99 ZUZ – LIII – 2017 Do največjega razcveta na področju gradnje kamnite baročne oltarne arhitekture je v Kopru prišlo v drugi polovici 17. in prvi polovici 18. stoletja, ko so koprsko ško- fijo vodili Francesco Zeno (1660–1680), Paolo Naldini (1686–1714) in Antonio Ma- ria Borromeo (1714–1733).1 V koprski stolnici sta tako v času škofovanja Francesca Zena nove nastavke dobila oltarja sv. Barbare in sv. Hieronima,2 nove kamnite oltar- je pa je cerkev dobila tudi po veliki prenovi v prvi polovici 18. stoletja, ki je potekala po načrtih beneškega arhitekta Giorgia Massarija.3 Massari je v sklopu obnove pri- pravil načrte za oltarja sv. Marka in sv. Roka, ki sta bila izdelana v štiridesetih letih 18. stoletja, in morda tudi načrt za glavni oltar.4 Po končani baročni prenovi je bilo v stolnici devet oltarjev, po trije oltarji v vsaki stranski ladji, dva na čelu stranskih Za pomoč pri iskanju gradiva bi se rada zahvalila vodji Škofijskega arhiva Koper, Luki Tulu, vodji Škofijskega arhiva Trst, Giovanniju Battisti Lucu ter Luki Mezku in dr. Zdenki Bonin iz Pokrajin- skega arhiva Koper. 1 Na splošno o podobi koprske škofije v času škofov Francesca Zena in Paola Naldinija cf. Rafko Valenčič, Podoba koprske škofije v času škofa Paola Naldinija (1632–1712), Eremita Doctus – Epis- copus Iustinopolitanus Paulus Naldini (1686–1713) (ed. Vesna Kamin Kajfež), Koper 2014, pp. 37–48; Vesna Kamin Kajfež, Vloga koprskega škofa Paola Naldinija (1632–1713) v cerkvenem in kulturnem življenju Kopra v začetku 18. stoletja, Eremita Doctus – Episcopus Iustinopolitanus Paulis Naldini (1686–1713) (ed. Vesna Kamin Kajfež), Koper 2014, pp. 91–123; Roberta Vincoletto, Le visite pas- torali del vescovo Francesco Zeno nella diocesi di Capodistria (1660–1680), Annales. Series Historia et Sociologia, XVIII/1, 2008, pp. 67–78; Škofovske vizitacije za to obdobje hrani Škofijski arhiv Trst. 2 Škofijski arhiv Trst (ŠAT), ŠAT KP, fasc. 41, fol. 267v: »[1672] Visitò l‘Altare di S. Geronimo di marmo fino nuovemente eretto dalli s[igno]ri Orazio Fino e MarcAnt[oni]o Borisi. […] Visitò l‘Alta- re di S. Barbara di marmo novam[ent].e eretto«. 3 Za bolj podrobno obravnavo Massarijeve baročne prenove koprske stolnice glej predvsem Helena Seražin, Arhitekt Giorgio Massari (1687–1766), Ljubljana 2007, pp. 134–161; cf. tudi Helena Seražin, Arhitekturna prenova koprske stolnice v prvi polovici 18. stoletja, Acta Histriae, IX/2, 2001, pp. 489– 504; Antonio Massari, Giorgio Massari, architetto veneziano del Settecento, Vicenza 1971, pp. 79–83. 4 Priloga 2 in 3. Seražinova glede na postavitev velike oltarne slike na steno kornega zaključka domneva, da je Massari izdelal tudi načrt za veliki oltar, ki naj bi bil tabernakeljski in podoben ol- tarju Najsvetejšega v stolnici v Padovi. Seražin 2007, cit. n. 3, p. 159. Baročni oltarji v koprski stolnici in njihova provenienca sara turk 100 SARA TURK ladij in glavni oltar.5 Takšna postavitev se je ohranila vse do današnjega dne, vendar so večino oltarjev v začetku 19. stoletja premestili ali zamenjali. V času francoske okupacije Istre je namreč na osnovi dekretov, sprejetih junija 1805 in marca 1806, prišlo do ukinitve večine tamkajšnjih cerkvenih ustanov in posledično do premi- kov njihove opreme v stolnico in ostale še delujoče cerkve.6 V koprsko stolnico so bili, poleg ostale opreme, prineseni tabernakeljski oltar iz ukinjene cerkve sv. Klare, dva marmorna oltarja iz servitske cerkve ter dva marmorna oltarja iz dominikan- ske cerkve, kar je razvidno s seznama v stolnico prinesenih predmetov iz ukinjenih cerkva z dne 7. oktobra 1806.7 Zaradi nepoznavanja pravkar navedenega dokumenta in pomanjkanja natančnejših podatkov o dogajanju sta provenienca in identifikacija stolničnih oltarjev raziskovalcem že od samega začetka povzročali težave ter pri- vedli do razhajanj med posameznimi avtorji.8 Koprske cerkve je konec 19. stoletja popisal Gedeone Pusterla v delu I rettori di Egida,9 za stolnične oltarje pa sta v lo- kalni literaturi 20. stoletja izjemno pomembni prvi monografski obravnavi cerkve in njenih umetnostnih del Francesca Semija in Antonia Alisija, izdani v 30. letih z naslovom Il duomo di Capodistria.10 Za njima je nekatere stolnične oltarje v sklopu baročnega kiparstva na Primorskem leta 1983 obravnaval Sergej Vrišer,11 nazadnje 5 Antonio Alisi, Il Duomo di Capodistria, Roma 1932, pp. 34–35. Giovanni Battista Sandi je v vi- zitacijah 29. maja 1750 vizitiral glavni oltar, posvečen Nazariju, ter oltarje sv. Križa, Device Marije, sv. Hieronima, sv. Križa, sv. Roka, sv. Barbare, sv. Petra in sv. Marka (ŠAT KP, fasc. 106, foll. 62v–65v). Enako je bilo tudi leta 1769, ko je cerkev vizitiral Carlo Camucio (ŠAT KP, fasc. 133, fol. 249). Kakšno pa je bilo stanje oltarjev, ki so bili v stolni cerkvi v obdobjih pred njeno baročno prenovo, je mogoče rekonstruirati predvsem iz podatkov, ohranjenih v škofovskih vizitacijah, ki jih danes hrani Škofij- ski arhiv Trst. Več o tem v Sara Turk, Kamniti baročni oltarji v Kopru, Ljubljana 2017 (magistrsko delo, Univerza v Ljubljani, tipkopis), pp. 20–22. 6 Zdenka Bonin, Pokopavanje v samostanski cerkvi manjših bratov konventualcev sv. Frančiška v Kopru med leti 1719 in 1806 ter razpustitev samostana, Arhivi, XXVII, 2004, pp. 114, 118. 7 Priloga 7. 8 Najstarejši objavljen vir o koprskih stolničnih oltarjih predstavljajo vizitacije veronskega škofa Agostina Valiera iz leta 1580. Za komentirano objavo je poskrbela Ana Lavrič (Ana Lavrič, Vizitacij- sko poročilo Agostina Valiera o koprski škofiji iz leta 1579, Ljubljana 1986). Drugi izjemno pomemben vir podatkov o zgodovini škofije, cerkvenih institucijah in osebnostih kapitlja je vsekakor delo škofa Paola Naldinija, Corografia Ecclesiastica (Paolo Naldini, Corografia ecclesiastica o sia descrittio- ne della città e della diocesi di Giustinopoli detto volgarmente Capo d‘Istria, Venezia 1700), ki ga je leta 2001 v slovenščino prevedel in komentiral Darko Darovec (Paolo Naldini, Cerkveni krajepis ali opis mesta in škofije Justinopolis ljudsko Koper [ed. Darko Darovec], Koper 2001). Za natančnejše popise oltarjev ali ostalih umetniških del, pa bogatejši vir podatkov predstavljajo vizitacije koprskih škofov, ki jih hrani Škofijski arhiv Trst. 9 Gedeone Pusterla, I rettori di Egida, Giustinopoli, Capo d’Istria, Capodistria 1891. 10 Alisi 1932, cit. n. 5; Francesco Semi, Il Duomo di Capodistria, Parenzo 1934. 11 Sergej Vrišer, Baročno kiparstvo na Primorskem, Ljubljana 1983. 101 ZUZ – LIII – 2017 pa jih je leta 1999 v celoti popisal Massimo De Grassi v topografskem kompendiju Istria, città maggiori.12 Provenienci stolničnih oltarjev je v približno istih letih nekaj več pozornosti namenil Vittorio Luglio,13 opremo, prineseno iz ukinjenih cerkva, je v prispevkih o koprskih bratovščinah obravnavala Zdenka Bonin,14 leta 2007 pa je Helena Seražin, po ponovnem pregledu arhivskih dokumentov o baročni preno- vi stolnice, bolj natančno opredelila nastanek dveh stolničnih oltarjev, nastalih po Massarijevih načrtih, oltarja sv. Marka in nekdanjega oltarja sv. Roka.15 Danes so v stolni cerkvi glavni oltar, oltar sv. Zakramenta v kapeli levo od kora, oltar Žalostne Matere Božje na čelu desne stranske ladje in šest stranskih oltarjev, trije v levi in trije v desni ladji, ki so si v dvojicah med seboj podobni. Do največje zmede pri ugotavljanju provenience je prišlo pri obravnavi oltarja sv. Hieronima (sl. 12 Massimo De Grassi, in: Istria, Città maggiori. Capodistria, Parenzo, Pirano, Pola. Opere d‘arte dal Medioevo all‘Ottocento (edd. Giuseppe Pavanello − Maria Walcher), Trieste 1999. 13 Vittorio Luglio, L‘antico vescovado giustinopolitano, Trieste 2000. 14 Zdenka Bonin, Koprski samostan sv. Klare, Kronika, LI/2, 2003, pp. 121–150; Bonin 2004, cit. n. 6; Zdenka Bonin, Bratovščine v severozahodni Istri v obdobju Beneške republike, Koper 2011. 15 Seražin 2007, cit. n. 3. 