katoljsk: cerkven list. »Danica« izhaja vsak petek na celi poli in veljd po pošti za celo leto 7 kron, za pol leta S krone 50 vinarjev, za četrt letati kruni V tiskarni sprejemana za celo leto6 kron, za */s leta 3 krone, za 14 leta 1 krono 50 vin., ako bi bil petek praznik, izide »Danica« dan poprej. Tečaj LV. V Ljubljani, 13. junija 1902. List 24. Božje oko. Smehlja na modrem nebu Se solnčice svitlo, Nad zvezdami pa čuva Očetovo oko. Oko, kot svitli žarki Prešinj a mi srce, Prešinja ga v radosti In ure prebritke. Dok to oko me čuva, Strahu mi nikdar ni, To čuvanje me brani Moje pogibelji. 11 a do s l a v Sil veste r. Papež Leon XIII. škofom Združenih držav. Povodom praznovanja petindvajsetletnice pa-peževanja Leona XIII. so skotje Združenih držav še posebno čestitali sv. očetu in mu doposlali ob tej priliki posebno udanostno izjavo, na katero je sv. oče Leon XIII. odgovoril z naslednjim pismom kardinalu Gibbons: „V dolgi in velečastni vrsti rimskih papežev je bilo podeljeno srečno nastopiti petindvajseto leto svojega pontifikata Nam tretjim. Imamo dovolj vzroka, da se veselimo tega nenavadnega dogodka, kakor tudi tega, da so vsi oni, ki se prištejejo h katoliški veri, vsled navdušenosti do apostolske Stolice čestitali tako iskreno. Če pa je Nam pri teh izjavah udanosti prijeten glas vseh, napravlja Nam udanostna izjava ameriških škofov in vernikov še posebno veselje; to pa: nekaj zaradi razmer, ki povzdigujejo vašo deželo toliko nad druge, nekaj pa tudi radi posebne ljubezni, katero nami skazujete. Ljubi srn in častivredni bratje! V skupnem pismu, katerega ste Nam poslali, ste našteli vse posameznosti, katere smo Mi učinili navdušeni ljubezni za časa svojega pontifikata v blagor vaše cerkve. V veliko zadoščenje Nam je, da naštejemo v vaše plačilo mnogoštevilne in mnogovrstne tolažbe, katere ste Nam skazovali ves čas. Ob času Našega pontifikata smo pri opazovanju položaja v vaši deželi začutili vselej naj-veče veselje, sedaj pa, ko opravljamo naj-višo nadpastirsko službo že 24 let, zamoremo potrditi resnico, da ni bilo Naše veselje v tem času nikdar izkaljeno, da je nasprotno vedno tako naraščalo od dne do dne, kakor je v vas zaznamovala vera vedno večji napredek. V prvi vrsti moramo to pripisovati božji vol ji: potem pa tudi vaši gorečnosti in vašemu delovanju. V resnici se vam more čestitati na modrosti, s katero ste razumeli in z različnimi značaji v Ameriki nakopičenih narodov pospeševali rast sv. katoliške cerkve. Na vašem delovanju je posebne pohvale vredno: Vi ste se vedno goreče trudili in se še trudite, da napravite, ohranite in razširite skupnost svoje cerkve z materjo cerkvijo in z namestnikom Kri-stovim na zemlji. V resnici se nahaja v Rimu — kakor to tako izborno omenjate v svojem pismu — vrhunec in središče vse avtoritete, oblasti, poučevanje in duhovniške moči; iz Rima se razširja jednotnost, katero je Krist poveril sv. cerkvi in katera je najodličnejše znamenje, ki jo loči od vseh mešanih sekt. Kakor nismo nikdar branili nobenemu narodu zdravilnega vpliva te avtoritete in pouka, tako smo tudi vedno skrbeli za to, da ni tega nikdar primanjkovalo vam in vam v oskrbo izročenim. Rado volj no smo v porabil i vsako priliko, da smo vam pokazali Svojo naklonjenost za vaš dušni blagor, za rast in napredek vere v vaši deželi. Dolgoletna izkušnja Nas uči pohvalno priznati, da smo našli med vami učene duhove in goreče duše, ki