87 Lončarstvo na Slovenskem Jože Karlovšek I. Splošno o našem lončarstvu 1. Uvod. Lončarstvo sodi med najstare|še in najbolj razširjene obrti na Slovenskem. Leta 17S1 omenja Hermann v svojih poitopisih, da ni v nobeni avstrijski deželi sorazmerno toliko lončarjev kakor ravno na Kranji- skem (3). Najstarejše pisane vire o našem lončarstvu pa najdemo v arhivih gornjegrajiskega gospostva, ki omenjajo zadrečke lončarje iz leta 1340 (1). Tudi Valvasor omenja vrsto krajev, kjer so ljudje nekoč lončarili, a lončarjev sedaj že na mnogih mestih ni več (20). Brezštevilne izkopanine lončarskih izdelkov pa nam pričajoi, da je bilo na slovenski zemlji lončarstvo razvito že v mlajši kameni dobi (n. pr. koliščarska keramika z Ljublianskega barja) in nato v vseh predzgodovinskih dobah ter v srednjem veku. Saj je posoda neogibno potrebna za kuho in jelo ter spremlja človeka, v vseh dobah in krajih. Glavni kraji v Ljubljanskem okrožju (bivši Kranjski), kjer še sedaj lon- čarijo, soi: okolica Komende, Krško polje, predvsem v okolici Šentjerneja, Ribniška dolina in Gradec v Beli kraijini. Pred nekoliko leti so nehali lončariti v okolici Črnomlja. Nekoč so lončarili tudi v Horjulu, Smledniku, Kranju, Škoifji Loki, Ljubljani, Kamniku, v Ljubnem na Gorenjskem itd. Po naziranju sodobne prazgodovine sodi lončarstvo med najvažnejše vire za določevanja predzgodovinskih kultur. Toda ne samo predzgodo- vinska, temveč tudi srednjeveška in novejša keramika nam govori o social- nem, kulturnem in materialnem življenju človeka na naši zemlji. Medtem ko se je pri ostalih obrtih tehnična in oblikovna stran izdelkov precej spreme- nila, je bila pri kmečkern lončarstvu do zadnjega časa zelo konservativnai in primitivna ter ni kazala hitrih sprememb. Iz vsega omenjenega sledi, da je proučevanje našega kmečkega lončar- stva pomembno v zgodovinskem, etnografskem in tehničnem pogledu posebno sedaj, ko navadno lončarstvo vedno bolj pojema zaradi industrijske keramike in pločevinastih posoid. Vendar bo imela preprosta keramika še vedno dosti naročil za posebnoi kmečko' ali kako drugO' tehničnoi uporabo. Pomembna bo nadalje tudi za umetno obrtne keramične izdelke, ki so zaradi svoje primi- tivnosti in arhaičnih oblik silno zanimivi ter so iskani predmeti krajevnih posebnosti. Saj v zadnjem času celo izvažamo v sosednje države našo lično izdelano kmečko keramiko kot našo posebnost (7). (Preden bomo podrobno obravnavali lončarstvo na Slovenskem, je dobro, da se seznanimo nekohko na splošno z našo keramiko. Posebno so važni: lončarski material, lončarsko vreteno, lončarska peč in oblika posod. 2. Lončarski material. Glavna snov za lončarske izdelke je primemo mastna glina, prosta peščenih in drugih škodljivih snovi. Barva gline v surovem stanju je siva, modrikasta, rjavkasta itd., ki pa ni odločilna za barvo po žganju. Glina, ki je črnikasta zaradi organskih snovi ali oglja, j;e po žganju belkasta, ker te snovi zgorijo v peči. Nasprotno pa primes železa v 88_ ' ¦ . Jože Karlpvšek peči oksidira in dobi zaradi tega glina rumenkasto ali rdečkasto barvo.. Preveč železa pa zmanjša glini odpo-rnost v oignju. Apnenec je dopusten samo v prahu, ker bi se sicer apnenčeva zrnca spremenila v peči v živo apno*, ki bi nam razganjalo posodoi. Kadar je glina premastna, jii moramo dodajati fini kremenčev pesek, da se glinasta snov preveč ne krči, vije in poka. Glini za fino keramiko' doda- jamo tudi nekolikoi primesi doilomitnega peska in kaolina. Dolomitni pesek ali apnenec dodamo v prahu glini zaradi tega, da manj razpoka činov lošč na izdelkih. Primes kaolina pa nudi snovi boljšo trpežnost in gostoto'. Primer za sestavo recepta boljše lončarske keramične zmlete mase bi bil za material ljubljanske O'kolice tale: 70 % predelane gline iz Radomelj, 22 % kremenjaka iz Mo'ravč, 8 % dolomita iz Kamnih goric. Na Slovenskem imamo obilo raznovrstne lončarske gline, ki so bile pač tudi povod lončarskega razmaha. Komendska glina se n. pr. odlikuje po trpežnosti, šentjprnejska po lepi rdečkasti in no'vomeška po slono'kosčeni barvi. Kočevska glina, ki joi rabijo loničarji v ribniški O'kolici, se odlikuje po tem, da ne potrebuje neoigibno primesi kremenjaka in celoi lošču ga ne do- dajajo. Glinaste izdelke v Gradcu žgejo namesto dvakrat samo enkrat, in sicer kot surovo in pološčeno blago. Glini iz Tuhinjske doline in iz Liboji pri Petrovčah se belo žgeta in sta uporabni za belo lončevino ali obliv izdelkov iz navadne gline. Lončarske izdelke žgemo po navadi dvakrat. Prvič žgemo surovo gli- nasto posodo v enkrat žgano (biskvit) in drugič v loščeno (glazirano) ali gotovo blago. Lošč da posodi gladkost, nepropustnost za vodo, lepšo po- vršino in večjo trpežnost. Lošč sestoji iz glajenke (svinčev oksid) ali minija (svinčev superoksid) ter fino zmletega kremenčevega peska. Kremenjak daje lošču trdC'to. Čim več ga damo, tem teže je lošč taljiv. Boljši novejši lošči, ki jih že uporabljamo v naši fini keramiki, pa imajo še nekoliko primesi apnenca, živca.in kaolina. Apnenec manjša razpoke, živec nudi večjo taljivost, kaoltn pa preprečuje, da glajenka pri višji temperaturi ne kristalizira. Ti lošiči so' vsi prozo'rni, da se vidi skozi nje naravni ton gline, toda bolj v intenzivni ali sočni barvi. Kadar pa dodamo lošču še činov oksid, dobimo beli lošč, ki nam popol- noma ali neprozomo pokrije lončeno snov. Take izdelke najdemo pri nas redkeje. S takim Icščem ao pa loščene naše stare priljubljene majolike, ki so bile prinesene večino'ma iz laških mest. Prozorni ali krijoči lošč barvamo s kovinskimi oksidi, ki jih kupujejo naši lončarji po navadi v trgovinah kakor glajenko. Najbolj uporabljajo rjavo-rdečkaste (železni oksid) in zelenkaste (bakreni oksid) tone. Prve znane naše loščene posode so iz 13. stoletja, najdemo pa tudi že loščene posode med našoi rimsko keramiko. Kremenjaka, ki ga dodajamo kot primes glinasiti snovi ali lošču, imamo pri nas pcisebno' dosti v Moravčah in v okolici Novega mesta. Za Ic'šč meljejo lončarji kremenjak v ročnih ali v navadnih mlinih. SI. 1. Razvoj lončarskih kolovratov (po Adolphu Riethu) SI. 2. O'bžig loncev in ročni kolovrat — »kolo« — v okolici Črnomlja (ris. B. Račič — J. Karlovšek) Si. 3. Lončarsko orodje: kalurat, špriklja in kobila v Dolenji vasi pri Ribnici (ris. J. Karlovšek) SI. 4. Lončarska peč v Dolenji vasi pri Ribnici (ris. J. Karlovšek) Si. 5. Lončarska peč na Mlaki pri Komendi (ris. J. Kar- lovšek) SI. 6. Lončarski kolovrat — »šajba« — in ročni mlin za pesek v okolici Šentjerneja (ris. J. Karlovšek) Lončarstvo na Slovenskem 89 Vsi naši loničarski lošči so še surovi, brez predhoidinega žganja ter so zaradi tega strupeni. Žgani lošči niso strupeni in so boljše kakovosti. Žgemo jih v nekako' steklenoi snov in jih nato fino zmeljemo v prah. Z dodatkom primerne količine vode napravimo zrnleti lošč uporaben. Najprej je začela pri nas uporabljati doma žgane lošče kamniška keramika. 3. Lončarski kolovrat. Najvažnejše lončarsko orodje je lončarski kolo^ vrat ali vreteno-, na katerem lončarji oblikujejo iz predelane gline kera- mično posodo'. Najstarejša keramika in tudi še poznejša je bila delana prosto- ročno in šefe polagoma soi ljudje pričeli rabitt, tu preji, tam pozneje, vreteno in so ga spopolnjevaM doi današnje konstrukcije. Naši lončarji nikjer več ne delajo prostoročno, temveč na vretenu. Vsak kraj ima svojevrsten kolovrat, ki kaže posamezne razvojne stopnje. Prva stopnja vretena je bila na ročni pogon (Handscheibe). Pri nas jo še zasledimo v Beli krajini. Srednjeveško vreteno (Blockscheilie) na nožni pogon ima precej masivno in veliko delovno ploščoi, pod kateroi je obešeno stojalo, ki drži spodnje kolo za pogon. Os je pritrjena na posebno podlago ali V tla in se ne vrti ; nanjo jp namreč nasajiena vrteča se plošča s pogonskim kolesom. Temu vretenu je podoben ribniški »kalurat«. Pravo lončarsko novejše vreteno (Spindelscheibe) izvira z vzhoda. Iz Italije ali iz Nemčije je pa prišlo to vretenoi k nam v Slovenijoi in ga uporab- ljajo naši lončarji ponekod v preprostejši, drugod pa v boljši izdelavi. Zadnje vreteno je kombinacija prvih dveh tipov. Pokončna vrteča se lesena ali železna os ima pritrjeno na vrhu delovno ploščoi, spodaj pa večjo ploščo ah kolo za nožni pogon. Os se vrti v ležaju na podu in pod ploščo v ležaju, pritrjenem na vodoraven drog, klop aU na polico'. SI. pr. IX/1 nam kaže shematične risbe za vse tri opisane tipe vreten. 