letnik XIII, številka 2, oktober 2021 48 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek K ak o v ost delo v anja organizacije v slo v enskih podjetjih v obdobju od marca do decembra 2020: Vpliv položaja v hierarhiji in vpliv velikosti podjetja Melita Balas Rant melita.balas.rant@ef.uni-lj.si Povzetek Prispevek obravnava kakovost delovanja organizacije v obdobju od marca do decembra 2020 v slovenskih pod j et j i h . T o j e o b d o b j e p r v e g a i n d r u g e g a v a l a z a p r t j a d r ž a v e z a r a d i C O V I D - 1 9 . K a k o v o s t d e l o v a n j a o r g a n i z a c i j e s e g m e n t i r a z v i d i k a po l o ž a j a v o r g a n i z a c i js k i h i e r a r h i j i i n z v i d i k a v e l i k o s t i pod j et j a . R a z i s k a v a je kvantitativne narave, izvedena je na vzorcu 101 slovenskega podjetja. Na osnovi raziskave ugotavljamo, da s r e d n j i m a n a g e m e n t z a z n a v a n a j m a n j t e ž a v v k a k o v o s t i d e l o v a n j a o r g a n i z a c i j e v o b d o b j u od m a r c a d o d e c e m b r a 2 0 2 0 . P od j et j a r a z l i č n i h v e l i k o s t n i h r a z r e d o v s e r a z l i k u j e j o v k a k o v o s t i d e l o v a n j a o r g a n i z a c i j e . P r v o p r i po r o č i l o j e , n a j s e s r e d n j i m a n a g e m e n t a k t i v n e j e v k l j u č u j e v o r g a n i z a c i js k e s p r e m e m b e z a r a d i k o r o n s k e k r i z e . D r u g o p r i po r o č i l o j e , n a j d r ž a v a š e n a p r e j pod p i r a fi n a n č n o m a n j š a pod j et j a , n a l o g a v r h n j e g a m a n a g e m e n t a v e č j i h pod j et i j p a j e , d a u v e l j a v l j a p r o j e k t e , k i po v e č u j e j o o r g a n i z a c i js k o p r i l a g od l j i v o s t . Ključne besede: po l o ž a j v o r g a n i za c i js k i h i e r a r h i j i , C O V I D - k r i za , v e l i k os t pod jet j a , k a k o v os t d e l o v a n j a o r g a n i za c i je 1. Uvod Koronska kriza v obdobju od marca do decembra 2 0 2 0 j e v p l i v a l a n a o k o l i š č i n e po s l o v a n j a i n i z z i v a l a potrebo v podjetjih po hitrem organizacijskem p r i l a g a j a n j u . H i t r o s t j e b i l a k l j u č n a , k a r po m e n i , d a n i b i l o ča s a z a p r e m i š l j e n o a n a l i t i č n o o r g a n i z a c i js k o od l o ča n j e o po s l o v n o - o r g a n i z a c i js k i h s p r e m e m b a h . P r e d po s t a v k a t e g a č l a n k a j e , d a s o po s l e d i c a k o r o n s k e k r i z e t e ž a v e v k a k o v o s t i d e l o v a n j a organizacije. N a m e n p r i s p e v k a j e p r e u č i t i v i d i k k a k o v o s t i d e l o v a n j a o r g a n i z a c i j e v ča s u k o r o n s k e g a z a p r t j a s ciljem podaje smernic za management ob morebitni po n o v i t v i z a p r t j a d r ž a v e z a r a d i C O V I D - 1 9 a l i o b morebitni drugi podobni krizi. Zanima nas, kako je koronazaprtje vplivalo na organizacijski vidik delovanja podjetij. Ali so se pojavile organizacijske t e ž ave, k i j i h p r e d k r i z o n i b i lo ? V n ad a l j e va n j u n a s j e z a n i m a lo, kdo j e n a j b olj z a z n a l ra s t t e ž av v k a kovo s t i d e l o v a nja orga n i z ac ij e ? I z v aja l c i, n i ž ji m a n a ge me n t, srednji management ali vrhnji management? Ali so pod j et j a r a z l i č n i h v e l i k o s t n i h r a z r e d o v z a z n a v a l a r a z l i č n e t e ž a v e p r i d e l o v a n j u o r g a n i z a c i j e ? Odgovori na ta vprašanja so pomembni, ker o s v et l j u j e j o , k o l i k o i n k a t e r e i z z i v e , z a s t o j e , t e ž a v e i n n e u č i n k o v i t o s t i p r i o r g a n i z i r a n j u j e po v z r o č i l a koronska kriza. Za uspešno prilagajanje na krizo z a r a d i C O V I D - 1 9 j e k l j u č n o t u d i po z n a v a n j e , pri katerih podjetjih in pri katerih segmentih z a po s l e n c e v s o b i l e o r g a n i z a c i js k e t e ž a v e n a j v e č j e i n po s l e d i č n o k a k o v o s t d e l o v a n j a o r g a n i z a c i j e n a jn i ž j a . O d g o v o r i n a t a v p r a š a n j a s o po m e m b n i , saj dajejo informacijo vrhnjemu managementu, k a k o u k r e p a t i p r i m o r e b i t n e m v n o v i č n e m z a p r t j u d r ž a v e i n t r g a . P r i s p e v e k t u d i o s v et l j u j e , k a t e r e v r s t e pod j et i j ( s e g m e n t i r a n a po v e l i k o s t i ) s o i m e l e n a j v e č j e o r g a n i z a c i js k e t e ž a v e . T o j e po m e m b n a i n f o r m a c i j a za regulatorje, da vedo, katera podjetja podpreti in s kakšnimi ukrepi. P r i s p e v e k v k l j u č u j e m et od o a n a l i z e i n m et od o sinteze. V prvem delu je na osnovi analize literature letnik XIII, številka 2, oktober 2021 49 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek n a pod r o č j u p r e u č e v a n j a k a k o v o s t i d e l o v a n j a orga n i z ac ij e p og l o b lj e no pr e d st a v lj e n hol i st i č n i pristop kakovosti delovanja organizacije, ki sta ga r a z v i l a F r e n c h i n B e l l ( 1 9 9 9 ) . M od e l s l u ž i k o t i z h od i š č e z a i z v e d b o e m p i r i č n e š t u d i j e . N a o s n o v i š t u d i j a literature so oblikovane predpostavke, kateri deli pod j et j a ( s e g m e n t i r a n i po t i p u z a po s l e n i h ) i n k a t e r e v r s t e pod j et i j ( s e g m e n t i r a n a po v e l i k o s t i ) s o n a j b o l j i z po s t a v l j e n i t e ž a v a m p r i d e l o v a n j u o r g a n i z a c i j e , k o je potrebno hitro odzivanje na spremembe. V drugem delu sledi predstavitev metodologije raziskovanja. V t r et j e m d e l u s o p r e d s t a v l j e n i r e z u l t a t i e m p i r i č n e raziskave o kakovosti delovanja organizacije zaradi COVID-krize v obdobju od marca do decembra 2 0 2 0 . V č et r t e m d e l u s l e d i r a z p r a v a o i z s l e d k i h r a z i s k a v e z m o ž n i m i i m p l i k a c i j a m i z a m a n a g e m e n t i n s n o v a n j e u k r e po v d r ž a v n e pod po r e . N a k o n c u s o predstavljene omejitve raziskave. 2 . Preuče v anje kak o v osti delo v anja organizacije K o r o n s k a k r i z a j e s p r e m e n i l a o k o l i š č i n e organiziranja poslovanja. Prilagajanje na razmere, povezane s COVID-19, je primer slabo strukturiranih problemov. Problemi so slabo strukturirani, ko s o n o v i , z a p l et e n i i n n e o s r e d o t o č e n i ( B r i g h t m a n , 1978). Posledica tovrstnih problemov je rast t e ž a v p r i o r g a n i z i r a n j u po s l o v a n j a i n po j a v t . i . o r g a n i z a c i js k e g a n e r a v n o t e ž j a ( B u r t o n , O b e l , Hunter, Søndergaard in Døjbak, 1998). Za uspešno i n u č i n k o v i t o u k r e p a n j e j e t r e b a p r e u č i t i k a k o v o s t d e l o v a n j a o r g a n i z a c i j e , k o s o pod j et j a s o o č e n a s potrebo po hitrem ukrepanju. O r g a n i z a c i j a z d r u ž b j e s e s t a v r a z m e r i j m e d l j u d m i , k i z a g o t a v l j a s m o t r n o u r e s n i č e v a n j e c i l j a z d r u ž b e (L i po v e c , 1 9 8 7 ) . O r g a n i z i r a n j e j e k o m p l e k s e n o r g a n i z a c i js k i po j a v , k i v k l j u č u j e p r o