Franc Hribernik ALI LAHKO KMETIJE V SLOVENIJI ZAGOTAVLJAJO PRIMERNO SOCIALNO VARNOST KMEČKEMU PREBIVALSTVU? UVOD Proces razmeroma hitre preobrazbe so- dobne slovenske družbe, ki je stekel na začetku 90. let, nima za vse dele družbe- ne strukture enakih socialnih posledic. Družbena in ekonomska transformacija, spremljana s stihijnostjo mnogih proce- sov, ki se vežejo na procesa denacionali- zacije in privatizacije, je že pokazala, da se socialne razlike in neenakosti med posameznimi socialnimi stratumi naglo povečujejo, čeprav je hkrati res, da še zdaleč ni povsem jasna podoba nastaja- joče postsocialistične slovenske razredne družbe. Ne glede na to pa posamezni raziskovalci ugotavljajo, da se z velikimi družbenoekonomskimi spremembami spreminja tudi raven socialne varnosti številnih družbenih slojev. Pojav socialne revščine je realno obstoječi fenomen tudi te družbe, ki zahteva angažirani znan- stveni in strokovni pristop (Novak 1994). Država se na močno povečan pritisk osi- romašenega prebivalstva, ki išče različne oblike socialne pomoči, odziva zlasti z zaostrovanjem kriterijev za njihovo do- deljevanje. Tako konservativno kot libe- ralistično zastavljena koncepcija socialne politike postavlja v središče reševanja so- cialnih problemov aktivno vlogo posa- meznika, ki si je v prvi vrsti dolžan sam zagotoviti temeljno socialno varnost. Država pa naj prek specializiranih in biro- kratiziranih institucij nastopi šele takrat, ko so izčrpane vse druge realno obsto- ječe možnosti. Poglavitna funkcija dobro organizirane države naj bi bila potem- takem poskrbeti za temeljne okvire, znotraj katerih je iniciativa prepuščena vsakemu za delo sposobnemu posamez- niku. To posledično pomeni, da je tudi socialni položaj neposredno odvisen zla- sti od delovne prizadevnosti in sposob- nosti ljudi. Tako zastavljena koncepcija socialne politike zato ne razume države kot pogosto intervenirajoče institucije. Vprašanje, kdo in na kakšen način naj skrbi za omejevanje prevelikih socialnih neenakosti, ki so se še zlasti povečale s pojavom množične brezposelnosti, pa očitno še ni dovolj alarmantno. Kljub poveličevanju uspešnosti vloge in stro- kovnega dela državnih institucij pri zago- tavljanju temeljev socialne varnosti ostaja nesporno, da se več kot stotisoča mno- žica brezposelnih med različnimi družbe- nimi skupinami uvršča bolj ali manj na socialno dno z izrazito omejeno možno- stjo spremembe socialnega statusa in še bolj omejeno možnostjo socialnega vzpona. K spodnjemu delu družbene struk- ture gre upravičeno prišteti večino so- cialne kategorije kmetov, ki so jo nastale socialno-ekonomske spremembe priza- dele v več pogledih, čeprav pripadniki tistih družbenih slojev, ki ne posedujejo kmetijskih idr. zemljišč, vidijo v kriznih razmerah celo pomembno komparativno prednost te socialne kategorije pri zago- tavljanju (sicer minimalne) socialne var- nosti. Po sprožitvi denacionalizacijskega procesa, ki predvideva vračanje odvzete- ga premoženja razlaščenim lastnikom oz. njihovim potomcem, del kmetov upra- vičeno pričakuje čimprejšnje povračilo izgubljenih proizvodnih idr. resursov, po 15 FRANC HRIBERNIK drugi Strani pa je propad industrijskih gi- gantov in majhnih industrijskih proizvod- nih obratov na podeželju mnogim zaposlenim kmetom omejil možnost pri- dobivanja dohodka iz nekmetijskih dejav- nosti ter zagotavljanja ugodnejšega so- cialnega položaja za vse člane kmečkega gospodinjstva. Socialne razmere so se še zlasti poslabšale tistemu delu kmečkega prebivalstva, ki bodisi nima dovolj proiz- vodnih potencialov bodisi je kljub ugod- nim potencialom struktura obstoječe delovne sile na kmetiji neugodna. Med prejemniki dveh oblik družbene pomoči, ki je namenjena elementarnemu preživ- etju (denarna pomoč kot edini vir pre- življanja in denarni dodatek), je namreč mogoče zaslediti tudi pripadnike, ki so- dijo v kategorijo kmečkega prebivalstva (Ošlaj-Marič 1993). Vprašanje dolgoročnega zagotavlja- nja kolikor toliko stabilne socialne var- nosti kmečkega prebivalstva pa pridobi posebno težo še zlasti z načrtovanjem vstopa Slovenije v Evropsko unijo, kar bo hipotetično imelo dramatične kvalitativ- ne in kvantitativne posledice za sloven- ske kmete. Vprašanje, ki ga v tem pri- spevku načenjamo, zadeva analizo struk- ture naših kmetij ter oceno bodočega socialno-ekonomskega stanja slovenskega kmečkega prebivalstva. Vprašati se velja, ali so naše kmetije glede na posamezne sociološke in ekonomske indikatorje res sposobne zagotavljati primerno socialno varnost tistemu delu slovenskega pre- bivalstva, za katerega je kmetovanje še vedno temeljna oz. zelo pomembna pri- dobitniška dejavnost, pa tudi način živ- ljenja. Odgovor na vprašanje, kakšne so realne možnosti zagotavljanja ustreznega socialnega položaja, pa daje končno tudi vpogled v perspektivo razvoja slovenske- ga kmetijstva in zagotavljanje družbenega statusa kmečkega življa med različnimi socialnimi kategorijami. Prav tako ni mogoče mimo vprašanja, ali bo z izginot- jem kmetov povsem zamrl antropogeni element na območjih, ki so že izrazito de- popularizirana in demografsko močno osiromašena. In končno bi si ob ne povsem dorečeni dolgoročni nacionalni razvojni strategiji veljalo zastaviti tudi vprašanje, kakšno vlogo imajo oz. bodo imeli kmetje pri zagotavljanja prehranske varnosti države. Ali naj bodo za ure- sničitev globalnih razvojnih tendenc slo- venske države in pričakovanih zvečanih socialnih možnosti nekaterih družbenih slojev kmetje žrtvovani kot že tako več desetletij marginalni družbeni sloj? Naj torej sami poskrbijo za svojo socialno var- nost, kakor vedo in znajo? Če torej sinte- tiziramo: ali slovenske kmetije še zagotav- ljajo perspektivno obliko (samo)zaposlit- ve tistemu delu mlade generacije, ki se je v svojem socializacijskem procesu bolj ali manj uspešno usposobil za opravljanje tega, očitno vse manj iskanega ali želje- nega poklica? ALI POVPREČNA SLOVENSKA KMETIJA OMOGOČA DRUŽINSKIM ČLANOM ZGOLJ PREŽIVETJE ALI TUDI DOSTOJNO ŽIVLJENJE? Večdesetletno zanemarjanje vloge kmetij- stva kot gospodarske dejavnosti in poti- skanje prebivalstva, ki se je z njim ukvar- jalo kot s temeljno oz. dopolnilno poklic- no dejavnostjo, na socialno obrobje je povzročilo številne konsekvence, ki so v marsičem protislovne s tistimi, ki so se dogodile v državah razvitejšega dela sve- ta. Kot ugotavljajo avtorji študije »Stra- tegija razvoja slvoenskega kmetijstva« (1992), so se proizvodni potenciali v preteklih desetletjih v Evropi v glavnem koncentrirali, zaradi česar je povprečna velikost kmetijskega