1. Oltar sv. Hieronima, ok. 1670. Koper, stolnica, provenienca: nekdanja dominikanska cerkev, Koper 102 1) in posledično tudi njemu nasproti stoječega oltarja sv. Barbare (sl. 2), ki sta prva oltarja levo in desno ob vstopu v cerkev. Antonio Alisi je za današnji oltar sv. Bar- bare zapisal, da je bil izdelan med letoma 1668 in 1673 (kar je razvidno iz zapisanih letnic na predeli), iz virov pa je razbral, da je bil (bratovščinski stolnični) oltar sv. Barbare leta 1660 še nedokončan, zato je škof bratovščino nagovoril, naj ga čim prej dopolnijo z novo marmorno menzo.16 Člani bratovščine pa takrat niso bili soglasni v želji po stolničnem oltarju, saj so nekateri želeli ohraniti zasebni sedež skupaj z bratovščino, kjer je že bil oltar posvečen sv. Barbari, takrat okrašen z veliko oltarno sliko. Po Alisijevih podatkih naj bi tako ostalo vse do leta 1754, ko je takratni ga- stald topničarjev (Bombardieri) zaprosil škofa za premestitev sedeža celotne brato- vščine v stolno cerkev, istočasno pa je obljubil, da bo bratovščina takratni stolnični oltar sv. Barbare »dopolnila«, ga opremila in tam izvajala sv. mašo. Zaradi potre- be po plačilu »novega« oltarja, naj bi bratovščina leta 1780 prodala tudi sliko, ki se je nahajala na njihovem prvotnem oltarju.17 Francesco Semi pa je po drugi strani zapisal, da sta prvotni oltar in slika sv. Barbare v stolnico prišla že v drugi polovici 17. stoletja, in da naj bi že tedanji gastald bratovščine zaprosil škofa za premestitev sedeža celotne bratovščine v stolnico in izdelavo novega oltarja. Oltar naj bi bil po- tem med prenovo stolnice v 18. stoletju povečan, posledično pa naj bi bila povečana tudi oltarna slika.18 Semi je v isti knjigi, nekaj strani prej, omenil tudi, da sta bila v času ukinitve samostanov in cerkva v stolnico prinesena dva manjša oltarja (oltar sv. Barbare in sv. Hieronima), v katera so namestili že obstoječi sliki iz 17. stoletja, česar pa očitno pri obravnavi teh dveh oltarjev ni upošteval.19 V povezavi z oltar- jem sv. Hieronima je namreč navedel zapis iz leta 1667 o potrebi mesta Koper po oltarju, ki bi bil primeren za postavitev v stolnico s tako veličastno fasado. V ta na- men naj bi se sestali člani koprskega Velikega sveta in se odločili za izdelavo novega, mogočnega oltarja. Posledično naj bi v skladu z risbo, predloženo prokuratorjema cerkve Oraziu Finiju in Marc‘Antoniu Borisiju, dve leti kasneje pri beneškem arhi- tektu Alessandru Tremignonu začel nastajati oltar sv. Hieronima. Semi je prav tako omenil, da naj bi bila pogodba o naročilu oltarja v knjigi nakupov za tisto leto, ter 16 Kje je bil prvotni oltar bratovščine sv. Barbare, preden je bil prestavljen v stolnico, ni znano. 17 Alisi 1932, cit. n. 5, pp. 56–57. 18 Semi 1934, cit. n. 10, pp. 74–75. Za sliko sv. Barbare cf. Tomaž Brejc, Slikarstvo od 15. do 19. stoletja na Slovenski obali, Koper–Piran 1983, p. 134; Semi 1934, cit. n. 10, pp. 74–75; Antonino Santangelo, Provincia di Pola. Inventario degli oggetti d‘arte d‘Italia, V, Roma 1935, p. 44; Enrico Lucchese, in: Istria, Città maggiori. Capodistria, Parenzo, Pirano, Pola. Opere d‘arte dal Medioe- vo all‘Ottocento (edd. Giuseppe Pavanello − Maria Walcher), Trieste 1999, p. 51: cat. 31. 19 Semi 1934, cit. n. 10, p. 51. SARA TURK 103 ZUZ – LIII – 2017 da je bil na oltarju včasih napis »FRANCISCO ZENO PRESULE, HYERONIMO CATTOVA PRESIDE«, ki pa že v njegovem času ni bil več viden.20 Da je oltar sv. Hieronima izklesal beneški arhitekt Alessandro Tremignon, je navedel tudi Anto- nio Alisi in dodal, da o oltarni sliki sv. Hieronima ni nobenih podatkov, vendar bi ta lahko bila delo beneškega slikarja Pietra Liberija, ki pa je v celoti zamaskirano z restavratorskimi posegi.21 Atribucijo oltarja sv. Hieronima Alessandru Tremigno- 20 Semi 1934, cit. n. 10, pp. 75–76. Presule je, poleg vescovo, italijansko poimenovanje za škofa, med- tem ko preside navadno stoji za guvernerja province. 21 Maja 1889 je sliko sv. Hieronima, tako kot oltarno sliko sv. Barbare, restavriral koprski slikar Bartolomeo Gianelli. Škofijski arhiv Koper (ŠAK), kapiteljski arhiv (KA), ŠAK KA 387, XVI, p. 18. Cf. Alisi 1932, cit. n. 5, p. 60). Podatek o tem, da je slika sv. Hieronima delo Pietra Liberija, izhaja že iz prvih vizitacij Paola Naldinija leta 1686 (ŠAT KP, fasc. 45, fol. 7), torej približno 15 let po njenem na- stanku, zaradi česar obstaja velika verjetnost, da je podatek pravilen. Dokumenti o samem naročilu slike zaenkrat niso znani, atribucijo slike Pietru Liberiju pa so prevzeli tudi ostali avtorji, ki so o njej pisali. Cf. Gedeone Pusterla, S. Nazario protovescovo di Capo d‘Istria. Memorie storiche con note e cronologie, Capodistria 1888, p. 17; Giuseppe Caprin, L‘Istria nobilissima, II, Trieste 1907, p. 196; Baccio Ziliotto, Capodistria, Trieste 1910, p. 64; Alisi 1932, cit. n. 5, p. 60; Semi 1934, cit. n. 10, p. 76; Santangelo 1935, cit. n. 18, p. 41; Brejc 1983, cit. n. 18, p. 131. V monografiji Uga Ruggeri- ja, posvečeni Pietru in Marcu Liberiju, je slika sv. Hieronima iz koprske stolnice uvrščena na konec monografije, pod dela, katerih avtorstvo ni potrjeno (Ugo Ruggeri, Pietro e Marco Liberi. Pittori nella Venezia del Seicento, Rimini 1996). 2. Oltar sv. Barbare, 1668–1673. Koper, stolnica, provenienca: nekdanja dominikanska cerkev, Koper 104 nu so prevzeli tudi kasnejši avtorji,22 med njimi prav tako Massimo De Grassi, ki je zaradi podobnosti oltarja sv. Barbare z oltarjem sv. Hieronima tudi zanj sklepal, da je delo istega arhitekta.23 V tej množici podatkov pa se lahko pri obravnavi obeh oltarjev najbolj zanesemo na ohranjene vizitacije, napise in dokumente. Letnici na predeli tako postavljata nastanek današnjega oltarja sv. Barbare med leti 1668 in 1673, vendar je ta, kot bomo videli v nadaljevanju, v stolnico prišel kasneje.24 Sta- rejši oltar sv. Barbare pa je v vizitacijah leta 1660 omenil že škof Francesco Zeno. Takrat je bil oltar sicer še nedokončan, vendar je že pripadal bratovščini topničarjev (Bombardieri) sv. Barbare. Oltar so zagotovo dokončali do leta 1672, ko je cerkev ponovno vizitiral Zeno,25 zato Alisijevo sklepanje o premestitvi sedeža bratovšči- ne in oltarja v stolnico šele v sredini 18. stoletja ne more biti pravilno.26 Za oltar sv. Hieronima pa lahko podatke o njegovem naročilu in izplačilih, kot je navedel že Semi, najdemo v kapiteljski blagajniški knjigi.27 Iz njih je razvidno, da je bila Ales- sandru Tremignonu 22. novembra 1669 izplačana ara 496 lir za izdelavo novega oltarja,28 leto kasneje, 3. februarja in 20. aprila, pa je arhitekt prejel še 1240 in 2.604 lir plačila za isti oltar.29 Tam sta zapisana tudi poročilo o sestanku Velikega sveta leta 1667 ter pogodba o naročilu oltarja sv. Hieronima.30 Ko pogodbo preberemo, 22 Cf. Brejc 1983, cit. n. 18, p. 13; De Grassi 1999, cit. n. 12, p. 46: cat. 19. Tudi Sergej Vrišer, ki pa ga navaja kot oltar sv. Jerneja. Vrišer 1983, cit. n. 11, p. 41. 23 De Grassi 1999, cit. n. 12, p. 51: cat. 30. 24 Na predeli oltarja sv. Barbare sta namreč napisa »INICIATVM 1668« in »CONSUMATVM 1673«. 25 V svojih prvih vizitacijah leta 1660 je Francesco Zeno namreč že vizitiral »l‘altare di S. Barbara della confraternità dei Bombardieri«, takrat še »senza mensa col suo altare portatile e Croce di legno« (ŠAT KP, fasc. 40, fol. 8), medtem ko bil oltar leta 1672, ko je škof cerkev vizitiral četrtič, že dokončan (ŠAK KP, fasc. 41, fol. 267v). Izgradnjo oltarja sv. Barbare v čas škofovanja Francesa Zena postavljata tudi škofa Paolo Naldini in Agostino Bruti (ŠAT KP, fasc. 45, fol. 7v; ŠAT KP, fasc. 110, pp. 22–23). 26 Kaj se je z bratovščinskim oltarjem dejansko dogajalo v vmesnem času, bo razvidno šele po po- novnem pregledu vseh dokumentov. 27 ŠAK KA, Libro Amministrazione, F Chiesa, foll. 166–174. Za pogodbo o naročilu oltarja sv. Hie- ronima glej prilogo 1. 28 »Contati all Sign.[o]re Alessandro Tremignon taglia pietra da Venetia per capara del altar novo giusto ad acordo fato in questo giorno, lire quatro cento nonantasei. L 496.« (ŠAK KA, L. A., F Chiesa, fol. 166.) 29 ŠAK KA, L. A., F Chiesa, foll. 169–170. V letu 1670 so v marcu z ladjo iz Benetk v Koper postopo- ma prihajali posamezni deli oltarja, ki so jih nosili v cerkev (ŠAK KA, L. A., F Chiesa, fol. 169). Vemo tudi, da so oltar sv. Hieronima po prenovi koprske stolnice v 30. letih 18. stoletja, postavili nazaj na svoje mesto: »[1739] 26 Luglio. per contati al Alessio Guzzi Tagliapietra per haver col suo giovine ri- posto al suo luogo l’altar di S.Girolamo.« (ŠAK KA, L. A., G Chiesa, fol. 164). 30 ŠAK KA, L.A., F Chiesa, foll. 173v–174r. SARA TURK 105 ZUZ – LIII – 2017 pa kmalu ugotovimo, da ta ne govori o današnjem oltarju sv. Hieronima. Alessan- dro Tremignon je namreč v njej zapisal, da bo oltar sv. Hieronima izdelal v skladu z risbo, predloženo prokuratorjema cerkve Oraziu Finiju in Marc‘Antoniu Borisiju, prav tako pa je naročeni oltar, njegove dele in material, predviden za izdelavo, tudi opisal.31 Iz opisa je razvidno, da mora biti »telo« oltarja sv. Hieronima narejeno iz finega genoveškega marmorja, zloščenega do te mere, da se sveti ( fregato lustrato), njegove stopnice izdelane iz veronskega marmorja (mandolato di Verona), dva ve- lika stebra s korintskimi kapiteli iz afriškega marmorja in manjša stebra ob oltarni sliki iz rdečega francoskega marmorja z jonskimi kapiteli.32 Opis se še nadaljuje, vendar že tukaj ugotovimo, da ne gre za oltar sv. Hieronima, ki je v stolnici danes, saj se opis z njegovim dejanskim videzom ne sklada. Če pogledamo ostale oltarje v cerkvi, pa opazimo, da se opis Tremignonovega oltarja, njegovi elementi in materiali v pogodbi povsem ujemajo z oltarjem Žalo- stne Matere Božje (sl. 3).33 Glede na to, da gre za oltar z zelo specifičnimi detajli in materiali, kot sta na primer stebra s korintskimi kapiteli iz afriškega marmorja in 31 Zanimivo je, da je Alessandro Tremignon v tistem času tudi v Benetkah sodeloval z družino Fini. V istih letih je namreč Girolamo Fini pri Alessandru Tremignonu naročil izdelavo fasade beneške