c e s z a g o t a v l j a n j a s m o trn o s ti ( p l anir an j e p o s l o v an j a in o r g aniz a ci j e , uveljavljanje organizacije in kontrola poslovanja in o r g a n i z a c i j e ) , p r o c e s od l o ča n j a i n p r o c e s u s k l a j e v a n j a ( R o z m a n , 2 0 1 2 ) . Z a c e l o v i t o r a z u m e v a n j e k a k o v o s t i delovanja organizacije je potrebna tako analiza s e s t a v a r a z m e r i j m e d l j u d m i ( v l o g e , d i a d e , t r i a d e , razmerja med oddelki, organizacijske strukture ipd.) k o t a n a l i z a o r g a n i z a c i js k i h p r o c e s o v ( z a g o t a v l j a n j a s m o t r n o s t i , od l o ča n j a i n u s k l a j e v a n j a ) . M i h e l č i č ( 2 0 0 3 ) po u d a r j a , d a j e p r i i s k a n j u kakovosti delovanja organizacije treba delovati s i s t e m a t i č n o . Z a t o j e r a z v i l c e l o v i t o m et od o u g o t a v l j a n j a k a k o v o s t i o r g a n i z a c i j e (M U K O Z ) , k i v k l j u č u j e p e s t e r n a bo r k a z a l n i k o v , k o t s o v r e d n o s t a l i t e ž a o r g a n i z a c i j e , z a n e s l j i v o s t o r g a n i z a c i j e , usmerjenost organizacije, organizacijske pripadnosti a l i ( r a v n i ) po i s t o v et e n j a , o r g a n i z a c i js k e d o s l e d n o s t i in informacijske oskrbovanosti. F r e n c h i n B e l l ( 1 9 9 9 ) s t a r a z v i l a t u d i c e l o v i t p r i s t o p k p r e u č e v a n j u k a k o v o s t i d e l o v a n j a o r g a n i z a c i j e ( t a b e l a v p r i l o g i ) . P r e u č e v a n j e s t a razvrstila v 17 kategorij. Prva kategorija predstavlja celoten poslovno-organizacijski sistem, preostalih 16 je povezanih s podsistemi, ki sestavljajo poslovno-organizacijski sistem. Poznamo dva tipa podsistemov: podsistemi, ki se ukvarjajo z organizacijskimi skupinami, in podsistemi, ki se ukvarjajo s poslovno-organizacijskimi procesi. V okviru organizacijskih skupin sta prepoznala sedem podsistemov: heterogeni podsistemi, h o m o g e n i pod s i s t e m i , t o č k e s o u č i n k o v a n j a m e d s k u p i n a m i / od d e l k i , d i a d e i n t r i a d e , po s a m e z n i k i , orga n i z ac ij ske v l oge , s ou č i n k o v a nj e me d organizacijo in zunanjimi partnerji. Ti podsistemi odgovarjajo na vprašanje »Kaj?«. Poleg njih sta i d e n t i fi c i r a l a š e d e v et pod s i s t e m o v , k i s e u k v a r j a j o s poslovno-organizacijskimi procesi in odgovarjajo na vprašanje »Kako?«. To so komunikacijski vzorci i n s l o g i , n a č i n d o l o ča n j a c i l j e v , n a č i n od l o ča n j a , n a č i n i r e š e v a n j a k o n fl i k t o v , n a č i n i u s k l a j e v a n j a m e d s k u p i n a m i / od d e l k i , h i e r a r h i č n a r a z m e r j a , t e h n o l o š k i i n i n ž e n i r s k i s i s t e m , s t r a t e š k o i n d o l g o r o č n o n a č r t o v a n j e , o r g a n i z a c i js k o u č e n j e . K a kovo st delova nja orga n i z ac ij e l a h ko pr e uč uj e mo z r a zl i č n i h zo r n i h k oto v , bodisi cel o v i to bodisi z vidika skupin ali organizacijskih procesov. Kakovost delovanja organizacije lahko segmentiramo po tem, ka k o l ju d je na r a zl i č n i h po l o ža ji h v o rg a n i za c i js k i h iera rh iji za z n a vajo morebit ne orga n i zac ijske teža ve (Ma rc h i n S i m on, 1 9 5 8 ) i n ka k o pod jet ja r a zl i č n i h vel i ko st n i h ra z r e dov z a z n avajo te težave ( Bu r ton , Ob el, Hunter, Søndergaard in Døjbak, 1998). Segmentacija postavi pod drobnogled to, kako so se podjetja spoprijela s prilagajanjem na COVID-razmere. 2. 1 P ol ožaj v organizacijs ki hierarhiji COVID-ukrepom so bila izpostavljena vsa podjetja i n po s l e d i č n o v s i z a po s l e n i v n j i h . V e l j a o p r e d e l i t e v , d a v r h n j i m a n a g e m e n t od l o ča p r e d v s e m s t r a t e š k o ( o c e l o t i i n d o l g o r o č n o ) , s r e d n j i m a n a g e m e n t t a k t i č n o ( o d e l n i c e l o t i , n p r . po s l o v n i f u n k c i j i , i n b o l j k r a t k o r o č n o ) , n i ž j i m a n a g e m e n t p a o p e r a t i v n o ( o d e l i h i n t a k o j ) . V k r i z i j e p r i ča k o v a t i , d a b o po u d a r e k n a o p e r a t i v n e m i n d e l o m a t a k t i č n e m od l o ča n j u , letnik XIII, številka 2, oktober 2021 50 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek po m o ž n o s t i s e v e d a o b s o ča s n e m po t r j e v a n j u a l i spreminjanju strateških usmeritev. Vrhnji management, ki je zastopnik interesov lastnikov in nosi odgovornost za celotno poslovanje z d r u ž b e (L i po v e c , 1 9 8 7 ) , j e m o r a l h i t r o k r i z n o ukrepati, da je usmeril poslovanje v regulatornih o k v i r i h , k i j i h j e s p r e j e l a d r ž a v a . V š t e v i l n i h p r i m e r i h pa je vrhnji management ravnal proaktivno in še p r e d z a č et k o m v e l j a v n o s t i z a h t e v r e g u l a t o r j e v prilagodil poslovanje podjetja novim razmeram po s l o v a n j a , k i j i h j e s p r o ž i l C O V I D - 1 9 . D o m n e v a m o , d a j e r a z r e š e v a n j e s l a bo r a z č l e n j e n i h p r o b l e m o v , pritiska odgovornosti in potrebe po hitrem kriznem u k r e p a n j u po v z r o č i l o , d a j e v r h n j i m a n a g e m e n t z a z n a l v e č o r g a n i z a c i js k i h t e ž a v i n s l a b š o k a k o v o s t d e l o v a n j a o r g a n i z a c i j e v ča s u z a p r t j a d r ž a v e k o t drugi segmenti zaposlencev. U k r e p i r e g u l a t o r j e v i n v r h n j e g a m a n a g e m e n t a za zajezitev COVID-19 so najbolj neposredno po s e g l i v d e l o n a jn i ž j i h z a po s l e n c e v v o r g a n i z a c i js k i hierarhiji, npr. zaposlenih v prodaji, proizvodnji, t e h n i č n i h s l u ž b a h i n d r u g i h i z v a j a l c e v . I z v a j a l c i n o s i j o s i c e r n a jn i ž j o s t o p n j o od g o v o r n o s t i z a u s p e š n o s t po s l o v a n j a pod j et j a , i m a j o n a jn i ž j o s t o p n j o nadzora nad organizacijskimi spremembami in d o ž i v l j a j o n a j v e č od po r a p r o t i s p r e m e m b a m ( K o tt e r in Schlesinger, 2008). Domnevamo, da je zaradi posegov v ustaljeno rutino delovanja pri izvajalcih ta del zaposlenih pri svojem delu zaznal srednjo r a v e n o r g a n i z a c i js k i h t e ž a v i n s l a bo s t i d e l o v a n j a o r g a n i z a c i j e v ča s u z a p r t j a d r ž a v e . Najmanj izrazito so koronski ukrepi posegli v s red n j i ma na g em en t , k e r je t a s t i sn jen v p r i m e ž o r g aniz a ci j s kih s p r e m e m b t u d i v n o rm a lnih č a s ih in so zanj spremembe stalnica. Poleg tega ima srednji ma na g em en t po u g o t o v i t v a h H u y a ( 2 0 0 2 ) k l ju č n o vlogo v tem, da pri organizacijskih spremembah u r a v n o te ži č u s t v en i na boj m ed za pos l en c i za t o , k e r bolj pozitivno zaznava spremembe, in s tem vpliva na uspešno uveljavljanje organizacijskih sprememb. Domnevamo, da srednji management zaznava na j ma n j o r g a n i za c i js k i h te ž a v i n pos l ed i č n o na jv eč jo k a kovo st de lova n ja orga n i z ac ij e v č a s u z apr t ja d rž ave. 2.2 V el ik os t podjetja Poglavitna