Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2010-1/127 ZAKLJUČNO POROČILO O REZULTATIH RAZISKOVALNEGA PROJEKTA A. PODATKI O RAZISKOVALNEM PROJEKTU 1. Osnovni podatki o raziskovalnem projektu Šifra projekta J7-9792 Naslov projekta Metodološki vidiki raziskovanja kognitivnih procesov-učenje in odločanje Vodja projekta 9559 Andrej Ule Tip projekta J Temeljni projekt Obseg raziskovalnih ur 4.050 Cenovni razred A Trajanje projekta 01.2007 - 12.2009 Nosilna raziskovalna organizacija 581 Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta Raziskovalne organizacije - soizvajalke 106 Institut "Jožef Stefan" 312 Univerzitetni klinični center Ljubljana 588 Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta Družbeno- ekonomski cilj 13. Splošni napredek znanja - RiR financiran iz drugih virov (ne iz splošnih univerzitetnih fondov - SUF) 2. Sofinancerji1 1. Naziv Naslov 2. Naziv Naslov 3. Naziv Naslov B. REZULTATI IN DOSEŽKI RAZISKOVALNEGA PROJEKTA 3. Poročilo o realizaciji programa raziskovalnega projekta2 V treh letih dela na projektu smo se držali osnovnih okvirov in zastavljenih ciljev projekta. Projekt je imel štiri osnovne sestavine: komparativne analize poglavitnih pristopov k raziskovanju odločanja in učenja (pristopi računalništva in umetne inteligence, nevroznanosti, psihologije, filozofije in fenomenološki pristopi), refleksija metodoloških prijemov, sinteza raziskovalnih rezultatov v kolektivnem interdisciplinarnem raziskovanju ter analizo lastnega raziskovalnega procesa, predvsem iskanje pomembnih skupnih odločitev in doseganj skupnih spoznanj. Pri tem smo se okvirno držali predvidenega načrta dela v treh letih. - v prvem letu dela na projektu smo opravili raziskave učenja in odločanja z vidika posameznih temeljnih znanstvenih disciplin, ki sodijo v polje kognitivnih raziskav in z vidika različnih raziskovalnih paradigem. Analizirali smo poglavitne metodološke pristope v raziskovanju kolaborativne kognicije (kognitivna etnografija, računalniško modeliranje, prvo-osebno raziskovanje, skupinska dinamika). Imeli smo več tematskih srečanj članov skupine in sicer o družbeno porazdeljeni kogniciji, o U-teoriji odločanja, o strojnem učenju in o učenju in pridobivanju znanja. - v tem okviru smo razvili model prehoda iz implicitnega znanja v eksplicitno znanje posamneznika ali skupine v procesu odločanja. Postavili smo hipotezo o ključni vlogi skupnih pravil racionalnosti v praktičnem sklepanju in o pomenu »energetiziranju« razmišljanja, vrednotenja in čustvovanja v procesu odločanja. Energetiziranje predstavlja omogoča prehod od sprejetih izbir k udejanjenju odločitve. - izvedena je bila serija kolaborativnih srečanj, kjer so se z interdisiciplinarne perspektive raziskovali skupinski kognitivni pojavi - v drugem letu dela na projektu smo dalje razvijali in preverjali hipotezo o strukturnih podobnostih v delovanju posameznih segmentov človeških možganov in v kolektivnem odločanju skupin, ki skušajo realizirati določene (predvsem kognitivne) skupne cilje. Oprli smo se na raziskave individualnih in kolektivnih blokad odločanja ter na raziskovanje povezav kognitivnih in emocionalnih procesov v procesu odločanja. - raziskovanje dejavnikov energetiziranja kognitivnih procesov v odločanju nas je privedlo do več ključnih dejavnikov energetiziranja, npr. emocije, potrebe in želje, predvidevanja o koristnosti (zaželenosti) odločitev, raven in intenzivnost razprav/in ali notranjih dialogov pri akterjih odločanja. Ugotovili smo da se ti procesi v človeških možganih dogajajo na paralelno-porazdeljen način, ki pa je dostopen učenju iz izkušenj, ne pa toliko načrtnim algoritemskim procesom. - na podlagi primerjalnih analiz različnih blokad in zagat v odločanju kot tudi prebojev teh ovir (sem je sodila tudi analiza naših lastnih kolektivnih kognitivnih procesov) smo ugotavljali, da izkustveno učenje vzpostavlja tako v posameznikih kot v skupinah implicitne vzorce paralelno porazdeljenega povezovanja kognitivnih, konativnih in emotivnih procesov, ki kognitivne akterje bolj ali manj zavestno usmerjajo v razreševanju njihovih odločitvenih situacij. - v zadnjem letu dela na projektu smo se posvetili integracijo ugotovitev in zasnutku interdisciplinarne raziskovalne paradigme, ki združuje in nadgrajuje partikularne raziskovalne pristope v raziskovanju kolaborativnega učenja in odločanja. Jedro te raziskovalne paradigme predstavlja