cerkve San Moisè, za katero je Enrico Merengo izklesal portretne buste Girolama, njegovega bra- ta Vincenza in Vincenzovega sina Girolama Vincenza Finija. Prav tako pa je Tremignon z družino Fini sodeloval pri gradnji njihove družinske palače Flangini-Fini. Družina Fini je v Benetke prišla s Cipra šele leta 1570, prvi je bil Emanuele Fini s svojima sinovoma, Vincenzom (1606–1659) in Giro- lamom (1621–1685). Oba sinova sta ostala v Benetkah, medtem ko naj bi se Emanuele kasneje prese- lil v Dalmacijo (Elena Bassi, Palazzo Ferro Fini: la storia, l’architettura, il restauro, Venezia 1990, pp. 39, 45–46, 150). Zaenkrat ni popolnoma gotovo, ali gre za isto vejo družine Fini tudi v Kopru, saj viri med seboj niso povsem skladni. Verjetno je šlo za več vej družine, saj tudi koprski in beneški grb družine nista enaka (cf. Giovanni Radossi, Monumenta Heraldica Iustinopolitana. Stemmi di rettori, di famiglie nobili, di vescovi e della citta‘ di Capodistria, Rovigno – Trieste 2003, pp. 177– 180; Niccolò Orsini De Marzo, Stemmario veneziano Orsini de Marzo, Milano 2007, p. 32). Za- gotovo pa obstaja možnost, da sta bili koprska in beneška družina Fini med seboj povezani in da pri naročilu oltarja sv. Hieronima Alessandru Tremignonu ni šlo zgolj za naključje. Več o doslej znanem opusu Alessandra Tremignona, o gradnji beneške cerkve San Moisè in družini Fini v Martin Gaier, Facciate sacre a scopo profano. Venezia e la politica dei monumenti dal Quattrocento al Settecento, Venezia 2002, pp. 533–540, s starejšo literaturo. 32 Priloga 1. 33 Alisi ga zaradi podobe, ki ga krasi, poimenuje »Altare della Beata Vergine dei Servi« (Alisi 1932, cit. n. 5, p. 52), De Grassi pa oltar Rožnovenske Device Marije oz. »Altare della Beata Vergine del Rosario« (De Grassi, cit. n. 12, p. 57: cat. 44). Lesena podoba Pietà je bila, poleg dveh marmornih oltarjev, slike in relikvije sv. Inocenca, leta 1807 v stolnico prinesena iz servitske cerkve (Sergio M. Pachera – Tiberio M. Vescia, I Servi di Maria in Istria, Trieste 2005, pp. 63–66), vitrina in pres- tol, na katerem je postavljena, pa sta bila naročena v 70. letih 19. stoletja: »fu fatto acquisto del tro- no per la Beata Vergine Addolorata in stile gotico, lavoro eseguito dal Sig[no].r Montini di Udine; costo assieme colla vetrina 320 fiorini« (ŠAK KA 387, p. 4). Lesena kipa sv. Petra in Pavla ob straneh oltarja na volutnih podstavkih De Grassi pripisuje lokalnemu rezbarju druge polovice 18. stoletja, medtem ko ju Francesco Semi postavlja v drugo polovico 16. stoletja (De Grassi 1999, cit. n. 12, p. 57: cat. 44; Semi 1934, cit. n. 10, p. 48). 106 manjša stebra ob oltarni sliki iz rdečega francoskega marmorja z jonskimi kapite- li, je možnost, da je v koprski stolni cerkvi stal še kakšen oltar z enakimi elemen- ti, majhna. Poleg tega se ujemajo tudi dimenzije slike sv. Hieronima pred poveča- vo (297 × 145cm) in širina odprtine oltarja Žalostne matere Božje (294 × 143cm). V lokalni literaturi sta Semi in Alisi navedla, da je bil ta oltar v stolnico prinesen po letu 1806 iz ukinjene servitske cerkve, kar sta prevzela tudi Vittorio Luglio in Massimo De Grassi.34 Ta provenienca pa ne more biti pravilna, saj iz popisa ser- vitske cerkve po njeni ukinitvi lahko razberemo, da sta bila takrat v njej samo dva kamnita oltarja, ki sta bila izdelana iz afriškega marmorja s štirimi stebri, kar se ne ujema z oltarjem Žalostne matere Božje.35 Massimo De Grassi je dodal tudi, da lahko oltar slogovno umestimo v beneško produkcijo druge polovice 17. stoletja, ki je bila pod velikim vplivom takratnega vodilnega beneškega arhitekta Baldas- sara Longhene.36 Med najbolj znanimi imeni, ki sta nasledili njegovo produkcijo, 34 Alisi 1932, cit. n. 5, pp. 52–53; Semi 1934, cit. n. 10, p. 48; De Grassi 1999, cit. n. 12, p. 57: cat. 44; Luglio 2000, cit. n. 13, p. 242. 35 »tutto di marmo africano con quattro collone« (Pachera – Vescia 2005, cit. n. 33, p. 57). 36 De Grassi 1999, cit. n. 12, p. 57: cat. 44. SARA TURK 3. Alessandro Tremignon, oltar Žalostne Matere Božje, 1669–1670. Koper, stolnica 107 ZUZ – LIII – 2017 pa je bil, poleg Giuseppa Sardija, tudi Alessandro Tremignon.37 Če oltar Žalostne matere Božje primerjamo z drugimi Tremignonovimi oltarji, kot so na primer ol- tarji v hvarski katedrali (sl. 5) ali stranski oltar v Marijini cerkvi na Stari Gori nad Čedadom (Castelmonte), je razvidno, da oltar slogovno zagotovo lahko umestimo v arhitektov opus.38 Iz ohranjenih izplačil kamnosekom februarja 1807 izvemo tudi, da so Tremignonov oltar sv. Hieronima februarja leta 1807 nekam prenesli.39 Tako je iz vseh zbranih podatkov mogoče sklepati, da je bil oltar prenesen samo 37 Več o vplivu Longhenove oltarne arhitekture na produkcijo Giuseppeja Sardija in Alessandra Tremignona predvsem v Radoslav Tomić, Barokni oltari i skulptura u Dalmaciji, Zagreb 1995. 38 Za Tremignonove oltarje v hvarski katedrali glej Tomić 1995, cit. n. 37, pp. 13, 38–41, za nje- gov oltar v Marijini cerkvi na Stari Gori nad Čedadom pa Paolo Goi, Opere poco note o ignorate di Giuseppe Torretti, Matteo Calderoni, Alessandro Tremignon, Arte in Friuli, Arte a Trieste, 2, 1976, p. 85. Prav tako pa je, kot je opazil že Damir Tulić, tudi v Istri, v cerkvi sv. Antona Padovanskega v Labinu podoben oltar z volutnima podstavkoma za kipe – Damir Tulić, Kamena skulptura i oltari 17. i 18. stoljeća u Porečko-pulskoj biskupiji, Zagreb 2012 (doktorska disertacija, Sveučilište u Rije- ci, tipkopis), p. 164; Damir Tulić, in: Kiparstvo od 14. do 18. stoljeća. Umjetnička baština istarske crkve, II (ed. Ivan Matejčić), Pula 2017, pp. 236–237: cat. 72, ki ga sedaj torej lahko z veliko verjet- nostjo pripišemo Alessandru Tremignonu (sl. 4). 39 »[1807] 7. Feb Agli Altaristi a conto Accordo del trasporto dell’Altar di S. Girolamo, dell’Arco nu- ovo sovraposto, delle due Porte, e dell’Alzamento in marmo rosso delli due Altari levati a S. Dom[e- nic].co L 180.« (ŠAK KA, A Cassa Chiesa Cattedrale 1788, fol. 30). 4. Alessandro Tremignon (?), glavni oltar, druga polovica 17. stoletja. Labin, cerkev sv. Antona Padovanskega 108 na drugo stran stolnice, kjer so vanj namestili lesen kip Pietà, prinesen iz servitske cerkve, zaradi česar ga danes poznamo pod patrocinijem Žalostne matere Božje.40 Istočasno s prenosom oltarja sv. Hieronima so kamnoseki izdelali tudi »alza- mento« iz rdečega marmorja za dva oltarja, prinesena iz dominikanske cerkve, kar bi se vsekakor lahko nanašalo na današnja oltarja sv. Barbare in sv. Hieronima, ki imata iz rdečega marmorja naknadno narejen vmesni del med menzo in oltarnim nastavkom, prav tako pa tudi stopnice.41 To se ujema z že omenjenim dokumen- tom o prenosu oltarjev iz ukinjenih cerkva, ki pravi, da so novembra 1806 med drugim v stolnico prinesli tudi dva oltarja iz ukinjene dominikanske cerkve.42 Da sta bila današnja oltarja sv. Barbare in sv. Hieronima prinesena iz ene izmed uki- njenih cerkva, je domneval že Francesco Semi,43 prav tako pa lahko s temi podat- ki razložimo povečavi obeh slik iz 17. stoletja, ki sta še vedno na oltarjih. Oltarje- ma lahko s pomočjo arhivskih virov sledimo tudi vse do njune prvotne lokacije. V popisu predmetov ob ukinitvi dominikanske cerkve, ki je bil narejen 10. junija 1806, lahko namreč preberemo, da je v bližini vrat zakristije stal kamnit oltar z marmornimi stebri z lisami (a macchia) ter še en podoben Marijin oltar, kar se zelo približa opisu današnjih oltarjev sv. Hieronima in sv. Barbare.44 Prav tako sta bila ta dva oltarja v primerjavi z ostalimi kamnitimi oltarji, ki so takrat bili v do- minikanski cerkvi, cenovno najvišje ocenjena.45 Kot že omenjeno, sta bila oltarja ob preselitvi dopolnjena z vmesnim delom iz rdečega marmorja, morda pa tudi z novimi stopnicami. Rdeči marmor so 29. januarja 1807 ravno tako prinesli iz do- 40 Pachera – Vescia 2005, cit. n. 33, p. 57. Več o podobi in originalni lokaciji Pietà v Samo Štefanac, Kip Pietà v koprski stolnici, Annales. Series historia et sociologia, XV/2, 2005, pp. 241–252. 41 ŠAK KA, A Cassa Chiesa Cattedrale 1788, fol. 30. 42 Priloga 7. 43 Semi 1934, cit. n. 10, p. 51. 44 »altro vicino alla porta della sacrestia di pietra con colone di marmo a machia 1600L, altro del- la Madonna simile 1600L.