Tjaša Ribizel Filozofska fakulteta, Oddelek za muzikologijo KLAVIRSKA DELA MARIJANA LIPOVŠKA Izvleèek: Prispevek obravnava klavirska dela Marijana Lipovška, ki so ohranjena v Glasbeni zbirki NUK ter v tisku Društva slovenskih skladateljev. Glede na èas nastanka in obdelavo glasbenega materiala lahko skladateljeve klavirske skladbe razdelimo v dve skupini, in sicer (1) preproste klavirske skladbice, nastale do leta 1925, ter (2) skladbi, ki jih stilsko uvršèamo med neoklasicistiène stvaritve (1944–1978). Kljuène besede: Marijan Lipovšek, klavirske skladbe, neoklasicizem Abstract: The article deals with Marijan Lipovšek’s piano compositions that are preserved in the Music Collection of NUK, some of them also in printed form (Society of Slovene Composers). Taking into account when they were written and how their compositional material was treated, Lipovšek’s piano compositions can be divided into two groups. The first group comprises simple piano pieces from his childhood up to 1925, while the second group includes compositions written in neoclassical style (between 1944 and 1978). Keywords: Marijan Lipovšek, piano compositions, neoclassicism Prispevek obravnava klavirska dela Marijana Lipovška, ki so dosegljiva v Glasbeni zbirki NUK. Njegov klavirski opus obsega 14 klavirskih del. Veèina skladb je ohranjenih v rokopisu, pet jih je izšlo tudi v tiskani obliki. Z izjemo leksikografskih objav ali posameznih raziskav je posnetkov ali prispevkov o njegovem klavirskem ustvarjanju zelo malo. Glede na èasovni nastanek lahko Lipovškove klavirske skladbe razdelimo v dve skupini. V prvo spadajo skladbe, ki so domnevno nastale do leta 1925, v drugo pa dela, nastala od leta 1942 do 1970. V prvo skupino so uvršèene sledeèe skladbe: Ko psi zalajajo1 (1920, skladbica iz otroških let), Angleški valèek za klavir2 (1925), Tempo di tango in Brzopolka3 (1925) ter Tempo di Marcia4 (1925, za popravke, ki so v rokopisu, je navedeno, da jih je verjetno zapisal Josip Pavèiè). Skladbe iz prve skupine so preproste skladbice, ki so zgrajene veèinoma v pesemski obliki. Prva skladba je enodelna pesemska oblika, brez modulacij. Valèek je sestavljen kot pesem z refrenom in ima zgradbo: abbaa’ (na dominanti) a+zakljuèek (v obliki velikega stavka), osnovna tonaliteta je D-dur. Tempo di Tango je sestavljena tridelna pesemska oblika (4 male periode+coda). V tej 89 Tjaša Ribizel, KLAVIRSKA DELA MARIJANA LIPOVŠKA 1 Marijan, Lipovšek. Ko psi zalajajo. Rkp. NUK, Glasbena zbirka. 2 Marijan, Lipovšek. Angleški valèek za klavir. Rkp. NUK, Glasbena zbirka. 3 Marijan, Lipovšek. Tempo di Tango, Brzopolka. Rkp. NUK, Glasbena zbirka. 4 Marijan, Lipovšek. Tempo di Marcia. Rkp. NUK, Glasbena zbirka. skladbi je veè modulacij, in sicer iz D-dura v H-dur, h-mol, A-dur, E-dur, nato se vrne v D-dur. Primer 1: Prva mala perioda skladbe Tempo di tango (takt 1–9). Brzopolka je sestavljena iz treh delov. Na zaèetku je uvod, ki mu sledi del a, sestavljen iz male periode in malega stavka; b del je sestavljen iz male periode, c del iz niza ponovljenih stavkov, zadnji del trio pa je iz malih stavkov. Tonalni plan odsekov je naslednji: dela a in b sta v F-duru, del c v C-duru in zadnji del, imenovan trio, v B-duru (2 stavka na toniki, dva na