Urednik priloge: Albert Mrgole številka 7, Maribor, januar 19992 IZPOD PULTA Albert Mrgole DER MANN ZLOMSHEK UND DIE MONOTHEISTISCHE SLOVVENIEN (O konstituiranju naroda in za to potrebni mu palici) Novi oblastniki so se z vso zavzetostjo lotili restavratorskega kreiranja slovenskega kulturnega prostora, s čimer se je prisiljen soočiti tudi naivni slovenski domorodec. Ta je ob novem ideološkem pritisku nedvomno postavljen pred vprašanja, s katerimi se mu do pred kratkim ni bilo potrebno obremenjevati. Doslej je živel v lagodnem prepričanju, da gre zgodovina vsakdanjega življenja kontinuirano naprej, da je zgodovina odmerila prostor in določila pomen preteklim obdobjem, hkrati pa pustila odprte možnosti za nova odkritja, kjer je tudi na kulturnem področju vsaj do prve polovice 20. stoletja zadoščeno vplivnim duhovom. Vendar duhovi davne preteklosti očitno ždijo kot mora nad pokolenji sedanjih rodov čakajoč na svoj pravi trenutek. Ko se je nacionalna evforija nekoliko polegla, ko so realna politična razmerja vsaj nekoliko streznila razvneta čustva, si lahko privoščimo obujanje spominov na preteklo leto, ki se ga bomo spominjali kot nacionalno konstitutivno. Lahko bi rekli, da pomeni odkritje spomenika škofu Slomšku v Mariboru enega izmed osrednjih dogodkov v omenjenem projektu. Spomnimo se samo na otvoritveno slovesnost v Mariboru, 29.9.1991, ko je spektakelski način javne množične prireditve marsikomu zapustil občutje, da so oživeli pozabljeni duhovi 19. stoletja, da smo naenkrat pahnjeni v Prešernov čas, v zatohlo obdobje začetkov slovenskega narodnega prebujenja; v neki oddaljeni čas, s katerim so nam grenili srednješolsko romantično doživljanje poezije. Naivnemu slovenskemu domorodcu je pri tem vsaj malo nelagodno, kajti v njegovem šolsko ustvarjenem prepričanju je Prešernova doba dostojno umeščena med strani zgodovinskega spominjanja, osebe so razvrščene po pomembnosti in, takorekoč, vsakemu pripada svoj delež. Sama predstava odkritja spomenika škofu Slomšku v Mariboru pa prav gotovo sodi med kulturne dogodke, kjer spektakelski ceremonial skuša v maniri slovite kočevske ‘sprave med mrtvimi", spraviti med seboj še tiste ‘bolj mrtve", jih rehabilitirati in po tem posegu na novo kreirati kulturno zgodovino. Če odkrijemo neko pozabljeno, odrinjeno, potlačeno, ali povsem neznano zgodovinsko vsebino določenega pomena, imamo na voljo več možnosti. En način bi lahko imenovali arheološki; v njem predstavimo svoja odkritja na način informacijske kulture, poslužimo se torej informacijskih sredstev (posvetovanje, knjižna publikacija, razstava ar-heološko-etnoloških virov...), kjer tudi pojasnimo in umestimo naše odkritje v zgodovinski kontekst, s tem pa hkrati materializiramo neporavnani ‘zgodovinski dolg". V kolikor pač presodimo, da gre za neprecenljivo odkritje, navadno zagotovimo neprekinjeno možnost ogleda odkritih virov (kot npr. stalna zbirka v galeriji ipd.). Opisani način bi lahko opredelili kot ustaljen, navaden in, če pomislimo, je bil tudi Slomšek v preteklem letu deležen prav takšne javne pozornosti. Ako pa se znajdemo pred dejanjem odkritja spomenika osebi, ki se je rodila pred 191. leti, se bomo seveda kot domorodci, med katerimi se je uveljavil način, da postavljamo spomenike predvsem nedavno (ali še ne) umrlim in za nas pomembnim sodobnikom, vprašali po smislu in namenu omenjenega početja. V tem primeru gre za presežek, ki ga ne moremo umestiti v register samoumevnih