Breda Kroflič Ustvarjalni gib — način ustvarjalnega mišljenja BRALCU ZA OGREVANJE: USTVARJALNI GIB IN TEORIJA KAOSA Sodobni avtorji s transdisciplinarnim pristopom ugotavljajo fascinanten odnos med nastajanjem struktur v plesni improvizaciji in znanstvenimi principi sistemske teorije, imenovane tudi teorija kaosa. Prigogine in Strangersova sta preučevala anorganske in organske samoorganizacijske procese in razvila koncept procesa, kako iz kaosa nastaja red kot osnovni proces v naravi. Ne da bi se poglabljali v samo teorijo kaosa, je vendar vznemirljivo vsaj površinsko uvideti sorodnost, če ne enakost procesa v plesni improvizaciji. Avtor Marinelli (1993: 33-41) ugotavlja, da so za improvizacijo, tudi gibno-plesno, značilni samorga-nizacijski procesi, ki jih lahko opišemo s terminologijo teorije kaosa: disipacijske strukture (nove strukture, ki nastajajo ob konstruktivni vlogi disipacijskega procesa; disipacija pomeni raztresenost, neurejenost), bifurkacijske točke (polarnost, dve ali več možnosti), atraktorji (privlačevalci, privlačne točke), polja (akumuliranje atraktorjev). Nastajanje struktur v ustvarjalnem gibanju tako lahko podkrepimo s teorijo kaosa in nasprotno, teorijo kaosa lahko podkrepimo tudi z razčlenjevanjem samoorganizacijskega procesa v procesu gibno-plesne improvizacije. Na splošno je namreč improvizacija doseganje določenega cilja mimo običajnih (gibalnih) vzorcev. Gibno-plesna improvizacija je odprt sistem (dinamično izmenjavanje energije z okoljem), v katerem se udeleženec sproti .« odziva na spodbude iz okolja in porajajoče gibalne ideje ter jih integrira v f nastajajočo strukturo. Iz najprej naključnega gibanja in naključnih odnosov - | kaosa, nastaja struktura - red, kompleksna vsebina z zavestnimi občutji, vzorci, | mislimi. V tem procesu poteka izbor - bifurkacija, kako, kam, v kakšen kontekst, f glede na katalizatorje (dodajajoče elemente kot mirovanje/gibanje, smer, hitrost, f ji dinamične kvalitete), atraktorje, ki se akumulirajo v polja z vrsto interakcijskih t možnosti. Samoorganizacija se organsko pojavlja, če improvizator dopušča razvoj 3 kompleksnosti in ne forsira akcije. Naključno gibanje se transformira v pomen | "c