URN_NBN_SI_doc-KJKX617S

11 Članki in prispevki UDK 373.3+373.5(497.4):[811.124'02+811.14'02](091) 1.01 Izvirni znanstveni članek Prejeto: 26. 8. 2016 David Movrin* Latinščina in grščina na poti v katakombe: Josip Osana, dr. Joža Lovrenčič, Marko Bajuk, Ivan Dolenec in dr. Josip Ilc Latin and Greek on the way to the catacombs: Josip Osana, Dr Joža Lovrenčič, Marko Bajuk, Ivan Dolenec and Dr Josip Ilc Izvleček Klasični filologi Josip Osana, Joža Lovren- čič, Marko Bajuk, Ivan Dolenec in Josip Ilc so bili spomladi leta 1945 na čelu petih slo- venskih osemletnih gimnazij, ki so sodile med najpomembnejše šole v državi: Prve žen- ske gimnazije v Ljubljani na Poljanah, nove slovenske gimnazije v Gorici, ljubljanske Klasične gimnazije, gimnazije v Novem mestu in Tretje moške gimnazije v Ljubljani za Be- žigradom. Nekaj mesecev kasneje je eden od njih čakal na sodni proces; drugi se je znašel v ječi; tretji je kot begunec živel v Avstriji; četrti je izza rešetk s strahom poslušal tovornjake, ki so ponoči vozili na neoznačena morišča; peti pa je bil odstavljen in prestavljen na drugo šolo, kjer je moral učiti matematiko. Njiho- ve slikovite usode so predstavljale skrajnost, vendar se tudi drugim filologom v slovenskih šolah v novem času ni dobro pisalo. Ključne besede : gimnazije, druga svetovna vojna, klasična filologija, klasična tradicija, zgodovina šolstva, totalitarizem, zgodovina idej Key words : gymnasia, WW2, classical philology, classical tradition, history of education, totalitarianism, history of ideas * Doc. dr. David Movrin, Oddelek za klasično filologijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani, e-pošta david.movrin@ff.uni-lj.si. Abstract During the spring of 1945, five classicists – Josip Osana, Joža Lovrenčič, Marko Bajuk, Ivan Dolenec and Josip Ilc – ran five gymna- sia that were among key secondary-education institutions in the country: the First Female Gymnasium in Ljubljana (“Poljane”), the newly established Slovenian gymnasium in Gorica, the Classical Gymnasium in Lju- bljana, the gymnasium in Novo mesto and the Third Male Gymnasium in Ljubljana (“Bežigrad”). Months later, one was put to trial; the other found himself in jail; the third was living in Austria as a refugee; the fourth was worrying, from behind bars, about nightly trucks going towards unmarked killing fields; and the fifth was demoted, placed in a differ- ent school and ordered to teach mathematics. While their stories were extreme, all Slovenian classicists were facing a difficult future.

RkJQdWJsaXNoZXIy