Poštnina plačana v gotovini. Leto lil. 1925. Štev.!. - Januar. Ljubljana. .......................................... ....... ■ j _ _ ^^^ _ j | Štev. 1 | jj^ Januar f PT j, 13 ¥* % DEKLIŠKI LIST 1 f W I....................................................................................................................¡¡aniiiiiiiiiaiiiina................................................................■ NAŠ PROGRAM! Veliko jih je, ki si pišejo programe. Pravijo, da brez programa ni poti skozi življenje, ni dejanj za učvrstitev življenjskih temeljev. Zato stezajo roko po peresu zopet in zopet in si pišejo programe. Sestre, nam ni treba pisati programa, naš program je napisan že davno. Napisan? Z zlatimi črkami v biserni knjigi! Videč božji ga je napisal in sam si ga ni izmislil. Iz svetonočne skrivnosti ga je zajel, iz skrivnosti, ki so jo 'božji krilatci zapeli nad poljanami Betlehema: „Slava Bogu na višavah in mir na zemlji ljudem!" Čujte, naš program, sestre, ni nam treba pisati drugega! Ne iznašle bi lepšega in svetlejšega, če bi zajele svetovno modrost v svojo pamet, če bi močile pero v rožno žar no jutranjo zarjo. « „ Slava Bogu na višavah — — —!" Bog! Vsa naša pota Te iščejo, vsa naša koprnenja hite za Teboj. Samo nezavestno včasih — morebiti! Zakaj nič nismo, če Tebe ni v nas, ničesar ne premoremo, če nisi Ti z nami. Poznamo Te, vemo, da si velik, da si mogočen, da si Stvarnik, Gospod in Sodnik. Vemo, da si visoko nad nami, da so Ti nebesa. bivališče in da je zemlja Tebi podnožek. Toda vse premalo vemo nekaj drugega: Da moreš in hočeš biti tudi majhen, skromen, ljubezniv, otroški. Da hočeš in želiš biti naš, ki smo otroci ~ kakor je naš tisti, ki ga ljubimo. In še bolj premalo vemo to, da so Ti najljubša nebesa, v katerih si postavljaš svetišče: duše in srca naša. Čudo svete noči nam poje o Tvoji prečudni neznatnosti,-Detecu v Betlehemu beremo v očeh to razodetje. Rajski duhovi nam skušajo dopovedati z nadsvetno melodijo — Bog! — je-li v dušah: v moji in mojih sester — vsaj košček božične ubranosti — ? • : " (i) 1 Naš program Pričakovanje Našega programa prvi del: Zaživeti ž Njim v duši! „— — — in mir na zemlji ljudem!" Vsa naša pota se križajo z njihovimi, povsod se srečavamo ž njimi. Polna jih je zemlja in vemo, da nam ni življenja brez njih, zakaj družabno bitje je človek. Vsak izmed nas je košček celote, je kapljica v morje svetovno. In ime je morju: družba — societas. O, vemo: Ni življenja človeku na zemlji — brez človeka! Ali nekaj drugega vemo premalo: Vsak človek je žarek Lepote vse-večne, odsvit popolnosti Njene. Kapljica iz morja neizmernega. In ime je morju: Bog! Pa zato ima vsak pravico, da moli enako kot mi: Oče naš — — — / In kaj še vemo premalo? Bratje smo si med seboj in duše naše so sestre! In če so sestre, kje je ostalo sesterstvo naše? Pogoltnil ga je nenasitni naš: jaz — — — O, dajmo družbo temu „jazu"! Naj sklenejo prijateljstvo ž njim: „ti" in „ona" in „on"! Iz prijateljstva naj doraste bratstvo in sestrin-stvo — kot zraste iz klice drevo! O, angelci betlehemski, vi veste, da je le tako mogoča vaša čudežna pesem: „—---mir na zemlji ljudem!„ Tu, sestre, programa našega drugi del! * * * Naš program! Pisan nam je s pesmijo v večnost, naj ga nam sveta noč vkleše v globino duše, da se razklene in postane — svetonočna! •ooooooooooooe900000000000000000000000o00090000000 o0000o0000000 0000000000000000000000000000000000o 0000o0009o0000000000000000 PRIČAKOVANJE. TADEJA. sem pričakovala: Dvajsetkrat, o ne, še večkrat bo uton'1 dan v noči, preden bo prišla f ^ božična noč. O, pridi že skoraj! Pridi! Kakor mati si. Ko je otroka strah, ^^ ko kriči v sanjah, pride k njemu, poboža ga, šepne mu toplo btsedo in otrok je umirjen. Vidiš, taka mati si ti meni, o sveta noč. Umirila me boš, mene otroka, polnega nemira in drhtenja. Že misel nate vzbuja v meni radost. Prav t'ho boš prišla, nič ne boš trkala. Morda boš prišla z belim snežcem, morda te bodo pripeljale zvezde. Sedla boš k meni in se bova pogovarjali. Povedala ti bom vse, kar sem doživela od lani, ko si bila zadnjič pri meni--- ln sem že skoraj dočakala: Bliže in bliže prihaja sveta noč. Še nekaj ur samo in čudovita, nepojmljiva skrivnost bo odkrita. Pričakovanje Božična molitev Bodi lučka Rodilo se bo Dete ... Vse čaka in drhti. Drhti od pričakovanja.Mistični mrak v hramu božjem drhti; temni oltar molči in čaka, zvonovi v lini čakajo, da se oglasijo in naznanijo veliko resnico: „Rodilo se je Dete ..."