« ŠOLSKO SVETOVALNO DELO, letnik XXIII, številka I Ljubljana 2019 ISSN 1318-8267 Uredništvo: dr. Brigita Rupar, (odgovorna urednica) mag. Tanja Bezic mag. Cvetka Bizjak dr. Petra Gregorčič Mrvar mag. Tamara Maleševic Urška Margan Tina Pirc dr. Milko Poštrak dr. Tomaž Vec Marina Vidmar Urednica založbe: Simona Vozelj Jezikovni pregled: Mira Turk Škraba Prevod povzetkov v angleščini: Ensitra prevajanje, Brigita Vogrinec s.p. Oblikovanje: Suzana Kogoj Računalniški prelom: Design Demšar d. o .o. Tisk: Para d. o. o. Naklada: 580 izvodov Izdajatelj in založnik: Zavod Republike Slovenije za šolstvo Predstavnik: dr. Vinko Logaj Naročila: Zavod RS za šolstvo - Založba, Poljanska cesta 28, 1000 Ljubljana faks: 01/30 05 199 e-pošta: zalozba@zrss.si Letna naročnina (3 številke): 31,00 € za šole in druge ustanove; 23,25 € za individualne naročnike; 12,00 € za dijake, študente, upokojence; cena posamezne številke v prosti prodaji je 11,00 €. V cenah je vključen DDV. Revija je vpisana v evidenco javnih glasil, ki jo vodi Ministrstvo za kulturo, pod zaporedno številko 576. © Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2019 Vse pravice pridržane. Brez založnikovega pisnega dovoljenja ni dovoljeno nobenega dela revije na kakršenkoli način reproducirati, kopirati ali kako drugače razširjati. Ta prepoved se nanaša tako na mehanske oblike reprodukcije (fotokopiranje) kot na elektronske (snemanje ali prepisovanje na kakršenkoli pomnilniški medij) medijske oblike reprodukcije. Poštnina plačana pri pošti 1102 Ljubljana. Q O V vodilni temi tokratne številke si lahko preberete, kako voljni procesi vplivajo na samouravnavanje vedenja in čustvovanja. Avtorica predstavlja osemstopenjski krožni sistem motivacije in samoregulacije, utemeljen na osebnostni sistemski interaktivni teoriji, ki pomaga svetovancu, da vztraja pri svojih ciljih. Poznavanje teh procesov je pomembno tudi za svetovalne delavce, saj se pogosto znajdejo v položaju, ko pomagajo učencem ali dijakom, ki so jih v svetovalni proces »poslali« učitelji ali starši. Relaksacijske tehnike, čuječnost ter načrtovanje dejavnosti z opredelitvijo možnih ovir in pričakovanega napredka, ki se uporabljajo v tem modelu, so pravzaprav splošno uporabni tudi v čisto običajnih življenjskih okoliščinah - pri razbremenjevanju stresa, zdravem življenjskem slogu, boljšem počutju, boljši izrabi časa, reševanju osebnih težav in številnih drugih. V nadaljevanju revija prinaša nabor prispevkov s področja preventivnih dejavnosti. Kot ugotavlja ena izmed avtoric, naraščajo potrebe po razvojno-pre-ventivnem delu svetovalnih delavcev na vseh področjih razvoja mladostnikov. Anita Fartek predstavlja projekt socialno-čustvenega opismenjevanja predšolskih otrok. V daljšem časovnem obdobju je izvedla osem delavnic, v katerih so se otroci učili prepoznavati in razumevati čustva, jih izražati in uravnavati. Učili so se čuječnosti in tehnik sproščanja. Vzgojiteljice so opazile, da so postali bolj občutljivi in se znali bolje izraziti o svojih čustvih in čustvenih stanjih drugih. Spreminjanje miselne naravnanosti učencev od manj ugodnih (stopnja določenosti) v smer bolj ugodne stopnje (stopnja rasti) lahko pripomore k boljšim učnim dosežkom učencev, večji motivaciji in premagovanju drugih težav. V prispevku Ines Piljic opisuje pripomočke za samooceno miselne naravnanosti ter primere nekaterih dejavnosti. Članek Tajane Brajovic predstavlja, kako lahko z diagnostičnimi pripomočki, kot je npr. Šalijev preizkusni narek ali profil ocene posebnih potreb SNAP, sistematično pristopimo k prepoznavanju učencev s specifičnimi učnimi 1 težavami, še preden se izkažejo v celoti in s tem pomembno ovirajo otrokove dosežke. Karmen Novak opisuje preventivne dejavnosti v okviru obveznih izbirnih vsebin za vzgojo k nenasilju. Gledališče zatiranih je na primer eden od zelo zanimivih pristopov. V tej dejavnosti obravnavajo teme o medsebojnih odnosih, strpnosti, sprejemanju drugačnosti v obliki forumskega gledališča. Dejavnosti, ki jih dijaki sooblikujejo, imajo večji vpliv na spremembo njihove miselne naravnanosti. Spoštovani bralci, uredniški odbor revije smo z letošnjim letom nekoliko prenovili. Imamo nove člane, zamenjala se je tudi odgovorna urednica revije. Želimo si čim več zavzetih in kritičnih bralcev ter dobrih in zanimivih člankov. Brigita Rupar, odgovorna urednica 2