dominanti in dva na II.), temu sledi še mala perioda. Tempo di marcia je sestavljena dvodelna pesemska oblika. Na zaèetku je uvod, ki nas pripelje v del A; ta je sestavljen iz dela a (velika perioda) in b (mala perioda) ter poteka v D-duru. Temu sledi del B, ki ga je skladatelj poimenoval trio in je v G-duru. Sestavljen je iz dela c (mala perioda) in d (dve veliki periodi). V drugi skupini je 20 mladinskih pesmi za klavir5 (1944, izšle pri Glasbeni matici), Dve miniaturi za klavir6 (1949, prva je v tisku izšla leta 1977 v zbirki Jugoslawisches Jugendalbum für klavier 1), Trije Impromptuji za klavir7, katerih skice so iz leta 1942, v tisku pa je skladba izšla 11 let kasneje (1953 pri DZS), Sonata za klavir8 (1955, izšla pri DSS, v Lipovškovem seznamu je navedeno, da je nastala 1953), Voznica9 – variacije na ljudsko temo (1954 je bila prijavljena na ZAMP10, izšla 1957 pri DSS) ter nedokonèana skladba uta vuga11 – variacije na ljudsko pesem (1956), Miniatura12 (1960) in Pet ljudskih pesmi v klavirski pevski 90 MARIJAN LIPOVŠEK (1910–1995) 5 Marijan, Lipovšek. Dvajset mladinskih pesmi za klavir. Ljubljana: Edicije Društva slovenskih skladateljev, 1977. 6 Marijan, Lipovšek. Dve miniaturi za klavir. Rkp. NUK, Glasbena zbirka. 7 Marijan, Lipovšek. Trije Impromptuji za klavir. Ljubljana: Dravna zaloba Slovenije, 1953. 8 Marijan, Lipovšek. Sonata za klavir. Ljubljana: Savez kompozitora Jugoslavije, Društvo slovenskih skladateljev, 1955. 9 Marijan, Lipovšek. Voznica. Ljubljana: Edicije društva slovenskih skladateljev, 1957. 10 ZAMP: Zaštita autorskih muzièkih prava. 11 Marijan, Lipovšek. uta vuga – variacije na ljudsko temo. Rkp. NUK, Glasbena zbirka. 12 Marijan, Lipovšek. Miniatura. Rkp. NUK, Glasbena zbirka. priredbi13 (1970) ter ista skladba, le pod drugim naslovom, Pet fragmentov na ljudske motive14 (1978). Razlika med prvo in drugo je le v tem, da je drugi ciklus pesmi razširjen in, kakor je mogoèe razbrati iz rokopisa, dokonèan. Dvajset mladinskih pesmi za klavir je ciklus kratkih miniaturnih skladb, ki so zgrajene kot pesemske oblike; ta je najveèkrat tridelna (npr. Pesem pomladne travice) ali dvodelna pesemska oblika (npr. Poljska). Ciklus obsega naslednje skladbe: Poljska, Pastirska, Beraèeva, Kmetova, Pesem sapice, Pesem siromakov, Pesem stare matere, Pesem o detetu, Pesem temnih oblakov, Pesem delavca, Pesem otroškega reja, Pesem deevnih kapljic, Prazniška, Pesem male matere, Pesem belih oblakov, Pesem pomladne travice, Pesem mladih vojakov, Pesem grobov, Gozdna in Pesem gorske zvonènice. Prva miniatura za klavir je tridelna pesemska oblika; dela a in b ter repriza so sestavljeni iz treh velikih period. Del a je napisan v G-duru, v 5/8 metrumu. V delu b skladba modulira, in sicer iz G-dura v A-dur in nato v As-dur. Z nizom dvotaktij, ki pripeljejo nazaj v osnovno tonaliteto, se skladba vrne v reprizo dela a. Druga miniatura je oblikovno sestavljena tridelna pesemska oblika. A-del skladbe se priène v C-duru, ki modulira v G-dur, D-dur in se nato vrne v C-dur. B-del je daljši od A-ja; priène se v As-duru, modulira v H-dur, ponovitev A-dela pa se priène v a-molu, ki šele na koncu skladbe prek H-dura in Des-dura modulira nazaj v C-dur. Ti dve miniaturi sta po obliki povezani s