proizvodnega obrata v Zahodni Evropi kar nekajkrat večja kot v Sloveniji. Še večji kontrast pa bi dobili, če bi primerjali naše kmetijske obrate s povprečno velikimi farmami v ZDA, kjer manj kot dva odstotka aktivnega prebival- stva povsem zadovoljivo zagotavlja pre- hransko varnost te države velikanke in hkrati prispeva pomemben del k njene- mu izvozu. Kljub visokemu družbenemu standardu pa se tudi kmetijsko še tako razvita država sooča z vprašanji reševanja ruralne revščine (Cohrane 1986). Ob tem bi zaradi siceršnjega profitno zastavlje- nega koncepta intenzivnega kmetovanja 16 ALI LAHKO KMETIJE V SLOVENIJI ZAGOTAVLJAJO PRIMERNO SOCIALNO VARNOST... in precej brezobzirne eksploatacije raz- položljivih naravnih virov veljalo opo- zoriti tudi na ekološko dimenzijo moder- nega kmetovanja, ki je na več načinov pomemben onesnaževalec naravnega o- kolja. Res je sicer, da se tudi na globalni ravni že govori o nujnosti uravnote- ženega razvoja in o razvijanju koncepta t. i. obnovljivega oz. trajnega kmetovanja (sustainable agriculture ), kar je pred- vsem posledica očitne degradacije velikih zemljiških kompleksov, vendar v glavnem šele na teoretski ravni. V tendenci po čim večji kmetijski proizvodnji in doseganju maksimalnega profita se čezmerno iz- črpavajo tla, nekritična raba številnih ke- mičnih sredstev pa neposredno onesna- žuje tako pitno vodo kot živo naravo. Omenjanje ekološke dimenzije sodob- nega načina življenja je namreč vse po- membnejši indikator kvalitete življenja — tudi kmečkega prebivalstva. Slovenske kmetije so glede na svojo sedanjo velikost produkt kontradiktor- nega in kompleksnega povojnega druž- benega dogajanja. Ideološka paradigma razvoja vseh socialističnih držav je teme- ljila na predpostavki o popolnem po- družbljanju tudi tega gospodarskega področja, s čimer naj bi kmetje kot speci- fični družbeni sloj povsem izginili. Pone- kod so z uporabo skrajnih represivnih sredstev ta cilj tudi razmeroma hitro dosegli. Ironija zgodovine 20. stoletja se kaže v tem, da so od nekdanjih neto iz- voznic živeža prav te države postale po- membne uvoznice hrane. Nesposobnost bivše jugoslovanske države, da bi zasta- vila tako strategijo dolgoročnega razvoja kmetijstva, da bi bila jasno opredeljena vloga in položaj kmetov, se odraža v mnogih procesih, ki so trajno zazna- movali tudi slovensko podeželje. Pri tem nikakor ne gre le za hitro upadanje vital- nosti demografskih potencialov v kmetij- stvu, temveč hkrati za stihijnost procesa drobljenja že tako omejenih kmetijskih zemljišč. Čeprav statistični podatki popi- sov prebivalstva, gospodinjstev in kmeč- kih gospodarstev spremljajo le nekatere izbrane vidike razvoja tega dela družbene reprodukcije, vendarle kažejo na to, da kmetijski proizvodni obrat z nekaj hek- tari obdelovalne zemlje ne more zago- toviti primerljivega dohodka aktivnim in vzdrževanim članom kmečkega gospo- dinjstva, s tem pa tudi ne take ravni so- cialne varnosti, ki bi zadrževala še zlasti mlade ljudi na kmetiji. V preglednici 1 je mogoče videti, s kolikšnimi proizvodnimi potenciali so razpolagali različni tipi kmetij v letu 1991. Pri tem bi se lahko zastavilo tudi vprašanje metodološke (ne)ustreznosti pri opredeljevanju pojma kmetije. Če bi namreč upoštevali neko- liko strožje kriterije, take, kot jih uporab- ljajo nekatere druge evropske države, je skupno število dejanskih kmetij vsekakor bistveno manjše (Kovačič et al. 1995). Slovenska statistika namreč med kmečka gospodinjstva s kmečkim gospodarstvom še vedno uvršča tudi take enote, ki s pro- fesionalnim kmetovanjem nimajo nič skupnega. Zgolj posedovanje nekaj arov kmetijske obdelovalne zemlje skoraj v ničemer ne vpliva na kompleksno so- cialno varnost ljudi. Njihova poklicna ori- entacija se namreč nanaša izključno na nekmetijske vire dohodkov. Intenzivni in pogosto protislovni procesi industrializacije, deagrarizacije in modernizacije so brez dvoma determini- rali tudi socialno-profesionalno strukturo slovenskih kmetij. V zadnjih petih de- setletjih je število gospodarskih enot, kjer se vsi aktivni člani jedra kmečke družine ukvarjajo s kmetijstvom in morebitnimi spremljevalnimi, dopolnilnimi dejavnost- mi ter ki so v celoti dajale socialno var- nost vsem družinskim članom, močno upadlo, tako da lahko le še manjši del prištevamo med t. i. čiste kmetije. Take kmetije morajo biti po obsegu proizvod- nih potencialov dovolj velike, saj se je s procesom modernizacije kmetij (oprem- ljanje s kmetijskimi stroji in uvajanjem novih tehnoloških postopkov v kmetijski pridelavi) hkrati močno zmanjšalo tudi število potrebnih delovnih moči. Res pa je tudi, da se je številčni obseg kmečkih družin v drugi polovici 20. stoletja pomembno zmanjšal. Če je še ne tako dolgo tega bilo potrebno veliko število pridnih delovnih rok, ki so garale od jutra 17 FRANC HRIBERNIK do večera, sedaj zmore povsem zadovo- ljivo opraviti enak ali celo precej večji ob- seg dela celo en sam človek. V obsegu razpoložljivih proizvodnih potencialov in zaposlenostjo aktivnega prebivalstva na kmetijah je tudi med ev- ropskimi državami mogoče zaslediti po- membne razlike. Tako se je npr. v Veliki Britaniji, kjer se je povprečna velikost kmetijskega proizvodnega obrata v zad- njem desetletju po primerjalnih podatkih EVROSTAT-a povečala od 64 na skorajda 68 ha, hkrati zmanjšalo tudi povprečno število delovnih enot (od 2,2 na 1,9) na kmetijo. Načeloma gre za identičen pro- ces v vseh razvitejših evropskih državah. Na začetku 90. let je v bivši EGS imelo kmečko gospodarstvo v povprečju okoli 14 ha kmetijske zemlje z zgolj eno samo zaposleno delovno enoto. Povedano ne- koliko poenostavljeno: vse delo, ki ga v današnjem času zahteva socialno in ekonomsko aktivna in visoko produk- tivna kmetija, lahko po številu vloženih ur opravi en sam človek. Toda tudi v tem primeru življenje na kmetiji v socialno- varstvenem smislu ni enostavno. Če bi bili kmetje v katerikoli razvitejši evropski državi v resnici prepuščeni zgolj nene- hno spreminjajočim se tržnim zakonito- stim in povsem prosti mednarodni konkurenčnosti, bi se proces propadanja kmetij v vseh evropskih državah še znat- no okrepil. Zato predvsem tiste države, ki imajo bistveno težje naravne pogoje kmetijske pridelave, s številnimi spodbu- dami — tako materialne kot nematerialne narave — načrtno ohranjajo pri življenju obstoječe kmetije. Zlasti tam, kjer bi se zaradi odseljevanja začela takojšnja ire- verzibilna sprememba podobe kulturne krajine. Kmetje namreč ne opravljajo le povsem transparentne socialnoekonom- ske funkcije, ki zadeva