Bevkov trg Časovni vzorci Nova Gorica Odprti prostor Participacija Za preučevanje doživljanja mestnega odprtega prostora so najpomembnejši p silvDloški in strukturni vidik ter vidik socialne uporabnosti. Slednji Je najpomembnejši, saj odprti mestni prostor z zelenimi površinatni predstavlja zadovoljevanje potreb mestnih prebivalcev. Psihološki vidik se navezuje na neposredno doživljcuije in doje-maiije prostora, strukturni vidik pa nam pove, da soJavjU mestni prostori pojnembna prostorska kategorija v zgradbi mesta. Na primeru Bevkovega trga v Novi Gorici so bile uporabiljene tri oblike analiz. S strukturno analizo in vrednotenjem prostora sta pona-zorjena razvoj in struktura mesta s problemi in kvalitetami. Z rezultati JavnomnenJske ankete, ki Je bila pripravljena z metodo spoz-navnega zemljevida Je bila oblikovana slika o tem, kako ljudje doživljajo svoje vsakdanje okolje. Z metodo modelov časovnih vzorcev pa so bila opazovana dogcyanja v prostoru v določenih časovnih prerezih ob različnih dnevih v tednu. Bevk square Nova Gorica Open space Participation Time sampling In research on perception of open urban space, psychological and structural aspects are important, as well as social use. Social use however is most importcuU, because open urban space cutd its green surfaces satisßes needs of an urban population. The psycliological aspect applies to direct experiencing and perception of space, while the structural aspect proves, that public urban places are an important category in the urbati structure. On the example of Bevk square, Nova Gorica, three types of analyses were carried out With the structural analysis and evaluation, development arid structure of the place were shown, its problems arid qualities. The survey on public opinion utilised the method of cognitive mapping, enabled definition of tììe image of the square, as percieved by everyday users. With the method of time scmyDles events on the square were observed, in dijferent time slots and days of Uie week. Nataša BRÄTINA Doživljanje mestnega odprtega prostora - Bevkov trg v Novi Gorici Vprašarije, kako lahko načrtovalec z različnimi piistopi, ki preučujejo psihološki vidik, vključi uporabnike v procese načrtovanja, Je bilo povod za nastanek seminarske naloge Doživljanje mestnega odprtega prostora na podiplomskem študiju krajinske arhitekture. Ugotovitve naloge so predstavljene v oblüä smernic za načrtovalce. Osnovno načelo Je, daje treba uporabnika prostora obravnavati kot cilj, kateremu Je Javni mestni prostor namerijen. Posredno vključevanje ljudi v načrtovanje dejavnosti se Je izkazalo kot utemeljeno. 1. Uvod Odprti mestni prostor je namenjen javnemu večplastnemu dogajanju. Sodobni mestni prostor mora biti odziven, raznolik in dinamičen. Potrebe pri urejanju in načrtovanju so že zdavnaj presegle samo sposobnosti ozko specializiranega in omejenega delovanja strokovnjakov v upravi in v organizacijah za načrtovanje. Zato postaja vključevanje javnosti v procese načrtovanja prostora vse bolj aktualna tema med načrtovalci. Javnost naj bi sodelovala pri opredelitvi samih problemov in tudi pri njihovem vrednotenju. Sodobni tip strokovnjaka mora zato iskati načine, s katerimi bo dobil čim več informacij od uporabnikov in jih bo znal posredno vključiti v na-črtovalske rešitve. Doživljanje in dojemanje prostora je pri analiziranju in načrtovanju pomembna kategorija, ki je povezana s psihološko funkcijo prostora. Ker gre za izrazito subjektivna občutja in vrednote, jih je težko ugotoviti in upoštevati. Zato namenjamo preučevanju psihološkega vidika javnega prostora na tem mestu večji pomen. Iskanje različnih pristopov in metod. ki preučujejo psihološko dojemanje prostora uporabnikov in tako omogočajo posredno vklju- čevanje ter sodelovanje javnosti, je botrovalo nastanku seminarske naloge v okviru predmeta ekološka psihologija na podiplomskem študiju krajinske arhitekture. ^ 2. Odprti mestni prostor "Po