skladbami iz prve skupine. Skladatelj glede na material, ki ga uporablja, ohranja povezavo med posameznimi deli skladb. Po drugi strani glede na tonalni plan, ki je zaradi veèjega števila modulacij znotraj stavkov kompleksnejši in zaradi ritmiène razgibanosti skladb, se ti dve miniaturi oddaljujeta od prve skupine skladb in nakazujeta prehod v drugo skupino. Trije Impromptuji za klavir so glede na zgradbo stavkov tristavèni sonatni ciklus. Prvi Impromptu je napisan v sonatni obliki. Ekspozicija je sestavljena iz dveh tem in mostu; sledi dolga izpeljava, ki obdeluje material obeh tem in k temu dodaja tudi novega v razliènih tonalitetah. Temu sledi popolna repriza s codo. Prva tema se priène v h-molu, druga pa poteka v C-duru. Skladba se konèa v H-duru. Drugi Impromptu ima 3-delno strukturo. Prvi A-del je sestavljen iz motiva, ki nastopa v zgornjem glasu, in šestnajstinskih motivov, ki nastopajo kot dialog med levo in desno roko. Sledi medigra, sestavljena iz c-, f-, es-, f-, as-mol akordov v desni roki in iz podvojenih oktav v levi roki. B-del je sestavljen iz akordov v desni roki, pri èemer leva roka v staccatu podvaja kvinto akorda; temu sledi ponovitev prvega motiva iz zgornjega glasu v delu A; ta motiv je oblikovan kot inverzija prvega. Drugi motiv na koncu nastopa kot unisono med desno in levo roko. 91 Tjaša Ribizel, KLAVIRSKA DELA MARIJANA LIPOVŠKA 13 Marijan, Lipovšek. Pet ljudskih pesmi v klavirski pevski priredbi. Rkp. NUK, Glasbena zbirka. 14 Marijan, Lipovšek. Pet fragmentov na ljudske motive. Rkp. NUK, Glasbena zbirka. Tretji Impromptu je po zgradbi sonatni rondo, torej ABACABA + coda. Za ta rondo je znaèilno, da je tretja tema tista, ki je ponavadi bolj obdelana. Osnovna tema, tj. tema A, je v c-molu, ta v delu B preide v h-mol in Es-dur. C-del se giba v tonalitetah d-, g-, c-mola in se preko g-mola vrne v tonaliteto c-mola, ki oznaèuje temo A. Vsi trije Impromptuji odstopajo od tonalnega stavka; ta odstop je še posebej viden v drugem Impromptuju. Primeri tega so: kvartni akordi, nepravilno razvezane disonance (kot v spodnjem notnem primeru) in mesta, kjer se pojavlja vsaj v eni roki obris tonalnega stavka, v drugi pa le-ta od tega odstopa. Tudi v prvem in tretjem sreèamo podobne primere, vendar ti niso tako zgošèeni kot v drugem. Primer 2: Odsek Drugega Impromptuja (takt 10–12). Sonata za klavir je tristavèna in oblikovno predstavlja tipièen tristavèni klasicistièni ciklus. Prvi stavek je sonatni stavek. Pred prvo temo je uvod, sestavljen iz ponovitev sekvenènih figuracij razloenih akordov Es-dura z zadrkom fes v es, sledijo septakordi in nato prva tema. Ta je napisana v a-molu; zanjo je znaèilen punktiran ritem. Sledi most, ki tok pripelje do svetle druge teme, zapisane v As-duru. Zakljuèni del je krajši in se konèa s ponovitvijo uvoda in prve teme v c-molu. Drugi stavek je tema z varijacijami. Tema je predstavljena v zgornjem sopranskem glasu, in sicer v A-duru ob spremljavi ostinata na c v levi roki. Gre za primer proste variacije, saj se v skladbi spreminjajo melodija variacije, ritem in harmonija na takšen naèin, da se spremeni tudi oblika variacije. Osnovna tema je torej v A-duru, ko se pojavi drugiè, je v tonaliteti D-dura, nato E-dura in ob zadnjih dveh