--— Končno je prišla: V cerkvi praznično in slovesno, ljudje praznični in veseli. In če jim zrem v oči, je tudi v njih dušah lepo in čisto. Prežete so od svete noči, od onega miru, ki ga jim je vlila v dušo sveta noč. Dete v jaslih se smehlja, smehlja . . . Otroci so blizu jaslic, čisto blizu se prerivajo, saj so Detetu najbližji. Zdi se mi, da sem tudi jaz otrok. Tako blizu sem božjemu Detetu, da čutim v duši, kako sem mu blizu. Pesem je v nji. Ne 'razumem te pesmi, ne vem, koga opeva, a vem, da se ob ti pesmi dvignem, da sem umirjena, srečna . . . Saj je prišla sveta noči oo&OOOooo BOŽIČNA MOLITEV, ZVONA PRIMČEVA. Dete presladko, novorojeno, v luči ljubezni bodi češčeno — Glej, vdano ti nudim kelih srca, da Tvoje oko ga v ljubezni spozna, da sveta ročica ga Tvoja objame in srčece Tvoje da vase ga vzame. — Dete najslajše, novorojeno, v luči molitve bodi češčeno — ooooQüooo TI BODI LUČKA. . VITA. Polnoči V svetišču božjem vse gori: svetilke, srca in oči--- Raz kor trepeče pesem — tako je daljno lepa! Sladak opoj rosé nocoj nebesa v duše svetle--- Ročice svete je v blagoslov razprlo Dete: „Ti bodi lučka sama! Použivaj se, žrtvuj — s svetlobo svojo ljubezen mojo sestricam .oznanuj!" Pri jaslicah ljubečih lučic sto gori--, med mirni Detece blesti —, (Kot žrtve lučke použivajo se in — medle---) Ah, čudno tajno nocoj nam srca hrepenč — „Češčeno bodi, Detece, smem tudi jaz prižgati Ti belo lučko v čast"? T e b i o Mati Poglavje o pobožnosti TEBI, 0 MATI! SNEŽNIŠKA. 5edaj, ko se tiho in neslišno bliža sveti večer, se dostikrat spomnim onih svetih večerov, ki sem jih preživela tedaj, ko sem imela še mamico. A sedaj sem sama; nimam več solnca na svoji življenjski poti, v čigar toplih žarkih bi grela svoje samotno srce. Na prijaznem hribčku se beli izza temnih smerek mala cerkev. Okrog nje je počivališče mrtvih. In na tem božjem vrtu počiva vsa moja ljubezen. „Ako bom zaspala za vedno, me položite v hčerkin grob"; izpolnili smo ti željo, ki si jo izrekla tiho in obzirno, da bi ne razžalostila svojih otrok. Saj si vedela, s kako toplo ljubeznijo smo privezani na1 Tvoje najboljše materinsko srce. Bilo je pred dvemi leti. Prišla sem za sveti večer domov. Kako se je vzradostilo njeno dobrotno oko, ko me je zagledalo, vso polno mladosti, polno življenja. Nasmehnila se mi je tako toplo, tako ljubeče, da sem čutila v svoji duši neskončno radost. Saj materinega božajočega pogleda, ljubečega nasmeha in njene tople roke sem tako zelo pogrešala tam zunaj v svetu. Lep je bil ta sveti večer, čas mi ga ne zabriše iz spomina. Pa mamica mi je zbolela. Takoj drugi dan po mojem prihodu je legla na bolniško posteljo. Čez teden dni pa je ležala moja zlata mama vsa bleda in nema na mrtvaški postelji, z onim lepim, bolestnim usmevom na mrzlih ustnih. Le Bog je videl tedaj v mojo dušo, ki je plakala neutešeno za njo, ki je bila moje vse. „In ko boš počivala pod temno rušo, med cvetjem in zelenjem, bom molila vroče in goreče zate, mamica"; tako sem napisala v šolski nalogi tedaj, ko mi je bilo štirinajst let, ko nisem še slutila, kaj se pravi, izgubiti dobro mater . . . Vsa neskončna hvaležnost in brezmejna ljubezen do Tebe, moja zlata mama, naj bo izražena v tihih molitvah in nežnih cvetovih, darovanih Tebi, o matil oooO(^Oooo POGLAVJE O POBOŽNOSTI. IZ BISERNE KNJIGE SLOVENSKIH DEKLET. ajlepši biser v vencu dekliških čednosti je prava pobožnost. Kdaj pa je pobožnost prava? I/I Prava je pobožnost, če je odkritosrčna. Pobožnost je tista vez, ki M veže dušo z Bogom; z Bogom pa se ne moreš zvezati drugače kakor * po ljubezni. Ljubezni pa ni, če ni odkritosti. Bog kliče dušo k sebi tiho, toda vztrajno in z vso močjo svoje neskončno velike ljubezni. Temu klicu se mora duša odzvati s tem, da se Bogu izroči popolnoma, vsa in brez vsakega pridržka ter za zmeraj. Kadar te prešine ljubezen do Njega tako, da je tvoja duša stalno in v vsakem položaju življenja k Njemu usmerjena, si prav, iz srca in dostojno velike duše pobožna. Pobožnost zahteva velike duše, zakaj le taka duša more Boga dostojno ljubiti. Z Bogom ne moreš biti malenkostna, ako hočeš ž njim resnično združena biti; vsa moraš biti Njegova ali nič. Karkoli ti On nameni, naj te obišče v veselju ali v žalosti, naj te ljubuje ali ti da okusiti trpljenje, naj se na videz celo oddalji od tebe, da se zdiš popolnoma zapuščena — ne smeš nehati ljubiti ga. Kajti vedeti moraš, da te Bog v resnici bolj ljubi, nego moreš ti sama sebe lju- Božično veselje v Rožnem domu biti, in da je zato vse prav in dobro, kar s teboj stori. On vedno misli nate, kako bi te izčistil, tvojo dušo izlepšal, jo povzdignil k Sebi. Zato te kuje, če treba, v ognju trpljenja, izkušenj, bridkosti, dokler iz sirove rude ne postaneš čisto zlato. Ti pa bodi velikodušna, pogumna in zvesta ter Ga hvali tudi v svojih najstrašnejših urah. Vedi, da se Bog s teboj joče, kadar si žalostna, kakor se veseli s teboj, če si vesela. Resnično