ANTONIJA HABJAN-KRIŽAJ KAKO ŽIVIJO MED NAMI DUŠEVNO PRIZADETI DUŠEVNA PRIZADETOST KOT ZAKONITOST V paleti človekovih sposobnosti, posebnosti, nadarjenosti je kot zakonitost prisotna tudi duševna prizadetost. V vsaki družbi, tudi današnji, in kljub na predku znanosti je po mednarodnih izkušnjah (kriteriji svetovne zdravstvene organizacije) duševno nezadostno razvitih oseb 2,5 do 3 % ali ena na 300 do 400 ljudi. V Sloveniji je po teh cenitvah to 43.750 do 52.000 ljudi.1 Večina, okrog 75 %>, je lažje duševno prizadetih2 (v Sloveniji 35.200). Razlogi za lažjo duševno prizadetost so največkrat v prirojenih dušev nih zmožnostih, in ker imajo slabe možnosti za razvoj v prvih letih življenja. Ti otroci se razlikujejo od drugih v tem, da potrebujejo nekoliko več po zornosti in strokovne pomoči v predšolski dobi. Razlike so težko opazne in so večkrat tudi posledica neustrezne vzgoje ali začasnega zastoja v sicer običaj nem duševnem razvoju. Šolanje lažje duševno prizadetih je v našem sistemu urejeno s posebnim programom in prilagojenim učnim načrtom v specialnih osnovnih šolah: od padejo tuj jezik, kemija, fizika in težji problemi matematike. Zahteve šolanja so prilagojene predvsem razvijanju tistih spretnosti in navad, ki so potrebne za samostojno življenje in delo. V šolskem letu 1981/32 se je v SR Sloveniji šolalo na šolah s prilagojenim predmetnikom in učnim načrtom 4154 učencev, kar je 1,85% vseh šoloobveznih otrok v Sloveniji. Odrasli lažje duševno prizadeti se v delo in življenje vključijo dokaj ne moteno. Nekateri pridobijo tudi delno poklicno usposobljenost. Zaposlijo se na ustreznih manj zahtevnih delovnih mestih v delovnih organizacijah ali doma, se osamosvojijo, ustvarijo družine in se »izgubijo« v populaciji kot povsem enakopravni člani družbene skupnosti. Zmerno in težje duševno prizadetih5 je mnogo manj, pri bližno 20 °/o vseh prizadetih (v Sloveniji okrog 9300). Ta oblika prizadetosti je največkrat posledica genetičnih sprememb, porodnih ali drugih možganskih poškodb in bolezni. Čeprav imamo zanje nekatere uspele sistemske rešitve (spe cialni vrtci, delavnice pod posebnimi pogoji), so vendar take in še druge oblike družbene pomoči tem otrokom in odraslim še premalo razvite oziroma raz širjene. Šolanje oziroma usposabljanje v starosti osnovne šole poteka v oddelkih za usposabljanje pri OS s prilagojenim programom, ali v zavodih v Črni na Koroškem in Dornavi. V šolskem letu 1981/82 je bilo tako zajetih 834 otrok, kar predstavlja okrog dve tretjini ocenjenega števila v naši republiki. V osem- do desetletnem usposabljanju si otroci pridobijo osnovne socialne in delovne navade, ki jim omogočajo vsaj delno vključitev v običajno okolje. 