ponovitvah zopet v A-dur tonaliteti. Razmerja med trajanji se skozi variiranje ne ohranijo, tema se ritmièno skrajša. V osnovni ritmièni obliki sta poleg prvega tudi tretji in zadnji nastop. Melodièno se variacija spremeni, ko nastopi drugiè, in sicer se pojavi v tretjem glasu za veliko sekundo višje od osnovne. Tako kot prvi je tudi zadnji stavek sonatni. Pred nastopom prve teme je uvod z znaèilno repeticijo enega tona, sledi prva tema v C-duru, most, ki nas pripelje v tonaliteto druge teme, in sicer v b-mol. Sledi izpeljava, ki nas pripelje do popolne reprize s codo v C-duru. Ciklus ne odstopa od tonalnega stavka, razen v primeru kvartnega akorda, podvojenih oktavnih in sekundnih postopov, ki pa ne nastopijo pogosto. Skladba Voznica predstavlja 30 variacij na ljudski motiv. Ta je na zaèetku predstavljen v osnovni obliki, in sicer v cis-molu v zgornjem – sopranskem glasu. 92 MARIJAN LIPOVŠEK (1910–1995) Primer 3: Osnovna tema skladbe Voznica (takt 2–12). V sledeèih variacijah nastopi motiv v vseh štirih glasovih, tudi izmenjajoèe. Tema je obravnavana svobodno, spreminja se tonaliteta. Osnovna tema je, kot e reèeno, v cis-molu, ta v variacijah veèkrat modulira; sledijo si cis-mol, Cis-dur (10), b-mol (12), fis-mol (16), d-mol (17), cis-mol (18), gis-mol (19), c-mol (21), Es-dur (22), cis-mol (23), f-mol (24), cis-mol (26), es-mol (27), c-mol (28), v sredini 30. variacije modulira v cis-mol. Ritmiène spremembe so relativne, ker se razmerje med trajanji ne ohranja; spremeni se e v tretji variaciji, kjer tema nastopi v šestnajstinkah, torej v krajših ritmiènih vrednostih. V osnovni obliki se pojavi v peti variaciji, nato v deseti do dvanajste variacije in od 28. do zadnje variacije. Vmes nastopi tema v krajših ali pa daljših ritmiènih vrednostih in s tem ritmièno odstopa od osnovne teme. Poleg ritmiènih so pomembne tudi melodiène spremembe, ki so relativne. Tu nastopajo sekvence. Osnovna tema je na primer e v drugi variaciji transponirana za terco nije, v zadnji variaciji pa za dve oktavi. Primer 4: Tretja variacija skladbe Voznica: primer ritmiène in melodiène spremembe. Spreminja se tempo posameznih variacij. Osnovna tema je v 3/4 metrumu, ta pa se skozi celotno skladbo veèkrat spremeni. Prehaja iz 3/4 v 4/4 in obratno. Variacije se zakljuèujejo v Lentu s popolno reprizo teme v cis-molu, v zgornjem glasu. uta vuga je nedokonèana skladba. Iz dostopnega rokopisa je mogoèe razbrati, da osnovna tema nastopi v zgornjem sopranskem glasu v G-duru, nato pa se priène prosto variiranje; tema ostaja v zgornjem glasu in je ritmièno spremenjena, prav tako harmonsko, ker modulira prek E-dura v A-dur. 93 Tjaša Ribizel, KLAVIRSKA DELA MARIJANA LIPOVŠKA Miniaturaje oblikovno tridelna pesemska oblika. Del a je sestavljen iz treh malih period, enako tudi b-del, repriza a-dela pa ima poleg treh malih period še codo. Mali a je napisan v c-molu, b poteka v F-duru s prestopi v molovsko subdominanto, torej v b-mol, in repriza ter coda v c-molu. Poleg tega se v skladbi pojavljajo odstopanja od tonalnega glasbenega stavka, saj se pojavljajo nerazvezani sekundni akordi, zadrki in septime. Primer 5: Odsek Miniature (takt 26–27). Pet ljudskih pesmi oziroma Pet fragmentov na ljudske motive je ciklus petih