kontekstualiziranja odločanja (in kolaborativnega učenja) in raziskovanje dejavnikov energetiziranja odločanja v različnih (individualnih ali socialnih) odločitvenih situacijah. - tezo o kontekstualiziranju odločanja smo navezali na širšo teoretsko perspektivo »situacijske« ali »otelešene« kognicije v kogniitivni znanosti. Kontekst odločanja smo opredelili kot delno individualni, delno socialni konstrukt, predstavlja pa sestavino »implicitnega znanja« akterjev odločanja, ki omejuje in delno usmerja občutke, presoje in vrednotenje akterjev glede odločitvene situacije. V posebnem razlikujemo med kontekstom potrjevanja odločitve in kontekstom ustvarjanja odločitve. Sodelavci pri projektu so se posvetili različnim oblikam kontekstualiziranja odločanja (čustveno- afektivnemu, interpretativnemu, nevro-kognitivnemu, hevrističnemu, skupinskemu kontekstualiziranju). - upoštevanje različnih kontekstov odločanja se je izkazalo za nujno sestavino kolaborativnih procesov, predvsem kolaborativnega učenja in raziskovanja. Nakazuje se potreba po natančnejšem povezovanju konekcionističnega in algoritemskega pristopa k modeliranju procesov odločanja od nevro-kognicijske ravni do intersubjektivnih povezav v skupinskem odločanju. Drug pomemben zaključek projekta je, da moramo raziskovati odločanje v naravnem okolju in ne le kot formalni postopek izbire med alternativami. Sem sodi raziskovanje naravnega odločanja, upoštevanje intutivnih odločitev (odločitev na prvi pogled) in uvedba prvoosebnega (fenomenološkega) pristopa. - navedene ugotovitve temeljijo tako na študiju primerov, računalniških in formalnih modelih odločanja in učenja kot tudi na samoopazovanju, tj. na analizi lastnega kolaborativnega raziskovalnega dela. 4. Ocena stopnje realizacije zastavljenih raziskovalnih ciljev3 V prvem letu dela je bila uspešnoizvedena komparativna analiza teoretskih in metodoloških pristopov, čeprav smo jo nadaljevali tudi v drugo leto dela. To analizo smo uspešno vključili v teoretsko refleksijo poglavitnih metodoloških pristopov k fenomenom odločanja in kolaborativnega učenja. Relevantne rezultate smo predstavili na raznih znanstvenih posvetovanjih (npr. na letnih mednarodnih konferencah o kognitivni znanosti na IJS, na ) in znanstvenih sestavkih (npr. v okviru vsakoletne mednarodne konference o kognitivni znanosti na IJS), aplicirali pa smo jih tudi v delu s študenti in pri pripravi interdisciplinarnega podiplomskega študija kognitivne znanosti na UL. Skozi poglobljena tematska srečanja članov projekta smo postopoma oblikovali sintezo posameznih ugotovitev in uvidov. Poglavitne rezultate smo predstavili predvsem v knjigi »Konteksti odločanja« (2009) in v tematski številki mednarodne revije INDECS, posvečeni problematiki odločanja (INDECS, 7/2, 2009). Preostaja nam še sistematična vključitev poglavitnih teoretsko-metodoloških domnev (npr. domneva o kontekstualno specifičnih dejavnikih energetiziranja kognitivnih procesov v kolektivnem odločanju in o določenem paralelizmu med kolektivnimi kognitivnimi procesi in nevralnimi procesi pri preseganju blokad v odločanju) v teoretska refleksijo lastnega raziskovalnega dela. O tem smo poročali v obeh navedenih sintetičnih publikacijah, delno pa bomo o tem pisali v svojih znanstvenih publikacijah, ki jih še pripravljamo v tem letu, npr. v sestavku: U. Kordeš, S. Tancig, Approaches to interdisciplinary collaborative research, ki bo izšel v zborniku K. H. Miller (ed.), Modern RISC-Societies: Towards a New Paradigm for Societal Evolution. Wisdom, Vienna, april 2010. 5. Utemeljitev morebitnih sprememb programa raziskovalnega projekta4 6. Najpomembnejši znanstveni rezultati projektne skupine5 Znanstveni rezultat 1. Naslov SLO ULE, A.. Circles of analysis: Essays on logic, mind and knowledge, (Philosophie im Kontext, 10). ANG ULE, A.. Circles of analysis: Essays on logic, mind and knowledge, (Philosophie im Kontext, 10). Opis SLO Pet oglavij o individualnih in kolektivnih kognitivnih procesih: Consciousness as process and experiental dimension, Wittgenstein, thought and machine, Rationality and ethical principles in practical reasoning, Knowledge attributed to collectives, Implicit and explicit knowledge of individuals and groups. Five chapters on individual and collective cognitive processes: Consciousness as process and experiental dimension, ANG Wittgenstein, thought and machine, Rationality and ethical principles in practical reasoning, Knowledge attributed to collectives, Implicit and explicit knowledge of individuals and groups. Objavljeno v Berlin: Lit; London: Global [distributor], cop. 2008. 