Goriške vesti. —g— _z seje ožjega in pomaoženega c. kr. okr. šolskega sveta tolminskega. Stres Fanica dobi IV. petletnino, Muznik Franc I. in Kašca Franc V. petletnico. Nekaterim učiteljem se dovoli predplača. Vsi oženjeni učitelji dobe c4 100—350 K draginjske doklade. Sklene se ustanovitev enorazrednice v Labnjah pri Cerknem. — Dijaški kuhinji se dovoli podpora v znesku 100 K. V definitivno nameščenje se predlagajo naslednji: Uršič Franc nadučiteljem v Bovcu, Alojzij Črnigoj, učiteljem istotam, Alberta Pagon učiteljicam v Bovcu, Albert Ivančič uč. voditeljem v Kredu, Franc Muznik uč. vod. v Trenti, Franc Sivec uč. vod. v Lomu (tolminskem), Stanko Bogataj uč. vod. na Pečinah, Maks Štrukelj uč. vod. JevščekRavne, Josip Guanin uč. vod. v Kalu in Josip Ivančič uč. vod. v Staremselu. —g— I. konferenca slovenskih goriških mesrnih učiteliev z dne 10. t m. Okrajni nadzornik dr. Pavlin otvori zborovanje in pozdravi vse številno došle učitelje, predvsem pa ravnatelja V. Bežka. V daljšem govoru se spominja nato zaslug, ki sta si jih pridobila za slovensko goriško šolstvo dr. Gregorčič in V. Bežek, da je danes slovensko goriško šolstvo že razvito in da more uspešno konkurirati s šolstvom drugih narodnosti. — Nato poroča ravnateli Bežek o stanju slovenskih šol. Šola Podturnom: Obisk šole nad vse slab. Učencev je v pTvem razredu 4, v drugem 5, v tretjem 16 in v četrtem 3, skupno torej le 28. Vzroki slabega obiska šole leže predvsem v njenem slabem glasu in v slovenski agitaciji proti tej šoli. Poleg tega vpliva tudi kvarno, da je nadzorstvo nad otroki slabo, dve učlteljici jsta bolni, pa tudi drugače se gospodar šole — mestua občina — za ye$3i obisk prav irič ne potrudi. Oddal)etia lcža šole seveda le še pospe^uje slab obisk. — NnJoo potrebna bi bilo, da stopijo učitelji v zvwo s.stw5i in nc js^mo potpm rpdi- teljskih večerov. da pridobi šola na učencih. Sploh bi pa bilo koristno, da pomaga pri tem vsa javnost. — Šola na Ajševici bi morala biti pri Bajti. Oprava šole je čisto nezadostna. Niti stola ni, da bi mogel kdo nanj sesti. Skrajno potrebno je, da se vodstvo pobriga, da odpravi najbolj kričeče slučaje. — Šolski dom: Prostori so dobri in ustrezajo svojemu namenu. Učne osebe so deloma izborne, da se more najtoplejše priporočati učiteljem iz gradiščanskega okraja hospitacijo na tem zavodu. Potrebno bi bilo, da se izpopolni šola v šestrazrednico, ki nai bo začetek meščanske šole in da morejo potem absolventi prestopiti naravnost na pripravnico. Za žensko mladino so tudi potrebne dve pripravnici. — Narodna šola na Blančah ustreza svojemu namenu popolnoma. Učni pripomočki v zadostni meri in uspehi izborni, kar se kaže tudi v obisku šole. Prvo leto je imela šola 80 učencev, drugo leto 158 in tretje Ieto že 245. Glavni vzrok, da dosega šola tako lepe uspehe, pa je, ker se poučuje v materinščini. — Glede čistosti in snažnosti je na prvem mestu Mali Dom. V Šolskem Domu je to slabše, ker se uporabljajo šolski prostori tudi za obrtno-nadaljevalno šolo. — Nato ie govoril ravnatelj Bežek o vzgojnih zahtevah. Poudarjal je, da je disciplina v šoli sicer nujno potrebna, da pa to ne sme biti nobena vojaška disciplina. V šoli mora vladati vzgoja, ne pa dril. V široko zasnovanem govoru je utemeljeval nato g. ravnatelj važnost jezikovnega pouka. Čitanka je večje važnosti ko slovnica, s slovniškimi stavki se v življenju ne izhaja. — Kar se tiče Widrovega in Krulčevega berila, je Krulčev v prvem delu boljši, v drugem pa Widrov. V celoti pa gre Widrovemu p r e d n o s t. — Ko je nato govornik še obdelal vse druge predmete, je z apelom na učiteljstvo, naj živi z vso silo za svoj poklic, zaključil svoj strokovnjaški govor. — Tov. Prijatelj prosi nadzornika drja. Pavlina, da vpliva na mestni svet, naj stori nekaj za boljši obisk mestnih šol. — Kako pa se izraža skrb mestnega svetaza obisk slovenskih šol, pojasni dr. Pavlin. Mestni šolski svet ovira slovensko šolstvo. Od januarja še ni bilo nobene seje, akti mestnega šolskega sveta se mu ne upošljejo, temveč izve vse šele na seji. Zato ne more intervencija dosti pomagati. Edino sredstvo je, da stopijo učitelji v stik s starši. Na ta način bo največ storjeno za boljši obisk mestnih slovenskih šol.