so bili prav pripravljeni odgovarjati Našim željam in med tem, ko so skoro vsi narodi, ki so že stoletja pripadniki katoliške vere, doživeli kako evolucijo in žalostne preme-n je val ne padce, veseli pa položaj vaših škofij, ki so večinoma mlade, vsakega prijatelja cerkve in ga napolnjuje s zadovoljnostjo. Res je. da vam meščanska vlada vaše dežele ne podeljuje nikakih posebnih predpravic in udobnosti, ki bi bile zajamčene v zakonu, toda voditelji republike zaslužijo brez ugovora pohvalo, da vam ne kratijo upravičene svobode. Vi morate s svojo armado vernikov uporabiti to ugodno priliko in odločno delovati, da prodre luč resnice v sredo razširjajočib se zmot in napačnega naziranja, katero razširjajo vedno se množeče sekte. Tudi Nam ni neznano, prečastiti bratje, kako se vsak izmed vas trudi z ustanovitvijo in zidavo šol in višjih učnih zavodov za pravo vzgojo mladine. Ta vaša naloga je nastala vsled opominjev sv. Stolice in vsled dekretov koncila v Baltimore: delovanje pa popolnoma odgovarja zahtevam. Vaša požrtvovalna skrb za duhovniške seminarje daje utemeljeno upanje, da se bo duhovništvo pomnožilo po številu in kakovosti. Kaj naj še povemo? Da bi nekatoličane poučili in privedli do resnice, sklenili ste modro in zbrali pametne in izkušene može izmed duhovnikov in jih poslali križem dežele, kjer nai bi javno predavali po cerkvah in drugih javnih prostorih in razlagali nauke sv. cerkve. To je v resnici vse hvale vredna naprava «n Nam je že znano, da je rodila lepe sadove. Vaša ljubezen do bližnjega ni slepa za obžalovanja vredno usodo Zamorcev in Indijancev: pošiljate jim oznanjevalcev sv. vere in podpirate z denarjem misijonsko delovanje med njimi. Mi opazujemo to vaše delovanje z velikim veseljem in je skrbno zasledujemo. Da ne zamudimo dolžnosti hvaležnosti, povemo vam ob zaključku, kako veliko veselje je Nam napravila vaša radodarnost. ko je prihitela na pomoč sv. Stolici s tako znatno denarno podporo. Potrebe, s katerim mora računati Kristov namestnik v boju s slabim in v hranitvi vere kot oče in nadpastir cerkve, so v resnici velike. S j tega vzroka je vaša radodarnost dejansko | potrdilo vaše vere. Iz vseh teh vzrokov vas zagotovljamo vnovič Svoje naklonjenosti. V dokaz temu kot zagotovilo milosti božje podeljujemo vam in vsem vam izročenim vernikom apostolski blagoslov v Gospodu. Dano pri sv. Petru v Rimu 15. aprilja 1902 v petindvajsetem letu našega pontifikata. Leon XIII., papež. „Ame>\ Slov/ 23. majnika t. I. _____ Ameriškemu škofu Gorman-u je papež Leon XIII. pohvalil fino postopanje predsednika Roosevelt. H koncu pogovora je pa še omenil: Da je katoliška cerkev dolžna velike zahvale nadškofu Ireland iz Šent Pavla. .Amer. Slov." Vi. mejnika t. I. t - ! Mladinina bisernica. (Konec.) XXXVIII. Čistost, vzrok častitemu večnemu poveličanju. Kakor se na obnebju odlikuje zvezda pred drugo, kakor nadkriljuje druga drugo po svoji lepoti in svetlobi, tako tudi v nebeških višavah vživajo nekteri veče slave od drugih. To velja zlasti še o onih, ki so prišli v nebo v svatovski i obleki, v čistosti. Ti se v nebeški dvorani prav posebno vesele nebeškega ženitovanja. One je ! čul sv. Ivan Evangelist, kako so peli. Bila je njih pesem nova pesem pred božjim prestolom. O njih pravi sv. pismo, „da hodijo za Jagnjetom, kamorkoli gre" (Raz. 14, 4.) Slišal je sv. Iva-petje, ki so je peli pred Jagnjetovim prestolom. Tudi njihove pesmi ni