utemeljitev, da velikost podjetja vpliva n a t o , k a k o u s p e š n o s e pod j et j e p r i l a g a j a n a v e č j e s p r e m e m b e v po s l o v n e m o k o l j u ( B u r t o n , O b e l , Hunter, Søndergaard in Døjbak, 1998), je v razlikah v p r o s t i h z m o g l j i v o s t i h ( B a r n e y , 1 9 9 2 ; G e o r g e , 2 0 0 5 ) , fi n a n č n i h o m e j i t v a h ( C a r r e i r a i n S i l v a , 2 0 1 0 ) ter v stopnji organizacijske prilagodljivosti in o r g a n i z a c i js k i i n e r c i j i ( K e l l y i n A m b u r g e y , 1 9 9 1 ) . Mikro in mala podjetja imajo manj prostih v i r o v i n s o b o l j fi n a n č n o o m e j e n a . P r i l a g a j a n j e n a s p r e m e m b e v o k o l j u j e u s p e š n e j š e , č e i m a pod j et j e p r o s t e z m o g l j i v o s t i ( G e o r g e , 2 0 0 5 ) i n fi n a n č n e r e z e r v e ( C a r r e i r a i n S i l v a , 2 0 1 0 ) . M a n j š a pod j et j a i m a j o m a n j fi n a n č n i h r e z e r v k o t v e l i k a pod j et j a i n s o b o l j p r i l a g od l j i v a ( B u r t o n , O b e l , H u n t e r , Søndergaard in Døjbak, 1998). Domnevamo, da so se manjša podjetja uspešno prilagodila na koronsko krizo, ker so bolj prilagodljiva, problem omejenih z m o g l j i v o s t i p a s o o m i l i l e fi n a n č n e i n t e r v e n c i j e d r ž a v e ( e k s p a n z i v n a m o n et a r n a i n fi s k a l n a po l i t i k a d r ž a v e – g l e j p r i s p e v e k L a h o v n i k a v t e j i z d a j i r e v i j e Izzivi managementa). Ti ukrepi so na drugi strani o m i l i l i t e ž a v e v k a k o v o s t i d e l o v a n j a o r g a n i z a c i j e . Srednja in predvsem velika podjetja pa imajo v e č p r o s t i h z m o g l j i v o s t i i n m a n j fi n a n č n i h o m e j i t e v , vendar so na drugi strani manj prilagodljiva in bolj i n e r t n a v s v o j e m d e l o v a n j u ( K e l l y i n A m b u r g e y , 1 9 9 1 ) . Z a n j e j e z n a č i l n o , d a s o b o l j f o r m a l i z i r a n a , standardizirana, specializirana in kompleksna v p r i m e r j a v i z m i k r o i n m a n j š i m i pod j et j i ( B u r t o n , Obel, Hunter, Søndergaard in Døjbak, 1998). F o r m a l i za c i j a , s t a n d a r d i za c i j a , s p e c i a l i za c i j a i n kompleksnost vodijo do organizacijske togosti, kar po m e n i , d a s e pod j et j e t e ž j e od z i v a n a s p r e m e m b e v poslovnem okolju, na primer na spremenjene razmere poslovanja zaradi koronskega zaprtja. Domnevamo, da so zaradi tega pojava srednja i n v e l i k a pod j et j a z a z n a l a v e č t e ž a v v d e l o v a n j u organizacije kot mala in mikro podjetja. 3. Metodologija K o t i z h od i š č e z a a n a l i z o s m o v z e l i F r e n c h e v o i n B e l l o w o ( 1 9 9 9 ) o g r od j e z a p r e u č e v a n j e k a k o v o s t i o r g a n i z a c i j e z d r u ž b ( t a b e l a v p r i l o g i ) . O s r e d o t o č i l i s m o s e l e n a d o l o č e n e v i d i k e k a k o v o s t i d e l o v a n j a organizacije, ki smo jih izbrali na podlagi predpostavke, da se pri teh vidikih najverjetneje po j a v i j o t e ž a v e v k a k o v o s t i d e l o v a n j a o r g a n i z a c i j e . Na podlagi omenjene tabele smo razvili anketni v p r a š a l n i k , k i j e v k l j u č e v a l n a s l e d n j e t r d i t v e : • Posamezniki: zaposlenci delujejo v skladu s p r i ča k o v a n j i pod j et j a v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v ; z a po s l e n c i d o s e g a j o n o r m e i n s t a n d a r d e u s p e š n o s t i v pod j et j u v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v ; z a po s l e n c i i m a j o z a d o s t n a z n a n j a , v e š č i n e , s p r et n o s t i z a d e l o v ča s u C O V I D - p r i l ago d it e v; letnik XIII, številka 2, oktober 2021 51 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek • Komunikacijski vzorci: k lj u č n e i n for m ac ij e p r i h a j a j o p r a v o ča s n o d o m e s t od l o ča n j a v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v ; v ča s u C O V I D - 1 9 zaposlenci uspešno komunicirajo med seboj in s e p r i l a g a j a j o n a s p r e m e m b e ; v ča s u C O V I D - prilagoditev prevladuje komunikacija od zgoraj n a v z d o l ( n a d r e j e n i - pod r e j e n i ) ; • Način določanja ciljev: v času C O VID- pr ila g odi tev za poslenc i sod el ujejo pr i posta v lja nju c iljev ; v času C O VID- pr ila g odi tev imajo za poslenc i jasno posta v ljene k ra t k o - , sred nje- i n d o l g oroč ne c ilje ; v času C O VID- pr ila g odi tev za poslenc i uspešno d osegajo posta v ljene c ilje ; • Načini odločanja: v ča su C O V I D - 1 9 je od l oča n je v z v ezi s pos l o v a n jem u spešn o i n u č i n k o v i t o ; v ča su C O V I D - p r i la g od i te v i ma jo od l oče v a l c i u s t rez ne v eš č i ne i n sp ret n os t i za u spešn o pos l o v n o od l oča n je ; v ča su C O V I D - p r i la g od i te v i ma jo od l oče v a l c i za d os t ne i n f o r ma c i je i n z m o gl j i v os t i za u spešn o pos l o v n o od l oča n je ; v ča su C O V I D - prilagoditev so zaposlenci zadovoljni s sprejetimi od l oč i t v a m i v ods t v a pod jet j a ; • Načini razreševanja konfliktov: v ča s u p r i l a g od i t e v z a r a d i C O V I D - 1 9 j e v e č k o n fl i k t o v m e d z a po s l e n c i k o t p r e d k o r o n a z a p r t j e m ; v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v s e k o n fl i k t i u s p e š n o r e š u j e j o ; v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v s i s t e m n a g r a j e v a n j a po v e č u j e po j a v n o s t k o n fl i k t o v m e d z a po s l e n c i v pod j et j u ; • Hierarhična razmerja: v ča su CO V I D -pr i lagod itev prevladuje avtokratski slog ravnateljevanja pod jet ja ; v času C O VID - p r i la g odi tev je m ed na drejen i m i i n podrejen i m i v eč p rob l em o v k ot p red k o rona za p r t jem ; • Tehnološki in inženirski sistem: v ča su COVID-prilagoditev so informacijske tehnologije u s t rez ne za d os e g a n je že l en i h rez u l t a t o v ; pod jet je uporablja naprednejše tehnologije v primerjavi s tekmeci, zato uspešneje prilagaja svoje poslovanje kot t e k me c i; • Organizacijsko učenje : z a po s l e n i s e h i t r o u č i j o i n p r i l a g a j a j o n a n o v e po g o j e po s l o v a n j a v ča s u korona zaprtja. Kakovost delovanja organizacije smo ubesedili v po zi t i v n i i n ne g a t i v n i o b l i k i . U po r a b i l i sm o pet s t o pen js k o l es t v i co s t r i n j a n j a , p r i čem e r ocena 1 po m en i » ne d r ži « , ocena 5 p a » po v s em d r ži « . P reu č i l i smo razlike v kakovosti delovanja organizacije in o b v la d o v a n ju o r g a n i za c i js k i h te ž a v z v i d i k a po l o ž a j a v o r g a n i za c i js k i h i e r a r h i j i , p r i čem e r sm o od g o v o re r a z v rš ča l i v š t i r i s k u p i ne – i z v a j a l c i , n i ž j i ma na g em en t , srednji management in vrhnji management. V raziskavi so nas zanimale tudi razlike med mikro ( d o 1 0 za pos l en i h ) , ma l i m i ( od 1 1 d o 30 za pos l en i h ) , s red n j i m i ( od 3 1 d o 1 0 0 za pos l en i h ) i n v eč j i m i ( od 1 0 1 a l i v eč za pos l en i h ) pod jet j i . Podatke smo zbirali od marca do decembra 2020 v slovenskih podjetjih. Pridobili smo 101 popoln odgovor. Na Sliki 1 in 2 je predstavljena sestava vzorca po v eli k ost i i n po l o žaju v orga n i za c ijsk i h ierar h iji. V vzorc u je 1 7 ,8 % vr h njega ma na gemen ta, 25 , 7 % sred njega ma na gemen ta, 1 7 ,8 % n ižjega ma na gemen ta i n 38 ,6 % i zv ajal cev . V vzorc u je 1 4, 7 % v eli k i h pod jet ij, 1 8 ,6 % sred nji h pod jet ij, 2 1 ,6 % mali h pod jet ij i n 30 , 4 % mi k ro pod jet ij ( preostal o so pod jet ja brez poda t ka o v eli k ost i ) . Slika 1: Struktura vzorca po položaju v organizacijski hierarhiji Slika 2: Struktura vzorca po velikosti Za analizo podatkov smo uporabili enosmerno a n a l i z o v a r i a n c e v s t a t i s t i č n e m p r o g r a m u S P SS Statistics 26. 