GOJENCEM GLASBENE MATICE III. AKORDI SISTEMATIČNO UREJENA UČNA SNOV ZA SIGURNO IN USPEŠNO IGRANJE NAJVAŽNEJŠIH AKORDOV NA NIŽJI STOPNJI KLAVIRSKEGA POUKA SESTAVIL JOSIP PAVČIČ EDTCTJA GLASBENE MATICE V LJUBLJANI- POSVEČENO GOJENCEM GLASBENE MATICE III. AKORDI SISTEMATIČNO UREJENO UČNO GRADIVO ZA DOSEGO SIGURNEGA IN USPEŠNEGA IGRANJA RAZLOŽENIH (RAZDELJENIH) AKORDOV NA NIŽJI STOPNJI KLAVIRSKEGA PONKA SESTAVIL JOSIP PAV ČlČ IZDALA IN ZALOŽILA GLASBENA MATICA" V LJUBLJANI 1928. K stvari: Mladina nič kaj rada ne igra prstnih vaj in skal. Da bi vzbudil več veselja do tega neobhodno potrebnega in tako važnega učnega gradiva, sem opremil vaje z lahkim melodičnim ali harmoničnim spremljevanjem, ker vem kot mnogoleten pedagog, da ima blagoglasje osobito pri začetniku večjo privlačno silo. Vse vaje so notirane tako, da igra desna roka desno, leva pa levo od telesa (oziroma klaviature, to pa zaradi tega, da roki ostaneta v lepi in pravilni naravni leži. Kromatična znamenja sem postavljal sproti, dobrovedoč, kakšne težave delajo zlasti začetnikom. Prstni redjez ozirom na manj nadarjene učence in zaradi pomnjivosti bogato opremljen po zgledu merodajnih in veljavnih modernih pedagogov. V Ljubljani, dne 26. okt. 1928. J o s. P a v č i č. Jj^jj^oj^l Predvaje AKORDI Z ENAKIM PRIJEMOM (položajem roke) Durovi trozvoki ali terckvintni akordi z veliko terco in čisto kvinto r Vzorec ^ 1 3 5 Položaj tU \ I 5, 3 1 Des 3e # trme legatlsslmo D Es Fis » > ' po- As B H i v/ s Molovi trozvoki ali terckvintni akordi z malo terco in čisto kvinto b Vzorec ai, 3 5 g: j 5 3 1 J iišfc ^ jBE p 19 3 t i 1 3 5 cis £ dis s Jte. te fis g as " i* S fiac Vzorec i (TEROSEKSTNI AKORDI a) durovi Položaj t\\\ i^p * a li Des i i m D i Es Fis As A B H 1 Opomin! Vadi vse z vsako roko posebej, potem še-le skupaj! Levica vadi v primerni oktavi. Razume se, da mora začetnik vsak takt večkrat igrati, vezano in nevezano. a i 2 -f-d- b) molovi 5, 2 1 i i r~ cis IT s es Tis as , _bi ■1 M* , = i I D r Vzorec u 1 3 5 (KVART)SEKSTNI AKORDI a) durovi Položaj dL\l\ 5 3 1 Variacije kako pri terc-kvint-akordih! Des S ■W 5 2 =s=|s= Es E 2 5 i Ges i LAs * A ^ te lž«___-z==i-u-jtr B b*. * H te 6) molovi —d -p- Fn L ^ . j s ^-4- -1——-- a - --P- 11 C —s 4--4-P N --s K L—© T--*- r 9 cis dis £ fis g as h«- ^ DOMINANTNI CETVEROZVOKI (Dominantni septakordi) C-c Vzorec , \>JL Fis-»s *m G-g As-as ^—H- A-a SE B-b H-h Vzorec C-c 