pobožna duša je kakor globoko morje, ki se ne prekolje do dna, četudi bučijo najhujši valovi. Trpljenje te žalosti, ali te ne odtrga od Boga, če ga ljubiš z veliko dušo, ampak te še bolj ž Njim zveže. Pobožnost te ne veže samo na Boga, ampak na vse ljudi in na vsa ustvarjena bitja sploh. Posvetna ljubezen človeško dušo zoži, ljubezen do Boga pa jo razširi. Posvetna ljubezen je ljubosumna, pobožna duša pa z Bogom in v Bogu ljubi vse in želi, da bi vsi ljubili Boga in da bi se medseboj ljubili. Zato ni pobožnost, če kdo Boga ljubi sam zase, druge pa od te ljubezni izključuje s tem, da se ima za vzvišenega nad njimi, jih obsoja, morebiti celo zaničuje, in se s svojo dozdevno pobožnostjo sam pred seboj in pred ljudmi ponaša. Resnično pobožna duša je skromna, čuti vsekdar svojo ničnost pred Bogom in ima vsakega drugega za boljšega od sebe. Predvsem pa ljubi one, ki so ljubezni najbolj potrebni, nesrečneže, siromake, trpeče in grešnike. Pobožnost ima samo enega sovražnika: greh — in sicer najprej v lastni duši. Premagaj greh v sebi: to je najboljša pot, da se premaga greh v svetu. Greh v sebi premagaš s samozatajevanjem, greh v drugih z ljubeznijo do njihove neumrjoče duše in do vsega, kar je na njej še lepega in dobrega, pa z usmiljenjem do njihove nesreče. Tvoja ljubezen in tvoje usmiljenje do njih pa ne sme izvirati iz čuvstva lastne vzvišenosti: to ni ljubezen, ampak prevara. (Konec prihodnjič.) qoqQ(^QOOQ BOŽIČNO VESELJE V ROŽNEM DOMU. MALKA MARINKO. Pokojno sniva vasica ob gričku. Ogrinja jo grič z vedno zelenim plaščem kot bi jo hotel čuvati vseh zlih obiskovavcev. Tiho je danes — oj tako tiho v tem kotičku. Snežinke naletavajo z neslišnim drgetanjem. Zamrli so že davno cvetovi na ličnih oknih Rožnega doma. Lesketajoče zvzdice poskakujejo po svetlih linicah ter nagajivo potrkavajo na ledeno steklo. Božični dih je zavel nad ljubkim selom, se dotaknil slednjega krova — povsod sipajoč neizmerno sladkost — božično ubranost v srca. Božični prazniki — kako težko vas pričakuje Rožni dom! Razposajena deca govore naprej in naprej o zlatih jaslicah, o ljubkih pastirčkih, o svetlih lučkah. Še v spanju se jim nabirajo ustnice v sladek nasmeh — o, saj bo Jezušček v jaslih ves svetal, neskončno lep. Tako jim je pripovedovala mamica že ves adventni čas. In že so tu zadnji dnevi prelepih praznikov. Polno posla je v Rožnem domu. Vse križem razgovarjanje, ugibanje, pripravljanje. Vsi mislijo na to, kako napraviti božične praznike lepše, prisrčnejše, veselejše, bolj praznične. Starši le bolj poslušajo — privoščijo mladini veselje — štejejo denarje za to in ono napravo, ki naj povzdigne lepoto umetniških izdelkov otrok. Pa so srečni pri tem, saj vedo, da delajo otroci vse zato, da bodo kar najprimerneje sprejeli novorojenega Jezuščka v dragi dom. Jaslice, te morajo biti najlepše. Kako dolgočasno je v hiši, kjer nimajo vsaj malih jaslic s svetlo lučko poleg! Manjka ji onega, kar je duša tem dnevom, kar nam nudi toliko tihe radosti, prisrečnih občutkov. Tudi božično Božično veselje v Rožnem domu Pozni cvetki drevesce je lepo, toda nikakor ne sme nadomeščati ljubkih jaslic. Vse kaj drugega doživljaš, ako stojiš ob podobi svete družinice ter premišjuješ skrivnostne dogodke v Betlehemu, kakor pa če gledaš bogato ozaljšano smeričo. Drevesce ti navadno dela le hude skomine. Prav malo jih je, ki bi ob pogledu nanj mislili na višji pomen njegov. Zato jaslice v hišo, ali pa oboje! Prav čedno je, ako postavimo hlevček s pastirčki kar pod smrečico. Tako so naredili lani za spremembo v R >žtracjo delavcev na Dunaju? 8. Kaj so počitniške naselbine, komu jih je priporočati in zakaj? E. Peti oddelek: Posebnosti planinskega, morskega, gozdnega zrak a. 1. Zakaj je letovišče in v kakšnem zraku na bo? 2. Zakaj slovi planinski zrak? 3. Ali je zrak visoko nad zemljo prav tako pripraven za dihanje kot biizu zemeljske površine? 4. Po čem se odlikuje morski zrak? 5. Kaj je treba vedeti o gozdnem zraku? Iz zdravstva imate torej pet oddelkov, vprašanj je vsega skupaj 26 Vsaki je na prosto dano, da si izbere dva oddelka in se na vprašanja dobro pripravi. Oddelki imajo vsak svojo črko in boste „izvoljene" oddelke sodnicam kar s črkami označile. N. pr.: Jaz imam A in B. Ali: Jaz imam D in E. Ali: C in D itd. Razumete? III. Gospodinjstvo. Snov za tekme iz gospodinjstva boste našle v septemberski številki preteklega leta (1924, št. y) na strani 138- „Pomenki o lepoti". Tam ie gotor o uredbi stanovanja, da ustreza lepotnemu čulufgospodinje. Preberite s premislekom in sestavite si odgovore na sledeča vprašanja: 1. Na katere okolnosti se je treba ozirati pri zidanju hiš v mestu 'n na katere pri zidaniu htš na deželi, da bo ustreženo 1< putnemu čutu? 2. Kaj zahteva lepotni čut glede oblike pohištva v stanovanjih? 