Nekateri avantgardistični avtorji se v m otiv iki literarnih del ali v pro- gramatiki identificirajo z »barbarstvom« (A. Blok, V. Majakovski, I. Goli, Lj. Micič, S. Kosovel, F. Delak, A. Černigoj, T. Seliškar). Gre za odvod in radikalizacijo Marinettijevega destrukcionizma. Medtem ko F. T. Marinet- ti razglaša, da je treba uničiti tradicionalne kulturne in civilizacijske vrednote (»pasatizem«) in jih nadomestiti z novo mitologijo, k i se vzpostav­ lja onkraj antropocentrizma, pa je avantgardistično »barbarstvo« uperje­ no proti evropskem u kulturocentrizm u ali kar proti Evropi. Za cilj si je postavilo fizično uničenje Evrope v korist neevropskih narodov oz, takih, ki menijo, da jim Evropa ne priznava evropskega statusa. V načrtih o »no­ vem svetu« je tem narodom pripisana mesijanska funkcija, ta pa ima za posledico nacionalizem, ki prehaja v šovinizem in rasizem. Zadnje tri ka­ tegorije so spet analogne M arinettijevemu zaničevanju internacionaliz- ma, »dom oljubni nestrpnosti«, »panitalianizmu« in geslu o »vojni kot edi­ ni higieni sveta«. Avantgardistična ideologija barbarstva se včasih skuša legitimirati z argum enti levičarske socialne pravičnosti. »Barbarstvo« je eno m anj znanih, raziskanih in citiran ih gesel avan tgard is tične li terature . Pojavlja se, p o d o b n o kot d ruga avan tgard i­ stična gesla, o b en e m v li te ra tu ri (kot l i terarn i motiv) in v m anifestih (kot ideo loška drža literata). Novejša l i te rarna veda pojm uje avantgar- dizem kot an tinom ično n ap e to s t po la rn ih nasprotij, tj. afirm ativnih ge­ sel n a eni s tran i in negativ ističnih na drugi (Marino, 1986). Med nega ­ tivističnimi je tr e b a posebej om eniti agresivnost, des truk tivnost, m ili­ tan tnost, to ta litarnost, n ihilizem in eks trem izem in v zvezi z njimi u p o r p ro ti tradiciji, konvenciji, estetiki, ku ltu ri in civilizaciji. V priču jočem spisu bom skušal pokazati, da je takšn im negativističnim kategorijam treb a dodati tud i »barbarstvo«, ki je povsem določno eksp lic irano v avantgard ističn i literaturi, čeprav v n jenem m anjšem delu, in sega s svojimi odm evi tud i do Slovencev. Pojem »barbar« izvira iz an tične Grčije, e tim ološko verje tno ozna­ čuje nerazum ljivost (slušni uč inek b lebetan ja) vsakršnega jezika, ki ni grški; »barbar« je p ripadn ik enega sosednih , negrških ljudstev. S poj­ m om b a rb a rs tv a so torej an tičn i Grki izražali svoj etnocentrizem , svoj p rezir do vsega, k a r ni grško, tj. kar ni kultu rno , civilizirano. In največ­ krat je bil ta p rezir u tem eljen via facti; kar ni bilo grško, je večinom a res bilo prim itivno, grobo, agresivno, n ep roduk tivno ali tud i d e s tru k ­ tivno. Pojem barb a rs tv a se torej ne pojavlja sam, tem več kot po larno naspro tje nečesa: grštva. Pozneje, zelo kmalu, je b a rba rs tvo posta lo p o ­ la rno nasp ro tje po jm a »Evropa«. Od an tične Grčije napre j se je torej o h ran ila p reds tava o k u ltu rn e m ce n tru na eni s tran i in o barba rsk ih robovih na drugi, ki grozijo z destrukcijo . V motiviki evropske l i te ra tu re se je barba rs tvo vse do nas topa avan tgard izm a redkokdaj pojavljalo samostojno, pač pa kot sestavni del ali se k u n d a rn a značilnost treh p r im a rn ih motivov: Arkadije, p le ­ m en itega d ivjaka in u tru jenosti od Evrope. Pa tudi ti trije motivi so se pogosto prep le ta li in tako ustvarjali svojevrstne »m utante« (Frenzel, 1976: 27 sl., 535 sl., 793 sl.). V vseh treh motivih se p rev ladujoče u to p ič ­ no načelo descen d en ce (»na začetku je bila zlata doba«) sp o p a d a s * Za natis prirejeno predavanje v ciklu Umetnost ob koncu tisočletja (Cankarjev dom, Ljubljana, 13. januarja 1988). Primerjalna književnost, 11/1988, št. 1 2 9 L a d o K ra lj »JAZ SEM BARBAR«* Barbarstvo kot motiv in ideologija v avant­ gardistični literaturi stvarnejšim načelom ascendence (»na začetku je bila p r im itivna g ro ­ bost«). V sk ladu s tem je tud i p reds tava o b a rb a rs tv u v m nogih var ian ­ tah doživela inverzijo, posta la je idealizirana. Motiv p lem en itega divja­ ka se je v s redn jem veku osredotočil na nov m odel, to je na A rabca ozi­ ro m a Mavra, ki m u je evropska l i te ra tu ra bila kdaj pa kdaj p rip rav lje ­ na spreg ledati njegovo barba rs tvo in ga poveličevati zaradi enakosti v viteški etiki. Posebej pa se je motiv p lem enitega divjaka razcvetel ob odkritju Amerike in tu se je zlasti m očno p rep le te l z m otivom u tru je ­ nosti od Evrope: ev ropska civilizacija povzroča nelagodje in sili v eska- pizem, čezm orski divjak p a je njeno pravo nasprotje . Čeprav u tegne biti agresiven in barbarsk i, celo kanibalski, pa je v en d a r tud i prvinski in nepokvarjen , pošten , p lem enit in pogum en, poln novih moči, je p o ­ vsem n a začetku svojega zgodovinskega razvoja, »tabula rasa«, torej brez deformacij, ki jih povzroča civilizacija. Razsvetljenska, ro m an tič ­ na in d ek a d en č n a l i te ra tu ra nudijo celo vrsto takšn ih eskapističnih modelov. V avantgard ističn i li te ra tu ri je tako rekoč vse tem eljne p redstave ustvaril F. T. M arinetti in tako tu d i p reds tavo o barbarstvu ; ta je od ­ vod njegovega des trukc ion izm a ali sovraštva do tradicije, ku ltu re in ci­ vilizacije ozirom a njegovega boja proti »pasatizmu«. Te ideje s i j e Ma­ rinetti izoblikoval iz raznih virov v atm osferi razpada sim bolističnih vrednot; od teh virov so za naše razmišljanje posebej po m em b n i F. Nietzsche, teorija in p rak sa evropskega anarh izm a in vsaj v prvih letih, kot opozarja R. De Felice, tud i odm ev boljševiških idej (De Felice, 1986: 492). Pač pa je treb a opozoriti, d a M arinetti ni uveljavljal p re d ­ stave o b a rba rs tvu kot svojo o sredn jo ali najznačilnejšo kategorijo; res se kdaj pa kdaj izrecno identific ira z b a rb a ro m (Marinetti, 1910: 254; 1914: 95; 1915: 271), več inom a pa sebe in fu turis te označuje z d ru g ač n i­ mi, čeprav dostik ra t so rodn im i izrazi: uporniki, heroji, avantgardisti, mladi revolucionarji, m