TEORIIA SOCIALNEGA DELA IN UČNI PROGRAM: NAVODILA ZA RAZLIKOVANJE STOPENJ V IZOBRAŽEVANJU ZA SOaAINO DELO Ruben Schindler Teorija socialnega dela se mora povezovati z različnimi stopnjami izobraževanja za socialno delo. Teoretični temelji učnih programov, znanje, izkuSnje in vrednote so povezani s stopnjami v izobraževanju, ki so jim namenjeni. Namen tega prispevka je raziskati teorijo socialnega dela in njeno relevantnost za tri specifične populacije Studentov, ki so vključeni v Studij socialnega dela. Gre za Studente v nadaljevalnem izobraževalnem programu (M. A.), za Studente iz dela na dodiplomski ravni (B. A.) in Studijski program socialnega dela za nove Etiopske imigrante. Preučujemo kompleksnost načrtovanja izobraževalnega programa za te Studente. V tem članku upoštevamo omejitve teorije socialnega dela, vendar predlagamo parametre znotraj spoznanj socialnega dela, ki jih lahko uporabimo za različne ravni populacij v njihovi pripravi za izobraževanje. TeoreäCne om^itve Poklic socialnega delavca se je od samega nastanka ukvarjal z omejitvami svojega teoretičnega temelja. Goldstein (1976) pravi: "Od samega začetka si je poklic sposojal teorije drugih disciplin in poklicev na nekoliko naključen način. Poglavitni interes je bil popoln prevzem freudovske psihologije, kar se ni ujemalo s prvotnim zanimanjem poklica za revne in odtujene." Poleg tega je poklic raziskoval svojo spoznavno osnovo v nekakšnem krožnem procesu, kar je privedlo do vrste "ohlapnih, abstraktnih in diskontinuiranih ugotovitev, predvsem v obliki praktične modrosti in ne teorije" (str. 52). To praktično modrost so nato prenesli na področja prakse in jo ponovno preučili. Pri tem so manjkala organizacijska načela in napotki,ki bi morali vsebovati vse tisto, s čimer se poklic lahko identificira. Na omejitve v poklicnem razvoju je verjetno vplivala relativna odsotnost filozofije, ki ustvaija temeljno mrežo prepričanj poklica. Vrednotni in etični temelji, specifični za socialno delo, in vrsta prepričanj o človeškem obnašanju, ki vplivajo na prakso. Se niso bili v celoti konceptualizirani. Sele pred nedavnim so se začeli poskusi, da bi se soočili s teorijo socialnega dela in jo bolj poenotili. Pri tem izstopata dve posebni 174 R. Schindler Soc ddo 29,1990, 1-3 meta teoriji. Vključujeta sploSno sistemsko teorijo in ekološke pristope. Prva ustreza zahtevam metateorije, kar razlaga CloveSki fenomen na različnih ravneh kompleksnosti. SploSno sistemsko teorijo je razvil Bartalanffy v 50. letih tega stoletja (Demerath in Peterson, 1967); nakazal je, da lahko družbene znanosti poenotimo s pomoCjo načela organizacije sistemov kot poglavitne spremenljivke pri raziskovanju. Osebnost, male skupine in družbene sisteme lahko razložimo s pojmi metateorije, ker sistemski koncept upošteva procese spreminjanja na različnih ravneh. Sistemsko teorijo kot metateorijo so kritizirali, ker se osredotoča predvsem na procese spreminjanja, premalo upošteva in vrednoti bolj statično realnost sistemov, ki vsebujejo komponente, kot so struktura, funkcija itd. De Hojos (1989) pravi,da: "Socialni delavci niso bili nikoli prepričani, da je bolj zaželena in učinkovita sprememba stranke kakor pa njena stabilnost... Preveč se poudaija radikalno na račun konzervativnega,socialna sprememba na račun družbene stabilnosti (Siporin, 1980)." Prav tako so sistemsko teorijo kritizirali sociologi, ker ni bila dovolj učinkovita pri razvoju metodologije spremembe (Turner, 1944). čeprav so ta zapažanja,zlasti kritika metateorije, vredna pozornosti, ima za avtorja sistemska teorija posebno vrednost za Studente socialnega dela, predvsem zaradi komponente spremembe. Socialne delavce se na vseh ravneh