; Poštnina plačana v gotovini. *M?i f.;' an.»j;t .1 -«nJb .»vsiinMS LIST SLOVENSKEGA NARODNEGA GLEDALIŠČA V LJUBLJANI •HnsO .8 .ife n'jf)iiO .G uv^Svoha^ .3 ■».BrofSflA .1 »BnaisnufO -S r-:i< iiiiiiiji;/! ,M \_la Jiaavi. .8 uašoiojf .J' v>/QriBČI .8 \hduA J ilajfuilfe .8 BU^OB. f . 'f isvoIisrfiS ,Y iMiunejfMKj ,ov! I............ .... Hbui firoaaiir .»tel 1947 — 1948 žnte^od iMvttma .odi /t .............. odaIY jqal8 .......... v 5idij ,oyb*I ............. M7filab j /i*! . ^......... 59f#Isb iguiG jr»/n[f)h iiiaiT *#9Š tvtT :voj(in<]iiJI .H .................................................. tu ji? tif-rliM .ž .................................................... b«;»x »ii*iT IjoiBH iii iaoiio ,'KtoS .iavslaib .iiiBinoM Bsli .1 ;e to pa se še bogato stopnjuje, če imaš kot avtor srečo, da , i*v 1 Svoje delo novi režijski in scenični zamisli. Ista je glasba, isti fAg • 1s^i aParat. pa vendar zaživi v delu nekaj novega: isto odrsko i!v talJanie . e pogledano z drugimi očmi in drugače zajeto! Za avtorja W P^ru ni važno, da bi iskal, kaj je »boljše«, »bolj operno«: s°dobno« ali karkoli temu podobnega. Ne, nova uprizoritev ' C°r vli('nje: vedno isto, a vendar drugačno, za vsakogar novo. ^ 1)'V ena^i meri hvaležen i lanskim i letošnjim izvajalcem |f Jlh delo, ki za moje nadaljnje delo pomeni izredno mnogo. iii ... Sfi ¥ * (' j Z jst 0voi'i se o krizi opere kot oblike. Jaz v to krizo ne verjamem, i;^? uPravičenosto bi lahko govorili o krizi simfonije: sodobna 'Veževa ali Honnegerjeva simfonija je bistveno drugačna od e a^* Čajkovskega, pobila je novo, današnjemu čustvovanju i’ ^Uttevanju glasbe ustrezajoče lice. Zato pa je še vedno simfonija. ' b0t ohlti!llko isto veJja tuc*i za opero: po mojem prepričanju opera f _a ni niti zastarela niti nesodobna, zato ne more biti v krizi, je, verjetno, mnogo teže najti v operni tvorbi sodoben in — 97 - realnemu življenju ustrezajoč stil oblikovanja, kol pa na pr. v simfonični glasbi. Dokaz za to vidim v dejstvu, da je nastalo po drugi vojni zelo malo res kvalitetnih opernih del, ki bi se v glasbenem svetu uveljavila (poleg Prokofjeve opere »Vojna in mir« in Brite-nove »Peter Grimes« bi težko našel še kaj enako vrednega v svetovni literaturi), pa tudi med obema vojnama je bila operna produkcija razmeroma šibka, in zelo malo del je pokazalo življenjsko sposobnost. Vzrok pa nikakor ni v krizi opere, temveč v začasnem zastoju opernega ustvarjanja. Za današnjega komponista je izredno težko, pisati opero, ko se je pa življenje v poslednjih tridesetih letih tako korenito izpre-menilo: danes živimo, čustvujemo drugače kot pred tridesetimi leti. danes imamo druge poglede, druge cilje, nov način doživljanja in drugačno miselnost ter nazore. Razumljivo je in drugače biti ne more. da v nekem oziru operna stvaritev, ki je za njo nujen neki časovni razmak od dogajanja, težko sledi razvoju. Za to treba časa. ustalitve. V tem momentu, se mi zdi, moramo iskati edini razlog za začasni zastoj v operni tvor-nosti. pa še daleč nobene krize«! In zelo verjetno se bo operna stvaritev v bodočnosti, morda kmalu bogato razmahnila, ko bodo izpolnjeni za to. vsi pogoji in ko se bo mogla verne je nasloniti na stvarnost. To je danes uspelo edino sovjetskim komponistom, ki so v zadnjem času širokopotezno in sveže zaorali brazde in napisali celo vrsto novih oper. obravnavajoč teme iz Domovinske vojne in sodobne stvarnosti. Njihov napor in polet bosta nedvomno tudi pot naše operne tvorbe oplemenitila. * * Vojnovičev »Ekvinokcij« je vsekakor med našimi najmočnejšimi dramskimi deli. poleg tega pa za komponista še nenavadno privlačen: doslej je bil že petim skladateljem za operno snov, trije drugi pa so za dramo napisali odrsko glasbo (zlasti »Intermezzo). Vsa zgodba je