ladi anarh isti, m ladi levi, požigalci, uničevalci, ro p arsk e zveri. Pasatizem (tudi: paseizem ) je »stanje duha, ki je pasivno, trad ic io ­ nalno, profesorsko, pesim istično, pacifistično, nostalgično, deko ra tiv ­ no in estetsko« (M arinetti, 1915). Pasatizem je pravzaprav predstava, ki je ana logna trad ic ionaln i Evropi ali, kot bi rekel M arinetti, »stari Evro­ pi« (M arinetti, 1909b: 27). In p ro ti pasatizm u je uper jen njegov de- strukcionizem , trdn jave pasatizm a pa so trad ic iona lne k u ltu rne insti­ tucije: »Razrušili bom o muzeje, knjižnice in akadem ije vseh vrst« (Ma­ rinetti, 1909a: 11). Tukaj bom pustil ob s tran i nove vredno te , s k a te r i ­ mi M arinetti nadom ešča pasatistične (kult hitrosti, tehnike, mladosti, zdrave m oške sile, športa , nevarnosti, nasilja, herojstva, vojne, smrti). Prav tako bom obšel izjemno p o m e m b n e in daljnosežne poeto loške inovacije, ki jih p r in aša stališče, d a »um etnost ne m ore biti d rugega kot nasilje, o k ru tn o s t in nepravičnost« ( M arinetti, 1909a: 13). Pač pa bom opozoril na eno m anj upoštevan ih posledic takšnega avan tga rd i­ stičnega totalitarizm a: to je rad ika ln i patriotizem , ki zlahka p reha ja v šovinizem in od tam v rasizem. V im enu takšne »dom oljubne n e s t rp ­ nosti« (M arinetti, 1915: 289) so fu turisti organizirali m nožične d em o n ­ stracije, na ka terih so zahtevali, naj italijanska v lada začne vojno z Av­ strijo in Nemčijo - takšne dem onstrac ije so im enovali »revolucionarni in tervencionizem «. In iz te a tm osfere in p rakse izhaja m ilitan tno fu tu ­ ris tično geslo o »panitalianizmu«. »Beseda ‘Italija’ m o ra p rev ladati nad besedo ‘svoboda’« (M arinetti, 1915: 339). Svoje najhu jše sovražni­ ke so torej italijanski fu turisti videli v pacifistih in pacifizmu, od tod pa, konsekventno, v in tem acionalizm u. Popraviti bo treba preveč splošno sodbo nekaterih raziskovalcev, češ d a je in tem acionalizem ena b istvenih in neodtujljiv ih značilnosti avantgardizm a. Vsaj za italijanski futurizem , ki ga po vsej priliki m o ram o šteti za tem eljno in p ion irsko g ibanje avantgardizm a, ta ugotovitev ne velja. Prav obratno : »Zaničuj pacifistične in in ternac ionalis tične teorije!« (M arinetti, 1915: 289). »Ljudje se delijo na pasatis te in futuriste . V današn ji Italiji so pasatisti s inonim za nevtraliste, pacifiste in evnuhe, fu turisti pa so s inonim za agresivne antinevtraliste« (Marinetti, 1915: 332). »Evropa že tr ideset let b o leha za o s tudn im in telektualizm om , socialistoidnim , antipatrio tič- n im in in ternac ionalis tičn im , ki ločuje telo od d u h a . . . in razglaša u n i­ verzalni m ir in uk in itev vojne« (Marinetti, 1915: 330-31). Skratka, itali­ jansk i fu turisti so se zavzemali za »panitalianizem«, sovražili in terna- cionalizem in slavili vojno, »edino higieno tega sveta«, njen n am en pa naj bo, d a izbriše »nemško raso« (Marinetti, 1915: 290). V začetku drugega desetletja se je m arsikateri evropski in te lek tu ­ alec, tudi zunaj Italije, navduševal za vojno, v vojni je videl edini izhod iz a tm osfere neznosnega mrtvila. Georg Heym: »Moj bog, še zadušil se bom . . . v tem b an a ln e m času . . . Vsaj to upam , d a bo vojna . . . Ko bi se le začela vojna, p a čeprav nepravična. Ta m ir je tako gnil in oljnat in za- šm iran ko t loščilo n a s ta re m pohištvu« (Knapp, 1979: 30, 35). P odobne m ilitan tne ali eksa lt irano dom oljubne obču tke so gojili E rns t Toller, E rns t W ilhelm Lotz in drugi. N emški ekspresion isti so se jih km alu otresli, ko se je vojna zares začela, in že v pesm i A lberta E h ren s te in a z značilnim naslovom S tim m en iiber Barbaropa (Glasovi nad B arbaropo) se vojna pojavlja kot sinonim barbarstva , v en d a r ev ropocen tr ično poj­ movanega; vojna je barbarstvo , ki deg rad ira Evropo, d a ni več v redna svojega im ena (Pinthus, 1920: 248). Pri italijanskih fu turistih do tak šn e ­ ga p re o b ra ta ni prišlo. A navdušen je za vojno na jdem o v tem času tud i pri slovenskem literatu. S tanko M ajcen je takole pisal s fron te Izidorju Cankarju, ta p a je p ism o objavil v »Domu in svetu«: »Ej, koliko sem iz­ kusil in kako s trašn o lepo je bilo vse to! Vojska je velik ventil, skozi ka ­ te rega se izlije sm rad in gniloba s to le t ja . . . Ne m orem ti dopovedati, kako m e n e vojna krepi. Daje mi zavest, da se veselo prenavljajo v re d ­ no te . . . Kako je vse to tolažilno!« (Majcen, 1915). M arinettijev destrukcion izem , to ta litarnost, p rez ir do trad ic iona l­ nih evropsk ih v rednot, njegov agresivni patrio tizem ozirom a šovini­ zem in njegovo občasno sklicevanje n a b arb a rs tv o je tr e b a šteti za te ­ melj, ki je neka te rim evropsk im litera tom m ed vojnam a omogočil, da so predstavo o barbars tvu razvili še mnogo bolj določno; najbolj eks­ trem no verjetno Aleksander Blok v pesnitvi Skiti, ki jo je napisal in objavil le ta 1918. Pesnitev se začne z m ottom , to je s c ita tom iz pesm i Panm ongolizem ru skega filozofa, pesn ika in m istika V ladim irja Solo- vjova s konca prejšn jega stoletja, ki je bil Blokov vzornik: »Panm ongo­ lizem! B eseda je surova, / A m eni boža uho« (Blok, 1960. V slovenskem p revodu Janeza M enarta je ta m o tto Solovjova izpadel: gl. Blok, 1978). Blok je pesn itev nap isal na p red v e če r m irovnega spo razum a m ed So­ vjetsko zvezo in Nemčijo v Brest-Litovsku. A dom oljubno sovraštvo p ro ti N em cem je razširil v sovraštvo p ro ti vsej Evropi, celo p ro ti ru ­ skim zaveznikom v tej vojni, F rancozom in Italijanom. In da bi sovra ­ štvo bilo bolj prepričljivo, je Ruse k ra tko m alo izenačil z barbari, sebe p a razglasil za pesn ika b a rb a rsk e lire. V im enu vseh Rusov je s p onos ­ n im prez irom spreje l nase in posvojil oznako, ki jo je Evropa po njego­ vem m nen ju tako in tako že od zmeraj upo rab lja la zanje. »Poskusite se z nam i bojevati!« (Blok, 1978). »Da, mi sm o Skiti, mi sm o Azijati, / S po ­ ševnimi žejnimi očmi!