UMETNOST MESEČNIK ZA UMETNOSTNO KULTURO LETO VIII. 19 4 3/1944 IZDAJA BIBLIOFILSKA ZALOZBA V LJUBLJANI UREDIL MIHA MALEŠ Natisnila Narodna tiskarna, d. d. v Ljubljani / Predstavnik Fran Jeran KAZALO ČLANKI A. C. — Znamenite razstave evropske- Razgovor z jubilantoma — S. Šantel — ga slikarstva v drugi polovici XIX. M. Gaspari 1 stoletja 19 Rilke R. M. — Rodinov »Balzac« . . . 124 Benčina Martin — Auguste Rodin . . 125 Skalan Marij — Vprašanje slovenskega Benčina Martin — Constantin Meunier stila 28 in belgijska likovna umetnost 19. stol. 182 Skalan Marij — Položaj umetnosti in D. F. — Kronologija francoske moderne umetnika v družbi 60 od 1901 do 1914 70 Skalan Marij — Motiv v upodabljajoči Gogh Vincent van — Iz pisem . . . 26 umetnosti Skalan Marij — Goršetove ilustracije k 128 J- — V spomin (M. Gaspari) .... 6 Jalenovim »Bobrom« 173 Koch Vladimir — Zadeva z Rodinovim Skalan Marij — Slovenska umetnost in »Balzacom« .... 105 narodna duševnost 176 Oblak Jos. C. — Misli ob »Vrtni umet- Šalda F. X.-B. Borko — Genijeva mate- nosti« 10 rinščina (Rodin) 67 Oblak Jos. C. — Cankar, »Umetnost« Dr. Šijanec Franjo — Ilustrator Prešer- in cankarjanstvo 53 novih poezij Adolf Karpellus . . . 157 I Z UMETNIŠKEGA SVETA Poročila in ocene . . 74, 80, 139, 186 . SEZNAM PODOB Černigoj Avgust.......................... 62—65 Mušič Zoran.............................59, 177 Deškovič B......................................39 Pavlovič Leposava St..........................133 Dobnikar Frančišek.................... 164, 165 Piščanec Elda......................... 144, 145, 147 Dremelj Stane...................................54 Slapernik Rajko................................57 Gangl Alojzij...................................41 Smerdu Frančišek...............................55 Gaspari Maksim........................3, 5—11 . . ., . , n , c , i .. Stojanovič Sreten......................130, 131 Godec France..........................142, 143 Gorše France.............................. 173—175 Šan|el Saša.................................12—18 Karpellus Adolf................... 157, 159—163 Šubic Jurii 166' 167 Klemen Ivan....................................186 Subic Mirko 140' 141 Kobilca Ivana........................... 136, 137 Urbanija Josip 40 Kralj Tone.....................................139 Vesel Fran....................................196 Maleš Miha . . . ....................... 36, 42 Vuškovič Miloš................................132 Meštrovič Ivan..................................89 Zajec Ivan .... . . . . 42, 43 Tuji mojstri Konopaa R Aldernacht Maria 96 Krafft Peter J. . . .... 191 Balzac Honore . . 108 Kunz Fritz . . . .... 80 Beet Rene 185 Lebedejev K. V. . Beranek Rudolf . 38 Matisse Henri .... . . 72, 73 Bilek František 126, 127 Meunier Constantin . . .. 181, 183 Bocklin A 27, 28 Michelangelo . ... 111 Bource H 189 Mil let J. F . . 21, 23 Biožik Vaclav . 193 Monet Claude .... 26 Cezanne Paul 29 Murillo .... 93 Clausen George . . 85 Pissaro C Corinth Loviš . . 74 Rodin Auguste ... 69, 107, 109 Courbet G 24, 25 Rubearivelo J. J .... 95 Derain Andre . . 75 Rubens P. P ... 117 Dongen Van . . . 81 Rubensova šola . ... 119 Dufresne Charles 79 Sassoferrato . . . . 91 Fuger H 190 Segonzac Dunoyer de . . . . . 78 Fuhrich Josef 121 Soffici Ardengo . . . 83 Gasser Wilhelm . . 134 Stoskopf G . 