znal ni kdo drug peti, „ kajti brez madeža so pred božjim prestolom.4' (Raz. 14, 3—5.) Za čiste so v nebeškem kraljestvu posebna mesta, njim so odprti vhodi v vse nebeške hrame. Čisti smejo stati vrh nebeškega Sijona — Jagnjetu najbližje. Čista njih usta pojejo nam nepopisne melodije, na nebeški harpl si ubirajo čistniki nebeških strun. Sa j „v njih ustih se ni našla laž." (Raz. 14, 5.) Laž je vsak greh. Vsak greh je neresnica, zmota, prevara. — Ni je pa veče prevare, nesro je nečistosti prevara. Ni ga bolj praznega veselja. ne bolj kratkega, ne bolj nizkotnega, nego je to nečisto veselje. Resnica je vsaka čednost. Vse dobro je namreč tudi resnično. Neizkaljena resnica je pa zlasti v čistosti. Na poseben način izraža namreč čistost božjo svetost in vtisne nam božjo podobo. Ni torej čudno, če Bog počastuje prav one, katerih pota so resnica, pravica, na celo poseben način. Bližje so nebeškemu Jagnjetu, ker so mu bolj podobni. — Bolj jih odlikuje od drugih, ker je bil njihov boj zoper satana, zoper laž-nika od početka (Iv. 8. 44) zoper svet trd boj, krut boj. In med tem, ko čaka nekedanjih strastnikov dno pekla, pripravljen je nedolžnikom v nebesih poseben venec. Poseben venec njim, ki so bili „odkupljeni izmed ljudi: prvine Bogu in Jagnjetu" (Raz. 14, 4.) # Znani mladinoljub Filip Nerij je bil v Rimu izpovednik neštetim mladeničem, ki so ga spoštovali kakor očeta. Med njimi je bil tudi knežji mladenič Pavel Massimi, bil je izmed najpo-božnejših, najnedolžnejših. V štirinajstem letu je zbolel in hitro je napredovala bolezen. Pošljejo po Filipa, a bil je še pri altarju. Po končani sv. daritvi hiti Filip v knežjo palačo. A koj na obrazu je bral vsem, da je bil deček ta čas že prominul. In res: našel je le truplo, poleg njega žalujočega očeta. Hudo mu je bilo, da je moral deček brez njega umreti. Vrgel se je v žalosti čez dečkovo truplo, tresel je, polival z blagoslovljeno vodo, molil in žalostno zaklical: „Pavel, Pavel, Pavel !u Deček se vzbudi, začujen pogleda še bolj začujene in pravi: „Čemu ste me klicali?" Zavzet ga vpraša sv. Filip: Pavel kaj bi raje, umrl ali živel?" „Oh, častiti oče, videl sem gori v nebesih svojo mater in sestrico, raje hočem umreti." Ob teli besedah je vzdihnil, a kmalu zaprl v drugič svoje oči na večno. — Na istem mestu se bere spominjski dan, 16. marcija, še sedaj sv. maša v znak tej čudežni dogodbi. — Smrt čistega je taka smrt, en pogled v nebesa in v noč izgine ves svet — tudi knežje zemsko življenje je umiranje —proti življenju v nebesih. * * Sedaj pa, mladenič, kako misliš sedaj o biseru vseh čednosti, o kojem sem ti govoril, o čistosti? Veruješ-li sedaj, da je dragocena? Ali si jo hočeš osvojiti, naj te že stane kar hoče. Hočeš li njeno posest braniti, če se zahteva še toliko žrtev? — Pogum tedaj! Kako krasna je še le pred Bogom! Kaki blagoslovi so jej tam zgoraj nad zvezdami! In ti izgledi, tolikih velikodušnih dečkov j in mladeničev izgledi, kako so za-te polni spodbude in polni upa! Kako ti pot kažejo — ti mladi junaki! Dvigni se, — za njimi — naravnost za njimi v čistili nebesa!