in utečenih navad. Kot naivni opazovalci smo si seveda najprej zastavili vprašanje, čemu sredi obilice Slomškovih obeležij - v ‘mariborskem Slomškovem rezervatu': na Slomškovem trgu, ob Slomškovi cerkvi, v kateri je tudi Slomškova grobnica, spominsko obeležje... - še masiven spomenik? Pred kipom, brez pričakovane patine1, se tako sodobna generacija vendarle počuti nekako anahronično, saj nas način njegove rehabilitacije nehote in kar nekam samoumevno vrača in hkrati umesti v obdobje Prešernove generacije, ko se je bil idejni boj'med klerikalno konservativnim in razsvetljenim izobraženstvom. Vsebine omenjenega boja ždijo med zaprašenimi knjigami 19. stoletja in nudijo današnjim raziskovalcem tega obdobja nemalo zabave ob branju. Predvsem zaradi spontane distance, kot posledice nekega precej dinamičnega kulturnega, kakor tudi industrijskega razvoja, ki je v skoraj dveh stoletjih temeljito spremenil mentaliteto družbe tega prostora. Sami pač predpostavljamo, da se postavljalec spomenika prav gotovo ni lotil svojega podjetja s prešernimi mislimi spomniti nas na neprešernovsko literarno zapuščino 19.stoletja, ampak bi mu prej pripisali verovanje, da Slomškova podoba lahko aktualno nagovori današnjega Slovenca. Lahko bi interpretirali zakasnelo postavitev' spomenika, oz. spominskega obeležja kot opomin na zgodovinsko razsežnost, oz. vpetost sedanjega v določnice preteklosti. Vendar pri takšni konstrukciji naredimo ovinek, malce pogoljufamo, kajti navedeno formulacijo so nam položili na usta pretekli rodovi s svojo materialno zapuščino2. Spomenike, ki jih postavljamo sedaj sami, postavljamo v opomin kasnejšim rodovom in predvsem iz samoljubnega nagnjenja, da bi za nami ostala kakšna sled, da bi se nas spominjali, da bi končno nekoč rekli za nas, kako pomemben da je (bil) naš prispevek za njihov obstoj. V spomin seveda ne postavljamo kakršnihkoli podob, temveč posebej izbrane imenitneže: tako sedanjim kot prihodnjim rodovom kažemo svoje identifikacijske objekte, natančneje, kažemo podobe, ki bi naj bistveno določale mentaliteto našega časa. Pri tem je odločilno, kdo ima moč razkazati in postavili podobo -zgled, V našem primeru sklepamo, da gre za investicijo v pomemben identifikacijski objekt, do katerega razkazovanju je precej tako državni, še posebej pa cerkveni instituciji. Brž, ko sprejmemo navedeno predpostavko pa trčimo na problem sodobne politike3, kar nas navede k nadaljnjim interpretativnim možnostim. Po eni strani bi lahko menili, da gre za merjenje sil na osi center - periferija. Regionalnemu in od oblastnega centralizma odrinjenemu Mariboru je s postavitvijo spomenika škofu Slomšku uspelo premakniti jeziček na tehtnici nacionalne pomembnosti v svoj prid. Zdaj je zadoščeno Mariboru, ki je potrdil, da je res slovenski; ali drugače: kljub nemški kulturni zgodovini4, zaradi katere je morda veljal Maribor v realsocialističnem obdobju za manj slovenskega, si je mesto Maribor končno pridobilo mesto (v smislu lingvističnega argumenta-cijskega toposa5, in kot konstitutivni člen nove nacionalne strukture) med pravimi, nativnimi, naravnimi... Slovenci; dobil je slovensko državljanstvo v geopolitičnem smislu, v religioznem smislu (prek verskega obreda) pa odvezo za pretekle zablode. Omenimo k temu še sam način čaščenja Slomškovega spomina, kjer spet naletimo na presežni element. V mislih imamo vsesplošno nacionalni in medijsko podprti spektakel ob otvoritvi spomenika, z vsemi pripadajočimi