POROČILO o družbenem varstvu udeležencev NOV in drugih vojn, njihovih družinskih članov in vojaških invalidov v letu 1985 in 1986 Varstvo udeležencev NOV in drugih vojn, vojaških invalidov in družinskih članov padlih in umrlih borcev, je urejeno z zveznimi, republiškimi in občinskimi predpisi in sredstvi. Po zveznih zako-nih je zagotovljeno temeljno varstvo borcev in vojaških invalidov, z republiškimi in občinskimi predpisi se temeljne oblike varstva dopolnjujejo. I. V naši občini živi 3.491 borcev NOV, vojaških invalidov in družinskih članov padlih in umrlih borcev, od tega 5 narodnih herojev, 2 španska borca in 120 nosilcev partizanske spomenice 1941. Tudi najstarejša generacija borcev, to je 18 borcev za severno mejo 1918-1919 in 1 slovenski vojni dobrovoljec iz vojn 1912-1918, uživa varstvo v okviru občinskih predpisov. Pravna osnova za zagotavljanje dopolnilne socialne varnosti je dana z družbenim dogovorom o priznavalninah udeležencem NOV in odlokom o priznavalninah udeležencev NOV. V letošnjem letu je bil sprejet dopolnjen družbeni dogovor in odlok o priznavalninah udeležencem NOV, s katerim too varstvo nekaterih skupin borcev, ki sedaj živijo v težjih razmerah, izbolj-šano. Rast sredstev za dopolnilno varstvo borcev je izvzeta iz limita rasti splošne porabe. Republiški komite za borce in vojaške invalide, določa merila, na podlagi katerih občine zagotavljajo sredstva za priznavalnine v svojih proračunih. Tako so bila v občinskem proračunu zagotovljena finančna sredstva v naslednji višini: leto višina sredstev indeks 1981 11,651.019 100 1982 . ¦ ' ' 13,674.233 117,4 1983 •• 15,130.300 110,6 1984 i ; ' ¦ 21,273.000 140,6 1985 34,741.418 163,3 9/1986 ' 59,091.000 170,0 Dopolnilna občinska sredstva uživa v obliki priznavalnine ali rekreacijskega oddiha 868 borcev, tovariško pomoč pa še okoli 1.312 borcev, vojaških invalidov in družinskih članov padlih in umrlih borcev. O pravici in višini vseh oblik dopolnilne denarne pomoči bor-cem odloča komisija za zadeve borcev in invalidov NOV pri skupščini občine Ljubljana Vič-Rudnik. Borcem zagotavlja soci-alno varnost glede na njihove socialne in materialne razmere ter pri tem upošteva zlasti njihov prispevek v NOV. Najpomembnejša dopolnilna oblika materialnega varstva bor-cev so priznavalnine. Njihova rast je zagotovljena z vezavo na najnižjo pokojnino za polno pokojninsko dobo. Tako so bile v letu 1985 priznavalnine, zaradi usklajevanja z višino najnižje pokojnine za polno pokojninsko dobo, povečane dvakrat, v letu 1986 trikrat. Kljub temu pa v zaostrenih gospodarskih razmerah ne sledijo rasti povečanja življepjskih stroškov. Daljša življenjska doba, spremenjene družbene razmere, slab-šanje zdravstvenega stanja borcev, terjajo rešitve novih proble-mov in nalog. Družbene pomoči z enkratnimi in občasnimi priz-navalninami pomagajo borcu in invalidu premostiti trenulne materialne zadrege. Take oblike pomoči so: pomoč ob smrti, ob občutnem poslabšanju zdravstvenega stanja borca ali ožjega družinskega člana, za nakup kurjave. Enkratno pomoč je v letu 1985 prejelo 289 borcev. Najvišja enkratna pomoč je znašala 25.000 dinarjev, najnižja 10.000 dinarjev. V Domu starejših občanov Ljubljana Vič-Rudnik, enoti Kolezija in Bokalci živi 67 borcev. Le 17 jih pokriva stroške oskrbnine s pokojnino, 32-tim doplačuje Center za socialno delo, 18 