157 Odrasli zmerno in težje prizadeti potrebujejo stalno pomoč, ki vse preveč bremeni starše in premalo družbeno skupnost. Ustrezno se vključujejo v delav nice pod posebnimi pogoji, kjer opravljajo povsem enostavna dela, se priva jajo na družbo in so v skrbnem varstvu. V Sloveniji je sedaj 14 takih delavnic z okrog 300 varovanci. Velika večina zmerno in težje prizadetih odraslih pa je izključno v varstvu in skrbi staršev ali sorodnikov. Težko duševno prizadeti* ostanejo kljub telesni rasti na stopnji dojenčka. Večinoma so tudi telesno prizadeti in so vse življenje povsem odvisni od nege v posebnih zavodih ali doma. V SR Sloveniji jih je okrog 2300. Predšolski in šolski otroci potrebujejo le varstvo (zavod dr. M. Borštnar v Dornavi). V letu 1981 je bilo v varstvu 193 težko prizadetih otrok, vsaj dva krat toliko pa jih živi doma, kar predstavlja velikansko družinsko breme. Odrasli težko prizadeti tako rekoč nimajo sistemske rešitve. Nekaj jih je našlo streho v socialnih zavodih in v posebnem socialnem zavodu v Hrastovcu. Republiška skupnost socialnega skrbstva načrtuje gradnjo novega zavoda po letu 1985. Za primerjavo naj povemo še podatke za Skofjo Loko. V šolskem letu 1981/82 je bilo v škofjeloški občini 4847 šolarjev; od tega v oddelkih za delovno usposabljanje in v razredih osnovne šole Blaž Ostrovrhar 57 učencev, kar pred stavlja 1,17 °/o celotne populacije. PREDSTAVITEV OBMOČJA IN POPULACIJE Lažje in zmerno duševno prizadeti učenci se v škofjeloški občini v času osnovnega šolanja izobražujejo na osnovni šoli Blaž Ostrovrhar, ki predstavlja že dolgoletno tradicijo posebnega šolstva. Ze leta 1946 je bil ustanovljen od delek pomožne šole pri osnovni šoli, leta 1953 pa je bila ustanovljena Pomožna osnovna šola. V šolskem letu 1960/61 so postale pomožne osnovne šole posebne osnovne šole. Leta 1970 smo dobili oddelek za delovno usposabljanje vrtec leta 1977 in delavnice pod posebnimi pogoji leta 1979. V naši analizi želimo predstaviti populacijo lažje duševno prizadetih, ki so zapuščali osnovno šolo v zadnjih šestih letih, začenši s šolskim letom 1977/78. Občina Skofja Loka zajema geografski prostor Selške in Poljanske doline ter Škofje Loke z okolico do ljubljanskega in kranjskega območja. Kakšen je delež prizadetih učencev s posameznih območij škofjeloške občine? (ta bela 1.) Zanima nas, ali se delež prizadetosti pri nas pojavlja, v enaki meri, kot to predvideva normalna verjetnostna razporeditev, in če se kaj razlikuje naša krajevna občinska območja. Iz tabele 1 je razvidno, da odstotek pojavljanja redko presega 2 °/o in da ni bistvenih razlik med Selško in Poljansko dolino ter ožjim škofjeloškim področjem. Vsi deleži pa so manjši, kot so siceršnja teoretič na predvidevanja oziroma pravilo. Naj primerjamo še podatke šoloobveznih otrok v SR Sloveniji, na Gorenj skem in v Škof ji Loki: v šolskem letu 1981/82 je bilo v Sloveniji 224.540 šolo obveznih otrok, od tega v šolah s prilagojenim programom 4154 ali 1,85%; na Gorenjskem je bilo v istem šolskem letu v osnovni šoli 22.124 šolarjev, v šolah s prilagojenim programom 357, kar pomeni 1,6 °/o. V istem času je bilo v občini Skorja Loka 4847 šolarjev, od tega v OS Blaž Ostrovrhar 57 učencev, kar pomeni, 1,2 °/o celotne osnovnošolske populacije. 