SLOVENEC Političen list za slovenski narod. Po pošti prejeman velja: Za celo leto predplačan 15 gld., za pol leta 8 gld., za četrt leta 4 gld., za jeden mesec 1 gld. 40 kr. ^ V administraciji prejeman velja: © Za celo leto 12 gld., za pol leta 6 gld., za četrt leta S gld., za jeden mesec 1 gld. ^ V Ljubljani na dom pošiljan velja 1 gld. 20 kr. več na leto. Posamne Številke po 7 kr. Naročnino in oznanila (in ser a te) vsprejema upravniStvo in ekspedicija |v ,,Katol. Tiskarni", Vodnikove ulice St. 2. Rokopisi se ne vračajo, nefrankovana pisma ne vsprejemajo. Vredništvo je v SemenlSkih ulicah St. 2, I., 17. Izhaja vsak dan, izvzemSi nedelje in praznike, ob pol 6 uri popoldne. Štev. 169. V Ljubljani, v četrtek 26. julija 1894. Letnilt XXII. Umetniškemu društvu! Zopet nov sad katoliškega shoda! Danes se je osnovalo v beli Ljubljani umetniško društvo. Naš list je že mnogo pisal o namenih njegovih in nadejamo se, da bode imel Cesto priliko govoriti tudi o njegovem vspešnem delovanju. Najprisrčnejše je pozdravljamo, kot novega pomočnika v boju za krščanske vzore, kot novega vzgojevatelja našemu ljudstvu. Krščanska umetnost je hčerka krščanskih resnic. Kristusove resnice, ideje njegove vere so naj-vzvišenejše mej vsemi in zato so same po sebi — vzorne, idejalne. Skladnost mej srcem in umom in mej zunanjo telesno obliko umevanega in čutenega je podlaga vsaki umetnosti. Ker pa krščanstvo najbolj razsvitljuje um in najbolj blaži srce, zato ni čuda, da tudi zunanja oblika krščanskega mišljenja in krščanskih občutkov daleč nadkriljuje vse druge čutne oblike, v katerih se predstavlja lepo. Vzgo-jevalna moč krščanske umetnosti je potemtakem sama po sebi razvidna. Mi se žalibog v vseh zadevah premalo zavedamo , kako nas je oblažil Kristusov nauk in kakšen nepregleden napredek se je vzbudil pri nas in povsod s tistim trenotjem, ko se je prvi križ vsadil v zemljo in ko je začelo ljudstvo moliti kri-žanega Odrešenika. Kakšna podlost in mesenost je vladala v poganski umetnosti. Premagalo jo je krščanstvo in namestu čutne pohotnosti je duh čistosti, in zatajevanja, duh milobe in plemenitosti, duh svetega navdušenja in ljubezni odseval iz slikanih in izklesanih stvorov, iz orjaških zgradb, iz čudovitih skladb krščanskih umetnikov. In kakor je povsod, koder stanujejo kristijani, nastanil se tudi božji Zveličar v kruhovi podobi, tako je tudi povsod ž njim in ž njegovim naukom hitela krščanska umetnost. Najlepša stavba povsod je postala cerkev, koder je slikarstvo in kiparstvo, glasba in ročnih del umetnost našla svoj dom, da je oudu častila Boga in vzgajala verno ljudstvo. Ubožec, priprosti kmetič, delavni obrtnik dobiva ob nedeljah, ko zapusti svoje borno in često zapuščeno stanovanje in vstopi v lepo cerkev pogovarjat se z Bogom o najimenitnejših svojih zadevah, tudi najlepše »kulturne" hrane. Vzvišenost in sveta plemenitost, ki se mu vzraja v srcu, ko vidi pred seboj lepe skladne oblike cerkvene stavbe, ko mu gleda oko visoki obok ali krepko stebrovje z umetnimi kapitoli, gladke lisene po stenah, ko zre slike, katerih vsaka mu oznanja nadzemski njegov izvor in nadnatorni namen, ko začuje veličastnih orgelj glas in ko v duhu spremlja v zlato in svilo oblečenega mašnika, opravljajočega divne obrede, katerih vsako posamno