84 Gauguin P 32, 33 Tintoretto .... .171 Gogh Vincent Van . . . . . 30, 31, 32 Uccello Paolo ... 135 Grunevvald Mathias 113 Valadon Suzanne . . . . . . 76 Gruzinski P. . . . 123 Velasquez 115 Hodler Ferdinand 87 Waroquier Henri de . . . . . 77 Ivanovič P. . . . 37 Zuloaga Ign . . 82 UMETNIŠKE PR 1 L O G E Gaspari Maksim 1—3 Putrih Karel 4—6 Rodin Auguste 7—9 Karpellus Adolf 10—12 »2 IVA NJIVA« — LITERARNA PRI LOGA UMETNOST Pesmi: Debeljak Anton (199), Domjanič Drag.-E. Rus (153), Gradnik Alojz (149), Minatti Ivo (153), Ocvirk Zdravko (46), Omar Hajam-A. Debeljak (49, 101, 154, 202), Peruzzi Ivo (47, 152, 198), Premk Josip (204), Riasnicka Helena-A. Gaberščik-Smolej (48), Rus N. (48, 152), Skalan Marij (45, 46, 97, 99, 150, 198,200), Stanek Leopold (44, 99, 197), Zorilla Jose-Pavel Karlin (100). — Aforizmi: 51. — Literarni zapiski: 103, 204. Spedizione in abbonamento postale — PoSrnina plačana v gotovini UMETNOST L. VIII/1943-44 Mesečnik ------------ za umetniško kulturo z literarno prilogo ŽIVO NJIVO STEV. 1-3 Spoštovanim naročnikom ..Umetnosti"! Z današnjim 1—3. snopičem Umetnosti stopamo ie v Vlil. letnik. Storili bomo vte, kar je v naši moči, da bo obzornik na dostojni višini po vsebini in opremi; zato vljudno prosimo zaupanja — da še nadalje ostanete med našimi naročniki. Naročnina ostane nespremenjena, to je Lir 80.— celoletno — plačljivo lahko tudi v dveh obrokih po Lir 40.—. Priložili smo položnice, katerih se, prosimo, blagovolite poslužiti. ZA TISKOVNI SKLAD »UMETNOSTIt SO DAROVALI: Jože Žabjek, knjigoveznica, Ljubljana......................................... 560.— Lir Pavel Dereani, Ljubljana..............................................................30.— Lir Jurij Verovšek, veletrgovec, Ljubljana.............................................10.— Lir Plemenitim darovalcem se iskreno zahvaljujemo za blagohotna darila — s tem so dali dokaz, da podpirajo našo narodno umetnost, v kateri je največje jamstvo za naš obstoj, razvoj in napredek. Ob tej priliki prosimo tudi druge ljubitelje slovenske umetnosti, da po svojih močeh podpirajo revijo s prispevki v njen tiskovni sklad, kar bo omogočilo, da bo ta že redki slovenski obzornik še nadalje nemoteno izhajal in vršil zlasti v današnjih časih važno kulturno poslanstvo v naši domovini. POJASNILO: Izvirne platnice (celo platno) za Umetnost, (katere dobavlja knjigoveznica Jože Žabjek, Ljubljana, Dalmatinova 10), stanejo z vezavo vred Lir 25.— in ne 12.— kakor je bilo v prejšnjem snopiču pomotoma javljeno. UPRAVA IN UREDNIŠTVO »UMETNOSTI« NnhoAtia tiikaKna cL, d, IZVRŠUJE RAZLIČNE MODERNE TISKOVINE OKUSNO, SOLIDNO IN PO NIZKIH CENAH LJUBLJANA TELEFON ŠT. 31-22 - 31-26 POŠTNI ČEKOVNI RAČUN V LJUBLJANI ŠTEV. 10.534 .UMETNOST*, mesečnik za umetniško kulturo. Vlil. letnik. Celoletna naročnina znaša Lir 80‘—, za inozemstvo Lir 110'— Uredništvo in uprava v Ljubljani, Pod turnom 5. Telefon 22-88. — Za uredništvo odgovarja Miha Maleš. Tisk Narodne tiskarne d. d. v Ljubljani. Predstavnik Fran Jeran. »C •M*?