158 Tabela 1 Prizadetost POS OŠ Škof j a Loka Selška dolina Poljanska dolina Skupaj SKUPAJ POS OS POS OS POS OS POS os laž ja 7 266 1 114 (i 190 14 570 584 77/78 zmer- „, na /o 2,57 97,43 0,86 99,14 3,06 96,94 2,40 97,60 100,00 1&.HS laž- zmer ja na 4 257 1 96 4 205 9 558 570 2 1 3 i " °/o 2,28 97,72 2,04 97,96 1,92 98,08 2,11 97,89 100,00 79/80 laž- zmei j a na 4 322 1 119 1 199 6 640 646 '" •/» 1,23 98,77 0,83 99,17 100,00 0,93 99,07 100,00 BO/81 laž- zmer- „, ja na 0/» 6 298 122 4 218 10 638 648 1,98 98,02 100,00 1,80 98,20 1,54 98,46 100,00 81/82 laž- zmer ja na 5 292 111 2 213 7 616 625 1 1 2 " % 1,69 98,31 0,89 99,11 0,93 99,07 1,44 98,56 100,00 82/83 laž- zmer- 0/ ja na /0 5 297 1 76 2 171 8 544 556 2 2 4 2,30 97,70 1,30 98,70 2,29 97,71 2,16 97,84 100,00 Podatki za tabelo 1 so iz letnih poročil Zavoda za šolstvo — enota Kranj. LEGENDA: — Skofja Loka vsebuje območje OS P. Kavčič in C. Golar. — Poljanska dolina obsega območje Ziri in Gorenja vas. — Samo v tej tabeli vključujemo zmerno prizadete, ker se izobražujejo in delovno usposabljajo na OS B. Ostrovrhar kot lažje duševno prizadeti. 159 OBRAVNAVA POPULACIJE LAŽJE DUŠEVNO PRIZADETIH Naša analiza za šest generacij, ki so se med osnovnim šolanjem izobraže vale po posebnih programih, zajema totalno populacijo in predstavlja vpogled v različna izhodišča. Razen pojavnosti nas je zanimala spolna struktura, poklic staršev, številčnost družin, startni potenciali ob vstopu v šolo in razvoj um skih potencialov do izhoda iz šole, uspeh ob zaključevanju in seveda tudi vklju čitev v delo in življenje. Ugotavljamo tudi, koliko je otrok, ki bodo v nadalj njih petih letih prišli iz naše šole. Leta 19815 je imela občina Skofja Loka 35.275 prebivalcev; od tega je živelo na ožjem območju Škofje Loke 17.524, v Selški dolini 7086 in v Poljanski do lini 10.665 ljudi. Iz podatkov v tabeli 1 je razvidno, koliko učencev je zaklju čevalo na osnovnih šolah in koliko na posebni šoli (to poimenovanje je zaradi praktičnih razlogov). Tabela 2 Šolsko leto Spol moški ženske Skupaj 77/78 štev. 6 8 14 78'79 štev. 6 3 9 79/80 štev. 4 2 6 80/81 štev. 8 2 10 81/82 štev. 3 4 7 82'83 štev. S 3 8 Skupaj štev. 32 22 54 »/o 59,26 40,74 100,00 Ce našo populacijo razvrstimo po spolni strukturi (tabela 2), vi dimo, da se je v šestih letih samo dvakrat primerilo, da je bilo deklet več kot fantov; v štirih generacijah pa bistveno več fantov kot deklet, kar je v skladu s teoretičnimi ugotovitvami. V poprečju imamo v šestih generacijah tri petine fantov in dve petini deklet. Kljub različnemu številu zaključujočih vendarle ugotavljamo trend upadanja, ne samo v teh šestih letih, pač pa že od šolskega leta 1974/75. Naše nadaljnje zanimanje je veljalo poklicu staršev naših otrok (tabela 3). Tabela 3 Poklic delavec brez poklica kmet poklicna izobrazba tehnik višja izobrazba ? Skupaj štev. 24 8 18 1 3 54 oče •/# 44.44 14,82 33,33 1,86 5,55 100,00 štev. 27 17 7 2 1 54 mati •/. 