tim pa svojci. Marsikateremu borcu ostane malo, ali nič sredstev za osebne namene. Ti borci prejemajo priznavalnino-žepnino, ki znaša 5.500 din mesečno. Žepnino prejema 44 borcev in družin-skih članov padlih in umrlih borcev. Borci so povezani v 32 krajevnih združenjih borcev NOV in 4 združenjih vojaških vojnih invalidov. Skrb krajevnih združenj je za svoje člane stalna. V ta namen je posebna oblika varstva -tovariška pomoč. Člani redno, najmanj pa enkrat letno obiskujejo nepokretne borce, težje bolne, 70-letnike in več in živeče v domovih upokojencev. Ob obiskih jim izročajo skromna darila. Obiski so uspešna oblika odkrivanja socialnih primerov in merilo za nadaljnje delo. Po uvedbi te oblike pomoči, se je skrb za ostarele in osamele borce bistveno izboljšala. V letu 1985 je bilo obiskanih 1.312 borcev. Po posameznih letih je bilo število prejemnikov priznavalnine in njena višina naslednje: leto število najnižja najvišja povprečje 1982 212 1.000 6.000 3.105 1983 228 1.000 8.500 3.305 1984 231 1.500 11.000 4.662 1985 236 3.500 19.500 8.969 9/1986 237 4.000 33.000 14.304 V letu 1985 je znašalo republiško povprečje priznavalnine 7.322, dinarjev. II. S temeljnimi zakoni in številnimi podzakonskimi predpisi enotno ureja federacija varstvo narodnih herojev, španskih bor-cev, imetnikov partizanske spomenice 1941, vojaških invalidov in družin padlih borcev. Na področju vojaških invalidov ureja prido-bitev statusa vojaškega invalida, višino invalidnine, dodatka za postrežbo in tujo pomoč in ortopedskega dodatka. Z navedenimi pravicami se zagotavlja ustrezni družbeno ekonomski položaj tistim borcem NOV, pripadnikom JLA in nekaterim drugim, ki so zaradi ranitve, obolenja ali poškodbe kot posledice vojnih napo-rov, prizadeti oziroma zmanjšano delovno sposobni in ne morejo sami v celoti urejati svojega materialnega in družbenega polo-žaja. Prejemki so vezani na povprečni mesečni osebni dohodek v SFRJ iz predhodnega leta, povečani za 52 odstotkov. Prejemki se usklajujejo s porastom povprečnega mesečnega OD v SFRJ naj-manj dvakrat med letom. Družinske invalidnine po padlih in umrlih, vojaških invalidih so v zadnjih letih pričele izgubljati materialni namen. Z dopolnitvijo zakona o temeljnih pravicah vojaških invalidov in družin padlih borcev se je v letu 1986 uživalcem družinske invalidnine, ki to pravico uživajo po padlem borcu, invalidnina povečala. Družinska invalidnina po padlem borcu znaša v letu 1986 11.871, - dinarjev mesečno, prejema jo 236 družinskih članov: Oskrbovanje vojaških invalidov z ortopedskimi in drugimi pri-pomočki so prevzele občinske zdravstvene skupnosti v enakem obsegu in po enakem postopku kot je predpisan za zavarovance delavce, oziroma njihove družinske člane. Iz temeljnega varstva je posebej urejeno samo oskrbovanje slepih invalidov s potreb-nimi pripomočki za slepe. Pri oskrbovanju vojaških invalidov z ortopedskimi pripomočki predstavljajo problem dolgi čakalni roki za izdelavo teh pripomočkov zaradi težje dostopnosti boljših in kvalitetnejših materialov. Poleg naštetih pravic temeljno varstvo vojaških invalidov obsega še pravico do brezplačne in znižane vožnje, pravico do osebnega motornega vozila za najtežje invalide, posmrtnine in zdraviliško-klimatska zdravljenja. Vojaški invalidi in uživalci družinske invalidnine so kategorija borcev, za katere je v