Da se prav razumemo! (Pripombe k poteku II. izobraževalnega tečaja.) »Izzvan spopad, dramatičnost, mnenja ločena .. .?« »Ali je res nekaj gnilega v de« želi Danski?« Taka in slična vprašanja so si tovarišisneudeleženci stavili, ko so prečitali oficijelno poročilo o potekn tečaja. Nekdo mi je celo rekel, da kljub »kpo uspelemu tcčaju« ni bilo vse v redu, in da je iz poro* čila dobil tak utis. Drugi zopet niso »na tu stem«, kak» se je razčistilo vprašanje drojžboa slovja in vzgojeslovja, pod kakimi »pogoji« so se odstranila vsa nasprotstva itd. Potrebno je, da govorimo odkrito, kar bo v bodoče onemogočilo vsaka nova »na< sproitstva«. Tov. Tratar je na tečaju ugotovil, da sta trčila tudi tu skupaj dva i»svetova«, dva ne» pomirljiva »tabora«, ki jih niti današnja sve« tovna situacija ne more doumeti in izmiriti .... Stvar pa nikakor ni bila tako tragična! Kot glavni rezultat tečaja bi označil sta-lišče, ki ga je po daljši diskusiji obeh »ta« borov« zavzel OIO: Ustvarjajmo potom nos ve vzgoje boljšo družbo, nikakor pa ni naš namen rušiti današnjo družbo^ da bi ustvarili novo vzgojo. To sta glavni načeli, okrog ka« terih se je »bil boj«. Samostojno in edino proučevanje socijologije bi (po mnenju neka* terih) res znalo simpatizirati z drugo — res volucijonarno ideologijo. iPedagogika s soci= jologijo pa nam kaže evolucijsko vzgojno pot s proučcvanjem psiholoških in socijalnih raz^ mer otroka, kar piopolnoma odgovarja intens cijiam »nove šole«, ki bodi socijalnovzgojna ustanova. Na itej bazi smo se 3. dan tečaja zedinili in 'tudi končali »enoletno pravdo« s tem, da se je ukinila vsaka nadaljnja debata v »nad= rejenosti in podrejenosti« pedagogike in so= cijologije. S temi načelnimi sklepi je padla tudi tes za »dveh nepomirljivih svetov«. soglasje je vladalo do — zadnjega dne. Takrat so se namreč pokazala žal še nekatera »ločena mnenja«. Dva itovariša sta namreč nad Pibrovče« vim natopom izrekla svoj »veto«, češ — »to je le metodiška novost,, to še ni nikaka da Iovna šola!« Eden se je povspel celo do sta= lišča, da je boljlša stara šolasučilnica kot no votarija, ki gre »mimo socijalnih momentov!« In prišlo je do kontraverz, 'ki so v masi po= .trdile trditev tov. Breganta, ki v svoji knjigi ugotavlja dejstvo, da sta v Slvoeniji 2 formi delavcev za novo šolo: na eni strani struja evolucijonistov, n.a drugi oni, ki hočejo šolo zrevolucijonirati. Če smo sc 3. dan tečaja soglasno posta* vili na evolucijsko stališče in dosegli popoln sporazum, zadnji dan pa se pojavijo gromov« niki, ki rušijo prejšnje sklepe,s napravi to utis, ki izobraževalni akciji več škoduje, nego korisiti! Na lanskem tečaju so vsi oni, ki delajo v smeri nove šole, čutili potrebo, da se sesta* jajo in izmenjavajo svoje misli. Potreba po medsebojni opori pri iskanju in ustvarjanju, kjer so izkušnje vsakega piosameznika drago cene za vse, vse to nas je pod vodstvom tov. dr. Žgeča privedlo do spcfznanja, da je vza« jemno delo potrebno, saj je številce borcev skromnp in je dobro, čc drug drugemu vli; vamo novega poguma v plašna srca ... In letos? Ali je rcs potrebno, da se idcn« tificira reforma šolc s revolucijonarnimi ideos logijami? Tov. Pibrovec je s svojim nastopom — kolikor je pač bilo v danih izrednih riaizmerah mogoče — pokazal, da je pretrgal z vsako šablono in i& tradicijskimi metodami. Videli smo, da izrablja aktivnost dece za svobodno ustvarjanjc in. se je tako popolnoma osvobos dil duha stare Sole učilnice. Dečki se vzgajajo potom »razredne zajednice« v samiostojne ljudi, kar je pokazala prostodušna debata otrok. Ali ni to preokret v smer socijalne vzgoje? Ali mora vsak reformator res biti — revolucijonar? Ali »metodične novosti« sploh za pokret delovne šole ne morejo priti v poštev? Prepričan sem, da ta letošnja »Ločena mnenja« v akciji nove šole ne bodo imcla dalekosežnih posledic. Delo bo sicer težje in nasprotnikiov na stotine več. Kljub temu hos čemo s smotrenim, tihim delom (ne samo z bescdami in frazami!) gibanje nove šole ši' riti, kakor se širi že leta in leta drugod. Po= lena nam padajo od vseh .s-trani in je žalost* np, da jih mečejo še lastni tovariši! — Incident zadnjega dne nam jasno 'kaže, kam 'bo morala Ietos kreniti izobraževalrr* akcija, ki hoče resnično zavzeti vse »posto> janke dela« in jih držati v bojti do zmage! Ob III. izobraževalnem tečaju ,nas bo pa v€» selilo, če se da tov. Ž. in Š. prilika pokazati svoja pota ne le v besedah, ampak tudi v dejanjih! Brezdvomno bo tedaj najprimeru nejši forum, da se tudi to »nesoglasje« razs čisti. E. V.