50,00 31,48 12,96 3,70 1,86 100,00 Ker ugotavljamo poklic starševf za šest generacij, postaja dejstvo reprezen tativno. Polovica mater naših otrok in 44,44°/o očetov spada v kategorijo: de lavec brez poklica. Precejšen delež staršev, zlasti mater (31,48 °/o), je kmetic in skoraj 15 °/o očetov. To kaže na večjo zaposlenost očetov. Poklicno izobrazbo 160 ima kar tretjina očetov in skoraj 13°/o mater. Med tehniki sta od vseh staršev samo dve materi, kar predstavlja okroglo 4 °/o; višjo izobrazbo ima samo en oče (1,86 °/o), za ostale starše (5,55 •/• očetov in 1,86 °/o mater) nismo mogli ugo toviti poklica. Številčnost družin, v katerih rastejo naši otroci (tabela 4). Tabela 4 „ _ Populacija otrok Štev. druz. članov štev. •/• 2 3 5,56 3 5 9,2 4 10 18,52 5 3 24.07 6 9 16,6 7 12 22,22 8 1,85 9 1 1,8 Skupaj 54 100,00 Na prvi pogled je vidno, da so naši otroci člani številčno velikih družin. Kar četrtina otrok je iz petčlanskih in samo dva odstotka manj iz sedemčlan skih družin, kar 16 °/o otrok je iz družin s šestimi člani. So pa tudi posamezniki iz osem- in devetčlanskih družin. Za primerjavo naj navedemo, da šteje po prečna slovenska družina 3,2 člana,6 poprečna škofjeloška 3,4 člana, poprečna naša pa 5,3 člana. Kdaj so bili naši učenci sprejeti v osnovno šolo s pri lagojenim predmetnikom in učnim načrtom? Na sprejem so verjetno vplivali ne samo subjektivni razlogi, ampak tudi sistemska stališča do problema lažje duševne prizadetosti. Ce povzamemo podatke za vseh šest generacij (tabela 5), vidimo, da je veči na učencev začela šolanje s prvim razredom (40,74 %), sledijo tisti z vstopom v drugi (33,33 %) in tretji razred. So pa tudi primeri, da so učenci vstopali v višje razrede: v peti 5,55 °/o in v šesti razred 3,70 %. Za vse učence, ki so bili sprejeti v višje razrede, velja, da so prihajali tudi zaradi socialnih in drugih vzrokov in ne samo zaradi duševne prizadetosti. Seveda pa so ob prehodu iz osnovne šole na posebno šolo bili vsi neuspešni. Prav gotovo nas ob tej neuspešnosti zanima, iz kakšnega izhodišča so učen ci vendarle prihajali na šolo s prilagojenim predmetnikom in učnim načrtom? Zato smo preverjali kategorijo umskega potenciala, kot so ga izkazali na psihološkem testiranju pred vstopom ali prestopom na našo šolo (tabela 6).7 Ob vstopu na našo šolo so učenci izkazali skoraj dvotretjinsko večino ka tegorije lažje duševne prizadetosti in nekaj manj kot tretjino kategorije mejne inteligentnosti. Ce podrobneje analiziramo, kakšna so bila razmerja v posamez nih generacijah, lahko ugotovimo, da je ob vstopu imela najčistejšo kategorijo generacija, ki je zaključila šolanje v šolskem letu 1980/81, saj je imela samo 10 % mejnih rezultatov, kategorijo lažje duševne prizadetosti pa 90-odstotno; 11 Loški razgledi 161 Tabela 5 Šolsko leto 77/78 78/79 79/80 80/81 81/82 82/83 Skupaj Razred štev. °'o štev. °/o štev. °/o štev. °/o štev. •/« štev. °/o štev. %> 21,42 1 11,11 4 66,66 5 50,00 6 85,92 3 37.50 22 40,74 28,58 7 77,78 2 33,34 4 40.00 28,58 1 11,11 21,42 1 10,00 14.28 1 2 1 1 12,50 25,00 12,50 12,50 18 