3. Kaj zahteva lenotni čut glede razvrstitve pohištva v st- novanjih? 4. Kaj zahteva lepotni čut glede barve pohištva? 5. Kaj zahteva lepotni čut glede opreme kuhinie? Vsaka naj se pripravi na vsa vprašanja! Saj ni težko. IV. Deklamacija. Za deklamacijo so dane na izbiro tri pesmi od Simona Gregorčiča. Vsaka naj si izbere eno, katera ii ie bolj všeč. Sledeče so: 1. Daritev 2. Na potuičeni zemlji. 3 Kmečki hiši. Vse tri najdete v Mohorjevi izdaji Gregorčiča ali pa v zbirki „Brstje iz vrta sl"V. pesništva", ki je ludi izšlo v Mohorjevi I. 1916. Pa mo ate res deklamirati, ue po šolsko zdrdratil! V. Govorništvo. Vsak krožek mora postaviti k tekmam tudi vsaj eno govornico. Govor naj bo dolg 5 do 7 minut Za svoj govor naj si izvoli eno izmed sledečih treh reči: 1. Varčujmo! 2. Skibimo za snago I 3. Telovadimo! VI. Petje. Koračnice: Mi smo Orli, Orel leti prot goram, Prosto reže ptica zrak. (Med korakanje.) Druge: Orlovska himna, Lepa naša domovina, Morava. Tri od teh pesmi mora znati vsak krožek. Sestre Orlice, postavite se! Naj vam b do tekme resna naloga in velika življenjska šola 1 Tisoči Vigrednic, ki berejo o vaših tekmah vas zavidajo in mislijo: Me pa ne moremo k tekmam, samo Orlice jih imajo! Koliko se bodo naučile! Ali hočete biti ve nemarne in vzeti tekme za šalo? Ne smete! Pri svojih sestankih se pogovarjajte o tekmah, pomagajte druga drugi, poprašajte, če morda tega ali onega ne razumete. — Krožkovni odbor, ti imaš posebno nalogo, da bodo tekme za vaš krožek častne I Bog živi! Domače ognjišče DOMAČE OGNJIŠČE. Draga naša „Vigred" nam hoče letos odstopiti kotiček, kjer se bomo pogovarjale o zelo važni nalogi bodočega poklica večine Vigrednic, o gospodinjstvu in posebno o kuharski umetnosti. „Ej, umetnost!" si bodo mislile nekatere sestre. „Redkokdaj nam bo treba prav umetno pripravljenih jedil. Pri nas doma ne jemo tako dobro, kakor pri bogataših; milijonarja bo tudi Je maiokatera med nami dobila za moža; tista pa itak ne bo kuhala sama". Toda, draga moja, tudi preprosta jedila — in o teh hočemo predvsem govoriti — dobro in okusno pripraviti, je umetnost. Pravijo, da gre ljubezen skozi želodec. Marsikomu ta pregovor ni všeč. Tudi ne trdimo, da je do zadnje pičice resničen. Vsekako pa je vreden, da si ga ogledamo natančneje Gotovo ste že opazile, da veselo delo človeka manj utrudi kot tako opravilo, ki se ga lotimo čemerni in razdraženi Tako je kot bi nam veselje moči podvojilo; hitreje nam polje kri po žilah, če smo dotore volje. Tudi želodec rajši dela, če je dobre volje. To dobro voljo mu pa povzroča okusno pripravljena jed. Vesela se vsedeš k mizi in vesela vstancš ud obeda, pokrepčana za nadaljnje delo. Vsak dan okusna jed na mizi in naj bo tudi preprosta — mnogo pripomore, da hiša postane res pravi dom možu in ^ otrokom. Nekaj splošnih opazk za začetek. 1. O snažnosti vsega kuhinjskega orodja in o snažnosti v vseh shrambah za živila ne bomo niti posebej govorile, to se razume samo po sebi. 2. Navadi se, da ne neseš nobene jedi na mizo, ki je nisi prej pokusila! Včasih manjka le malo soli, le malo začimbe — pa je ves okus pokvarjen. 3. Ne nosi nobene jedi na mizo prevroče, pa tudi ne premrzle! Oboje je zdravju škodljivo, zlasti še prevroča jed. 4. Pa še to-le: ravnaj se natančno po navodilih, ki jih bom dala! Dostikrat je uspeh odvisen od malenkosti, na katere bi človek niti ne pazil. Sedaj pa začnimo s kuharsko šolo! Po možnosti se bomo vsak mesec pogovarjale o kakem opravilu kuharice, katero je po našem mnenju času primerno. Prav rade se bomo pa ozirale tudi na vprašanja, ki nam bodo dohajala iz kroga bralk. Saj je naša želja predvsem ta, da bi „Vigred" pisala samo to, kar sestre posebno zanima. O k o I i n a h i n suhem mesu. V januarju se praznuje po naših hišah „domači praznik", ki pn kljub svojemu imenu prinese dosti dela. To je dan, ko pride klavec v hišo z raznovrstnimi ostrimi noži. Ne bomo posegale v njegovo delo, le malo nadzirajmo ga, da ne bo preveč osolil klobas in da ne bo pozabil dodati začimb in česna! Opozorila bom le na neko napako pri soljenju mesa, ki se često dogaja. Mnogokje pustijo predolgo ležati meso v soli, da že neprijetno diši, preden pride v dim. Prepričala sem se, da je navadno dosti 8 do 10 dni za manjše in srednje kose; ob mrzlem vremenu naj leži meso v soli nekaj dni več, ob mokrem, južnem vremenu pa nekaj dni manj. „Ne bo dosti", bo odvrnila marsikatera, „saj nam že zdaj pridejo črvi v meso, čeprav solimo, da komaj moremo jesti meso, in ga še močno prekadimo, a vnndar vse skupaj nič ne pomaga". Toda, draga moja, črva ne boš pregnala s soljenjem! Pojdimo pogledat v