Brezposelni uCltelji o letoSnjih jesenskih nastavitvah Gospodje, ki nas kličete k morali, rešujete iz greha nas in zmot, mar ne bi koščka kruha prej nam dali, ki je začetek blagra in dobrot. (John Gay: »Beraška opera«.) Vprašanje vsakoletnih nastavitev novih učiteljev je za nas brezposelne učiteljske abituriente predmet največjega zanimanja, pričakovanja in nad. Ob tem vprašanju se ne ustavljamo le radi ureditve svojih najnujnejših življenjskih pogojev, zavedamo se še druge strani tega vprašanja in sicer vprašanja osnovnega šolstva in vpliva brezposelnosti na kvaliteto učitelja. Najboljši odgovor na vsa nakazana vprašanja bo dalo podrobnejše razmotrivanje letošnjih jesenskih nastavitev, ki so se izvršile v dneb 22. in 28. septembra t. 1. Kdo je bil nastavljen, zakaj je bil nastavljen, zakaj ta ali oni ni bil in kakšni; momenti so, po dejstvih sodeč, odločevali pri zadnjih nastavitvah, vse to je bilo predmet skoraj enomesečnega obravnavanja in analiziranja vsakega posameznega primera. Od lansko leto ugotovljenega števila brezposelnih učiteljskih abiturientov, ki je znašalo ca. 700. je bilo nekaj nastavitev izvršenih med šolskim letom, katerih imena pa niso bila objavljena v dnevnem časopisju. Na službo smo čakali abiturienti letnikov 1931., 1932., 1933. in dalje do letnika 1936. Po zadnjih nastavitvah je slika naslednja: Pri nastavitvah, ki so bile izvršene 1937. (22. in 28. septembra) je bilo nastavljenih s slabimi razmerami 75, čaka jih 206. Z dobrimi razmerami je bilo nastavljenih 50, čaka jih 145. Z zelo dobrimi razmerami je bilo nastavljenih 6, čaka jih 13. Neugotovljenih nastavljenih je bilo 64, čaka jih 61. Skupno je bilo torej nastavljenih 195, čaka jih 425. Razmišljanje in sklepanje na podlagi obeh do sedaj prikazanih statistik nam je dovolj močan argument za trditev, da se nastavitve niso izvršile iz vidika socialnih potreb, niti z vidika vrstnega reda po letih polaganja diplomskega izpita. Z dokazi lahko podpremo dejstvo, da se je precej nastavitev izvršilo, ne oziraje se na navedene edino pravil- nc, poštenc in objektivne kriterije vrstnega reda in socialnih potreb. Izmed približno 100 prav natančno preiskanih primerov ne bo odveč, če navedemo vsaj nekaj primerov, n. pr.: 1. Tov. »x« iz letnika 1932., katere oče je zelo reven kmet s številno družino, živi v zelo slabih razmerah, čaka na službo že 5 let, dočim je bila tovarišica »y« iz letnika 1936. nastavljena (oče višji uradnik, vsi otroci preskrbljeni, živi v zelo dobrih razmerah.) 2. Tov. »q« iz letnika 1933. živi v zelo slabih razmerah, oče zvaničnik, čaka na službo že 4 leta, dočim je bila nastavljena tovarišica iz letnika 1936., ki živi v zelo dobrih razmerah. 3. Tovariš »x« iz letnika 1934. — brez staršev, odslužil pred 2 leti vojaški rok, čaka že 3 leta na službo in živi v zelo slabih razmerah. Tovariš »y« iz letnika 1935. z dobrimi razmerami in z dobrimi mesečnimi dohodki je bil nastavljen, prav tako tudi mnogo tovarišic iz letnika 1935., ki žive v dobrih razmerah. V dravski banovini je bilo upokojenih približno 120 učiteljev. Na njihova mesta niso bile nastavljene nove moči, prav tako niso bila zasedena mesta umrlih učiteljev in učiteljic, ki jih je bilo približno 30. Torej 150 mest je bilo izpraznjenih. Ni se torej čuditi, če je mnogo šol in razredov zaprtih in da primanjkuje okoli 260 učiteljskih moči, upoštevaje seveda razmere, kot so pri nas že dolgo običajne, da uči en sam učitel.j 60—80 in še po več otrok. Ob pravilni in. dokončni ureditvi prosvetnih vnrašanj v dravski banovini bi pa potrebovali še najmanj 600 učnih moči. Brezposelni se čudimo, da vkljub obljubam in vseobči hvali o znatno zboljšanih razmerah v državi in spričo dejstva, da ima dravska banovina dovolj zastopnikov, nihče ne pokaže resnega razumevanja za narod, ki je brez šol in za ca. 500 brezposelnih ljudi, ki jih brezposelnost najbrže ne bo vzgajala v pozitivno smer državljanskih vrlin. Nikdar ne zamudimo prilike, da ne bi o tem usodnem problemu opozarjali merodajne činitelje. Brezposelni učiteljski abiturienti. iz letoika 1931. nastavljenih 1932. 1933. 1934. 1935. 1936. neugotovljenih „ 3, cakajo 10, „ 50, 49, 55, „ 7, 21, „ 0, 4, 20, 98, 153, 150, 0. Skupaj nastavljcnih 195, še čaka 425. Število nenastavljenih tu ni popolnoma točno, ker nam manjkajo točni podatki enega letnika zasebnega učiteljišča, ker se je precej tovarišic poročilo, nekateri so zaradi brezupnega čakanja umaknili prošnjo itd. Vštet tudi ni letnik 1937. s katerim bi število brezposelnih naraslo zopet na približno 600. 2e ta statistični pregled nam pokaže, da so bili med ostalimi nastavljcni tudi tovariši in tovarišice, ki so kcmčali učiteljsko šolo 1. 1935. in 1936., a na službo čakajo še tovariši (-ce) iz leta 1932., 1933., 1934. Iz kakšnih vidikov so se torej vršile nastavitve? Je morda odločeval moment socialnih potreb? Poglejmo kaj nam pokaže sledeča statistika: Razmere: slabe dobre zelo dobre C 1932 3 — — 1 a k 1933 7 11 — 2 a j o 1934 45 33 7 13 1935 66 55 3 29 1936 85 46 3 16 Skupaj 206 145 13 61 Skupaj 4 20 98 153 150 425 Nastavljeni: Razmere: 1931 1932 1933 1934 1935 1936 ? slabe 2 2 17 24 27 3 — dobre 1 3 16 15 12 3 — zelo dobre — — — 2 4 — — ? — 5 17 8 12 1 21 _J_________-__1_ Skupaj 3 10 50 49 55 7 21