4. Lončarska peč. Za strditev glinastih izdelkov rabimo O'gnjišče ali keramično peč. Pri zračnem sušenju odvzamemo' namreč glinastemu izdelku mehanično vezano vodoi, pri žganju pa kemično vezano^ vodo, ko so predmeti v peči rdeče razbeljeni. Zgraditev dobre lončarske peči zahteva veliko gradiva in strokovnega dela, zato si je zaradi vehkih stroškov ni mogel postaviti vsak lončar sam, temveč je imelo često po več lončarjev eno skupno peč. V novejšem času ima pa skoraj vsak lončar svojo pečico. Kakor pri lončarskem vretenu, tako je tudi pri lončarski peči dosežen velik napredek od prvotnega primitivnega ognjišča na prostem do sodobne muflove peči, t. j. peči z dvojnim obodom,. Pri primitivnem ognjišču, kjer ni nobenih tehničnih naprav, je vlek ognja slab, temperatura nizka in dim nima reguliranega odvoda; posoda je zaradi tega slaboi žgana in okajena. Pri vsem tem slabem izdelku pa porabimo še mnogo dragocenega kuriva. Z obodom ali zidanim obokom nad ognjiščem smoi dobili prvo peč, ki je zajela ognjiščno vročino in jo izolirala od ostalega hladnega ozračja. Z ločilno steno v peči pa sta nastala dva prostora: kurišče in žgalni prostor za izdelke. S tem se je v času kurjenja zmanjšala mehanična okvara na blagu. Z uvedbo rešetke pod kuriščem smo' dosegli večji dovod svežega zraka in s 90 Jože Karlovšek tem tudi večjo temperaturo. Pridobitev dimnika je pospešila vlek ognja in odvod plinov in dima iz peči. Debele stene peči pa zmanjšujejo oddajo toplote ozračju in večji notranji prostori v peči pocenjuiejio žganje blaga. Z uvedbo muflove peči, ki ima žgalni prostor s posebnim obodom popol- noma neprodušno zaprt, so izdelki obvarovani pred vsemi škodljivimi plini, neenakomernim žganjem in mehaničnimi okvarami. Plamen in dim sta speljana pri tej peči po kanalih med zunanjim in notranjim obodom peči v dimnik. Ne samo, da je blago pri naprednih pečeh vedno boljše, temveč tudi kuriva rabimo vedno' manj; in namesto drv lahko kurimo celo s premogom ali plinom. Vsak kraj na Slovenskem, kjer je doma lončarstvo, ima svojevrstno lon- čarsko peč, tako da so zastopane skoraj vse razvojne stopnje od primitivnega ognjišča do sodobne muflovke. 5. Oblika ia okras posod. Pri vsaki keramiki razlikujemo razen snovi obliko in njen okras. Oboje je odvisno od namena uporabe izdelkov, od kvalitete materiala, od vrste orodja in naprav ter od načina tehnične iz- delave. Vsaka predzgodiovinska in srednjeveška posoda je bila po svojem zna- čaju uporabna in ]<ß umetnoobrtni izdelek svoje dobe. V novem veku pa nastaja vedno' večja razlika med navadno posodo za kuhinjskoi uporabo in posodo umetniških oblik. Zaradi tega so navadno podeželsko keramiko v znanosti preteklosti zanemarjali, ker je zgodovina umetne obrti, ki je pričela nastajati šele z nastopom renesanse, upoštevala samo boljše vrste posod. Zaradi teh okolnosti je bilo tudi spoznanje naše stare in celo sedanje podeželske keramike preceji pomanjkljiva in je naša naloga, da to po mo'žr nosti nadomestimo. Predzgodovinsko keramiko na slovenski zemlji obravnavajo mnoge raz- prave; začeto je tudi raziskavanje srednjeveške in poznejše keramike. Prva naša najpomembnejša predzgodovinska keramika je »Ljubljanska keramika« z Ljubljanskega barja, ki spada časovno v pozni neolit in začetek bronaste dobe. Osnovno deblo te keramike je slavonska kultura, za katero je najbolj značilna skodela z razčlenjeno nogo. Žgane so na odprtem ognju in prosto- ročno oblikovane brez lončarskega vretena. Ostala predzgodovinska kera- mika se časovno naslanja na sodobne kulture na pobočju južno-vzhodnih Alp in severne Italije, kaže pa tudi bogate samostojne oblike. Posebno bogata keramična umetnost hallstattske dobe je prav tako ugajala takratnim ljudem, kakor v 17. in 18. stol. po n. e. barok slovenskemu ljudstvu (17). Pri nas so prvi uporabljali kolovrat Kelti zadnja stoletja pred n. e. Do- končno pa se je uveljavil šele s prihodom Rimljanov. S tem so postajale posode vitkejše in njih oblike so dobivale vedno bolj enotae obrise in odpravili so se poljubni okraski. Obrisi profilov so enotno zaokroženo iz- vedeni, posebno v obliki S-črte, ploskve so gladkejše, snov je trpežnejša in finejša, izraziti rob ali usta posod pa kažejo na uporabo vretena. Boljše posode so tudi loščene ali prevlečene z rdečo ilovnato barvo (engobo). Izbira uporabnih posod, med temi tudi vrčev, postaja mnogovrstna, ker je imel človek takrat že večje življenjske in kulturne potrebe. Glede na okras se začne pojavljati tudi valovnica, ki je postala značilna v lončarstvu do današ- njega dne. Lončarstvo na Slovenskem 91 Preden preidemo na slovensko srednjeveško keramiko, naj omenimo še splošno staroslovansko obliko loncev. Starejše staroslovanske posode so oblikovane ročno in v 10. stol. po n. e. šele začno vrteti lončarji posodoi na lončarskem vretenu. Vrtene posode so jajčaste oblike — ovalne oblike z. zoženim vratom ter rahlo navzven zavihanim ustjem oz. robom ustja. Okrar šene so z valovnico (13). Valovnica pa ni kak značilni rimski ali klasični motiv, ampak je že star motiv, več tisočletij pred n. e. in se pogosto uporablja posebno na keramiki, kjer je v uporabi vreteno. Toda v dobi preseljevanja narodov je postala valovnica splošno^ izbran in tipičen motiv staroslovanske ornamentike. Ona je izraz primitivne duševnosti slovanskega ljudstva. Valovnica je na posodi enojna, dvojna ali tudi trojna, često prekinjena in v zvezi z ravnimi črtami ter napravljena s češljastim predmetom. Plastične valovnice so delane z zarezami ali s prstnimi odtisi. Mnogo pa je verjetno vplivalo na razvoj staroslovenske keramike rimsko lončarstvo, ki je na nekaterih krajih, kakor n. pr. na Krškem polju in v Prek- murju, najbrž polagoma prehajalo v slovensko srednjeveško lončarstvo (6). Srednjeveške slovenske posode so v 12. stol. nizke in stlačene kroglaste oblike. Vrat imajo nizek in rob ustja je zaokrožen. V 14. stol. so kroglasti lonci malo vitkejši z izrazitejšo nogo in poudarjeno ravnino ustja. V 16. stol. kažejo posode že jajčasto ovalno obliko z lepo S-linijo. Trup postane obilnejši, vratovi so ozki, ustje pa je krepkoi navzven, zavihano in poudarjeno. Večina srechijeveške keramike je črna, kar kaže še na primitivno žganje na odprtem ognjišču. V svetli vrsti pa srečujemo prave umetniške oblike posod, ki so jih žgali verjetno že v lončarskih pečeh (13). Novoveška slovenska keramika tvori prehod iz srednjeveške v sodobno' podeželsko keramiko brez kakih večjih oblikovalnih sprememb. Obrisi profilov loncev postajajoi oblikovno in tehnično dognani. Noga jei ozka, da posodoi ogenj čimbolj objame in da posodo lahko z burklami nataknemo. Trup postaja v dvetretjinski višini najbolj napet, vrat je nizek, ramena so preceji ravna, da lonec lahko vežemo z žico, ustje pa je majhno, toda lično zaokroženo. Iz matičnega lonca za kuho se začnoi razvijati lonci še za, shramboi raznih jedil z ušesi ali ročaji in tudi s pokrovom. Te posode so po navadi manj trebušaste kakor za kuho. Splošni lončeni inventar postaja vedno obilnejši za vsakovrstno uporaboi, kakor bomo videli pri obravnavi keramike v posameznih lončarskih krajih. Posode začnejoi loščiti, posebno sklede, skodelice, vrče in lonce za shrambo jedil.' Lonci za kuho soi po navadi samo znotraj loščeni ali pa močnoi žgani in otejeni. Cvetlični lonci m vrči za vodo, v katerih.naj bo poleti hladna pitna voda, so' neloščeni. Mnogcličnejši in obilnejši okras se je razvijal na slovenski podeželski keramiki šele v zadnjih dobah, to je v 19. in 20. stoletju. Stara valovnica še vedno ostane kot glavni vodilni motiv, polagoma se pa množijo v keramični ornanientiki razen navadnih geometričnih motivov še preprosto stilizirani rastlinski motivi. Posebno priljubljeni motivi so: valovnica, srček, razne rozete in lističi, vrtnice itd. Okraske poi navadi »pišejoK< z »maso«, to je z razredčeno glino bele ali rdeče barve, ali pa z barvnimi oksidi (si. pr. XV/19). 92 _Jože Karlovšek II. Lončarstvo v okolici Črnomlja 1. Razvoj. Najbolj zanimivo' primitivno lončarstvo je nekoč cvetelo v BeU krajini, pose'bno pri Črnomlju. Sodeč po starinskem kolovratu in obžigu loncev na prostem jp vei-jetno lončarstvo v Beli krajini doma že od začetka naše naselitve. Valvasor sicer nič ne omenja tega lončarstva v svoji knjigi, nekoliko ga omenja šele Janko' Jovan v »Domu in svetu« 1.1903, kO' opisuje »Domače obrti na Kranjskem« (6). Po'drcbneje ga pa O'pisuje dr. Janko Lckar v »CairnioiH« leta 1911 (11). Nekatere nejasnosti v gornjih poročilih io pomanjkljivosti je preštudiral in spiopolnil na samem mestu Božo Račič(15) ter mi gradivo izročil v upo'rabo. (Zato se mu na tem mestu najlepše za- hvaljujem.) Lončarili so v vaseh Grič pri Črnomlju, Dolenja in Gorenja Podgora, Kralji, Vidoši, Zagozdac in Podklanec. Do leta 1914 je bilo v samem Griču 12 hiš, ki SO' se pečale z lončarstvom. V tej vasi so se celo hvalili, da se v njihovih loncih skuhajo' najboljši žganci. Sedaj je lo'nčarstvo popolnoma zamrlo. Zadnji lončarji so delali do' leta 1925 in zadnja, ki je delala lonce, je bila Marija Medic na Griču št. 8 in je umrla leta 1940. Lončarsko obrt v Beli krajini pa nadaljujejo lončarji v Gradcu, ki so prišli iz drugih krajev. Lončene posode so izdetovale na lončarskem kolu — vretenu žene in deklici, žgali so jih pa moški, ki so tudi pripravljali material za snov in kurjavo. V zadnjem času so začeli tudi moški lončariti na vretenu. 