dejanje je polno poezije, polno umetnosti. Svitlejše nego nebroj lučic v cerkvi, mu žari oko, urnejše in višje, nego kadilni dim, se mu dvigajo najčišče želje iz nepokvarjenega srca proti nebu. Ali ni to najvzvišenejši vzgoja?, ali more kaj tacega podati človeku novodobno praznoličje v glediščih, koncertih, slikarskih zbirkah, ki so dostopne in umljive samo malemu drobcu človeške družbe gorenjih 10.000 ? Sv. cerkev pa govori lepše, vplivnejše in veličastnejše v srce in njena beseda velja vsakemu, tudi najpriprostejšemu človeku in je vsakemu tudi umljiva. Naš materialistični čas se sicer tudi s svojim vse preračunjajočim vohunstvom vtika vmes in skuša preprečiti darežljivost krščanskega ljudstva za cerkve in za bogočastje, upirajoč se ji ali vsaj norčujoč se iz nje. Kakor Iskarijot se izpodtika, da se denar ne porablja drugam: morda za turbine, za stroje, za dimnike, za borze in bančne zavode ali vsaj za gledišča in igrišča. Vse ogloje, karkoli oživlja krščanski duh: cerkev, njeno službo božjo in njene duhovnike, božja pota in procesije, dasi bi moral priznavati, da ni blažilnejih sil za ljudstvo, nego katoliške cerkve zunanji nastopi. Društvo za krščansko umetnost ima namen bojevati se proti materijalizmu in pri nas čim najbolj spopolnjevati čutne oblike krščanske ideje in s tem delovati za pravo vzgojo našega naroda. Bog daj, da bi našlo dovolj podpornikov in prijateljev, da bi tako moglo čim najvspešnejše izvrševati svoje v resnici narodno, napredno, kulturno delo! Volilna reforma. i. »Reichspost", glasilo krščanskih socijalistov, je dne 22. t. m. objavila prezanimiv članek pod naslovom: »Pred vsem orodje!" ki se v prevodu glasi: „Kdor hoče kaj delati, potrebuje pred vsem orodje, mizar svoj strugalnik in merilo, ključavničar kladivo, klešče, nakovalo itd. Pred vsem mora biti orodje, sicer so najboljši načrti zaman. Kdor hoče v državi kaj doseči, pred vsem potrebuje dobrega postavodajalnega zastopa, ki dela dobre zakone, slabe odpravlja ali popravlja ter varčne porablja dohodke iz davkov. S kratka: dober parlament je dandanes za vladarjem najvažnejši v državi. Kdor hoče kaj doseči, mora v prvi vrsti za to skrbeti, da dobimo dober parlament, ki je orodje, s katerim je mogoče kaj storiti. Vsled tega je volilni zakon v vsaki ustavni državi najvažnejši zakon, ker od tega je odvisno, kake postave se delajo. Ker imamo v Avstriji slab volilni zakon, mora se prenarediti; o tej točki sta edini vlada in opozicija. Zato je jasno, da mora biti prva naloga vsake prave ljudske stranke reforma volilnega zakona. Vse drugo pride pozneje v drugi, tretji, četrti vrsti, in sicer zato, ker vse drugo, če je tudi važno, vendar ni tolikega pomena, kakor volilni zakon, kajti najslabše se more odstraniti, ako imamo dober volilni zakon, in najboljše je v nevarnosti, dokler velja slab volilni zakon. Najprvo torej orodje, potem na delo in delo mora biti dobro. Zato bodemo neutrudno zahtevali pred vsem volilno reformo, in sicer najmanj volilno reformo grofa Taaffeja. In v ta namen hočemo sodelovati z LISTEK Rovte pri Logatcu. (Spisal Jos. Ciperle.) (Dalje in konec). Celo knjigo bi moral popisati, ko bi hotel o vsakem Rovtarju kaj pripovedati. Vendar naštel vam jih bom pa še nekaj saj po imenu, da dobite vsaj nekaj pojma o njih. Kdo