« – Pokrajinski arhiv Koper (PAK), SI PAK, KP 6, IX skupina, a. e. 1340, XII/10, p. 13. Tudi na enem izmed seznamov v stolnico prinesene opreme je razvidno, da so vanjo prenesli oltar posvečen rožnovenski Mariji (ŠAK KA 31, fol. 81). Namesto oltarja sv. Hieronima je sicer v cerkvenem inventarju, izdelanem 23. marca 1822, naveden oltar sv. Krištofa, vendar gre ver- jetno samo za napako, saj piše, da je oltar podoben oltarju sv. Barbare (ŠAK KA, fasc. 864), prav tako patrocinija sv. Krištofa ne omenja noben drug vir. 45 Cenovno je bil enako ocenjen samo še oltar Vicenza Severia. Ocenil pa jih je Domenico Dongetti (SI PAK, KP 6, IX skupina, a. e. 1340, XII/10, p. 13). Poleg tega so bili v cerkvi še »un altare di Piet- ra a machia con colone di marmo nella capella sopra la sagrestia« ocenjen na 1040 lir, »altro detto nella capella verso Borisi« ocenjen na 800 lir in še »un altare all’antica vicino alla Porta laterale sul Campo di S. Dom[eni]co di Pietra con mensa di [?]osso a macchia« ocenjen na 600 lir (SI PAK, KP 6, IX skupina, a. e. 1340, XII/10, p. 13). SARA TURK 109 ZUZ – LIII – 2017 minikanske cerkve,46 medtem ko so »alzamento«, torej vmesni del med menzo in predelo ali stopnice (oziroma oboje), izdelali približno teden kasneje (7. februar 1807). Na vmesnem delu iz rdečega marmorja so na oltarju sv. Barbare tudi delni napisi in grb, podoben grbu koprskega škofa Andrea Elia (1572–1576).47 Na to je opozoril že Antonio Alisi in dodal, da gre za marmor iz ene ali dveh nagrobnih plošč,48 kar je mogoče razbrati tudi iz nekaterih delnih besed, vidnih na oltarju, kot na primer »SEPVLC« (verjetno od »SEPVLCRVM«), prav tako je vidna tudi letnica 1660, škofovo ime »ELIO« in njegov grb. Alisi je sicer domneval, da gre za preureditev oltarja z začetka 18. stoletja,49 torej iz časa prenove stolnice, vendar je iz zgoraj navedenih podatkov o prenosu rdečih marmorjev iz dominikanske cer- kve razvidno, da je šlo za začetek 19. stoletja. Poleg tega tudi v računski knjigi za leto 1807 najdemo podatek o uporabi delov nagrobnih plošč, odstranjenih iz do- 46 »[1807] 29 Gen.[aio] Lievo, ed asporto di marmi rossi da S. Domenico L 4:14« (ŠAK KA, A Cassa Chiesa Cattedrale 1788, fol. 29). 47 Za grb Andrea Elia glej Radossi 2003, cit. n. 31, p. 168. 48 Alisi 1932, cit. n. 5, pp. 56–57. 49 Alisi 1932, cit. n. 5, p. 57. 5. Alessandro in Paolo Tremignon, oltar sv. Josipa. Hvar, katedrala 110 minikanske cerkve: »fattura di muratore per selciare li rami delle lapidi sepolcrali levate a S. Domenico«.50 Zakaj so oltarjema med menzo in nastavkom dogradi- li del iz rdečega marmorja, ne vemo. Morda so ju želeli povečati, saj sta še vedno najmanjša oltarja v stolnici, čeprav sta bila povečana za dobrih 20 cm. Naslednji oltarni par tvorita oltar sv. Marka (sl. 6) in oltar Brezmadežne (sl. 7). Oltar sv. Marka je dokumentirano delo Giambattista Bettinija, ki je nastalo po na- črtih Giorgia Massarija.51 Te podatke sta navedla že Francesco Semi in Antonio Alisi,52 kar so po njiju prevzeli kasnejši avtorji, kot sta Sergej Vrišer in Massimo De Grassi,53 nedolgo nazaj pa je po ponovnem pregledu arhivskih dokumentov in blagajniških knjig do enakega zaključka prišla tudi Helena Seražin.54 Pogodbo o naročilu oltarja sv. Marka je še vedno mogoče videti v kapiteljski blagajniški knjigi, 50 ŠAK KA, A Cassa Chiesa Cattedrale 1788, fol. 29. 51 Priloga 2. 52 Semi 1934, cit. n. 10, p. 51; Francesco Semi, Capris Iustantinopolis Capodistria, Trieste 1975, p. 202; Alisi 1932, cit. n. 5, p. 61. 53 Cf. Vrišer 1983, cit. n. 11, p. 201; De Grassi 1999, cit. n. 12, p. 46: cat. 17. 54 Seražin 2007, cit. n. 3, p. 184. SARA TURK 6. Oltar sv. Marka, 1743–1749. Koper, stolnica 111 ZUZ – LIII – 2017 Giambattista Bettini iz Portogruara jo je ob prisotnosti prokuratorjev cerkve Ben- venuta Gravisija in Alviseja Tarsije podpisal 18. novembra 1743.55 Prenos delov ol- tarja v Koper in postavitev lahko spremljamo v blagajniški knjigi med letoma 1744 in 1749,56 oltarna slika pa je bila nanj nameščena maja 1750.57 Podpisana pogodba zajema opis naročenega oltarja, poleg pogodbe pa je bil na posebnem dokumentu napisan tudi celoten seznam materiala za posamezne dele oltarja s predvidenimi cenami.58 V pogodbi je zavedeno, da mora biti telo oltarja narejeno iz genoveškega marmorja, stopnice iz veronskega marmorja (mandolato di Verona), njegovi štirje 55 Priloga 2. Prav tako lahko poleg pogodbe med vstavljenimi nepaginiranimi listi najdemo poda- tek o plačilu 10.900 lir Giambattistu Bettiniju 12. februarja 1749 za oltar sv. Marka, novembra istega leta pa še 1.300 lir za isti oltar (ŠAK KA, L. A., H Chiesa, vstavljen nepaginiran list). 56 ŠAK KA, L. A., H Chiesa, foll. 13–44. V blagajniški knjigi je oltar sv. Marka včasih imenovan tudi del Venerabile: »[1744] 17 Lugl[io]. contate in questo giorno al Sig[nor] Gio[vanni] Batt[ist]a Betini Tagliapietra a buon conto dell’Altar del Venerabile va lavorando come dà ricevuta di suo proprio pugno L 1800« (ŠAK KA, L.A., H Chiesa, fol. 13). Semi pravi, da so ga tako imenovali, ker so tam hranili zakrament vse do transporta oltarja sv. Zakramenta v stolnico. Semi 1934, cit. n. 10, p. 51. 57 »[1750] 7 maggio Per contate a M[aestro]. Iseppo Mattiassi Marangon per h[avend].o accomodato il telero della Palla di S. Marco« (ŠAK KA, L. A., H Catedrale fol. 47). 58 Priloga 4. 7. Oltar Brezmadežne, 1748–1750, 1806/1807. Koper, stolnica 112 stebri iz afriškega marmorja59 z lisami in kapiteli iz kamna z Brionov. Na sezna- mu nakupljenega materiala pa lahko preberemo tudi, da morajo biti štirje kapiteli nad stebri izklesani v obliki oljčnih listov, okvir za oltarno sliko iz marmorja vrste bardiglio ter da je nad lokom oltarne slike glava kerubina, kar se popolnoma uje- ma z današnjim oltarjem sv. Marka. Oltarna slika sv. Marka je delo Stefana Cele- stija iz leta 1638. Bila je še del starega oltarja, ki je stal nasproti današnjemu, letni- ca MDCCXLIX, vidna na traku, dodanemu sliki, pa se nanaša na leto posvetitve oltarja.60 Nasproti oltarja sv. Marka stoji oltar Brezmadežne, ki mu je po izgledu zelo podoben. Od njega se razlikuje predvsem v materialu oltarnega nastavka, ki je lesen, medtem ko je njegova menza kamnita. Gre za edini oltar v koprski stol- ni cerkvi, ki je že v prvih monografskih obravnavah cerkve popolnoma izpuščen iz pregleda, saj ga niti Semi niti Alisi v svojih opisih ne omenjata. Prvi je o oltarju pisal Massimo De Grassi v Istria, Città Maggiori, kjer je, sodeč po njegovi zuna- nji podobi, sklepal, da bi lahko šlo za še en oltar, narejen po Massarijevih načrtih, ali pa za kasnejšo kopijo oltarja sv. Marka.61 V arhivskih dokumentih, ki jih je na- vedla že Helena Seražin,62 pa lahko poleg pogodbe za oltar sv. Marka pri Bettini- ju najdemo tudi podatek o plačilu 1.871 lir 4. maja leta 1748 istemu kamnoseku za izdelavo oltarja sv. Roka, prav tako izdelanega po risbi arhitekta Giorgia Massari- ja.63 Iz ohranjenih podatkov v računski knjigi je razvidno, da so oba oltarja v stol- nici postavljali približno istočasno, nekje med letoma 1749 in 1750.64 Maja 1750 je škof Giovanni Battista Sandi opravil redno vizitacijo cerkve, v kateri je zapisal, da je bil oltar sv. Roka v tistem času iz njegove stare lokacije prestavljen nasproti oltarju sv. Hieronima in je imel novo marmorno menzo,65 medtem ko je bil oltar 59 S tem izrazom so v pogodbah baročnih oltarjev pogosto označene breče iz Versilie ali Toskane, katerih uporaba je bila zelo razširjena in je prevladovala v naročilih. Cinzia D’agostino, Atlante dei litotipi, Scultura in Trentino. Il Seicento e il Settecento (edd. Andrea Bacchi – Luciana Giacomelli), I, 2003, p. 323. 60 Za sliko sv. Marka cf. Alisi 1932, cit. n. 5, p. 56; Brejc 1983, cit. n. 18, p. 134; Edvilijo Gardina, Bartolomeo Gianelli 1824–1894, Koper 1994, p. 27; Lucchese 1999, cit. n. 18, p. 53: cat. 37; Luglio 2000, cit. n. 13, p. 243. 61 Pri tem ni upošteval, da je njegov oltarni nastavek lesen. De Grassi 1999, cit. n. 12, p. 53: cat. 36. 62 Seražin 2007, cit. n. 3, pp. 159, 184–186. 63 Priloga 3. 64 Giambattista Bettini dobi še januarja 1750 plačilo za oba oltarja: »[1750] 13 Gen[ai]:o. Conse- gnate al Sig[nor] D[omeni].co Morenti(?) per consegnare al Sig[nor] Gio[vanni] Batt[ist]a Bettini di Porto Gruaro per conto degl’Altari posti in opera L 620.« (ŠAK KA, L. A., H Chiesa, fol. 46). 65 »Altare di S. Rocco trasportato dall’Antico sito alla navata laterale in Cornu. Epistole dirimpetto il Soprad[et]to di S. Girolamo […] nella mensa che e novem[en].te eretta ineroslata di fino marmo.« (ŠAT KP, fasc. 106, fol. 63v). SARA TURK 113 ZUZ – LIII – 2017 sv. Marka »fabricato nuovemente di fino marmo«.66 Januarja 1751 so Bettiniju za oltar sv. Roka izplačali še 1.316 lir, vendar kot je navedeno v viru »per supplire alla spesa dell‘Altar di S. Rocco nel stato nel quale presentem[en].te s‘attrova«,67 iz če- sar lahko sklepamo, da je bila v tistem času dokončana samo kamnita menza. V blagajniški knjigi se je ohranilo tudi nekaj podatkov o tem, kaj se je z njim dogajalo v letih 1806 in 1807, v času ukinitve samostanov. Iz zapisov je razvidno, da so ol- tar 21. decembra 1806 iz dotedanjega mesta v stolnici odstranili, ga tri dni kasneje prestavili, 28. decembra pa dokončali oz. dopolnili.68 Oltar sv. Roka (do tedaj ver- jetno še vedno brez nastavka), so torej decembra 1806 prestavili na drugo mesto v stolnici – nasproti oltarju sv. Marka – in mu po vsej verjetnosti izdelali tudi nov lesen nastavek po vzoru nasproti stoječega oltarja. Tako je stolna cerkev v svojem ladijskem delu dobila nov poenoten izgled s tremi oltarnimi pari. V 19. stoletju je oltar zamenjal tudi patrocinij. Do posvetitve oltarja Brezmadežni je prišlo okoli leta 1854, ko je koprski slikar Bartolomeo Gianelli naslikal oltarno sliko, ki je na njem še danes.69 Do prve spremembe patrocinija pa je očitno prišlo že prej, mor- da takoj ob prenosu okoli leta 1807, saj je iz cerkvenega inventarja, izdelanega 23. marca 1822, razvidno, da je bil ta oltar v tistem času posvečen sv. Ludviku in ne več sv. Roku.70 V blagajniški knjigi oltarja sv. Roka se je ohranila tudi risba oltarja (sl. 8), na kateri pa ni nobenih podatkov o datumu nastanka, o njenem avtorju ali 66 ŠAT KP, fasc. 106, fol. 65. 