MARIJAN BRECELJ POSPEŠEVANJE NAPREDKA tržišča s kmetijskimi pridelki V sploSaik prizadevaujik za nadaljujo ureditev in napredek gospodarstva pripada poiuembuo mesto problemu pospeševanja napredka tržišča, posebno pa tržišča s kme-tijskimi pridelki. Pri tem tako pomembnem kakor tudi zapleteneui problemu se kaže potreba, da razčistiuio vrsto zelo važnih stvari ne sa-mo teoretično, teinveč tudi praktično. Med drugim se zastavlja tudi vprašanje, ali ni pri nas še vediio kakšnih admiuistrativnih vplivov, ki na tem področju uegativno de-lujejo. Nadalje, ali ni, in v kakšni uieri določenih pojavov monopoliznia bodisi na strani gospodarskih organizacij, bodisi, da prihaja do njih zaradi politike posameziiih lokalnib organov oblasti. Tak muuopolizum zožuje kmctijsko tržišče. ponekod pa- ga celo tudi zapira, povzročajoč tako umetne razlike v ceni bodisi na škodo proizvajalca bodisi na škodo potrošnika. Dejstvo je, da imamo take pojaVe in da ne izvirajo samo iz nekih še neizpopolnjc-nih prvin v gospodarskem mehanizmu, tumveč da se ipojavljajo tudi kot prakia, ki včasih krši celo veljavue predpise, vsc-kakor pa je v nasprutju s težujami gospo-darske stabilizacije. V zadujem času siuo uveljavili že vrsto ukrepov, ki pomenijo sprostitev kmetij-skega tržišča tako glede režima cem kaJcor tudi glede organizacije odkupa kmetijskih pridel.kov. Tako jc bil jeseni leta 1951) uveden skoro popolnoma prost režim v prometu z žitom. Ustvarjeue so bile bolj vzpodbudne osnove za kontraliiranje. do-govarjanje cen za osnovue živilske izdelke je bilo ukinjeno, režim cen industrijskih rastlm je bil znatno sproščen, uvoz živil je bil organizacijsko postavljen na širš« bazo, v kratkcm bo uveden nov način razdelitve doliodJka v trgovini itd. To po-meni, da je treba iti iiaprej tako v izpo-polnjevanju vsega ekonomakega sistema kakor tudi po čimbolj svobodnem trži^ču kmetijskih pridelkov zagotoviti čim večjo vzpodbudo za proizvodnjo in čim obsež-nejši odkup kmetijskega blaga. ZAŠČITA PROIZVAJALCEV I V PROIZVODNJI I V PROMETU Vsekakor so široke možnosti za popol-noma samostojno iniciativo gospodarskih organizacij, njihovih zbornic in združenj, predvsem pa ljudakili odborov na pod-ročju ureditve tržišča, da bi čimprej do-segli čim večje rezultate. Točno je, da so še nekateri predpisi, ki dotpuščajo mož-nosti škodljivega administrativnega vpliva na to področje. Predvsem pa je napačno, da obstajajo težnje. ki gredo za lem, da bt s popoinoma administrativnimi ukre-pi zaščitili trgovino nasproti proizva-jalcu, in to baje zaradi zaščite potrošai-kov. Ce želimo razviti in normalizirati trgovino in če želiino potrošniku dobro — tedaj inora biti naša politika usmerjena k zaščiti proizvajalca. Tu razumemo zaščito tako v pmizvodnji kakoc tudi v prometu. Ne bomo pogrešili, če l>omo v tem okviru razvili vso iniciativo. Naj pokažemo samo na nekatere izmed aktualnih nalog. Da bi v praksi dejansko omogočili svo-bodo v prodaji kmetijskili pridelkov, mo-ramo ustvariti realne pogoje. da bi mogli zasebni kmetijski proizvajalci, zadruge, kmetijska ipose&tva, eikoiioniije, kmetijske zadruge pod enakimi pogoji svobodno pri-hajati na tržišče. To je načel-o, ki nepo-sredno izhaja iz značaja blagovne pro-izvodnje, nespoštovanje tega načela pa lahko v skrajnj liniji samo negativno vpli-va na proizvodnjo. Omogočiti v naših konkretnih pogojih svobodno tržišče kmetijskim proizvajal-cein pomeni ustvariti tak mehanizem v blagovnem prometu, da lahko proizvod v čira večjem obsegu, po čim krajši poti in na najbolj ekonomični način preide od proizvajalca do potrošnika. Tu je kot bi-stveni činitelj v tem mehanizmu kmetij-ska zadrnga. Poudariti moraino, da so re-zuliati v rainulein letu pozitivni in da ka-žejo na veliki pomen zadrug v odkupu kmetijskih pridelkov. Da bi pa mogla za-druga čim bolje in čim učinkoviteje oprav-Ijati to svojo funkcijo tako za proizva-jalca kakor tudi za tržišče, mora v vsa-kem primeru osiati proizvajalna organi-zacija. Z drugimi besedami, kmetijska za-(Nadaljevanje na 2. straai) POSPESEVANJE NAPREDKA trzisca s kmetijskimi pndelki (NadaJjevanje s i. strani) druga ne juore iiastopati nasproti svojim članom kot trgovinsko podjetje, ki odujih kupuje in prodaja blago ne glede na inte-rese saiuih proizvajaleev. Kuietijski pro-izvajaJci uporabljajo svojo zadrugo tudi za prodajo svojih pridelkov zato, ker je organizirana prodaja bolj ekon-oinična in učiiikovita. Če ima vodstvo zadruge do pr