zgrajena na dveh značilnih momentih, na problemu izseljencev in na mračnem, ekvinokcijonalnem viharju, ki s svojo težino ' naravi in ljudeh daje dejanju osnoVni ton. Ljubezen, ki je v neštetih varijacijah in zapletljajih skoraj edina snov velike večine drugih oper. je tu le stranskega pomena. • Skopa kraška zemlja ni mogla rediti svojih otrok. Trumoma so odhajali preko morja, da prigarajo sebi bedno eksistenco ter zgodnji grob, svojim izkoriščevalcem pa bogastvo. Le redki, dovolj brezobzirni in brezvestni so se dokopali do krvavega zlata. I — 98 — L. Korošec kol slepi Vlaho Foto: S. Zulokui' V ospredju Vojnovičeve drame je usoda dveh ljudi, ki sla se rodila v istih pogojili, a ju je življenje različno izoblikovalo: Nika in Jele. Niko je cinično zavrgel Jelo in svojega otroka, odšel v Ameriko in si s tem — eden od redkih — nagradil veliko imetje. Pri tem je brezobzirno izžemal tudi lastne rojake, ki so se mučili in umirali po njegovih rudnikih. Po dolgih letih se vrne domov, brutalen, ciničen bahač. Porogljivo odbije frpinko Jelo. svojo nekdanjo ljubico. ki živi in trpi samo za svojega sina. Ob vrhuncu konflikta, ki se mora tragično končati, pribuči silni ekvinokcij, in prav ta paralela med viharjem v naravi in razpletom dejanja vzbuja posebno, silno dramatiko vse drame. Pri pisanju libreta, ki se v mnogočem razlikuje od drame Iva Vojnoviča, sem težil predvsem za tem. da bi |>oda! socialni položaj revnega dalmatinskega kraja, njegovih prebivalcev in v ta okvir vkomponirano zgodbo čim verneje in današnjemu člaveku ter življenju razumljivo ter blizu. Ob koncu bi rad izrekel svojo najtopljejšo zahvalo vsem ustvarjalcem in izvajalcem za njihov požrtvovalni trud ob novi izvedbi mojega dela! Marjan Kozina. - 99 »EKVINOKCIJ« Vsebina: Dejanje se godi okoli leta 1860, v majhnem pristanišču blizu Dubrovnika. Anica, hči bivšega kapitana Frana, skriva pred očetom svojo ljubezen do siromašnega ladjedelca Iva. Njen oče je lakomne in tiranske nravi, zato dekle v njegovi hiši hudo trpi. Tedaj se vrne iz Amerike bogati kapitanov znanec Niko. kateremu sklene Frano prodati svojo hčer za ženo. V mračnem razpoloženju Ivove duše, ki ga še stopnjuje bližajoči se viharni ekvinokcij, vstajajo slutnje grozeče nevarnosti. Ivova mati Jela je skromna ženica, ki se je vse življenje pehala, da bi sina vzredila, in Ivo, ki očeta nikoli ni poznal, ji je zato srčno hvaležen. Ob hrupnem prihodu Ameri-kanca pa se tudi doslej mirna Jela strese. Jela spozna v njem tatu svoje mladostne Sreče in se prestrašena umakne. Ivu povedo, da kapitan Frano predstavlja Amerikanca kot svojega zeta. V jezi zagrabi za sekiro, ki mu jo pa mati odločno izvije iz rok. Zakaj se je le Jela toliko razburila? Drugo dejanje se godi v Franovi liiši. Anica je obupana zaradi usode, ki jo čaka. Očetu prizna, da ljubi Iva in ga roti. naj je ne sili v zakon z Nikom. Frano jo sirovo pahne po tleh in hoče vsekakor uveljaviti svojo voljo. Ko vstopi Niko, je Frano na obe strani sladak, da bi pregovoril hčer in pridobil zeta. Končno pusti Nika z Anico na samem. Anica se Niku strahoma izmika, dokler je ne reši vstopivša Jela. Niko Jele ne pozna več. Ko mu pa prikliče v spomin mladost, spozna v zgarani ženi svoje nekdanje dekle, ki jo je prevaral in odšel v Ameriko. Jela zahteva od njega poroko, a on jo zasmehljivo zavrne, češ da bo vendar rajši vzel mlado Anico. Jela ga roti, naj vsaj vrne pošteno ime svojemu sinu, a Niko se tudi sedaj ne vda. Kaj ga to briga, če je imela in s kom je imela otroka. Jela spozna vso brezdanjo podlost tega človeka! in mu zagrozi: »Čuvaj se me. Nikola Marinovič! Tvoje življenje je v roki božji in v moji!