shrambo, kjer visi prekajeno meso na dolgih palicah — pa bomo videle, odkod pride črv! Natančno si oglejmo stene, tla, špranje! Kmalu bomo našle majhnega, črnega hrošča, ki ima po hrbtu rumenkasto progo. Slaninar mu pravijo. Približno dvakrat tako velik je kakor splošno znana pikapolonica. Vidiš, to je tisti škodljivec, ki leže jajčeca na mastno meso, na slanino in na mozeg v kosteh. Tisti črvi, ki jih vidimo na mesu, so njegova zalega, njegove ličinke. Obilno soljenje ga prav nič ne ovira. Edino uspešno sredstvo proti njemu je to, če večkrat - recimo vsak teden — pogledaš shrambo, uničiš vse hrošče in odstraniš meso, ki so_ se ga že lotile ličinke. Če se pa hrošči zmeraj na novo pojavljajo, posebno proti pomladi, snemi meso s palic, skrbno zavij vsak kos v časopisni papir in zloži meso v škaf ali zaboj, v katerem je suhega peska ali pepela dva prsta na debelo! Na prvo vrsto kosov suhega mesa nasuj zopet peska ali pepela! Na to pride zopet nova vrsta mesa in nova plast pepela ali peska, dokler nisi vložila vsega mesa. Na vrh posode pride zopet približno štiri prste debela plast peska ali pepela. Posode ni treba nič pokriti. Postavi vse skupaj na zračen in kolikor mogoče hladen prostor! Preslano ali močno posušeno meso bo mnogo okusnejše, če ga daš dan prej preden ga hočeš kuhati, v mlačno vodo in ga notri "pustiš 24 ur. Prekajeno meso, ki je boš dala mrzlo na mizo, pusti, da se ohladi v juhi! Meso bo dosti okusnejše. Frigana jetra (za 4 osebe:). Vzemi kg jeter, jih operi in zreži na tenke listke! V ponev daj 2 žlici masti! Ko je mast vroča, daj notri debelo zrezano čebulo in pusti, da se malo zarumeni! Nato dodaj jetra in jih naglo spraži. Ko niso več krvava, jih potresi z dobro žlico moke, nato jih še malo popraži in zalij z gorko vodo ali z juho. Vse skupaj prevri in osoli. Preden daš jed na mizo, osoli in okisaj po okusu. Pomni: jeter ne smeš osoliti ali okisati dosti prej, nego jih daš na mizo, da ne postanejo trda. Domače ognjišče Od srca do srca Ponarejena zdrobova juha. V razbeljenem surovem maslu ali na dobi i masti zarumeni par žlic pšeničnega zdroba. (Na osebo 1 obilo žlico.) Pridno ga mešaj, da se ti ne zažge.-Zalij ga z osoljeno vodo, v kteri kuhaš sledečo zelenjavo: korenino in vršiček petršila, zelene, pora, malo kolerabe, zeljnat storček in list. Če kuhaš našteto zelenjad v vodi, dobiš takozvano zelenjavno juho, ki je za zalivanje nekaterih jedi boljša nego sama voda. Da bo juha močnejša, primešaj ji žvrkljan rumenjak ali celo jajce. (Za bolnika samo rumenjak.) Ko je juha v skledi, kani vanjo nekaj juhana, ki jo znatno izboljša. Še finejša pa bo juha, če vso našteto zelenjad zvežeš na drobne vezance ter jo do mehkega kuhaš. Pridaj tudi drobno zrezano zelje in ohrovt, vsakega za 2-3 pesti. Ko je zrirob rumen, pa vlij juho z zelenjavo vred med zdrob. Kvašeni cmoki. Zamesi precej trdo kvašeno testo, boljše ali navadno, kakor hočeš. Dobro naj vzide, potem naredi iz njega kačo ter oblikuj na deski ali v roki primerno velike, podolgovate cmoke. Položi jih na snažen, z moko poštupan prtič, kjer naj iznova shajajo. Nato jih kuhaj v slanem kropu dobre '/4 ure, nato pa z vilicami vsakega čez pol pretrgaj. Zabeli jih z razbeljenim presnim masiom in drobtinami. Daj jih s šolalo ali z omako na mizo. OD SRCA DO SRCA. (POMENKI Z GOSPO SELMO.) Samotarka. Sreča ni vselej tudi zadovuij-nost, a zadovoljnost je vselej sreča. — Zado-voljnost enakomerno računa z dobrimi in slabimi stranmi življenja v svesti si istega cilja, h kateremu vodijo ene in druge. — Sreča nas včasih nepričakovano sreča na življenjski poti, zadovoljnost pa si je treba šele priboriti in le, kdor je občutil trpljenje, sme trditi, da je njegova last. Takemu je zadovoljnost tudi vir veselja in sreče. — Oglasi se večkrat iz svoje samote in pošlji še kakšno pobudo iz svojega resnega razmotrivanja! — Iskreno pozdravljena! Štefka. Upam, da si prejela odgovor na Tvoje obširno pismo. Rli Ti je zdaj jasneje in si se že odločila? Zelo me zanima, kako? Bog s Teboj! Žalostna cvetka. Veseli me, da si v mojem odgovoru našla vsaj nekaj tega, česar Ti je bilo trenotno najbolj treba. Da pa ni še vse dobro, Ti prav rada verujem. Ali imaš pogum, da zapustiš ono stran, ki jo sama tako slabo spisuješ, in se vrneš k nam, k svojim sestram? Ne vem sicer in ne razumem celotnega spora in prav zelo želim, da se javiš nekoliko obširneje. Potem Ti morem naravnost pogledati v oči in pregledati ves položaj in Ti dati podrobnejših navodil. Tvojo dobro voljo čutim in je že mnogo, če imaš to. Le ne izgubi poguma! Trpljenje pa, ki ga je povzročil Tvoj prenagljeni korak, Ti bo morda še v dobro. Pozdrav! Tilka. Z zanimanjem sem Citala Tvoj življenjepis. „Vsa moja