2. Material in obdelava. Sivo glino »brno« ali »gniloK< za lončene izdelke so kopali lončarji v Kanižarici pri Dobličah in pri Dragatušu. Lončar Tkal- čevič je pa vozil glinoi iz Lipelji blizu Zdihova na Hrvatskem, kjer še sedaj lončarijo. Lončarski kamen, to je kremenjak za primes glini, so dobivali v Mačkovcu pri Kočevju ali pa v manjši meri v bližnji okolici. Na majhnih ročnih mlinskih kamnih »žrvnih« so lončarji zmleli kameni v mo'ko, najprej so ga pa zdrobili z železnim batom. Glino so doma očistih škodljivih primesi, ji primešali kremenjak, jp močili in gnetli z nogami, da je bila primerna za oblikovanje. Vreteno »lončarsko kolo« je lesen nizek kolovrat, ki ga vrte še z roko (si. pr. 1X/2). Na plo'hastem podstavku je pritrjena pokončna stalna os, nanjo je pa nataknjena delovna plošiča s premerom oikoli 30 cm. Da se plošča ne ziblje, je po'vezana s štirimi klini na spo'dnji križ, ki se vrti okoli osi. Vsa konstruk- cija p visoka okoli 30 cm. To je še tip staroveškega ročnega vretena s sred- njeveško obešeno konstrukcijo. Plošča vretena ima v sredi vrezan lončarski znak v obliki križa, številke ali črke v krogu ali drugega motiva, da so se lonci posameznih lončarjev po plastičnem znaku na spodnji strani dna ločili, posebno na sejmih. Zaradi tega reliefnega znamenja na loncih je bila plošča tudi tako poglobljena, da je bil ro'b lončevega dna vediio nekoliko nižji kakor ostala ploskev z znakom; s tem je bil lonec stabilen. Os je iz češpljlevega lesa, plošča pa iz bukovine ali hrastovine. Ko lončarica dela na kolovratu, sedi na nizkem stolcu, kolovrat pa stoji na tleh. S kupa vzame kepo obdelane gline in jo položi na ploščo »kolo«. Tu jo z desno roko ploščato' oblikuje v dno' bodo'čega lo'nca, z levo pa poganja Lončarstvo na Slovenskem 93 kolo. Nato jemlje lončarica kepo za kepo, jih zvalja v ped dolge svaljke »furke«, ki jih nalaga in lepi na rob ilovnatega dna ter tako^ gradi loncev obod. Pri tem delu vedno vrti z eno roko kolo s tem, da udarja v kline. Če je glina presuha, pomoči kes usnja v vodo in drgne z njim ob narej'eni del lonca. Z »žlico« oblikuje posodq na zunanji strani, s »krevljico« pa na notranji strani. Ko^ lončarica »širi« posodo, začne kolO' hitreje vrteti in vleče steno posode na stran, da dobi posoda trebuh. Ko pa je lonec dovolj širok, nagiba delavka vrhnji del oboda s prsti na notranjo stran, lonec se »zožuje«. Pritiskajoč z lesenim klinčkom na vrteči se lonec mu naredi rob ali ustje in. končno ga še zgladi z mokro usnjato krpo »župancem«. Za eno peč so izdelali povprečno 60 doi 70 loncev in porabili v ta namen 30—35 litrov predelane gline, ki soi ji primešali 6 do 7 litrov kremenče- vega peska. Ko so lonci gotovi, jih razpostavijo' po sobnih policah ali na soncu, da se posuše. Ćez nekaj dni jih denejo še v navadno razgreto krušno peč, da se popolnoma presuše, pri odprtini peči pa kurijo 3 ure s svežimi drvmi, da lonce popolnoma okade, počrnijo. 3. Žganje. Za žganje lončene posode imajo lončarji na koncu vasi poseben skupni prostor, ki ga imenujejo »pališče«. Lončarske peči nimajO', temveč žgejoi blagO' kar na prostem ognjišču. Na pališču zakurijoi velik ogenj, da dobijo veliko žerjavice. Na sredo zravnane žerjavice zabijejo močan drog in okoli njega naslonijo kalanice. Okoli njih pa postavijoi pokoncu nekaj vrst loncev in sicer v eni etaži. V zgornjih dveh etažah položijo lonce drugega vrh drugega v ležeči legi in sicer z odprtinami navzven. Kopa se proti vrhu vedno zožuje v obliki prisekanega stožca. Manjše lonce pa vtaknejoi v večje (si. pr. IX/2). Vso kopo obdajoi z dolgimi, suhimi bukovimi poleni. Kopa je visoka 1 do 1,30 m. Ako imajo dosti loncev, pridejo za poleni zopet lonci, za temi polena itd. Ko je kopa gotova, jo zažgejo, »obžigajoi«, in, kurijo 3 ure ali več, kakor je pač veHka kopa. Za en »obžig« porabijo 1,50 do 2m^ drv in vložijo do 70 loncev. Ko soi lonci žareči kot razbeljeno železo, jih vzamejo s koli iz oignja in jih pomočijo za trenutek v vrelo vodoi, ki jo imajo pripravljeno v lesenem koiitu zraven kurišča. V tej vodi so pa namočene in skuhane korenine praproti — »stelja«, koža jesena ali mladega hrasta ter lupine zelenih orehov. Od te tekočine dobe lonci lepo' črnoi barvo in trpežnost. Pomakanje žarečih loncev v barvani krop' so imenovali v Podklancu pri Vinici »kalajsanje«. Tam je barval lončar vo'doi s katranom ali smolo, ki jo je nabral po stenah v kuhmjah z odprtim oignjiščem. Vsak lončar obžiga svojo grmado, in sicer v mraku po dnevnem delu. Lonci sO' samo enkrat žgani ter jih ne lošči jo. Podobno kakor so nekoč lončarili na Griču in drugod,, lončarijp še sedaj na Griču pri Lipniku na hrvatski strani. 4. Izdelki in prodaja. Oblika navadnega 1 oi n c a za kuhoi ima višino proti širini kakor 10 :13. Koza je podobna loncu, ki mu manjka vrat, ter ima nos na izliv. K a h 1 a jie cvethčni lonec. Rena je pokrovka, ki ima v sredi luknjico. P e k v a je glinasta skleda, ki so jo poveznili na oignjišču preko 94__Jože Karlovšek testa in jo pokrili z žerjavicoi, da se je spekel kruh. Na strani ima posoda nekaj podolgastih odprtin in na dnu dva rofeja, kjer jo primemoi, ko jO' poveznemo. Lonec za mleko je podoben navadnemu loncu, samo da ima pokončen vrat brez ustja. Rob ima nos za izliv. L a t v i c e so ovalne v tlorisu in jih rabijo za peko perutnine — »čibe« in klobas. Razen loncev so izdelovali tudi štirioglate in votle slepiče za na- vadne hišne peči. Okras je bolj skop ter je le na posodah za jedila. Navadno je v posodO' vrezana valovnica ali pa vrsta krogov, ki jih obdajajo polkrogi. Posodo so prodajali lončarji po sejmih, mestih in vaseh, in sicer v krajih do Kolpe, proti Novemu mestu in Kočevju. Podgorci so lonce radi tovorih na konjih. V Novem mestu so se žene celo trgale za belokranjske lonce. Na jesen so pa šli lončarji radi »na barat«, to je lonce zamenjavat za zrnje in krompir. Za en voz loncev so dobili n. pr. od Kočevarjev dvajset mernikov krompirjia. IIL Lončarstvo v Gradcu 1. Razvoj. Razvoj ploičevinaste in železne posode, predvsem pa primitivno', to je drago in neekonomično izdelovanje lončenih posod v okolici Črnomlja je povzročilo', da je tamkajšnja keramika popolnoma prenehala. Lončarstvo v Beli krajini so začeli na novo razvijati došleci z druge strani Gorjancev, ki so pO'Vzdignili to obrt na sodobnejši podlagi in se nasehli v Gradcu pri Črnomlju. Vsi trije sedanji lončarji pa izdelujejo razen posod tudi pečnice ter so tako obenem tudi pečarji. Prvi lončar v Gradcu je bil Piletič, ki je prišel O'koli 1. 1895 iz Stare vasi pri Šentjerneju. Leta 1905 .p prišel Franc Graf, pečar in lončar iz Kapel pri Brežicah, v Gradec in začel svojo obrt v hiši št. 18. Julij R a k a r je domačin in se je izučil lončarstva in pečarstva pri Piletiču. Sedaj ima delavnico v hiši št. 33. Ivan Baje se je izučil teh obrti pri Josipu Klemenčiču v Novem mestu, doma je pa iz Dola pri Šmarjeti. Leta 1921 je prišel v Gradec in ima delavnico' v hiši št. 27. Danes lončarijo še vsi razen Piletiča, ki je že umrl. Franc Graf ima lončarsko delavnico v stanovanjski hiši, ostala dva pa imata posebej zidano delavnico'. Peči so v posebnem prizidku. Poleg svojcev pomagajo lončariti tudi najeti delavci ter je lončarstvo bolj poklicna kakor pa domača hišna obrt. 2. Material. Glino za iz.delo'vanje pečnic vozijo iz bližnje Okljuke, glino za posodo pa iz gozda pri Krasincu. Glina za posodo se žge svetlorumen- kastordeče. Belo glino za obliv in olepšavo, »maso«, dobivajo iz Ozlja na Hrvatskem. Kremenjak za lošč kupujejo od novomeških prodajalcev; kreme- njak, ki ga primešajo' pečarski glini, dobivajo pa iz Okljuke pri Gradcu. Prostor pri hiši, kamor vskladiščijo pripeljano glino', imenujejo »glinek«. Obdelovanje gline in vrsta kolovrata sta podobna kakor v okolici Šentjerneja. Kolovratu pravijo »šajba«. Lončarstvo na Slovenskem 95 3. Žganje in loščenje. Peči za žganje posode in pečnic so na pol »muf- lovke«, toi je, dim in plameni objemajo' v peči izdelke samo' delno in peči so podobne so'dobnim pečarskim pečem. Temperaturo dosežejo do 900° C. Pri notranji korisitni proistornini peči, v velikosti 1,60 X 3,50 X 1,20 m, pora- bijo do 4 m'' drv za enkratno žganje. Drva so mehka ali trda. Pečnice žgejo dvakrat, in sicer prvič neloščene in drugič loščene. Lončenoi posodo pa žgejo samo enkrat, kar je tu posebnost in vendar se lošč ne kruši s posode. Peč je v tlorisu pravokotne oblike in ima za strop segmentni obok. Na ožji strani, pod odprtino za vlaganje, je kurišče s štirimi odprtinami. Pod kuriščem je pepelnik, rešetka je pa sestavljena kar iz bolje žgane navadne opeke. Dim in plamen se valita po spodnjih kanalih, od tu gresta v vertikalni kanal na zadnji strani peči in potem skozi kratek vodoravni kanal v pečni prostor. Iz tega prostora gresta skozi sprednji pokončni kanal (kadar se vlaga blago, je odstranjen) v kanal nad obokom in končno' v visok in precej masivni dimnik. Dimnik ima zaporo in snažilna vratca. Obodne stene so- precej debele, tako da ostane skoraj vsa toplota v peči. Peč je povezana z železnimi vezmi m lesenimi stebriči. Za mletje lošča — »farbe«, to je zmes glajenke in kremenčevega peska, imajo lončarji majhne ročne mline — »kamne«. Zmes glajenke in kremenjaka mešajio v razmerju 80 :20; mere v kilogramih. 