* (O 0\ —— \ ()(ji) > Ua) /jtUHSHlrt \\bj *•• /3M3iillA0Si AV V° S 3iu£«oaoj 7j7 RAZGOVOR Z JUBILANTOMA Pred seboj vidim v duhu dva umetnika, ki sta ne dolgo tega praznovala šestdesetletnico življenja, dva po svojem bistvu različna svetova: Sašo Šantla in Maksima Gasparija. Ljubitelje upodabljajoče umetnosti zmeraj zanima, kaj umetniki povedo o umetnosti, o sebi in še o tem in onem. Tudi naša šestdesetletna mojstra sta povedala mnogo zanimivega, o čemer se bralci lahko sami prepričajo. Ne vem, če se smem pohvaliti, da sem v svojem delu, kakor pravite, mnogostranski. — Tako je začel prof. Saša San tel svojo pripoved. — Dobro se zavedam, da živimo v času, v katerem vodi šele specializacija do vrhunca uspeha. To velja za vse poklice in nedvomno tudi za umetniškega. Kljub temu se nisem mogel nikdar za to odločiti in to iz preprostega razloga, ker se mi je zdelo vendar najvažnejše, da me delo veseli. Če bi moral kakor E. Grutzner slikati vse življenje samo vesele menihe ali kakor H. Zugel same krave, bi se menda v kakem žanru povzpel do večje višine —, a verujte mi, i tako delo bi mi bilo skrajno dolgočasno. Variatio delectat — ta pregovor ima svojo utemeljeno upravičenost. Seve mi je življenje pokazalo v tem smislu pot, ki sem jo ubral najprej podzavestno, pozneje pa v prepričanju, da odgovarja moji naravi. Domače življenje mi je dalo v tem pogledu prve impulze. Gledal sem že kot otrok mater, ki je presedela marsikatero uro pri slikarskem stojalu, pozneje sestro Henriko, ki je prinašala iz Monakovega zmeraj zanimivejše slike in risbe. Pri očetu, ki je po cele dneve tičal v fizikalnem kabinetu, sem se navzel veselja za mehanična dela. Ko sem pozneje pri dunajskem šolanju opazoval takratni razvoj lesorezne in drugih grafičnih tehnik, ki jih je propagirala predvsem umetnostna obrtna šola avstrijskega muzeja, sem se z vso vnemo lotil zdaj te, zdaj one panoge grafike. Končno pa še vplivi umetnostnih razstav in publikacij! Vse, kar sem videl novega, mi je vzbujalo želje, da bi bilo tudi meni dano to moči. Tako sem poskusil zdaj to, zdaj ono, vendar me je slikanje z oljem zmeraj najbolj privlačevalo. A za tako slikanje so potrebni primerni prostori, modeli, motivi, predvsem prava svetloba. Zato mi je grafika, predvsem bakropisna umetnost nudila ob deževnih dneh v jesenskem in zimskem času najlepše nadomestilo. Kako se obe funkciji, slikarstvo in glasba, pri meni prepletata in razvijata? Mnogokrat sem moral že odgovoriti na vprašanje, kako je mogoče, da se bavim z dvema umetnostima hkrati, in če ne ovirata druga drugo. Bal sem se skoraj očitka bigamije. Nekomu sem odgovoril takole: Slikarstvo je moja žena, glasba pa ljubica. Nekaj je resnice na tem, kajti ne pomnim, da bi se bil kjer koli, bodisi na vizitkah, podpisih ali pri živijenjepisnih podatkih izdajal za glasbenika ali skladatelja. Smatral sem se zmeraj in se smatram še danes v glasbi za amaterja, a gojitev glasbe me je sama po sebi privedla v glasbene kroge. V svoje opravičilo pa moram povedati, da me glasba nikdar ni odtegovala slikarskemu delu. Ko sem v mraku prenehal s svojim »poklicnim« delom, mi je urica, ki sem jo presedel pri klavirju, zmeraj bila oddih. Drugi del možganov je pač stopal v funkcijo, a prvi je pri tem počival. Sodelovanje v orkestru — začel sem igrati v njem že v dunajskih dijaških letih —, enako igranje v godalnem kvartetu, ki je, mimogrede povedano, eden najlepših užitkov, vse to mi je, vsaj v predvojnem času, izpolnjevalo večerne ure. Tako vam bo jasno, da se slikarstvo in glasba nista mogla med seboj ovirati. To so seve zunanjosti. V bistvu pa sem v neštetih primerih občutil paralelizem med obema umetnostnima panogama ter spoznal, da