mladost je opletena s trnjem in zagrnjena s temnimi oblaki. Edino pri igrah, petju in telovadbi se nekoliko razvedrim." Glej, draga, če se boš pozneje posvetila družinskemu življenju, Ti gotovo ne bo škodovalo, ako vztrajaš na svojem mestu. Saj se tudi tu marsičesa naučiš in pomagaš in Te bodo sčasoma lažje in rajši pogrešili. Seveda imaš pravico in dolžnost, da . misliš na svojo prihodnost, in zato ne smeš misliti,da tudi jaz ne mislim na Tebe in Tvojo zadevo, le prav nič primernega ne najdem, ker kar tja v en dan Te pa vendar nočem pognati. Upam pa, da se v kratkem posreči in Ti tako sporočim. Dotlej srčno pozdravljena! Trnjeva stezica. Ne morem Ti verjeti, da si zapuščena in osamljena. Glej, toliko sestric imaš in vse Te imamo rade, saj si vendar naša. In če se v krožku potrudiš, da si prijazna in dobra, dobiš takoj v plačilo enako prijaznost in dobroto od drugih. Ista sredstva rabi tudi za svojo prijateljico! Poizkusi še enkrat z vso dobroto in iskrenostjo ter resnično srčno ljubeznijo ! In če tudi to ne bo imele uspeha, potem Ti seveda ne preostane drugega, kakor da jo pustiš, a je ne pozabiš v svojih molitvah. Končno je treba v takih slučajih tudi trdne resnobe, zlasti če opazimo, da bi utegnilo škodovati miru naše duše. Zgodba o gnilem jabolku, ki okuži svoje zdrave sosede, je žal pač še zmeraj resnična, — Ti sama pa vztrajaj trdno pri svojem stremljenju. Lepša in prijetnejša je res pot dveh sorodnih duš; toda tudi če hodiš isto pot čisto sama, moreš biti vseeno mirna v svoji notranjosti, ker veš, da je prava. — Toliko Ti morem svetovati, kolikor sem mogla razbrati iz Tvojega pisma. Če še kaj rabiš, le zopet piši! Lep pozdrav! Julka V. Najprej v Tvojo tolažbo :"Kar sem napisala mojim dekletom, je vse res in"ravno tako res. In do spoznanja te resnice pride vsaka izmed Vas in se bo tedaj spomnila na moje besede. Da bi pa ne izkušale bridkosti življenja ravno v tem oziru na lastni koži, sem vam napisala te življenjske izkušnje. Vem, da je poleg Tebe in Tvojega ženina še marsikateri neveren Tomaž, ki tega ne verjame, a to me ne plaši, ker je še vedno v veljavi stara pri-slovica: „Kdor noče verjeti, mora čutiti.'-Kar tako na kratko si torej napravila? Je! že prav, da nisi pustila raztrgati „Vigred"! Le postavi se, kadar pride zopet dolpodobnega nastopa! Da bi se pa bila resno z ženinom sprla, Ti pa skoraj ne verjamem. Mislim, da sta si med tem časom že razjasnila svoje trditve. Svetujem Ti, da mu daš celotno, naj sam z resnobo prečita, potem ne bo sodil napačno. Od srca do srca Zrna in pleve Sestre sestram Ce bi pa še potem vztrajal na svoji trditvi, je duše, ki bo s prekipevajočo ljubeznijo pričako- to zramenje, da ne po7na resnobe in sveiosti vala polnočn ce, da poklekne k jaslicam Malega zakona, in potem se smeš prav resno bati za a Vsemogočnega in ga sprejme za stalnega svfojo bodočnost in veš kaj Ti je storiti. - Piši, gosta. Potem bo zvenel odmev polnočnih zvonov kako je s celotno zadevo! P av lep pozdrav! preko prhodnjega leta in vsega našega življenja ■-1' Vsem mojim malim in velikim varovan- vse do večnosti kam! Želim preiskreno, da nas sveti božični (Naslov za pisma je: Gospa Selma pri mir združi v družino ene misli, enega srca, ene uredništvu Vigredi, Ljubljana, Ljudski dom.) ZRNA IN PLEVE. P. Leo Osredkar, frančiškan, iz Češnjice pri Železnikih doma, je bil v Ameriki misijonar v letih 1852-82. O njem beremo dve zgodbi, ki označujeta njegovo možatost. — Nekoč je bil neki ženi ukraden denar. Tat se je pa kmalu skesal in je prinesel denar misijonarju, naj ga vrne lastnici. Misijonar je storil po naročilu. Žena je;:BaJna vsak način hotela zvedeti, kdo je tat. Silila in silila je v misijonarja. Končno jO duhovnjk zaupno vpraša: „Žena, preden vam odgovorim, mi povejte, ali znale molčati, če vam kdo kaj zaupa ?" — Žena je up da, da bo sedaj zvedela za tatu, in je navdušeno zatrjevala: ,0, tisto pa, molčati znam do smrti." — Zadovoljno je misijonar pokimal in je ledrnato odgovoril: ,Aaz tudi." Poslovil se je in odšel. Drugi Jje prišel k njemu mlad človek, ki se nimogel dosti natožiti nad hudobnostjo in pokvarjenostjo ljudi. Pater ga potrpežljivo do konca posluša in mu rece: „Prav imate, ljud e so dandanes slabi. Sebični so in po u/.ivanju hrepene. Veste kaj, dajva jih midva poboljšati! Lotiva se kar precej in sicer pri sebi. Pop aviva in po-boljšajva vsak samega sebe, pa bosta takoj dva SESTRE SESTRAM. Dekliške zveze na Štajerskem. Na Štajerskem so se že pred vojno ustanavljale Dekl. zveze - odseki izobraž. društev. Vo na vihra jih ni uničila, nebroj zaslug imajo, izza tistih strašnih dni . . . Lepo število se jih je po voiski poživilo in nanovo ured lo. Namen Dekli^k h zvez