4. Izdelki in okras. Razen loncev izdelujejo' lončarji sklede, vrče, poličke, skodelice in podobno blago, kakor n. pr. na Dolenjskem. Iz belih širokih pasov, ki jih naslikajo z belo glinasto »maso« na sklede ali druge lepše posode, izpraskajo razne okrase, predvsem valovnice, razne črte itd. V tem primeru je ckvas rumenordečkast, osno-va — pas pa bel, to je ravno nasprot- no, kakor je n. pr. okras pri dolenjskih skledah (bel okras na rdečem pasu). Posodo okrasijo tudi z zeleno barvo (bakrov oksid), posebno rišejo — »pišejoK< s to barvo razne okrasne motive, kakor liste, rozete, cvetke, zvezde itd. Lončarji prodajiajo svoje izdelke po Beli krajini do Kolpe in do Novega mesta, v novejšem času pa tudi zadružnim trgovinam in »Domu« v Ljubljani. IV. Lončarstvo v okolici Šentjerneja L Razvoj. Razen v Ribniški dolini je lončarska obrt na Dolenjskem najbolj razvita v okolici Šentjerneja. Lončarji pripovedujejo, da izvira njihova obrt še iz rimskih časov. Po mnogih lončarskih izkopaninah v bližnjih krajih bi bilo soditi, da je bilo že v predzgodovinskih dobah pO' Krškem polju dobrO' razvito lončarstvo. V dobi Rimljanov je vodila poi teh krajih pomembna cesta, ki je vezala Emono in Neviodunum (Drnovo). Znani sta tudi rimski postojanki Casta- gneum (Kostanjevica) in Crucium (Groblje). Poleg drugih obrti je cvetela tudi keram.ika, ki je najdemo obilno- med izkopaninami. Lepa rdečkasta glina, mnogoi gozdov ter naseljenost so bili tod pogoji za razvoj lončarstva. Vendar Valvasor (20) ne omenja v svoji knjigi te obrti, ko opisuje kraje v tem okolišu. 9^_Jože Karlovšek Dolenjske lončarje omenja šele Janko Jovan (6), medtem ko »Zgodovina šentjernejske fare na Dolenjskem« (9) omenja samo to, da imajp v fari nekaj lončarjev. Kakor drugod tudi tukaj pojema lončarska obrt vedno bolj zaradi konkurence sodobna industrijske lončevine in pločevinastih ali železnih posod. Zaradi tega ima tudi mladina vedno manji veselja do učenja te domače lon- čarske obrti. Danes izvršujejoi lončarskoi obrt še naslednji lončarski mojstri s svojci ali pomočniki: Lešnjak Jože, Šentjernej št.70 (od 1.1928); Kržan Po'lde, Šentjernej št.97 (od 1.1926); Lešnjak Janez, Groblje št.36 pri Šent- jerneju (stara obrt) ; P i r n a t Rudi, Groblje št. 36 pri Šentjerneju (začet- nik) ; Škoda Ignac, Ledeča vas pri Šentjerneju (stara obrt) ; P u n g e r - č i č Jožefa, Gruča pri Šentjerneju (stara obrt) ; Vene Slavko, Gruča pri Šentjerneju (prišel od Sv. Križa) ; Škoda Fr a n c, Gornja Prekopa pri Kostanjevici (stara obrt). Poleg teh so še lončarji v Vel. Podloigu pri Leskovcu (Kržan Franc), v Malem Podlogu (Kržan Slavko), na Gmajni pri Raki (Salopir Leopold), pri Sv. Križu (Vene Vinko), v Brežicah (Debevc Antonija) in v Krškem (Urbanč Franc). Do 1.1943 so lončarili tudi v Dolenji Stari vasi pri Šentjernieju. Lončarji izdelujejo svoje izdelke v hišni dnevni sobi, lončarske peči pa imajo postavljene v posebni leseni lopi — »pečnici«. Vsak lončar ima svojp peč. Lešnjak Jože si je postavil tudi lončarsko delavnico zraven pečnice. Večina lončarjev dela obenem tudi pečnice za sobne in krušne peči. Svoje blago' so' prodajali lončarji poi sejmih in po deželskih ter mestnih trgovinah. Prodajni trg je segal proti Ljubljani, preko Novega mesta do Žužemberka, na drugi strani pa jie mejil na Savo in Gorjance. Sedaj; lončarji ne vozijo svojega blaga na sejem., ker ga lahko prodajo doma trgovcem. Priha- jajo pa ljudje kupovat lonce tudi kar sami k lončarjemi. 2. Material in obdelava. Za lonce uporabljajo lončarji sivO' mastno' glinoi iz Grobelji, ki ima po žganju rumenkastordečo' barvo. Za sklede in latvice jemljejo' sivkastorjavo glinoi iz Roj, ki se žge svetlordečkasto', za pečnice pa rumenkastorjavo glinoi iz Ledeče vasi, ki je najmanj mastna. Za lonce in tudi za pečnice primešajo glini okoli V5 prostorninskega dela kremenjaka, ki ga kopljejo' med Mokrim poljiem in Ratežem, medtem ko glini za sklede ne primešajo nič kremenjaka. Za oblivanje; za boljšo poso'do in za okraševanje dobivajo glino', ki se slonokoščeno žge, s Kapiteljskega marofa pri Novem mestu. Za okraševanje v rdeči barvi pa upoirabljajp glinoi iz Brezij pri Stari vasi ali pa iz Brezovice pri Šmarjeti. iGlino vskladiščijo na posebnem prostoru v bližini hiše. Suho glino raz- močijoi, znO'Sijo v »hišO'« in jo tam zbijejo v velike kepe, ki jih režejio v narezke s »srpi«, napravljenimi iz starih kos. Pri tem jo' osnažijoi vseh smeti in škodljivih primesi. Narezano glino namočijO' in teptajp z no'gami, da pO'Stane enako'merna snov; pregneteno zmečejo v kot ali k steni. Od tod joi jemljejo za obliko'vanje na lončarski kolovrat, ki ga imenujejo »šajbo'«. Kolovrati so' no'vejšega tipa, prosto sto'ječi, na no'žni pogon in imajo masivno lesena ogrodje, da se pri delu ne trese. Spodnje in zgornje kolo sta SI. 7. Ribniški lonec iz Dolenje vasi SI. 8. Lonec iz Šentjerneja 51.9. Starejši ilonec za mast iz Komende SI. 10. Lonec z Mlake pri Komendi (iz zbirke E. M. v Ljubljani — foto J. Šmuc) SI. 11. Vrč »firkel« iz Gradca (Bela kr.) Si. 12. Kozica iz Mengša SI. 13. Vrč za vodo — »krogla« — z Dolenjiskega SI. 14. Vaza »cvetličnica«i iz Komende (iz zbirke E. M. — foto Bern) Lončarstvo na Slovenskem 97 iz bukovega lesa. Os stoji do 10 cm iz navpične lege ter jo lahko poljubno nagibajo. Lončarji sedijo na ogrodju tako, da imajo os (vreteno) med nogami in da z desno nogo vrte spodnje kolo. Oblikovano posodo sušijo na soncu, na peči ali pa na policah, ki vise pod stropom. 3. Žganje in loščenje. Lončarske izdelke žgejo vedno dvakrat, in sicer žgejo prvič surove izdelke v »ajtano« ali — »obajtano« blago in drugič loščene izdelke v »gotovo« blago. Žgejo pri 850» do 900° C (do belorumen- kaste razžarjene barve). Glajenko in kovinske okside kupujejo v trgovinah, kremenjak za primes lošču pa kopljejo v Hrvaški gori pri Ledeči vasi. Glajenko in kremenjak mešajo v razmerju: 10 prostorninskih delov glajenke in 7 dO' 8 delov kremenjaka. Kremenjak za lošč meljtejo lončarji v ročnem mlinu, ki stoji običajno v kotu hiše. Mlin ima spodnji kamen, ki trdno leži na lesenem stojalu in v sredini kamna je lesen klin, skozi katerega moli železna os. Ta os nosi gorenji kamen, ki ga lončarji ročno vrtijo z drogom. Med obema kamnoma je pločevinast ali lesen obroč (obod), da ne pada pri mletju kremenjak iz mlina. Mlinski kamni so iz kremenjaka ali jih pa sami betonirajo iz kremen- čevega peska in boljšega cementa. Peči so dvoje vrste. Starejše so podobne pečem iz Dolenje vasi pri Ribnici. V tlorisu so ovalne oblike in kurijo jih na dveh ožjih straneh; odprtina za vlaganje je na podolžni strani. Spodnji obod je 4ebel 30 do 45 cm, obok pa 15 cm. Ob steni in po sredi peči so kanali v velikosti 25 X 25 cm. Peč, ki meri znoiraj v tlorisu 2,50 X 3 m in v višini 1,20 m, porabi za en- kratno žganje blaga 2 m' drv. Kurijo običajno z bukovimi drvmi. Novejše peči so bolj pravokotne oblike in na vlek, to je, imajo dimnik z zasunom. Kurijo samo na eni strani peči, ki ima tri skupna kurišča. Te peči so bolj ekonomične, ker porabijoi skoraj polovico manj kuriva kakor peči starejše vrste. Peč v svetlobni površini 1,90 X 2,40 m in z višino 1,30 m porabi za enkratno žganje samo 1 m' drv (bukovih). Stene so debele 45 do 38 cm, tako da gre malo; toplote v izgubo. Prvo tako peč je postavil Hribar iz Dolenje Brezovice po vzorcu iz Štajerske, potem sta jo postavila Jože Lešnjak in Leopold Kržan in nato še ostali lončarji. • 4. Izdelki in okras. Lončarji izdelujejo tele oblike in vrste posod za vsakdanjo uporabo: Lonci — »piskri« za kuho od 5/2 do 121 vsebine. Izmed vseh loncev, ki jih izdelujejo na Slovenskem, so tukaj razen črnomaljskih najbolj trebušasti in znaša višina proti širini povprečno 10 : 12 do 10 : 12,5. Spodaj so precej ozki, da jih plamen čimbolj objema in prehod med obodom in vratom (rame) je skoraj raven, da ima žica pri vezanju loncev čimbolj ugodno ležišče. Loščeni so samo' znotraj. Lonci za shranjevanje jedil imajo po dva ročaja in so zno- traj in zunaj loščeni. Lonec za mast, »kibla«, ima pokrov. . Slov. etnograf — 7 98_ Jože Karlovšek Lončki — »piskerčki« z nosom rabijo za kuho' in za jedila ter imajo roičaj in so na obeh straneh loščeni. Novejše oblike lončkov soi manj trebu- šaste in s širšim dnom, ker jih uporabljajo za kuho na štedilnikih. Veliki lonci za žganjekuho so' okoli 50cm visoki in imajo visok vrat. Cvetlični lonci sO' neloščeni in razne velikosti ; steno imajo ravno, na vrhu so širši kot spodaj, rob imajo ojačen in na dnu luknjo za odtok vode. Za vrtnarje delajoi lonce takoi, da je vrhnji premer za 2 cm vednoi širši, kakor je višina lonca. Podložki so po navadi za 3 cm širši, kakor je spodaj lonec širok. Večji vrč za vodo, ki ga imenujejo »kroglo«, ima cevko za izliv in na vrhu čez odprtino' polkrožen ročaj. Polič za vino — »firkel«, je vrč z ročajem, nosom, višjim vratom in širšim dno'in kakor pri loncih. Loščen je tudi zunaj ter često okrašen s plastičnimi ali pisanimi motivi. Značilni motivi so listi vinske trte, grozdje in razni napisi. M a j o H k manj izdelujejio, posnemajo jih posameizni lončarji po raznih starih vzorcih. Kozice so posoide za peko in stojijo na treh nogah. Loščene so samo znotraj. Sklede so razne velikosti, zno'traj loščene in imajo obod skoraj raven ali malo upognjeu. Rob sklede je v prerezu širok ter na znotraj nagnjen, da jed ne pada iz posode, ko pri jedi zajemajo z žlico. Spodnji del roba ima pa majhen nos, da se lahko prekine lošč pri oblivanju sklede z loščem. Sklede so običajno vedno okrašene z raznimi geometričnimi in primi- tivnimi rastlinskimi motivi, in sicer na notranji strani. S čopičem, namočenim v razredčeno rdečo glinoi »mort«, naslikajo na obodu in na dno širše pasove. V te