Življenje v zelenju Ze pred nekaj leti je na ob-močju med Titovo. Allendejevo in podaljškom Vojkove ceste pognala temelje nova soseska, ki bi nudila dom nekaj tisofi fiakajočim. Po ogledu načrtov in dokumentacije o soaeski BS-3, kot se le-ta imenuje, nam je takoj jasno, da ne gre za gradnjo »spalnega naselja«, kot se v zadnjem času popu-larno imenujejo podobne no-vograjene soseske, niti za gradnjo betonsklh silosov, ka-krSne lahko vidimo v soseski BS-7 za Ruskim carjem. tem-več je iuliii skrb in prizadeva-nje načrtovalcev. da bi sose-sko urbanistično kar najbolj vzorno uredili. Razpoložljivo gradivo nam daje upati, da so-seska BS-3 kljub svoji zgošče-nosti ne bo omogočala razvoja asocialnega načina življenja v taki meri, kot se. na žalost, vse pogosteje pojavlja v podobnih kompleksnih gradnjah. Po-nudba načrtovalcev je prevefi mikavna. da bi se ji človek mo-gel upreti ter se osamiti v svoji »domicilni celici«. Že podatek, da je od 41 hektarov, kolikor zajema celotna soseska, na-menjenih 11 hektarov zeleni-cam z otroškimi in športnimi igrišči, vrtovi, potmi in steza-mi, je dovolj zgovoren. Načrti zunanje ureditve nam povedo, da tudi na tem področju ni bilo ničesar prepuščenega nak-Ijučni ureditvi. Množica zele-nic in urejenih ploščadi nudi rekreacijo in sprostitev tako najmlajšim kot tudi starejšim stanovalcem soseske. tjubljanski urbanistični za-vod je izdelai načrt zunanje ureditve z vsemi detajli opre-me zunanjega prostora, med-tem ko so hortikulturni načrt pripravili na katedri za krajin-sko arhitekturo na biotehniški fakulteti v Ljubljani. Obe usta-novi sta za strokovno in smotr-no ureditev okolja zadostna garancija. V soseski BS-3 prvič zasledi-mo tudi obšimejšezasajevanje površin z drevesi. Med bloki so le-ta vsajena kot gozdiček. ob pešpoteh in Aleji tovarištva in spominov, ki jo urejajo ob juž-ni strani soseske vzporedno z Allendejevo cesto, kot drevo-red, na posameznih ploščadih pa bodo drevesa služila kot senčnice. Veliko pozornosti so posve-tili otroški igri. V ta namen bo-do med skupinami A in B (so-seska je grajena v štirih nizih oz. skupinah) uredili mali športni park, ki bo služil več namenom, saj bodo na njem svoj prostor našli tudi odrasli. Med igrišči za igre z žogo je predvideno namreč tudi balini-ŠČe. Ostala površina športnega parka bo urejena kot trata za kolektivne igre z žogo. rajanje. lovljenje in drugo, tretji del pa tvort zelenica z drevesi, ki ji strokovnjaki pravijo -prostor za avanture«. Le-ta naj bi za-dovoljeval individualna hote-nja otrok vseh starosti (pleza-nje, zviranje. skakanje itd.)- S tem pa skrbi za zeleno okolje še ni konec. V soseski so razmestili tudi množico be-tonskih korit, ki so zasajena z rožami in grmovnicami, po-dobno pa so urejene še vse brežine pred stanovanji z vrtom. Vrtove so dodelili sta-novanjem v pritlifinih etažah in jih lastniki urejajo sami. seve-da po nasvetu strokovnjakov. V soseski je predvidena tudi trimska steza, ki bo tekla v smeri od juga proti severu in tako med seboj povezovala posamezne dele soseske Razen programsko bogato urejenih površin bodo stano- valcem na voljo tudi nevtralne zelene površine, ki