označuje lepo poslovnik D. Z., ki je izšel v 1 1922 in pravi v 2 točki: Dekliška zveza ima namen, združiti vsa poštena dekleta ene župnije v močno družbo, izobraževati jih umsko in nra\ no, vzgajati jih za odločne zagovorn ce katoliške vere in naše domovine ter vzgledne slovenske gospodinje. * Dekliškim zvezam se do sedai ni posvečala posebna pozornost; letos meseca februarja, pa se je v okviru odbora Prosvetne zveze v Mariboru sestavil odbor, ki bi naj obračal posebno skrb Dekl zvezam. Odbor se imenuje „Osredn e vodstvo Dekliških zvez". Delovni nairt se vsled raznih ovir ni mogel točno izvesti, vendar se je organizacija D. Z. letos precej uredila. — Vsem D. Z. so se poslale „razvidnice" in po njih imamo dosedaj priglašenih 38 D Z. z 2288 članicami. Potom okrožnic sp se v D Z. uvedla pre- slaba človeka manj na božjem svetu." — Kaj je mladi človek odgovoril, ni nikjerzapisann. Škoda! Anton Martin Slomšek je imel geslo: .„Molčimo, ne govorimo nič, delajmo mm go, potrpimo vse. Nebeško kraljestvo silo trpi." — Zapisal je pa med drugim tudi tole: „Držimo se z obema rokama slovenščine. Skrbimo za njeno omiko sebi in svojim. Po omiki in oliki jezika se navadno človek in ljudstvo časti. Jezik je naj-žlahtnejši dar božji, pismo našega rodu, po kojem se poznamo in spoštujemo. Materina beseda je večji del mati narodne slave, ali pa mačeha, če jo pustimo v nemar". — Ali niso te besede nalašč za danes napisane---? Ribničan in njegov sin sta prišla proli večeru do samotne hise in sta si izprosila prenočišče. Poslali so ju spat na skedenj. Toda na skednju je bilo le ma hen kupce < slame tam v kotu. Oče se vleže torej na slamo, sin pa poleg njtga na skoraj gola tla. Drugo jutro pomi u|e ljubeči sin blagega očeia: „Oh, jaz sem imel le par slamic pod seboj, pa me vse kosti bole, kako morajo šele vas, ki ste ležali na celem kupu slame 1" davanja, ki jih izdafa OrliSka podzveza. Predavanja, ki so velikega vzgojnega potit na za naša dekleta, so torej obvezna tudi za Dekliške zveze, ki se jih na svojih sestankih z veseljem poslužuieio. — „Naš Dom", list za liudsko pro-sveto, izhaja v D. Z. v 598 skupnih izvodih, posamezne naročnice, članice D. Z. io število zelo povišajo. „Vigred" prihaja v 164 skupnih izvodih in .Orlič" v 93 izvodih. „Čebelico" tudi že imao nekatere D Z. in iz razvidn c se lahko sklepa, da se precej D. Z. pripravlja, da si jo bodo ustanovile. Izbrale so si za svoio patrono sv. Ivanko d' Are in ponekod so njen praznik zelo lepo obhajale. Na dekliških dnevih v Mariboru so bile D. Z. častno zastopane Z oz rom na razne nedo-sMke od sirarn udeleženk dekl dneva je treba pomisliti, da je b'lo takrat v Mariboru veliko število povsem neorganizirani deklet! — V or-ganizatoričnem delu gredo Dekli ke zveze precej vsporedno z Orlicami, le tekem še nimajo Sestre sestram Uredniška molčečnost Za oči in roke Eno veliko : nalogo hočejo in morajo-naše D. Z.: — v smislu resolucij dekliških dnevov — uresničili: poživiti narodne noše, ki naj prideio v poštev zlasti ob slovesnejših prilikah. Dekliškim zvez-tm morajo postati narodne noše to, kar je Orlicam kroj. Tako upamo, da bo ljudstvo ob naših prireditvah z veseljem pozdrav- « UREDNIŠKA MOLČEČNOST. Terezika. Prav Jepo, toda sfar motiv in stara oblika. Kar je dobro in lepo za molitveno knjigo, ne more biti istotako dobro za list. Ali nov motiv, ali povsem nov kroj izrazu! — Poleg tega dovolite prav domače vprašanje: Kdo pa sie? Gospa M. K. — Tudi „kot naročnici Vigredi" Vam, žal, ne morem ugoditi. Naš 1M je daleč od vsake politične arene in ne more biti glasnik nikakih političnih siremljenj ženstva. Ni nasprotnik ženske volilne pravice, o ne, prav privoščil jo bo vsem „Vigrednicam", kadar jo bodo dobile, t^da v boj zanjo ne more ž niimi, ker si je postav,1 drugačno nalogo. S svojim tihim, notranjim delom pa upa „Vigred" kaj pripomoči k temu, da bodo bodoče slovenske žene znale poleg d'Ugih dobrih reči tudi — če bo treba — volilno krogliico prav vzeti v roke. Saj gotovo veste, da sama volilna pravica še ni nič, akn ni temeljne vzgoje in izobrazbe. „Vigred" se je torej lotila težkega dela: polagati temelje — če bodo ti dobri, naj le zida nanje življenje svojo stavbo, ne bomo se bali zanjo. V tem smislu naj pa naf pesni-karske šole Vam je nujno treba. Pozdrav! J iz Vevč. — Vaša želja nam je' pa prepozno prišla Ko pride „Vigred • na cian, bodo potice že pečene. Ali bi ne hoteli do Velike noči počakati? Nekaj čislanih sotrudnic, ki so preteklo leto poslsle in še obetale, od nikoder ni. Ali ne vedo, da obljuba dela dolg? Le pero v roko, da bo v „Vigredi" zmerom več cvet te! Dopisov je moralo nekaj počakati'prihodnje številke. Upoštevajte vse sotru inice in do-pisovavke, da je vsaka številka že do 1. prejšnjega meseca urejena. Torej prosimo: Pravočasno! :' Uredniška molčečnost vošči vsem, ki jo berete, prav vese e božične praznike in S'ečno, milosti polno novo leto! Naj bi bilo to leto plodonosno za naše duše, plodonosno za našo „Vigred", plodonosno nazadnje tudi za zgovorno — uiedniško mo.