1994- KRONIKA èM^ 2/42 Časopis za slovensko krajevno zgodovino Dragotine kapiteljske cerkve v Novem mestu Razstava Dolenjskega muzeja od 23. 4. do 19. 9.1993 Lanskega aprila je minilo petsto let od usta- novitve novomeškega kolegiatnega kapitlja. V prazničnem letu je bilo v mestu več prireditev in slovesnosti, Dolenjski muzej pa se je vključil v obeležitev obletnice s pripravo razstave vmietnin, ki jih hrani novomeški kapitelj. Avtorja razstave sta bila kustosa Dolenjskega muzeja Jožef Mati- jevič in Majda Pungerčar. Vsebinsko je razstava vključevala kapiteljsko cerkev in proštijo z opremo ter prenosljive pred- mete, ki so bili razstavljeni v muzejskem raz- stavišču. Tak princip je bil nujen zaradi vsebine obravnavanega, tehnično mogoč pa zaradi bližine muzejskega razstavišča ter kapiteljske cerkve in proštije. Uvodni desetminutni videofilm je opozoril na važnejše umetnine, jih pokazal v njihovi funk- ciji, poudarek pa je bil dan spremembam, ki jih je v bogoslužje prinesel zadnji koncil. Risbe 84 1994- vi^ KRONIKA ^ -2/42 časopis za slovensko krajevno zgodovino izbranih bogoslužnih predmetov so dopolnjevale uvodni film. Jedro razstave in prispevkov v katalogu so predstavljali portreti kapiteljskih proštov, arhiv- ski dokumenti, liturgična posoda in cerkveni tekstil. Prosti so bili na razstavi predstavljeni z umetnostnozgodovinskega gledišča, hkrati pa so bili s pomočjo izbranih arhivskih dokumentov tudi zgodovinsko ovrednoteni in so vodili časov- no nit razstave, ki ji je v grobem sledilo tudi raz- stavljeno posodje. Paramenti so bili razstavljeni po barvnih skupinah v vitrinah s kotnimi ogledali. Oltarna slika s podobo Bmske Matere božje je bila razstavljena skupaj s škofovskimi znamenji. ki so jih smeli novomeški prosti nositi do dru- gega vatikanskega koncila. Rekonstruirana veziljska delavnica Šolskih sester de Notre Dame iz Novega mesta in nji- hovi izdelki so razstavo v muzejskem razstavišču zaključevali. V kapiteljski cerkvi in proštiji so kratka be- sedila opozarjala na spomenike, ki presegajo lo- kalno pomembnost (oltarna slika svetega Mik- lavža beneškega slikarja Tintoretta iz 16. sto- letja, Metzingerjeve slike na stranskih oltarjih iz 18. stoletja, intarzirane kome klopi iz 18. stoletja). Štiri točkovno naravnane glasbene kulise so na svoj način dopolnjevale razstavo. Prva je opo- zarjala na prosta Slatkonja, ki je bil med drugim tudi priznan glasbenik svojega časa in celo kapnik dvornega pevskega zbora. Čas fran- coske nadvlade je pomenil hud udarec novo- meškemu kapitlju, saj je bil tedaj celo ukinjen, na kar je med drugim opozarjala tudi glasba. Ignacij Hladnik je večino svojega življenja posvetil glasbi v Novem mestu, kar 42 let pa je bil tudi kapiteljski organist. Orgelska glasba je dopolnjevala manjši ambi- ent s sliko Emske Matere božje. Izbor glasbe je pripravil mag. Franci Križnar. Vabilo, plakat, zloženko, katalog in razstavo je oblikoval dipl. inž. arh. Marjan Loboda. V katalogu so sledeče razprave. Uvodni besedi ravnatelja Dolenjskega muzeja Bojana Božiča sledi kratek zgodovinski oris novo- meškega kolegiatnega kapitlja avtorja dr. Fran- ceta M. Dolinarja. Umetnostnozgodovinska raz- iskava o galeriji kapiteljskih proštov s katalo- škimi opisi je izpod peresa višjega kustosa Do- lenjskega muzeja Jožefa Matijeviča. Restavrator specialist iz Zavoda za varstvo naravne in 85 1994- vi^ KRONIKA -2/42 Časopis za slovensko krajevno zgodovino kulturne dediščine Novo mesto je podal krajši opis projekta z vidika restavriranja. Sledi pri- spevek dr. Leva Menašeja o sliki Bmske Matere božje. Prispevek o liturgičnem posodju s kata- loškimi opisi je delo muzejske svetovalke iz Pokrajinskega muzeja Maribor Marjetice Simo- niti. Arhivske dokumente z regesti in kratko kronologijo je pripravil arhivar France Baraga, o cerkvenem tekstilu, o zlatarjih, srebrarjih in pasarjih v Novem mestu pa piše kustodinja Majda Pimgerčar. V času razstave je potekal v muzeju tečaj belega vezenja in prikaz izdelovanja masnega plašča. Oboje so vodile Šolske sestre de Notre Dame. Razstava in prispevki v katalogu kažejo na vzpone in padce novomeškega kolegiatnega kapitlja, na vpetost te cerkvene ustanove v evropska zgodovinska dogajanja in tudi vpliv posameznika na delovanje take ustanove. Pomen in imenitnost tovrstnih ustanov se ka- žeta posredno z inventarjem, ta pa je na Do- lenjskem skorajda neraziskan. Veselilo bi nas, če sta razstava in katalog spodbudila lastnike k primernemu hranjenju in ohranjanju sledov pre- teklih stoletij, strokovnjake pa k raziskovanju. Majda Pungerčar 86