v prvi vrsti nji- hovo socialno varnost in prehransko varnost nekmečkega prebivalstva, temveč tudi številne druge, ki se nanašajo na turi- stično, rekreacijsko, kulturno, naravo- varstveno in tudi na narodnoobrambno funkcijo. Hribovske in gorske kmetije so npr. v Švici nepogrešljiv strateški element dolgoročno zastavljene nacionalne raz- vojne politike. Z ohranjanjem socialne in ekonomske vitalnosti kmetij pa se o- hranja in razvija antropogena značilnost podeželja, ki bi sicer kaj kmalu izginila — tako kot se to dogaja povsod, kjer je ne- sposobna državna administracija prepu- stila kmečko prebivalstvo njegovi usodi in kjer gre za transparentno demografsko praznjenje še ne tako davno povsem živega podeželskega prostora. V današnjih razmerah je treba pri za- gotavljanju socialne varnosti družinskih oz. gospodinjskih članov na kmetiji glede na razpoložljive proizvodne in demograf- ske potenciale v največji meri kombini- rati različne vire dohodka. Povečevanje števila kmetij, ki jih uvrščamo bodisi med t. i. mešane ali dopolnilne, je logična pos- ledica socialnih in razvojnih sprememb v kmetijstvu in na podeželju. Na spremin- janje oz. prehajanje posameznih socialno- ekonomskih tipov kmečkih gospodarstev v eno ali drugo smer ima največji vpliv konkretno družbeno dogajanje. Načelo- ma velja dokaj stabilna paradigma, po kateri je najpogostejši prehod od čistih kmetij v mešane in iz mešanih v dopolnil- ne, od tod pa v nekmečki socialni status, bistveno redkejši pa je proces preobliko- vanja v nasprotni smeri. Odpuščanje de- lavcev — pogosto tudi tistih, ki imajo doma kmetije — je v zadnjem desetletju najbrž vplivalo na precejšnje povečanje deleža mešanih kmetij. V številnih podjet- jih, ki so se soočila z vprašanjem pre- sežkov delovne sile, se je kot kriterij za ugotavljanje tehnoloških viškov pojavil prav element t. i. nadomestne možnosti zagotavljanja socialne varnosti, ki ga la- hko načeloma daje posedovanje kmeč- kega gospodarstva. Toda kot opozarja Kovačič (1995), gre verjetno le za kratko- trajno spremembo, povezano s sedanjimi strukturnimi težavami slovenskega go- spodarstva. Kmetije s tako omejenimi proizvodnimi potenciali pač ne morejo zagotoviti primerne socialne varnosti več aktivnim družinskim članom, saj je bilo tudi do sedaj kmečko delo opravljeno brez njihove polne delovne participacije. Zaposlitev izven kmetije je nespor- no postala socialna in ekonomska nuja 18 ALI LAHKO KMETIJE V SLOVENIJI ZAGOTAVLJAJO PRIMERNO SOCIALNO VARNOST... Številnih članov kmečkih gospodinjstev. V tem smislu je treba razumeti tudi enega od poglavitnih pogojev za doseganje te- meljnih ciljev strategije razvoja sloven- skega kmetijstva (1992), po katerem naj bi bilo okoli 70% kmetijske zemlje v ro- kah kmetijskih proizvodnih enot, ki bi v povprečju dosegale vsaj 15 ha obdeloval- nih površin. To pa pomeni, da bi se moralo kmetovanju kot pridobitniški de- javnosti ne glede na njeno intenzivnost odreči pomembno število sedanjih (maj- hnih) kmečkih gospodarstev. Eksplicit- nega odgovora na vprašanje, na kakšen način doseči zastavljeni cilj, avtorji žal niso podali. Je pa povsem jasno, da pomeni proces koncentracije kmetijskih zemljišč tudi hkratno potiskanje od- večnih ljudi iz kmetijstva v nekmetijstvo in neizogibno porajanje socialne prob- lematike tistega dela deagrariziranega prebivalstva, ki si sam zaradi vrste razlo- gov (bolezni, starosti, profesionalne neus- posobljenosti itn.) ni sposoben zagotoviti temeljne socialne varnosti. Eskalacija so- cialne problematike pa naj ne bi bila stvar dolgoročne zastavljene razvojne politike kmetijstva, temveč stvar, ki naj jo rešuje država s specializirani instituci- jami. Vprašati se velja, na kakšen način in s kakšnimi sredstvi. S kmetovanjem je namreč povezan bistveno večji delež slovenske populacije, kot ga opredeljuje uradna statistika, ki v to kategorijo pri- števa le še 7,6% vsega slovenskega prebi- valstva. V tem pogledu bi se lahko primerjali tudi z nekaterimi razvitejšimi deli Evrope. Vendar, kot smo že omenili, gre za ne povsem primerljive metodo- loške kriterije. Primerjalni podatki v preglednici 1 kažejo, da se je v obdobju zadnjega de- setletja le za malenkost zmanjšalo skupno število gospodinjstev s kmečkim gospo- darstvom (za 4,5%), hkrati pa velja še posebej poudariti, da sta se zmanjšala tako povprečna velikost kmetije (skupaj vsa zemlja) kot tudi obseg obdelovalnih zemljišč v uporabi. V desetletnem obdob- ju se je deloma spremenila tudi socialno- ekonomska struktura kmetij, pri čemer gre v glavnem za ohranjanje enakega deleža t. i. čistih kmetij, povečal pa se je delež mešanih kmetij na račun dopolnil- nih. Prav tako ni zanemarljiv podatek, da pripada desetina vseh slovenskih kmetij (tudi če se uporabijo strožji kriteriji, ki nam dajejo vpogled v strukturo t. i. Preglednica 1 Povprečna velikost kmetij (skupaj vsa zemlja in obdelovalna zemlja v uporabi) po socialno-ekonomskih tipih ter struktura le-teh v letu 1981 in 1991 EPK: evropsko primerljive kmetije Vir podatkov: Kovačič et al. (1995), Socio-ekonomska in velikostna struktura kmetij v obdobju 1981-1991 (s. 43) 19 FRANC HRIBERNIK evropsko primerljivih kmetij) tipu ostare- lih, kjer so demografski potenciali bolj ali manj na izteku, proizvodni potenciali pa so v povprečju precej manjši v primerjavi s tipom čistih in mešanih kmetij. Socialna problematika je po pričakovanju prav pri socialno-ekonomskem tipu ostarelih kme- tij najizrazitejša. Še zlasti ob kumulativ- nosti neugodnih socialnih okoliščin — ko se ostarelosti pridružijo bolezen, invalid- nost, onemoglost... in socialna izoliranost. Pojav kriznih družbenih razmer je znova eksplicitno pokazal, zakaj je tradi- cionalni vzorec ohranjanja lastništva ze- mlje med Slovenci razmeroma tako stabilen. V mentaliteti precejšnjega dela slovenskega prebivalstva, ki se niti v dveh povojnih generacijah še vedno ni povsem ločilo od kmetijstva in podeželja, se raz- meroma zelo dobro ohranja vrednotenje zemlje kot varnostnega elementa, po katerem je v primeru, da odpovedo vse druge oblike zagotavljanja socialne var- nosti, prav zemlja še vedno tista, ki sicer sama po sebi ne more zagotoviti današ- njemu času primernega socialnega stan- darda, brez dvoma pa lahko omogoči elementarno preživetje. Ob poudarjanju vrednot zdravega načina življenja pa najbrž pridobiva oblika samozadostnega kmetovanja ali zgolj hobi kmetovanja novo kvalitativno razsežnost. Mnoge maj- hne kmetije namreč ničesar ne proizvaja- jo za trg. Njihova produkcija je namen- jena izključno samooskrbi oz. porabljena v okviru