7 1 3 2 1 33,33 12,96 1.86 5,55 3,70 1,86 Skupaj 14 Tabela 6 Generac Kat. ob vstopu 71—90 51—70 36—50 36 Skupaj štev 3 10 1 14 100.00 77/78 . »/o 21,42 71,42 7,14 100,00 9 100,00 78/79 štev. °/o 2 22,22 7 77,78 9 100,00 6 100,00 79/80 štev. °/o 3 50.00 3 50,00 6 100,00 10 100.00 80/81 štev. »/o 1 10,00 9 90,00 10 100,00 7 100,00 81/82 štev. °/o 4 57,14 3 42,86 7 100,00 8 100,00 82/83 štev. °/o 4 66,67 2 33,33 6 100,00 54 100,00 Skupaj štev. °/o 17 31,48 34 62,96 1 1,86 2 3,70 54 100,00 sledita ji generaciji 78/79 in 77/78. Generacija iz leta 79/80 je imela ravno 50 %> delež iz mejne inteligentnosti in lažje duševne prizadetosti. Zadnji dve genera ciji pa izpričujeta vse večje deleže učencev, ki so izkazali mejno inteligentnost in s tem dvignili nivo populacije, kar pomeni za učitelje lažje delo, učencem pa omogoča boljši uspeh ob zaključku šolanja. Tisti učenci, ki so prestopili na našo šolo v višjih razredih (prim. tab. 5) pa dvigajo nivo kategorije, saj smo že omenili, da so bodisi vzgojno zanemarjeni, bodisi socialno prikrajšani in ne primarno duševno prizadeti. Ob tem, kaj so izkazali učenci ob vstopu v šolo, pa nas zanima, kakšne rezultate testa inteligentnosti so izkazali učenci ob odhodu (izstopu) iz osmega razreda osnovne šole B. Ostrovrhar (tabela 7). Zanima nas namreč, koliko so se učenci med posebnim šolanjem razvili, kaj pomeni zanje šolanje pod posebnimi, objektivno ugodnejšimi pogoji za uče nje, kot bi jih sicer imeli v mnogo številčnejših razredih osnovne šole. Rezul tate testa inteligentnosti omenjamo zgolj iz orientacijskega stališča. To je samo en pokazatelj njihovega osebnostnega razvoja. Pri tem bi se lahko opirali tudi na socialno, vedenjsko, materialno in organsko izhodišče, zlasti zategadelj, ker smo ugotovili, kolikokrat je bila vzgojna zanemarjenost in ne le duševna priza- tost vzrok za prestop na našo šolo (prim. tab. 6). Ce je na začetku dve tretjini učencev izkazalo lažjo duševno prizadetost, je do izstopa v 14. ali 15. letu starosti kar tri četrtine učencev prešlo iz te kategorije v kategorijo mejne inteligentnosti in jih v kategoriji lažje duševne prizadetosti ostaja le še okroglo 13 odstotkov. Kar 9,25 °/o učencev pa je ob iz stopu izkazalo rezultat normalne poprečne inteligentnosti. 162 skem pouku " -nem poUku Prikazana dejstva (čeprav je to le en vidik) kažejo na izrazit razvoj dušev nih zmožnosti med izobraževanjem na naši šoli oziroma na prednosti posebnega izobraževanja za učence z motnjami v duševnem, socialnem in vedenjskem razvoju. Tabela 7 Generac Kat. ob izstopu 90—110 70—90 51—70 50 Skupaj Tabela 1 Sol. leto Šol. usp. 2 3 4 Skupaj 77/78 štev. °/o 12 85,71 2 14,29 14 100,00 J 77/78 štev. °/o 8 57,14 6 42,86 14 100,00 78/79 79/80 80/81 81/82 82/83 štev. Vo štev. °/o štev. °/o štev. %i štev. %> 6 66,67 2 22,22 1 11,11 9 100,00 78/79 štev. «/• 1 11,12 4 44,44 4 44.44 9 100,00 5 83,33 1 16,67 6 100,00 79/80 štev. °/o 4 66,67 2 33,33 6 100,00 1 10,00 8 80,00 1 10,00 10 100,00 80/81 štev. °/» 