4. Rezultati raziskave V T abel i 1 so p r i ka za ne po v p reč ne v red n ost i i n standardni odkloni za ocenjene odvisne spremenljivke. Vidimo, da se pri pozitivno ubesedenih trditvah v zv ezi s ka k o v ost jo d el o v a nja o rg a n i za c i je po v p reč ja letnik XIII, številka 2, oktober 2021 52 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek gibljejo med 3,5 in 4,5, kar ponazarja visoko stopnjo st r i nja nja s t rdi t v a m i . N a jn i ž je ocene so p r i t ist i h trditvah, ki so bile ubesedene v negativni obliki. To so : » v času C O VID - p r i la g odi tev je v eč k on fli kto v m ed za pos l en c i k ot p red k o rona za p r t jem « , » v času C O VID - p r i la g odi tev sistem na g r a jev a nja po v eč u je poja v n ost k on fli kto v m ed za pos l en c i v pod jet ju « i n » v času C O VID - p r i la g odi tev je m ed na drejen i m i i n podrejen i m i v eč p rob l em o v k ot p red k o rona za p r t jem « . Tukaj so se ocene gibale med 2,7 in 2,9. 4. 1 P ol ožaj v organizacijs ki hierarhiji Levenov test homogenosti varianc med skupinami, o b l i k o v a n i m i po h i e r a r h i č n e m po l o ž a j u , j e po k a z a l , d a s o v a r i a n c e po v p r e č n i h v r e d n o s t i h o m o g e n e m e d s k u p i n a m i z a v e č i n o od v i s n i h s p r e m e n l j i v k . Izjema so bile naslednje trditve: »zaposlenci d e l u j e j o v s k l a d u s p r i ča k o v a n j i pod j et j a v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v « , » v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v z a po s l e n c i s od e l u j e j o p r i po s t a v l j a n j u c i l j e v « , » v ča s u Povprečje Standardni odklon Zaposlenci delujejo v skladu s pričakovanji podjetja v času COVID-prilagoditev. 4,40 1,12 Zaposlenci dosegajo norme in standarde uspešnosti v podjetju v času COVID-prilagoditev. 4,19 0,91 Zaposlenci imajo zadostna znanja, veščine, spretnosti za delo v času COVID-prilagoditev. 4,08 0,84 Ključne informacije prihajajo pravočasno do mest odločanja v času COVID-prilagoditev. 4,23 0,79 V času COVID-19 zaposlenci uspešno komunicirajo med seboj in se prilagajajo na spremembe. 4,27 0,82 V času COVID-prilagoditev prevladuje komunikacija od zgoraj navzdol (nadrejeni-podrejeni). 4,04 1,11 V času COVID-prilagoditev zaposlenci sodelujejo pri postavljanju ciljev. 3,95 1,03 V času COVID-prilagoditev imajo zaposlenci jasno postavljene kratko-, srednje- in dolgoročne cilje. 3,92 1,05 V času COVID-prilagoditev zaposlenci uspešno dosegajo postavljene cilje. 4,00 0,90 V času COVID-19 je odločanje v zvezi s poslovanjem uspešno in učinkovito. 4,11 0,90 V času COVID-prilagoditev imajo odločevalci ustrezne veščine in spretnosti za uspešno poslovno odločanje. 3,88 0,86 V času COVID-prilagoditev imajo odločevalci zadostne informacije in zmogljivosti za uspešno poslovno odločanje. 3,79 1,03 V času COVID-prilagoditev so zaposlenci zadovoljni s sprejetimi odločitvami vodstva podjetja. 3,98 0,87 V času COVID-prilagoditev je več konfliktov med zaposlenci kot pred koronazaprtjem. 2,87 1,32 V času COVID-prilagoditev se konflikti uspešno razrešujejo. 3,95 0,95 V času COVID-prilagoditev sistem nagrajevanja povečuje pojavnost konfliktov med zaposlenci v podjetju. 2,75 1,35 V času COVID-prilagoditev prevladuje avtokratski slog vodenja podjetja. 3,24 1,27 V času COVID-prilagoditev je med nadrejenimi in podrejenimi več problemov kot pred koronazaprtjem. 2,83 1,26 V času COVID-prilagoditev so naše (informacijske) tehnologije ustrezne za doseganje želenih rezultatov. 3,90 0,96 Imamo naprednejše tehnologije kot tekmeci, zato uspešneje prilagajamo svoje poslovanje. 3,56 0,92 Naši zaposleni se hitro učijo in prilagajajo na nove pogoje poslovanja v času koronazaprtja. 4,10 0,90 COVID-prilagoditev zaposlenci uspešno dosegajo po s t a v l j e n e c i l j e « , » v ča s u C O V I D - 1 9 j e od l o ča n j e v z v e z i s po s l o v a n j e m u s p e š n o i n u č i n k o v i t o « , » v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v s i s t e m n a g r a j e v a n j a po v e č u j e po j a v n o s t k o n fl i k t o v m e d z a po s l e n c i v pod j et j u « , » v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v p r e v l a d u j e a v t o k r a t s k i slog vodenja podjetja«. Za te odvisne spremenljivke s m o n a r e d i l i W e l c h o v t e s t a n a l i z e v a r i a n c . Enosmerna analiza variance je potrdila s t a t i s t i č n o z n a č i l n e r a z l i k e m e d s k u p i n a m i , o b l i k o v a n i m i po h i e r a r h i č n e m po l o ž a j u , z a naslednje odvisne spremenljivke: zaposlenci delujejo v s k l a d u s p r i ča k o v a n j i pod j et j a v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v ( W e l c h F ( 3 ; 43 , 5 6 ) = 2 , 5 6 6 ; p = 0 , 06 7 ; η 2 = 0 , 2 1 2 ) ; z a po s l e n c i d o s e g a j o n o r m e i n s t a n d a r d e u s p e š n o s t i v pod j et j u v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v ( F ( 3 ; 9 7 ) = 2 , 6 0 7 ; p = 0 , 0 5 6 ; η 2 = 0 , 0 9 2 ) ; z a po s l e n c i i m a j o z a d o s t n a z n a n j a , v e š č i n e , s p r et n o s t i z a d e l o v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v ( F ( 3 ; 9 7 ) = 2 , 3 9 1 ; p = 0 , 0 7 3 ; η 2 = 0 , 1 2 4 ) ; v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v z a po s l e n c i u s p e š n o d o s e g a j o po s t a v l j e n e c i l j e ( W e l c h F ( 3 ; 4 1 , 1 7 ) = 2 , 2 8 3 ; p = 0 , 0 9 3 ; η 2 = 0 , 1 7 9 ) ; v ča s u C O V I D - 1 9 Tabela 1: Povprečne vrednosti in standardni odkloni za ocenjene odvisne spremenljivke letnik XIII, številka 2, oktober 2021 53 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek j e o d l o č a nj e v z v ezi s pos l o v a n jem u spešn o i n u č i n k o v i t o (W e l c h F ( 3 ; 40 ,2 7 ) = 2 , 7 2 6 ; p = 0 , 05 7 ; η 2 = 0 , 1 3 7 ) ; v ča su C O V I D - p r i la g od i te v i ma jo od l oče v a l c i zadostne informacije in zmogljivosti za uspešno pos l o v n o od l oča n je (F ( 3 ; 9 7 ) = 2 , 6 8 2 ; p = 0 , 05 1 ; η 2 = 0, 1 4 ); v ča su C O V I D - p r i la g od i te v so za pos l en c i za d o v o l jn i s sp re jet i m i od l oč i t v a m i v ods t v a pod jet j a (F ( 3 ; 9 7 ) = 2 , 1 9 5 ; p = 0 , 09 4 ; η 2 = 0,072). Na podlagi opravljene analize variance z vidika po l o ž a j a v h i e r a r h i j i l a h k o s k l e n e m o , d a s r e d n j i management