državnimi in cerkvenimi častmi. Ločnico, ki smo se jo navadili in jo skušali ob ločevanju državne od cerkvene sfere ohranjati kot pomemben civilizacijski dosežek od jožefmskih uredb naprej, je sama spektakelska struktura neopazno zbrisala6. Kljub prizadevanju, da bi poiskali neko racionalno politično intenco anahronične postavitve spomenika, se ne moremo znebiti bistvene značilnosti, po kateri je med Slovenci slovel ‘pozabljeni" škof vse do druge vojne: Slomšku je s svojimi idejami7 uspelo prodreti v množično mentaliteto in jih vgraditi vanje kot nekaj samoumevnega, ideologiji, ki jo je kot ljudski pedagog produciral, pa je uspelo ustvariti množično - psihološko tvorbo 1predkomunističnega) Slovenca, kjer pomeni Slomšek unarno identifikacijsko potezo. Da govorec cerkveni množici in govorec slovenskemu narodu svoje predpostavke opirata na enako strukturo, da gre v obeh primerih za domala identični tvorbi, je samo še logična konsekvenca zastavljene miselne izpeljave8. Če se strinjamo, da se je oblastni poseg s pomočjo vnazajskega 40-letnega eliptičnega obrata odločil poenotiti slovensko gmajno, si oglejmo še vzorec, ki se nam pri tem ponuja v posnemanje. Ob pogledu na Slomškovo statuo, se nam je spontano vsiljevala misel, da je forma nekakšen ponesrečen ponaredek nečesa slovečega. Še posebej po avtorjevem razkritju: doseči mogočnost z eno asimetrično potezo. Če si ogledamo zgodovino kiparskih rešitev, kjer so se avtorji spoprijemali s težavno predstavitvijo mogočnosti na način sedeče figure, se moramo napotiti od 19. stoletja še dlje nazaj, natančneje v renesanso, k nedosegljivemu zgledu, s katerim lahko primerjamo tudi Slomškov kip. V mislih imamo seveda znameniti Michelangelov kip Mojzesa, ki s prezirom zre na nezvesto ljudstvo. Če torej predpostavimo, da ima nam ponujena podoba - vzor prav tako svojega (interpretativnega) vzornika, svoj ‘Vorstellungsreprasentanz"9, se ne bomo mogli upreti skušnjavi, da primerjamo10 obe kiparski stvaritvi. Mojzes predstavlja mišičastega moža, poraščenega, vsega dinamičnega in polnega moči telesa - pravo strukturo opozicionalnih elementov, parov nasprotij telesnih udov, ki v Michelangelovi postavitvi dobijo polno izrazno moč. Mojzes je pravi bojevnik, ki zadržuje izbruh jeze in v tem trenutku ga je tudi ‘ujel' renesančni mojster; v trenutku, ko je duh močnejši od silnosti telesnih vzgibov, ko je kultura zablestela nad silno močjo nature11. Na drugi strani pa Slomškova podoba sicer zadovoljuje kriterijem reali-stičnosti, vendar je občutje, ko stojimo pred njo, kaj klavrni nadomestek za občutje Mojzesove veličine. Če je Mojzes struktura, ki sporoča, kjer se dinamika opozicionalnih (telesnih) elementov pre- • pleta v živo govorico, kot se v jeziku prepletajo glasovne opozicije, je struktura Slomška prava^- | Opombe: 1. Najprej bomo seveda pomislili na patino Prešernovih spomenikov na Slovenskem. Vprašanje pa bomo zaostrili še naprej: kdo bi znal reči, da se sprenevedamo, daje resnično sramotno, ko je moral Slomšek tako dolgo čakati na svojo umestitev med slovenske nesmrtnike. V tem času tudi ne gre brez standardne okrasne figure: "zaradi dolgoletnega komunističnega antiklerikalnega vladanja...". Pa bomo vendar morali priznati, da so bili Prešernovi spomeniki postavljeni pred nastopom komunistične oblasti in vprašanje vrnili v izhodiščno formulacijo: zakaj niso že pred letom 1945, ob nesporno občutni vlogi Cerkve, postavili spomenika tudi Slomšku Ob prizadevanju, da bi odkrili tak spomenik, nismo našli zadovoljivega odgovora, smo pa našli Slomška med manjšimi imenitneži, torej tistimi, po katerih urbanisti poimenujejo stranske mestne ulice, ko zmanjka včlikih imen. 2. Ne mislimo zgolj na predmete kot materialne ostanke, gre seveda tudi za duhovno izročilo, ki pa se prenaša prav v materialnih ostalinah in brez njih ne moremo sklepati na nikakršno obliko obstoja kulture. 