327 str. ISBN 978-3- 8258-1234-8. Tipologija 2.01 Znanstvena monografija COBISS.SI-ID 36606818 2. Naslov SLO Članek MARKIČ, O.: Filozofija v kognitivni znanosti ANG The article MARKIČ, O.: Filozofija v kognitivni znanosti Opis SLO Članek obravnava filozofska vprašanja v kognitivni znanosti. Najprej predstavi tri temeljne pristope (klasično računalniško modeliranje, konekcionizem in otelešena kognicija), posebej se posveti vprašanju odločanja in svobodne volje. Avtorica opozarja na prehitre sklepe o iluziji svobodne volje in moralne odgovornosti, ki izhajajo iz nekaterih nevroznanstvenih ugotovitev. ANG The paper discusses philosophical questions within the scope of cognitive science. First, three basic approaches are introduced (classical computer modelling, connectionism, embodied cognition), especially the decision- making and free will problematics are critically reconsidered. The author warns against inferences about free will and moral responsibility that are often hastily drawn from neuroscience findings. Objavljeno v Družboslovne razprave, dec. 2008, letn. 24, št. 59, str. 85-98. Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek COBISS.SI-ID 38115170 3. Naslov SLO Monografija: ZEROVNIK, Eva (ur.), MARKIČ, Olga (ur.), ULE, Andrej (ur.). Philosophical insights about modern science ANG The monography: ŽEROVNIK, Eva (ed.), MARKIČ, Olga (ed.), ULE, Andrej (ed.). Philosophical insights about modern science. Prispevki članov projektne skupine: Opis SLO Ule, A.: Science on the Path towards New Horizons and Beyond (IX-XXXI) [COBISS.SI-ID 40198242] Pirtošek, Z.: The Concept of Free Will Entering the Field of Neurological Sciences (125-134) [COBISS.SI-ID 26256857] Markič, O. : Neuroscience and the Image of the Mind (135-144) [COBISS.SI- ID 40657506] Kordeš, U.: How to Research Experience? (191-208) [COBISS.SI-ID 8022345 ANG The articles of the members of the project team: Ule, A.: Science on the Path towards New Horizons and Beyond (IX-XXXI) [COBISS.SI-ID 40198242] Pirtošek, Z.: The Concept of Free Will Entering the Field of Neurological Sciences (125-134) [COBISS.SI-ID 26256857] Markič, O. : Neuroscience and the Image of the Mind (135-144) [COBISS.SI- ID 40657506] Kordeš, U.: How to Research Experience? (191-208) [COBISS.SI-ID 8022345 Objavljeno v New York: Nova Science Publishers, cop. 2009. XXXI, 321 str., ilustr. ISBN 978-1-60741-373-8. ISBN 1-60741-373-6 Tipologija 2.01 Znanstvena monografija COBISS.SI-ID 22774311 4. Naslov SLO Prispevki v: Interdisciplinary Description of Complex Systems. U. Kordeš je bil tudi sourednik te številke. ANG The papers in: Interdisciplinary Description of Complex Systems. U. Kordeš was also a co-editor of the given issue. Prispevki članov skupine Opis SLO Bohanec, M.: Decision Making: Computer-Science and Information- Technology Viewpoint ( 22-37) Pirtošek, Z., Georgiev, D., Gregorič-Kramberger, M: Decision Making and the Brain: Neurologist View (38-53) Markič, O.: Rationality and Emotions in Decision Making (54-64) Kordeš, U: The Phenomenology of Decision Making (65-77) Ule, A.: Collective Decision Making as the Actualization of Decision Potential (90-105)] Tancig, S.: Experts Team Decision-Making and Problem Solving: Development and Learning (106-116). The contributions of the team membesr: ANG Bohanec, M.: Decision Making: Computer-Science and Information- Technology Viewpoint ( 22-37) Pirtošek, Z., Georgiev, D., Gregorič-Kramberger, M: Decision Making and the Brain: Neurologist View (38-53) Markič, O.: Rationality and Emotions in Decision Making (54-64) Kordeš, U: The Phenomenology of Decision Making (65-77) Ule, A.: Collective Decision Making as the Actualization of Decision Potential (90-105) Tancig, S.: Experts Team Decision-Making and Problem Solving: Development and Learning (106-116). Objavljeno v Interdiscip. descr. complex syst. (Tisak), 2009, letn. 7, št. 2, str. [90]-105. Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek COBISS.SI-ID 6480201 5. Naslov SLO ULE, A., MARKIČ, O, KORDEŠ, U. Konteksti odločanja. ANG ULE, A., MARKIČ, O, KORDEŠ, U. (eds.). Konteksti odločanja (Contexts of Decision Making). Opis SLO Knjiga vsebuje poglavja: Ule, A.: Konteksti odločanja. (6-16) Ule, A.: Skupinsko odločanje, racionalnost in odločitveni potenciali (135-160) Markič, O.: Odločanje : racionalnost in čustva. (17-33) Kordeš, U.: Fenomenologija odločanja (34-52) Pirtošek, Z., Georgiev, D.: Procesi odločanja, svobodna volja in možgani. (53-72) Bohanec, M.: Odločanje v računalništvu in informatiki. (73-93) Bohanec, M., Kordeš, U.: Dimenzije odločanja. (161-170) Tancig, S.: Kognitivni procesi in konteksti strokovnega odločanja. (94-110) ANG The book comprises the chapters on decision making, regarding the dynamics of decision making in the dependeny on situation contexts. Objavljeno v Maribor: Aristej, 2009. 179 str., ilustr. ISBN 978-961-220-073-2 Tipologija 2.01 Znanstvena monografija COBISS.SI-ID 64072193 7. Najpomembnejši družbeno-ekonomsko relevantni rezultati projektne skupine6 Družbeno-ekonomsko relevantni rezultat 1. Naslov SLO Kognitivna znanost v Ljubljani: možnosti za študij in raziskovalno delo ANG Cognitive science in Ljubljana: Possibilities of the study and research. Opis SLO Delo vsebuje informacijo o raziskavah s tega področja v Ljubljani in o tovrstnem študiju v Ljubljani. Navaja osnovne podatke o "interdisciplinarny joint study" kognitivne znanosti na UL. Pri pripravi te knjige so sodelovali tudi vsi člani projektne skupine. ANG The book offers the information on study and research in the field of cognitive science in Ljubljana. It gives necessary information on the interdisciplinary joint study of cognitive science at the Ljubljana University. All members of the research group collaborated in the preparation of the booklet. Šifra D.10 Pedagoško delo Objavljeno v 234638592 Tipologija 2.02 Strokovna monografija COBISS.SI-ID 234638592 2. Naslov SLO Priprava interdisciplinarnega magistrskega študijskega programa Kognitivna znanost na Univerzi v Ljubljani. ANG Preparation of the Bologna-shaped interdisciplinary Masters study of cognitive science at the University of Ljubljana. Opis SLO Cilj študija je izšolati a) raziskovalce na področju kognitivne znanosti kot samostojne vede, b) strokovnjake, sposobne povezovati različna raziskovalna področja v interdisciplinarnih projektih, in c) strokovnjake, ki so sposobni sintetizirati dognanja kognitivne znanosti ter jih aplicirati na različnih področjih (npr. v kolaborativem učenju). ANG The aim of the study is the education of a) scholars in the field of cognitive science as the autonomous science, b) sholars who can connect different fields of research in interdisciplinary projects, and c) sholars who can synthesize findings in cognitive science and apply them to different fields (e.g. in collaborative teaching). Šifra D.02 Ustanovitev raziskovalnega centra, laboratorija, študija, društva Objavljeno v KORDEŠ, Urban, MARKIC, Olga, ULE, Andrej, TANCIG, Simona, BRATKO, Ivan, SADIKOV, Aleksander, PIRTOŠEK, Zvezdan, ŠUPUT, Dušan. Predlog skupnega interdisciplinarnega drugostopenjskega študijskega programa kognitivna znanost : končno poročilo pripravljalne skupine. V Ljubljani: Univerza, 2009. 1 zv. (loč. pag.), tabele. in internetna stran: www.pef.uni-lj.si/kognitivna Tipologija 2.15 Izvedensko mnenje, arbitražna odločba COBISS.SI-ID 7785801 3. Naslov SLO Vabljeno predavanje S. Tancig in U. Kordeša na RISC Workshopu v organizaciji Univerze v Ljubljani, ki je bilo 11. januarja l. 2008 v Ljubljani. ANG Invited lecture of S. Tancig and U. Kordeš at the RISC Workshop organized by the University of Ljubljana held at 11th of January 2008 in Ljubljana. Opis SLO Avtorja sta predstavila poglavitna načela in nekaj praktičnih pravil interdisciplinarnega kolaborativnega raziskovanja (in učenja). Kolaborativno raziskovanje razlikujeta od cooperativnega, interdisciplinarnega ali transdisciplinarnega raziskovanja. Izpostavila sta ključne kritične zahteve za kolaborativno raziskovanje in učenje kot tudi nekatere strategije za zagotavljanje optimalnega okolja in računalniško podporo. ANG The authors present the basic principles and some practical rules of interdisciplinary collaborative research (and teaching). Collaborative research is distinguished from cooperative, interdisciplinary or transdisciplinary research. The authors point out the key critical demands for collaborative research and teaching and certain strategies for establishing optimal environment and computer support. Šifra B.04 Vabljeno predavanje Objavljeno v Predavanje bo izšlo aprila 2010 v zborniku K. H. Miller (ed.), Modern RISC- Societies: Towards a New Paradigm for Societal Evolution. Wisdom, Vienna, april 2010. Tipologija 1.12 Objavljeni povzetek znanstvenega prispevka na konferenci COBISS.SI-ID 7299657 4. Naslov SLO Soorganizacija medn. konference Kognitivna znanost (Ljubljana, 13.