sorodstvenega sistema. Tudi na ta način se ohranjajo tradicionalne soci- alne vezi, deloma pa tudi institut socialne solidarnosti med sorodniki na relaciji urbana-ruralna območja, ki se revitalizira še zlasti v kriznih družbeno-ekonomskih okoliščinah. Pri zagotavljanju današnjemu času ustrezne ravni socialne varnosti sloven- skega kmečkega prebivalstva pa omejit- veni dejavnik ni zgolj neugodna agrarna struktura, ki jo kot ključni razvojni pro- blem že desetletja izpostavljajo zlasti agrarni ekonomisti, temveč tudi kvaliteta t. i. človeškega dejavnika. Pri tem mislimo zlasti na njihovo socialno-demografsko strukturo in profesionalno usposoblje- nost. Socialna varnost kmečkega prebival- stva je namreč odvisna ne le od razpoložl- jivih naravnih dejavnikov, temveč še zlasti od tega, s kakšnimi človeškimi po- tenciali razpolagajo posamezna kmečka gospodarstva. KMEČKO PREBIVALSTVO SE V PRIMERJAVI Z NEKMEČKIM BISTVENO HITREJE STARA Demografi ugotavljajo, da je proces de- mografskega staranja slovenskega prebi- valstvo pojavna značilnost vsega obdobja 20. stoletja, kar seveda ni zgolj slovenska posebnost. Demografsko staranje je še bolj izrazito, ko gre za analizo demograf- skih gibanj kmečkega prebivalstva. Ome- nili smo že, da je delež prebivalstva, ki ima na kakršenkoli način opravka s kme- tovanjem, bistveno višji od deleža, ki ga sicer statistika opredeljuje kot kmečkega. Glede na metodološki kriterij, ki prebival- stvo grupira na kmečko in nekmečko (odvisno od tega, katera je temeljna pro- fesionalna orientacija vzdrževalca gospo- dinjstva), sodi med kmečko prebivalstvo le okoli 145.000 oz. 7,6% vsega sloven- skega življa. Primerjava starostne struk- ture prebivalcev na naših kmetijah na začetku 90. let (tako širša in še zlasti ožja opredelitev) s tisto na začetku 80. let (preglednica 2), povsem upravičeno opo- zarja na več socialnih dimenzij z resnimi posledicami za prihodnji razvoj sloven- skega kmetijstva in podeželja — predvsem na odmaknjenih hribovskih in obmejnih območjih, kjer se tudi najizraziteje kaže devitalizacija in demografska ogroženost. Posledice izginotja antropogenega dejav- nika se zrcalijo v takojšnji spremembi podobe kulturne krajine. Nekoč skrbno kultivirana zemljišča se hitro zaraščajo, stavbna dediščina pa propada in izginja. Zlasti je zaskrbljujoče povečevanja nesorazmerij med mlajšimi in starejšimi starostnimi razredi pri kategoriji kme- čkega prebivalstva. Več kot polovica (56%) tako opredeljenega slovenskega kmečkega življa namreč sodi v starostno skupino nad 50 let, delež najmlajših pa je vse manjši (delež otrok do 14 let je npr. 20 Preglednica 2 Starostna struktura kmečkega in nekmečkega prebivalstva v Sloveniji v letih 1981 in 1991 Vir podatkov: Popis prebivalstva, gospodinjstev, stanovanj in kmečkih gospodarstev v letih 1981 in 1991 . Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za statistiko kar dvakrat nižji od strukturnega deleža nekmečkega prebivalstva)! Poudarjanje pomena procesa staranja pride do izraža še zlasti pri ugotavljanju dejanskih delov- nih potencialov, s katerimi razpolagajo kmetije. S starostjo je brez dvoma nepos- redno povezana delovna sposobnost in aktivnost prebivalstva. Res je sicer, da se aktivna življenjska doba pri kmečkem prebivalstvu le izjemoma (ponavadi le zaradi hujše bolezni ali invalidnosti) konča s formalno upokojitvijo, vendar vi- talni potenciali z vsakim naslednjim le- tom vse hitreje slabijo. Socialna varnost prebivalcev na kmetiji pa je naprej odvisna tudi od vital- ne sposobnosti tega družbenega segmen- ta. Čeprav kmečke ženske po običaju ro- jevajo več potomcev, se zaradi še ne povsem dokončanega procesa deagrari- zacije in ruralnega eksodusa mladih ljudi s kmetij posledično zmanjšuje tudi nji- hova vitalnost. To se kaže v občutnem zmanjševanju deleža mlajših starostnih generacij in povečevanju deleža starejših. Alarmantnost neugodnega demografske- ga staranja dokazujejo tudi izračunani indeksi staranja prebivalstva (kot raz- merje med populacijo, staro 65 let in več, in starostno kategorijo do 15 let), ki se med kmečkim in nekmečkim prebival- stvom pomembno razlikujejo. Če bi opa- zovali demografsko dogajanje znotraj celotne kategorije prebivalstva, ki se na kakršenkoli način ukvarja s kmetovan- jem, bi lahko prav tako ugotovili, da je indeks staranja kot primeren pokazatelj demografskega staranja prebivalstva v 21 FRANC HRIBERNIK letu 1991 dosegel vrednost 85. Analiza, ki jo je opravil M. Kovačič s sodelavci (1995: 25), pa kaže, da gre tudi pri tisti popu- laciji kmetij, ki so jih raziskovalci oprede- lili kot evropsko primerljive kmetije, prav tako za proces pospešenega staranja. Indeks staranja je v tem primeru še celo nekoliko višji (89). Ker se proces zapuščanja kmetij, ki zajema predvsem mlajše starostne gene- racije, nadaljuje, je tudi socialna in eko- nomska perspektivnost mnogih sedanjih kmetij posledično vse bolj vprašljiva. V tem smislu pomeni pozitivni odgovor na vprašanje, ali ima kmetija zagotovljenega naslednika, hkrati tudi enega od neizo- gibnih elementov zagotavljanja socialno- ekonomskega preživetja kmečkega go- spodarstva. ALI so KMETIJE ŠE SPOSOBNE ZAGOTAVLJATI INTERGENERACIJSKO KONTINUITETO? Mnogi družboslovni raziskovalci ugotav- ljajo, da medgeneracijske solidarnostne vezi v vseh modernih družbah pospešeno izgubljajo nekdanjo veljavo. Čim bolj ur- banizirano je okolje, tem večja je po prav- ilu tudi družbena atomiziranost, življenje pa je vse bolj institucionalizirano. Antro- pologi ugotavljajo, da tudi na podeželju izginjajo tradicionalne vrednote, ki so stoletja karakterizirala socialno in kul- turno specifičnost podeželskih skupnosti Oužnič 1984). Čeprav je morda res, da zmanjšana in formalizirana socialna kon- trola dopušča posamezniku več osebne svobode, je hkrati tudi socialna indifer- entnost do posameznika bistveno večja. Način sodobnega življenja v velikih ur- banih in betonskih naseljih spremlja naraščajoč pojav dehumanizacije življenja modernega človeka, kjer je skrb za posa- meznika večinoma prepuščena njemu samemu in samo v manjši meri neformal- nim socialnim skupinam za (samo)po- moč oz. v končni instanci državnim socialnim institucijam. Moderne in teh- nološko visoko razvite družbe na splošno prepuščajo skrb za starejše, ostarele in onemogle specializiranim socialno-skrb- stvenim institucijam, starost kot neizbe- žen pojav pa potiskajo na obrobje indi- vidualnega in družbenega dogajanja. Prostorska segregacija mlajših in starejših generacij je sprejeta kot povsem norma- len življenjski vzorec. Obiskovanje