sodbißlozofovje mesto neka vrsta velike hiše in obratno, hiša mesto v malem. " (Alberti, De Re Aedificatoria, 1485) Vsaka hiša ima osrednji prostor srečevanja, druženja, glavnega dogajanja in vsako mesto tudi ima ali mora imeti vsaj en tovrstni javni odprti prostor. Odprti mestni prostor je namenjen javnim potrebam, javnemu življenju in je zato javno vzdrževan. Je prostor mestnega shajanja, srečevanja in zadrževanja, intenzivnega prepletanja različnih poti, dogajanj in dejavnosti, ki tvorijo njegov obod. Mestni odprti prostori so trgi, parki, ulice, pasaže, igrišča, parkirišča ipd. Vendar je odprti prostor mestotvornega, središčnega pomena navadno osrednji prostor. zasnovan kot trg ali sodobne različice trgov (plaza), nakupovalnih ulic. Sodobni javni mestni prostor mora nuditi udobje, zadovoljstvo, sprostitev in raziskovanje ter številne aktivnosti. št. 32, 33/1997 3. Socialno-psihološka funkcija odprtega prostora Javni mestni prostori funkcionirajo kot socialni-komunikacijski in družabni prostori v mestu. Njihova psihološka funkcija je vse bolj pomembna. Po Gantarju in Kosu (1993) vsak mestni prostor, na katerega zahajajo ali pa se na njem zbirajo ljudje, deluje na dveh ravneh; - na funkcionalni (namenski) ravni - pomen prostora nam opredeljuje predvsem njegova namembnost z vidika realizacije naših ciljev oziroma namenov; - na komunikativni ravni - ogledovanje in opazovanje drugih in urbanega prostora, i'azličnih oblik verbalne in neverbalne komunikacije, predvsem pa pričakovanje "presenečenja". Značilnost te komunikativne razsežnosti je, da je sama po sebi namen in torej ni določena s cilji. Izhaja iz človekove potrebe po različnih oblikah komuniciranja s soljudmi. Vsi javni mestni prostori vsebujejo obe razsežnosti. Toda nekatere prostore bolj opredeljuje pi'va, nekatere pa druga razsežnost. Raznovrstnost in raznolikost je sama na sebi kvaliteta urbanega prostora, pravzaprav vsakega prostora. Odprti urbani prostori omogočajo bistveno večjo svobodo različnih uporab prostora oziroma mesta in v primerjavi s pozidanim omogočajo bistveno večjo pohvalentnost, fleksibilnost, neformalnost, kreativnost. Psihološki vidik 2 javnega prostora se kaže skozi vrednote odprtega prostora,kot so odzivnost, demokratičnost in nosilec pomenov. Odzivni prostori so tisti, ki služijo potrebam svojih uporabnikov. Osnovne potrebe, ki jih ljudje skušajo zadovoljevati na javnih krajih, pa so udobje, sprostitev, dejavna in nedejavna zaposlitev in raziskovanje. Sprostitev nudi olajšanje pred dnevnimi stresi. zaposlitev z drugimi pa spodbuja posameznikovo dobro počutje in družabnost. Demokratični prostori ščitijo pravice uporabnikov. Dostopni so vsem skupinam in omogočajo tako prostost delovanja kot začasno prisvajanje in nadzor. Javni prostor je kraj z manj omejitvami od doma in delovnega mesta. Lahko ga spremenimo z javnimi dejavnostmi. Nudi občutek moči in nadzora, omejen je zgolj z enakimi pravicami. To so kraji, kjer se ljudje učijo živeti skupaj. Možnost dostopa je osnova za uporabo prostora. Tu gre tako za fizični dostop, tj. odsotnost ovir In povezanost s sosednjimi območji. Včasih lahko z ovirami zmanjšamo uporabo prostora. Vidni dostop Je prav tako pomemben, če želimo, da bi ljudje prostor uporabljali. Ljudje morajo videti, da je pred njimi javni prostor, ki ga lahko uporabljajo. Vidnost je nadvse pomembna pri presoji varnosti prostora. Vendar pa se vidni dostop ne pokriva z željo po zasebnosti, po tem, da nisi vsem na očeh. Javni prostor mora nuditi na ustrezen način obe možnosti. Spodbujati je treba različne dejavnosti tako, da to ne omogoča prevlade nobene skupine. Pestrost mora biti skladna. Seveda tudi fizične lastnosti kraja omogočajo oziroma onemogočajo posamezne dejavnosti. Različni kraji ponujajo pač različne možnosti. Razčlenjeni kraji z mnogimi različnimi prostori so posebej primerni za različne dejavnosti. Pomeni prostora omogočajo nastanek močnih povezav med krajem, osebo, svetom. Ljudje se povezujejo s svojim fizičnim in socialnim okoljem. Neprestano uporabljan javni prostor z mnogimi spomini omogoča sidranje posameznikovega osebnega trajanja v hitro spreminjajočem svetu. Pozitivni pomeni javnega prostora se razvijejo takrat, kadar okolje postane pomemben del njihovega življenja. 