« (Blok, 1960). In nekaj naprej: »In naše lice se vam bo v ob raz / Po azijatsko zarežalo« (Blok, 1978). Skiti, k i j ih Blok upo rab lja kot sinonim za Ruse, so bili b a rb a rsk o pleme, ki je živelo v času od 8 . stoletja p red n.št. do 3. stoletja n.št. n a severn ih obalah Čr­ nega morja. P redstavo o Rusih kot b a rb a rih po tem Blok še p o d ro b n e ­ je razčleni: E vropa je od zm eraj sam o »žgoče žalila« in tudi m ateria lno izkoriščala Skite, to je Ruse, oni pa so od zm eraj s trm eli v Evropo z m ešanico sovraštva in ljubezni. In zdaj je prišel čas, ko u tegne sovra­ štvo povsem prev ladati nad ljubeznijo, če E vropa ne bo v celoti sp re ­ m enila svojega odnosa. »Smo krivi, če skelet vaš zahrešči / Nam v šapi nežni in jekleni?« (Blok, 1978). A poleg b a rb a rsk e vitalnosti in zvijač­ nosti in poleg številčne p rev lade - »Vas so milijoni, nas je b rez meja« (Blok, 1978) - imajo Skiti še eno, najhu jše orožje. Opravljajo n am reč funkcijo ščita. Od zm eraj so stali kot ščit »pred klanjem in p re d ro ­ pom . . . / sred i dveh sovražnih ras, [m ed] Mongoli in Evropo« (Blok, 1978). Pojem »rasa«, na ka terega sm o naleteli že pri M arinettiju, se na tem m estu ni pojavil naključno, ta naturfilozofski (haeckeljanski) ali tud i vu lgarnodarv in is tičn i pojem je n am re č vseskoz značilna p rv ina v motiviki ali ideologiji ba rb a rs tv a v času m ed vojnama. Skratka, Skiti so ščit Evrope p ro ti Mongolom. Kljub svojemu barbarstvu imajo belo kožo, tako kot njihovi evropski bratje. Še hujši b a rb a r i od Skitov p a so Mongoli. Skiti lahko storijo nas lednje »verolom no dejanje«: razm akne ­ jo se, da bo nas ta l koridor, po njem pa bodo p rih ru m eli v E vropo M on­ goli. In tak ra t bo Evrope zares konec, zavladal bo »panmongolizem«. Ta Blokova pesnitev je enako navdušila dva pesn ika zelo različ­ ne provenience , slave in u m e tn iške moči, Iw ana Golla in L jubom irja Miciča, in ju za več kot eno leto (1921-22) združila v sku p n em p ro jek ­ tu: posta la sta so u red n ik a zagrebške, pozneje beograjske m ed n a ro d n e revije »Zenit« (Schuhm ann, 1982) - čeprav je Goli to svoje souredniko- vanje vseskoz opravljal iz Pariza, kjer je takra t živel. Pesnitev sta obja­ vila v tretji številki »Zenita«. Goli se je v P inthusovi antologiji M enschheitsdam merung sam označil takole: »Iwan Goli n im a dom ovi­ ne; po usodi je Jud, po naključju je bil ro jen v Franciji, žigosan p ap ir pa ga označuje za Nemca« (Pinthus, 1920: 341). Ko s e j e Goli le ta 1921 navdušil za Blokove Skite in začel sodelovati z Micičem, je imel za sabo že lep sloves ekspresion is t ičnega pesn ika socialno angažirane u sm e ri ­ tve. Dve leti p red tem pa je bila v Miifichnu in Berlinu zadušena n em ­ ška novem brska revolucija, um orjena sta bila Rosa Luxem burg in Karl L iebknecht. To je o b en e m pom enilo tud i n en ad en in n e p o p ra ­ vljiv konec nem škega ekspresion is t ičnega gibanja, saj je bila s p o ra ­ zom novem b rsk e revolucije po ražena tud i u top ična ekspresion is t ična d o k tr in a in ideologija o novem človeku in novem etosu; pokazalo se je, da je b rez s tvarnega temelja, po d r la se je kot hišica iz kart. N ekateri ekspresion is ti so reagira li z um ikom in m olkom , m nogi z eksilom, d r u ­ gi so se p reusm erili v kom erc ia lno litera turo , Goli p a je reagira l s silo­ vitim razočaran jem in sovražnim ogorčenjem , kar je razvidno iz njego­ vih tak ra tn ih manifestov, od ka terih je tri objavil v »Zenitu«. Posledice so se takoj pokazale tako n a poetološki kot tud i na ideološki ravni. Na poetološki ravni je Goli prevzel, ko t je sam priznal, M arinettijev fu tu ri ­ stični pos topek »parole in liberta« in ga prignal do perfekcije v p esn i­ tvi Pariš brennt (Pariz gori), objavljeni v Biblioteki Zenit. Na ideološki ravni pa je ostro in sarkastično zavrgel ekspresion is tičn i sen tim ent, patos in utopizem , razglasil sm rt ekspresion izm a v m anifestu Der Ex- pressionism us stirbt in iskal m odel, ki bi m u omogočil golo in čisto, s tva rno in n eo b re m en jen o sovraštvo do Evrope in evropske metafizi­ ke. Pri tem s e je po vsem videzu opiral tud i na Nietzschejeve p redstave o nihilis tičnem bistvu evropske kulture . Takole je sporočil Evropi in »Evropejcem kratkega čela«: »Ne p ričakujte od nas, d a bom o spe t p r i ­ šli k vam s frazam i o l ju b e z n i . . . Mi vas sovražimo, sovražimo, sovraži­ mo!« (Goli, 1921a). Mi - to so zenitisti, nosilci b a rb a rsk e ideologije. Novi m odel, m odel barbarstva , je Goli našel v Blokovih Skitih in neko ­ liko pozneje v pesnitvi Vojna in svet V ladim irja Majakovskega. Z Bloka in M ajakovskega pa je razširil m ode l b a rb a rs tv a n a vso ru sko revolu ­ cijsko liriko. V njej je našel naturfilozofske kategorije, kot so »prakri«, »pračlovek«, »pranarava«, »prapoezija«. Ruskim revolucijskim lirikom je vzklikal: »O vi srečn i barbari, ki im ate v sebi prakri!« Ali pa: »Bar­ barsko, m ongolsko-azijatsko to p o ta neko neznano p lem e p ro ti pos lad ­ kani civilizaciji Zahoda« (Goli, 1921-22a). R uska revolucijska lirika im a v sebi »krasno moč«, m eni Goli in jo ljubkovalno im enuje tud i »razbojniška 'revolucijska lirika«. Nova, b a rb a rsk a ali tud i »kom uni­ stična« u m e tn o s t im a nalogo, da zaustavi vso tvorbo tako im enovane evropske civilizacije in jo požene nazaj (Goli, 1921 c), k naravi, k jer bo onkraj dob rega in zla, kot Goli povzem a Nietzscheja (Goli, 1921b). Ko­ m unizem ozirom a b a rba rs tvo pom eni Gollu »um etniško obliko«, pri tem ga prav nič noče zanimati, kakšen je »politični komunizem «, b o d i­ si današn ji bodisi ju trišn ji (Goli, 1921-22b). O dtod je vključil v svojo vizijo tudi druge barbare . »Z Evropo je ko ­ nec in še največji pogum bo pokazala, če bo rekla: ,Konec. Naša K ultu­ ra je ropotija. Pridite, barbari, Skiti, črnci, Indijanci, in teptajte '« (Gq11, 1921 c). »Pračlovek s tem n o krvjo m nogih stoletij in s skrivnostn im i očm i s topa iz ekvatorsk ih džungel in iz step na o b eh polih . . . Nove d e ­ žele