osta- relih in pogosto onemoglih staršev je v celoti podrejeno galopirajočemu življenj- skemu ritmu in v glavnem omejeno na dela proste dni ob koncu vikenda. Soci- alni stiki med posameznimi generacijami očitno vse bolj slabijo, kar prispeva k množenju različnih oblik socialne dezor- ganizacije. Ta je nesporno bistveno bolj poudarjena prav v večjih urbanih nasel- jih. V tem pogledu se življenje na po- deželju in še zlasti na kmetijah že stoletja pomembno razlikuje, čeprav se spre- minja tako notranja kot zunanja podoba vaške skupnosti. Kmetje so že pred de- setletji postali le manjšinski del sloven- skega podeželskega prebivalstva. Le red- ka so še odmaknjena ruralna naselja, kjer imajo kmetje kot socialna skupina med različnimi družbenimi sloji pomembnej- še mesto. Kmečka družina je po pravilu večgeneracijska, čeprav so zaradi mno- žičnega eksodusa mladega kmečkega živ- lja v 60. in 70. letih nastale tudi t. i. medgeneracijske luknje, oz., kar je še huje, intergeneracijska kontinuiteta, ki je pogoj zagotavljanja socialne varnosti sta- rejše generacije, kaže vse znake postop- nega zamiranja. V preglednici 1 smo lahko ugotovili, da se veča število t. i. ostarelih kmetij, kjer bodo biološke zak- onitosti po vsej verjetnosti precej pretr- gale tradicijo kmetovanja. Verjetnost, da bi se kdo od odseljenih potomcev vrnil na kmetijo — še zlasti, če je ta povsem od- maknjena od glavnih prometnih in social- nih komunikacij —, je namreč zelo majhna. Te kmetije so hkrati tudi v razvoj- nem in ekonomskem smislu zvečine močno zaostale. Začeti znova pa pomeni vložiti v kmetovanje izjemno veliko fi- nančnih sredstev, ki jih niti ni na razpo- lago niti dejavnost sama po sebi ne daje jamstva, da bodo sploh kdaj povrnjena. Pospešeni eksodus mladega kmeč- kega prebivalstva ima nesporno multi- dimenzionalne socialne posledice za 22 ALI LAHKO KMETIJE V SLOVENIJI ZAGOTAVLJAJO PRIMERNO SOCIALNO VARNOST... celotno družbeno reprodukcijo (Puljiz 1977). O nujnosti kompleksnega in pra- vočasnega družbenega ukrepanja so v 70. letih povsem eksplicitno opozorili tudi avtorji študije »Društvene promjene u selu« (1974). Nastala in stalno prisotna kriza namreč ne zadeva le ekonomskega vidika razvoja kmetijstva in podeželja, temveč gre po mnenju številnih razisk- ovalcev ruralnega prostora za veliko res- nejšo krizo — za krizo načina življenja na podeželju, za krizo samega obstoja vasi in kmetov, pa tudi za vprašanje o možnosti obstoja kmetijstva kot perspektivne go- spodarske dejavnosti. Ena od povsem prepoznavnih pojavnih oblik devitali- zacije kmetijstva in podeželja se je po- kazala v večanju števila ostarelih kmečkih gospodarstev — kot posledica spremin- janja temeljnih družbenih vrednot in trganja medgeneracijske kontinuitete. Vprašanje je postalo še toliko bolj aktu- alno, ker se je pomembno zmanjšal in- teres mladih generacij za kmetovanje. V že omenjeni raziskavi se je pokazalo, da gre za večje število med seboj bolj ali manj tesno prepletenih razlogov, zaradi katerih mladi zapuščajo tako kmetijstvo kot podeželje. Nanašajo se zlasti na težav- nost in ekonomsko nedonosnost kme- čkega dela; na kronično pomanjkanje prostega časa; na socialno in ekonomsko odvisnost mladih od njihovih bolj ali manj konservativno zaverovanih staršev; na močno omejujočo socialno kontrolo; na ohranjanje tradicionalnega pojmova- nja medgeneracijskega prenosa nasledst- va (po smrti gospodarja); na pomanjkanje možnosti rekreacije in zabave kot tudi osiromašenost kulturne dimenzije življe- nja na vasi; in končno na neperspektiv- nost kmetijstva kot gospodarske dejav- nosti. K vsemu temu je treba prišteti še izrazito omejenost ženitnega trga, kar gre razumeti tako, da mladi (zlasti dekleta) zavestno zavračajo življenje na kmetiji kot neatraktivno življenjsko opcijo. Tudi raziskava, ki je bila opravljena v prvi polovici 80. let v Sloveniji (Barbič et al. 1984), je pokazala, da je tako število kot moč repulzivnih dejavnikov precej večja od tistih, ki zadržujejo ljudi v kmetijstvu. Med slednjimi so se pojavljali zlasti ele- menti tradicionalne miselnosti, ki se vežejo na ohranjanje kmetije kot socialne in ekonomske enote, na tradicionalno vi- soko vrednotenje središčne vloge kmeč- ke družine v kmečki mentaliteti in na povsem očitno pomanjkanje vitalne de- lovne sile. Ob hkratnem upoštevanju več socialnih dimenzij je posledično tudi pri- hodnost slovenskega podeželja precej manj rožnata, kot je videti z urbanega zornega kota (Barbič et al. 1991). Prav zato so pri kritični analizi pomena kmetij kot jamstva primerne so- cialne varnosti delu slovenskega prebi- valstva posebne raziskovalne pozornosti vredni še zlasti statistični podatki o nasledstvu na naših kmetijah na začetku 90. let. Če zaradi objektivnosti analize od- mislimo tistih nekaj deset tisoč gospodin- jstev s kmečkim gospodarstvom, ki jih ne bi mogli opredeliti z evropskim pojmo- vanjem kmetije, in uporabimo tipologijo, ki jo je uporabil že omenjeni Kovačič s sodelavci (1995), potem so tako razvojne perspektive slovenskega kmetijstva kot tudi socialna varnost prebivalstva, ki še vztraja na kmetijah, močno vprašljive. Po- datki zadnjega popisa prebivalstva nam- reč razkrivajo, da skoraj četrtina (24,4%) vseh kmetij sploh nima naslednika, več kot tretjina (37,7%) pa ima samo dediča (preglednica 3). Mnogim dedičem po- meni podedovana kmetija zgolj instru- mentalno obliko povečanja osebnega premoženja in izboljšanja življenjskega standarda, ali pa potencial, ki bo morda znova aktiviran šele z njihovim preho- dom med vzdrževano prebivalstvo — torej po končani aktivni življenjski dobi in spremembi življenjskega okolja. S precejšnjo gotovostjo bi lahko trdili, da je medgeneracijska kontinuiteta načeloma zagotovljena pri nekaj več kot tretjini vseh evropsko primerljivih kme- tijah, vendar le ob izpolnitvi temeljnega pogoja, da bodo na kmetiji dejansko os- tali tako tisti, ki že sedaj delajo (bodisi samo na kmetiji ali pa so hkrati zaposleni tudi izven kmetije), kot tisti, na katere se- danji gospodarji najresneje računajo — ne glede na to, da so še mladoletni in se za to 23 Preglednica 3 Struktura nasledstva glede na socialno-ekonomski tip kmetij v Republiki Sloveniji v letu 1991 Vir podatkov: Kovačič et al. (1995), Socio-ekonomska in velikostna struktura kme- tij v Sloveniji v obdobju 1981-1991 , str. 60 življenjsko pot sami še niso (dokončno) odločili. Ali se bo življenjska težnja staršev o zagotovitvi intergeneracijskega sosledja res izpolnila, pa ni odvisno toliko od njihove vizije, temveč od številnih situacijskih