-17. oktober 2008) ANG Co-organization of the intern. conference Cognitive science (Ljubljana, 13th - 17th October 2008). Predstavljeno je bilo delo skupine in analiziran proces koraborativnega učenja in odločanja. Člani skupine so sodelovali z naslednjimi referati: Opis SLO Bohanec, M.: Učenje in odločanje : analiza definicij osnovnih konceptov v Wikipedii z metodo analize besedil in omrežij. (305-308) Kordeš, U.: "Metoda" raziskovanja izkustva. (317-319) Markič, O.: Poljudna psihologija, empatija in problem drugih umov. (320-22) Tancig, S.: Razvoj empatije, teorije uma in metareprezentacije : interdisciplinarni pogledi. (353-357) The work of the team was presented and the process of collaborative teaching and decision making was analyzed. Team members cooperated with the following papers: ANG Bohanec, M.: Učenje in odločanje : analiza definicij osnovnih konceptov v Wikipedii z metodo analize besedil in omrežij. (305-308) Kordeš, U.: "Metoda" raziskovanja izkustva. (317-319) Markič, O.: Poljudna psihologija, empatija in problem drugih umov. (320-22) Tancig, S.: Razvoj empatije, teorije uma in metareprezentacije : interdisciplinarni pogledi. (353-357) Šifra B.01 Organizator znanstvenega srečanja Objavljeno v Objavljeno v^ BOHANEC, Marko (ur.), GAMS, Matjaž (ur.), KORDEŠ, Urban (ur.), MARKIČ, Olga (ur.) et al. Zbornik 11. mednarodne multikonference Informacijska družba - IS 2008, 13.-17. oktober 2008 : zvezek A : volume A, (Informacijska družba). Ljubljana: Institut "Jožef Stefan", 2008, 396 str. Tipologija 2.31 Zbornik recenziranih znanstvenih prispevkov na mednarodni ali tuji konferenci COBISS.SI-ID 241519872 5. Naslov SLO Soorganizacija konference Kognitivna znanost v sklopu mednarodne multikonference "Informacijska družba 2009" Ljubljana, 12.-16. oktober 2009 ANG Co-organization of the intern. conference Cognitive science (Ljubljana, 12th - 16th October 2009). Glavna tema konference je bilo odločanje kot kognitivni proces. Člani skupine so sodelovali z naslednjimi referati: Opis SLO Pirtošek, Z.: Demenca. Razpad uma in pogrez v blagodejno pozabo. (323-4) Markič, O.: Racionalno odločanje in čustva. (325-328) Kordeš, U.: Fenomenologija odločanja. (329-331) Tancig, S.: Osebnostni in kontekstni dejavniki ter paradigme odločanja. (342-5) Ule, A.: Skupinsko odločanje kot aktualiziranje delovanjskih potencialov (346-9) Bohanec, M: Računalnik in odločanje: Odločitveni modeli in sistemi za podporo pri odločanju (350-353) The main theme was decision making as a cognitive process. Team members cooperated with the following papers: ANG Pirtošek, Z.: Demenca. Razpad uma in pogrez v blagodejno pozabo. (323-4) Markič, O.: Racionalno odločanje in čustva. (325-328) Kordeš, U.: Fenomenologija odločanja. (329-331) Tancig, S.: Osebnostni in kontekstni dejavniki ter paradigme odločanja. (342-5) Ule, A.: Skupinsko odločanje kot aktualiziranje delovanjskih potencialov (346-9) Bohanec, M: Računalnik in odločanje: Odločitveni modeli in sistemi za podporo pri odločanju (350-353) Šifra B.01 Organizator znanstvenega srečanja Objavljeno v BOHANEC, Marko (ur.), KORDEŠ, Urban (ur.), MARKIČ, Olga (ur.), GAMS, Andrej (ur.) et al. Zbornik 12. mednarodne multikonference Informacijska družba - IS 2009, 12.-16. oktober 2009. Ljubljana: Institut Jožef Stefan, 2009. X, 485 str., ilustr. ISBN 978-961-264-010-1 Tipologija 2.31 Zbornik recenziranih znanstvenih prispevkov na mednarodni ali tuji konferenci COBISS.SI-ID 247787264 8. Drugi pomembni rezultati projetne skupine7 9. Pomen raziskovalnih rezultatov projektne skupine8 9.1. Pomen za razvoj znanosti9 SLO_ Pomen projekta je bil v prvi vrsti pospeševanje interdisciplinarnega raziskovanja med disciplinami, ki sodijo v polje kognitivnih znanosti, pa tudi drugih izrazito interdisciplinarnih raziskovalnih polj. Pričakujemo razvitje natančnejših konceptov kolektivne kognicije in razlike implicitna/eksplicitna kognicija, povezovanje intelektualnih in kognitivnih vidikov kognicije, integriranje prvo-osebnih in tretje-osebnih vidikov raziskovanja in nadaljnji razvoj računalniškega modela individualnega ter kolektivnega odločanja. Raziskave na posameznih področjih