cd Vloga ravnatelja in komisije '^^ za spremljanje in zagotavljanje 0 kakovosti v procesu samoevalvacije g na Višji strokovni šoli, ESIC Kranj ^ Lidija Grmek Zupanc Uvod VeCina višjih strokovnih šol uvaja sistem vodenja kakovosti, pri tem pa je nepogrešljiva vloga ravnatelja in komisije za spremljanje in zagotavljanje kakovosti. Za razliko od srednjih šol, kjer zakonodaja šolam sicer nalaga skrb za kakovost, bo na višjih šolah od nje odvisna tudi akreditacija programov. Cilj prispevka je ugotoviti, kakšna je vloga ravnatelja in komisije za spremljanje in zagotavljanje kakovosti v konkretnih postopkih neprestanega zbiranja razliCnih vrst informacij, pa tudi kasneje, ko se na osnovi teh podatkov doloci ocena trenutnega stanja. Ta je osnova za nadaljnje nacrtovanje in usmerjanje. Naša višja šola je najmanjša in najmlajša organizacijska enota izmed štirih, saj je bila ustanovljena s Sklepom o ustanovitvi javnega vzgojno-izobraževalnega zavoda »Ekonomsko-storitveni izobraževalni center Kranj« 2. septembra 2008. Študente imamo šele v drugem letniku, diplomantov še nismo imeli. Smo edina redna višja šola na Gorenjskem za program ekonomist, za ta program in program poslovni sekretar izobražujemo tudi izredno. Januarja letos nam je bil dodeljen še program organizator socialne mreže -izredno. Že v prvem študijskem letu smo zaceli z vzpostavljanjem sistema vodenja kakovosti. Po zakonodaji je ravnatelj odgovoren za kakovost študija nasploh. Naloge komisije za spremljanje in zagotavljanje kakovosti študija so bolj natancno zapisane tako v ustanovitvenem sklepu kot tudi v Zakonu o višjem strokovnem izobraževanju. Ker nas bo v nadaljevanju zanimalo podrocje smoevalvacije, si v 15. clenu tega zakona (odstavek 2, 2. alinea) kot nalogo komisije lahko preberemo: »vzpostavlja mehanizme za sprotno spremljanje in ocenjevanje kakovosti ter ucinkovitosti dela na šoli z dolocitvijo metod vrednotenja, subjektov evalvacije, z izbiro inštrumentov in meril evalvacije in dolocitvijo vsebin evalvacije«. Na šoli smo vzpo- stavili razliCne mehanizme za sprotno spremljanje in ocenjevanje kakovosti ter ucinkovitosti dela. Letni razgovor Letne delovne razgovore izvaja ravnateljica po predhodnem dogovoru s posameznim predavateljem. Po predhodnem pisnem povabilu in navodilih, kjer je napisano, v kateri smeri bo tekel pogovor, se pogovarjata predvsem o predavateljevih prednostih, o vzrokih za morebitne težave pri delu, o tem, kaj predlaga kot izboljšave (2 cilja za šolo, 2 osebna cilja), nato skupaj izpeljeta sklep (sklepe). Pri vodenju letnega delovnega razgovora ima pomembno vlogo ravnatelj. Kljucno je, da vzpostavi odnos zaupanja. V porocilu o letnih delovnih razgovorih se izpostavlja splošne odgovore, ki se najveckrat pojavijo. Seveda pa so nekateri podatki bolj osebne narave in ce je mogoce, jih ravnatelj skuša upoštevati (želja pa dolo-cenem seminarju v naslednjem študijskem letu ipd.). Anketiranje študentov, mentorjev in predavateljev Za spletno anketiranje uporabljamo vprašalnike, ki so nastali v okviru projekta Impletum. Vprašalniki za študente so namenjeni pridobivanju povratnih informacij o izvedbi predmeta in izvajalcih, o šoli in študijskem procesu, o prakticnem izobraževanju in o dejanski obremenitvi študentov - ects za študente. Anketiramo mentorje prakticnega izobraževanja. Za predavatelje uporabljamo dva vprašalnika in sicer o zadovoljstvu strokovnih delavcev in spremljanju dejanske obremenitve študentov. Vloga ravnatelja pri tem je, da poskrbi, da se spletno anketiranje izvede in da že obdelani podatki pridejo do komisije za spremljanje in zagotavljanje kakovosti. Vloga komisije za spremljanje in zagotavljanje kakovosti je, da pogleda na rezultate celostno, z razlicnih zornih kotov, in ce oceni, da je potrebno na šoli kaj spremeniti, to tudi predlaga ravnatelju. SWOT analiza Preglednice je oblikovala ravnateljica, za izvedbo in obdelavo se je sama ponudila predavateljica, ki je clanica komisije za spremljanje in zagotavljanje kakovosti. Pridobila je podatke od študentov in predavateljev na seji predavateljskega zbora. Pri pridobivanju podatkov od delodajalcev je sodeloval tudi organizator prakticnega izobraževanja. Podatke, ki jih na primer dobimo pri sple- tnem anketiranju, je potrebno še posebej statistično obdelati, da se pokaže prava slika. Pri swot analizi je drugače. Lahko se sicer naredi zbirnik najpogostejših odgovorov, vendar nagovarjajo neposredno, zato jih tudi objavljamo. • Prednosti - lokacija, parkirišCe, usposobljenost in prijaznost osebja, dobra organiziranost predavanj, brezplaCni redni študij, edini redni program te vrste na Gorenjskem. • Priložnosti - uvedba novih programov, povezovanje z gospodarstvom, izbor odliCnih predavateljev, razvijanje študija ob delu, povezovanje