variacij na pet razliènih tem. Vse variacije so oblikovno direktne, ker se spremeni melodija, ritem in/ali harmonija variacij. Prva skladba je variacija na temo pesmi Sem misli snoè na vas iti in ima naslednjo zgradbo: osnovna tema, ki ji sledi prehod (dolg takt ali dva), prva variacija, ki je spremenjena ritmièno; te spremembe so relativne, ker se razmerja med trajanji ne ohranijo; melodija ostaja nespremenjena. Sledi prehod in tretja variacija, ki pa je tako ritmièno kot tudi melodièno spremenjena; ta sprememba je v intervalih, ki se glede na osnovno obliko poveèajo. Osnovna tema je v As-duru. Druga pesem je Dolenjski furmani. Na zaèetku ima uvod, tema se pojavi v spodnjem glasu, in sicer v D-duru. Temu sledi druga ponovitev teme, ki je spremenjena melodièno, nato se sekvenèno ponovi, in sicer za kvinto višje, temu sledi pojav teme v osnovni obliki. Nato se nastopi teme premaknejo v zgornji glas. Tema je glede na lego sekvenèno ponovljena, za interval oktave. Potem se prestavi v spodnji glas z oktavno podvojitvijo in zadnjiè nastopi tik pred koncem, èemur sledi ponovitev uvoda. Tretja variacija ima e na zaèetku predstavljeno temo pesmi Zakaj se ti deèva ne vdaš v zgornjem glasu, ki je ob naslednjih ponovitvah ritmièno spremenjena, te spremembe so relativne; spremenjena je tudi melodièno, ker se pojavi terco nije od osnovne teme oziroma ne izhaja iz istega tona. Prav tako se ta tema pojavi v zgornjem in spodnjem glasu. Poteka v Es-duru. Èetrta variacija je pesem Nocoj pa, oh nocoj, ki se zaène z uvodom, èemur sledi tema v zgornjem glasu, v Es-duru. Ritmiène spremembe se kaejo v krajših ritmiènih vrednostih teme, melodiène pa v kvintnih ali oktavnih prestavitvah teme v variacijah. Peta variacija Èin, èin, èin drenica ima na zaèetku uvod, ki mu sledi tema v zgornjem glasu, v G-duru. Ritmièno se tema spremeni tako, da se v drugi variaciji vrednosti podaljšajo za celo dobo, v tretji se e vrne v osnovno ritmièno zgradbo. Melodiène spremembe nastopijo, ko se tema v variacijah pojavi oktavo ali terco nije od osnovne. Poleg variirane obdelave materiala tem ljudskih pesmi je za ta ciklus znaèilna tudi uporaba disonanènega materiala, in sicer se glasovi, ki nastopajo soèasno s temo, 94 MARIJAN LIPOVŠEK (1910–1995) gibajo v sekundnih postopih ali paralelnih podvojenih oktavah, toni, ki tvorijo akord, imajo dodane sekunde, ki se ne razveejo, ali pa so grajeni kvartno idr. Primer 6: Tema Drugega fragmenta (takt 8–13). Med zapušèino je tudi Glasba za plesni nastop, za katero je navedeno, da je najverjetneje nastala za lastno rabo; letnica nastanka ni znana. Glede na oblikovne lastnosti skladbe jo lahko uvrstimo v prvo skupino skladb. K temu pripomore tudi dejstvo, da je bil Lipovšek èlan ljubljanskega sokolskega društva, pri katerem je na plesnih veèerih v letih 1925–27 igral klavir. Skladba je zgrajena periodièno, gre za niz kontrastnih stavkov. Priène v d-molu in preide v H-dur; glede na odsek se spremeni tudi tempo. Material ostaja enak. Klavirske skladbe so krajše zaokroene celote, ki jih lahko glede na znaèilnosti skladb iz prve skupine stilsko uvrstimo med neoklasicistièna dela. Glasbeni stavek je tonalen, oblike skladb so jasno doloèene in ne odstopajo od formalnih pravil gradnje