najbolje ocenjuje, da delujejo zaposlenci v s k l a d u s p r i ča k o v a n j i pod j et j a , d a d o s e g a j o n o r m e in standarde uspešnosti, da imajo zadostna znanja, v e š č i n e i n s p r et n o s t i z a d e l o , d a j e od l o ča n j e u s p e š n o i n u č i n k o v i t o t e r d a i m a j o z a d o s t n e i n f o r m a c i j e z a u s p e š n o od l o ča n j e ( S l i k e 3 , 4 , 5 , 7 i n 8 ) . P r i drugih vidikih kakovosti delovanja organizacije n i b i l o z n a č i l n i h r a z l i k m e d z a po s l e n c i n a r a z l i č n i h ie ra rh i č n i ra v n i. Drugi zanimivi izsledki analize razlik po h i e r a r h i č n i r a v n i s o : • Izvajalci najslabše ocenjujejo trditev, da so z a po s l e n c i z a d o v o l jn i s s p r e j et i m i od l o č i t v a m i v od s t v a pod j et j a ( S l i k a 9 ) ; • N i ž j i m a n a g e m e n t n a js l a b š e o c e n j u j e t r d i t e v , d a z a po s l e n c i d e l u j e j o v s k l a d u s p r i ča k o v a n j i pod j et j a v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v ( S l i k a 3 ) ; • Vrhnji management najslabše ocenjuje trditev, da zaposlenci dosegajo norme in standarde u s p e š n o s t i v pod j et j u v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v ( S l i k a 4 ) ; d a i m a j o z a po s l e n c i z a d o s t n a z n a n j a , v e š č i n e , s p r et n o s t i z a d e l o v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v ( S l i k a 5 ) ; d a v ča s u C O V I D - prilagoditev zaposlenci uspešno dosegajo po s t a v l j e n e c i l j e ( S l i k a 6 ) ; d a j e od l o ča n j e v z v e z i s po s l o v a n j e m u s p e š n o i n u č i n k o v i t o ( S l i k a 7 ) ; d a i m a j o v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v od l o č e v a l c i zadostne informacije in zmogljivosti za uspešno po s l o v n o od l o ča n j e ( S l i k a 8 ) . Slika 3: Zaposlenci delujejo v skladu s pričakovanji podjetja v času COVID-prilagoditev Slika 4: Zaposlenci dosegajo norme in standarde uspešnosti v podjetju v času COVID-prilagoditev Slika 5: Zaposlenci imajo zadostna znanja, veščine, spretnosti za delo v času COVID-prilagoditev Slika 6: V času COVID-prilagoditev zaposlenci uspešno dosegajo postavljene cilje Slika 7: V času COVID-19 je odločanje v zvezi s poslovanjem uspešno in učinkovito letnik XIII, številka 2, oktober 2021 54 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Slika 8: V času COVID-prilagoditev imajo odločevalci zadostne informacije in zmogljivosti za uspešno poslovno odločanje Slika 9: V času COVID-prilagoditev so zaposlenci zadovoljni s sprejetimi odločitvami vodstva podjetja 4.2 V el ik os t podjetja Levenov test homogenosti varianc po skupinah, oblikovanih po velikosti podjetja, je pokazal, da s o v a r i a n c e po v p r e č n i h v r e d n o s t i h o m o g e n e m e d s k u p i n a m i z a 1 1 / 1 2 od v i s n i h s p r e m e n l j i v k . I z j e m a s o bile naslednje trditve: »zaposlenci delujejo v skladu s p r i ča k o v a n j i pod j et j a v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v « , » z a po s l e n c i i m a j o z a d o s t n a z n a n j a , v e š č i n e , s p r et n o s t i z a d e l o v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v « , » v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v p r e v l a d u j e k o m u n i k a c i j a od z g o r a j n a v z d o l ( n a d r e j e n i - pod r e j e n i ) « , » v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v i m a j o od l o č e v a l c i zadostne informacije in zmogljivosti za uspešno po s l o v n o od l o ča n j e « , » v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v j e v e č k o n fl i k t o v m e d z a po s l e n c i k o t p r e d k o r o n a z a p r t j e m « , » v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v s e k o n fl i k t i u s p e š n o r a z r e š u j e j o « , » v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v s i s t e m n a g r a j e v a n j a po v e č u j e po j a v n o s t k o n fl i k t o v m e d z a po s l e n c i v pod j et j u « , » v ča s u COVID-prilagoditev prevladuje avtokratski slog v od e n j a pod j et j a « , » v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v j e m e d n a d r e j e n i m i i n pod r e j e n i m i v e č p r o b l e m o v k o t p r e d k o r o n a z a p r t j e m « , » v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v s o n a š e ( i n f o r m a c i js k e ) t e h n o l o g i j e u s t r e z n e z a d o s e g a n j e ž e l e n i h r e z u l t a t o v « , » i m a m o n a p r e d n e j š e tehnologije v primerjavi s tekmeci, zato uspešneje prilagajamo svoje poslovanje«. Za te odvisne s p r e m e n l j i v k e s m o n a r e d i l i W e l c h o v t e s t a n a l i z e varianc. En osm e r na a na l i za v a r ia n ce je po t r d i la s t a t i s t i č n o z na č i l ne r a zl i k e m ed s k u p i na m i , o b l i k o v a n i m i po velikosti podjetja, za naslednje odvisne spremenljivke: v ča su C O V I D - p r i la g od i te v p re v la d u je k o m u n i k a c i j a od z g o r a j na v zd o l ( na d re jen i - pod re jen i ) (W e l c h F ( 4 ; 4 4 , 3 6 ) = 2 , 1 7 3 ; p = 0 , 088 ; η 2 = 0 , 0 25 ) ; v ča su C O V I D - prilagoditev zaposlenci sodelujejo pri postavljanju c i l je v (F ( 4 ; 9 6 ) = 2 , 9 3 6 ; p = 0 , 0 2 4 ; η 2 = 0 , 1 5 2 ) ; v ča su C O V I D - p r i la g od i te v i ma jo od l oče v a l c i u s t rez ne v eš č i ne i n sp ret n os t i za u spešn o pos l o v n o od l oča n je (F ( 4 ; 9 6 ) = 4 , 45 3 ; p = 0 , 0 0 2 ; η 2 = 0 , 0 04 ) ; v ča su C O V I D - p r i la g od i te v i ma jo od l oče v a l c i za d os t ne i n f o r ma c i je i n z m o gl j i v os t i za u spešn o pos l o v n o od l oča n je (W e l c h F ( 4 ; 4 4 , 04 ) = 5 , 5 1 6 ; p = 0 , 0 0 1 ; η 2 = 0 , 1 0 7 ) ; v ča su C O V I D - prilagoditev so zaposlenci zadovoljni s sprejetimi od l oč i t v a m i v ods t v a pod jet j a (F ( 4 ; 9 6 ) = 3 , 54 7 ; p = 0 , 0 1 ; η 2 = 0 , 08 6 ) ; v ča su C O V I D - p r i la g od i te v si s tem na g r a je v a n j a po v eč u je poj a v n os t k on fl i k t o v m ed za pos l en c i v pod jet ju (W e l c h F ( 4 ; 43 , 5 8 ) = 2 , 1 45 ; p = 0 , 09 1 ; η 2 = 0,21). Na podlagi opravljene analize variance z vidika velikosti podjetja lahko sklenemo, da je v velikih podjetjih v obdobju od marca do decembra 2020 prevladovala komunikacija od zgoraj navzdol, komunikacijske poti pa so bile najmanj hierarhične v mikro podjet jih ( Slika 1 0 ) . V mikro podjetjih so zaposlenci najintenzivneje sodelovali pri postavljanju ciljev, najmanj pa v srednjih podjet jih ( Slika 1 1 ) . N ajmanj veščin za uspešno poslovno odločanje in informacij so imeli odločevalci v malih podjet jih ( Slika 12 ) ; pra v tako ta skupina podjetij najnižje ocenjuje , da imajo odločevalci zadost ne informacije in zmogljiv osti za uspešno poslovno odločanje ( Slika 1 3 ) . V mikro podjet jih so bili zaposlenci najbolj zadov oljni s sprejetimi odločit vami vodstva podjetja, najmanj pa v velikih podjetjih ( Slika 1 4 ) . P oja vnost konf liktov zaradi sistema nagrajevanja je bila največja v malih podjet jih ( Slika 1 5) . Pri drugih spremenljivkah ni bilo značilnih razlik med podjet ji različnih velikosti. letnik