pasove rišejo — »pišejo'« z lončeno' »kroglico«, v kateri je razmočena bela glina. Kroglica ima nastavek, skozi katerega se naliva snov, odprtino za cevko iz gosjega peresa in na obeh straneh oboda še jamice, dai joi lahko držimo pri pisanju. Ornamenti so hnearni, in sicer tele vrste: krogi, črtice, pikice, vejice, razne rozete, preproste cvetke, lističi ter zobčaste in ravne pasoivne črte, pO'sebno je pa značilna valovnica (si. pr. XIV/16). Namesto, da bi z belo glinoi še krasili naslikane rdeče pasove, včasih tudi samo s prstom posnamejo del gline iz teh pasov v obliki valovnic, črt in drugih motivov. Uporabljajo pa tudi razne barvne kovinske okside za okraševanje posod in ne samo belo ali rdečo glinoi. Okraske pišejo tudi ženske, katerim so priljubljene predvsem cvetke. Nekateri lončarji prevlečejo sklede z belkasto slonokoščeno' glinoi, da je videti pO'Soda vsa, svetlejša in jo šele nato krasijo', predvsem s kovinskimi oksidi. Posodo krasijo vedno pred loščen jem. Skodelice — »šalčke«, starejše oblike so trebušaste, spodaj, ozke, na vrhu široke in loščene na obeh straneh. Poskušajo jih okraševati tudi s pisar nimi marogâmi — »flodri«, kar učmkuje ugodno, ako so barve ubrane in se lise vrste v lepem ritmu. Novejše skodelice se približujejo sodobnim ser- Lončarstvo na Slovenskem 99 visom ter imajo bolj pokončen in raven obod in so običajno zunaj temnejše barve kakor znotraj. Umivalniki so večje sklede, toda rob imajo navzven zaokrožen in obodno steno proti vrhu tudi navzven upognjeno. Velike soi okoli 40 cm v premeru. Skleda za kruh — »mesna skleda«, je podobna umivalniku, toda samo s to razliko^, da ima dva ročaja in da je večja. L a t v i c e so podobne skledam, toda s to razliko, da imajo nos, zaradi katerega je rob sklede dvakrat upognjen. Stisnjene latvice uporab- ljamo za peko »perjata« (race, kokoši itd.). Vaze so loščene na obeh straneh. Često imajo' vrhnji rob nazobčan ali nabran. Poslikane so enobarvno^ ali maroigastoi; okrašene soi tudi z linear- nimi ornamenti ali pa s širokimi peščenimi pasovi. Te pasove napravijo tako', da namažejo tista mesta z redko glino^, nanjo pa posujejoi in vtisnejo kremen- čev pesek; še boljše je zdrobljeno^ steklo. Vrči v obli ki čuka ali petelina (izd. lončar Jože Lešnjak) so značilni dekorativni predmeti za šentjeraejsko okolicoi. Poslikani so' pisanO'. M o d 1 i — »potičnice«, se rabijo za peko boljšega kruha ali peciva. Obod imajo žlebičast ali nabran, rob pa je često valovit in še zobčastoi okrašen. Na dnu imajo vtisnjen ali plastičen okras s primitivnimi geometrič- nimi ali rastlinskimi motivi. KoTači so večji modli z nastavkom v sredini. Posoda za kis ima cevko za iztok, roičaj in pokrov. Poscida za surovoi maslo je podobna globokemu krožniku, ki je razdeljen s krožno^ steno v dva dela. V notranji del denejo maslo, v zunanjega pa nalijejo vodo, da maslo hladi. Izdelujejo tudi majhne lončene sodčke, ki stoje na podstavkih, na vrhu imajo pa nastavek z odprtino in z dvema luknjama za obešanje. Za žganje, ki ga nosijo s seboj lovci, izdelujejo lončarji posodo' v obliki votlega kolobar ja. V novejšem času so začeli posamezniki izdelovati tudi krožnike, vinske in kavne servise s pladnjem (taso), to je velikim ravnim krožnikom. V. Lončarstvo v okolici Ribnice 1. Razvoj. Razen suhe ro'be razvažajo ribniški krošnjarji po Slovenskem tudi ribniške lonce in sklede, čeprav so izdelane v Dolenji vasi ali v drugih vaseh pri Ribnici. V Ribniški dolini jje že stara lončarska obrt, kar ljudje pomnijo. Po lončarskemi kolovratu, ki ima še sedaj v glavnem obliko srednje^ veškega kolovrata, je soditi, da jle tu keramična obrt stara že najmanj več sto let, mogoče že od naselitve. Valvasor (20) omenja v svoji »Die Ehre des Herzogthums Krain« leta 1689, da je v Dolenji vasi preko 80 hiš, kjer večinoma lončarijo. Za vasi Gorica, Prigorica in Nemško vas pa omenja, da imajo mnogo lončarjev. Več poroča o ribniškem lončarstvu Janko Jovan v »Domu in svetu« 1903 (6). V novejšem času sta pisala o ribniškem lončarstvu Tone Trdan (19) v »Našem redu« in neznanec v »Ilustriranem Slovencu« (4). 100_¦ • Jože Karlovšek Razen v Dolenji vasi, v središču lončarske obrti, izdelujejo sedaj lončene izdelke še v Prigorici, Blatih in v Rakitnici. Dobra glina in obilo gozdov so bili pač ugodni činitelji za razvoj lončarstva v teh krajih. DoTeta 1914 so prodajali lončarji svoje izdelke tudi v Istro', na Notranj- sko, v Dalmacijo do Senja, na Hrvatsko do Bjelovara in v kraje proti Ljubljani in Novemu mestu. Toda ta obrt je vedno bolj propadala zaradi konkurence kovinaste posode in uvedbe štedilnikov. Zaradi tega je imela tudi mladiina vedno' manj veselja do' učenja te obrti, ki je spojena z bolj umazanim delom, in si izbira rajiši drugo strokoi. Leta 1903 se je pečalo z lončarstvom 34 družin, in sicer v Dolenji vasi. Blatih, Nemški vasi in Rakitnici (6). V stari Jugoslaviji so samo v Dolenji vasi izdelali letno okoli 150.000 kosov raznih posod. V Dolenji vasi je lončar Pogorele Franc, v Prigorici so Klun Karel, Nosan Ignac, Henigman Franc in Nosan Anton ter na Blatih Zobec Anton. Ljudje lončarijo', ko so vsi poljski pridelki pospravljeni, ker živijo večji del tudi od poljedelstva. Lončarstvo ostaja v hiši kot »grunt« in obrt gre od roda do roda. Leta 1916 je narodni poslanec in župnik Škulj organiziral lončarje v »Lončarskoi zadrugo«. Sprva so lončarji ali krošnjarji prenašali posodo s konji in jo prodajali v okolici in v oddaljene kraje. Tovor za prenašanje posode je bil sedlu podobna priprava, ki je bila izdelana iz lesa, položena na hrbet konja in je ob straneh imela obešene koše, polne posode. Pozneje so' nalagali blago na Lončarstvo na Slovenskem 101 voz, obložen s slamo in so šli »s fuksom po svejti«. Po osvoboditvi pro- dajajo blago, zadrugam in se jim ni treba ukvarjati še s trgovinoL 2. Material in obdelava. Glino za sklede in boljšo^ posodo kopljejo lončarji v kočevskem premogovnem odprtem rudniku, kjer je na vrhu okoli ^ 1 m navadne zemlje, pod njo pa je glina. Pod glino sledi mešana plast gline in premoga, nato pa premog. Do Kočevja je 13 km. Glina je trpežna, sive barve, ter se žge slonokoščeno do rumenkastordeče. Slabša glina — manj mastna — je v Prigorici; je rjavkasta in se žge rdečkasto. Pred zadnjo svetovno vojno so lončarji primešali gUni še kremenčev pesek, da je bila posoda odpornejša proti ognju. Pesek so dobivali v Žlebiču pri Ribnici. Sedaj primes peska opuščajo in pravijo, da navzlic temu lahko prodajajo svoje blago. Glino — »zemljo« — vskladiščijo lončarji na posebnem prostoru pri hiši, ki ga imenujejo »glinek«. Tu jo. razmočijo' in od tu jo' znosijo pO' potrebi v hišO', v kateri je dnevna soba obenem delavnica ali »lončarija«. Na sredi sobe jo z lesenimi bati stolčejoi v štirioglate hlebe. Na »kobili« (stolici) režejo nato hlebe v tanke kosce (zrezke) s starimi srpi in pri tem delu obenem odstranjujejo škodljive primesi in smeti. Poi potrebi te narezke ponovno stolčejo v hlebe, ki jih natoi zopet režejo in čistijo. Zadnjikrat narezano« glino zmečejo' v rahle hlebe, ki jih poškropijoi z vodo in pustijo en dan ležati v ko^tu, da se razmočijo. Iz kota znesejo drugi dan glino na sredoi sobe, kjer jo družinski člani z noigami 2 do 3 ure dolgo temeljitoi teptajo (gnetejo), da je dobra in vlečna za delo na kolovratu. Lončarski kolovrat ali »kalurat« pri ribniških lončarjih se precej razlikuje od kolovratov ostalih slovenskih lončarjev. Podoben je še srednjeveškemu vretenu (aufgehängte Kreuzscheibe). Sedanja naša oblika tega kolovrata je podobna ročnemu črnomaljskemu vretenu, samo da je višji in na nožni pogon. Zato je verjetno«, da je bila osnova ribniškemu kolovratu črnomaJjskoi vreteno. Na debelem in širokem jelovem plohu ima ribniški kalurat pritrjeno nevrtečo se os (vretenoi) iz češpljevega lesa. Na to os je nasajena delovna plošča, spodaj ojačena z okovanim kolobarjem — »panjem«, ki rabi kot zamah. Pod panjem sta pritrjena dva križajoča se okvira — »mataruga«, kamor udarja lončar z boso levoi nogo, da. se plošča vrti. Vsi obešeni deli so iz hrastovine. Lončar sedi pred kolovratom na trinožnem stolu, z levo nogo vrti proti sebi kotovrat, na desno« nogo se pa lahko pri delu opira s komolcem. Ko vzame lončar primemo kepo obdelane gline s kupa v kotu hiše, jo položi na sredo plošče. Z nogo požene kolovrat in z roko uravna kepo natanko v sredino. Kepo vleče — »steguje« in votli do prave višine z ovčjo kožico, ki vsebuje vedno dosti mokrote. Nato posodo »širi« in oblikuje v projfile ter jto zgladi z leseno »špriklo«. Ko je predmet gotov, ga s tanko« žico — »struno««, odreže od plošče. Posodo suše zunaj na soncu ali kar v sobi na peči in na policah, ki vise izpod stropa. 