kličejo izza Urala, izza Balkana, izza vseh oceanov, kličejo svojo vo­ ljo po življenju in moči« (Goli, 192 lb). In »barbar izza Balkana« je toč­ ka, v kateri se Gollova d o k tr in a o b a rb a rs tv u stika z Micičevo m nogo bolj določno o »balkanskem barbarogeniju« . Pesnitev Vojna in svet V ladim irja M ajakovskega sta Goli in Micič odkrila nekaj pozneje od Blokove in jo objavila v deseti številki >*Zeni- ta«, pravzaprav sam o njen drugi spev, ki je najbolj ustrezal p re d s ta ­ vam o barbars tvu . Vojna in svet je s tare jše delo od Skitov, objavljeno je bilo sred i vojne, le ta 1916. A m etaforično izenačevanje Rusov z Azijati se pojavi že v tej pesnitvi, čeprav je p reds tava m anj razčlenjena kot pozneje pri Bloku. »Rusija! / Se je m a r ohladil roparsk i znoj Azije? / V tvoji krvi h rum ijo želje kot horde!,« vzklika M ajakovski in nadalju je s pozivom k nesen tim en ta lnem u , »nepom ehkuženem u« nasilju, ki je verje tno u p e r je n o tud i p ro ti »meščanskim« hum anis tičn im v re d n o ­ tam: »Izvlecite n a p lan Tolstoje, ki so se skrili pod evangelij! / Za tanko nogo! / S čeljustjo po kamnu!« Že Majakovski, prav tako kot pozneje Blok, noče ločevati m ed rusk im i zavezniki in naspro tn ik i v tej vojni, in njegove katastrofične napovedi veljajo prav tako N em cem in Avstrij­ cem kot tud i Italijanom, Angležem in Francozom: »Ste se m a r p o m e h ­ kužili? / P repozno je jadikovati! / Prej bi se bili kesali!« Franciji vzkli­ ka: »Francija! / Preženi ljubezenski šepe t z bulvarjev! / Nalovi si m la ­ deničev za novi ples! / Slišiš, nežna moja? / Lepo je / požigati in posi­ ljevati ob glasbi mitraljeza!« Nemčiji napoveduje , po M arinettijevem vzoru, des trukcijo n jenih institucij trad ic iona lne ku lture , tj. muzejev, knjižnic in akadem ij: »Nemčija! / Ideje / muzeji / knjige / vdrite se v zevajoča žrela . . . / Burši, / tep ta jte po Kantu! / Nož m ed zobe! / Sa­ bljo n a plan!« N asploh je v tej pesnitvi m ogoče ugotoviti, d a Majakov- ski pojm uje vojno - kljub n jen im grozotam, ki se jih zaveda - kot e s te t­ sko kategorijo, ki ga srhljivo fascinira ali tudi šarmira. O benem je voj­ na neizogibna in tud i zaželena, p o d o b n o kot pri M arinettiju , H eym u ali Majcnu, saj lahko sam o vojna razbije obču tek neznosnega m rtvila oz. »okuženosti«, kot tem u pravi Majakovski: »Postalo je neznosno ja s ­ no: / Če se ljudje ne zberejo v če tah . . . / bo okužena zemlja / sam a umrla, / crknili bodo Parizi, / Berlini, / Dunaji!« Začetek vojne torej sprem ljajo občutja, ki so p o d o b n a olajšanju: »Kaj je to? / Zaslišalo se je! / Ne bojte s e ! . . . / T-s-s-s-s-s-s. / Grm enje. / Bobni, glasba? / Da! / ZAČELO S EJE« (Majakovski, 1955: 217-219). Čeprav sta se tako Goli kot Micič zavzemala za barbarstvo , p a raz­ like m ed njim a skoraj ne bi mogle biti večje. M ed tem ko je Goli delal o b rač u n z ekspresion is tičn im i kategorijam i in jih m etal čez krov, je Micič p rav z njimi začenjal svojo pot. In m e d tem ko je Goli po treboval p redstavo o b a rb a rsk i li te ra tu ri zato, da bi z njeno pom očjo dal slovo eksp res ion is t ičnem u pa tosu in sen tim en tu , se dokopal do streznjenja in pozicij » literature nove stvarnosti«, pa je Micič - s faznim zaostan ­ kom enega desetletja - na vso m oč uveljavljal prav patetične, u top ične in mesijanske, tako rekoč tem eljne ekspresion is tične kategorije iz za­ če tn ih let nem škega ekspresionizm a: »novi človek«, »novi duh«, »novi etos«. In m e d tem ko je Gollov lirski sub jek t v svojem b arb a rs tv u d i­ stanc iran in se na nie tzschejanski nač in nahaja o n s tran do b reg a in zla in de lom a tud i po M arine ttijevem vzoru polem izira z a n tro p o c en tr iz ­ m om (tu se kažejo analogije z m lad im B rech tom ozirom a z ba rb a rsk o in im oralistično naslovno vlogo B rechtove m ladostne d ram e Baal), pa ima Micičev »balkanski barbarogenij« izrazito m esijansko funkcijo, ki se z leti sam o še veča. Ko torej Goli in Micič govorita o zenitizmu, ne govorita o isti stvari. »Zenitizem je abs trak tn i m etakozm ični ekspresio ­ nizem,« zagotavlja Micič v svojem prvem m anifestu (Micič, 1921a). In o b en e m je Micič v obilni m eri uveljavljal prav tisto ekspresion is tično patetiko, ki jo je Goli k a r najbolj sa rkastično zavračal: »Svirajte trube, orgulje, tim pani, bubnjevi, fanfare, pevajte srca, pevajte, pevajte him- nu zenitizma« (Micič, 1921a). Sčasom a je Micič n a to osnovo sinkretič- no nanaša l Gollovo in tud i M arinetti jevo m etaforiko, a m esijanska eks ­ presionistična orientacija je ostala nesprem enjena, samo čedalje bolj agresivna je bila. Micičev balkanski barbarogenij je geografsko zelo natančno lociran v Srbiji in Rusiji. »Na Šarplanini - na Uralu - stoji goli čovek b a rb a ro g e n ij . . . Zatvori v ra ta Z apadna - Severna - Cen­ tra lna Evropo - dolaze barbari! Zatvori zatvori ali mi čem o ipak uči. Mi sm o deca požara i vatre - mi sm o nova duša čoveka!. . . Čovek je brat! Čovek je brat!« Tako je Micič prvič definiral balkanskega b a rb a ro ­ genija (Micič, 1921 b). Potem je vse bolj p rev ladovala m esijanska ag re ­ sivnost in m ilitantnost. Poleg d rugega je Micič po trebova l balkanskega barbarogen ija tudi zato, da bi se s to kategorijo ja sno in razvidno loče­ val od M arinettija - čeprav bi m u ob en em hotel biti podoben . Miciče- va največja želja je n am re č bila, da bi postal vodja jugoslovanskih avantgardistov , to vlogo p a so m u literati v Jugoslaviji vztrajno o d rek a ­ li. Micič se je pri oblikovanju balkanskega barba rogen ija op ira l p redvsem n a p reds tavo o prim itivnosti in zaostalosti Balkana, ki jo je sp rem en il v vrlino. »Rodio se d u h je d n e jake rase koja je dosad bez um etnosti i ku ltu re . . . N aša je p red n o s t što nem arno k u ltu rne trad ic i­ je« (Micič, 1921c). »A mi jesm o prim itivan narod . Tu p rim itivnost treb a sačuvati i form irati je u sm eru čistog stvaralačkog balkanizm a. Balka- nizam znači: čistoča prim itivnosti, n ep o