elementov, med katerimi bo gotovo igrala pomembno vlogo nadaljnja izobraževalna pot mladih s kmetij, izbor njihove temeljne profesije, iskanje živ- ljenjskih sopotnikov in (ne)interes teh za kmetovanje, pa tudi možnosti za (dopol- nilno) zaposlitev ter siceršnji družbeni pogoji za kmetovanje. Poudarjanje vloge izobraževalne poti nikakor ni brezpred- metno, kajti prav izobraževalni sistem je v povojnem času odigral eno od najpo- membnejših vlog pri selekciji otrok, ki so po (ne)dokončanem šolanju odhajali ali ostajali na kmetijah. Uspešnost v izobra- ževalnem sistemu je tudi pri kmečkem prebivalstvu funkcionirala kot zelo po- memben socialni promotor (Hribernik 1994). S poudarjanjem vrednot industri- jskega načina življenja in omalovaževa- njem vrednosti kmečkega dela se je kosekventno oblikoval tudi specifičen vedenjski vzorec pri intergeneracijskem prenosu vloge gospodarja, po kateri jo je navadno prevzel tisti, ki ni uspel nikjer drugje. Temu primerna je bila in je v mar- sičem tudi ostala socialna reputacija kmečkega poklica. Posledično so najpo- gosteje ostajali na kmetijah tisti, ki so prekmalu izpadli iz formalnega izobraže- valnega sistema. To je hkrati eden od naj- pomembnejših razlogov, zakaj se kvali- teta t. i. človeškega kapitala — vrednotena po formalno dokazljivih izobrazbenih dosežkih — kljub primerljivi stopnji vključenosti kmečkih otrok v izobraže- valni sistem na vseh ravneh na slovenskih kmetijah tako počasi spreminja. Čeprav je delež kmetij, kjer imajo domnevno zagotovljenega le dediča, raz- meroma zelo visok, to še ne pomeni, da bodo take kmetije v vseh primerih izgu- bile svojo proizvodno in s tem socialno funkcijo. V posameznih primerih se ven- darle najdejo zainteresirani prevzemniki iz ožjega ali širšega sorodstvenega siste- ma, zaradi česar je po mnenju Kovačiča (1995) mogoče govoriti o dejanski 24 ALI LAHKO KMETIJE V SLOVENIJI ZAGOTAVLJAJO PRIMERNO SOCIALNO VARNOST... razvojni vprašljivosti okoli 40% sedanjega števila kmetij — predvsem v primeru socialno-ekonomskega tipa dopolnilnih in ostarelih kmetij. Komparativna analiza posameznih socialno-ekonomskih tipov slovenskih kmetij namreč razkriva neka- tere razlike, ki se vežejo na njihovo siceršnjo demografsko vitalnost. Po sta- rostni strukturi, številu družinskih čla- nov, aktivnosti in še nekaterih drugih relevantnih pokazateljih imajo dokazljivo in pomembno prednost prav mešane kmetije, kjer je del članov jedra kmečke družine zaposlen izven kmetije. Kombini- ranje različnih virov dohodkov je ne samo socialna in ekonomska nujnost sodobnega načina življenja in dela na kmetiji, temveč tudi dejavnik, ki nepos- redno vpliva na razvojno sposobnost kmetij ter zagotavljanje primerne so- cialne varnosti vseh družinskih članov kmečkega gospodarstva. V najslabšem položaju pa se znova znajdejo kmetije z ostarelimi gospodinjskimi člani, kjer je verjetnost, da bodo pravočasno zagotovi- le nasledstvo, razmeroma zelo skromna. Čeprav so po definiciji tega tipa vsi go- spodinjski člani starejši od 65 let, se očitno del družinskih članov nahaja izven kmetije. Domnevno je interegeneracijska kontinuiteta v primeru ostarelih kmetij zagotovljena le v petini primerov. Toda podrobnejša analiza je pokazala, da na- sledstvo ni odvisno le od velikostne strukture. Tudi med tistimi, ki jih lahko prištevamo med večja kmečka gospodar- stva (npr. od 10-15 ha in nad 15 ha), kar petina nima zagotovljenega niti nasled- nika niti dediča, čeprav je hkrati res, da je takih primerov bistveno več med naj- manjšimi kmetijami (do 0,5 ha). Če kmetija kot sklenjena socialno- ekonomska enota nima zagotovljenega prevzemnika, ostaja socialna varnost osta- relih članov kmečkega gospodinjstva v marsičem problematična. Kljub temu, da so tudi kmetje postali integralni del sistema pokojninskega in invalidskega zavarovanja, so prav kmečke pokojnine med najnižjimi. Ob poglobljeni analizi pokojninskega in invalidskega varstva kmetov se je v vsej socialni razsežnosti pokazala temeljna vrednost in intergene- racijska nujnost vzdrževanja načela so- cialne solidarnosti. Če bi bil ta segment zagotavljanja socialne varnosti ostarelim kmetom povsem samostojen in nepo- vezan s preostalim najširšim segmentom socialne varnosti, ostareli kmetje že zdav- naj ne bi mogli prejemati niti tako nizkih kmečkih pokojnin, kot jih prejemajo (Hribernik 1994). Ohranjanje ekonom- ske vitalnosti kmetije, pravočasna zago- tovitev intergeneracijske kontinuitete in solidarnosti med družinskimi člani so po- temtakem neizbežni pogoji za ohranjanje kolikor toliko zadovoljive socialne var- nosti na kmetiji — še zlasti pa v primerih, ko gre za vprašanje socialne varnosti ostarelega kmečkega prebivalstva. SOCIALNA VARNOST KMETOV IN KVALITETA ČLOVEŠKEGA KAPITALA Ne glede na specifičnost temeljne družbeno-ekonomske ureditve temelji so- cialna varnost kmetov povsod po svetu v prvi vrsti na ekonomski uspešnosti nji- hovih gospodarstev ter na dohodkih, pri- dobljenih iz drugih dejavnosti. Pomen znanja kot izjemne oblike kapitala (Schultz 1982; Beve 1991) ima še kako velik pomen tudi v kmetijstvu. Prav T. Schultz je v razpravi o transformaciji tra- dicionalnega kmetijstva v moderno kme- tovanje že v 60. letih na teoretski ravni in z empirično verifikacijo dokazal izjemen pomen, ki ga imata proces izobraževanja in (permanentno) pridobivanje znanja tudi za kmečko prebivalstvo. Z novimi proizvodnimi tehnikami je mogoče ob enakem ali celo ob precej zmanjšanem delovnem kontingentu aktivnega kmeč- kega prebivalstva pridelati bistveno več hrane, kot zmore še tako dobro organizi- rano tradicionalno kmetovanje. Prav zato najrazvitejše države posvečajo razvoju kmetijskega šolstva in kvalitetnemu izo- braževanju kmetov tolikšno analitično pozornost. Pri tem stopa na prvo mesto vse bolj neizogibno ekološko osveščanje pridelovalcev živeža. Sodobna kemična sredstva za varstvo rastlin in spodbujanje rasti imajo lahko v rokah neizobraženega 25 FRANC HRIBERNIK kmetijskega pridelovalca katastrofalne posledice — ne le zanj, temveč tudi za šte- vilne končne uporabnike njegovega (kljub sodobnim produkcijskim sredst- vom še vedno dovolj mučnega) produk- tivnega dela. Povojna razvojna paradigma kme- tijstva je glede izboljševanja kvalitete človeških virov v slovenskih razmerah de- lovala prej zaviralno kot stimulativno. Oznaka kmet je vse do današnjih dni os- tala sinonim za neizobraženega in kul- turno močno omejenega podeželskega človeka. Protislovna je tudi ugotovitev, da so kmetje spodbujali k doseganju kar se da ugodnih izbraževalnih efektov vse tiste otroke, ki