Katolišk cerkven list« Tefty XIII. V7 Ljubljani 21. rožnika 1860. List 13. Sveti Alojzi, zgled za šolsko mladost. Beseda žkofa in kneza Lavantinskiga, mil. gospoda Antona Martina, o začetku šolskiga leta 1859 in blagoslov-ljevanji podobe sv. Alojzja v Marburgu. Venite filii, audite me; timorem Domini docebo vos. Pridite sinovi, poslušajte mej strahu Gospodovig.i bom vas učil. (Ps. 33, 12) L Ljubljena šolska mladina! Novo šolsko leto se pričenja — nov odloček v velikih bukvah življenja. — Kako rezen trenutek je šolskimu mladenču začetek šolskiga leta! Novo šolsko leto, preljubi, vam je veliko noviga in lepiga v dar prineslo, kar ima za vas velik in nasledkov bogat pomen. Vpervič vidite spodbudno podobo sv. Alojzja, zavetnika šolske mladosti ki kakor sveta zvezda altar zališa; pervikrat sim jest danes kakor vaš vikši pastir pred vami, vam s svetiga mesta ta imenitni vzor ali zgled razlagati, vas spodbudovati, de ga posnemajte. Pač lepa, obilno podučna podoba, ki so vam jo vodniki in dobrotniki tih šol iz ljubezni oskerbeli, ki jo je umetnik iz ozira ua šolsko mladino izverstno zdelal. Zdi se mi, de prav glasno in prijazno učencam, ki sem prihajajo, govori lepe besede kronaniga pesnika: Venite filii etc. „Balite, šolski mla-denči; strahu Gospodoviga vas hočem učiti." Initium sa-pientite timor Domini. (Eccles. 1, 16.) „Strah Božji je oče modrosti." To je zapopadek podobe, to je naj ime-nitniši naloga vasiga življenja. „Bojte se Boga, iu spolnujte Njegove zapovedi; zakaj to stori človeka popolnama." (Eccl. 12, 13.) To vam skazuje sv. Alojzi, naj lepši zgled šolske mladine. II. Šolski mladeneč vsako leto položi kamen k veli-kimn poslopju svoje olike, svoje časne in večne sreče. To poslopje vsestranske izobraze sloni na štirih glavnih stebrih, ki so podpornje prave kreposti in učenosti: na veri, natoroslovstvu, modrovstvu in pravništvu. Lejte, kako bistroumno so s svojimi znantnji razstavljeni pred nogami sv. Alojzja! Angeli derže znamnja tih štirojnih glavnih učenost, nam v skazovanje, de vsa vednost izhaja od zgorej, iz začetja luči, in de mora tje gori peljati. Vsa učenost brez Boga je revšina in praznota. 1. V sredi pomenljive podobe na pervim mestu ter-poli angel derže kelih z imenituim znamnjem vere ali bo-goslovstva. Vera, pravo spoznanje Božje, živa zaveza z Bogam, je sredina vse učenosti, ravno kakor je Bog začetnik vsiga dobriga in lepiga. „To je večno življenje," pravi naš božji Gospod in Učenik, „de ljudje spoznajo Tebe, samiga praviga Boga in Očeta, in kteriga si poslal, Jezusa *) Ta prezala altarna podoba je zmalana od g. galerijniga vodja Tunneija v Gradcu in na posredovanje gimnazniga vodstva v Mariboru so jo dobrotniki za ondotno cerkev svetiga Alojzija kupili. Kristusa." (Jan. 17. 3.) Kdor svojimu učenju podstavi podlago vero, je enak modrimu možu. ki svojo hišo zida na skalo. Naj prihajajo tudi viharji življenja iu še tolikanj grenke poskušnje. njegova hiša se ne bo poderla; zidana je na skalo." (Mat. 7, 25.) Kdor se brez vere šola, zida na pesek. (Mat. 7. 20.") Celo nejeverniki so petrebo vere tako spoznali, de je že Ciceron svojim verstnikam terdil: ^Nahajajo se ljudstva brez mčst, mesta brez zidov, ne pa nobeno ljudstvo brez. vere." Vednost ima res v sebi strašno moč za mir in blagor, kakor tudi za nesrečo in pogubo sveta; ali kako resnična je beseda velikiga učeniga Bako-ta Verulatn-skiga: „Vera je dišava, ki učenost gnjilobe obvaruje." — O vera, ti prezala nebeška hči! kaj bi revni pozemeljski popotnik brez tebe bil — kaj bo šolski mladeneč brez vere? Zgubljen sin, ki svojiga duha z otrobi pita. Le samo prava, od Boga razodeta vera, ki od Boga izhaja in k Bogu pelje, daje naukam luč in po-svečenje. Moji preljubi sinovi, varujte se trojniga brezna dan-današnjiga nesrečniga časa: a) Brez vernost i, ki tako rada po šolah hobota. de mladeneč ima leto na leto sla-beji vero. in brez vere šolo zapusti. Človek brez vere je ladija brez kompasa, b) Varujte se verske v nemarno sti (indiferentizma), te novošegaste priljubljene vere. „Le en Gospod je, ena vera, en ker s t.4" (Kfež. 4, 5.) e) Varujte