s re d n a čovečnost, heroizam d u h a i srca« (Micič, 1922c). »Balkan je m lado muško, Evropa je s ta ra kurva i ocvala ljubaznica Balkanova« (Micič, 1926a). Am pak Micičeve predstave o prim itiv izm u so lahko tud i m nogo bolj atavistične: »Me- m en to Evropa, sm rt je naša n a ro d n a igra. Ooooj. Ooooj. Naši m om ci još uvek za zubim a nose svirale i nož. A u očim a krv« (Micič, 1922a). V zvezi s fizičnim nasiljem se Micič sklicuje tud i na Rusijo in Raskolniko- va, češ d a j e prav on njen vodja v tem času. »Raskolnikov je prvi zm eč­ kal starko, to krvoločno uš. Da, starka, g rešna m ati m rčesa, on, on ti je zdrobil spodn jo čeljust in v ra tno kost. In razleteli so se tvoji vodeni možgani, možgani človeške pijavke« (Micič, 1922a). Polagoma je Mici- čeva ideologija balkanskega barba rogen ija posta ja la v svojem agresiv­ nem m esijanstvu zelo konkretna , u sm erjena po eni s tran i p ro ti ev ro p ­ skim vplivom v Jugoslaviji, po drugi s tran i p ro ti Evropi sami: »Uništiti celu zapadnoev ropsku poeziju u Jugoslaviji« (Micič, 1922b). »Naša je istorijska, k u ltu rna pa i politička misija, da balkanizu jem o Evropu svim raspoloživim sredstvim a« (Micič, 1924a). »To je balkanizacija Evrope!« (Micič, 1924b). O benem je Micič začel poudarja ti, na naturfilozofski način, rasne značilnosti balkanstva, in v največji m eri jih je našel pri srbsk ih h a jd u ­ kih in komitih. Pi i tem m u je pom agal M arijan Mikac, ki je poleg Mici- čevega b ra ta B ranka Ve Poljanskega ostal Micičev edini sodelavec, saj so ga km alu zapustili ne sam o Ivvan Goli, tem več tud i srbsk i ekspresio ­ nisti, s katerim i je spočetka sodeloval, m ed njimi zelo znam enite o seb ­ nosti, kot Miloš Crnjanski, S tanislav Vinaver, Rastko Petrovič. »Srbin se ne stidi balkanizma« (Mikac, 1924). Vse to je Miciča in p reos ta la dva zenitis ta gnalo v o d p r t šovinizem do h rvaške kulture , ki je s tihim ali glasnim odp o ro m ali posm ehom sprem lja la teze o balkanizaciji. »Ima tako je d n a sekta ljudi, rim okatoličke veroispovesti koja sačinjava jed- no hijerarhijsko p lem e pod im enom Hrvati. Oni geografski nastavaju zapadnu granicu Balkana i zabunom svrstaše ih drugi i medju Slave- ne. Z ab luda! . . . Ja kao Srbin . . . odm etnuo sam se u buntovnike- zenitiste, stoječi čvrsto . . . na zapadnoj granici divnog zenitističkog B alkana . . . U bedjeni sm o d a su Srbi k u ltu rno nadm ašniji i sadržajniji za p edese t zagrebačkih ka ted ra la od H r v a ta . . . E lem en ta rnu snagu B alkana čuva još i danas srpski barbarogen ije . . . Mi supro tstav ljam o srpsk i konstruk tivn i balkanizam des truk tivnom hrvatskom evropeiz- m u . . . S rpski prilog čovečanskoj kulturi biče neosp o rn o označen ži­ gom rasne balkanske ku ltu re i nove balkanske civilizacije. A h rva tska kultura? U rrraaa / O besičem o vašu perverznu ku ltu ru / Za ženske še- šire u javnim kučam a / Baš kad b u d e te u položaju puzavaca / I sm eja ­ ti se: ha ha ha« (Micič, 1923). Micič je tud i obnovil dve Blokovi predstav i iz Skitov: 1) p redstavo o evropskem etnocentrizm u, zaradi katerega Evropa po tihem dogovo­ ru avtom atično šteje Ruse (oziroma Srbe) za Barbare; 2) predstavo o Rusih (oziroma Srbih) kot zlorabljenem evropskem ob ram bnem ščitu p ro ti az ijatskem u Vzhodu. Prva predstava, očitek etnocentrizm a, v Mi- cičevi dikciji: »Svi ste vi Evropejci jednak i p rem a n am a . . . Vi svi sm a ­ tra te nas varvarim a, koji vašoj evropskoj ku ltu ri n ism o dorasli. A ja sam ubedjen , da čem o baš mi varvari, Srbi i Rusi u p rvom redu, da čem o mi izvršiti revoluciju u o b la s t i . . . ku ltu re za novo čovečan- stvo . . . I Zapad če doskora m orati pasti pod naš varvarski uticaj« (Micič, 1926c). D ruga predstava, tista o b a rb a r ih kot ev ropskem ščitu, spe t v Micičevi dikciji: »Za sva naša poniženja i s trad an ja ja op tužu jem E vropu i mrzim je - tu n ad u v e n u žabu krastaču, tu o d v ra tnu kurvu E vropu . . . J e r ta obožavana Evropa živela je od m rak a u koji nas je sto lečim a gurala, kao te lesnu stražu balkanskog roblja za o d b ra n u od istoka, koga je m ora lno i m aterija lno opljačkala« (Micič, 1926b). Tik p red e n je »Zenit« nehal izhajati, je Micič v svoj besedn jak sprejel nekaj m arksis tičn ih gesel in v m anifestu, ki ga je podp isa l s p sevdon im om »Dr. M. Rasinov«, p rep ro s to izenačil zenitistične ideje o ba lkanskem barbarogen iju z m arksizm om . »Iz nedovoljnog poznava­ nja [zenitizma] potcenjuje se njegova revo luc ionarno-p ro le te rska v r e d n o s t . . . Zenitizam je sin m arksizm a . . . Parole zenitizma poklapaju se sa pa ro lam a marksizma.« Recimo: geslo »dol z zasužnjevanjem člo­ veka po človeku« je iden tično z geslom »Dol z Evropo!« Geslo »po­ zdrav p ro le ta rcem vsega sveta« p a je iden tično z geslom »Živeli b a rb a ­ ri!« Takole nadalju je psevdon im ni Micič svojo argum entacijo : »Mici- čev V arvarogenije . . . to je bo rac-p ro le te r koji če jed ino om ogučiti do- lazak novoga čoveka . . . U tom e je ta balkanizacija Evrope - je r izraz balkanizacija Evrope znači varvarizacija Evrope . . . Taj izraz obojen je verom u naroč itu o b d a re n o s t azijatske i svoje balkanske rase, koje su svoju vitalnu snagu najm anje oslabile ev ropskom civilizacijom . . . Iz snažnog zenitističkog grla p ro lam a se na sve Strane M arksova lozinka: ,Proleteri svih zem alja u jedinite se!