12 4 5 (TERC)KVTNTSEKSTNI AKORDI Položaj {^45 5 4 2 1 Des i i— 2 1 m 1 2 * -4 "' ' l - -L -Um m-- -- $ ° . . , . « -----H As , A J-L >'«—--g > ' B L „ > t;» • 1 -- H M JT- *m » tf* j) -ffi II- ' -J U-^1—---j*-8- • ....... Vzorec C-c 12 3 5 =2 TERCKVART(SEKSTNI) AKORDI Položaj tU l* 5 3 2 1 Des I ms ab—r v- .....a 5 3 2 1 12 3 D Fis ■a—rf* [ ---^— -„-0-«- 4m t* [| --» * ..........— ■ ........ 0 G ^ » » As, , „ —•--- B m . « ♦ Ces J>. ^ -. ......: Vzorec SEKUNDCKVARTSEKSTNI) AKORDI Položaj d-1 2 4 5 As B H a B. Ne pozabi vaditi na iste načine zmanjšane četverozvoke z raznimi povdarki (akcenti!) Predvaje CETVEROGLASNI TROZVOKI Z ENAKIM PRIJEMOM. (Durovi in molovi) Vzorec Položaj desnice: 1235 11 * m (Ako nimaš dosti velike roke, opusti ta .prijem!) fc Vadi po vzorcu M bs iT 3 £ J a i iti i Nadaljuj isto tako! Položaj Itvlce 5 3 2 1 \Jrrnrf>r Po vzorcu! Tvori molove trosvoke z znižanjem terce! Položaj Je isti! ib * * ' j 14 lift .iHi-lii-liM« tate Položaj ievice 5421 C dur,____c-moL ^m t 1 5 Dur 4 2 1 mol Dur mol m. i 1 i m 4»—t4 p j * I S Položaj f; 4 f t ? 12 4 5 (TEROSEKSTNI AKORDI (durovi in molovi z istim položajem) m 4r- it 21 i 5 4 2 1 3E (t* S J* Eif Igraj ravnotako molove akorde! KVARTSEKSTNI AKORDI Položaj iH 21 1 2 4 5 32- 1 Dur - mol , 3 2 1 M Dur mol 1- 1 S m 1 Položaj /"5321 12 3 5 Dur mol SI —o- it, M ,nf m 5 3 2 1 1 m i!I —■—-— ~ Xf OtL— DRUGI NAČINI VEZBANJA i a) povdarjanje z zunanjima prstoma l 2 3 3 2 b) z notranjima prstoma 1 2 3 5 3 2 C) d) 1 3 2 5 1 3 2 5 «-M-^- A ^ " * 4 2 12 4 2 12 4 2 =r i e) f) 5 g) b) i) 5 2 3 1 5 2 3 1 1 523 51 32 123 2 5 2 4 1 3 2 3 5_ 3 2 3 •—S- - A O ^^ —-" - -- ® t ^ 1 4 2 1 r 2 > 1 4 2 4 5 5 1J24 4 2 4 1 2 4 2 dur C 'X mol Vadi vse cetveroglasne trozvoke tako! VEZANJE ČETVEROGLASNIH TROZVOKOV Vadi s povdarkom a) prve b) druge C) tretje d) četrte note! Vzorec ' 55 1 g 3 5 1 2, 4 5 1, 2 4 a £.4 21 5421 5 3, 21 m 0 0 t t. i at n i o 3, LBrrrJif Jjir^ 1 19 'ar. i » a &421 542 1 5321 12 3 5 1245 1 2 4 5 Sprva igraj te vaje legatissimo s korono na zadnji noti takta, ako imaš dovolj veliko roko! rt 1*2 3 5 1 2 4 | 5 1 2 |, 3 ^ /L----JL . im f 4 2 1 5 4 2 1 -0- 5 3 2 1 i_.5 ■žeSe d|r Cis I mol £ f i S- "I 2 3 1 5 4 2 2 1, 4 5 5 1 3 2 2 3 i C 2 l dur 1 D mol I 1 2 3 5 1 2 4 5 12 4 >1 321 542 1 53 21 12 35 1245 124 dur t E mol t 4 2 1 5 4 2 1 5 3 2 1 2 3 6 1 'liljiA' se* 5 321 542 1 53 21 12 3 5 12 4 -—r j nji 5 421542 1 53 21 dur Es =| mol 12 3.5 1 2■4 i =g» oc 1 * 5321 5421 6321 5 « » - L u 1 2 L ^ 1?J bi | bm?