67 ŠAK KA, L.A., H Chiesa, fol. 51. 68 »[1806] 21 Xmbre. all’Altarista a conto giornate della demolizione degli altari di S. Croce, e S. Roc- co, e trasporto di quest’ultimo L.36:- «, »24.d.to agli Altaristi per lavoro, a giornata nella demolizione di S. Croce, e trasporto di S. Rocco, compresa mancia, altre L.36 avutea li 21 L 111:15:-; d.to agli stessi a conto Accordo scritto dei quattro Altari dei Servi, e S. Domenico L 120:-«, »28 d[et] to agli stessi per compimento di S. Rocco, lavoro di jeri L 18:-« (ŠAK KA, A Cassa Chiesa Cattedrale 1788, fol. 28). 69 Slika Brezmadežne je delo koprskega slikarja Bartolomea Gianellija, ki je prav tako avtor oltarne slike sv. Petra in Pavla na istoimenskem oltarju v koprski stolni cerkvi. Sliko naj bi Gianelli naslikal v tednu, preden je papež Pij IX. 8. decembra 1854 razglasil dogmo brezmadežnega spočetja, po pro- cesiji, posvečeni v ta namen, pa so sliko namestili na oltar v stolnici, kjer je še danes. Cf. Nicolò Del Bello, De Gianelli e della sua Immacolata, Pagine Istriane, III/9–10, 1905, pp. 201–203; Gardina 1994, cit. n. 60, p. 27; Alisi 1932, cit. n. 5, p. 56; Brejc 1983, cit. n. 18, p. 134; Lucchese 1999, cit. n. 18, p. 53: cat. 37; Luglio 2000, cit. n. 13, p. 243. 70 ŠAK KA, fasc. 864. Oltar sv. Ludvika (oz. Luigija, kot ga navaja vir) se v stolnici še vedno omenja tudi v času njene restavracije, torej v 70. letih 19. stoletja, ko so izdelali tudi nov kip, posvečen sve- tniku za njegov oltar (ŠAK KA 387, XVI, pp. 7–8). To se nikakor ne ujema z dejstvom, da je takrat na nekdanjem oltarju sv. Roka že stala slika Brezmadežne Bartolomea Gianellija, katere okvir so v istem času tudi pozlatili (ŠAK KA 387, XVI, p. 9). Ali so patrocinij sv. Ludvika v času namestitve Gianellijeve slike Brezmadežne na oltar, kjer jo lahko vidimo še danes, prestavili na kakšen drugi začasni/dodatni oltar, ni jasno. Oltar sv. Ludvika prav tako ni omenjen v literaturi, tudi v prvih stolničnih monogra- fijah Semija in Alisija, ki sta nastali dobrih 50 do 60 let za tem, ne. Za kakršnekoli zaključke v zvezi s tem bi potrebovali dodatne podatke. 114 za kateri oltar naj bi šlo.71 Zaradi tega ni popolnoma jasno, ali gre za dejansko ris- bo oltarja sv. Roka ali risbo kakšnega drugega oltarja. V primeru, da gre za oltar sv. Roka, je bil ta oltar iz koprske stolnice v vmesnem času odstranjen, saj danes v njej ni nobenega, ki bi mu bil po videzu enak. Prav tako je bil oltar, katerega risba se je ohranila, skoraj dva metra manjši od oltarja sv. Marka in več kot pol metra manjši od trenutno najmanjših oltarjev v stolnici,72 kar bi lahko pomenilo, da je bil načrtovan za kakšno drugo, morda manjšo cerkev. Tudi vodni znak na vstavljenem listu z risbo se razlikuje od ostalih listov v blagajniški knjigi, slogovno pa bi oltar na risbi lahko umestili v čas Baldassara Longhene ali njegovih naslednikov, torej v drugo polovico 17. ali zgodnje 18. stoletje, in nikakor ne v štirideseta leta 18. stole- tja oz. na splošno v Massarijev opus. Glede na to, bi morda lahko šlo tudi za risbo starega oltarja sv. Roka izpred leta 1751. Zadnji oltarni par tvorita oltar sv. Križa (sl. 9) ter oltar sv. Petra in Pavla (sl. 10). O nastanku obeh zasledimo v literaturi precej neenotne podatke. Za oltar sv. Petra 71 ŠAK KA, B Capitali attivi, Cassa di San Rocco, vstavljena nepaginirana risba. 72 Njegove dimenzije so po risbi sodeč 681 × 291 cm. SARA TURK 8. Načrt oltarja. Koper, Škofijski arhiv (ŠAK KA, B Capitali attivi, Cassa di S. Rocco, vstavljen nepagiran list) 115 ZUZ – LIII – 2017 in Pavla z oltarno sliko koprskega slikarja Bartolomea Gianellija73 je Antonio Ali- si menil, da je leta 1806 prišel iz ukinjene dominikanske cerkve.74 Tako je zapisal tudi Vittorio Luglio,75 po katerem je podatke povzela tudi Zdenka Bonin.76 Edvi- lijo Gardina je navedel, da so oltar prinesli iz servitske cerkve,77 Francesco Semi pa, da je oltar leta 1725 izdelal kamnosek Zanino Zulian po naročilu prokuratorja cerkve Innocenta de Bella,78 kar je povzel tudi Massimo De Grassi.79 Za oltar sv. Križa, na katerem je danes marmorni križ kiparja Scipiona Biggija iz Carrare iz leta 73 Oltarna slika je nastala leta 1853. ŠAK KA Amministrazione Chiesa Cattedrale 1853, Estratto sommario. cf. Alisi 1932, cit. n. 5, p. 56; Santangelo 1935, cit. n. 18, p. 43; Brejc 1983, cit. n. 18, p. 134; Gardina 1994, cit. n. 60, p. 23: n. 16; Lucchese 1999, cit. n. 18, pp. 52–53: cat. 35; Luglio 2000, cit. n. 13, p. 243. 74 Alisi 1932, cit. n. 5, p. 55. 75 Luglio 2000, cit. n. 13, p. 242. 76 Bonin 2003, cit. n. 14, p. 147. 77 Gardina 1994, cit. n. 60, p. 23: n. 16. 78 Semi 1934, cit. n. 10, p. 50. Vendar v kapiteljski računski knjigi o naročilu oltarja v tistem letu ni nobenih podatkov. 79 De Grassi 1999, cit. n. 12, p. 52: cat. 34. 9. Oltar sv. Križa, prva polovica 18. stoletja. Koper, stolnica, provenienca: nekdanja servitska cerkev, Koper 116 1894,80 je Semi tako kot za oltar sv. Petra menil, da je delo Giovannija oz. Zanina Zuliana iz leta 1729, nastalo po naročilu gastalda bratovščine sv. Križa Pietra Ben- cicha.81 Alisi pa ga je po drugi strani pripisal kiparju Luigiju Luraghiju iz Coma, ki naj bi ga izdelal leta 1769, ko se je bratovščina sv. Križa odločila za združitev obeh oltarjev, starega bratovščinskega in stolničnega.82 V kapiteljski računski knjigi ni o omenjenih naročilih nobenih podatkov, poleg tega so pri ponovni sanaciji južne nosilne stene stolne cerkve leta 2006 ugotovili, da je oltar sv. Petra in Pavla položen na estrih, kar pomeni, da je brez temeljev.83 Če upoštevamo te podatke in ohranje- ni seznam o leta 1806 prinesenih oltarjih iz ukinjenih cerkva,84 je zelo velika mo- žnost, da gre za oltarja, prinesena iz servitske cerkve. Na srečo sta se v vizitacijah s konca 18. stoletja ohranila dva natančna popisa opreme servitske cerkve, prvi iz leta 1769 in drugi iz leta 1787, ki ju navajata avtorja Pachera in Vescia v monografiji I Servi di Maria in Istria.85 V poznejšem zapisu, ki detajlno opisuje tudi vso cer- kveno opremo, lahko preberemo, da je bilo v tistem času v servitski cerkvi sedem oltarjev, pet lesenih in samo dva marmorna. To sta bila oltar Marijinega oznanje- nja ter oltar sv. Filipa in Avguština. Iz vizitatorjevega opisa je razvidno, da sta bila oltarja izdelana iz afriškega marmorja, imela vsak po štiri stebre in nekatere dru- ge dele oltarja iz enakega marmorja, po videzu pa sta si bila podobna.86 V stolnici 80 Po Alisiju je starejši oltar sv. Križa stal v nasprotni ladji. Alisi 1932, cit. n. 5, p. 63. Cf. tudi Semi 1934, cit. n. 10, p. 50; Vrišer 1983, cit. n. 11, p. 210; De Grassi 1999, cit. n. 12, p. 65: cat. 63; Luglio 2000, cit. n. 13, p. 244. 81 Semi 1934, cit. n. 10, p. 50. Za Semijevo različico se odloči tudi Massimo De Grassi, saj pravi, da sta si oltarja izjemno podobna in je velika možnost, da sta delo istega kamnoseka. De Grassi 1999, cit. n. 12, p. 65: cat. 62. 82 Alisi navaja, da se je bratovščina sv. Križa šele pozimi 1769 odločila za združitev obeh oltarjev, starega bratovščinskega in stolničnega. Iz tega naj bi nastal nov oltar, ki je po njegovih besedah delo kiparja Luigija Luraghija. Alisi 1934, cit. n. 5, pp. 55, 62. 83 Matej Župančič – Alfred A. Trenz – Daniela Tomšič, Koper – cerkev Marijinega vnebovzetja, Varstvo spomenikov, 43, 2007, pp. 88–91: cat. 77. 84 Priloga 7. 85 Pachera – Vescia 2005, cit. n. 33, pp. 51–52. Prvi del z dne 20. junija je popis samostana in cerkvice sv. Martina, 28. junija pa je vizitator popisal servitsko cerkev in njeno opremo. Popis cerkve hrani Državni arhiv v Benetkah – Archivio di Stato di Venezia (ASVe), Aggiunto sopra monasteri, b. 103, navajam po Pachera – Vescia 2005, cit. n. 33, pp. 53–58. 86 »6.to l‘altare delli SS. Filippo et Agostino tutto di marmo affricano, con quattro colone et altri fornimenti tutti di esso marmo e simile al 3.zo soprad.to Altare, ove vi esiste custodia rinchiude la Piside, con il Venerabile, con baldachino tutto d‘orato, ed essa custodia a finto marmo, con palla in tella et altra statua pitturata rappresentante la B.V. della Cintura« (Pachera – Vescia 2005, cit. n. 33, p. 5). Prav tako opiše oltar Marijinega oznanjenja: »3.zo l‘Altare della Annunciata tutto di mar- mo affricano con quattro collone, et altri fornimenti tutti di esso marmo« (Pachera – Vescia 2005, cit. n. 33, p. 57). Servitsko cerkev opisuje tudi Naldini v Naldini 2001, cit. n. 8, p. 131–132. SARA TURK 117 ZUZ – LIII – 2017 imamo poleg Bettinijevega oltarja sv. Marka in oltarja Brezmadežne samo še dva oltarja iz afriškega marmorja s štirimi stebri, ki sta si med seboj podobna, to sta oltar sv. Križa ter oltar sv. Petra in Pavla. Na to, da gre res za oltarja, prinesena iz servitske cerkve, namiguje tudi podatek iz kapiteljske računske knjige o nakupu rumene barve za dva oltarja, prinesena iz servitske cerkve 5. maja 1807,87 saj sta oltar sv. Križa ter Petra in Pavla edina oltarja v koprski stolni cerkvi, katerih deli (kapiteli pilastrov za stebri) so pobarvani z rumeno barvo.88 87 »[1807] 5. Maggio. Color giallo per li due Altari furono dè Servi L5:18« (ŠAK KA, A Cassa Chiesa Cattedrale 1788, fol. 31). 