‘« (Micič, 1926Č). Po takšnem di­ rek tn e m priznanju je policija p repoveda la izhajanje »Zenita« - d o m n e ­ vati sm em o, da si je Micič v svoji vsesplošni izolaciji to tud i želel - in Micič je odpotoval v Pariz, k jer se je skušal uveljaviti v evropski ku ltu ­ ri, najprej s franposko pisano prozo o življenju na M ontparnassu . Od Ljubom irja Miciča vodi po t do S rečka Kosovela. Kosovel je zelo d o b ro požnal »Zenit«, o tem pričajo številni fragmenti, gesla, m e ­ tafore, pa tud i zgledi poeto lošk ih postopkov. V o dnosu do »Zenita« je nihal m ed privrženostjo in zavračanjem , ki ga je znal izraziti tudi zelo ostro. P rivrženost je veljala v prvi vrsti poeto lošk im n a jdbam v »Zeni­ tu«, to velja p redvsem za Iw ana Golla, pa tud i za celo p le jado drugih evropskih avantgardistov, ki so se - nekoliko v kontrad ikciji z antie- vropsko orien tac ijo - pojavljali n a s tran e h »Zenita«; Micič je v im enu svojega d rugega poglavitnega gesla, avan tgard is tičnega in ternac iona- lizma, povzemal te prispevke iz tujih avantgardističnih revij. Kosovelo­ vo zavračanje »Zenita« pa velja p redvsem zenitistični ideologiji, to d o ­ m nevo lahko podprem o z njegovim zapisom: »Revolucija je etičen p ro ­ blem, ki zahteva znanosti, ne pa takega igračkanja, kot hočejo gospodje zenitisti!« (Kosovel, 1946-77, III: 658). Pa vendar: tud i Kosovel ni bil povsem im un p red idejo barbars tva , čeprav se je ta ideja pojavljala pri n jem nesistem atično , ne ko t izdelan ideološki p rogram , in jo je večkrat zam enjaval ali legitimiral z levičar­ sko idejo o revoluciji kot socialni pravičnosti. Poleg tega b a rb a rsk e ideje pri Kosovelu največkra t ne nas topajo v javnih dejanjih, to je v objavah, tem več p redvsem v dnevn išk ih zapisih. Kljub tem u p a pri njem ne m o rem o sp reg ledati prvin ba rb a rsk e g a re se n tim e n ta ali vsaj des trukc ion izm a ozirom a nihilizm a v o dnosu do Evrope. Do Kosovela so te ideje prišle po eni s tran i iz »Zenita«, po d rugi s tran i d irek tn o od M arinettija, ki g a je po vsem videzu d o b ro poznal, od Nietzscheja in od njegovega poznejšega naturfilozofskega priv rženca Osvvalda Spengler- ja- To Kosovelovo nagnjenje že na prvi pogled odkriva njegova o b se ­ d enos t s p reds tavo o »smrti Evrope«, ki se v njegovem o p u su n en a v ad ­ no pogosto ponavlja. Vrstijo se tud i negativne oznake Evrope, izrečene z veliko em ocionalnostjo : »Evropa je norišn ica civilizacije in h iperin te- lektualizma« (III: 31), »E uropa latrine« (III: 771), »Evropa je blaznica«, »progresivna paraliza Evrope«. Kot m anihejsko naspro tje takšni Evro ­ pi se v pesm i z naslovom Sivo pojavi Balkan. Tu si sledijo verzi »Dina- m izem / Aktivnost / Balkan«, pri besed i Balkan je d o d an a oznaka: »Temelji bodočnosti« (II: 43). Na d rugem m estu bom o našli sin tagm o »barbarsko prim itiven umetnik-genij« (III: 608), gre sk ra tka za Miciče- vega balkanskega barbarogenija . Kosovelove p redstave o neizogibno­ sti b a rb a rs tv a so včasih dovolj nasilne. Npr. v pesm i Dobro pleme: »Do­ b ro p lem e / to slovensko p lem e / res ne p u n ta se / s lovensko plem e / d o b ro p lem e to slovensko p l e m e . . . / Ah p rem alo / je b a rb a rs tv a v nas / in krvi, ki vzeli bi si vseh« (III: 640). Pojem »pleme« kaže na a n a ­ logijo s po jm om »rasa«, k i je tako značilen za diskurz o barbarstvu . Včasih Kosovel ne enači b a rb a rs tv a z Balkanom , tem več s širšim pojm om, s slovanstvom . Npr.: »Kakor je bil H erderjev klic slu tn ja vsta ­ jen ja Slovanov, tako je Spenglerjev klic slu tn ja njihovega prihajanja. A sedaj ne prihajajo Slovani v im enu kake nac ionalne ideje panslavizma, m arveč v im enu človeštva . . . Odrešili ga bodo s svojo veliko voljo po življenju, s svojo sočno b a rb a rsk o veselo življenja žejnostjo« (III: 42). - Drugi Kosovelov vir je bil F. T. M arinetti ozirom a njegov destrukcioni- zem. V endar se Kosovel kljub povzem anju M arinettijeve s im bolike ni mogel rešiti svojega ekspresion is tičnega an tropocen trizm a , ki je v d i­ rek tnem naspro tju z M arinettijevo d ok tr ino o »m ehaničnem človeku z n adom estn im i deli«. Zgovoren p r im e r fu turis tičnega des trukcion izm a na jdem o v Kosovelovi pesm i Destrukcije: »O laž, laž, ev ropska laž! / Sam o des trukc ija lahko te ubije! / Sam o destrukcija . / In ka ted ra le in parlam enti: / laž, laž, ev ropska laž. / In D ruštvo narodov laž, / laž, ev ropska laž. / Rušiti, rušiti! / Vse te m uzeje faraonov, / vse te presto le um etnosti . / Laž, laž, laž. / O Sofija, o katedrala . / O mrtveci, ki boste rešili / Evropo. O m rtveci / beli, ki stražite Evropo. / O laž, laž, laž. / Rušiti, rušiti, rušiti! / Milijoni um irajo, / a Evropa laže. / Rušiti, Rušiti. Rušiti« (II: 93). Tretji Kosovelov vir so Nietzschejeve ideje o n ih ilis tičnem bistvu evropske kulture , ki da izhaja iz k rščanske deform acije evropske m e ta ­ fizike, in Spenglerjeve ideje o p ro p ad u evropske ku ltu re in civilizacije. Včasih sicer razum e Kosovel nihilizem nekoliko po svoje, kot goli de- strukcionizem , npr. v nas ledn jem dnevniškem zapisu: »Sanje o nihiliz­ mu; vse ubiti, vse razdreti, um reti, slast, razdejati, razdejati« (III: 617). A drugi zapisi pričajo, d a j e N ietzscheja poznal, Spenglerja pa d irek tno c itira v p redavan ju Umetnost in proletarec. Spenglerjeva naturfilozof- ska teza je, n a k ra tko povedana, naslednja: vsaka ku ltu ra im a svoj raz­ vojni ciklus, ki p o teka povsem izolirano, neodvisno od drugih kultur; obdob ju rojstva in rasti sledi stagnacija in po tem razkroj. K ultura, k i je v zvezi s substanco svetega, po lagom a degener ira v civilizacijo, in p o ­ tem civilizacija ostari in um re. Evropa je že izgubila sta tus ku ltu re in se nahaja v stanju civilizacije, um rla bo okrog leta 2 2 0 0 . Kosovel je vse te svoje b a rb a rsk e ali destrukc ion is tične ideje štel za nihilizem, ki ga nu jno m o ra preseči, p reiti m o ra p rek o »mostu n ih i­ lizma,« n a drugi s tran i je področje konstruk tivnega dela. O benem pa je skušal, vsaj v javnih nastopih , te ideje legitimirati z levičarsko social­ no pravičnostjo: »Ako govorim o o p ro p a d u Evrope, m islim o na p ropad razpadajočega kapitalizm a, ki sicer še skuša z vsemi sredstv i kraljevati po Evropi, ki pa bo kako r vsaka krivica m oral v teku let propasti« (Umetnost in proletalec, III: 21). Če pa se vprašam o, kakšna je tista Ko­ sovelova pokra jina o nstran m ostu nihilizma, si m o ram o odgovoriti, da dokaj dogm atska in to talitarna. Citirajmo to Kosovelovo misel, ki se večkrat ponavlja, v celoti: »Dobo des trukcije m o ra preživeti vsak