so kazali interes in zado- voljive intelektualne sposobnosti in niso nameravali ostati doma, deloma celo namerno pa so zatirali tistega, ki naj bi os- tal na kmetiji in za njimi prevzel družin- sko tradicijo kmetovanja. Kakorkoli že, na kmetiji so v glavnem ostajali tisti, ki posebnega interesa za nadaljnje šolanje na sekundarni in terciarni ravni sploh niso pokazali, ali pa so končali le obvezno šolanje — ne tako redko celo brez po- polne temeljne izobrazbe. Šele vpeljava številnih modernih tehničnih in tehno- loških rešitev v kmetij stvoi je pokazala, kako pomembno je ne le strokovno znanje, temveč tudi številna druga znanja, brez katerih ni mogoče uspešno oprav- ljati kmečkega poklica, ki zahteva poleg ekonomskih in tehnoloških tudi pravna, politična idr. znanja. Vloga kmetovalca je med številnimi poklici morda ena najbolj kompleksnih, delitev dela znotraj kmeč- kega gospodinjstva pa je zaradi pomanj- kanja delovne sile vse bolj zabrisana. Napačna odločitev ima lahko resne so- cialne posledice za vse člane kmečkega gospodinjstva. Od tod tudi precejšnja konservativnost tega družbenega seg- menta. Podatki o izobraženosti slovenskega kmečkega prebivalstva na začetku 90. let potrjujejo domnevo o socialni marginal- nosti tega družbenega sloja. Tudi pri- merjalna analiza izobraženosti kmečkega prebivalstva v nekdanji skupni državi je pokazala, da so se ohranjale očitne razlike med posameznimi konstitutivnimi deli. Čim bolj ekonomsko razvito je bilo po- dročje, tem ugodnejša je bila tudi izobraz- bena struktura kmečkega prebivalstva, čeprav je povsod močno zaostajala za nekmečkim. Kmetje so bili namreč po- vsod po Jugoslaviji družbeni sloj, ki je zaznamovan z najnižjimi izobrazbenimi dosežki (Petak 1989). Podatki v pregled- nici 4 tudi za leto 1991 dokazujejo, da je kmečko prebivalstvo, kot ga opredeljuje statistika, v primerjavi z nekmečkim ob koncu 20. stoletja v Sloveniji nesporno bistveno na slabšem glede kvalitete člo- veških potencialov. Le redki so namreč aktivni kmetje in njihovi vzdrževani družinski člani, ki presegajo sekundarno raven izobrazbe. V tem pogledu so kom- parativne prednosti kmetov iz razvitejših evropskih držav še toliko bolj izrazite. Poleg formalnega institucionalnega izo- braževanja se aktivni kmetje še kako zave- dajo nujnosti stalnega pridobivanja novih znanj in neposrednega in tesnega sodelo- vanja z izobraževalnimi, pospeševalnimi in raziskovalnimi institucijami. Kmetijski obrati lahko zagotavljajo primerno so- cialno varnost in v ekonomskem smislu napredujejo le, če so njihovi gospodarji zadovoljivo profesionalno usposobljeni. Za to pa se morajo čim dlje časa izobraže- vati v rednem izobraževalnem sistemu ter se nato nenehno strokovno usposabljati in dopolnjevati pridobljena znanja (Hri- bernik, Vesely 1994). Brez temeljne po- klicne izobrazbe namreč ni mogoča uspešna profesionalna nadgradnja, temu primeren pa je tudi njihov siceršnji družbeni položaj. Slovenski kmetje, med katerimi znajo mnogi komajda dobro brati in pisati in ki v glavnem posedujejo medgeneracijsko posredovana tradicion- alna znanja, imajo konsekventno velike težave pri neizogibnem procesu mod- ernizacije njihovih proizvodnih obratov. Že tako omejene človeške vire v kmeti- jstvu dodatno ogrožajo skrite pasti upo- rabe sodobnih produkcijskih sredstev. Kmetje tudi zaradi neznanja in neprimer- ne usposobljenosti podcenjujejo mnoge nevarnosti, Id nanje nenehno prežijo tako na cesti kot pri opravljanju raznovrstnih 26 Preglednica 4 Izobrazbena struktura kmečkega in nekmečkega prebivalstva v Sloveniji v letu 1991 Vir podatkov: Zavod R Slovenije za statistiko kmetijskih del s sodobno kmetijsko me- hanizacijo. Šele smrtni primeri in hude telesne poškodbe pokažejo, kolikšna je dejanska vrednost posameznih članov kmečkega gospodinjstva. Trajna ali za- časna izguba človeških potencialov ima vsekakor dramatične posledice za so- cialno varnost preostalih družinskih članov. Tega se mnogi, v vseh pogledih premalo izobraženi kmetje žal še vedno v nezadostni meri in povečini prepozno ovedo (Hribernik 1994). Prav tako je treba opozoriti na spre- menjeno vrednotenje kmečkega dela. Za zagotavljanje socialne varnosti namreč ni več zadosti, da zna kmetovalec živež kvalitetno pridelovati, temveč je odloču- joča uspešnost realizacije kmetijske pro- izvodnje. Večina slabo izobraženih in vse bolj ostarelih slovenskih kmetov pa še vedno vztraja pri miselnosti o kvantitativ- nosti produkcije in obveznosti države, da odkupi njihove tržne presežke. Raziskava o preobrazbi slovenskega zadružništva, ki poteka v letu 1995 na Biotehniški fa- kulteti, na temelju prvih rezultatov kaže, da se velika večina današnjih kmetov po- mena (samo)organiziranja še ne zaveda, kar je najbrž mogoče pripisati preteklim negativnim izkušnjam z zadružništvom v času udejanjanja bolj ali manj prisilnih oblik kolektivizma. Enotnejši nastop so kmetje pokazali v soočanju z vlado glede cen kmetijskih proizvodov in ob dena- cionalizacijskih zahtevah, pri čemer tisti, ki so znali izkoristiti spremenjene raz- mere v 80. letih, nastopajo kot najglasnej- ši zagovorniki »popravljanja« nastalih kri- vic (Milošič 1995). Večina kmetov očitno še ni spoznala, da je treba za doseganje sodobnemu času primerne ravni socialne varnosti obvladati tudi del tistih znanj, ki se nanašajo na sposobnost artikuliranja specifičnih stanovskih interesov v izra- zito pluralnih političnih razmerah. To velja še toliko bolj v situaciji, ko gre tudi za približevanje Slovenije skupnemu ev- ropskemu prostoru. Za kmete je še kako vitalno in aktualno vprašanje, ali ne bo tudi Slovenija v Bruslju žrtvovala njihove stanovske interese, kajti tolikšnih ugod- nosti, kot so jih npr. dobili avstrijski 27 FRANC HRIBERNIK kmetje, kmetje v Sloveniji ali v katerekoli drugi vzhodnoevropski državi skoraj za- gotovo ne bodo iztržili. Negativne posle- dice vstopa sosednje Avstrije pa se naj- očitneje kažejo prav na kmetijskem po- dročju. Propad majhnih kmetij je neizo- giben pojav. Večja kulturna razgledanost kmeč- kega prebivalstva je tudi pogoj za uve- ljavljanje tistih socialnih pravic, ki so de- klarirane kot splošne človekove pravice. Kdor jih ne pozna, jih seveda tudi ne za- hteva. Med njimi niso redki kmetje, ki »tradicionalno« ostajajo na obrobju dru- žbenega dogajanja in v vseh pogledih izstopajo z izrazito neatraktivnim social- nim položajem. SKLEP S problematiko socialnega položaja kmečkega prebivalstva so se prisiljene vse bolj intenzivno soočati državne insti- tucije, ki se sicer ukvarjajo z raznovrstno socialno