2 20,00 3 30,00 5 50,00 10 100,00 2 28,58 5 71,42 7 100,00 81/82 štev. •/» 5 71,43 2 28,57 7 100,00 2 25,00 5 62,50 1 12,50 8 100,00 82/83 štev. •/• 3 37,50 5 62,50 8 100,00 Skupaj štev. °/o 5 9,25 41 75,93 7 12,96 1 1,86 54 100,00 Skupaj štev. •/« 3 5,56 27 50,00 24 44,44 54 100,00 11- 163 S prihodom na osnovno šolo B. Ostrovrhar so bili vsi otroci neuspešni. S kakšnim uspehom pa so odhajali iz osmega razreda (tabela 8)? Osnovna ugotovitev največjega pomena za učence same je, da so vsi uspešno zaključili osnovno šolanje. Največ jih je zaključilo z dobrim uspe hom v poprečju polovica učencev za vseh šest let. Samo dobrih pet odstotkov je v šestih letih zaključilo šolanje z zadostnim uspehom, ostalih 44,44 °/o pa je za ključilo šolanje celo s prav dobrim uspehom. S takim startom — občutek uspešnosti in poguma — je njihova pot za vključitev v delo in nadaljnje življe nje veliko lažja. Tako sledi še pregled vključitve naših učencev po končani osnovni šoli (tabela 9). Poudariti moramo, da so organizacije združenega dela v Škofji Loki imele vedno posluh za sprejem naših učencev, zlasti po izkušnjah, ki so jih z njimi pridobile na delovni praksi, ki jo ti učenci opravljajo v sedmem in osmem razredu. To je nadvse zanimiva preizkušnja zrelosti za leta njihove starosti: gre za vživljanje v delovni sistem, novo socialno okolje, preizkušnje vzdržlji vosti pri osemurnem delovnem ritmu in seveda pridobivanje delovnih izkušenj. Tabela 9 OZD-Generacija 77'78 78 79 79/80 80/81 8182 82'83 Skupaj Iskra Kladivar Tehnik Alpetour Inštalacije Poliks Termopol Alples Loka Peks Etiketa Kroj EGP Jelovica Termika LTH PTT Kmet Šola 8. r. Šola za kov. str. Nezaposleni 1 1 1 1 1 2 ] 2 2 1 1 13 2 1 8 1 1 2 1 1 2 3 1 1 1 2 1 2 1 3 1 2 2 2 1 2 3 2 4 10 1 1 2 1 3 1 1 2 2 1 1 1 1 111 3 Skupaj 14 10 54 Osnovne ugotovitve so, da naše učence največ zaposlujeta Jelovica in Iskra, ostale razporeditve so razvidne iz tabele. V teh šestih letih so se v nadaljnje šolanje vključili štirje učenci, kar je 7,41 °/o naše populacije. V tem času sta dva nezaposlena — ena učenka zategadelj, ker še ni dopolnila petnajst let. Dva 164 učenca sta ostala doma na kmetiji. Ena učenka je obiskovala ponovno osmi razred zaradi šibkejše telesne rasti. Očitno je, da naši učenci ne fluktuirajo; ob trenutni problematičnosti (nerazumevanju okolja) smo posredovali in stvari so se uredile. V prihodnjih petih letih se bo število zaključujočih osipalo: do šolskega leta 198788 bo našo šolo predvidoma dokončalo 18 učencev, se pravi, manj kot štirje učenci na leto (3,6)j Glede na majhno število upamo, da vključitve v delo kljub sedanji težki gospodarski situaciji ne bodo problem. DRUŽBENA SKRB ZA DUŠEVNO PRIZADETE V ŠKOFJI LOKI Naš sistemski odnos do telesne in duševne prizadetosti odlikuje humanost, ki pa je pogosto ne moremo realizirati zaradi drugotnih razlogov: ni razume vanja, ni denarja. Prizadevanja staršev samih bi bila neuspešna, če ne bi bila družba pripravljena razbremeniti družine, ki iz