izobraževanja,od samega začetka univerzitetnega Studija,spodbuja k razmišljanju o pogojih spreminjanja. V procesu izobraževanja jih učimo, da sami sebe doživljajo kot dejavnike spremembe. Dejstvo je, da lahko sistemsko mišljenje olajSa proces spremembe, kajti majhen premik v eni enoti lahko povzroči Številne burne učinke sprememb. Ugotovili smo tudi, da Študentje,zlasti tisti, ki so se prej pripravljali za različne druge poklice, lažje in z večjim razumevanjem konceptualizirajo in operacionalizirajo prakso s pomočjo sistemskega prijema. Poleg tega Študentje, ki so pred kratkim emigrirali in katerih izkuSnje v koncipiranju so omejene, lažje dojamejo sistemsko mišljenje. To se je potrdilo ob naSem dokaj obsežnem poučevanju o družini. Strukturalne pojme kot so meje, odprta in zaprta komunikacija, hierarhija, razlikovanje in vpletenost, na nek način lažje vključimo v proces učenja, kot pa teorije, ki so bolj dinamično usmerjene. Tako nam sistemsko mišljenje, ki so ga kritizirali zaradi teoretične omejenosti,omogoča, da damo Studentom kritičen miselni okvir, tako na teoretični, kakor tudi na praktični ravni. Soc ddo 29,1990, 1-3 Teorija socialnega dda in... 175 Poleg sistemskega mišljenja so kot temelj teorije socialnega dela služili tudi ekološki prijemi; nekateri jih pojmujejo kot metateorijo. Na primer De Hoyos (1988) pravi: 'Ekološki prijem je razvil področje delovanja socialnega dela, ker poudaija medsebojne vplive ljudi in njihovega okolja in je tako prispeval pomemben pojem posredovanja v okolju. To posredovanje je dinamično, kar pomeni, da je mogoče doseči pozitiven odnos med posamezniki in njihovo okolico, z obojestranskim delovanjem, dogovaijanjem in kompromisom. Se več, poudaija tudi potrebo po ddu s skupinami in z institucijami ter zavrača ozke posege v duSevnost ". (str.33) Nekateri so kritični do ekološkega prijema kot metateorije, kajti ta se osredotoča na interakcijo človeških bitij in ne razlaga "istočasno intrapsihičnih, interakcijskih ih družbeno-kultumih pojavov". De Hoyosova razvija celo svoje lastno staliSče, tako da prilagaja tisto, kar poimenuje "tristopenjski pristop k osebi v okolju". Poglavitni namen modela trdi nivojev je, da pomaga socialnim ddavcem organizirati njihovo razmišljanje z opozaijanjem na pomembne analitične razlike med problemi, kot tudi na kritično-teoretično razlikovanje med vrstami terapij. Model skuSa razjasniti pomen interakcijskega, osebnostnega in sociološkega sistema in, kar je prav tako pomembno, razvija občutljivost za različne intervencijske strategije. Prva stopnja obsega osebnostni sistem z znanjem psihologije kot poglavitnim predmetom. Druga stopnja je usmeijena na interakcijsko polje, kjer je bistveno področje socialne psihologije, poudarek pa je na razumevanju interakcije med strankami in pomembnimi drugimi osebami. Tretja stopnja zajema družbeno-kultumo razsežnost in družbene institucije, vključno z gospodarstvom, oblasto, izobraževanjem in religijo. Prednost tristopenjskega pristopa po De Hoyosovi je v tem, da pomaga razširiti perspektivo delavcev s tem, da jim omogoča izbiro v njihovem prijemu. Se več, "tristopenjski model omogoča delavcem ohranjati dialog z različnimi praktičnimi teorijami, medtem ko se nadaljuje iskanje taksnega temelja, ki bo edinstven za prakso socialnega dela". Vprašanje, ali lahko pojmujemo določene miselne sisteme kot metateorijo, je v resnici ključno za razvoj smiselnega temeljnega védenja o socialnem delu; vpraSanje, kako Študentje dojemajo teorijo, pa ni nič man« pomembno. Kakor smo že omenili, pričakujemo od Studentov na diplomski stopnji, da bodo sposobni povezovati teorije različnih disciplin. Na dodiplomski stopnji pa je ustreznejši bolj