se plahoverstva ali strašljivosti v veri; ruja je naše duše, ki naj blagši glave ugonobuje rKdor ni z menoj, je zoper mene. in kdor z menoj ne zbira, razsipa" (Luk. 11, 23), pravi Gospod. Nikar de bi vam bila vera zgolj za um; bodi vam sosebno za serce in življenje: potem bote v njeni svitlobi srečno hodili po poti čednosti in vednosti 2. Veri ob desni terpoli angel z znamnjem modri-janstva. Oko ima na vero obernjeno; le od nje dobiva potrebno svitlobo, de bi v zmotene zašlo. Modrijanstvo. od razodenja Božjiga razsvitljeno, je enako ljubeznjivi jutrai.ji zvezdi, ki nas k Bogu pelje; modrijanstvo brez božjiga razodenja je enako berleči laterni, ki pri belim dnevu le čad in dim razširja. Vselej resničin je pregovor: „Philo-sophia obiter gustata abducit a Deo; penitos hausta addu-cit ad Deutn." ^Modrijanstvo po verhu okušeno od Boga odvrača: do globočine zajeto k Bogii zavrača." Krilatec modrosti nam kaže dvojno znamnje. odperte bukve, ki so podoba pridniga učenja, in svitlo zerkalo, •) »Kaj pomaga." pravi profesor Kandler v svojim programa. rkaj pomaga učena šola, iz ktere bi izhajali le latinski zani-karneži, greški prepeluhi (lenuhi), učeni prešeštniki in izučeni sleparji, ne pa čuvarji sv. vere. ne varhi čednosti, ne zavetniki pravici, ne podpornje deržavi, ne stebri sv. Cerkvi?" ••) Šola. v kteri se z Bogam ravna, je ravno tako blagoslovljena, kakor hiša egipčana. ki je Jožef vanjo in iz nje hodil. »Druge podstave ne more nihče vložiti, razun ktera je vložena, in U je Jesus Kristus.* (t. Kor 3. 11.» podba samiga sebe. Kako tehtniga pomena ste obe podobi vsakterimu šolcu ! — Vsaki dan predraziga šolskiga časa je list v velikih bukvah življenja, popisan z dobrim ali hudobnim djanjem. Kar koli se učiš ali zamudiš, kar koli počneš ali opustiš, vse tvoj angel piše v bukve življenja, in ti boš vdan sodbe zapisano našel, prej ali poznej, tode svesto in zanesljivo, in poprej kot sam misliš. O daj si torej zapomniti lepe besede modriga: „Veseli se, o mladeneč, v svoji mladosti, in naj bo tvoje serca prav dobre volje; vedi pa, de te bo Gospod zavolj vsega tega ua odgovor tirjal." (Eccles. "»••) .... Ne pozabi pa zraven svojiga učenja vsaki dan pridno prebirati bukev svoje vesti; ona je zerkalo ali ogledalo tvoje duše, — bistri studenec spoznanja samiga sebe, ki je nar potrebniši vsih učenost na zemlji. Brez spoznanja samiga sebe je nar veči modrijan neumnež. Torej so stari greki ko naj vikši pravilo ali načelo modrijanstva postavili pregovor: „Clovek, spoznavaj samiga sebe!" Še lepši, še obširniši kliče zastran tega veliki Avguštin: nO Beus meus! cognoverim me, cognoverim te!a Kako pozno sim jelTebe, Ti edina lepota, in sebe iu svojo revšino spoznavati! Tipa, lepoupui mladeneč, nobeniga svojih dni ne dokončaj, de bi ne bral v bukvah svoje vesti, de bi se ne pogledal v zerkalo svojiga življeuja ter ne pre-iskal, koliko si napredoval v dobrim, ali pa v hudim. — Ako si čez dan klasiške nauke prebiral, poprašaj se zvečer, če ti niso kje bogovi (maliki) grekov in latinov keršanske misli in čuti iz serca pregnali, ter si se morebiti le prekmal ponejeveril, desi nisi ne mislil, ne hotel. — Ako si se z natornimi vedami pečal, si premišljeval kakor nekdaj modri Salomon, izopov genu ob steni do visokih ceder na Libanu; si preiskaval grudine v njih postavi, od kremena do svitliga solnca; vprašaj se, če je tvoje serce še čisto od natoriniga mal i kovanj a sedanje šege? — ali če si nisi postavil altarja, na kterim samiga sebe maliku-ješ? — O, precenitev samiga sebe ob našim času je nevaren spotikljej, nad kterim jih je že tavžeute šolskih mladenčev padlo. Spoznanje samiga sebe pelje k ponižnosti in parne tu ost i, ki daje učenosti lepoto, učivni mladini pa tisto ljubeznjivost, ki v srečnih dnevih govori s svetim pevcam: „Noii nobis, Domine, non nobis; sed nomini tuo da glodam." „Xe nam, o Gospod, ne nam; ampak Svojimu imenu daj slavo." (Ps. 114, 1.) Pa tudi v dan težke poskušnje vdano reče: „Bonum mihi, quia humiliasti me, ut discain justificationes tuas." „Dobro je zame. de si me ponižal. de se učim Tvojih postav."