čečnost. — — — 6. vrsta: 3 pol m. st., * 4 m. st., 3 m st v vo- gelno pet jo, 4 m. st.. 3 m st v vogelno petljo, 4 m. st., 5 ver. p ; od * ponovi 7 krat. 7. vrs a: 3 pol m st., * 2 m st, 3 m. s-t. v vogel- no petljo, 2 m. st., 5 ver. p.; od * ponovi 7 krat. 8. vrsta: 4 pol. m. st. do prvega vogla listka, 8 ver. p , 1 velik stebriček v sredo listka, 5 ver p., i v st. v vogelno potijo, 17 ver. p., izpusti 1 ver p . 12 m. st, 4 ver p. * 1 v st. v vogelno pet jo. 5 ver. p 1 v. st v sredo, 5 ver. p. t v. st. v vogelno petljo, 17 ver. p 1 petljo izpusti, 12 m. s^., 4 ver. p., od * 6X ponovi; 1 pol. m. st. v 3 izmed osem ver. p 9. vrsta: 3 pol. m. st, 4 ver p., 1 v. st čez 5 vtr. p, 3 ver. p., 1 v. st. v nas ednji lok. 1 ver. p , i v. st. v i-ti lok, 6 Ver p . 3 m st. izpusti, 8 m st, 3 m. st. v vogelno petljo, 3 m st v vogelno petljo, 8 m. st. 6 Ver. p., * 2 v. st. ločena z ver. p. v prvi lok, 3 ver. p., 2 v. st. ločena z ver. p v drugi lok, 6 ver, p. 8 m. st, 3 m, st. v vogelno petljo, 3 m. st. v,drugo vogelno petljo, 8 m. st 6 ver p.; od * ponovi 6 krat; 1 pol. m. st. v i. od 4 ver.'p.; 10. vrsta: 3 pol. m. st., 4 ver. p , 1 v. st. čez 3 ver. p., 3 ver. p., 2 v. st.-ločena z ver. petljo čez 6 ver. p , 5 ver. p.; 3 141. st. izpusti, 6 m. st.. 3 ni. st.lv vogel, 2 m. st., 3 m. st. v vogel, 6 m. st.; 5 ver. p., 2 v. st. ločena z ver.fp. čez 6 ver. p., 3 ver. p.; * 2 v. st. ločena z ver. p , čez 3 ver. p , 3 ver. p., 2 v. st. ločena z ver. p., čez 6 ver. p.. 5 ver. p., 6 m. st., 3 m. st. v vogel, 2 m. st., 3 m. st. v vogel, 6 m. st. ;5 ver. p., 2 v. st. ločena ž verižno petljo čez 6 ver. p., 3 ver. p.; od ¡*4ponovi 6 krat; 1 pol. m st. v 3 od 4 prvih ver. p; 11. vrsta: 3 pol. m. st, 4 ver. p, 1 v. st. čez 5 ver. p., 3 ver. p., 2 v. st. ločena z ver. p., čez 5 ver. p., 4 ver. p ; izpusti 3 m. st, 4 m. st. 3 m. st. v vo-geJ, 4 m. st.; 3 m. st. v vogel 4 m. st, 4 ver. p. 2 v. st. ločena z ver. p čez 5 ver. p., 3 ver. p., 2 v. st. ločena z ver. p. čez 3 ver. p. 3 ver. p„ * 2 v. st. ločena z ver. p. čez 3 ver. p, 3 ver. p., 4 ver. p, 2 v st. ločena z ver. p. čez 5 ver. 2 v. st. ločena z ver. p čez 5 ver. p., 4 ver. p , 3 ver. p., 2 v. st. ločena z ver. p. čez 3 p.; 4 m.st., 3 m. st. v vogel 4 ni. st., 3 m. ver. p.. 3 ver. p.; od * ponovi 6 krat, 1 pol st v vogel, 4 m. st., 3 m. st.; V vogel 4 m. st, m. st. v 3 od 4 prvih ver p. 12. vrsta: 3 pol m. st. * 1 m. st. čez lok, 6 ver. p., 1 pol. m st. v 4 petljo izmed 6ih, 2 ver. p.. 1 m. st. v naslednji lok 6 ver. p , t pol m. st. v 4. izmed 6ih, 2 ver. p, 1 m. st. v 4 petljo listka 6 ver. p, 1 pol. m. st. v 4. izmed 6ih, 2 ver. p., 1 m. st. v 8. petljo listka, 6 ver. p. 1 pol. m. st, v 4. izmed 6ih. 2 ver. p, 1 pol. m. st. v 11. petljo listka, 6 ver. p., 1 111. st v 4. izmed 6ih, 2 ver p , 1 m. st. v 15, petljo listka, 6 ver p. 1 pol. m. st. v 4. izmed 6iii, 2 ver. p., 1 m. st. v naslednji lok, 6 ver. p., 1 pol. m. st. v 4. izmed 6ih, 2 ver. p., 1 m st. v naslednji lok, 6 ver. p . 1 pol. m. st. v 4. izmed 6ih. 2 ver. p., 1 m st. naslednji lok, 6 ver. p, 1 po), m. st. v 4. izmed 6ih, 2 ver. p.; od * ponovi 7 krat, 1 pol. m. st. v 1. m. st. Tolmačenje kratic najdete v lanskem letniku štev. 2. ung. urednica . UlJsa KreKova. Tlsk tiskarne tiskovnega druStva Kranj. 3336-M 24 TISKOVNO DRUŠTVO v ™ju Izvršuje točno v najkrajšem času in po nizkih cenah: knjige, časopise, lepake, vabila, vsakovrstne trgovske in društvene tiskovine. V zalogi imamo vsakovrstne tiskovine za župnijske in občinske uprave. Moderno urejena tiskarna in knjigoveznica. — Konkurenčne cene! •I •H • H • g •u • (llllllllllllll llllllllllllll IliiiiiiiiiillliStll llllllllll Noua založba g« M» M • m» Ljubljana Kongresni trg 19. • • Vse pisarniške potrebščine. Vse knjige. •f • >1 ||!llli||| Jlllillllll lllllllllllllllllllilllll IPIIIII 1 • f* wm Brušena nabavna zadruja v (Mski dom). mm priporoča vse potrebščine za orliški kroj: rips za bluze, ševijot za krila, čepice nogavice orlovske znake i. t. d. Dalje trakove za načelnice in predsednice, odznake s tiskom in vse poslovne knjige in tiskovine za orliške krožke. — Zaloga šmink, pudra, vaze-lina in mastiksa za Sminkanje igralk. — Dobijo se tudi za proste vaje potrebne note. — Posreduje nakup vseh društvenih potrebščin. Kupujte le pri lastnem podjetju! Nalagajte hranilne vloge v „Centralno čebelico", ki jih obrestuje po 6 '/„•