3. Hoteli bi reči "kulturne politike", vendar je ta izraz nasičen s konotacijo boja za prestiž med določenimi sloji etablirane kulture. Sami pa menimo, da gre v opisanem primeru bolj za politiko, ki uporablja kulturniško masko in objekte kulture v prizadevanju za kreacijo nečesa, kar imenujemo kultura v širšem smislu (in nosi s tem tudi mnogo dolgoročnejši potencial). 4. V času ekspanzionizma ideologije slovenskega nacionalizma, pomeni v tem okvirju manjše zlo pajdašenje z Nemci, da ie Srbov ni zraven. Seveda si težko predstavljamo, kakšen manever bo izpeljala 'samostojna' država, da ji bo uspelo potlačiti vplive navezave na jugobalkansko skupnost. Morda pa •mariborski manever, po katerem prihajamo Slovenci iz nemških tal, kaže na argumentacijski zastavek. 5. V smislu lingvistične teorije argumentacije 0. Ducrota. 6. Sploh je za ljudsko folkloro postkomunističnega režima značilna ukinitev razlike med cerkveno in ostalimi (političnimi) institucijami. Pa tudi v eminentno političnem obredju vse pogosteje naletimo na prisotnost cerkvenih dostojanstvenikov, ki blagoslavljajo materialne rezultate politične ekonomske diplomacije. Da o političnem nagovoru med cerkvenim obredjem ne izgubljamo prostora z naštevanjem primerov. 7. Ki v današnjem času zvene nekam infantilno, če ne pobebavljeno. 8. Bralca naj opozorimo na temeljno delo, ki nas napeljuje h gornjemu razmišljanju: S. Freud, Množična psihologija in analiza jaza, v: Psihoanaliza in kultura/ur. Rastko Močnik, DZS, Ljubljana 1981. 9. Koncept "predstavnega zastopnika”, ki si ga izposojamo iz psihoanalitičnega epistemološkega polja. 10. Če smo s tem primerjanjem oskrunili mojstrovino renesančnega humanista, naj v tolažbo navedemo, da se vsako zgodovinsko -po-navljanje ponavadi izcimi v bledo farsično karikaturo posnemane podobe. 11. S podrobnejšo analizo Mojzesove dinamike se je pozabaval tudi kulturološko naravnani Freud, ki ga je Michelangelova mojstrovina tako fascinirala, da si je hotel razložiti silnice njenega vplivanja. Tudi mi se naslanjamo na njegov tekst: ‘Der Moses des Michelangelo’ iz leta 1914, in ga zaradi zanimivih rezultatov Freudove interpretacije toplo priporočamo v branje. UVODNIK revščina. E ia sama asimetrija, eno samo nesimetrično nasprotje žal ni zadostni predpogoj kakršnekoli, še zlasti pa jezikovne, strukture. Mož je vkalupljen v klerikalno miformo, poštirkan, popolnoma podrejen vzgoji, ki je zatrla sleherni vzgib telesnosti, togo opirajoč se na palico (palica je tu simbol moči, oblastne in vzgojne, s palico so vzgajali Slomška in enako metodo je tudi sam priporočal za vzgojo pridnih in podredljivih Slovencev), v narejeni, naučeno zdresirani in strogo predpisani drži, za katero se skrivajo oblastni cinizem in močno zatrti agresivni vzgibi. Če nas torej podoba prej odvrača od tega, da bi jo naklon eno povezali z Mojzesom, pa se prek omenjenega suspenza nakazuje neka druga navezava. Mojzes je izpeljal izvoljeno ljudstvo iz egiptovske sužnosti, kar je glavna argumentacij-ska opora,