640 To in ono. Šesti pesnik je D. Rathaus. Ta je najzmer-nejši izmed sodobnih ruskih lirikov. Prostora, odkritosrčnost in nenavadna blagozvočnost njegovih umotvorov so obrnile na-se pozornost čitateljev. Za osnovne motive njegovih „Stihotvorenij" služi mu neizčrpna radost in žalost, ki nastane iz Čiste ljubezni, ovita čestokrat s temno tugo. Njegovo najbolj sloveče delo je „Pir Petronija". Njegovo „Sobranje stihotvorenij" je izšlo lani v Petro-gradu ter stane i rubelj. Sedmi pesnik je K. Fofanov, poet tajnosti in senc. Fofanov je nekoliko dekadent, nekoliko simbolist, sicer pa odličen pesnik. Njegove pesmi so ovite z nadzemeljsko meglo ter pogo-stoma nerazumljive umrljivim ljudem. Na sliki je videti še jako mlad ter doslej bržkone ni zbral v zbornik „svojih udov'1. Osmi pesnik je K. L d o v, pesnik nepojasnljivih občutkov. Ta je edini in najboljši naslednik A. Feta. V njegovih drobnih pesmih, prodirajočih v dušo in ogrevajočih srce, je razlito mnogo toplote in iskrenosti. Lani je Ldov izdal zvezek svojih pesmi z naslovom „Otzvuki duši". To poročilo zaključujem z besedami navedenega kritika Sementkovskega, ki pravi: „Iz povedanega se lahko prepričamo, da Če se govori o „preživelosti ritma" ali poezije, se sme to reči samo v tem smislu, da sodobni pesniki ne vedo ničesar več povedati, ali da ponavljajo samo to, kar je že itak znano. Ako pa vzamemo v roke dela takih pesnikov, kakor sta L e b e d e v in Afanasjev, ali takih, kakor sta M i n s k i j in Baljmont, najdemo pri vseh mile in blagoglasne proizvode, ki pričajo o njih poetični nadarjenosti ; toda umotvori podobne vrste kar tonejo v brezkončnih poizkusih, zaviti se v plašč nekega brezokusnega romantičnega veličja. To stremljenje je zlasti močno pri pesnikih tako imenovane nove šole, katera pa je, kakor smo se uverili, vendar-le zelo stara." i-\-a. T o in ono. Družba sv. Mohorja je začela dne 18. septembra razpošiljati svoj letošnji družbeni dar. Vsak družbenik dobi sester o knjig, in sicer: 1. Zgodbe sv. pisma, VIII. snopič. — 2. Pamet in vera. I del. — 3. Za srečo! Povest. — 4. Umni kletar. — 5. Slovenske večernice 53. zvezek. — 6. Koledar za leto 1902. — Vsem udom skupaj se bode razposlalo 456.660 knjig. — Družba šteje letos 76.110 udov, to je 2486 udov manj, kakor lani. Udje se razdele po posameznih škofijah tako-le: Škofije: 1. Goriška nadšk. 8.599 t. j. 11 manj kakor lani. 2. Krška . . . 6.208 „ 160 „ „ „ 3. Lavantinska . 23.771 „ 2.025 „ „ „ 4. Ljubljanska . 29.587 „ 519 „ „ 5. Tržaško-koper. 4.041 „ 25 več „ „ 6. Sekovska . . 598 „ 34 „ „ „ 7. Somboteljska . 351 „ 7 „ „ „ 8. Zagreb, nadšk. 479 „ 66 manj „ „ 9. Senjska ... 206 M 7 „ „ „ 10. Poreška . . . 136 „ 6 več „ „ 11. Djakovška . . 65 „ 3 „ » » 12. Bosniška . . 226 „ 11 manj „ „ 13. Videm, nadšk. 185 „ 9 „ „ „ 14. Razni kraji . 541 „ 15 več „ „ 15. Amerikanci . 908 „ 104 „ „ „ 16. Afrika in Azija 209 „ 128 „ „ „ Udje bodo prejeli letos knjige po naslednji vrsti: Amerika, Afrika; lavantiska, krška, ljubljanska, tržaška in goriška škofija ter razni kraji. O novejših hrvaških pesnikih je prinesel ^Ljubljanski Zvon" iz peresa Milana Marjanovi ca v hrvaškem jeziku pisan članek, ki je med Hrvati zaradi svojih čudnih idej zbudil pomilovanje, kateremu je dal duška zagrebški „Vienac". Ta list pravi, da neče polemizirati z Jadnikom" Marjanovicem, ker je na Hrvaškem znano, „kakova je u njega sprema i sposobnost za kritičara i lite-rarnog historika." „Vienac" pravi, da g. Marjanovic, ;;zlosretni branitelj hrvatske ,moderne', traži utočišta za svoju mudrost u slovenskom listu, gdje lakše može svoje fraze o hrvatskim književnim prilikama prokriomčariti. Nekoji naši ,genijalni' modernistički pisci, koju su na sebe svratili pozornost moderni-stičkim vignetama i medju Slovencima proglasiše Marjanovica svojim Bjelinskim, i eto ga sada, da iz stupaca ljubljanskoga „Zvona" braci Slovencima premazava oči neistinama, ko je ne može u nas unovčiti." „Vienac" želi, da bi se Slovenci po tem spisu ne dali zapeljati, da napačno sodijo hrvaško književnost. Tu navajamo le glavne trditve „Vienčeve". — Marjanovic trdi, da se je hrvaška poezija „oso-bito u devedesetim godinama europejizirala i donijela par talenata prvoga reda", „da je postala krepša, sočnija i originalnija". „Vienac" pravi, da Marjanovic nima jasnega pojma o tem, kaj je krepost in originalnost v poeziji. „U čemu je bila poezija Šenoe, Badalica, Palmoviča i drugih njihovih sovremenika neeuropejska: možda po tom, što u njoj nema »plavili lilijana", „žuto-crvene magle, kilometričkih stihova bez sroka, bez smisla i bez poezije?" —