XIII, številka 2, oktober 2021 55 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Slika 10: V času COVID-prilagoditev prevladuje komunikacija od zgoraj navzdol (nadrejeni-podrejeni) Slika 11: V času COVID-prilagoditev zaposlenci sodelujejo pri postavljanju ciljev Slika 12: V času COVID-prilagoditev imajo odločevalci ustrezne veščine in spretnosti za uspešno poslovno odločanje Slika 13: V času COVID-prilagoditev imajo odločevalci zadostne informacije in zmogljivosti za uspešno poslovno odločanje Slika 14: V času COVID-prilagoditev so zaposlenci zadovoljni s sprejetimi odločitvami vodstva podjetja Slika 15: V času COVID-prilagoditev sistem nagrajevanja povečuje pojavnost konfliktov med zaposlenci v podjetju 5. Ugoto vitv e, im pli k acije in omejitv e razisk a v e R a z i s k a v a p r i s p e v a k pod r o č j u o r g a n i z a c i js k e g a r a z v o j a , s a j o s v et l j u j e v r s t e t e ž a v i n v i d i k k a k o v o s t i d e l o v a n j a o r g a n i z a c i j e v ča s u k o r e n i t e s p r e m e m b e r a z m e r v po s l o v n e m o k o l j u pod j et j a ( z a p r t j e d r ž a v e zaradi COVID-19). Raziskava je pokazala, da na s p l o š n o pod j et j a n i s o z a z n a l a v e l i k e r a s t i t e ž a v v kakovosti delovanja organizacije zaradi COVID- k r i z e ( T a b e l a 2 ) . S e v e d a s e j e n a t e m m e s t u t r e b a v p r a š a t i o v z r o k i h z a t o . M o ž n o j e , d a s o t e ž a v e v podjetjih uspešno odpravili. Odgovora na to vprašanje izvedena raziskava ne osvetljuje. Na podlagi opravljene analize ugotavljamo, da srednji management zaznava najmanj o r g a n i z a c i js k i h t e ž a v v ča s u p r i l a g od i t e v po s l o v a n j a n a k r i z o z a r a d i C O V I D - 1 9 . S t a t i s t i č n o z n a č i l n o najbolje ocenjuje, da zaposlenci delujejo v skladu s p r i ča k o v a n j i pod j et j a v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v , da zaposlenci dosegajo norme in standarde u s p e š n o s t i v pod j et j u v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v , d a i m a j o z a po s l e n i z a d o s t n a z n a n j a , v e š č i n e , letnik XIII, številka 2, oktober 2021 56 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek s p r et n o s t i z a d e l o v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v , d a j e v ča s u C O V I D - 1 9 od l o ča n j e v z v e z i s po s l o v a n j e m u s p e š n o i n u č i n k o v i t o t e r d a i m a j o v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v od l o č e v a l c i z a d o s t n e i n f o r m a c i j e i n z m o g l j i v o s t i z a u s p e š n o po s l o v n o od l o ča n j e . P o j a v , da je srednji management najbolj pozitiven pri ocenjevanju kakovosti delovanja organizacije in z a z n a v a n a j m a n j o r g a n i z a c i js k i h t e ž a v i n s l a bo s t i , l a h k o po j a s n i m o z i z s l e d k i H u y a ( 2 0 0 2 ) , k i n a v a j a , da ima zaradi svoje pozitivne naravnanosti srednji management osrednjo vlogo pri organizacijskem prilagajanju. Je nosilec optimizma in pozitivne naravnanosti do sprememb. Nasprotna razlaga bi lahko bila, da je razlog za pozitivno naravnanost morda tudi slepota srednjega managementa, ki se n a j m a n j z a v e d a o r g a n i z a c i js k i h t e ž a v i n s e n e č u t i o po l n o m o č e n e g a ( R a e l i n i n C a t a l d o , 2 0 1 1 ) . P r a v t a k o s m o p r e u č e v a l i , k a k o pod j et j a r a z l i č n i h velikostnih razredov zaznavajo organizacijsko n e u č i n k o v i t o s t . A l i s e pod j et j a r a z l i č n i h v e l i k o s t i s r e č u j e j o z r a z l i č n i m i v r s t a m i o r g a n i z a c i js k e n e u č i n k o v i t o s t i , k o s o s e p r i l a g a j a l a n a C O V I D - krizo? Kot ugotavljamo na podlagi opravljene a n a l i z e , j e z a v e l i k a pod j et j a z n a č i l n o , d a v ča s u COVID-prilagoditev najbolj prevladuje komunikacija od z g o r a j n a v z d o l ( n a d r e j e n i - pod r e j e n i ) t e r d a v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v z a po s l e n c i n a j b o l j e sodelujejo pri postavljanju ciljev. Za srednja podjetja j e z n a č i l n o , d a i m a j o v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v od l o č e v a l c i n a j u s t r e z n e j š e v e š č i n e i n s p r et n o s t i z a u s p e š n o po s l o v n o od l o ča n j e . Z a m i k r o i n m a l a pod j et j a j e z n a č i l n o , d a s o z a po s l e n c i v ča s u COVID-prilagoditev najbolj zadovoljni s sprejetimi od l o č i t v a m i v od s t v a pod j et j a t e r d a v ča s u C O V I D - p r i l a g od i t e v s i s t e m n a g r a j e v a n j a n a j b o l j po v e č u j e po j a v n o s t k o n fl i k t o v m e d z a po s l e n c i v pod j et j u . I z t e g a l a h k o z a k l j u č i m o , d a pod j et j a r a z l i č n i h v e l i k o s t n i h r a z r e d o v r a z l i č n o u s p e š n o o b v l a d u j e j o prilagoditve na koronazaprtje. Mikro in mala pod j et j a s o n a j b o l j p r i l a g od l j i v a ( B u r t o n , O b e l , Hunter, Søndergaard in Døjbak, 1998), imajo najmanj i n e r t n o po s l o v a n j e ( K e l l y i n A m b u r g e y , 1 9 9 1 ) , n a j m a n j p r o s t i h z m o g l j i v o s t i ( B a r n e y , 1 9 9 2 ; G e o r g e , 2 0 0 5 ) i n n a j v e č j e fi n a n č n e o m e j i t v e ( C a r r e i r a i n Silva, 2010). Velika podjetja so najbolj kompleksno o r g a n i z i r a n a , i m a j o n a j v e č j o h i e r a r h i j o , n a j b o l j i n e r t n o po s l o v a n j e , n a j v e č p r o s t i h z m o g l j i v o s t i i n n a j m a n j š e fi n a n č n e o m e j i t v e . P o s l e d i c a t e h r a z l i k med velikimi in majhnimi podjetji je, da sta bili n a r a v a o r g a n i z a c i js k i h t e ž a v i n k a k o v o s t d e l o v a n j a organizacije med velikimi in majhnimi podjetji r a z l i č n i . T o j e po t r d i l a t u d i r a z i s k a v a . Pomen raziskave za management je, da naj pod j et j a v č i m v e č j e m o b s e g u v s p r e m e m b e v k l j u č u j e j o s r e d n j i m a n a g e m e n t , k i i m a n a j b o l j po z i t i v e n od n o s d o s p r e m e m b ( H u y , 2 0 0 2 ) , z a t o p a g a j e t r e b a o po l n o m o č i t i ( R a e l i n i n C a t a l d o , 2 0 1 1 ) . I m p l i k a c i j a z a d r ž a v o p a j e , d a n a j u k r e p e , s k a t e r i m i z a g o t a v l j a po m o č g o s pod a r s t v u i n podjetjem pri prilagajanju na COVID-19, tudi segmentira po velikostnih razredih podjetij. Mala pod j et j a po t r e b u j e j o fi n a n č n o pod po r o , i m a j o p a prednost, saj so zelo prilagodljiva in so se sposobna h i t r o od z v a t i n a k r i z o z a r a d i C O V I D - 1 9 . P r i po r o č i l o za vrhnji management je, da naj uveljavlja p r o j e k t e i n i n i c i a t i v e , k i po v e č u j e j o o r g a n i z a c i js k o prilagodljivost, da se bodo lahko hitreje odzivali na nenapovedane spremembe v poslovnem okolju. O m e j i t v e r a z i s k a v e s o š t e v i l n e . N a j v e č j a s l a bo s t j e , d a s m o s e o s r e d o t o č i l i l e n a d o l o č e n e v i d i k e v Tabeli 1, ki smo jih