z drugimi zavodi, strokovne ekskurzije, izmenjave študentov, oblikovanje celostne podobe • Nevarnosti - konkurenca (višje in visoke šole), fiktivni vpisi študentov, trg dela se zapira za ekonomiste, bojazen, da izredni študij ne bi zaživel, slaba prepoznavnost šole, neustrezna motiviranost študentov itd. Strateške cilje in kazalnike smo doloCili skupaj na sestankih komisije za spremljanje in zagotavljanje kakovosti na podlagi swot analize. To je težko delo, zato je potrebno mnogo premišljevanja in usklajevanja. S tem, da smo te cilje postavili v širšem krogu, je možnost dejanske realizacije vecja; ljudje jih vzamejo za svoje. Notranja presoja sistema vodenja kakovosti Presojevalce je bilo potrebno obvestiti o dokumentih, ki jih potrebujejo ob presoji (poslovnik, zahteve itd.), pa tudi o obrazcih, na katere vpisujejo opažanja. V ta namen smo pripravili: • vprašalnik za notranjo presojo • zapis o ugotovitvah na presoji O tem je obvešcala ravnateljica. Opomnik pred notranjo presojo sta za presojane naredili ravnateljica in že omenjena clanica komisije za spremljanje in zagotavljanje kakovosti. Vsem podrocjem - ravnatelj, vodja komisije za spremljanje in zagotavljanje kakovosti, referat, organizator prak-ticnega izobraževanja, mentor študentske skupnosti, knjižnicarka, tehnicna služba: vzdrževalec infrastrukture, predavatelji, projekti, aktivi - sta napisali okvirna vprašanja za pripravo (na osnovi zakonodaje in poslovnika). Porocilo o notranji presoji pripravi ravnatelj, akcijski plan po notranji presoji nastane na komisiji za spremljanje in zagotavlja- nje kakovosti, tako da ima celosten vpogled v notranjo presojo in posledice. Naloga ravnatelja je tudi, da predloge izboljšav predstavi na seji predavateljskega zbora in tako poroCa o notranji presoji in delu komisije za spremljanje in zagotavljanje kakovosti. Samoevalvacijsko porotjilo Samoevalvacijsko poroCilo vsš vkljuCuje kritiCno analizo stanja, podprto z dokazi, analizo prednosti in slabosti ter predloge in pri-porocila za izboljšanje kakovosti. Mnoge podatke je potrebno sta-tisticno obdelati in poskrbeti za pravi graficni prikaz. Pri tem sodelujejo mnogi: racunovodkinja, knjižnicarka, organizator prakticnega izobraževanja, referentka itd. Ravnatelj skuša z vseh strani pridobiti ustrezne podatke, vklju-citi njihove strokovne ocene. Pred samim zakljuckom ravnatelj nedokoncano porocilo pošlje v pregled clanom komisije za spremljanje in zagotavljanje kakovosti, da predlog samoevalvacijskega porocila pregledajo in ocenijo, ce je napisano v skladu s priporo-cenimi smernicami. Predlagajo razširitev, dodatno pojasnitev itd. Sklep V sklepu povzemam temeljne naloge ravnatelja pri izvedbi razlic-nih mehanizmov za sprotno spremljanje in ocenjevanje kakovosti ter ucinkovitosti dela. Ravnatelj letni delovni razgovor vodi in usmerja tako, da skušata skupaj s predavateljem poiskati predvsem tiste skupne tocke, kjer se nacrtovanje predavateljeve kariere in razvojne priložnosti šole dotikajo. Ravnatelj izda interno navodilo za izvedbo anketiranja študentov, mentorjev prakticnega izobraževanja v podjetjih ter anketiranja zaposlenih, v katerem doloci najmanj naslednje: vsebino vprašalnika, kdaj in kako se izvede anketiranje, kdo je zadolžen za izvedbo in obdelavo podatkov, priprava porocila o rezultatih ankete, hranjenje zapiskov ipd. Ravnatelj prav tako izda interno navodilo za izvedbo swot analize in spremlja izvajanje in rezultate. Glede notranje presoje sistema vodenja kakovosti ima ravnatelj številne naloge: v dogovoru s komisijo za spremljanje in zagotavljanje kakovosti izdela program notranje presoje. Poskrbeti mora, da s programom in ustreznim nagovorom pravocasno pripravi zaposlene na zacetek notranje presoje. Kasneje spremlja potek notranje presoje in na podlagi dokumentacije, ki jo je dobil od notranjih presojevalcev, pripravi poročilo o notranji presoji ter akcijski plan izboljšav po notranji presoji. Samoevalvacijsko porocilo je pregled rezultatov vseh izvedb razliCnih mehanizmov za sprotno spremljanje in ocenjevanje kakovosti ter ucinkovitosti dela. Le takšno vodenje za samoreflek-tirano samoevalvacijsko porocilo, ki jasno opredeli mocna pod-rocja in slabosti vsš, lahko prinese pravo oceno stanja. Vloga ravnatelja in komisije za spremljanje in zagotavljanje kakovosti je glede evalvacije v nenehnem dialogu, nagovarjanju in odgovarjanju, skratka, v neprestanem izboljševanju. To pa je vsakokrat osnova, iz katere na naši višji strokovni šoli izhajamo pri ponovnem krogu PDCA (nacrtuj-izvedi-preveri-ukrepaj). Literatura »Zakon o višjem strokovnem izobraževanju.« http://zakonodaja.gov .si/rpsi/ro3/predpis_zAK0 4093.html ■ Mag. Lidija Grmek Zupanc je ravnateljica Višje strokovne šole Kranj. lidija.grmek@guest.arnes.si