diferenciran prijem. V 176 R. Schindler Soc ddo 29,1990, 1-3 nadaljevanju tega sestavila ta vpraSanja bolj podrobno obravnavamo. Ueni naCit - iuid«ljevaliii programi V Brunnerjevem klasičnem delu "A Theory of Instruction", 1966 (Teorija poučevanja, op. prev.), se avtor ukvarja z učinkovitostjo učnih programov pri poučevanju otrok. Vendar pa lahko njegove ugotovitve posplošimo in jih upoštevamo tudi pri univerzitetnem izobraževanju. Tako ugotavlja: "Da bi bil učni program v razredu učinkovit, mora obsegati različne sekvence in dajati možnost, da nekateri otroci posamezne dele preskočijo, medtem ko se drugi na različne načine prebijajo skozi snov, da bi jo obvladali. Na kratko,poučevanje mora vsebovati različne poti, ki vodijo k istemu cilju." Poleg tega omenja,da "pedagoška teorija poučevanja skuSa upoštevati, da poučevanje ne izraža le narave védenja samega, temveč tudi naravo tistega, ki ve." (str.72). Načrtovanje učnih programov torej temelji na Številnih dejavnikih, vključno z zaporedjem programov, osebnostjo, ki jih izvaja, in njenim znanjem v določenem času. Od Studentov, ki so dokončali prvo stopnjo socialnega dela, pričakujemo, da bodo predhodni Studij vključili v učenje na viSjih stopnjah. Poleg poznavanja metod mora biti sestavni del učnega programa tudi razumevanje človekovega vedenja, razvojna teorija, človek v družbi, socialna politika in socialne službe. Studence se skuSajo naučiti, kako naj to temeljno znanje uporabijo v praksi. Obstajajo Številna navodila, ki naj bi jih oblikovalci upoštevali na visji stopnji pri pripravi programov na nadaljevalni stopnji. Čeprav ta navodila niso najbolj izčrpna,zaslužijo obravnavo: 1. Student naj bi se usposobil preverjati hipoteze na osnovi teoretične osnove, ki jo je osvojil. 2. Student naj bi se usposobil prenesti teoretično osnovo v prakso. 3. Student naj bi se usposobil razvijati nove in inovativne zamisli znotraj miselnega sistema. 4. Student naj bi poglobil svoje védenje o področjih prakse in zna- čilnostih različnih populacijskih skupin. 5. Ob zaključku Studija naj bi bil Student usposobljen za dokaj Soc ddo 29,1990, 1-3 Teorija socialnega dda in... 177 samostojno delo. 6. Student mora imeti možnost, da izbira med različnimi teorijami in jih v praksi povezuje. Menimo, da bi Stud^tje na nadaljevalni stopnji morali biti sposobni za samostojno učenje, pa naj to temelji na sistemski, ekoloSki ali katerikoli drugi združeni teoriji. Smoter je v tem, da bi postali bolj strokovni, izobraženi, inovativni v praksi in pri razvoju teorije. Ko trdimo, da morajo Študentje na nadaljevalni stopnji biti sposobni preseči osnovno povezavo teorije socialnega dela,moramo na kratko omeniti tudi akademski sistem v Izraelu. Predpogoj za vpis v nadaljevalni program socialnega dela (M. A.) je zaključen dodiplomski Studij v tej disciplini. Dodiplomska stopnja je v Izraelu prva poklicna stopnja. To je triletni program, v katerem Študentje opravijo tudi tri leta praktičnega dela na različnih področjih in se osredotočijo na eno od tradicionalnih metod socialnega dela - s posameznikom, s skupino ali s skupnostjo. Po zaključenem dodiplomskem programu se diplomant najpogosteje zaposli za daljSe časovno obdobje (v povprečju okoli 5 let, predno pridobi pogoje za vstop v diplomski program). Študentje, ki se tako vključijo v program na nadaljevalni stopnji, so usposobljeni in večinoma tudi na zelo visoki ravni. Od teh Studentov ne pričakujemo le razumevanja teorije, ampak da jo tudi ustvarjajo. Z ustvarjanjem teorije imam v mislih možnost, da se ukvarjajo z razvojem miselnega sistema,ki je povezan z njihovo prakso. To pomeni zmožnost povezovanja praktičnih načel in njihove posploSitve. Na kratko. Studij si