88 Poleg dveh oltarjev naj bi bila v koprsko stolnico po ukinitvi cerkva prinesena tudi oltarna slika, ki je bila vse do srede 19. stoletja, ko so jo zamenjali z novo sliko Bartolomea Gianellija, na oltarju sv. Petra in Pavla. V originalu sta bila na servitski sliki upodobljenadva redovna svetnika, ki pa sta bila ob prenosu v stolnico in menjavi patrocinija preslikana v sv. Petra in Pavla. Po konservatorsko-restavra- torskem posegu je bilo mogoče ugotoviti, da sta bila zelo verjetno pod preslikavo upodobljena sv. Filip in sv. Avguštin. To, da je bil v servitski cerkvi pred njeno ukinitvijo oltar, posvečen ravno tema svetnikoma, sta s sliko povezali že Katra Jerman in Barbka Gosar Hirci (Katra Jerman – Barbka Go- sar Hirci, Marija s sv. Avguštinom in sv. Filipom Benizijem, Bilten SUZD, 2010, http://www.suzd. si/bilten/arhiv/bilten-suzd-9-10-2010/318-spomeniko-varstvo/253-katra-jerman-barbka-gosar-hir- ci-ponovno-odkrita-oltarna-podoba-iz-nekdanje-cerkve-koprskega-servitskega-samostana [18. 10. 2017], z literaturo), kar pa lahko na tem mestu s tezo, da je bil v stolnico dejansko prinesen celoten oltar, samo potrdimo. 10. Oltar sv. Petra in Pavla, prva polovica 18. stoletja. Koper, stolnica, provenienca: nekdanja servitska cerkev, Koper 118 V levi kapeli ob koru je oltar sv. Zakramenta (sl. 11). Za izvor oltarja se v lo- kalni koprski literaturi pojavljata dve tezi. Alisi je namreč zapisal, da je bil oltar leta 1806 prinesen iz ukinjene cerkve sv. Klare, Semi, po katerem je provenien- co povzela večina kasnejših piscev, pa, da je bil prinesen iz ukinjene frančiškan- ske cerkve.89 Ohranjen seznam prinesenih oltarjev ob ukinitvi cerkvenih ustanov reši vsako negotovost v zvezi z njegovo provenienco, saj dokumentira, da sta bila v cerkev prenesena tabernakelj (skupaj z oltarjem) iz ukinjene cerkve sv. Klare.90 Po ukinitvi cerkve sv. Klare je bil leta 1806 narejen tudi popis cerkvenega imetja, kjer je naveden glavni oltar, izdelan iz finega marmorja s tabernakljem in dvema podobnima figurama, ki ga je takratni cenilec Domenico Dongetti ocenil na 1.600 89 Alisi 1932, cit. n. 5, p. 47; Semi 1934, cit. n. 10, p. 49; Cf. Vrišer 1983, cit. n. 11, pp. 106–107; De Grassi 1999, cit. n. 12, p. 59: cat. 50; Luglio 2000, cit. n. 13, p. 242. 90 Priloga 7. SARA TURK 11. Oltar sv. Zakramenta, prva polovica 18. stoletja. Koper, stolnica, kapela sv. Zakramenta, provenienca: nekdanja cerkev sv. Klare, Koper 119 ZUZ – LIII – 2017 lir.91 Prav tako lahko v vizitacijah škofa Carla Camucia iz leta 1768 preberemo, da je imel glavni oltar v cerkvi sv. Klare ob straneh tabernaklja postavljeni dve marmorni podobi, sv. Frančiška Asiškega in sv. Antona Padovanskega.92 Tudi na steno za ol- tarjem je nameščena slika sv. Klare, danes pripisana videmskemu slikarju France- scu Pavoni, ki je po Alisijevih podatkih skupaj z oltarjem prišla iz ukinjene cerkve klaris.93 Da je imela tudi frančiškanska cerkev v začetku 18. stoletja tabernakeljski oltar z dvema figurama, izvemo iz Naldinijevega opisa cerkve v Corografii,94 ven- 91 Poleg glavnega oltarja sta bila v cerkvi sv. Klare v času njene ukinitve leta 1806 še dva marmorna oltarja, ki sta bila skupaj ocenjena na 2.600 lir, dva lesena polihromirana in pozlačena oltarja, štiri oltarne slike ter devet platen (SI PAK, KP 6, IX. skupina, a. e. 1469, fol. 85). 92 »e si venerano le imagini de S. S. Francesco d’Assisi et Antonio di Padova scolpite di marmo fino e collocate ai Lati del Tabernacolo« (ŠAT KP, fasc. 133, fol. 258). 93 Alisi 1932, cit. n. 5, p. 47; Lucchese 1999, cit. n. 18, p. 50: cat. 28; Sliko je Francescu Pavoni prvi pripisal Ferdinand Šerbelj (Ferdinand Šerbelj, Baročno slikarstvo na Goriškem, Acta Historiae Ar- tis Slovenica, 4, 2000, pp. 109–132), cf. tudi Vesna Kamin Kajfež – Gregor Pobežin, Koprski škof Paolo Naldini (1632–1713), njegova oporoka in njegovo zadnje počivališče v cerkvi sv. Blaža v Kopru, Zbornik za umetnostno zgodovino, n. s. XLVIII, 2012, pp. 67–94. 94 »l’Altar Maggiore di questa Chiesa, nel cui mezzo s’alzano il Tabernacolo del Venerabile, ed a fianchi i simulacri dei SS. Serafini, Francesco ed Antonio« (Naldini 1700, cit. n. 8, pp. 191–192; Naldini 2001, cit. n. 8, p. 138–139). 12. Gasparo Albertini, glavni oltar, 1788–1790. Koper, stolnica 120 dar naj bi figuri iz ukinjene cerkve manjših bratov sv. Frančiška po nekateri virih odnesli v župnijsko cerkev sv. Blaža v Vodnjan.95 V kapeli sv. Zakramenta je torej oltar, prinesen iz cerkve sv. Klare, marmorno ograjo, ki kapelo zapira, pa je avgu- sta 1807 izklesal kipar in kamnosek Giuseppe Barberi.96 Glavni oltar (sl. 12) je delo Gaspara Albertinija, nastal med letoma 1788 in 1790.97 Iz ohranjene računske knjige je razvidno, da je Gasparo Albertini 17. fe- bruarja 1788 dobil 1.800 lir za izdelavo glavnega oltarja,98 plačila za dela na oltarju pa je dobival vse do leta 1790.99 Oltar je po mnenju Helene Seražin nastal še po Massarijevih načrtih in je, sodeč po umetelnem baldahinu z oltarno sliko na steni kornega zaključka, 100 stal pred vhodom v prezbiterij in bil podoben oltarju Naj- svetejšega v stolnici v Padovi.101 V povezavi z ukinitvijo cerkvenih institucij leta 1806 ter s stolničnimi oltarji se je ohranil tudi dokument, ki pravi, da so v stolnici 28. maja 1806 odstranili se- dem oltarjev in jih nadomestili z drugimi sedmimi (vključno z dopolnitvijo oltarja sv. Roka), kar naj bi po izračunu prota Dongettija stalo 18.000 lir.102 Ti podatki se skladajo tudi z našimi dosedanjimi ugotovitvami. V tistem času so torej v cerkvi odstranili vse oltarje razen glavnega oltarja Gaspara Albertinija in Bettinijevega oltarja sv. Marka. Oltar sv. Roka so odstranili, postavili nasproti oltarja sv. Mar- ka, ga dopolnili ter mu že takrat ali pa kasneje spremenili patrocinij (danes oltar Brezmadežne), oltar sv. Hieronima so prestavili na čelo desne stranske ladje in vanj 95 Damir Tulić kot vir navaja članek Antonia Della Zonca iz leta 1849, z besedilom »Sui due pie- destalli sono poste le statue marmoree di S. Francesco in cornu Evangelii, e di S. Bonaventura in cornu Epistolae. Queste prime stavano sull‘ altare maggiore della chiesa dei minori conventuali in Capodistria.« (Giovanni Antonio Della Zonca, Dignano IV, Chiesa Parrocchiale, L‘Istria, nr. 57– 58, IV, 10. 11. 1849, pp. 225–230, navajam po Tulić 2012, cit. n. 38, p. 258). 96 Priloga 5. 97 Cf. Alisi 1932, cit. n. 5, p. 35; Semi 1934, cit. n. 10, p. 38; Vrišer 1983, cit. n. 11, pp. 87–89; Semi 1975, cit. n. 52, p. 201; De Grassi 1999, cit. n. 12, p. 51: cat. 32; Seražin 2007, cit. n. 3, p. 159. 98 »[1788] 6 febr[ai]o. Per lire mille otto cento contate a M.re Gasparo Albertini sono queste per la prima Ratta del Altar Maggiore giusta l’accordo e ricevuta estesa dal medesimo L 1800.« (ŠAK KA, A Cassa Chiesa Cattedrale 1787, fol. 1). 99 ŠAK KA, A Cassa Chiesa Cattedrale 1787, foll. 2–7. 100 Oltarna slika Marijinega kronanja zaenkrat velja za delo neznanega slikarja, aktivnega v Kopru nekje na začetku 18. stoletja, medtem ko je baročni okvir, v katerega je vpeta, delo videmskega ki- parja Orazia Liberaleja (Maria Walcher, in: Istria, Città maggiori. Capodistria, Parenzo, Pirano, Pola. Opere d‘arte dal Medioevo all‘Ottocento (edd. Giuseppe Pavanello − Maria Walcher), Trieste 1999, pp. 51–52: cat. 33); cf. Alisi 1932, cit. n. 5, p. 35. 101 Seražin 2007, cit. n. 3, p. 159. 102 Priloga 6. SARA TURK 121 ZUZ – LIII – 2017 postavili leseni kip Pietà iz servitske cerkve (danes oltar Žalostne Matere Božje), tabernakeljski oltar, prinesen iz sv. Klare, so postavili v kapelo sv. Zakramenta, dva oltarja iz servitske cerkve na konec leve in desne stranske ladje (oltarja sv. Pe- tra in Pavla ter sv. Križa), oltarja iz dominikanske cerkve pa na začetek stranskih ladij (oltarja sv. Hieronima in sv. Barbare). Koprska stolna cerkev je tako v začet- ku 19. stoletja dobila prenovljeno notranjo podobo s petimi »novimi« kamnitimi oltarji, ki skupaj s štirimi, zanjo že originalno zasnovanimi, še danes sooblikujejo stolnično notranjščino. . 122 PRILOGA 1 Pogodba za oltar sv. Hieronima, Alessandro Tremignon, 22. 11. 1669. Registro dell’Accordo dell‘Altar novo di S. Geronimo Adi 22 9bre 1669 in Cap[odistri].a Io Aless.ro Tremignon Tagliapietra in S. Benetto in Venetia mi obligo con la presente scrit- tura di far l‘altar di San. Ger.o nel Duomo di q[ues].ta città in conformità‘ del disegno la- sciato in mano delli s.ri Pr[ocurato].ri della d[et].ta Chiesa con l‘espressioni seg.