zakonodaji in praksi glede prejemkov najbolje urejeno. Številčno stanje je naslednje: Za invalidski dodatek je bilo porabljenih: 1983 1984 1985 1983 1984 1985 1986 Vojaški vojni invalidi 268 261 244 238 vojaški mirnodobni invalidi 64 65 61 64 Družinski člani padlih in umrlih vojaških invalidov 362 337 325 315 Za realizacijo temeljnih pravic je bilo porabljenih 1983 1984 1985 zvezna sredstva 30.825.182 34.438.765 56.903.538 povprečje na upravičenca 3.701 4.329 7.685 1983 1984 1985 1986 vojaški invalidi - fJolni znesek 11 13 9 9 - zmanjšani znesek 15 14 24 27 uživalci družinske invalidnine - polni znesek 50 51 35 28 - zmanjšani znesek 60 51 88 95 republiška sredstva povprečje na upravičenca 12.267.055 19.881.625 34.512.106 7.517 12.843 18.088 IV. Zdraviliško zdravljenje je z zveznim zakonom zagotovljeno narodnim herojem, predvojnim odlikovancem, španskim borcem, imetnikom partizanske spomenice 1941 in vojaškim invalidom. Borci NOV uveljavljajo pravico do zdravljenja po zakonu in samo-upravnem sporazumu o zdravstvenem varstvu, iz sredstev občin-ske zdravstvene skupnosti. Dopolnilno pa imajo borci, vojaški invalidi in družinski člani padlih in umrlih borcev pravico do 10-dnevne rekreacije in oddiha iz občinskih sredstev v Banjolah, Mojstrani in Strunjanu. O upravičenosti zahtevkov za zdravljenje odloča zdravniška komisija na podlagi medicinskih izvidov in mnenj. Upravičence za rekreacijski oddih predlagajo krajevna združenja izmed svojih , članov. Pri predlogih je upoštevano socialno stanje upravičenca in medicinska indiciranost. Zvezna sredstva za zdravljenje so posameznim občinam razde-Ijena po številu potencialnih upravičencev. V letu 1985 je naša občina prejela za te namene 4.860.265 sredstev, v 1986 letu 6.294.576 sredstev, ali na upravičenca 8.661 dinarjev in 14.776 dinarjev. Sredstev je glede na potrebe premalo. Inflacijska rast cen je posebno v letu 1986 sredstva še zmanjšala. Borcem NOV zagotavlja občinska zdravstvena skupnost že nekaj let 239 mest za zdravljenje, kar je ustrezneje kot denarna kvota. Zdraviliško-klimatsko zdravljenje in rekreacijski oddih je kori-stilo: III. Najpomembnejša pravica iz dopolnilnega varstva je invalid-ski dodatek vojaškim invalidom in družinskim članom padlih borcev. Invalidski dodatek je družbena pomoč tistim upravičen-cem, ki se izključno, ali pretežno preživljanjo z invalidskimi pre-jemki. Polni invalidski dodatek je enak najnižji pokojnini za polno pokojninsko dobo, ki ga določi Skupnost pokojninskega in inva-lidskega zavarovanja v SR Sloveniji. Pridobitev te pravice je odvisna od izpolnjevanja določenih premoženjskih in drugih po-gojev. Številčno stanje prejemnikov invalidskega dodatka po letih: 1982 1983 1984 1985 1986 borci - 21 dni 239 214 239 239 239 vojaški invalidi - 14 dni - 39 79 39 45 - 21 dni 74 25 28 22 16 imetniki PS 1941 - 14dni : , - 17 16 24 28 - 21 dni 21 10 14 10 7 10-dnevni oddih 386 382 357 342 256 V letu 1985 je bilo za zdravljenje iz zveznih sredstev zavrnjenih 47 zahtevkov, v 1986 letu 28 zahtevkov. Ob ugotovitvah, da je sredstev za zdravljenje premalo, zdravni-ške Komisije odobravajo zdravljenje 21 dni, tako kot določa zakon, samo v primerih, ko to nujno zahteva medicinska indika-cija. Največkrat pa traja zdravljenje 14 dni. Pri 14-dnevnem zdrav-Ijenju je medicinski del zdravljenja zgoščen, kar terja od borcev in