Preverjanje in dopolnjevanje razvoja Učinkovito planiranje gospodarskega razvoja ne more potekati brez ustreznega spremljanja preteklega in sedanjega razvoja /n njegovega tekočega analiziranja. To velja za planiranje razvoja na kratki, srednji in dolgi rok ob tem, da zlasti v kratkoročnem (letnem) planiranju najhitreje nastopijo težave, če ni na voljo ustreznih teko-čih podatkov in informacij, zamude pri izdelavi gospodarskih analiz kratkega roka pa najbolj neposredno povzročajo zamude in druge pomanjkljivosti tudi pri pripravi letnih planov. Zakon o sistemu družbenega plani-ranja in o družbenem planu SR Slo-venije govori o spremembah in do-polnitvah plana v členih 159. do 163. V svojem 160. členu opredeljuje, kdaj nastopijo pogoji za spremembo ozi-roma za dopolnitev plana. Pogoji za spremembo oziroma dopolnitev pla-na nastopijo, če pride do večjih mo-tenj v procesu družbene reprodukci-je, če so se bistveno spremenile zuna-njepolitične razmere ali ekonomski pogoji poslovanja s tujino, kakor tudi v primeru večjih naravnih nesreč in v drugih ppimerih, ki so predvideni v družbenem planu družbenopolitične skupnosti. Razvojne možnosti za obdobje 1981-1985 so se od sprejetja planskih dokumentov za obdobje 1981-1985 bistveno spremenile, zato je Pred-sedstvo SFRJ dne 23. 9.1981 sprejelo stališče, da je treba ponovno preveri^ ti sprejete planske dokumente in jih uskladiti z novimi razvojnimi mož-nostmi. Skupščina SFRJ pa je dne 3. 2. 1982 sprejela Odlok o sprejetju sprememb in dopolnitev družbenega plana Jugoslavije za obdobje 1981-1985, s katerim zadolžuje tudi vse nosilce planiranja, da ponovno preverijo svoje planske dokumente in jih po potrebi spremenijo. Predsedstvo Jugoslavije je skleni-lo, naj postaneta plačilna in devizna bilanca Jugoslavije osnovni okvir razvoja v srednieročnem obdobju 1981-1985 ter da je potrebno krepiti predvsem izvozno usmeritev združe-nega dela. Deficit v plačilni in deviz-ni bilanci Jugoslavije je potrebno zniževati. Ekonomski odnosi s tujino so postali omejitveni dejavnik druž-benoekonomskega razvoja, saj je izvoz blaga v preteklem srednjeroč-nem obdobju rasel bistveno počasne-je od predvidevanj. V SR Sloveniji smo si v planskih dokumentih postavili kot osnovno nalogo usmeritev v izvoz in prestruk-turiranje na podlagi konkretnih plan-skih obveznosti. Teh prioritetnih na-log v rebalansu ne bomo spreminjali, pač pa bomo ponovno ocenili mate-rialne okvire in možnosti razvoja v tekočem srednjeročnem obdobju in dodatno vgradili tiste obveznosti in usmeritve, ki bodo nastale z dopolni-tvami in spremembami planskih do-kumentov na ravni SFRJ. Tudi v mestu Ljubljani in ljubljan-skih občinah bomo morali analizirati uresničevanje zastavljenih nalog, upoštevati skrčene okvire razvoja in sprejeti dopolnitve in spremembe ^svojih srednjeročnih planskih aktov. Postopek preverjanja srednjeroč-nih obveznosti bo potekal pri vseh nosilcih planiranja (OZD, SIS, KS in DPS). Postopek spreminjanja plan-skih dokumentov je treba opraviti na enak način kot postopek srpejema-¦nja. K temu nas zavezuje 161. člen ;Zakona o sistemu družbenega plani-ranja in o družbenem planiranju SR Slovenije. Skupščina SR Slovenije je sprejela odlok o dopolnitvah planskih aktov SR Slovenije dne 24. 2. 1982, Skup-ščina občine Ljubljana Center pa je sprejela odlok o pripravi in spreje-manju sprememb in dopolnitev družbenega planiranja občine 25. 3. 1982. Vsi ostali nosilci planiranja so dolž-ni sprejeti sklepe za spremembe in dopolnitve planskih aktov za obdob-je 1981-1985 in sprejeti svoje progra-me dela. Zvezni izvršni svet je v me-secu januarju sprejel program dela v zvezi s spremembami in dopolnitva-mi dogovora o osnovah družbenega plana Jugoslavije in za spfejetje spre-memb' in dopolnitev družbenega pla-na Jugoslavije za obdobje 1981-1985. Programe dela za dopolnitev družbe-riega plana so sprejeli poleg republi-škega izvršnega sveta tudi izvršni sveti skupščin občin oziroma poseb-nih družbenopolitičnih skupnosti. Vsi temeljni nosilci planiranja se morajo vključiti v proces preverjanja in dopolnjevania srednjeročnih plan-skih dokumentov. Družbenopolitič-ne skupnosti morajo izdelati analize spremenjenih pogojev razvoja za ob-dobje 1981-1985, analize doseženih rezultatov razvoja ter razvojnih mož-nosti. Na podlagi analize spremenjenih pogojev razvoja se izoblikujejo stali-šča v zvezi s spremembami in dopol- nitvami družbenega plana. Ta stali-šča predstavljajo slrokovno podlago za spremembo in dopolnitev dogovo-ra o temeljih družbenega plana in ria-domeščajo smernice za pripravo družbenega plana. Temeljni nosilci planiranja, ki se istočasno vključijo v proces preverja-nja in dopolnjevanja srednjeročnih planskih dokumentov, se na podlagi analiz doseženih rezultatov razvoja in analize razvojnih možnosti odloča-jo, ali je potrebno njihove planske dokumente dopolniti in spremeniti ali ne. Če je potrebno planske akte spremeniti, izdelajo OZD spremem-be in dopolnitve temeljev plana TOZD, samoupravne interesne skup-nosti pa anekse k samoupravnim sporazumom o temeljih planov. Udeleženci dogovora o temeljih družbenega plana občine Ljubljana Center za obdobje 1981-1985 bodo analizirali uresničevanje dogovora v letu 1981 in v letu 1982, upoštevaje skrčene okvire ravzoja, opredeljene v resoluciji o politiki razvoja v letu 1982 in analizo spremenjenih pogo-jev gospodarjenja ter predlagali spre-membe in dopolnitve svojih plan-skih dokumentov. Obveznosti, ki jih bomo opredelili v aneksu k dogovoru o temeljih druž-benega plana za obdobje 1981-1985, morajo temeljiti na samoupravnih sporazumih o temeljih planov, kajti le tako bo zagotpvljena realnost ma-terialnih okvirov razvoja. Preveriti bo potrebno predvidene investicije in vse oblike porabe ter izdelati spe-cifično politiko glede kriterijev pre-strukturiranja. Na osnovi aneksa k dogovoru o te-meljih plana družbenopolitične skupnosti oziroma arieksa k samou-pravnim sporazumom o temeljih pla-na, samoupravnih organizacij oziro-ma skupnosti bo družbenopolitična skupnost oziroma temeljni nosilci planiranja sprejeli spremembe druž-benega plana oziroma spremembe temeljev plana za obdobje od leta 1981-1985. Dragica Kremser