sta glasovno in barvno le dva različna pojava, s katerima se manifestira izražanje za enako notranje občutje. Sicer pa nisem v tem pogledu nikakršna izjema. Muzikaličnih slikarjev je tudi pri nas dovolj; naj navedem samo imena: Jakopič, Jama, Vavpotič, Jakac, Mušič, Globočnik itd., ki bodisi sami igrajo ta ali oni inštrument ali so vsaj stalni poslušalci koncertov. Moji pogledi na upodabljajočo in glasbeno umetnost med vojno? Stari rek inter arma silent musae je, kakor se zdi, pri nas v tej najstrašnejši vojni vseh časov izgubil svojo resničnost. Zakaj nikdar ni še bilo toliko razstav in koncertov pri nas. Kako naj to tolmačimo? Morda je res, da nudijo vse te prireditve našemu zaskrbljenemu meščanu tisto uteho in tolažbo, ki je ne more najti drugje. Z druge strani se mi zdi, da prav zdaj sili na dan z elementarno silo naša zavest, ki najde v kulturnih podvigih edini način javnega udejstvovanja. Bodi tako ali tako, nedvomno je, da hodita produktivnost umetnikov in zanimanje občinstva vštric ter vplivata druga na drugo. Prepričan sem, da je ves ta čas šele čas priprave na dobo, ki bo omogočila polni razvoj vsemu našemu umetnostnemu prizadevanju. O bodočem delu? Kar se mene tiče, upam, da me tudi šesti križ ne bo odtegoval delu v bodočnosti. Ko bom mogel odložiti svojo pedagoško funkcijo, bom, če Bog da, dočakal tisto dobo, ko bom mogel izkoristiti dnevni čas. Načrtov in zamisli imam dovolj. Koliko je krajinskih lepot, na katere zmeraj hrepeneče mislim. Najraje bi se pa posvetil kompoziciji motivov iz našega obrtniškega, industrijskega, zlasti pa iz muzikalnega življenja. Tudi zgodovinsko slikanje me privlačuje. Mnogo tega se do sedaj nisem mogel lotiti zaradi pomanjkanja primernega ateljeja, še bolj pa zaradi večne borbe s časom. Saj se mi zdi, da sem si ves čas za slikarsko delo do sedaj le ukradel in sem vse napravil v pretirani naglici. Če pride ta doba, upam, da si bom mogel tudi privoščiti dovolj časa, da bom uglasbil vsaj eno simfonijo. S tem bi mi bila izpolnjena morda največja želja, kar jih gojim ... Maksim Gaspari pa je povedal naslednje: Začetek moje študijske poti se je pričel v Kamniku in se nadaljeval v Ljubljani, na Dunaju in v Monakovem, kar sem že večkrat — o priliki raznih jubilejev — povedal. Prav za prav sem začel s slanikovo sliko, zato je imelo moje življenje tudi večkrat slan priokus. Se danes imam to malo podobo v svojem ateljeju: kot spomin na najlepša in najbolj vedra leta moje mladosti. Na cesarskem Dunaju sem začenjal noviciat za naš ceh sv. Luke menda ravno tako kakor vsi naši tedanji študentje. 2e Krpan je rekel: »Kdor hoče iti na Dunaj, mora pustiti trebuh zunaj.« No, mi ga nismo ubogali, zato smo precej »pilharili«, kakor smo takemu življenju takrat rekli. Vaši odnosi do impresionističnih umetnikov od vsega početka? Veste, takrat so bile prilike precej drugačne, kakor pa so danes, kar se tiče raznih »odnosov«. Mi o tem nismo kdo ve kaj premišljevali. Ko so začeli impresionisti svojo borbo za priznanje, smo vsi čutili, da se nas to ravno tako tiče kakor njih samih. Takrat nam je vsem bolj trda predla, umetnost še ni rasla za vsakim grmom kakor dandanes. Ume-r.e usta na glinasto ročko, da bi pil. In g’ej, voda je pogrenela. Zamišljen se vpraša: Zakaj? Tedaj se iz \ rča ozove glas: ' »Ker sem napravljen iz človeške prsti, bo studenčina v meni vselej imela okus po solzah!