naj bi služi-le mirnemu sprehodun po-čitku. Vse rekreacijske in zelene površine so varne pred motor-nim prometom, saj je le-ta le ob robu soseske, kar na) jo za-ščiti pred hrupom in izpušnimi plini. Oovozne poti v jedro so-seske so sicer urejene, name-njene pa so predvsem inter-vencijskim vozilom {vozilom prve pomoči, gasilcem. do-stavni službi ipd.) in ne stano-valcem. Za le-te so obvstopu v sosesko urejeni parkirnl pro-stori, v nafirtu pa je tudi grad-nja trietainega parkimega ob-jekta na isti lokaciji. Le-ta bo nudil 248 parkirnih mest, kar pa ne pokriva niti četrtinevseh potrebnih parkirnih prostorov. Takp so stanovalci prisiljeni parkirati tudi med stanovanj-skimi objekti in zelenicami, kar ni predvideno. Da bi dobili po-trebno število parkirnih mest, je Zavod za družbeni razvoj Ljubljana - tozd Urbanizem or-ganiziral nočno Stetje parkira-nih vozil in njih lego med sta-novanjskimi objekti. Štetje je med drugim pokazalo, da kljub prostim parkirnim mestom na urejenem parkirišču izven so-seske veliko stanovalcev pu-šča svoje jeklene konjrčke Čim bliže vhodnemu stopniŠČu. Ta-ko se zastavlja vprašanje, če ne bo ob dokončni ureditvi manjkajočih parkirnih mest slika ista ali vsaj podobna. Dej~ stvo je, da se bodo morati mo-torizrrani stanovalci sami dis-ciplinirati, da ne bo treba ka- sneje izvajati sankcij, da bi so-sesko obvarovali pred nežele- nimi posledicami. Po planerskih normah bi glede na število stanovanj v soseski (le-teh je 2364) potre-bovali 2742 parkirnih mest, kar pomeni 1,16 parkirnega mesta na stanovanje (1 PM za stano-valce in 0.16 PM za obisko-valce). Gradbene norme so nekoli-ko prizanesljivejše in predvi-devajo na 5 prebivalcev 1 PM, kar pri 8450 prebivalcih v sose-ski pomeni zaokroženo 1700 parkirnih mest. Trenutno je v soseski na as-faltnih površinah in začasnih utrjenih površinah navoljo528 parkirnih mest. Za manjkajoča parkirna mesta so strokovnjaki Zavoda za družbeni razvoj Ljubljana - tozd Urbanizem pripravili sprejemljive rešitve, ki bodo v končni fazi v celoti pokrile potrebe parkiranja ob soseskt, bodisi na odprtih po-vršinah ali v garažnih objektih. V sklopu slednjih bodo uredili tudi zaklonišča, ki so razpore-jena še na desetih mestih zno-traj soseske. Ta zakionišča so namenjena le stanovalcem, medtem ko bodo imeli ostali objekti v sklopu soseske (no-vozgrajena osnovna šola, VV2 in načrtovani poslovno-trgov-ski center) svoja zaklonišča. O teh objektih bomo obširje-ne pisali v naslednji številki »Zbora občanov«. FANI BREČKO Ob vttopu v »o$»sko prijmtno pr»39n*ti obilfe tglgnfa, kl uspeino raibffm monotonost bmtona. Zetonlc« so redno vzdržavana, zmnfm p« skrbe delavcl Komunalnaga podjetja Ljubljana tozd Raat. Pruor i igornie siike. ko so avtomobiHparUhm/ Uk ob otroikmm Igrtiču In ztlanlcah, v aosoakl BSSnl nobena redkost. Ta trenutek je tako počttf9 do nmkrn DMrt rmzumlflvo, m/ šm nfoo urejana vta potrmbnm parklma meata, žal pa /e bllo ob akciji Um&a pmrklntHh avtomobifov v ihmM ugotovlfeno, da Btanovatd MJub proatlm razpotožljMm parkirnlm pmatorom 4* zmmra/ raf» puičaja mvtomobile člm biUt evofmgm vhoda. Navada /• pač žalazna arajca.