[uen]ti: cioè Che tutto il corpo dell‘altare sia di marmo fino di Genova di conveniente grossezza fregato lustrato, alto dal salizo sin al soffitto e che li scalini siano di mandolato di Verona pur freg[a].ti lustrati. Le due colone grandi siano di p[ie].di 7 ½ di tutto tondo e con q.te di Affricano da Gen. con belle macchie; le altri due della palla siano di p[ie].di 4 onze 9 in c[irc].a fatte di due terzi e q[ues]:te di Rosso di Franza; Li cap[ite]:li delle d[et]:te colone- grandi, corintij, quelli delle colone della palla ionici, sotilmente lavorato di marmo fino e tutto il rimanente in conformità del disegno fregato, e lustrato; Ecettuate però tutte le figure, anco quelle del volto in vece delle quali, far le sue machie a partimenti, ecettuato anco il zoccolo del santo e l‘intaglio sotto il med[esi].mo zoccolo del scabello, con ponerli dentro rimessi diversi cioè Africani, Serpentini, Rossi di Francia, bianchi e neri e paragoni, e tutto q.to in buona e lodabile forma per prezzo di ducc[a]:ti mille e ottanta da L[ire]. 6:4; coso obligar.me di dar d‘opera sud[et].ta di questo punto fi- nita per tutto il mese di Aprile pross[im]:o susseguente, metterla in barca a Ven[ezi]:a ve- nir a ponerla in opera per quello appartiene alla mia professione, dovendi nel resto restar obligati li d[ett].i S[igno].ri Proc[urato]:ri a spese di murari, materiali, condota di barche e scarico delle med[esi].me in Capod[istri]:a con q[ues].ta dechiarar:me di dover venir in dietro il avro(?) del parapetto e della cima sopr la cornice, ad oggetti che non trovandosi commodo li S[igno].ri Proc[urato].ri di tutto p[rese].nti il tutto Dan[a].ro sud[et].to, debba da succesori(?) esser adempita e sodisfatta l’opera sud[e].ta così che in fine della med[esi]. ma io debba conseguir intieram[en].te la summa de D[ucati] 1080; a buon conto de qua- li confesso haver ricevuto di capara D[ucati] 80 da L[ire] 6:4 come sop[r]:a, e per il pros- s[im].o Nat[a].le mi dovera’ esser contata la summa di D[ucati] 400, in fede di che sara la pr[esen].te sott[oscritt].a da ambe le parti. Horatio Fini Pr[ocurato].r della Chiesa Catt[edra].le affermo q[ues].to di sopra Marco Antonio Borisi affer.mo quanto di sopra Io Aless[and].ro me obligo q[ues].to di sop[r].a (ŠAK KA Libro Amministrazione F Chiesa, foll. 173v–174r, omemba: Semi 1934, cit. n. 10, pp. 75–76) SARA TURK 123 ZUZ – LIII – 2017 PRILOGA 2 Pogodba za oltar sv. Marka, Giambattista Bettini, 18. 11. 1743. Laus D.S. Adi 18 9bre 1743 Ca[po]D‘Istria Io Gian Batta Bettini Taglia pietra mobligo con la presente scritura di far l‘altare di S. Marco nel Duomo di questa Città in conformità del disegno consegnatomi dali Ill[ustris- si]:mi Sig[nori]. Procuratori e sagomre fato dal Sig[nor]. Giorgio Massari con l‘espresio- ni seguenti cioè Che tutto il corpo del altare sia di marmo fino da Genoa di convenente groseza fre- gato lustrato alto dal salizo fino al sofito giusto al dato disegno e che li scalini siano di mandolato di Verona pur fregati lastrati. Le quattro colone siano di piedi 8:9 di alteza di tutto tondo e queste d‘affricano con bele machie, et il telero della pala di Bradiglio. Li capiteli delle medesime di pietra dali brioni intagliata far le sue machie apartimento e rimessi di affricano giusto al disegno e tutto questo in buona e lodabil forma per pre- zo di ducati due mile e trenta dico 2030 da lire sei e sotoi 4 lano con obligatione di dare sopra sudeta fornita dituto punt oper tuti il mese di marzo 1745 e di spedir buona parte delle pietre lavorate, in agosto 1744 ponerli in barca e condurle fanite(?) di porto al por- to di questa citta dal quale poi sino in chiesa doverano esser fate condure di spese desi Nobili Sig[nori]. Procuratori che pure doverano eser obligati alle spese de murari et altri materiali ocorerero nel dover in opera il sudeto altare ponendo quel tuto apartiene alla mia profesione eser da me suplito. Nel ventuno luglio 1744 doverano li ante deti sig[no]:ri procuratori contarmi lire mile e oto cento deco 1800 et il rimanente cioè ducati 1730 doverano esermi contati poi in Bate(?) 3 uguali una nel giorno di S. Martino 1744, e l’altra dal cioè una il primo dela ven- tuna qutagesima(?) 1745 e l’altra porto in opera Che sia il suddetto altare. Benvenuto Gravisi ? Procu[rato].r alla Cattedrale Alvise Tarsia Pr[ocurato]:re alla Cattedrale Io Gio Batta Bettini prometo quanto nela presente Adi 11 Luglio 1744 Capo distria (ŠAK KA Libro Amministrazione H Chiesa, vstavljen nepaginiran list, omemba: Semi 1934, cit. n. 10, p. 51; Seražin 2007, cit. n. 3, p. 159, z delno transkripcijo na p. 184) 124 PRILOGA 3 Delno plačilo za oltar sv. Roka Giambattisti Bettiniju, 4. 5. 1748. Adi 4. Magio 1748 Capo distria Ricevo io soto scrito dal Ill[ustrissi]:mo Sig[nor]. Cod.e(?) Alvise Tarsia uno de procuratori dalla Ill[ustrissim]:a Chiesa Cated:ra[le] lire mile otto cento setanta una cc. soldi dode- ci a conto del Altare di S. Rocco che fu lavorare sopra il disegno del Sig. Giorgio Mazari. Dico … 1871:12 Io Gio Batta Bettini (?) Adi 14. Noveb[r]:e 1749 ridoto in contegio del soprascrito Altare nel stato in cui presente si altrova in lire tremile e nove cento dico L 3900. (ŠAK KA Libro Amministrazione H Chiesa, vstavljen nepaginiran list, omemba: Seražin 2007, cit, n. 3, p. 159, z delno transkripcijo na p. 186) PRILOGA 4 Približni izračun materiala za izdelavo oltarja sv. Marka, Giambattista Bettini. Esteza fata con esata diligenza da me sotocrito di tuti li marmi, at africano e mandola da Verona come pure anco Bredilgio, il tuto per l’ocorente disegno fato da Sig[nor]: Giorgio Mazari come qui soto segue: Prima per la scalinata di mandola da Verona la medesima a piedi 80 a lire oto il piede vale d[uca]:ti 100; Comprezo anco li cogoloni che questi sono dipia dali piedi 80; Poi la pradela cimaza giusto il disegno la sudeta vale d[uca].ti 40:- Più marmi di Carara per fare tuto il corpo del già nominato altare ne vale in tuto mia- ra 35 a ducati 11 il miara vale il deto … d[uca]ti 380:- Poi per fare le quattro colone di affricano ne vale miara 13 vale il deto ducati 45 il miara importa d[uca]ti 585:- Per fare il telare dela pala, di marmo intitolato Bredilgio, compagno di quali si ritrova in Venezia ali B.di (?) S. Gernat ne vale miara due a ducati 13 il miara importa d[uca]:ti 26:- Poi per fare tuto l’altare rimezo di Affricano compagno le colone ne vale piedi 60 a lire 8 il piede ule(?) vale d[uca]ti 77:- Più per fare li capiteli, che va sopra le 4 colone e questi pure intagliata a foglia di oli- vo come dimostra il disegno con 4 contra capiteli compagni vano sopra li pilastri in tuti 8 valgiano d[et]ti 150:- e questi di pietra dura deli brioni Poi intaglio sopra la cima cioe due picalgie, una croce et due cartele intagliate con una testa di cherubino sopra l’arco della pala il tuto importa d[uca]ti 50:- SARA TURK 125 ZUZ – LIII – 2017 Suma straportata di … d[uca]ti 1411:- Poi fatura di tuto l’altare giusto il disegno pero la cornice senza modegione ma lavo- rata con l’instesa finitura, compreso anco diverse spese ocorenti in tale operazione cioe cola siege saldame at altre cosi ocorenti in tuto d[uca]ti 500:- Poi segatura del sopradeto altare ducati … d[uca]:ti 100:- Fregatura del mede[si]mo … d[uca]:ti 50:- Suma di tutto … d[uca]:ti 2061: Io Gio Batta Betini Mano propria (ŠAK KA Libro Amministrazione H Chiesa, vstavljen nepaginiran list) PRILOGA 5 Pogodba za izdelavo balustrade v kapeli sv. Zakramenta, Giuseppe Barberi, 25. 8. 1807. Adi 25. Agosto 1807 Capodistria Colla presente scrittura, quantunque privata aver deve per conseso d’ame le parti quanto fatta fosse per mano di Notaio, con quale viene stabilito, e concluso tra l’Ill[ustrissi].mo e SS[i].mo Monsig[nor].e d. Bonifaco da Ponte vescovo deguissimo, attuale in questa città, e M[onsigno].re Giuseppe Barberi Scultore ossia Tagliapietra di dover formare esso artefice un cosi detto Balustro nelle capella del Santissimo Sacramento nella Chiesa Cattedrale di questa Città med[esi].ma; nel modo deguente, così stabilito, convenuto, ed accordato tra esso Monsig[nor].e SS[i].mo da Ponte ed il detto Barbieri. Colonette di esso Balustro doverà essere formate di marmo di Verona Rosso. La Base e cima di marmo Greco, e coi suoi quattro pilastrini di marmo Greco, co cuoi rimessi innepati(?) di marmo Rosso simile a quello delle colonette. Dovrà ogni cosa essere arpisata, e posta in opera in modo laudabile, colla maggio di- ligenza, e finezza dell’arte, ed a norma del disegno. Il prezzo poi di questa stabilita operzione, che deve essere effetuata colla possibile ce- lerità, doverà essere di fiorini cento trenta cinque che calcolatti a f 3 per fiorino importe- rebbe di monetta corr[en].te f 405.