dneva v dan nosi breme dušev no prizadetega otroka. Staršem gotovo pomaga posebna organizacija društva za pomoč duševno prizadetim. V Škofji Loki je bilo tako društvo ustanovljeno leta 1968 — v Sloveniji še danes štiri občine nimajo društva. Starši, strokov njaki, ljubitelji in pedagoški delavci osnovne šole B. Ostrovrhar so s svojo aktivnostjo spodbudili prave forume: že leta 1977 je bil organiziran vrtec za zmerno duševno prizadete, kar pomeni neprecenljivo pridobitev za starše in otroke. Izobraževanje in usposabljanje med osnovnim šolanjem je odlično vodila ekipa osnovne šole B. Ostrovrhar. Naslednja skrb društva pa je bila vključitev zmerno prizadetih po osnovnem izobraževanju. Naporna prizadevanja so rodila sad leta 1979. ko je bila, kot četrta v Sloveniji odprta delavnica pod posebnimi pogoji. V njej se v varstvo in delno tudi za delo zbirajo zmerno prizadeti. Družine varovancev se zavedajo ugodnosti in pomena te možnosti, ki bo ostala tudi takrat, ko staršev več ne bo. Ob duševni prizadetosti je pomembno, da se zavedamo kot krajani ali delavci ali strokovnjaki, da duševne prizadetosti niso krivi starši, ne otroci Šola v naravi lažje duševno prizadetih učen cev Ročni izdelki zmerno duševno prizadetih učen cev 165 sami in da si cesto ne moremo pomagati sami. Zato jim moramo po svojih naj boljših močeh pomagati mi, kot posamezniki in kot družba, da bo njihovo živ ljenje vredno življenja. ZAKLJUČKI ANALIZE 1. Na področju škofjeloške občine je delež lažje duševne prizadetosti nižji, kot to predvideva normalna verjetnostna razporeditev. Delež je nižji tudi, če se primerjamo s SRS in z Gorenjsko. Posamezna območja (Selška, Poljanska dolina, Škofja Loka) se med seboj pomembno ne razlikujejo. 2. Spolna struktura se giblje 60 :40 v korist fantov. 3. Večina staršev naše populacije so delavci brez poklica ali pa se ukvarja jo s kmetijstvom. 4. Družine, iz katerih izhajajo učenci OS Blaž Ostrovrhar, so številne, saj šteje poprečna naša družina 5,3 člana, poprečna, slovenska pa 3,2 člana. 5. Večina učencev (40,74 %) je prišla na šolo s prilagojenim programom v prvi razred. 6. Ob vstopu v šolo je dve tretjini učencev izkazalo na psihološkem testi ranju lažjo duševno prizadetost. Seveda pa so bili otroci razvrščeni na šolo s posebnim programom iz kompleksa razlogov in ne samo zaradi rezultatov psi hološkega pregleda. 7. Po analizi sodeč so se učenci v šoli odlično razvijali, saj je v kategoriji lažje duševne prizadetosti ob izstopu samo 13 °/o rezultatov, 76 °/» rezultatov v kategoriji mejne inteligentnosti in skoraj 10 °/o v kategoriji normalne poprečne inteligentnosti. Pri tem lahko govorimo tudi o sprostitvi in ne samo o razvoju duševnih potencialov učencev. 8. Vsi učenci naše skupine so uspešno zaključili osnovno šolanje: 50 °/o z dobrim in kar 44 °/o s prav dobrim uspehom. 