izbrali na podlagi domneve, da s o s e p r i t e h v i d i k i h n a j v e r j et n e j e po j a v i l e t e ž a v e p r i k a k o v o s t i d e l o v a n j a o r g a n i z a c i j e . I z b i r a v k l j u č u j e l e d o l o č e n e po s l o v n e i n o r g a n i z a c i js k e p r o c e s e , z a t o a n a l i z a t e ž a v v d e l o v a n j u o r g a n i z a c i j e n i c e l o v i t a . D r u g a s l a bo s t j e m a j h n o s t v z o r c a . P r o b l e m a t i č n a j e t u d i s t o p n j a z n a č i l n o s t i , k i s e j e z a r a z l i k e m e d o c e n a m i z a s k u p i n e , r a z po r e j e n e po h i e r a r h i č n e m po l o ž a j u , g i b a l a o k o l i 0 , 1 . S l a b o s t r a z i s k a v e j e tudi pristranskost ocen, saj merska lestvica meri splošno subjektivno mnenje o organizacijskih t e ž a v a h i n k a k o v o s t i d e l o v a n j a o r g a n i z a c i j e . N a s l e d n j a s l a bo s t j e m a j h e n u č i n e k v e l i k o s t i , k i s e g i b l j e o k o l i 1 0 % po j a s n j e n e v a r i a n c e . Z a n a d a l jn j e r a z i s k a v e p r i po r o ča m o v e č j i v z o r e c i n s e g m e n t i r a n j e podatkov po vrstah panoge. Verjetno je, da so s t o r i t v e n a pod j et j a z a z n a l a v e č t e ž a v z v i d i k a kakovosti organizacije kot proizvodna podjetja, saj so bila zaradi koronazaprtja najbolj prizadeta. Z a b o l j g l o b i n s k o p r e u č e v a n j e o r g a n i z a c i js k i h t e ž a v k o t po s l e d i c e C O V I D - k r i z e b i b i l o s m i s e l n o kvantitativno študijo triangulirati s poglobljenimi študijami poslovnih primerov. 6. Zaključek Prispevek osvetljuje, kako je koronska kriza vplivala na kakovost delovanja organizacije ter kako so to z a z n a l e r a z l i č n e s k u p i n e z a po s l e n c e v i n pod j et j a r a z l i č n i h v e l i k o s t n i h r a z r e d o v . N a s p l o š n o l a h k o sklenemo, da so se slovenska podjetja uspešno prilagodila na COVID-krizo v obdobju od marca do decembra 2020. Raziskava ni odkrila opaznejše r a s ti o r g aniz a ci j s kih t e ž a v . N a j m an j o r g aniz a ci j s kih letnik XIII, številka 2, oktober 2021 57 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek t e ž a v j e z a z na l s r e d n j i m a na g e m en t . O b m o r e b i t n e m v n o v i č n e m z a p r t j u j e t r e b a s r e d n j i m a n a g e m e n t b o l j o po l n o m o č i t i z a v od e n j e o r g a n i z a c i js k i h s p r e m e m b . P od j et j a m a n j š i h v e l i k o s t i j e t r e b a fi n a n č n o pod p r et i , v v e č j i h pod j et j i h p a u v e s t i u k r e p e , k i po v e č u j e j o organizacijsko prilagodljivost, kar je temeljna naloga vrhnjega managementa. Tako bodo podjetja bolj odporna proti morebitnemu zaostrovanju poslovnih razmer zaradi koronske krize. Literatura in viri B a r n e y , J . B . ( 1 9 9 6 ) . T h e r e s o u r c e - b a s e d t h e o r y o f t h e fi r m. Organization science, 7 (5), 4 69 – 4 69 . B r i g h t m a n , H . J . ( 1 9 7 8 ) . D i ff e r e n c e s i n i l l - s t r u c t u r e d problem solving along the organizational hierarchy. Decision Sciences, 9 ( 1 ) , 1 – 1 8 . Burton, R. M., Obel, B., Hunter, S., Søndergaard, M. in D ø j b a k , D. (19 9 8). Strategic organizational diagnosis and design: Developing theory for application. B o s t o n (M a ) : K l u w e r A c a d e m i c P u b l i s h e r s . C a r r e i r a , C . i n S i l v a , F . ( 2 0 1 0 ) . N o d e e p po c k et s : S o m e s t y l i z e d e m p i r i c a l r e s u l t s o n fi r m s ’ fi n a n c i a l constraints. Journal of Economic Surveys, 24(4) , 731–753. F r e n c h , W . L . i n B e l l , C . H . ( 1 9 9 9 ) . O r g a n i z a t i o n D e v e l o p m e n t . 6 t h e d . , E n g l e w o od C l i ff s , N J : Prentice Hall G e o r g e, G . (2 0 0 5) S l a c k r e s o u r c e s a n d t h e p e r f o r m a n c e o f p r i v a te l y he l d fi r m s . Academy of management Journal, 48 ( 4 ) , 6 6 1 – 6 7 6 . H u y , Q . N . ( 2002 ) . Em ot ional bala nc i ng of orga n i za t ional continuity and radical change: The contribution of middle managers. Administrative science quarterly, 4 7(1), 31– 69. K e l l y , D . i n A m b u r g e y , T . L . ( 1 9 9 1 ) . O r g a n i z a t i o n a l inertia and momentum: A dynamic model of strategic change. Academy of management journal, 3 4 ( 3 ) , 5 9 1 – 6 1 2. K o tt e r , J . P . i n S c h l e s i n g e r , L . A . ( 2 0 0 8 ) . C h o o s i n g strategies for change. Harvard business review, 8 6 ( 7 / 8 ) , 1 3 0 – 1 3 9 . Li po v ec , F . ( 1 9 8 7) . Razvita teorija organizacije: Splošna teorija organizacije združb . Ma r ib or: Za ložba O bz or ja. M a r c h , J . G . i n S i m o n , H . A . ( 1 9 5 8 ) . Organizations. N e w Y o r k : J o h n W i l e y & S o n s . M i h e l č i č , M . ( 2 0 0 3 ) . O r g a n i z a c i j a i n r a v n a t e l j e v a n j e . L j u b l j a n a : Z a l o ž b a F E i n F R I . R o z m a n , R . ( 2 0 1 2 ) . S l o v e n i a n O r g a n i s a t i o n T h e o r y and Its Ties with Associated Theories and Sciences. Dynamic Relationships Management Journal, 1 ( 1 ) , 2 – 2 5 . R a e l i n , J . D . i n C a t a l d o , C . G . ( 2 0 1 1 ) . W h i t h e r m i d d l e management? Empowering interface and the failure of organizational change. Journal of C h a n g e M a n a g e m e n t , 1 1 ( 4 ) , 4 8 1 – 5 0 7 . Doc. dr. Melita Balas Rant j e d o c e n t k a z a pod r o č j e m a n a g e m e n t a n a E k o n o m s k i f a k u l t et i U n i v e r z e v L j u b l j a n i . Predava pri predmetih Analiza in oblikovanje organizacijske, Organizacijsko vedenje in Razvoj poslovnih s p r et n o s t i . R a z i s k o v a l n o p r e u č u j e pod r o č j e r a z v o j a o r g a n i z a c i j e , v od s t v e n e g a i n o s e b n e g a r a z v o j a . N a t e m pod r o č j u o b j a v l j a s t r o k o v n e i n z n a n s t v e n e p r i s p e v k e . letnik XIII, številka 2, oktober 2021 58 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Priloga: Preglednica 1: Preučevanje kakovosti delovanja organizacije združb Predmet preučevanja Razlage in primeri Nabor vprašanj Celotna organizacija Poslovno-organizacijski sistem je v celoti analiziran. Diagnoza vključu- je tudi zunanje poslovne ekosi- steme, zunanje skupine, kupce, dobavitelje, regulatorje. Katere nenapisane norme in pravila delovanja prevladujejo v organizaci- ji? Katere so vrednote in mišljenje zaposlenih? Kakšen odnos in občutja imajo zaposleni do sistema nagrajevanja, sistema kontrole, postavljenih poslovnih ciljev in do vrhnjega managementa? Kakšna je organizacijska kultura (odprta – zaprta; avtokratska – demokratska, sodelovalna – tekmovalna)? Kako dobro in učinkovito delujejo ključni organizacijski procesi (planiranje, odločanje ipd.)