znotraj 30- sekundnih časovnih intervalov. Lista vključuje niz malčkovih obnašanj do mame/testatorke, obnašanj diade, malčkovih obnašanj do igrač in oblik igre. Dobljene podatke primerjamo medkontekstualno (mama : testatorka), razvojno (test : retest) in medkulturno (Slovenci : Hrvati). Dobljeni rezultati, odvisni od specifičnega merjenega področja, podpirajo več * Beseda »testatorka« v kontekstu prispevka pomeni otroku tujo osebo, strokovnjakinjo na področju otrokovega razvoja. Z vključevanjem v otrokovo igro skuša vplivati na razvojno raven otrokoviti igralnih dejanj glede na tista, ki jili je opazila med njegovo interakcijo z mamo. Način njenega vključevanja v igro je le v relativnem smislu enak za vse otroke, ne pa tudi v absolutnem, saj se otroci z mamami igrajo na različnih razvojnih ravneh. Zaradi tega ne uporabljamo izraza eksperimentatorka, kot je to običajno med angleško govorečimi avtorji (experimenter|. Pomensko nekoliko drugačnega izraza za osebo z opisano vlogo v interakciji namreč v angleščini ni. # Prispevek je bil predstavljen na 3. Kongresu psihologov Slovenije oktobra 1999 v Portorožu v simpoziju "Novi trendi v proučevanju igre predšolskega otroka". Naslov: izr. prof. dr. Maja Zupančič, Univerza v Ljubljani, Oddelek za psihologijo, Aškerčeva 2, 1000 Ljubljana, Slovenija © Društvo psihologov Slovenije 1999 60 Psihološka obzorja / Horizons of Psychology, 8, 2-3, 59-86 119991 razvojnih modelov (navezanosti, območja bližnjega razvoja, kontinuiranosti in sprememb) ter medkulturne razlike v obnašanju na dimenziji idiocenrizem-alocentrizem. KLJUČNE BESEDE: interaktivna igra, razvoj igre, igralno obnašanje, medi