4. Opredelitev naloge Za izvedbo raziskave in preiskus metod sva avtorici izbrali mestni trg v domačem mestu, ker dobro poznava njegovo problematiko in likrati gledava nanj kot uporabnici in kot potencialni načrtovalki. Naloga je zasnovana na predpostavki, da je središčno območje mesta Nova Gorica - Bevkov trg dragocena vrednota mesta in da jo je treba spremeniti v smislu dopolnjevanja raznolikih dejavnosti in načrtovalskih posegov, potez, urbane opreme, kar naj bi omogočalo polno, aktivno in prijetno doživljanje osrednjega prostora. Predpostavljamo, da je mogoče interes ja\Tiosti za mestni prostor usmeriti v ustvaijalno sodelovanje pri urejanju prostora in snovanju novih aktivnosti. Z izvedbo analiz in uporabo metod, ki preučujejo psihološko dojemanje prostora, menimo, lahko ugotovimo potrebe in želje ljudi. Na tak način lahko dobimo zelo dobre rezultate ter kvalitetno načrtujemo. Opis območja in opredelitev problema: Območje Bevkovega trga je središčni, javni odprti mestni prostor Nove Gorice, ki tvori skupaj z območjem trgovskega centra in Leninovo ulico osrednjo mestno površino, zaprto za promet. Celotno območje je nastalo postopoma in lahko bi rekli po naključju. Preprosto bi ga lahko opisali kot zametek mestnega trga v izteku trgovske ulice, ki ostaja živahna, a še vedno nedograjena asfaltna ploščad. Za to območje je značilno, daje edino takšno v Novi Gorici in predstavlja vozliščno točko različnih smeri in dogajanj mesta. Je zelo prehodno in zaradi dejavnosti. ki so locirane na obodu trga, se tukaj zadržuje veliko ljudi. Vendar je kljub osrednjemu položaju v mestu trg precej pust, enoličen, urbana oprema je zelo slabo postavljena oziroma pomanjkljiva, zelenja skoraj ni. V to območje prihaja veliko ljudi, vendar prav zaradi slabe, nedinamične, nerazgibane ponudbe, s trga obiskovalci tudi hitro odidejo. Območje, razen pri gostinskih lokalih, skoraj ne nudi zadrževanja in ustavljanja. Metoda dela: Najprej sva pridobili raznovrstne informacije o odprtem prostoru in njegovi okolici ter Novi Gorici. Z analizo sva spoznavali posamezne plasti prostora, razvoj dejavnosti, strukturo, urbano opremo, probleme in kvalitete obravnavanega območja. Analizo sva izvedli v treh delih: - strukturna analiza in vrednotenje prostora (podano v pisni obliki, skice, fotografije), - modeli časovnih vzorcev (povzeto po tuji literaturi, opazovanje dogajanja z video kamero, tabele, grafični prikazi), - javnomnenjska anketa, v kateri smo uporabili tehnike spoznavnega zemljevida, vprašanja v obliki semantičnega diferenciala, vprašanja z naštevanjem in stopnjevanjem (rezultati so podani opisno in grafično). Rezultati ankete in modelov časovnih vzorcev so neposredno doprinesli k podkrepitvi ugotovitev strokovne analize. Cilj naloge je bil postaviti osnovna izhodišča za vključevanje javnosti v procese načrtovanja in planiranja ter za načrtovanje in programsko izboljšanje mestnega središča. 5. Modeli časovnih vzorcev Metodo sva na osnovi primerov iz ZDA, priredile najinemu namenu uporabe in načinu dela (več o tem Cherulnik, Zeisel). Metoda pomaga načrtovalcu do boljših rešitev, saj ga seznani z obnašanjem ljudi v prostoru, v katerem živijo. Doživljanje prostora se nanaša na to, kaj ljudje čutijo, vidijo, kaj se pogovaijajo in kako se gibljejo v prostoru. Metoda je predvsem usmerjena v št. 32, 33/1997 opazovanje tega. kako se ljudje obnašajo in reagirajo na okolje (ali na primer raje sedijo, ležijo, stojijo, se ustavljajo in pogovaija-jo ali le prehajajo skozi prostor), kako dojemajo sodobno arhitekturo oziroma historične ambiente, kako turisti, obiskovalci doživljajo neznano okolje. Rezultati