« — št. 44: Vino, ki pomeni tudi svobodno raziskavanje ali duhovne užitke — je oblasten čarodej, junak (Trlep = Brdavs, Klepec), čigar zaklep (urok, bajalna beseda, zagovor) razkropi jadno sodrgo bojazni. Primerjati pa vino z mogočnim Mahmudom, Širiteljem Alahove vere, predstavlja drznost našega pevca mohamedanca, kakršno naletimo kaj pogosto. — A. D. M. B r o s i u s je objavil v holandskem časopisju zanimiv članek o ponarejanju podob starih mojstrov in o borbi zoper umetnostne potvorbe. V prejšnji vojni in po vojni je bila Holandska v nevarnosti, da bo izgubila svoje dobro ime na mednarodnem trgu z umetninami, kjer je imela vodilno vlogo. Takrat so skušali vojni dobičkarji vložiti svoj denar v stare umetnine, predvsem v slike. Toda podob starih mojstrov ni bilo toliko, kolikor je bilo po-\praševanja, zato so ponarejevalci umetnin in njihovi priganjači zavohali konjunkturno priliko, da si dodobra napolnijo žepe. Sleparji so se pojavljali na vseh področjih: v trgovinah s slikami, na avkcijah in tudi med samimi slikarji in restavratorji. Denarja je bi’o takrat na pretek in ljudje so se pulili za vse, kar je imelo ali o čemer so mislili, da bi imelo trajno vrednost. In, ali ni slika v olju in v krasnem okviru, odnosno cela zbirka takih slik nevar-ljivo znamenje trdnega blagostanja in kultiviranega okusa? Tako so se torej začeli vojni dobičkarji zanimati za »stare mojstre«, ki pa jih je mogel izurjen strokovnjak včasi kar na prvi pogled spoznati za ničvredne potvorbe. A celo strokovnjaki so bi'i večkrat Ivanovič / Bojni ples Rudolf Beranek / Jan Žižka žrtev prekanjenih in neredko celo nadarjenih ponarejevalcev, saj so bili med temi pravi virtuozi. Ko bi javnost vedela kaj več o neštetih trikih in pomožnih sredstvih, ki so se jih posluževali ti izkoriščevalci, bi bili ljudje previdnejši pri nakupu umetnostnih predmetov, zlasti še starih slik. Tako se pojavljajo v listih ('glasi, s katerimi iščejo interesenti razne stare s'ike. Podobe, ki jih je kdo ponujal po tej poti, to se le v redkih primerih tikale kvalitetnih de', vendar so ponarejevalci pozdravili sleherno tako sliko, saj so se dale najlaže prilagoditi »starim mojstroma. Razpokano platno, od črvov roz- B. Deškovič / Starca jedeni okviri, potemnele barve — vse to vzbuja vtisk pristno ti. Tako podobo potem preslikajo in natarejo s firnežem po načinu katerega velikega mojstra nizo- zemske šole, za katerega se je ponarejevalec specia!i-ziral. Mnogokrat delajo to z močnim umetniškim čutom in ve'ikim znanjem, a še z večjo sleparsko spretnostjo. Marsikatera izmed takih slik ima zares umetniško vrednost; signirane so s kakim svetovno znanim imenom, ki ima takisto svoje strokovne pozna- \alce. Včasi pa nalašč odstranijo signaturo. To povzroča možnost senzacionalnega ugibanja in sugerira zauplji\emu in nepoučenemu kupcu prepričanje, da avter ne more biti nihče drug kakor Rembrandt, Frans Hals ali Virmeer. Vsak, kdor se bavi z umetnostno trgovino, ve, da Nizozemci 16. in 17. stoletja komaj še lahko pridejo na trg. V prejšnji vojni so zopet zače'i krožiti stari mojstri, in ponarejevalci so lahko dodobra izkoristili konjunkturno zanimanje. Takrat so se na Nizozemskem pojavljali (seveda samo za poučene) naslovi izdelovalcev nekaterih starih mojstrov, med njimi na- slovi slikarjev izredne nadarjenosti, katero