omogočajo nova znanstvena spoznanja na naslednjih področjih: psihologiji (kognitivna psihologija, razvojna psihologija), v filozofiji (razvoj kolektivnih konceptov znanja v epistemologiji, razumevanje problema svobodne volje v povezavi s procesom odločanja, značilnosti fenomenološkega raziskovanja ) in v nevropsihologiji (klinične raziskave psihogenih motenj gibov). ANG The main importance of the project at hand lies in the pomotion of interdisciplinary research in scientific disciplines in the field of cognitive sciences as well as in explicitly interdisciplinary research fields. We expect to see the development of more exact concepts of collective cognition and of differences between implicit and explicit cognition, the connection of intellectual and cognitive aspects of cognition, the integration of first- and third-order aspects of research and further development of the computer model of individual and collective decision making. The research conducted in individual fields will enable new scientific findings in the following fields: psychology (cognitive psychology, developmental psychology), philosophy (development of collective concepts of knowledge in epistemology, development of free will in connection with the process of decision making, characteristics of phenomenological research) and in neuropsychology (clinical research of psychogenic movement disorders). 9.2. Pomen za razvoj Slovenije10 SLO_ Razvoj - nterdisciplinarnega dialoga med humanističnimi, družboslovnimi, naravoslovnimi, tehničnimi in medicinskimi vedami. Projekt je eden prvih projektov te vrste v Sloveniji. - integriranih računalniško podprtih modelov učenja in na področju razvoja IKT tehnologij za skupinske procese konstrukcije znanja in odločanja. - vodil za kolaborativno delo (kolaborativno učenje/odločanje)(zbirka sestavkov in razprav o tem področju je v pripravi) Neposredna posledica rezultatov je uporaba poznavanj kolaborativnega dela v kurikulum mednarodnega interdisciplinarnega študija kognitivnih znanosti (Mei:CogSci). ANG Development of - interdisciplinary dialogue between humanities, social sciences, natural sciences, technical sciences and medical sciences. This is one of the first projects of this type in Slovenia. - integration of computer-supported models of teaching and in the field of IKT technology development for group processes in the construction of knowledge and decision making. - establishjment of principles for collaborative work (collaborative learning/decision making) (a collection of articles and discussions from this field is under preparation) 10. Samo za aplikativne projekte! Označite, katerega od navedenih ciljev ste si zastavili pri aplikativnem projektu, katere konkretne rezultate ste dosegli in v kakšni meri so doseženi rezultati uporabljeni Cilj F.01 Pridobitev novih praktičnih znanj, informacij in veščin Zastavljen cilj ü DA J NE Rezultat 1 JL Uporaba rezultatov 1 6 F.02 Pridobitev novih znanstvenih spoznanj Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 ^ Uporaba rezultatov 6 F.03 Večja usposobljenost raziskovalno-razvojnega osebja Zastavljen cilj Oda One Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.04 Dvig tehnološke ravni Zastavljen cilj DA NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.05 Sposobnost za začetek novega tehnološkega razvoja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 J Uporaba rezultatov 6 F.06 Razvoj novega izdelka Zastavljen cilj Oda One Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.07 Izboljšanje obstoječega izdelka Zastavljen cilj DA NE Rezultat Uporaba rezultatov 1 6 F.08 Razvoj in izdelava prototipa Zastavljen cilj ü DA J NE Rezultat 1 ^ Uporaba rezultatov 1 6 F.09 Razvoj novega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 6 F.10 Izboljšanje obstoječega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj DA NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.11 Razvoj nove storitve Zastavljen cilj da One Rezultat 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.12 Izboljšanje obstoječe storitve Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.13 Razvoj novih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.14 Izboljšanje obstoječih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 6 F.15 Razvoj novega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj da One Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.16 Izboljšanje