prizadeva razvijati teoretsko skrb za socialno delo tako, da jo posamezni Student lahko poveže s prqSnim znanjem in na njem gradi, da bi tako razvil bolj učinkovite posege v socialnem delu. Gotovo je eden od rezultatov učnega procesa vzpostavitev Širokega miselnega sistema in zmožnost povezovanja teorije s prakso. Eden izmed ciljev je prav gotovo sposobnost priti do metateorije. Študentje iz dda in program ponovnega ифомђ^адја Univerze vedno bolj Sirijo svoje izobraževalne vidike tako, da osebam z različno visokošolsko izobrazbo omogočajo Studij socialnega dela. Zadnji dve desetletji je Sola za socialno delo pri Univerzi Bar-Ilan omogočilu diplomantom drugih smeri,da si pridobijo izobrazbo v socialnem delu. Smer predhodne izobrazbe sega od družbenih ved do naravoslovnih in 178 R. Schindler Soc ddo 29,1990, 1-3 humanističnih. Številni izmed njih so na ključnih položajih v službi socialn^a varstva in je zanje diploma predpogoj za napredovanje. Osebe, ki se vpisujejo v ta program, so že diplomirale in so se izobraževale za druge stroke. Večina jih je v poznih tridesetih letih in več kot 90% predsta\djajo ženske. Pomembna ugodnost je v tem, da lahko Studij dokončajo v dvdi namesto v standardnih treh letih. Študentje se na nadaljevalni program vpisujejo v tistem življenjskem obdobju, ko iSč^o nove izzive v lastnem razvoju, a jih hkrati zelo skrbi, kaj bodo od njih zahtevali, tako po osebnostni, kakor tudi po poklicni plati. Na primer, Študentje, ki so dokončali ta Studij trdijo, da so "dejansko začeli znova, od samega začetka". Za Številne med njimi, ki so že uspeli na različnih področjih, ni lahko začeti nove kariere. Govorijo o težavah v zvezi z njihovo novo vlogo Studenta in o dQstvu,da morajo biti znova v odvisnem položaju. Ta občutek je zlasti prisoten ob superviziji, ko se morajo izpostavljati v razmerju s svojimi strankami in z različnimi socialnimi sistemi,ki jih obkrožajo. Učni program mora upoštevati, da se bodo Studenti srečevali s temi težavami in jim bo treba pomagati pri njihovem reSevanju. Pomemben dement v tem programu je vzpostavljanje "podpornih skupin"med Studenti. Istočasno soočanje s tesnobo ob ponovnem učenju, odvisnos^o, razvijanjem osebne in poklicne identitete, z akademskimi zahtevami, ki jim jih postavlja univerza in praksa je kritično. Omeniti je treba tudi, da status Studenta pomembno vpliva na njihove družinske odnose, glede na to, da svojo energijo vlagajo predvsem v vlogo Studenta, da je njihova starševska vloga okrnjena in da vso odgovornost za preskrbo družine prdagajo na moža. Te ovire moramo upoštevati, zato je potrebno učenje, ki ga običajno pričakujemo od Studentov na dodiplomskem Studiju, preoblikovati glede na posebnosti Studijskih potreb teh Studentov. Ponovno moramo poudariti vidik življenjskega cikla, kajti ta je bistven za razumevanje Studenta. Drugi poklic prinese nove izzive, saj gre za opuščanje nadaljnje kariere ali za odločitev o nadaljevanju Studija zaradi poklicnega napredovanja. Obe opciji pomenita hud pritisk na Studenta. Na drugi strani pa gre za precejšnjo motivacijo in velika pričakovanja do samega sebe, da bi se čim bolj izkazal. Nedvomno je to treba ceniti, vendar je v razvoju poklicne osebnosti pomemben tudi sam proces razvoja, zato moramo časovni dimenziji pustiti, da poteka v lastnem ritmu. Kot smo že omenili, imajo Studenti, ki se vpiSejo na Solo za socialno Soc ddo 29,1990, 1-3 Teorija socialnega dda in... 179 delo, bogato visokošolsko osnovo in celo paleto teorij s področij vedenjskih znanosti. Dobili so osnovo iz različnih teorij osebnosti in cilj učnega procesa je, da integrira te teorije v smisdno prakso socialnega dela. V nekem smislu mora biti v Studiju socialnega