- Questo esborso si effettuerà anco in (?)atte, ed a norma dei bisogni dell’artefica med[e- sim].a; quallora per altro sia egli impiegato al Travaglio della detta stabilita operazione, compita la quale, nei modi predetti, allora porta’ pretenderne il saldo delle patuite f. 450. Tanto resta concluso, ed accordatto, e per sua maggiore validità sarà la presente fir- mata d’ambe le parti a fine eser(?). Io Giuseppe Barberi Affermo comeso per le 126 SARA TURK Io sudetto Giuseppe Barberi, oricierzo(?) il saldo della sudetta fattura. (ŠAK KA 31, fol. 44) PRILOGA 6 Izredni izdatki koprske stolne cerkve, 28. 5. [1]806 (?) 28 maggio [1]806. Piano di dispendio per ridurre alla dovuta decenza la Chiesa Cattedrale, e quindi per mantenerla e supplire alle sue sagre Funzioni. Spese straordinarie, eccettuata quella del pavimento. N[umer].o 10 Finestroni, comprese le 6 finestre del coro per 3 finestroni ed esclusi 3. che si sono già rinovati, a L 600 l’uno L 6000.- N[umer].o 5 Porte a L 360 l’una L 1800.- N[umer].o 7 Altari da demolirsi per la sostituzione di altri 7, compreso il compimen- to di quello di S.Rocco, dietro il calcolo del Proto Dongetti, rispetto a quelli de’ Servi L 18000.- N[umer].o 4 confessionali a L 600 l’uno L 2400.- Straordinarie L 28200 (ŠAK KA 31, fol. 71) PRILOGA 7 Seznam v stolnico prinesenih predmetov iz ukinjenih cerkva, 7. 10. 1806. Capodistria, il di’ 7 8bre 1806 Il prefetto del dipartimento d’Istria Cavaliere del R. Ordine della corona di ferro Alli Sig[no]ri Procuratori della Chiesa Cattedrale di Capodistria Aderindo alle rimostraze fattemi dal zelante Prelato, relative ai sommi bisogni del- la Chiesa Cattedrale, assento, che alla Cattedrale medesima siano passati li seguenti oc- 127 ZUZ – LIII – 2017 correnti oggetti, e però essi Sig[no].ri si presenteranno al Sig[nor]. Direttor del Demanio, onde eseguire di concerto con esso il passaggio medesimo. Gli arredi sacri della fu’ Sagrestia e Chiesa de’ SS. Domenicani. Il Tabernacolo ed altare della fu’ chiesa di S[anta] Chiara. Due altari di marmo della fu’ chiesa de’ Servi. Due detti della fu’ chiesa di S. Domenico. Casafabi (?) Benini Segr.(?) gener[a].le (ŠAK KA 31, fol. 62, n. 847) Viri ilustracij: Matej Klemenčič (1–3, 6–7, 9–12); Damir Tulić (4); Tomić 1995, cit. n. 37, p. 38 (5); Škofijski arhiv Koper (8) 128 Gli altari del duomo di Capodistria e la loro origine RIASSUNTO Gli altari del duomo di Capodistria furono costruiti tra la seconda metà del Seicento e la fine del Settecento. La domanda principale che turbava i ricercatori fin dai primi studi pubblicati sul duomo agli inizi degli anni Novanta del XX secolo, riguarda la loro provenienza. La cessione di tutta la regione dell’Istria sotto la dominazione francese all’inizio del Novecento comportò la soppressione di una buona parte dei conventi e delle chiese. Gli arredi sacri e le opere d’arte, collocate in queste furono di conseguen- za trasportati nel duomo e nelle altre chiese ancora attive. Secondo l’elenco degli altari trasferiti in duomo nel 1806, conservatosi nell’Archi- vio diocesano di Capodistria (doc. 7), è evidente, che vi furono portati due altari di marmo dalla chiesa dei Servi, due dalla chiesa dei Domenicani e un altare con taber- nacolo dalla chiesa di S. Chiara. Da questo elenco e dalle altre fonti conservate è stato possibile identificarli e ricostruire gli avvenimenti avvenuti nella cattedrale intorno agli anni 1806 /1807. Il problema più complesso riguarda l’origine dell’altare di San Girolamo (primo altare a destra; fig. 1), già considerato negli anni Trenta del Novecento, nelle prime due monografie sul duomo di Capodistria, opera dell’architetto veneziano Alessandro Tremignon (1669–1670). Di questo altare si è conservato anche il contratto di incarico (doc. 1), in cui si possono leggere più specificatamente le caratteristiche e i materiali: appare quindi evidente che esso non si riferisce all’altare di San Girolamo odierno. La descrizione in realtà corrisponde ad un altro altare situato sempre nel duomo, quello della Pietà (fig. 3). Concordano infatti anche le misure della apertura per la colloca- zione della pala (294 x 143cm) dell’altare stesso e le misure della pala originale di San Girolamo, prima del suo allargamento (297 x 145cm), oggi collocata sull’attuale alta- re di San Girolamo. Da questo e altri dati, conservati nel libro delle spese, si può de- durre che l’altare originale di San Girolamo costruito di Alessandro Tremignon negli anni 1669 e 1670 fu portato in un’altra parte del duomo nel periodo suddetto di tra- sferimento dalle chiese soppresse (1806/1807). Confrontando l’altare oggi della Pietà con gli altri altari scolpiti da Alessandro Tremignon (ad esempio quelli laterali di San Moisè a Venezia, altari della cattedrale di Santo Stefano a Lesina in Dalmazia o con quello laterale nel santuario della Beata Vergine di Castelmonte) è evidente che esso completa bene l’opera dell’architetto veneziano. Allo stesso momento in cui fu trasportato l’altare di Alessandro Tremignon, fu re- alizzato anche “l’Alzamento in marmo rosso delli due Altari levati a S. Dom[enic].co” (n. 39). Da questa e altre fonti si può dedurre che i due altari portati dalla chiesa sop- pressa di San Domenico furono l’altare attuale di San Girolamo (fig. 1) e quello che gli sta di fronte e gli assomiglia, l’altare di Santa Barbara (fig. 2). “L’Alzamento” in marmo rosso potrebbe riferirsi alle loro scale oppure anche alla parte scolpita in marmo ros- SARA TURK 129 ZUZ – LIII – 2017 so inserita tra le mensa e il corpo d’altare. Grazie alle fonti storiche è possibile risali- re anche alla posizione originale dei due altari. Nell’elenco degli oggetti trovati nella chiesa domenicana al momento della sua soppressione erano presenti due altari simili “di pietra con colone di marmo a machia” valutati più degli altri altari nella chiesa (nn. 44, 45), in cui si adattarono anche le pitture già esistenti, allargandole ai lati. Nel duomo di Capodistria si trovano ancora l’altare di San Marco (fig. 6), proget- tato dall’architetto veneziano Giorgio Massari ed eretto dal tagliapietra portogruare- se Giambattista Bettini tra gli anni 1734 e 1750 (conservatosi il contratto, doc. 2), e quello simile dell’Immacolata (fig. 7). Quest’ultimo potrebbe essere identificato come l’altare di San Rocco, anch’esso progettato da Massari. La mensa d’altare fu scolpita da Giambattista Bettini negli stessi anni del quello di San Marco (doc. 3) e l’altare ri- mase in quello stato fino all’anno 1806, quando fu trasferito dalla sua precedente col- locazione a quella attuale. Dopo la traslazione fu costruita anche l’alzata dell’altare in legno. Il cambiamento del patrocinio potrebbe essere avvenuto nel 1854, quando il pittore capodistriano, Bartolomeo Gianelli dipinse la pala dell’Immacolata. L’ultima coppia di altari è costituita da quello di San Pietro e Paolo (fig. 10) e da quello di Santa Croce (fig. 9). Dall’elenco degli altari portati nel duomo nel 1806 è evi- dente che oltre a quelli da san Domenico, ne furono trasferiti anche due dalla chie- sa dei Servi. Che si tratti proprio degli altari di San Pietro e Paolo e Santa Croce lo conferma l’inventario degli oggetti e arredi sacri della chiesa dei Servi, fatto nel 1787, dopo la sua soppressione, da cui si capisce che allora vi si trovavano solo due altari di pietra, simili, con quattro colonne e di marmo africano, quello di SS. Filippo e Ago- stino e quello dell’Annunciata (n. 86). A questa descrizione nel duomo di Capodistria corrispondono solo gli altari di S. Croce e di S. Pietro e Paolo. Nel duomo restano ancora l’altare con tabernacolo nella cappella del S. Sacramen- to (fig. 11), portato nel 1806 dalla chiesa di S. Chiara (doc. 7), e l’altare maggiore (fig. 12) costruito dal tagliapietre piranese Gasparo Albertini (n. 98). Con le nostre deduzioni coincide anche un altro documento collegato alla sop- pressione dei conventi e delle chiese, datato 28 maggio 1806 (doc. 6). Questo riporta che in quella data si demolirono sette altari “per la sostituzione di altri sette, compre- so il compimento di quello di San Rocco”. In quel tempo quindi si distrussero tutti gli altari tranne l’altare maggiore e l’altare di San Marco di Giorgio Massari. L’altare di San Rocco fu trasportato di fronte all’altare di San Marco (nella navata destra) e lo “compierono”, l’altare di San Girolamo fu trasportato dall’inizio della navata sinistra all’inizio di quella destra, l’altare con tabernacolo fu posto nella cappella del SS. Sa- cramento, mentre due altari dalla chiesa di San Domenico furono collocati all’inizio delle navate laterali e due dalla chiesa del Servi alla loro fine. [Turk 1] Oltar sv. Hieronima, ok. 1670. Koper, stolnica, provenienca: nekdanja dominikanska cerkev, Koper ZUZ – LIII – 2017 [Turk 3] Alessandro Tremignon, oltar Žalostne Matere Božje, 1669–1670. Koper, stolnica [Turk 10] Oltar sv. Petra in Pavla, prva polovica 18. stoletja. Koper, stolnica, provenienca: nekdanja servitska cerkev, Koper