* i. I?«17* 1 2 3,5 1 2.41 i P* i P* [i ~ 5421 5421 5321 1 2 3 5 5 4 -L 2 4 12 — dur F mol -'—1— -0 w -• - - m 0- ---*-*-T • *- » 5 4 2 1 1 2 3 1 5 4 2 1 1 2 nI 5 3 2 1 3 5 m -H!— ■>m 9 -rrm- 5 4 2 1 5 4 2 1 5 3 2 1 r' d|r Fis mol dur 1 As I mol i 2 3 aae a "5 3 2 1 5 4 2 1 5 3 2 1 5 1 2 3 i čft i 1 »Ai P 5421 5421 5321 3, 5 L4 ♦ L2 tac 5321 5421 5321 :teflr jac 5421 5421 5321 dur G mol dur A mol 1 2 3 i 1 4 1 , 2 i 5421 5421 5321 1 2 3 1 > ifct . 5421 5421 5321 1 2 3-* 1 2 il^ 1 t! 5 3 2 1 5 4 2 1 5 3 2 1 5 1 2 3 5 2 4 ^ ^ 2 5421 5421 5321 dur t B I, mol 1 235 1245 124 ^»2 1^4 2 15 3 21 5 1 23 5 124,5 1 2,3 ^ Wlw ~ l " 2 1 5 3 di|r H moli 1235 1 245 124 u » —u 1235 1245 124 2 1 4 --ž--.. . * - -u > u # i ' J®—————---~Jm 2 1 » 4 2 1*532 T sit DRUGI NAČINI VEZBANJA b) legato In staccato 0_„_ji p .J1^; i.t.d i.t.d i.t.d i..* ■ -i* ■ ' • v 1 » • » I.t.d " TM .. B.: : b Fr i ff Pf V" ibstib m—4- -—* i-JJ it ■ -LgH —- —m- ■ v........ jS- j* m m - -—m - M -J — M -4— f) f=P i i g pE P P i.t.d Vadi vse akorde tako z različnimi povdarki! Vzorec C-c 1 2 3 PETEROGLASNI DOMINANTNI CETVEROZVOKI Položaj za vse akorde f J \ | \ j1 4 5 4 m 3 2 Cis-cis D-d ^ Es P3 i 5 '4 3 E_. 2 12 3 4 ^ M. F F'V I. - G i i ---- ^ H -- * ' B -m. V K • _| H -ii-fl- * «9— » ^ » • * •—- ----- > 8' *- FortuM E™° b> f "8° c> J a; četrto C) peto noto! PETEROGLASNI ZMANJŠANI SEPTAKORDI Vzorec Položaj za vse akorde * \\\\ \ Povdarjaj različno 4.5 4 3 2 . a-mol 1. 2 3 m ii ^ ♦ h £ 5 4 3 2 12 3 4 m J* es _ ^ i fis £ g I?« fc gis B $3t SMZ f 2 3 2 3 4 3 4 5 4 3 2 « S S DRUGI NAČINI VEZBANJA b) § 5 4 3 43 2321 234 i »iP< m~0 /tps r. —j—A -* ji: r r -0—H®—0—j*—0- . r . e) . ;[l jj f • f r f :B ffi 4 £ iN M ? H hEE rfT-Cti N3 Vadi vse četverozvoke tako! VEZANJE PETEROGLASNIH CETVEROZVOKOV % \ - ' ~22 9-0- p-0- Fis ■JL . ——»- -#—J i. -rrv^i » * i ———--- U ' * [>JL ib> ^ =i » p*- m DRUGI NAČINI VEŽBANJA, VEZANO IN NEVEZANO Z RAZLIČNIMI POVDARKI a) i.t.d. b)____. | J) 7 > - > i J -PA =- ** it. 4* t«; ' *-- ^sa 'p 1 i.t.d. i t.d. i.t.d. i.t.d. i.t.d. i.t.d. i.t.d. iPjjN i.t.d. i.t.d. i.t.d. NiBi i.t.d. =1 i i.t.d. rt ^ r r CfT\ •ffrlf —T-p-i—[IIMJ ^[,„1—1 ■!-- -----pp' M i.t.d. Vadi tudi zmanjšane septakorde takol Za nadaljnji študij se priporoča: JIRANEK Škola akkordove hry I. H. m. IV. V. G. M. S4 ■ ■ - . ■