v sebi, a vzporedno z evropsk im razvojem m o ra začeti i pri nas doba konstruk tivnosti, d o b a dela, energije, discipline in volje« (III: 658-659). Delo, energija, disciplina, volja: to so s icer značajske lastnosti, ki jih je t re b a sam o pozdraviti in podpreti . Pa v en d a r jih je t re b a razum eti tudi v kontekstu »duha časa« v dvajsetih letih. Skratka, to so tudi ideološki postulati, ki se v k u ltu rn i politiki pojavijo v populis tičn ih dvajsetih le­ tih in sicer tako na desnici kot na levici, tako pri M arinettiju kot pri A leksandru A. Bogdanovu (proletkult). Utilitarna, d isc iplinirana, o rga­ n iz irana in strogo funkcionalna k u ltu rn a dejavnost je pojm ovni dvoj­ ček in n e p o s re d n a posledica k u ltu rnega des trukc ion izm a in v sebi nosi isti naboj agresivnosti in to talitarnosti. O dm eve Micičevih idej o ba lkanskem barba rogen iju n a jdem o tudi pri F erdu Delaku, Avgustu Černigoju in Tonetu Seliškarju, a v m nogo manjši m eri kot pri Kosovelu. K er je bila Delakova revija »Tank« ne ­ kakšno nadaljevanje ali celo sk rom nejša rep lika Micičevega »Zenita«, nas b a rb a rsk e ideje v njej ne smejo presenetiti. Delak: »,Tank‘ je pojem zdrave sile. Kraj, k jer izhaja, pa priča, da se ba lkanska narava vedno bolj razvija in zaveda svoje funkcije . . . L jubljana m ora posta ti .garage' svetovne lepote. To je paro la balkanske narave« (Delak, 1927a: 5). V teh izjavah se očitno m ešajo ideje obeh Delakovih vzornikov, Miciča in M arinettija. »Biti hočem o barbaro-geni,« izjavlja Delak v nas lednjem m anifestu (Delak, 1927b: 69), v sku p n em m anifestu Delaka in Černigo­ ja pa se je p red tem pojavila zelo p o d o b n a misel: »Biti hočem o b a rb a ­ ro-geni. To je paro la balkanske narave, živeti hočem o so ro d n o s celo ­ kupn im svetom v d inam ičn i obliki aktivizma« (Delak, 1926-27: 21). Ve­ liko vprašan je je, ali s ta se Delak in Černigoj do kraja zavedala vseh implikacij Micičevih barba rsk ih idej ali pa sta b a rb a rsk a gesla prevze­ la b rez večjega prem isleka - vsekakor se pri njiju po letu 1927 ne po ja­ vijo več. Zelo pozen, čep rav povsem osam ljen in f ragm en taren odm ev pa n a jdem o pri Tonetu Seliškarju: »Ej, da mi je dano biti barbar! / Vse bolj tonem v željo / z enim sam im krikom / poteptati vse te pesmi« (Seliškar, 1934). T o ta lita rnost avan tgard is tične ideologije je kategorija, ki vzposta­ vlja ned v o u m n e analogije m ed um etnostjo in politiko v času m ed voj­ nam a. In prav s to analogijo si velja razlagati, zakaj se b a rb a rsk e p re d ­ stave ali ideje pojavijo tud i v politiki. Izjava »Jaz sem barbar,« naslov pričujočega spisa, je nam reč Leninova. Pravzaprav: »Jaz pa si drznem izjaviti, da sem barbar.« Izustil jo je leta 1920 v razgovoru s Klaro Zet­ kin in ta jo je objavila v delu Vospominanija o Lenine (Spom ini na Le­ nina), ki je prvič izšlo v Moskvi leta 1924, v letu Leninove smrti, in p o ­ tem v številnih knjižnih ponatisih . Tudi Leninovo b a rba rs tvo je u sm e r ­ je n o p ro ti evropski kulturi, v en d a r p ro ti en e m u sam em u n jenem u seg­ m entu , p ro ti ev ropskem u um e tn išk em u avantgardizm u. Oglejmo si ta c itat v nekoliko bolj obširn i obliki: »Ne sm em o držati križem rok in pustiti kaosu, naj se razvija, k am o r hoče. Mi m o ram o p opo lnom a n a ­ č r tn o voditi ta p roces in oblikovati njegove rezu lta te . . . Zakaj bi se m orali klanjati novem u kako r bogu, ki se m u je treb a pokoriti sam o zato, k e r je novo? Nesmisel, en sam nesmisel! V tem je veliko licem er­ stva in ka jpada nezavednega spoštovanja um etn iške m ode, ki gospo ­ duje n a Zahodu. Sm o dobri revolucionarji, toda čutim o, bogvedi zakaj, dolžnost dokazovati, da tudi mi stojim o n a višini sodobne kulture . Jaz p a si d rznem izjaviti, d a sem ,barbar '. N im am sposobnosti, da bi mogel proizvode ekspresionizma, futurizma, kubizm a in drugih ,izmov‘ sm a­ trati za izraz višjega genija. Ne razum em jih. N obene radosti ne čutim spričo njih« (Zetkin, 1959:12). Ko je Lenin to izrekel, s e je pisalo leto 1920, in to je bil čas zrelosti ne sam o zahodnoevropskega, tem več tud i ruskega avantgardizm a. Pa v en d a r je Lenin spodbuja l k ba rba rsk im sankcijam - k destrukciji im- p o r ta »um etniške mode, ki gospoduje na zahodu«. Skratka, barbarsk i o dnos do ruskega avantgard izm a se po vsem videzu ni začel šele s S ta­ linom, ne šele leta 1932 s harkovskim i dogovori, am p ak je dal zanj sig­ nal že Lenin le ta 1920. Pozneje v letu 1932 se je, kot vemo, o b en e m za­ čelo požiganje ekspresion is tičn ih knjig v Nemčiji (»entartete Kunst« - izrojena um etnost) in zelo neblagohotno odpravljanje avantgardizm a v Sovjetski zvezi (»formalistična umetnost«, »dekadentna umetnost«; d e ­ kaden tna ne v literarnozgodovinskem, tem več v psih iatričnem smis­ lu; to rabo so v poznih tr idesetih letih na Slovenskem vpeljali Ivo Brn- čič, Bogomil F a tu r in Matej Bor). M orda bo kdo rekel, da je ta Leninova izjava o b a rb a rsk e m o d n o ­ su do avantgard izm a naključna in neb is tvena v ce lo tnem sklopu nje­ govega dela. Jaz tega ne bi rekel. Prav ta od lom ek je bil n am reč ob ja ­ vljen tud i v zborn iku o Leninovem odnosu do kulture , ki je pod naslo ­ vom Lenin o k u ltu re i isskustve (Lenin o ku ltu ri in um etnosti) izšel leta 1938 v Moskvi. In obe knjigi, Leninova in Klare Zetkin, sta bili p reve ­ den i tud i v slovenščino, le ta 1950 in 1959. Še več: Boris Ziherl se je na S lovenskem še le ta 1954 bojeval proti avantgardizm u, p redvsem se mu je zdel o bsodbe v reden ekspresionizem . In kot najm očnejši in tako r e ­ koč neizpodbitn i a rg u m en t v tej zadevi je Ziherl v članku z značilnim naslovom Prispevek k razčiščevanju nekaterih pojm ov navedel Leninov citat »Jaz pa si d rznem izjaviti, d a sem barbar« (Ziherl, 1954X Kako je mogoče, da se je b a rba rs tvo v Leninovih rokah obrn ilo prav proti avantgardizm u, k jer se je pojem pravzaprav spočel? O dgovor nam u tegnejo dati teze B. G roysa o d ia lek tičnem