stavkov, to so periode, mali in veliki stavki, ki se potem zdruujejo v pesemske oblike. Prehod iz prve skupine skladb v drugo je glede na obliko in zgradbo prikazan prek uporabe kompleksnejšega tonalnega plana in intenzivnejše ritmiène razgibanosti. Lipovškova stilska pot se po mnenju Andreja Rijavca kae v neoklasicizmu in folklorizmu.15 Neoklasicizem se kae v uporabi tonalnega glasbenega stavka, v katerem se pojavljajo tudi disonanèni toni, ki so bili posebej izpostavljeni pri sami analizi skladb ali ciklusov. Med njimi so najpogostejši kvartni akordi, nepravilno razvezani sekundni akordi, zadrki, podvojeni oktavni in sekundni postopi. Naslednja znaèilnost so oblike, ki jih uporablja Lipovšek. Posega po sonatni formi, rondoju, pesemski obliki, variacijah. Te so jasne in oblikovno sklenjene; tonalni plan stavkov se dri pravil, kot so na primer v sonatni obliki prva tema na toniki in druga na dominanti. Poleg neoklasicizma se v skladbah pribliuje tudi folklorizmu, saj uporablja material slovenskih ljudskih pesmi, ki ga jemlje kot izhodišèe za novo kompozicijo (na primer Pet fragmentov na ljudske motive) in ga v njej variacijsko obdeluje. Variacije so oblikovno najpogosteje direktne ali proste in glede na to se skozi posamezne skladbe 95 Tjaša Ribizel, KLAVIRSKA DELA MARIJANA LIPOVŠKA 15 Andrej, Rijavec. Slovenska glasbena dela. Ljubljana: Dravna zaloba Slovenije, 1979, str. 156. spreminja oziroma obdeluje tudi tema, ta je najpogosteje svobodno obravnavana. V klavirskih delih Lipovšek torej sledi tradicionalnim glasbenim oblikam, glasbenemu stavku, v katerem se kae neoklasicizem. V tem je Lipovšek našel svojstveno stilsko pot, ki jo je skozi vse klavirske skladbe tako oblikovno kot tudi harmonsko nadgrajeval. 96 MARIJAN LIPOVŠEK (1910–1995) PIANO COMPOSITIONS BY MARIJAN LIPOVŠEK Summary Marijan Lipovšek’s piano output consists of 14 compositions that can be divided into two groups, according to the time of their creation and form used. The first group includes piano compositions in simple ternary form, written during his childhood (up to 1925) and the second, neoclassical compositions with folk elements, he wrote between 1941 and 1970. Neoclassical elements used in Lipovšek’s piano compositions are tonal in their structure, in forms such as sonata, rondo, variations, the latter composed as rounded-off units. Besides tonal procedures, Lipovšek’s piano compositions contain atonal elements as well. In most cases they appear in the form of chords of the fourth and in discords resolved in untraditional ways suspensions, progressions in seconds and octaves, etc…) In Lipovšek’s piano compositions such elements appear mainly in a figurative role. Besides neoclassical style, the use of Slovenian folk material is important as well. Folklorism is evident in motifs originating from Slovenian traditional folk songs, which predominantly play the role of basic structural elements. The motifs appear in a varied form, references are for the most part direct or free. Although Lipovšek wrote a limited number of piano compositions, they reveal the author’s development both in form and harmonics, their elements marking Lipovšek’s creative endeavours. 97 Tjaša Ribizel, KLAVIRSKA DELA MARIJANA LIPOVŠKA