obstoječega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj DA NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.17 Prenos obstoječih tehnologij, znanj, metod in postopkov v prakso Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.18 Posredovanje novih znanj neposrednim uporabnikom (seminarji, forumi, konference) Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.19 Znanje, ki vodi k ustanovitvi novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj DA NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.20 Ustanovitev novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj da One Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.21 Razvoj novih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.22 Izboljšanje obstoječih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 6 F.23 Razvoj novih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj da One Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.24 Izboljšanje obstoječih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj da One Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.25 Razvoj novih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.26 Izboljšanje obstoječih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.27 Prispevek k ohranjanju/varovanje naravne in kulturne dediščine Zastavljen cilj DA J NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.28 Priprava/organizacija razstave Zastavljen cilj DA NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.29 Prispevek k razvoju nacionalne kulturne identitete Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 JL Uporaba rezultatov 1 6 F.30 Strokovna ocena stanja Zastavljen cilj U DA J NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.31 Razvoj standardov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.32 Mednarodni patent Zastavljen cilj ü DA J NE Rezultat 1 ^ Uporaba rezultatov 1 6 F.33 Patent v Sloveniji Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 ~ Uporaba rezultatov 6 F.34 Svetovalna dejavnost Zastavljen cilj Oda One Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.35 Drugo Zastavljen cilj DA NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 1 6 Komentar 11. Samo za aplikativne projekte! Označite potencialne vplive oziroma učinke vaših rezultatov na navedena področja Vpliv Ni vpliva Majhen vpliv Srednji vpliv Velik vpliv G.01 Razvoj visoko-šolskega izobraževanja G.01.01. Razvoj dodiplomskega izobraževanja O o o o G.01.02. Razvoj podiplomskega izobraževanja o o o o G.01.03. Drugo: o o o o G.02 Gospodarski razvoj G.02.01 Razširitev ponudbe novih izdelkov/storitev na trgu O O O O G.02.02. Širitev obstoječih trgov o o o o G.02.03. Znižanje stroškov proizvodnje o o o o G.02.04. Zmanjšanje porabe materialov in energije O O O O G.02.05. Razširitev področja dejavnosti o o o o G.02.06. Večja konkurenčna sposobnost o o o o G.02.07. Večji delež izvoza o o o o G.02.08. Povečanje dobička o o o o G.02.09. Nova delovna mesta o o o o G.02.10. Dvig izobrazbene strukture zaposlenih O O O O G.02.11. Nov investicijski zagon o o o o G.02.12. Drugo: o o o o G.03 Tehnološki razvoj G.03.01. Tehnološka razširitev/posodobitev dejavnosti O O O O G.03.02. Tehnološko prestrukturiranje dejavnosti O O O O G.03.03. Uvajanje novih tehnologij o o o o G.03.04. Drugo: o o o o G.04 Družbeni razvoj G.04.01 Dvig kvalitete življenja o o o o G.04.02. Izboljšanje vodenja in upravljanja o o o o G.04.03. Izboljšanje delovanja administracije in javne uprave O O O O G.04.04. Razvoj socialnih dejavnosti o o o o G.04.05. Razvoj civilne družbe o o o o G.04.06. Drugo: o o o o G.05. Ohranjanje in razvoj nacionalne naravne in kulturne dediščine in identitete O O O O G.06. Varovanje okolja in trajnostni razvoj O O O O G.07 Razvoj družbene infrastrukture G.07.01. Informacijsko-komunikacijska infrastruktura O O O O G.07.02. Prometna infrastruktura o o o o G.07.03. Energetska infrastruktura o o o o G.07.04. Drugo: o o o o i G.08. Varovanje zdravja in razvoj zdravstvenega varstva O O O O G.09. Drugo: o o o o Komentar 12. Pomen raziskovanja za sofinancerje, navedene v 2. točki11 1. Sofinancer Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. 2. 3. 4. 5. Komentar Ocena 2. Sofinancer Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. 2. 3. 4. 5. Komentar Ocena 3. Sofinancer Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. 2. 3. 4. 