odnosu ali p re toku m ed avantgardizm om in totalitarnimi političnimi sistemi ali tudi m ed avant- gardizm om in socialističnim realizmom. Groys pravzaprav izhaja iz kritike W. B enjam ina in P. Burgerja. K er je avantgardizem ukinil avto­ nom ijo um etnosti , m en i Groys, je ob en em dokončno ukinil mejo m ed um etnostjo in politiko. M ogoče se um e tn o s t ni nikoli dotlej tako zelo spolitizirala - to p a o b en e m pom eni, d a so vanjo vdrli politični frakcij­ ski boji in da je bila izročena vladajoči politiki n a m ilost in nem ilost, sčasom a s e j e začela celo zatekati k njej po pom oč v boju p ro ti drugim frakcijam. A vantgardizem je želel estetizirati vsakdanje življenje in v ta n am en m an ipu lira ti z množicami; a politika je sčasom a opazila, da lah ­ ko obv lada to vlogo es te tskega d em iu rga tud i sama. V tem tren u tk u je avantgard izem posta l nezaželen p a r tn e r ali tekm ec in politika ga je o d ­ s tran ila z agresivnostjo, ki je dotlej posta la že sankcion irana. K er sta si bila politika in avantgard izem p o d o b n a ali en ak a v naboju to ta li ta rno ­ sti, je bilo tre b a najti a rg u m en t za čistko n a ed inem področju , k jer je še bila razlika. In to je bila forma, nekonvencionalna form a (Groys, 1987a; Groys, 1987b). ANZ, Thomas in STARK, Michael 1982 (ur.): Expressionismus. Manifeste und Dokumente zur deutschen Lite­ ratur 1910-1920, Stuttgart: Metzler. BLOK, Aleksander 1960 Sobranie sočinenij v vosmi tomah, III, Moskva, Leningrad: Gosu- darstvennoe izdatelstvo hudožestvennoj literatury. 1978 Blok, ur. T. Pavček, Skite prevedel J. Menart, Ljubljana: Mladinska knjiga (Lirika, 39). DE FELICE, Renzo 1986 Ideology, v Hultnu, 1986:488-92. DELAK Ferdo 1926-27 Avgust Černigoj, »Mladina«, 3, št. 1. 1927a Mladina, podaj se v borbo, »Tank«, 1, št. 1. 1927b Mi, »Tank«, 1, št. 2. FRENZEL, Elisabeth 1976 Motive der Weltliteratur. Ein Lexikon dichtungsgeschichtlicher Langsschnitte, Stuttgart: Kroner (Kroners Taschenausgabe, 301). GOLU Iwan 1921a Zenitistisch.es Manifest, »Zenit«, 1, št. 5. 1921 b Der Expressionismus stirbt, »Zenit«, 1, št. 8 . 1921c Reč kao počelo. Pokušaj nove poetike, »Zenit«, 1, št. 9. Manifest je obenem izšel tudi v izvirniku, Das Wort an sich. Versuch einer neuen Poetik, »Die neue Rundschau«, 32, št. 10. Srbski prevod, bržkone ga je oskrbela Micičeva soproga, ki se je običajno podpisovala z umet­ niškim imenom Nina-Naj, je sumljiv že od naslova naprej, zato pri citiranju uporabljam ponatis izvirnika v Anzu in Starku, 1982: 613-17. 1921-22a Russische Revolutionslyrik, v Gollu, 1982: 349. 1921-22b Kommunistische Kunst, v Gollu, 1982: 350-51. 1982 Gefangen im Kreise. Dichtungen, Essays und Briefe, Leipzig: Reclam. GROYS, Boris 1987a Die totalitare Kunst der 30er Jahre. Antiavantgardistisch in der Form und avantgardistisch im Inhalt, v Hartnu, 1987, 27-35. 1987b Kunstwerk Stalin. Zur Asthetik des Sozialistischen Realismus, »Frankfurter Allgemeine Zeitung«, št. 6 8 (21. marca). HARTEN, Jurgen 1987 (ur.): »Die Axt hat gebliiht« Europaische Konflikte der 30er Jahre in Erinnerung an die friihe Avantgarde, Diisseldorf: Stadtische Kunsthalle. HULTEN, Pontus 1986 (ur.): Futurismo & Futurismi, Milano: Bompiani. KNAPP, Gerhart P. 1979 Die Literatur des deutschen Expressionismus. Einfiihrung.jBestands- fiufnahme. Kritik, Miinchen: Beck. KOSOVEL, Srečko 1946-77 Zbrano delo, ur. A. Ocvirk; I, 1946; I2, 1964; II, 1974; III, 1977, Ljublja­ na: Državna založba Slovenije (Zbrana dela slovenskih pesnikov in pisateljev). MAJAKOVSKI, Vladimir 1955 Polnoe sobranie sočinenij v trinadcati tomah, I, Moskva: Gosudar- stvennoe izdatel’stvo hudožestvennoj literatury. MAJCEN, Stanko 1915 Književnik v vojski, »Dom in svet«, 28: 36. MARINETTI, Filippo Tommaso 1909a Fondazione e Manifesto del Futurismo, v Marinettiju, 1983:7-14. 1909b Prefazione futurista a »Revolver ate« di Gian Pietro Lucini, v Marinet­ tiju, 1983: 27-33. 1910 Mafarka il futurista. Prefazione, v Marinettiju, 1983:253-5. 1914 Abbasso il tango e Parsifal!, v Marinettiju, 1983:95-7. 1915 Guerra sola igiene del mondo, v Marinettiju, 1983:233-341. 1983 Teoria e invenzione futurista, ur. L De Maria, Milano: Mondadori. MARINO, Adrian 1986 Tendances esthčtiques, v Weisgerberju, 1986, II: 633- 791. MICIČ, Ljubomir 1921a Covek i Umetnost, »Zenit«, 1, št. 1. 1921b Manifest zenitizma, v: Ljubomir Micič, Iwan Goli in Boško Tokin Manifest zenitizma, Zagreb: Biblioteka Zenit. 1921c Duh zenitizma, »Zenit«, 1, št. 7. 1922a Zenit-manifest, »Zenit«, 2, št. 11. 1922b Kategorički imperativ zenitističke pesničke škole, »Zenit«, 2, št. 13. 1922c Protiv sentimentalne politike - za balkansku civilizaciju, »Zenit«, 2, posebna izdaja, brez št. 1923 Papiga i monopol »hrvatska kultura«, »Zenit«, 3, št. 24. 1924a Nova umetnost, »Zenit«, 4, št. 34. 1924b Manifest varvarima duha i misli na svim kontinentima, »Zenit«, 4, št. 38. 1926a Moja poezija i javni moral. Prvostepenom sudu za varoš Beograd, »Ze­ nit«, 6, št. 39. 1926b Za slobodu misli, za slobodu stvaranja. Odbrana optuženog Ljubomira Mitiča izrečena pred Prvostepenim sudom u Beogradu 16. aprila 1926. godine, »Zenit«, 6, št. 41. 1926c Moj susret sa Anri Barbisom, »Zenit«, 6, št. 41. 1926Č Zenitizam kroz prizmu marksizma, podpisano s psevdonimom Dr. M. Rasinov, »Zenit«, 6, št. 43. MIKAC, Marijan 1924 360:180 = 0, »Zenit«, 4, št. 24. PINTHUS, Kurt 1920 (ur.): Menschheitsdammerung, dopolnjen ponatis, Hamburg: Ro- wohlt, 1983. SCHUHMANN, Klaus 1982 Begegnung im »Zenit«. Ivuan Goli und Ljubomir Micič im Spiegel einer »vergessenen« Zeitschrift, »Acta neophilologica«, 15. SELIŠKAR, Tone 1934 Obraz v jutmji svetlobi, »Ljubljanski zvon«, 54, št. 6. WEISGERBER, Jean 1986 (ur.): Les avant-gardes litteraires au XXe siecle, I—II, Budapest: Aka- demiai Kiado (Histoire comparee des litteratures de langues Euro- peennes, 4-5). ZETKIN, Klara 1959 Pogovori z Leninom, Ljubljana: Cankarjeva založba. ZIHERL, Boris 1954 Prispevek k razčiščevanju nekaterih pojmov, »Ljudska pravica - Bor­ ba«, 19, št. 104.