URN_NBN_SI_doc-KKQC5XG3

56 UDK 37.014.543.1-027.551(497.4) 1.01 Izvirni znanstveni članek Prejeto: 17. 10. 2014 Edvard Protner* R azvoj zakonodaje s področja zasebnih šol na Slovenskem s posebnim poudarkom na zasebnih ženskih učiteljiščih 1 The development of legislation relating to private schools in Slovenia, with an emphasis on private teacher collages Izvleček V članku sledimo razvoju osnovnošolske zakonodaje od prvih posegov države na to področje. V ospredju pozornosti je odnos med državo in Cerkvijo, ki si je prizadevala ohraniti dominantno vlogo na tem področju. Analiziramo okoliščine in zakonske rešitve, ki so Katoliško cerkev prisilile, da je začela ustanavljati zasebne šole – pri tem je posebna pozornost namenjena ustanovam, ki so izo- braževale učitelje. V ospredju je ugotovitev, da je Katoliška cerkev začela v večjem obsegu ustanavljati lastne konfesionalne šole šele po revolucionarnem letu 1848, ko jo je zakono- daja na področju šolstva statusno izenačila z drugimi veroizpovedmi, vendar to ne velja za šolanje žensk. Redovnice na Slovenskem so izobraževanje učiteljic organizirale že v času, ko država do tega izobraževanja še ni poka- zala nobenega interesa. V tej fazi razvoja je bila to edina oblika formalnega izobraževa- nja žensk, ki jim je omogočala zaposlitev in ekonomsko osamosvojitev. * izr. prof. dr. Edvard Protner, Filozofska fakulteta univerze v Mariboru, Oddelek za pedagogiko, e-pošta: edvard.protner@um.si 1 Članek je bistveno dopolnjena verzija predavanja, ki je bilo oktobra 2012 predstavljeno na med- narodnem znanstvenem simpoziju v Mariboru The Development of Teacher Education in the Co- untries of Central and South-Eastern Europe (http://events.ff.uni-mb.si/dte/) in objavljeno v Ed- vard Protner, Razvoj privatnih ženskih učiteljskih škola u Sloveniji. Anali za povijest odgoja, 2013, vol. 12, str. 41–54. Kot znanstveni članek je bilo besedilo objavljeno tudi v Edvard Protner, The development of private education regulation in the field of teacher training in Slovenia. History of education & children's literature, 2013, vol. 8, no. 1, str. 17–41. Ker utegne biti vsebina članka zanimiva za domačo strokovno javnost in je objava v slovenskem jeziku v domači publikaciji bi- stveno bolj dostopna, objavljamo tukaj nekoliko prirejeno verzijo z drugačnimi poudarki. Abstract The article traces the development of pri- mary school legislation from the first state interventions in this area. It focuses on the relationship between the state and the Church which strove to maintain a dominant role in schools. The article analyses the circum- stances and legal measures that forced the Catholic Church to begin establishing private schools, with special attention to the institu- tions that educated teachers. At the forefront is the conclusion that the Catholic Church be- gan to found its own religious schools only after the revolutionary year of 1848, when the legislation pertaining to education assigned the Catholic faith the same status as other religions. But this did not apply to women’s education. Nuns began organising the train- ing of female teachers at a time when the state still showed no interest in this field. At this stage of development, this was the only kind of formal education for women that facilitated employment and economic independence.

RkJQdWJsaXNoZXIy