dda kot drugega poklica precg poudarjena poklicna socializacija. To pomeni poudarek na vrednotnih in etičnih temeljih,proučevanje tekoče politike socialnega varstva,spoznavanje področij dela in različnih rizičnih populacij ter pripravo okolja za Studenta kot tistega, ki se uči in pomaga. Ta proces mora biti upoštevan pri pripravi prakse. Pri tem je ključnega pomena Studentova zmožnost, da začne razvijati poklicni jaz in poveže načela posredovanja iz perspective socialnega dela. Nove imigrantilue kulture in dodiplomski program V kratki zgodovini Izraela je živelo več kot 70 različnih kulturnih skupin, prihajajo pa Se nove imigrantske skupine. Učni program za Studente, ki se vpisujgo v Studij socialnega dela, je v glavnem temeljil na ameriškem modelu. Prevladovalo je prepričanje, da so teoretična načela socialnega dela univerzalna in da strategije posredovanja zagotavljajo učinkovitost dela, ne glede na sistem ali državo. Čeprav to ni bilo empirično preizkušeno, je prevladovalo mnenje, da so učni programi v grobem uporabni v Številnih različnih ustanovah. Morda niso bile dovolj upoštevane posebne potrebe Studentov in Se posebej njihove kulturne in izobrazbene značilnosti. Tak očiten primer so bili Stud^^e imigranti iz Etiopije. Sredi 1980. let je v Izrael prislo več kot 15.000 etiopskih Zidov (Waldman, 1985). Značilna zanje je travma bega pred lakoto, zatiranjem in fizično ogroženos^o, izkuSnje daljšega bivanja (včasih 2-3 leta) v prehodnih taboriščih v Sudanu, osebna in kolektivna obubožanost in prikrajSanost, občutek izkoreninjenosti in izločenosti iz skupnosti in družine. Občutki izgube družine, prijateljev, skupnosti in domovine, ki so jo zapustili, so pomeSani z občutkom odtujenosti v sedanji situaciji in s prevladujočim strahom pred prihodnostjo. (Fellah 1987, str.l). Kot je bilo pričakovati je taksen prehod v povsem tujo kulturo pod travmatičnimi okoliščinami zelo zmanjšal zmožnost prilagoditve posameznika in skupine. V ganljivi knjigi z naslovom "Operation Moses" (Operacija Mojzes, op .prev.), je opisano veselje, sočutje, in obujanje spominov na prejSnje eksoduse, s katerimi so Izraelci pričakali etiopske begunce. Vendar so ti 180 R. Schindler Soc ddo 29,1990, 1-3 občutki izginili,ko so o problemih novih imigrantov - težave ob asimilaciji, slab sprejem v SirSi družbi,neizkušenost,brezposelnost, revSčina, začetki kriminala in zlorabe alkohola - poročala množična glasila (Arziali,1986). Ali so za te probleme krivi novi imigranti, ali so zanje odgovorne vladne institucije, je Se vedno vpraSanje, ki razdvaja javnost (Ibid). Novi imigranti so prispeli v sprejemno infrastrukturo, ki seje precej spremenila od zgodnjih 1950 let, ko je večina imigrantov živela v "Maabarotih" (prehodna taborišča). Bilo je ugotovljeno, da članov tradicionalnih kultur, kot so poljedelski Etiopci,ni mogoče iztrgati iz njihove domače skupnosti in kot posameznike presaditi v novo kulturo. Travma je preprosto prevelika. Da bi imel vsaj malo možnosti za uspeSno vključitev v novi državi, mora biti takSen posameznik prenesen skupaj s svojim okoljem, s koreninami vred, kakor drevo (Pfister-Ammende in Zwingmann, 1973). Z drugimi besedami, akulturacija ali asimilacija v novo kulturo mora potekati skupinsko in mora upoštevati vrednote, tradicijo, moč, itd. skupine. Vse to je potrebno negovati, dokler se skupina ne vraste v novo okolje. V tradicionalni etiopski vasi,kjCT so bila razmerja v primarni skupini vseobsegajoča, je identiteta in moč posameznika služila integriteti in koheziji skupnosti. Ta razmerja je pretrgal beg v Izrael, kjer prevladujejo norme individualizma in sekundarnih razmerij. Kot je ugotovil Fellah (1987): 'Bližnja osebna medsebojna razmerja in družinska hierarhija, ki sta temdjili na vezeh skupnosti, so nadomestila brezosebna birokratska merila in postopki" (str 3). Upoštevati moramo tudi druge ključne razlike med etiopsko in izraelsko situacijo. 