so zlorabljali, da bi v svoj prid zaslepljali javnost. Po večini so iz-delo\ali kopije znanih mojstrskih slik. Prodajali so jih v Ameriko, in Amerika je pohlepno požrla vse te potvorbe. Salone ondotnih bogatašev krasi več holandskih umetnostnih del, kakor so jih kdaj mogli naslikati stari umetniki. Poleg ponarejevalcev iz slikarskega ceha so bili na dtlu tudi posebni strokovnjaki za signature in taki, ki so se dobro spoznali v preladiranje slik, v čemer so dosegli tako popolnost, da so morali celo trdni in izkušeni poznavalci pošteno napenjati oči, če niso hoteli nasesti. Ze'o priljubljena je bila tudi tale metoda : stare mojstrovine so fotografirali, po netke po-\ečali in jih nato poslikali z oljnimi barvami. M. Brosius navaja sredstva in metode, s katerimi je mogoče razločevati falzifikate od pristnih del. Mojstrov 16. in 17. stoletja sploh ni lahko posnemati, ker so si sami mešali barve in pripravljali platna, tako di že proučevanje teh dveh sestavin daje znatno zanesljivost. Barve so se v teku stoletij tako strdi'e, da se J. Urbanija / Tolažnica / Les (Nar. gal. v Ljubljani) vidijo kakor emajlirane, a tega ne more posnemati noben ponarejevalec. Pogosto zadošča, da samo pičiš z iglo v platno in že doženeš starost slike. Druga metoda je po obrazcu nemškega profesorja von Pctten-hoferja. Slika se izloži vplivu alkoholne pare, v kateri se nove barve takoj omehčajo, stare barve pa lahko cele ure kljubujejo tej preizkušnji. Tudi firnež postaja po taki »regeneraciji« prozoren in preslikana mesta in spremembe se lahko ugotove z nesporno zanesljivostjo. Seveda so neznani ponarejevalci prišli tudi temu postopku v okom in sicer s posebno vrsto barve, ki jo rabijo za preslikanje in ki se strdi prav tako kot oljna barva, a alkoholne pare ji ne morejo do živega. Strokovnjaki pa so odkrili tudi to njihovo sleparijo in so takoj iznašli kemično metodo, po kateri tako temeljito odstranijo naknadno, prikrito svežo barvo, da ne ostane nič več od nje. Pri takih raziskavah so večkrat dognali, da je bila kaka stara podoba dvakrat ali trikrat preslikana in neredko se je pojavil pod malim mojstrom prej nepoznani veliki mojster. Večkrat odkrije izkušen pogled znake potvorbe na rohu platna, kjer skušajo falzifikatorji z raznimi triki pokazati »starost« slike, obenem pa pripovedujejo kupcu romantične zgodbe, kako da so prišli do »stare umetnine«, kakšno čudovito usodo je že doživela ta slika in razne druge romane o čudežnem »odkritju«. Letos je bila stopetdesetletnica smrti znamenitega flamskega kiparja P. A. Ver-schaffelta (1710—1793). Rodil se je v Gentu in se je mnogo šolal v Italiji, kjer si je nadel ime Pietro Fiammingo. Med drugim je ustvaril bronasti kip arhangela Mihaela za Angelski grad v Rimu. To delo kaže prehodno stopnjo med barokom in klasicizmom. Njegova poglavitna dejavnost sovpada z mannheim-skimi leti. Med najznačilnejša dela štejejo glavni oltar v jezuitskem kolegiju, Madono za rudarsko Spomladansko cerkev, dalje skupino srn za park pri gradu Schvvetzingen itd. Pomemben je tudi njegov, v marmorju izdelani kip Benedikta XIV. v Montecassinu. tej najstarejši opatiji benediktincev, dalje nagrobnik von der Noota v Gentu in marmorni kip Voltairea. Alojzij Gangl / Marija v zvezdah Rubensov dom. Ko se je slavni slikar Peter Rubens vrnil s študijske poti po Italiji in Španiji, se