izmed čestitih bralcev čul je že kedaj kaj o Koludrovčku? Lopatovčku, Goma-zinčku ali Potamonu? Zopet nobeden. Sram vas bodi! In o rovtarskih damah, o Klobučarjevi Jeri in o Govšarski Micki, ki nosi plašč iz bukovega sukna? Vse vremensko prerokovanje Mihovo stavim, da še nikdo ni čul o njih. Sploh, da niso Rovtarji znani tako po svetu, kakor bi zaslužili, tega niso krivi sami, ampak naši pisatelji, ki pišo raje o ljubezni in o počenih srcih in še Bog zua o čem, a ne o Rovtarjih. In o komur se ne piše in ne govori, o tem se tudi ničesa ne izvd. Ko bi n. pr. Prešeren ne bil nekoč omenil Rovt, ne vedeli bi mnogi še tega imena, kar bila bi sramota za cel naš rod. Slovenci, poboljšajte se! Zdaj ozrimo se pa še na rovtarski jezik. Prešeren že poje o njem : l jiiiii. 295 16 X> ii n a j s k a borza. Dne 26. julija. Skupni državni dolg v notah.....98 gld. 40 kr. Skupni državni dolg v srebru.....98 „ 50 „ Avstrijska zlata renta 4 %......122 „ 40 „ Avstrijska kronska renta 4%, 200 kron . 97 „ 85 „ Ogerska zlata renta 4%.......121 „ 55 „ Ogerska kronska renta 4%, 200 kron . . 96 „ 05 ,, Avstro-ogerske bančne delnice, 600 gld. . 1016 „ — „ Kreditne delnice, 160 gld..............362 » 25 » London vista................124 „ 70 „ Nemški drž. bankovci za 100 m.nem. drž. velj. 61 „ 20 „ 20 mark...................12 „ 22 „ 20 frankov (napoleondor)............9 „ 92'/,,, italijanski bankovci........44 „ 52l/i„ C. kr. cekini......................5 „ 90 „ Dne 26. julija. 4% državne srečke 1. 1854, 250 gld. . . b% državne srečke 1. 1860, 100 gld. . . Državne srečke 1. 1864, 100 gld..... 4 °lo zadolžnice Rudolfove želez, po 200 kron Tišine srečke 4%, 100 gld....... Dunavske vravnavne srečke b% ... . Dunavsko vranavno posojilo 1. 1878 . . Posojilo goriškega mesta....... 4% kranjsko deželno posojilo..... Zastavna pisma av. osr. zem.-kred.banke 4% Prijoritetne obveznice državne železnice . . „ „ južne železnice 3% . „ „ južne železnice 5% . „ „ dolenjskih železnic 4% Kreditne srečke, 100 gld........ 196 eld. 75 kr i% srečke dunav. parobr. družbe, 100 gld. 140 _ 149 gld. — kr. Avstrijskega rudečega križa srečke, 10 gld. 18 _ lbV n 25 Rudolfove srečke, 10 gld....... 23 50 197 — Salmove srečke, 40 gld........ 69 96 n 45 70 50 143 — VValdsteinove srečke, 20 gld...... 47 __ 127 n 60 n Ljubljanske srečke......... 24 50 107 n 35 n Akcije anglo-avstrijske banke, 200 gld. 161 — — n — Akcije Ferdinandove sev. železn., 1000 gl. st.v. 3180 — 67 n 60 » Akcije tržaškega Lloyda, 500 gld. . . . 496 — 98 70 Akcije južne železnice, 200 gld. sr. . . . 110 50 220 — Dunajskih lokal, železnic delniška družba . 74 50 153 85 Montanska družba avstr. plan..... 81 60 128 n 55 Trboveljska premogarska družba, 70 gld. . 166 — 98 n 50 n 133 M 25 SJT Nakup in prodaja fS vsakovrstnih državnih papirjev, srečk, denarjev itd. Zavarovanje za zgube pri žrebanjih, pri izžrebanju najinanjseza dobitk.. Kulantna izvršitev naročil na borzi. Menjarnična delniška družba „11 E R C U Kollzeile it. 10 Dnnaj, Hariahilferstrasse 74 B. 66 3tS"~ Pojasnila "SJ& v vseh gospodarskih in finančnih stvareh, potem o kursnih vrednostih vseh špekulacijskih vrednostnih papirjev in vestni sviti za dosego kolikor je mogoče visooega obrestovanja pri popolni varnosti pf naloženih glavnic.