« V tretjem dejanju divja ekvinokcijalni vihar. Ivo je sam doma-Sredi viharja stopi v hišo Jela. Ivo začuti, da mu mati nekaj skriva-Ali ni upanja, da bo Anica kdaj njegova? Ne Tvo vzkipi in bi najrajši zdrobil svojega tekmeca. V tem se začuje glas od zunaj-Vstopi Niko, ki pride prosit Iva, naj bi mu pomagal rešiti brod v viharju. Ivo vidi, da je Niko sam, zato brž dozori v njem sklep-Pošlje Nika naprej, sam pa vzame orodje in sekiro, da bi šel za — 100 — njim. Tedaj ga ustavi mati, ki je spregledala sinovo namero. Ker Sa drugače ne inore pregovoriti, mu razodene svojo življenjsko zgodbo in prizna, da je 011 sam Nikov sin. Skrušeni Ivo jo vpraša: Zakaj si mi vse to povedala?« — »Hotel si ubiti očeta!« V četrtem dejanju se odpravljajo izseljenci, ki jih je nabral brezvestni Niko, na pot v Ameriko. Z njimi hoče tudi Ivo z materjo. Anica, ki je prisiljena vzeti Nika, se pride obupana poslovit. Ko vstopi Ivo še v cerkev, spozna Anica, kaj bi ji bila večna ločitev od njega, in se odloči, pobegniti z njim. Jela ji da svoj vozni listek in jo pošlje za njim. Niko pride iskat Anico in se posmehljivo nasmehne Jeli, češ, kdaj se bodo izpolnile njene grožnje? Jela mu pokaže svoje maščevanje: Anico na ladji v Ivovem objemu. Razjarjeni Niko zagrozi, da bo dal Iva v prvem pristanišču aretirati. Kljub temu, da ga Jelai roti, naj prizanese svojemu sinu, se Niko ne da omehčati. »Je to tvoja zadnja beseda?« »Zadnja!« »I11 moja ludi!« sklene Jela, izdere nagrobni križ in ubije z njim Nika. Frano najde mrtveca in začne pobesnelo zvoniti, da se zbero ljudje. Pred njimi obtoži Jelo umora, zahtevajoč, naj jo kamenjajo. Jela se izpove ljudstvu, kako je postala ubijalka. Slepi Vlaho zaključi, da je podleža pravično kaznovala. Ko pa jo vpraša, ali bi mogla s taistimi rokami še kdaj objeti svojega sina, zmaje Jela z glavo: »Ne.« — »Tvoja beseda — tvoja sodba!« sklene Vlaho. Z ladje se oglasi poslednji Ivov pozdrav materi, Jela stopi nekaj korakov za njim -— in se zgrudi mrtva. ZANIMIVOSTI Štirideset let bolgarske opere. L. 1907. so bili postavljeni v Sofiji prvi temelji za Narodno gledališče. Od priliki te obletnice je sofijsko Narodno gledališče izdalo publikacijo »Štirideset let bolgarske opere«, v kateri je prikazan splošni razvoj bolgarskega opernega življenja in Narodnega gledališča. Sezono 1947'48 so proglasili za jubilejno sezono, v kateri bo več opernih pevcev slavilo petindvajsetletnico svojega umetniškega delovanja. Glavna proslava pa bo ob priliki uprizoritve bolgarske opere »Momčil« Ljubomir a Pipkova v režiji M. Hadžiiniševa. Premiera te opere bo v teku tega meseca. Ob tridesetletnici Sovjetske Zveze je praški Narodni divadlo Uprizoril Musorgskega opero Hovanščina«. ki so jo na tem odrti prvič uprizorili. '^Makedonska narodna opera v Skopljn je v letošnji sezoni upri /orila Mascagnijevo »Cavallerio rustieanosv v mesecu januarja pa im tiprizorila' HotnieavaRove »Gluiriače«, lei jih’bo kot gost zrežiral režiser IjubljanskbiOpere Hinko Leskovšek. 1 1 Sarajevska Opera je v ttovi! šazorii uprizorila Gotovčevega »Era, / onega sveta : ). ” *■ * Reška opera je Jetos uprizorila Verdijevo ; Travi ato v .iu Rossinijevega »Seviljskega: brivca*:. Verdijevo »Traviato« je uprizorila tudi novoorganizirana opera v Novem Sadu. Splitska opera je v novi sezoni uprizorila Ilatzejevo opero, Adel in Mara . .um?? ameiovn t>8»afisnq ip.ex.o -Genovefa-,., ki jo bo v kratkem uprizorila, štokholmska opera. ............,,, Čajkovskega »Evgenija Onjegina« bo letbs uprizorila operfv »slod \oysbi ineo!qe noseah«! »i y ■ -idu! in^Isoiq OK.ftt ^t 000938 .as&fabofa ui ..moiJ Angleški komponist James Britten, čigar opero /tjel^ Li^r^tig^j-jcj munodoij »ližmoM« ;»vjqo djieiaalod j/ih 3 prignan, jem nastopu (jugoslovanske skupine, • — »mbreškat z otoka Korčule o kateri pravi, da jc bil njen ples z navdušenjem pozdravl jen.