? Ali so poslovni cilji in strategija obče razumljeni in sprejeti? Kakšna je poslovna uspešnost podjetja? ORGANIZACIJSKE SKUPINE (KAJ?) Komple- ksen, heterogen podsistem Večja divizija v poslovno-organiza- cijskem sistemu. Primer: prodajno- -proizvajalna divizija v določeni državi. Kako ta podsistem gleda na celoto in kako celota gleda na ta poslovno- -organizacijski podsistem? Kaj so enkratne zahteve in potrebe tega podsistema? Kaj so največja problemska stanja v tem podsistemu in njegovih podenotah? Ali so cilji podsistema usklajeni s cilji celote? Ali obstajajo konflikti v poslovni in funkcionalni istovetnosti podsistema? Enostaven, homogen podsistem Stalne delovne skupine, začasne ekipe. Primer: uprava, projektna delovna skupina za pripojitev podjetja X ipd. Vprašanja, povezana s kulturo, vzdušjem, odnosom in občutji, so ključna: Kaj so ključni problemi v ekipi? Kako lahko izboljšamo kakovost ekipnega dela? Kaj delajo posamezniki, ko »motijo« druge člane ekipe? Kakšen odnos ima vodja ekipe z vodstvom? Ali posamezniki razumejo, kako njihovo delo vpliva na skupinske cilje in cilje celote? Ali je skupinski proces učinkovit? Kako dobro ekipa izkorišča posameznikove in skupne zmogljivosti (znanje, čas, strokovnost)? Točke součinko- vanja med skupinami/ oddelki Podmnožica poslovnega sistema, v kateri sta vsaj dva člana iz različnih podsistemov. Primer: matrična organizacija, v kateri zaposlenec poroča dvema različnima nadreje- nima. Kako podsistem vidi drug podsistem? Kakšne probleme imata dva pod- sistema, ko delujeta skupaj? Kako prvi podsistem prihaja v stik z drugim podsistemom? Kako podsistema sodelujeta med seboj? Ali so cilji, podcilji in razmejitev odgovornosti v točkah součinkovanja jasni? Kakšno je vzdušje med obema skupinama v točkah součinkovanja? Kakšno vzdušje bi člani skupin želeli? Diade in triade Pari nadrejeni-podrejeni; ljudje, ki so člani v več projektnih ali v delovnih skupinah. Kakšna je kakovost odnosa? Ali imata obe strani v odnosu zadostna znanja in strokovnost za uspešno opravljanje dodeljenih zadolžitev? Ali sodelujeta ali tekmujeta med seboj? Ali se vzajemno podpirata? Posamezniki Posamezniki v podjetju Ali ljudje delujejo v skladu s pričakovanji podjetja? Kako oni gledajo na svoje delovno mesto in kako zaznavajo svojo uspešnost dela? Ali zapo- slenci dosegajo norme in standarde uspešnosti v podjetju? Ali potrebu- jejo določena znanja, veščine, spretnosti? Kakšno karierno pot imajo/ želijo/potrebujejo? Ali je to prava oseba na pravem delovnem mestu? Organizacij- ske vloge Vloga je skupek vedenj posame- znika, ki je posledica dejstva, da zaseda določen položaj v podjetju. Vsaka vloga zahteva določena spe- cifična vedenja. Primer: administra- tor, kontrolor, prodajni referent, izvršilni direktor ipd. Ali bi obravnavani vlogi morali dodati/odvzeti določena vedenja, jih spremeniti? Ali je vloga zadostno opredeljena? Kakšno je ujemanje med vlogo in osebo? Ali osebi manjkajo določene usposobljenosti? Interak- cije med organizacijo in zunanjimi partnerji, ki tvorijo nadsistem Primer je interakcija podjetja s sodišči, nadzornimi institucijami, poslovnimi partnerji ipd. Kako ključni ljudje v različnih delih nadsistema gledajo na celoto in kako na dele (na primer na podjetje)? Ali se pojavlja trenje oziroma neskladje med pogledi različnih deležnikov? Ali obstajajo uspešni oz. manj uspešni deli sistema? letnik XIII, številka 2, oktober 2021 59 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Predmet preučevanja Razlage in primeri Nabor vprašanj ORGANIZACIJSKI PROCESI (KAKO?) Komunika- cijski vzorci in slogi Smer in tokovi sporočil, komuniciranja Kdo se pogovarja s kom in kaj? Kdo je sprožilec komunikacij? Ali prevla- duje komunikacija od spodaj navzgor, od zgoraj navzdol, horizontalna? Ali ključne informacije prihajajo pravočasno do mest odločanja? Ali je komunikacija prečiščene? Zakaj in kako? Kakšna je kultura komunicira- nja – simboli, žargon, spontanost, odprtost, jasnost? Način dolo- čanja ciljev Določanje ciljev posameznih aktivnosti, določanje kriterijev uspešnosti, merjenje uspešnosti. Kdo določa cilje zaposlencem? Kdo sodeluje pri postavljanju ciljev? Ali imajo postavljavci ciljev zadostne informacije in znanja? Ali so sposobni postaviti jasne in dosegljive kratko-, srednje- in dolgoročne cilje? Ali so cilji dejansko doseženi, preseženi? Načini odlo- čanja Vrednotenje alternativnih načrtov delovanja, izbira določenega načr- ta delovanja. Pridobivanje potreb- nih informacij, določanje prioritet, uveljavljanje izbrane alternative v praksi. Kdo sprejema odločitve? Ali je uspešen in učinkovit odločevalec? Ali uporablja pri odločanju razpoložljive informacije in druge zmogljivosti? Ali potrebuje dodatne spretnosti in veščine za uspešno odločanje? Ali so člani podjetja zadovoljni s sprejetimi odločitvami in slogom odločanja? Načini razreševanja konfliktov Medosebni in medskupinski kon- flikti, njihova pogostost, čas in kraj pojavljanja. Načini razreševanja konfliktov in uspešnost pri tem. Kje se pojavljajo konflikti? Kdaj? Kdo jih sproža? Zakaj? Kako se loteva razreševanja konfliktov? Ali obstajajo nenapisana pravila (norme) razre- ševanja konfliktov? Ali sistem nagrajevanja povečuje pojavnost konflik- tov med zaposlenimi in oddelki? Načini uskla- jevanja med skupinami/ oddelki Faze v procesu dela, kjer se dva zaposlenca ali več oziroma dve skupini srečujeta z enakim proble- mom ali s prekrivanjem odgovorno- sti. To je pogosto takrat, ko sta dve skupini soodvisni pri doseganju postavljenih ciljev in opravljanju dodeljenih aktivnosti, vendar imata ločene odgovornosti. Kaj je narava razmerja med dvema zaposlenima/skupinama? Ali so cilji jasni? Ali so zadolžitve in odgovornosti jasno določene? S katerimi problemi se dva posameznika/skupini najpogosteje srečujeta? Katere značilnosti organizacijske strukture in kateri mehanizmi koordinacije spodbujajo/omejujejo sodelovanje med skupinama? Hierarhična razmerja Razporeditev formalne oblasti v organizacijski strukturi podjetja: oblast (avtoriteta) zahteva, da določeni zaposleni ravnateljujejo, drugi sledijo. Kaj so prevladujoči stili vodenja (avtokratični, participativni)? Kakšni problemi se pojavljajo v odnosu med nadrejenim in podrejenim? Tehnološki in inženirski sistem Podjetja uporabljajo heterogene tehnologije v proizvodnji, prodaji, logistiki, informatiki idr. Ali so izbrane tehnologije zadostne za doseganje želenih učinkov? Kako napredne so tehnologije glede na tehnologije, ki jih uporabljajo neposre- dni tekmeci? Ali je treba posodobiti določene tehnologije? Strateško in dolgoročno planiranje Spremljanje razvoja v različnih de- lih ožjega in širšega okolja, napove- dovanje prihodnosti, sprejemanje odločitev, ki vplivajo dolgoročno na podjetje. Poslanstvo in vizija postavljata okvir strategiji. Kdo je odgovoren za »pogled naprej« in za sprejemanje dolgoročnih odlo- čitev? Ali ima pri dolgoročnem odločanju zadostna orodja in podporo? Ali so bile nedavno sprejete dolgoročne odločitve uspešne? Kaj so trenutne in prihodnje zahteve v različnih delih okolja? Kaj so ključne prednosti in usposobljenosti podjetja? Ali je vizija jasna? Ali je ponotranjena med zaposlenci? Organizacij- sko učenje Učenje iz uspehov in napak, iz točk slepote in od vseh članov podjetja. Kaj so ključna prednostna in problemska področja? Kakšne ideje, opa- žanja in predlogi krožijo med zaposlenci? Kje smo se najmanj sposobni učiti, kje smo najbolj slepi in zakaj? Ali se spreminja paradigma delo- vanja panoge? Kako se spreminja? Zakaj? Ali imamo zapisano našo filozofijo, naše učenje in napredek? Vir: Povzeto po French in Bell, 1999, str. 108–114.