je oženil s patricijsko hčerko Izabelo Brandtovo in sklenil, cJa si postavi svojo hšo. Kupil je sredi Antwerpna ob Tournhouterskcm kanalu za 10.000 goldinarjev hišo in posest, o ter pričel rvoj novi dom urejati po načelih, 1 i so se mu priljubila na poti po sredozemskih deželah. Prvctni »etični stanovanjski h;ši je bil pridruži! renesančno poslopje z veliko s’ikarsko delavnico za učence in z manjšim ateljejem zare. Obe poslopji je prav lepo združil na Lunaj in na znotraj ter si uredil zadaj veliko dvorišče, ki ga je zapiral renesančni portal, skozi katerega je bil vhcd na vrt. Ta stavbena dela so trajala sedem let. Šele leta 1617. se je mogel Rubens naseliti v svojem preurejenem domu. V njem je živel do smrti, se pravi, celih pet in dvajset let. Ves ta čas ga je izboljševal in okraševal. Po njegovi smrti je spadalo k zapuščini tudi 317 slik, ki so bodisi krasile Rubensov dom, bodisi bile razstavljene naprodaj, zakaj podjetni umetnik je priložnostno kupčeval tudi s tujfmi slikami. Ivan Zajec / Baron Jurij Vega Ž,X UBR£ B0fc|S Ta hiša je potlej prehajala od lastnika na lastnika. Eden izmed poznejših lastnikov je spremenil veliko dvorano v konjušnico. V času francoske revolucije je bila v hiši ječa za katoliško duhovščino. Ko se je mesto Antwerpen odločilo, da kupi Rubensov dom, so nastali razni spori in šele leta 1931. je prešla hiša v njegovo last za lep znesek 5,086.377 frankov. Mesto je sklenilo, da zanemarjeni stavbi vrne njeno nekdanje lice. To pa ni bilo tako lahko, ker niso imeli na razpolago podobe njenega prvotnega stanja. Zategadelj so vse stene najprej temeljito očisti'i vsega, kar so nanje nanesli poznejši lastniki, da so tako dobili jasnejše pojme o tem, kako je bila hiša opremljena za Rubensovih časov. Restavracija bi se imela končati leta 1940., pa je prišla vmes vojna in zadržala delo. Zidarji in fasadniki- so še vedno na delu, zato so pa nekateri prostori že restavrirani do kraja in opremljeni s pohištvom iz Rubensove dobe. V bodoče bo Rubensov dom v Antvverpnu središče vsega raziskavanja o nesmrtnem flandrskem mojstru. V njem bo zbrano vse gradivo o njegovem življenju in delu; z muzejem in arhivom pa bo združeno tudi ognjišče žive in sodobne umetnosti. Antuerpen bo torej po sedanji vojni bogatejši za znamenitost, ki ima — prav kakor Rubensovo delo — svetoven kulturni pomen. Vrezal M. Malcš Ivan Zajec / firanifnica fju&fjanska izplačuje „a vista vloge" vsak čas, „navadne“ in „vezane“ po uredbi. — Sodno depozitni oddelek, hranilniki, tekoči računi. PUPILARNO VARNA! . Za vse vloge in obveze hranilnice jamči MESTNA OBČINA LJUBLJANSKA •MOTVOZ IN PLATNO- D. D. GROSUPLJE PRI LJUBLJANI i MOTVOZ IN VRVARSKI IZDELKI LANENA IN KONOPNENA PREJA PLATNO IN PLATNENI IZDELKI NEPREMOČLJIVA PLATNA IN PONJAVE Brzojavke: „Motvoz" — Telefon: Grosuplje št. 1 — Čekovni račun št. 10.440 Tekoči račun pri Ljubljanski kreditni banki v Ljubljani Jo£aft NAJVEČJA IZBIRA UMETs NIN VSEH SLOVENSKIH UMETNIKOV / VELIKA V PREHODU NEBOTIČNIKA IZBIRA DEL SLOVENSKIH MOJSTROV IMPRESIO* NISTOV / STALNA RAZSTAVA V SALONU V PASAŽI / OKVIRI / ANTIKVITETE / CENE ZMERNE HRANILNICA LJUBLJANSKE POKRAJINE PREJ HRANILNICA DRAVSKE BANOVINE Sedež: LJUBLJANA * Ekspozitura: KOČEVJE Sprejema vloge, daje posojila, izvršuje navadna in klirinška nakazila, vnovčuje čeke in nakaznice in opravlja vse bančne posle.