'Tomembno je, da se zavedamo ključnih razlik med temeljno dimenzijo časa in prostora v tradicionalni etiopski podeželski kulturi in tekmovalno - pridobitniSkim družbenim ozračjem v Izraelu. Etiopski posameznik je preživel s pomočjo močnih vezi skupnosti. Brez teh socialnih življenjskih vezi bi bil preSibak za življenjske boje in preživetje. Stik z zunanjim svetom je potekal preko voditeljev skupnosti." (Fellah, 1987, str .4). Taksne razlike imajo pomembne posledice za naSe razumevanje asimilacijskih problemov etiopskih imigrantov v Izraelu, in vplivajo na naSe pojmovanje o tem, kakSno pomoč potrebujejo, kdo naj bi to pomoč Soc ddo 29,1990, 1-3 Teorija socialnega dda in... 181 zagota>djal in kako bi jo najbolje posredovali. Specifični problemi,s katerimi smo se soočili pri izobraževanju, so bili naslednji: 1. Večina Studentov, ki so se vključili v program, je v Izraelu živela brez svojih družin. Vsi so zbežali, nihče od njih ni odSel legalno. Travma bega skozi puSčavo in pomanjkanje informacij o tem, če so člani njihovih družin Se živi, je seveda težak problem. Številne Studente je obremenjevala tesnoba in skrb za bližnje. Pogosto so vso svojo energijo posvečali tem mislim. 2. Učni proces socialnega dda zahteva od Studenta, da se ozre vase in raziskuje sebe, da bi lahko bolje razumel stranke. V Etiopiji posameznik ne izraža pogosto svojih čustev navzven, večinoma jih zadrži zase. Kulturni vidik igra pomembno vlogo v procesu zavedanja samega sebe in v socializaciji za poklic. 3. Naslednja razsežnost na osebnostni ravni se kaže v pojmu zaupnosti. V etiopski kulturi naj bi se osebne zadeve, zlasti problemi osebne narave, ne posredovali drugim. Prehod iz lastne, domače kulture v profesionalno, ni vedno lahdc. 4. Čeprav je jezik očitno ovira, pa vendar ni poglavitni problem, kajti v otroštvu so imeli verouk tudi v hebrejSčini. Zelo kompleksna je zmožnost razmišljanja na empiričen način in zmožnost abstrakcije. Nagnjenost k dojemanju pojavov na enodimenzionalen, konkreten in specifičen način, predstavlja vdiko breme za Studente, nič manjSe pa za njihove učitelje. 5. Kontroverzno je bilo vpraSanje sprejemanja Studentov, ki nimajo ustrezne izobrazbe in vpraSanje o vlogi univerze pri njihovi integraciji v Studijski proces. Nekateri so bili mnenja, da je vloga univerze v povečanju Studijske zahtevnosti ne pa skrb za integracijo novih imigrantov. Vendar so ti pogledi v manjšini. Ce gledamo na socialno delo kot na vokacijo (Schindler,1989), ima univerza na tem področju nedvomno pomembno vlogo. NaSa izkušnja je pokazala, da morajo programi socialnega dela za imigrantske skupine, zlasti za Etiopijce, vsebovati uvajalni del za temeljne veSčine. Priložnosti za oblikovanje zamisli, komuniciranje in pridobivanje jezikovnih izkuSenj so zelo pomembne. Visokošolski program kandidatom tudi omogoča, da se več naučijo o deželi in o njih samih. Veliko časa moramo posvetiti premagovanju specifičnih težav imigrantov in njihovi bodoči vlogi v univerzitetnem sistemu. Iz naSe tzkuSnje je razvidno, da so Studenti dokaj uspeSni v skupnostnem 182 R. Schindler Soc ddo 29,1990, 1-3 socialnem delu, manj pa v delu s posamezniki. O tem pojavu je gotovo vredno razmisliti, Čeprav je v načelu treba Studente izobraževati za ddo po vsdi m^odah. Dalje smo ugotovili, da lahko Studentom zelo pomagamo, če se sprva posvečamo učenju väCin in Sde kasneje teoriji. Da bi olajšali proces akulturacije socialnemu delu, moramo biti pripravljeni veliko Studijskega