9. Osnovna ugotovitev je, da praktično do konca koledarskega leta zapo slimo vsako generacijo. Največ učencev zaposlujeta Jelovica in Iskra. Od 54 učencev so se izobraževali 4 (7,40 °/o): 2 v lesni in 2 v kovinski stroki. Mnenja OZD so, da so ti učenci zanesljivi, ubogljivi in spoštljivi delavci, če jih delovno okolje dobro sprejme. Fluktuacije je malo, prav tako tudi nezaposlenosti. 10. V petih letih, ki so pred nami (do vključno šol. leta 1987/88), bo pred vidoma zaključevalo na osnovni šoli Blaž Ostrovrhar 18 učencev, nekako 4 učen ci letno. Torej se delež naše populacije še manjša. OPOMBE 1 Podatki povzeti po materialih ZDPDP SRS 1982. 2 Lažje duševno prizadeti so otroci, ki imajo tako zmanjšane sposobnosti za umsko delo, da ne morejo biti uspešni pri rednem vzgojno-izobraževalnem delu in potrebujejo zato posebne oblike usposabljanja (orientacijski inteligenčni kvocient: IQ 51—70). Pravilnik o razvrščanju in razvidu otrok, mladostnikov in mlajših polno letnih oseb z motnjami v telesnem in duševnem razvoju (Ur. list SRS, št. 18/77). 3 Zmerno duševno prizadeti so otroci, ki imajo zmanjšane sposobnosti za samo stojno delo, so pa sposobni vzdrževati kontakt z okolico, pridobiti navade in skrbeti za svoje osnovne potrebe ter se priučiti za preprosta opravila (orientacijski IQ 36—50). 166 Težje duševno prizadeti so otroci, ki imajo tako zmanjšane sposobnosti, da so omejeni v gibanju, govoru in v skrbi za svoje osnovne potrebe ter so nesposobni za samostojno delo, lahko pa se priučijo za najbolj enostavna opravila (orientacijski IQ 21—35). Ur. list SRS, št. 18/77. 4 Težko duševno prizadeti so otroci, ki imajo tako slabo razvite umske spo sobnosti, da so tako omejeni v svoji sposobnosti gibanja, govora in skrbi za svoje osnovne potrebe, da potrebujejo stalno varstvo, posebno oskrbo in nego (orienta cijski IQ pod 20). Ur. list SRS, št 18/77. 5 Glej Almanah občine Skofja Loka za leto 1981. Ostali podatki za tabele so iz arhiva OŠ Blaž Ostrovrhar, Centra za socialno delo Skofja Loka in Skupnosti za zaposlovanje Kranj. e Podatki so iz Statističnega letopisa SRS za leto 1982. ' Rezultati izhajajo iz psihološkega pregleda z WISC-testom inteligentnosti za otroke in mladostnike. Zusammenfassung WIE LEBEN BEI UNS GEISTIG BEHINDERTE '""'"'Utfflfli Die Autorin bespricht die Population leichter und mittelmafiig betroffener Kinder, die in den letzten sechs Jahren (seit Beginn des Schuljahres 1977/78) eine Sondervolksschule in Skofja Loka absolviert haben. Eine Analvse von sechs Gene- rationen, die wahrend der fundamentalen Schulung aufgrund besonderer Programme (angepaCter Lehrstoff und Unterrichtsplan) ausgebildet wurden, umfaBt die ge- samte Population und gewahrt einen Einblick in verschiedene Ausgangspunkte. AuBer vorkommender Anomalieen behandelt sie die GescMechtsstruktur, den Beruf der Eltern, das Startpotential beim Eintritt (bzw. Ubertritt) in die Schule und die Entwicklung des geistigen Potentials bis zum Austritt aus der Schule, ferner den Erfolg beim AbschluB der Schulung und die endliche Einschaltung in die Arbeit und das Leben, sowie die gesellschaftliche Sorge fur geistig Behinderte. 167