*) V. V. Č. B. L. P. I I Sv. Anton Padovanski. (13. junija.) Bog je blagoslovil pridige sv. Antona, da so imele tako velik vspeh. Čim dalje so ga poslušali tem z večjim veseljem so prihajali k njegovim govorom. Po nekej postnej pridigi so največji grešniki odločno začeli s pokoro: največji sovražniki so si odpuščali, obrtniki so krivično blago povračevali. Nekega dne je imel nad 12.000 poslušalcev: med njimi sila veliko grešnikov, roparjev, ubijalcev. Pridiga jim je šla tako do srca, da so začeli med govorom upiti: „Jezus, Sin Davidov! usmili se me: Nič več o Jezus, ne bom grešil: nič več!" Po pridigi so ga kleče prosili, naj jih izpove . . . L. P. Posvečeno rokodelstvo. Sv. Henrik iz Trevize, dninar. (Umrl 10. junija, i Henrik je bil rojen v Bolzanu blizu Tri-dentu na Tirolskem. Ker so bili njegovi stariši ubogi, niso ga mogli dati se učit. A učili pa so ga že iz mladega kakor otroka one velike umetnosti, kako se vsak dan izpopolnjevati v ljubezni božji. In ta učenost je največja za vsacega kristijana. Ker v svoji domovini ni dobil zaslužka, šel je v mesto Trevizo na Benečan-skem. Tukaj se je preživil kakor ubog dninar in se zraven vadil v premišljevanji in v spo-kornih delih. Citati sicer ni znal, a toliko bolj je porabil vsak prosti čas. da se je vdeleževal ondi navadnega očitnega poučevanja, ter si pridobil tem potem precej znanja. Redoma je hodil k službi božji in vsak dan je bil pobožno pri sv. maši. v • Njegovo življenje je bilo ostro. Živel je siromašno; in še to, kar je prihranil od svojega *) Ob koncu teh lepih sostavkov »Mladinine bisernice« izjavljamo, da pridejo zbrani ob začetku prihodnjega Šolskega leta na svitlo. Pomnože se z mašnimi in drugimi molitvicami ter bodo pač izmed najkrasnejših mladininih molitvenikov. kar jih je do sedaj v Slovencih. Kacega priporočila vredni naši šolski mladini, našim mladeniškim in dekliškim družbam. 1 minil.'. zaslužka, je razdelil skrivaj ubogim. Vsa svoja dobra dela je opravljal ponižno in na tiboma. zato da bi ga ljudje ne hvalili. A njegove lepe kreposti niso ostale ljudem neznane. Bil je krotak in vdan v voljo božjo, da se je vsakdo čudil. Kadar je bil bolan ali so ga zadele druge težave. ni godrnjal in tugoval. Njegovo vedro in mirno vedenje mu je naklonilo ljubezen in spoštovanje vseh pravičnih. Ako so ga otroci in lahkomisljeni ljudje zasramovali in ga žalili, ni bil nikdar nejevoljen, mirno in krotko jim je odgovoril in molil za nje. Večkrat je šel k sv. obhajilu in še večkrat k izpovedi: in to ne iz skrbne dvomljivosti. nego zato. da bi bolj čisto ohranil svoje srce in bolj ljubiti in častiti za-mogel Tistega, ki je sama ljubezen in svetost. Pri vsem svojem opravilu je imel Boga vedno pred očmi in si je delal že vest. ako ga je za-motila kaka reč, da ni mislil na Boga. Ko v svoji visoki starosti ni mogel več delati. vzame ga Jakob Castignoli iz krščanske ljubezni v svojo hišo. Tu je živel ta služabnik Božji od miloščine, katero je vsak dan prejemal. Pa še od tega je delil drugim siromakom. Umrl je 10. dan junija 1. 1315. Ko se je po mestu izvedelo, da je Henrik umrl, hiteli so ljudje v tropah v malo stanico, kjer je bilo njegovo truplo na mrtvaškem odru. Vsak je hotel dobiti od reči, katere je ta služabnik božji v življenji imel in rabil, še bolj pa so ga častili, ko ga je Bog poveličal s čudeži. Gosposka je poslala tri beležnike, kateri so zapisali ljuška poročila o čudežih, dovršenih na priprošnjo tega svetega moža. — Dominik, škof v Trevizi, ki je bil priča Henrikovega svetost-nega vedenja, je popisal njegovo življenje. Njegovo truplo leži v mramornati rakvi blizu velikega altarja v škofijski cerkvi v Trevizi. Xa Imena: Srebrni, zlati, demantni. železni ter jekleni jubilej »7) let) niso vtemeljena