raziskovanja obnašanja ljudi v prostoru služijo predvsem reševanju prostorskih problemov. Zato se priporoča uporabo različnih metod, ki so odvisne od specifičnosti problema, ki ga rešujemo. in od možnosti izvedbe potrebnih raziskav. Najbolj učinkovita pot je. da uporabimo več metod vzporedno: - opazovanje smeri gibanja: opazujemo. kako se ljudje gibljejo v fizičnem okolju (prehodnost skozi prostor); - opazovanje območij zadrževanja: opazovanje obnašanja v določenem delu okolja; - intervjuji, da bi zvedeli, kako posamezniki vidijo specifične situacije v prostom; - uporaba anket o opazovanju, vedenju, o poznavanju prostora, o željah; - analiza pisnih dokumentov, časopisnih člankov, literature o obravnavanem območju, ki so lahko koristni pri obravnavi problema. Izvedba metode Začeli sva z opazovanjem dogajanja na Bevkovem trgLi in prišh do prvih grobih ugotovitev: kdaj je na trgu najbolj živahno, kdaj najmanj. katere smeri ljudje najpogosteje uporabljajo. Odločili sva se, da preskusiva metodo, ki sva jo spoznali v literaturi, in ugotoviva, ali je primerna za obdelavo najinega problema. Določili sva prostor z najboljšim pregledom dogajanja na trgu. Za izvedbo in trajen zapis opazovanja sva uporabili video kamero, ki sva jo postavili v parkirani avtomobil, in začeli poskusno snemati. Snemali sva po 15 minut ob različnih in-ah med delovnim tednom in v soboto ter nedeljo. S pilotnimi rezultati metode sva ugotovili, daje takšen način dela za najino raziskavo primeren. Iz posnetega materiala sva razbrali najprimernejši čas snemanja, ki daje uporabne rezultate za najino raziskavo. Izbrali sva dopoldanski čas med 10. - II. uro, saj v tem času ljudje hodijo po opravkih, na malico; za soboto in nedeljo pa nekoliko kasneje od 11. - 12. ure. Popoldanski čas snemanja se nama je zdel najustreznejši med 15. - 16. uro, ker je to čas, ko nekateri odhajajo iz služb, drugi pa že prihajajo po popoldanskih opravkih. Ob pregledovanju posnetkov sva zelo hitro ugotovili, da nam potrjujejo že pred snemanjem ugotovljeni dve glavni smeri gibanja in dve pomembni območji zadrževanja. Iz posnetkov sva določili smeri gibanja, območja zadrževanja, steh sva obiskovalce, določali njihov spol, pri starosti sva razlikovali le otroke in odrasle. Pozorni sva bili tudi na različne dejavnosti ljudji na trgu in koliko časa se tam zadržujejo. Način dela z uporabo video posnetka se je izkazal kot zelo primeren, saj ga lahko večkrat pogledamo in se tako osredotočimo na eno stvar, ne da bi pri tem izgubili ostalo dogajanje ali informacije. Metoda se je izkazala kot zelo uporabna, ker podaja dejansko stanje dogajanja v prostoru inje v primerjavi z drugimi metodami zelo objektivna. Smeri in območja opazovanja Čez Bevkov trg poteka pet pomembnih smeri gibanja. Označili sva jih z velikimi tiskanimi črkami od A do E. Pomembnejših mest zadrževanja je šest, ki sva jih označih s številkami. Za vsak časovni prerez sva izdelali tabelo, kjer sva za vse izkazane smeri gibanja in mesta zadrževanja vpisah število ljudi, ki so bodisi uporabili neko smer ali pa se zadržali na enem od mest zadrževanja. V tabeli so še podatki o spolu, starosti, dejavnosti in številu ljudi, ki počnejo to dejavnost, in koliko časa jo počnejo. Tako je nastalo šest tabel, na osnovi katerih sva dogajanja na trgu še grafično prikazali. Na grafično podlago trga sva s širino traku označili število ljudi na posamezni smeri prehajanja; mesta zadrževanja sva označili s širino kolobarja, ki nam ponazarja število ljudi, ki se tam zadržujejo. Prikaz zapisov rezultatov (tabele in grafični prikaz) Sobota se je v rezultatih izkazala kot najizrazitejši dan glede na obisk in z največjimi razlikami med dopoldanskim in popoldanskim delom dneva. Preglednica: september 96 (Dopoldan v času od 11.- 12. ure, sobota, sončno) smeri gibanja število osebkov spol starost dejavnost in št oseb. čas (min) zadrževanja A 453 M 142 Ž.311 0 149 S 304 mimohod 99 pogovor 6o l