vojaških invalidov, ki se bližajo 70 letom večjih naporov. V prvi polovici 1986 leta je znašala povprečna cena 21 dnev-nega zdravljenja 147.000,-dinarjev, v drugi polovici leta se je povišala na 231.000,-dinarjev. Posledica porasta cen je prekorači-tev odobrenih sredstev. Kljub temu že odobrena zdravljenja niso bila preklicana ali zadržana. Republiški komite za borce in voja-ške invalide se zavzema za odobritev dodatnih zveznih sredstev. Povišanje cen je okrnilo tudi število upravičencev do 10-dnev-nega rekreacijskega oddiha v jesenskih mesecih letošnjega leta. Oddih je bil odklonjen 90 upravičencem. Krajevnim združenjem je bilo priporočeno, da odklonjene upravičence prioritetno upo-števajo v letu 1987. V. Stanovanjska komisija pri občinskem odboru ZZB NOV Ljub-Ijana Vič Rudnik irrm pravico dodeljevanja stanovanj v katerih žive udeleženci NOV. V skladu s pravilnikom o pogojih za reševanje stanovanjskih vprašanj udeležencev NOV, komisija rešuje stanovanjske pro-bleme svojih članov z: - dodeljevanjem stanovanjskih enot ' - zamenjavami stanovanj - dodeljevanjem posojila za popravila stanovanjskih hiš Komisija se še vedno srečuje s stanovanjskimi problemi udele- žencev NOV, ker le-ti živijo v neustreznih stanovanjih, v visokih nadstropjih brez dvigala in brez centralnega ogrevanja. Mnogi od njih prebivajo v hlšah, ki so v zasebni lastl in jih lastniki stanovanj preganjajo iz stanovanja. Komisija ugotavlja, da v takih stanova-njih živi okoli 100 udeležencev NOV. Problemi pri reševanju stanovanjskih vprašanj za borce NOV so pri plačilu lastne udeležbe ob pridobitvi novega stanovanja, ali zamenjavi stanovanja ter pri plačilu razlike vrednosti stanovanja pri zamenjavi stanovanja. Borci, ki še nimajo ustrezno rešenega stanovanjskega vprašanja so predvsem upokojenci z nizkimi dohodki in ne morejo kriti lastne udeležbe in še razlike v ceni stanovanja Njihova življenjska doba je tolikšna, da vračila lastne udeležbe ni pričakovati. i Zaključki in usmeritve: J - Skrb za socialno varnost borcev in vojaških invalidov se z veliko angažiranostjo borčevskih in invalidskih organizacij ter skupščinske komisije sprotno izvaja v okviru določil odloka. Zaradi zaostrenih gospodarskih razmer si bomo prizadevali, da se bo višina priznavalnin približala znesku najnižje pokojnine za polno pokojninsko dobo in se tako usklajevala z rastjo življenj-skih stroškov , - Pomoč na domu starejšim občanom, med katerimi so tudi borci, ne poteka kot tako si želimo in kot je nujnost tega pro-blema. Problernatika in njeno razreševanje je stvar širše druž-bene skupnosti. Vključevali pa se bomo v usmeritve in organizira-nje izboljšanja laične pomoči starejšim borcem na njihovih do-movih - V sodelovanju s socialno-zdravstveno komisijo pri zvezi borcev načrtujemo pripravo evidence upravičencev-borcev, ki jim je pomoč potrebna. Spremljali in aktivno sodelovali pri razre-ševanju problematike na terenu, obenem pa sodelovali s služ-bami zdravstva, skrbstva, varstva, centri za soc. delo in rdečim križem. - Pri izvajanju zdraviliško klimatskega zdravljenja vojaških invalidov in nosilcev PS 1941, bomo sredstva racionalno poraz-delili skozi tekoče leto, da bi tako zagotovili pogoje za kontinu-irano vključevanje v to odliko zdravljenja vse borce in invalide, kiv jim ta oblika zdravljenja pripada po obstoječih medicinskih krite-rijih