3. Žganje in loščenje. Posušeno« surovo ali »prsteno« posodo žgejo lončarji dvakrat, najprej kot biskvit ah enkrat žgano«, drugič kot loščenO' 102__Jože Karlovšek ali gotoivo posodo-. Žgejo jo v pečeh, ki stoje v posebnih lesenih lopah — »ožagah«. Vsak lončar ima svojo peč, ali pa ima več lončarjev skupno peč, katero rabijio po' vrsti. Kadar kurijoi, pravijio, da posodo »ožigajoi« in kadar je gotova, pravijo-, da je »ožgana«. Ko ožigajo poso-do-, se zberejo možje in fantje na vasovanje v ožagi in kramljajo. Besedi ožigati in O'žaga izvirata iz obžigati, obžig, ko so še oežigali posodo na prostem v kopi, kakor smo že omenili pri lončarjih v okolici Črnomlja. Verjetno so prvotno imenovali lončarji celotno napravo, to je peč in lopo, — ožaga in šele pozneje so' ime prenesli samo na lopO'. Peči niso popolnoma okrogle, temveč v tlorisu nekoliko' ovalne. Osi merijo v svetlobi peči 3,00—3,50 :2,40—3,00. Opečni obod zida je debel 25 do 30 cm. Kurijo na dveh nasprotnih kuriščih. Ob steni v notranjosti in po sredini vodijo' kurilni kanali, ki jih pokrijejoi po' sredi s- strešno^, ob steni pa z zidno opeko. Železna vez veže peč v višini med kurilno in vhod- no odprtino. V peč, p-ri kateri merita dorisni osi 3,00 in 2,40 m' ter je visoka 1,50 m, lahko vložijo okoli 800 kosov raznih posod. Prvič žgejo okoli 8—10 ur dolgo in porabijo pri tem okoli 5 m^ bukovih drv. Za loščeno blago pa kurijo 6 ur dolgoi in porabijo ravno tako 5 m^ mehkih drv. Iz peči se dim kadi skozi stike, na -suho zazidane vlagalne odprtine po ožagi in od tod skozi strešno- odprtino na prosto (si. pr. X/4). Posodo loščijo, »pocinajo«, samo z glajenko — »gledino« ali »svincem«, ki ga kupujejo v celjski cinkarni ali trgovinah. Kremenjaka ne primešajoi, zato tudi nimajo mlinskih kanmov. Za barvanje lošča uporabljajo običajno kovinske okside. Zeleno barvo napravijo s »kotlo-vno«, ki so jo dobivali pred zadnjo vojno iz odpadkov od bakrenih kotlov v Bakru ali na Sušaku. Kotlovno z glajenko so nekoč mleli v majhnih ročnih mlinih, pozneje pa v županovem mlinu v Dolenji vasi. 4. Izdelki in okras. Lončarji izdelujejo predvsem uporabno blago ter tudi igrače in lepotične predmete. Glavni uporabni predmeti so: Lonci — »piskri« imajo 0,25 do 151 prostornine in so povprečno v razmerju višina : širina, kakor 10 :10,5. Loščeni so samo znotraj-. Vrči za vodo ali vinO' soi na obeh straneh loščeni ter često' tudi okrašeni. Razne vaze — »rožniki« z ročaji in brez njih so obojestransko loščene in tudi okrašene. Sklede od 18 cm do 45 cm premera so znotraj okrašene in loščene. Lončki — »piskrci« z nosom in ročajem so na obeh straneh loščeni. S k Ol d e 1 i c e — »šalčke« so lepše izdelane m na obeh straneh loščene. Zunaj so često tudi okrašene. Cvetlični lonci z ojačenim ali nazjob- čanim robom niso loščeni. Lome i za shranjevanje jedil soi bolj visoki in manj trebušasti. Loščeni so tudi zunaj ter čestO' okrašeni. Latvice za mleko so samoi znotraj loščene. Kozice za peko ali drugo na treh nogah so prav tako samo znotraji loščene. Pepelniki so- razne oblike in novejšega izvora. Najbolj razvite okraske nahajamo na skledah. Na gorenjo notranjo stran sklede naslikajo po navadi lončarji s čopičem, namočenim v redkoi- tekočo rdečo glino, širok pas. V ta pas narišejo še črte, predvsem valovnice, tako da s prstom posnamejo barvoi, ko se plošča vrti na kolovratu. Ravno Ijoncarstvo na Slovenskem 103 tako narišejo dekorativen pas na dnu sklede. Po ostali ploskvi sklede rišejo — »pišejo« razne okraske s čopičem, namočenim v kovinske barvne okside. Za zeleno barvo vzamejo« »kotlovno«. Vso notranjo okrašenoi ploskev potem pokrije prozorni lošč. Glavni okrasni motivi so dekorativni trikoti, četverokoti, razne geo- metrične rozete, preproste cvetke, listi, razne vijuge, valovnice itd. (si. pr. XV/19). Igrače in lepotične predmete so lončarji večinoma opustili po drugi svetovni vojni. Pred vojno so se pečali s to panogo predvsem tile lončarji : Klun Janez iz Prigorice, ki je umrl 1. 1930, je izdeloval piščalke, konjičke, hranilničke, goske, prašičke itd. Pogorele Anton iz Dolenje vasi je delal predvsem jelene, leve, opice, konjičke z jezdeci, petelinčke in ribniške kanarčke ali žvrgolčke, to so majhni vrčki s piščalko. V vrček se je nalila voda in potem v vodo žvižgalo«. Delal je tudi razno drugo robo. Umrl je 1. 1926. Pogorele Jakob, sin Po«gO'relca Antona, je dalje delal igrače in podobno blago. L. 1935 je začel na pobudo« Boža Račiča delati tudi druge figure, ki so predstavljale prizore iz kmetskega življenja ali pripovedk: dirkač, orači, godci, mlatiči, žena z jerbaso«m, kralji Matjaž, sv. Jurij na konju itd. Umrl je 1. 1945 in z njim je tudi ta domača ljudska umetnost prenehala. VI. Lončarstvo v okolici Komende 1. Razvoj. Najbolj razvito podeželsko lončarstvo na Gorenjskem je v okolici Komende. Vendar omenja Valvasor (20) lončarstvo samo v Ho«rjulu in v Smledniku ter poroča, da je v Horjulu mnogo lončarjev, ki imajo na razpolago do«bro lončarsko glino«, v Smledniku pa da izdelujejo najboljšo« posodo v deželi. Prvo pisano poročilo pa najdemo« v p«o«topisu Hermanna (3) iz leta 1781, kjer pravi, da ni v nobeni avstrijski deželi sorazmerno« toliko lončarjev kot ravno na Kranjskem in da izdelujejo največ in najboljšo posodo v Komendi. Obširno« poiro«čilo« o« koimendski keramiki najdemo« šele v »Ljubljanskem listu« (10) leta 1885. Članek «omenjia, da je ko«mendska lončarstvo naj«bolj obsežno« v vsej deželi, kajti svoje izdelke pošiljajo križem sveta. Razen po Kranjskem so prodajali svoje blago po« Koroškem, Štajerskem, Primoirskem, Bosni, Tirolskem in celo' v Italijo in na Ogrsko«. Leta 1885 je bilo v komendski okolici 74 lončarjev, ki so delali sami ali s pomo«čniki ali svojci glinaste izdelke. V vasi Mlaka je bilo« 30, v Poidborštu 22, na Gmajnici 9, na Gori 9, na Križu sta bila 2, na Klancu in v Kaplji vasi pa je bil po 1 lončarski mojster. Leta 1903 piše Janko Jo'van v »Domu in svetu« (6), da se peča nad 50 družin z lončarstvom in delno tudi s pečar- stvom v tehle vasreh: Mlaka, Go«ra, Podboršt, Gmajnica in Križ. Po večini so« vodili samostojno« oibrt. Najiveč lc«nčarjev je bilo na Mlaki. Leta 1929 so ustanovih domačini »Lončarsko« produktivno« zadrugo z o. z. v Komendi«. Sprva je imela zadruga 11 članov, a sedaj jih ima že 29. Njen. 104__Jože Karlovšek tehnični vodja je Bremšek Jože od ustanovitve do danes in od leta 1934 tudi njen predsednik. Razen zadruge je še samostojnih lončarjev 9, in sicer jih je v Podborstu 7 in na Gori sta 2. Skupnoi je danes lončarjev 38. V teh številkah vidimo, kako je padlo število lončarjev od 1. 1885 (od 74 na 38). Koliko je stara lončarska obrt v Komendi, ali kdaj se je sploh začela, do danes še ni ugotovljeno. Pri povečanju obratnih prostorov zadruge na Mlaki so izkopali med okupacijo iz nasutega terena, 5 večjih loncev, ki so bili verjetno kot pokvarjeni lonci vrženi v jamo in nato zasuti z zemljo: Lonci imajo trebušasto, toda vitko obliko in pod vratom plastično« nazobčano črto. Dva lonca sta v Etnografskem muzeju v Ljubljani, tri je pa odnesel s seboj na Bavarskoi med okupacijo^ keram,ični inženir Kornel Stürmer, doma iz Aschaffenburga (Würzburgstrasse 26). Lonci bi bili stari okoli 200 tet. Ustno izročilo pripoveduje, da je prišel pred vg-č sto leti lončar iz Šmartna pod Šmarno goro v vas Mlaka, v hišo št. 12 in začel tam svojo obrt. Njegov sorodnik naj bi bil Tomelli, ki je živel dolga leta v beneficiatovi hiši v Komendi. Od tega • lončar ja so^ se baje potem naučili še ostali ljudje lon- čarske stroke. Pogoj večjemu razmahu lončarstva v komendski okolici so po eni strani dobra glina, ki je v komendskem nižavju, po drugi strani pa drva, ki jih dobijo iž bližnjih gozdov. Domovi lončarjev so pa južna sončna pobočja gričev, ki leže med Komendo in Križem in nudijo ljudem manj ravnega polja za obdelovanje, zaradi česar si morajo« kmetje pomagati s hišno obrtjo. Leta 1932 je postavila Lončarska produktivna zadruga na Mlaki delav- niške prostore, skladišča in keramično peč v dveh etažah. Razen te sodobne peči so postavili zadružniki še navadno okroglo« poljsko peč, v kateri žgejo posodo predvsem poleti, ko lahko sušijo izdelano surovo blago na prostem. 2. Material in obdelava. Sivkasto g-lino kopljejo lončarji v nekem gozdu v bližini Repenj pri Vodicah. Ta glina je precej mastna ter jo mešajo v raz- merju 2 :1 s sivomodrikasto, bolj pusto« glino, ki jo« prido«bivaj«o pri Mostah (v gozdu med Mostami in Vodicami). Nekoč so kopali glino tudi v 2icah, v brdskem okolišu. Za okraševanje in za dodatek lošču so« dobivali belo glino za Avstrije iz Wolfsberga na Koroškem. Glino kopljejb« lončarji navadno v j'anuarju, ko ni vo«de in je gozdna pot trda, ali pa poleti, ko je suša. Nakopano glino zvozijo- domov in jo nakopičijo v bližini hiše, zadruga jo pa vskladišči v betoniranih kleteh. Obdelava gline jie naslednja: Nekaj mastne in nekaj puste gline (ca. 2 :1) nadevajo v kope, ki jih zbijejo z lesenimi bati v velike kepe. Te kepe potem režejo s starimi srpi na tanke narezke, ki jih zoipet zbijejo v nove kepe in znova režejo. Pri tem delu odstranijo iz gline pesek, les in ostale smeti. Drugič ali celo tretjič narezano in O'snaženo glino primerno ovlažijo z vodo, da se razmoči. Razmočeno glino pregnetejo« navadni lončarji z no«gami, v zadrugi pa mečejo glino dvakrat v stroj za gnetenje, iz katerega lezejo dolgi valji obdelane gline. Iz obdelane gline napravijo lončarji manjše kepe, ki jih oblikujejo na k.