problematiko. Zaenkrat je nji- hova aktivnost zlasti na ravni dodelje- vanja nekaterih oblik socialne pomoči, ki jih država distribuira kot socialne trans- ferje med družbene pomoči potrebnim prebivalstvom. Z ostarelostjo, onemo- glostjo in socialno izoliranostjo se poleg neposredne intervencije institucij so- cialne države in akcij v okviru projektov javnih del ukvarjajo tudi nekatere nev- ladne organizacije. Različnih oblik (ne le materialne) socialne pomoči pa je potre- ben bistveno večji delež kmečkega pre- bivalstva, da bi si lahko sam zagotavljal ustrezno raven socialne varnosti. Ena od analiz socialno-ekonomskega stanja slov- enskega kmetijstva in socialnega položaja kmečkega prebivalstva je z uporabo bogatega empiričnega gradiva pokazala, da je mogoče med razvojno in socialno perspektivno skupino kmetov prištevati le manjši del slovenskih kmetij (Tomšič- Lušin 1993). Kmetijam, ki so z ugodnimi krediti in drugimi oblikami materialne in nematerialne pomoči pravočasno in velikopotezno zastavile razvojne cilje že v 70. in deloma še v 80. letih, se bo ob primernem znanju in povečanju pro- izvodnih potencialov najbrž posrečilo zagotoviti primerno socialno varnost tako aktivnim kmetovalcem kot njihovim vzdrževanim družinskim članom. Te kme- tije lahko realno računajo na ekonomsko preživetje, ki bo postalo bistveno bolj transparentno ob vključitvi Slovenije v evropske integracijske tokove. Mnoge druge pa bodo prepuščene stihijnosti družbenega dogajanja in procesu margi- nalizacije ter izginjanja. Na ta način se bo morda res postopno udejanjal eden od zapisanih ciljev v »Strategiji razvoja slo- venskega kmetijstva« o radikalni spre- membi sedanje izrazito neugodne agrar- ne strukture. V novih razmerah bodo lahko preživele samo kmetije, ki bodo ustvarjale zadosti dohodka, kar pa po- meni iskanje možnosti zaslužka na bist- veno širših osnovah. Udejanjanje takega scenarija bi pomenilo zadovoljivo eko- nomsko prosperiteto za okoli 11-12 tisoč kmetij, ki se bodo razvile v visoko pro- fesionalne tržne obrate in bodo osnova funkcionalne koncentracije kmetijskih zemljišč. Kakšna bo življenjska usoda preostalih 90% sedanjih kmetij, pa ostaja odprto. Skoraj zagotovo je mogoče trditi, da se njihov socialni položaj ne bo ok- repil. Bolj realno je pričakovati močno povečan socialni pritisk tudi te kategorije slovenskega prebivalstva. Prepustiti usodo kmetij zgolj tržnim zakonitostim pa pomeni zavestno prista- jati na neuravnotežen razvoj kmetijstva in podeželja, ki bo imel dramatične in dol- goročne posledice na marginalnih (še zlasti hribovitih) območjih. Bojazen, da bodo mnogi ostareli in onemogli kmetje prepuščeni bolj ali manj životarjenju, tako ni več zgolj hipotetična možnost. Nekateri — empirično že povsem razkriti — vidiki tega se kažejo tudi v dosedanjih raziskovanjih socialnega položaja tega družbenega sloja. Ni pričakovati, da bi jim država s svojo restriktivno socialno politiko bistveno olajšala breme. Odgo- vor na vprašanje, ali lahko kmetije, kot jih imamo danes v veliki večini v Sloveniji, zagotavljajo primerno socialno varnost celo tistemu prebivalstvu, ki se resno ukvarja s kmetovanjem, je vsaj nekaterim 28 ALI LAHKO KMETIJE V SLOVENIJI ZAGOTAVLJAJO PRIMERNO SOCIALNO VARNOST... analitikom in pozavalcem razmer v na- šem kmetijstvu znan že kar nekaj časa. V večini primerov ne morejo! Lahko pa v tistih primerih, ko razpolagajo z ustrez- no kvalitetnimi človeškimi potenciali, in še zlasti ob izpolnitvi pogoja, da znajo ti izkoristiti vse potencialne možnosti za pridobivanje dohodka. Glavnina teh pa se nahaia izven kmetijstva. Literatura A. Barbič et al. (1984), Mešane kmetije kot dejavnik razvoja kmetijstva in podeželja II . Ljub- ljana: VDO Biotehniška fakulteta, VTOD za agronomijo A. Barbič (ur.) (1991), Prihodnost slovenskega podeželja . Novo Mesto: Dolenjska založba M. Bevc (1991), Ekonomski pomen izobraževanja . Inštitut za ekonomska raziskovanja Ljub- ljana in Didakta Kranj W. W. CoHRANE (1986), Rural Poverty: The failure of National Farm Programs to Deal with the Problem. Policy Studies Journal 15,2: 273-287 Društvene promjene u selu (1974). Beograd. Eurostat: Agriculture Statistical Yearbook 1994 F. Hribernik (1994), Kako skrbijo kmetje za varnost pri delu in pri upravljanju s kmetijsko me- hanizacijo? Delo + varnost 39 , 4: 163-166 — (1994), Marginalci v družbi — marginalci v izobraževanju . Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo in šport — (1994), Participacija kmetov v sistemu pokojninskega in invalidskega zavarovanja. Sodobno kmetijstvo 27 , 3: 102-107 F. Hribernik, V. Vesely (1994), Ali se pri razvoju kmetijskega šolstva lahko primejamo z razvitej- šimi državami? Vzgoja in izobraževanje 25 , 5; 17-26 S. JužNič (1984), Tradicije in tradicionalnost . Ljubljana: Fakulteta za sociologijo, politične vede in novinarstvo. Raziskovalni inštitut M. Kovačič et al. (1995), Socio-ekonomska in velikostna struktura kmetij v obdobju 1981-1991 . Ljubljana: Biotehniška fakulteta in Zavod Republike Slovenije za statistiko F. Milošič (1995), Pravica v mojih rokah. Delo 3. 6. 1995: 40 M. Novak (1994), Dober dan revščina: dejstva, pristopi, politika . Ljubljana, Socialna zbornica Slovenije D. Ošlaj-Marič (1993), Informacija o stanju na področju socialnovarstvenih dajatev sredi leta 1993 . Ljubljana: Ministrstvo Republike Slovenije za delo, družino in socialne zadeve A. Petak (1989), Jugoslovansko seljaštvo i obrazovanje u eri scientizacije. Sociologija sela 27 , 105-106; 235-258 Popis prebivalstva, gospodinjstev, stanovanj in kmečkih gospodarstev v Republiki Sloveniji v letu 1981 . Ljubljana, Zavod Republike Slovenije za statistiko Popis prebivalstva, gospodinjstev, stanovanj in kmečkih gospodarstev v Republiki Sloveniji v letu 1991 . Ljubljana, Zavod Republike Slovenije za statistiko V. Puljiz(1977), Eksodus poljoprivrednika . Zagreb: Centar za sociologiju sela, grada i prostora Instituta za društvena istraživanja Sveučilišta u zagrebu T. W. Schultz (1964), Transforming Traditional Agriculture . New Haven, London: Yale Univer- sity Press — (1982), Investing in People. The Economics of Population Quality . Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press 29 FRANC HRIBERNIK Strategija га2л^оја slovenskega kmetijstva (1992). Ljubljana: Ministrstvo za kmetijstvo in gozdarstvo The Agricultural Situation in Community . 1993 Report. Brussels: European Commission J. Tomšič-Lušin (1993), Slojevska struktura slovenskih kmetov . Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Biotehniška akulteta, Oddelek za agronomijo 30