v nobeni bogoslovni vedi. Pravo in pastoralno o tem nič ne vesta in ne pišeta: ta leta je tem raznim doham nadejalo ljudstvo s kovinami in kamenjem želeč zcamcvati živenja trajnost in žilavost Samoumevno se ob ' tem takem znamenovanji vrsta ne vjeme z vrstjo tem načinom, kakor velja to pri učenih mneralogih. ker v njihovem znamovanji je po trdnobi na zadnjem mestu demant. Uprav to kaže ob teh znakih ijudstvena usta. ker brezdvombtno so ona mogla postaviti Se le za demantom — železo in jeklo. — Tudi je opažati to ; cembra 1837 kakor grof Joahim Pecci posvečen v mašnika in je bral naslednji dan prvo sv. mašo; torej poteče 1. januvarija 1903.1. 65 let po primiciji sv. očeta, 18. februarija t. i. preide 60 let, odkar je bil sv. oče posvečen v škofa, to se je godilo 19. februarija 1843, 19. decembra 50 let, odkar je dosegal kardinalsko čast, in to je bilo 19. decembra 1853. -- 20. febr. 1903 pa bo 25 let, odkar je bil izvoljen papežem, namreč 20. februarija 1878. — Če mu nakloni ljubi Bog zdravja do teh datov — kar upamo zanesljivo — bodo to zgodbe nezaslišane radosti vesoljnemu svetu. — 2. marcija 1903 pa bi vstopil ta redki naj visi jubilant v 94to življensko leto. L. P. „Beqniem" Pijn IX. Začetkom tega leta se je vršil v sikstinski kapeli v Vatikanu slovesni „requiemM povodom smrtnega dne Pija IX. Velika množica ljudstva se je sešla v tej krasni kapeli, ki je bila slovesnosti primerno okrašena. Kmalu po 11. uri se je podal Lev XIII. z navadnim spremstvom v sobano cerkvenih paramentov; oblekli so ga v predpisana oblačila in nato se je vršil slovesni vhod v kapelo. Tu se je podal na sedež. Po klopeh so sedeli v Rimu prisotni kardinali, patrijarhi, škofje, redovni generali, opati, prelatje. Med prisotnimi dostojanstveniki sta prisostvovala: sestra umrle cesarice Elizabete, grofinja Matilda pl. Trani; veliki mojster malteških vitezov. Pontifikalno sv. mašo je služil nekedanji nuncij v Monako vera in na Dunaju Agliardi. Absolucijo je izvršil Lev XIII. raz prestol ob azistenci kardinal-dijakonov: Macchi in Steinhuber. L. P. I. Br&tovske zadeve molitvenega apoitolstva. a) Glavni namen za mesec junij 1902: Male dnevnice presv. Srcu Jezusovemu. b) Posebni nameni: 14.) Sv. Bazilij. Novoimenovani stolni prošt ljubljanski. Cerkveni dostojanstveniki. Čislanje duhovskega stanu med Slovenci. 15.) Sv. Vid. Versko življenje v siromašnih slovenskih družinah. Vdanost v voljo Božjo. 16.» St. Frančišek Regij. Pogosta misel na smrt. Stanovitnost v dobrem. Odkritosrčni prijatelji. 17. Sv. Adolf Slovenski bogoslovci. Pobožne vaje v čast presv. Srcu Jezusovemu. IS.) Sv. Feliks ln Fortnnat. Ponižanje sovražnikov sv. cerkve. Posnemanje lepih vzgledov. 13.) St. Oervazlj ln sv. ProtaziJ. Čist namen pri dobrih delih Čedncst ponižnosti in krotkosti. •JO.) Sv. SUverlJ. Srednješolci. Vzgoja slovenske mladine. I rijatelji in dobrotniki zavodov za slovensko mladino S. tu znamovano denominiranje bolj pri slovanskih narodih nego pri Nemcih ali drugod. Drugi narodi rabijo namreč najraje Števila govoreč: 25. 50. 60. 65 70 leto. Če pa tudi rekajo srebrni, zlati, demantni, železni ter jekleni jubilej — utegne to, posodnina biti iz slovanščine. Tako mislita sosebno preiat-prošt dr. Kuiavic in pa kanonik profesor Smrekar. Mi pa beležimo to tu sem svcjemu narodu v pouk. Vrednik. Odgovorni vrednik Tomo Zopan. — Tiskarji in založniki Jožef Blasnikovi nasledniki v Ljubljani.