«nčarskih »kolovratih« v razne poisode. Kolovrati imajo vodoraven drog, ki leži na enem koncu na hišni klopi, na drugem koncu pa na dvono«žnem SI. 15. z zaokroženimi motivi okrašena skleda z Mlake pri Komendi SI. 16. Z valovnice okrašena skleda iz Šentjerneja (iz zbirke E. M. — joto Bern) SI. 17. Vrč v obliki petelina iz Šentjerneja (delo lončarja J. Leš- njaka) i SI. 18. Škropilnik iz Komende, delo lončarja J. Levca (Sadni- karjeva zbirka, Kamnik) , SI. 19. Okraski na lončenih posodah (risal J. Kar- lovšek) Lončarstvo na Slovenskem 105 stojalu. Na sredi droga je pritrjena pokončna os, ki ima spodaj večje kolo za pogon, na vrhu pa ploščo«, kamor položijo glinasto kepo za oblikovanje. Lončar sedi na sedežu, ki je pritrjien na stojalu, z desno nogo poganja kolo, z rokami pa oblikuje na plošči glino«. Na klopi je še posebna polica, kamor odlagajo izdelane posode in kjer je na zalogi nekaj gline, posoda z vodo in razno oro'dje. Manj premožni ljudje lončarijo kar v sobi — »hiši«, kjer stanujejo, premožnejši pa v delovni sobi ali posebni delavnici. Lončarska zadruga ima kolo«vrate v posebni delavnici v bližini velike peči in so« prosto« stoječi ter bolj solidna izdelani. Surove poso'de postavijo na deske in jih sušijo na soncu ali v delavnici, pozimi pa posebno okoli peči. Za boljšo poso«do«, ki jo žgejo preko lOGO^C, primešajo glini kremenčevega peska, ki ga dobivajo iz Moravč ali iz potoka pri Po'dborštu. 3. Žganje in Icščenje. Loinčarji v okolici Koimende žgejo posušene gli- naste izdelke v okroglih poljskih pečeh. To so iz opeke zidani kupolasti obo«ki v o«bliki polkro«gle nad kro«žnim tlorisom. Obok je debel na vrhu 15 cm, spodaj pa 30 cm. Svetlobni tlorisni premer meri 3,00 do 3,20 m in višina znaša 1,90 do 2,10 m. Peči kurijo pri štirih odprtinah. Ena kurišČna odprtina je večja, ker rabi obenem za vlaganje blaga. Po« sredi peči in ob obočni steni so kurilni kanali, ki imajo S«po«dnji del stene iz opeke, vrhnji pa iz postavljenih loncev. Prekriti so s samotnimi ploščami. Na zunanji strani je peč povezana z železnimi vezmi. Proti vrhu ima obok nekaj, lukenj za izhod pare in dima. Ko nehajo kuriti, polagoma zazidajo posamezna kurišča in vrhnje luknje, da se blago prehitro ne ohladi. Peči so v lesenih lo«pah, »barakah«, ki stoje v bližini hiše. V peči žgejo hkrati surovo posodo za biskvit (žgana in neloščena poso«da) in enkrat žgano«, toda pološčeno« posodo. Peč kurijo z drvmi 12 do 14 ur dolgo. Najboljša so drva iz mehkega lesa, po«sebno borova. Kurijo pa tudi z bukovimi drvmi. Za erdtratno žganje blaga po«trebujejo« okoli 5 m' drv. V eno peč vložijo«, da je polna, okoli 2000 do 2200 različno« velikih kosov. Za ugotavljanje zadostne vročine pri žganju jim rabi v «obo«du peči odprtina«, kamor postavijo c«b dc«zdevni zadostni vročini surovega glinastega možička (pajaca). Ko se ta moižiček nagne na stran, je peč dovolj razžarjena. Lončarska zadruga ima dve peči, in sicer navadno poljsko' okroglo in večjo četveroo«glata v dveh etažah. Večjo peč so postavili s podporo banovine 1. 1932, ko« SO' zidali tudi ostale obratne pro'store. Glavno delovnO' poslopje ima v pritličju v sredi peč, okoli peči pa prosto«re za sušenje surovih izdelkov, prostor za kurjavo«, prostor za blago«, ki ga vlagajo v peč, in prostore za obdelovanje gline. V prvem nadstropju ima glavno poslopje prostore za oblikovanje z lo«nčarskimi kolovrati in prostor za sušenje in loščenje. Peč sega s svc«jo vrhnjo« etažo« v prvo nadstropje. Peč so zidali po načrtih nemške tvrdke Padelt iz Leipziga. Iz si. pr. X1/5 je razvidno kurjenje in kako« potekajo« kurilni in dimniški kanaM, da je vročina čimbolj izrabljena in da kro'ži p'O vseh prosto«rih enakomerno. Posodo žgejo o«b istem času v obeh etažah, vendar je spodnja etaža poprej izkurjiena. Zato po izkurjenju spodnje etaže zaprej'O zasun št. 1 in odprejo 106 Jože Karlovšek št. 2, tako da gre vsa vročina naravnost v vrhnjo etažo-. Ko sta izkurjeni oibe etaži, zaprejo še dimniški zasun št. 3, da se peč prehitro ne ohladi. Za enkratno kurjenje porabijOi okoli 10 m' bukovih drv. Kurijo- pa tudi z lignito-m iz Velenja. Kurjenje traja 26 do 30 ur. V peč naložijo« 3000 do 3300 kosov blaga. Kakor je razvidno iz navedenih podatkov, se porabi sorazmerno več kuriva pri veliki peči kakor pri poljski. ZatO' uporabljajo poljsko' peč poleti, poizimi pa veliko peč, ker ob' istem času greje še delavniške prostore in suši izdelano blago. V veliko peč se posoda lepše vlaga in peč tudi prenese večjo« temperaturo« (preko« 1000" C), kar je posebno- ugoidno' za boljšo po'sodo. V okrogli peči kurijo lahko vsak teden po dvakrat, medtem ko« v veliki peči na vsakih 10 dni samo« enkrat. Za loščenje posoide up'0«rabljajö lončarji surovo glazuro«, ki sestoji iz ca. 21 delov glajienke ali minija in 6 delov kremenčevega peska iz Moravč ali pa iz potoka pri Poidbo«r&tu. Razen tega dodajo še tri .dele (v kg) kaolina iz Črne, Liboj ali iz Češke. To je prozorna glazura. Za barvno glazuro doidajjo nasleidnje oikside: za črno barvo: manganov dvokis, za rjavkastordečo: mangano«vec, za rdečkasto barvo: železov oksid, zai rumenkasto« barvo.: kromov oiksid, za zelenkastosdvoi: bakroiv oksid, za moidro« barvo^: kobaltov oksid. Kremenjak za lošč melje zasebnim lončarjem Jože Špenko« v Komendi. Lončarska zadruga pa ima lasten sodobni mlin, ki ima kamen iz francoskega kremenjaka in pogon na elektromotor. iPo6o«dO' loščijO' loinčarji z nam,akanjem ali pa z oblikovanjem. Navadno« držijo« posodo« pri loščenju na spodnjem koncu, zato« ni poso«da loščena do konca na zunanji spodnji strani in na dnu, kar pa ugodno« vpliva, da se v peči naložena posoda ne sprime med seboj. Boljša posoda, ki je popolnoma loščena, moira biti po-dložena s, trikoitnimi šamo«tnimi podložki, da se ne sprime s tlemi. Posamezne .dragocene posode pa postavljajo v police, ki sestoje iz tankih samotnih plošč in samotnih stebričkov. 4. Prodaja, izdelki in okras. V prvem poglavju smo že oimenili, da so« komeindski lončarji proidajali za Avstrije svoje izdelke v vse sosednje dežele in tudi v sosednje države. V predvojni Jugo-slaviji (1918 do« 1940) so prodajali p'0«večini samo še p«o Goirenjske-m, v okolici Ljubljane in po Notranjskem, kolikor je bila ta še pod Jugoslavijo. V tej dobi je predla lončarjem najbolj trda. Loinčarji so kupovali vse na kredit in soi bili vsi zadolženi. Povprečna cena lonca, velikosti 1 do 151 ali šlčlede ^ do 151 je bila 1,50 din. Ena peč je potemtakem dala o«koli 3000 din, ako« je žgal lončar 2000 kosov posode. Strd«ški za enO' peč so znašali: Lončarstvo na Slovenskem 107 Za delo mu je ostalo« din 1500,—. Za izdelavo blaga je potreboval lončar s pomočnikom 1 mesec časa, tako da je znašal zaslužek na 1 osebo okoli din 750,—. V zadrugi je zaslužil lončar na uro 2,50 din, kar je zneslo« pri 8-urnem delu na mesec borih din 500,—, pri nadurnem delu pa do din 700,—. Pri tem majhnem zaslužku so morali pa še ponujati blago«, ali pa dolgo« časa čakati na odjemalce. Domače lonce in sklede sta vedno bolj izpodrivala železna in pločevinasta posoda ter uvoženi porcelan. K slabi prodaji je pripomoglo tudi opuščanje kuhanja v kmečl\ih pečeh in uvedba sodobnih štedilnikov v kmečkih domovih. Po okupaciji (od 1. 1945) je ko«mendsko lončarstvo, zopet oiživelo«- in po- treba po posoidi je narasla zaradi začasnega pomanjkanja boljše keramike. Razen v bližnje okraje izvažajo« sedaj svoje izdelke do 40 "/o tudi v primorske pokrajine. Vendar Lončarska zadruga v Komendi ne čaka križem rok časov, ko bo zopet ostale posode dovolj, temveč skuša že sedaj delo v obratu sodobno tehnično izpopolniti z raznimi stroji in napravami ter napraviti posodo tudi boljše kvalitete in z večjo izbiro«'. Komendski lončarji, predvsem lončarska zadruga, izdelujejo sedaji tele izdelke: Lonci (piskri) za kuho so od K do 25 litrov veliki in znotraj loščeni. Spoidaj so oizki, v sredi pa trebušasti, da se lahko z burklami nosijo« v peč in da jih oigenj čimbolj c«bjema. Razmerje med višino lonca in največjim premerom bbü«da ali trupa znaša 10 :9,7 do 10:10. Posode ali lonci za mast (»špolerji«), za kisanje zelja in za vla- ganje povrtnine so« manj trebušasti in spodaj širši kakor lonci za kuho. Manjše posode imajo po en, večje pa po« dva ročaja, ki jih imenujemo lahko tudi uš,es,a, ker so« manjše velikosti. Loščeni so na obeh stra,neh. Sklede za jedila, umivanje in za mesen je kruha so od Vi do 151 velike in oblikovane glede na uporabo«. Loščene so znotraj in zunaj. Vrtnarski ali cvetlični lončki so« neloščeni in z luknjico« na dnu. K tem spadajo še plitvi podložki. Lončki za s m o I a r j e n j e so« podobni cvetličnim lončkom, toda brez luknje in so« znotraj loščeni. Ko«zice za peko« stojijo na treh nogah in so znotraj loščene. P o« t i č n i C e (mo«dli, kolači) so posode za peko boljšega peciva.. Večje posode im.ajo v sredi zaprt ali odprt okrogel, nekoliko« koničast nastavek, da se testo' bolj enakomerno« prepeče. Obodi so navzven izbočeni ter često, nabrani, robovi pa nazobčani. Latvice za mleko imajo obod precej raven in položen, na vrhu pa nos za izliv. Vaze za cvetlice so razne velikosti in oblike: poko«nčne, valjaste, krog- laste, trebušaste in z ravnim, valovitim ali nazobčanim robom. Loščene so«, znotraj in zunajji. 