5. Komentar Ocena C. IZJAVE Podpisani izjavljam/o, da: • so vsi podatki, ki jih navajamo v poročilu, resnični in točni • se strinjamo z obdelavo podatkov v skladu z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov za potrebe ocenjevanja, za objavo 6., 7. in 8. točke na spletni strani http://sicris.izum.si/ ter obdelavo teh podatkov za evidence ARRS • so vsi podatki v obrazcu v elektronski obliki identični podatkom v obrazcu v pisni obliki • so z vsebino zaključnega poročila seznanjeni in se strinjajo vsi soizvajalci projekta Podpisi: Andrej Ule in podpis vodje raziskovalnega projekta zastopnik oz. pooblaščena oseba RO Kraj in datum: Ljubljana 14.4.2010 Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2010-1/127 1 Samo za aplikativne projekte. Nazaj 2 Napišite kratko vsebinsko poročilo, kjer boste predstavili raziskovalno hipotezo in opis raziskovanja. Navedite ključne ugotovitve, znanstvena spoznanja ter rezultate in učinke raziskovalnega projekta. Največ 18.000 znakov vključno s presledki (približno tri strani, velikosti pisave 11). Nazaj 3 Realizacija raziskovalne hipoteze. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 4 Samo v primeru bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa raziskovalnega projekta, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega projekta. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 5 Navedite največ pet najpomembnejših znanstvenih rezultatov projektne skupine, ki so nastali v času trajanja projekta v okviru raziskovalnega projekta, ki je predmet poročanja. Za vsak rezultat navedite naslov v slovenskem in angleškem jeziku (največ 150 znakov vključno s presledki), rezultat opišite (največ 600 znakov vključno s presledki) v slovenskem in angleškem jeziku, navedite, kje je objavljen (največ 500 znakov vključno s presledki), izberite ustrezno šifro tipa objave po Tipologiji dokumentov/del za vodenje bibliografij v sistemu COBISS ter napišite ustrezno COBISS.SI-ID številko bibliografske enote. Navedeni rezultati bodo objavljeni na spletni strani http://sicris.izum.si/. PRIMER (v slovenskem jeziku): Naslov: Regulacija delovanja beta-2 integrinskih receptorjev s katepsinom X; Opis: Cisteinske proteaze imajo pomembno vlogo pri nastanku in napredovanju raka. Zadnje študije kažejo njihovo povezanost s procesi celičnega signaliziranja in imunskega odziva. V tem znanstvenem članku smo prvi dokazali... (največ 600 znakov vključno s presledki) Objavljeno v: OBERMAJER, N., PREMZL, A., ZAVAŠNIK-BERGANT, T., TURK, B., KOS, J.. Carboxypeptidase cathepsin X mediates ß2 - integrin dependent adhesion of differentiated U-937 cells. Exp. Cell Res., 2006, 312, 2515-2527, JCR IF (2005): 4.148 Tipopologija: 1.01 - Izvirni znanstveni članek COBISS.SI-ID: 1920113 Nazaj 6 Navedite največ pet najpomembnejših družbeno-ekonomsko relevantnih rezultatov projektne skupine, ki so nastali v času trajanja projekta v okviru raziskovalnega projekta, ki je predmet poročanja. Za vsak rezultat navedite naslov (največ 150 znakov vključno s presledki), rezultat opišite (največ 600 znakov vključno s presledki), izberite ustrezen rezultat, ki je v Šifrantu raziskovalnih rezultatov in učinkov (Glej: http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/sifranti/sif-razisk- rezult.asp), navedite, kje je rezultat objavljen (največ 500 znakov vključno s presledki), izberite ustrezno šifro tipa objave po Tipologiji dokumentov/del za vodenje bibliografij v sistemu COBISS ter napišite ustrezno COBISS.SI-ID številko bibliografske enote. Navedeni rezultati bodo objavljeni na spletni strani http://sicris.izum.si/. Nazaj 7 Navedite rezultate raziskovalnega projekta v primeru, da katerega od rezultatov ni mogoče navesti v točkah 6 in 7 (npr. ker se ga v sistemu COBISS ne vodi). Največ 2.000 znakov vključno s presledki. Nazaj 8 Pomen raziskovalnih rezultatov za razvoj znanosti in za razvoj Slovenije bo objavljen na spletni strani: http://sicris.izum.si/ za posamezen projekt, ki je predmet poročanja. Nazaj 9 Največ 4.000 znakov vključno s presledki Nazaj 10 Največ 4.000 znakov vključno s presledki Nazaj 11 Rubrike izpolnite/prepišite skladno z obrazcem "Izjava sofinancerja" (http://www.arrs.gov.si/sl/progproj/rproj/gradivo/), ki ga mora izpolniti sofinancer. Podpisan obrazec "Izjava sofinancerja" pridobi in hrani nosilna raziskovalna organizacija - izvajalka projekta. Nazaj Obrazec: ARRS-RPROJ-ZP/2010 v1.00a 3E-E7-89-75-D9-75-B9-E8-A5-14-55-89-39-A2-6F-63-E4-CF-8E-BD