časa posvetiti pomoči tem Studentom Osebni problemi, ki se pojavljajo, Studijske težave, s katerimi so soočeni in sposobnost za prenašanje vdike tesnobe, so pri t^ ključnega pomena. Vendar pa se ne smem osredotočiti na etiopske Studente kot na izključno problematično populacijo. Skupaj z i\jimi moramo natančno raziskati njihovo kulturo, da bi spoznali parametre pomoči in uslug, ki so jih prinesli s seboj za pomoč drugim. To je gotovo izziv, s katerim so soočeni učitelji socialnega dela, ko se ukvarjajo s temi specifičnimi Studenti in z drugimi podobnimi kulturnimi skupinami (Schindler & Brawley, 1987). Sklep Teorija socialnega dela ni bila vedno povsem ozaveščena o svoji zgodovinski obronenjenosti s Freudovo psihologijo in empiričnih omejitvah pri povezovanju teorije in prakse. Poskus, da bi oblikovali metateorijo je bil tudi omejen, čeprav je, kot smo nakazali, omogočal Studentom, zlasti tistim na diplomskem Studiju, konceptualni okvir za prakso. Ta prispevek se zavzema za takSno oblikovanje učnih programov, ki bo diferencirano glede na različne populacije Studentov socialnega dela. Predstavili smo, tri Studije primera: Studente diplomskega programa, dodiplomski program Studentov iz dela in Studentsko populacijo etiopskih imigrantov,da bi osvetlili njihove specifičnosti. Menimo,da bi od Studentov na diplomski ravni morali pričakovati, da bodo ustvaijali vedo in prisli do lastne metateorije. Glede na njihove pretekle Studijske izkuSnje bi lahko pričakovali, da bodo dosegli ta cilj. Za Studente iz dela sta ključna cilja pridobitev poklicne in osebne identitete. Za Studente z različnim kulturnim ozadjem mora biti Studijski program oblikovan tako, da jih čim bolj vključimo v cdotno družbo in poklic. Nič manjšega pomena ni stanje Studenta kot subjekta v izobraževalnem procesu in njegova posebna kulturna preteklost, ki jo prinese s seboj v učilnico in v prakso, na kar morajo biti učitdji občutljivi. Kakor je raznolika teorija socialnega dela, tako so različne tudi populacije Studentov in njihova izobrazbena raven. Odkritje Soc ddo 29,1990, 1-3 Teorija socialnega dda in... 183 idealne meSanice je izziv za uCitdje socialnega dela in za samo stroko. Prevedla: Daija ZavirSek litentura: ARZIALI, M.: Haaretz, Oktober, Isradi Daily Newspaper Hebrew.j 1986 BRUNER, J. S. (1966). Person-in environment: A tri-level practice modd; Social Casework, 1989, 70(3)str. 131-138 DEMERATH, N. J. in PETERSON, R.A. (ur.) (1967): Ludwig von Bertalanffy, "Cenerai Systems Theory". System, change and conflict. New York Free Press, str. 115-19 FELLACH, C. (1987). Uprooting and after: Experiences from the supervision of Ethiopian student social workers and their ethnic adolescent clients. Unpublished paper. Bar-Han Universitiy, School of Social Work (mimeo) GOLDSTEIN, H. (1976). Social work practice: A unitary approach. University of South Carolina Press PARFITT, T. (1985). Operation Moses: The untold story of the exodus of the Falasha Jews from Ethiopia. London: Wddenfeld in Nicholson PFISTER-AMMENDE, M., in ZWINGMAN, C. A. (1973). Uprooüng and añer. New York, Springer SIPORIN,M. (1980). Ecological systems theory in social work. Journal of Sociology and Social Wdfare(i) str. 507-32 SCHINDLER, R. (1989). Defining anew the goals of social work, society, and welfare. 9 (3). str. 303-310 184 R. Schindler Soc ddo 29,1990, 1-3 SCHINDLER, R., in BRAWLEY, E. A. (1988) Social care at the front line. London, Tavistock TURNER, J. A. (1974). Ihe structure of sociological theory. (Homewood Ш) Dorsey Press WALDMAN, M. (1985). The Jews of Ethiopia, Jemsalem: Ami Shau Dr. Ruben Schindler je profesor in dekan Sole za socialno delo na Univerzi Ваг-Бап v Ramat-Ganu, Izrael