108 Jože Karlovšek Skodelice (šalčke) za kavo, mleko itd. so trebušaste oblike, razne velikosti in obojestransko loščene. V novejšem času so začeli izdelovati tudi sklede po vzorcu tovarniških posod, predvsem »s a 1 a t k e« , ki imajoi pokcnčnejši in nabran obod, na vrhu pa polkrožno nazobčan ali raven in ojačen rob. Iz boljšega materiala poskušajo izdelovati sodobnejši servis za kavo, čaj in drugo. Lončarji krasijo predvsem sklede in tiste posode ali lonce, ki so za shramba jedil; dalje vazice in drugo dekorativno posodo. Snov za, okraše- vanje napravijo iz zmesi kaolina, ali bele gline in barv (bakrov, manganov, železni oksid itd.). Nekoč so« lončarji, krasili posodo- tudi s tem, da so z raznimi barvami (zmes bele gline in barve) oblivali posodoi, kjer so potem nastajale razne figure (maroge ali lise). Okraski, ki jih sedaj »pišejo« z »bučko«, naj bi bili stari po pripo- vediovanju lončarjev do 80 let. Bučka je iz gline; skozi vrhnjo luknjo nalijejo snov za okraševanje, skozi pločevinasto cevko pa teče snov na posodo, ki joi krasijo. Okraski so« primitivni, in sicer geometrični in rastlinski, kakor n. pr. valovite črte, spirale, razne zanke in vijuge, lističi, ro-zete, krogi, črtice itd. Motivov je na eni in isti posodi večkrat več vrst ter se ritmično ponav- ljajo (si. pr. XI V/15). Črne posode rabijo ljudje za svinjsko kuho, za kisanje mleka ter za pitnO' vodo, ki je dolgo časa mrzla v taki posodi. Izdelujejo« jo iz navadne gline, samo primešajo ji nekoliko kremenčevega peska, da je proti ognju bolji trpežna. Žgana je samo enkrat in je brez lošča. Ko je posoda v peči normalno »ožgana«, naložijo na kurišče smolnata drva. Ko' drva zagorijo«, zadelajo vse odprtine. Tako ostane peč neprodimo zaprta 3 do 4 dni in posoda zaradi tega počrni. To črno posodo lahko zgladimo«, da se sveti in da je nepropustna za tekočino«, in sicer tako«, da jo še vročo drgnemo s platneno« in smolnato krpo. Taka posoda je izredno primerna za kisanje mleka, ki doibi v njej posebno prijeten okus. 5. Pomembni lončarji. Med pomembne lončarje je prištevati Petra Bremška na Mlaki, O' katerem piše že omenjeni »Ljubljanski list« (10). Iz sive gline je izdeloval najbolj fino posodo in jo tudi večbarvno loščil. Razen navadne posode je izdeloval tudi umetniške predmete. Njegovi izdelki so bili odlikovani 1. 1857 na Dunaju. Leta 1883, v juliju, je razstavil svoje izdelke na razstavi kranjske dežele v Ljubljani, o čemer poroiča »Slovenski Narod« z dne 1. avgusta 1883 tole: »Peter Bremšak na Mlaki je razstavil celo mali sodček, glaziran z napisom: Bog živi ves slovenski svet ! Brate vse, kar nas je sinov sloveče matere!« Lončarstvo na Slovenskem 109 Dostavlja dalje: »Preširen je sicer pel, da se bodo vremena nam zjasnila, a da bode v tako razmernem kratkem času njegova pesem prošinila tako silno vse kroige, da bodo lončarji navajali njegove krasne stihe, tega bi se nikdar ne bi nadejal.« S Petrom Bremškom je izdeloval enako posodo' tudi Janez Juhant iz Gore št. 18. V Mengeško goro sta hodila po rdečo« ilovico, ki sta jo dobro posušila, zmlela v prah in zmešala z voido«. S to tekočino sta oblivala surovO' posodo pred prvim žganjem. Peter Bremšak je umrl leta 1907. Drug lončar, ki je tudi izdeloval spominske in umetniške predmete, kakor n.. pr. škropilnike, je bil Tobijasov Jože iz Podboršta. Pisal se je Jože Leveč in je umrl leta 1885. Več njegovih škropilnikov hrani Sadiiikarjev nîuzej v Kamniku. Organizator in vodja lončarske produktivne zadruge je že omenjeni Jože Bremšak, rojen 15. marca 1906 na Mlaki. LITERATURA IN VIRI 1. Baš Fran: Dioneski k zgodovini Gomjegrajskega, CZN XXXIH.. 1938. 129 si 2. Brezovar Alojz, Bršljin št. 29 pri Novem mestu: Ustno poročilo o novomeški keramiki. 3. Hermann Benedikt Franz: Reisen. Wien 1781, str. 119. 4. »Ilustrirani Slovenec« 1927, str.340: Lončarstvo v Ribniški dolini, 5. Jasch'inski H.M.: Keramische Arbeiten, Ravensburg 1937. 6. Jovan Janko: Domači obrti na Kranjskem (I. Lončarski obrt), »Dom in svet«. Ljubljana 1*903, str. 238. 7. Karlovšek Jože: Naša podeželska keramika, »Tovariš« z dne 10. febr. 1950. 8. Karlovšek Jože: Slovenski ornament, Ljubljana 1937, Keramika, str. 29. 9. Lesjak Anton: Zgodovina šentjernejske fare na Dolenjskem, Ljubljana 1927. 10. »Ljubljanski list«: Naša lončarska industrija'; dne 14. januarja 1885. '11. Lokar Janko: ilz Bele Krajine (III. Lončarstvo, str. 15), Carniola, Ljublja- na 1911. 12. Ložar Rajko: Študija o ljubljanski keramiki, »Glasnik Muzejskega društva za Slovenijo«, Ljubljana 1941. 13. Ložar Rajko: Staroslovansko in srednjeveško lončarstvo v Sloveniji, »Glas- nik Muzejskega društva za Slovenijo«i, Ljubljana 1939.- 14. Mal Josip: Keramika, »Vodnik po zbirkah Narodnega muzeja v Ljubljani«, Ljubljana 1931, str. 139. 15. Račič Božo: Ustno poročilo o keramiki v okolici Črnomlja. 16. Rieth Adolf: Die Entwicklung der Töpferscheibe, Leipzig 1939. 17. Schmid Walter: Vače, predzgodovinska naselbina; »Glasnik Muzejskega društva«, str. 28. 18. Šnabl Rudolf: Ustno poročilo p kamniški keramiki. 19. Trdan Tone: V Dolini lončarjev, »Nas rod«, Ljubljana 1933/39. 20. Valvasor: Die Ehre des Herzogthums Krain, 1639. II. izdaja, II. knjiga; str. 137: Smlednik, str. 214: Dolenja vas in Gorica vas, str. 215: Nemška vas in Prigorica, str. 261: Horjul. Opomba: Tehnične in ostale podatke o podeželski keramiki, ki niso bili povzeti iz virov, sem dobil od lončarjev. 110 , _Jože Karlovšek Résumé LA POTERIE EN SLOVÉNIE En Slovénie la poterie a une tradition ancienne. Comme ailleurs pourtant, elle est en train, depuis le siecle dernier, de baisser a cause de l'introduction de la cuisiniere ainsi que de la concurrence des vaisselles d'usine modernes. La principale piece de la poterie — la marmite pour la cuisson — possede a présent une périphérie ventrue a forme ovale, a col bas et embouchure étroite, rabattue vers l'extérieur. Les marmites des environs de Črnomelj ont le plus grand diametre de panse (10 de hauteur contre 13 de largeur), tandis que les marmites de Komenda ont le plus petit diametre (10 contre 9,7). Les autres produits caractéristiciues sont: che- vrettes et casseroles, plats, tasses, petits pots a anses, moules a gâteaux, terrines, écuelles, cruches, vases, pots a fleurs etc. Quant aux décorations, les potiers en munissent surtout les plats, les cruches et les vases. Les principaux motifs décoratifs sont les lignes ondulées ainsi que les motifs végétaux et géométriques, le tout d'un style primitif. On couvre la vaisselle d'ornements tracés avec de l'argile blanche ou rougeâtre, ou avec des oxydes métalliques. La vaisselle destinée a la cuisson n'est émaillée qu'a l'intérieur, tandis que les autres récipients sont émaillés aussi a l'extérieur. La poterie slovene des différents centres présente quelques varia- tions en ce qui concerne les installations pot^res, le mode- de travail et les formes des produits. A- ce point de vue cette poterie est assez intéressante, puisqu'elle nous donne a la fois un aperçu de presque toutes les phases principales du développement de la poterie. Les principaux centres de l'arrondissement de Ljubljana (ancien- nement de Kranj), ou l'on trouve encore des potiers actuellement, sont: la vallée de Ribnica, les alentours de Šentjernej (Saint-Barthélemy), Gradec dans la Carniole Blanche et les environs de Komenda. Dans le voisinage de Črnomelj ou elle a disparu il y a quelques années, la poterie était des plus primitives. Le tour y remontait aux temps immémorables; on l'actionnait a la main; on cuisait la vaisselle au grand air dans une meule sans parois. Au lieu de l'émaillage a l'oxyde de plomb on améliorait la vaisselle en la plongeant a l'état ardent dans un bain résineux et alcalin. Le tour («kôlo») était mu par les femmes, alors que les hommes procédaient a la cuisson sur le «paZisce», endroit ou se trouvait le four. Dans la vallée de Ribnica le tour («kalurat») est de type moyen- âgeux avec deux cadres croisés («mataruge^y) pour l'impulsion au pied. On cuit la vaisselle dans les fours primitifs de forme ovale, installés dans dés baraques de bois («ozagi»). Apres une premiere cuisson, la vaisselle est émaillée a l'oxyde de plomb, mais sans quartz, puis cuite une seconde fois. Lončarstvo v Prekmurju 111 La poterie de Šentjernej se distingue par la qualité de son argile rougeâlre et son beau galbe qui rappellent la céramique romaine. A l'ar- gile et a l'émail on ajoute du quartz puloerisé. Le tour («sajba») est d'un type plus récent; il a un axe tournant, sur leciuel est fixée la plaque de travail et la roue inférieure pour l'impulsion au pied. Le four est de forme cjuadrangulaire et possede des canaux de chauffage, une cheminée et une grille. La poterie de Gradec est d'origine plus récente et provient de la Basse Carniole. Les fours sont déja en train de passer au type appelé «muflooka» — dont le trait caractéristique est une double paroi. La oais- selle n'est cuite qu'une seule fois; c'est pourquoi l'émail est appliqué aux produits déja a l'état cru. La poterie de Komenda se distingue par une argile résistante a laquelle on ajoute du sable de quartz. Les fours y sont primitifs et en forme de coupole sur un plan circulaire, Le tour (^koloorat») est de type plus récent avec un axe droit que le potier, assis sur sa banciuette, fait tourner sous l'impulsion de son pied gauche.