i i “966-Domajnko-nadloga” — 2010/6/16 — 8:28 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 17 (1989/1990) Številka 1 Strani 49–51 Vilko Domajnko: PRESEKOVA NADLOGA Ključne besede: naloge, razvedrilo, presekova nadloga. Elektronska verzija: http://www.presek.si/17/966-Domajnko-nadloga.pdf c© 1989 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2010 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. /" 0 1rr:c" IL_ILJL PRESEKOVA NAD LOGA V tem šolskem letu bomo v Preseku uvedli novo rubriko - Presekovo nadlogo. V njej bi se radi (z vami) pogovarjali o matematiki; o tem, kaj da je matemati- ka; kako jo vidimo in kako nam ona vrača poglede; s kakšnimi zvijačami se je vse lotevamo, ali pa se je na isti način tudi izogibamo in še in še. Da bi nam pogovor takšne vrste lažje stekel, si bomo za začetek v vsaki številki revije zastavil i kak matematični problem. Eden takšnih je že pred nami. Ideja zanj se mi je zrinila v glavo, ko sem pred meseci prinesev iz trgovine z otroškimi igračami tisto ..... * Vsekakor sedaj v uredništvu pričakujejo precej vaše pošte, kopico zapiskov o vaših matematičnih miselnih avanturah. Verjemite, Presekovi bralci, prav sleherni izmed vaših prispevkov bo dragocen. Nam -- vsem. Saj nenazadnje - kontaktna rubrika pač ne more živeti samo od idej urednika! Sicer pa bod i dovolj za uvod . Oglejmo si raje tokratno, prvo nadlogo. Beseda Egipt nas ponavadi najprej spomni na piramide. Kajti najbrž so prav piramide še zmeraj najrazličnejši simbol celotne egipčanske kulture. V mislih imam tiste piramide, ki so nekoč, pred tisočletji, egipčanskim faraonom služile za njihove grobnice. Če bi jih morali opisati v natančnem jezi- ku matematike, bi najbrž rekli, da so Egipčani svojim faraonom gradili pravilne pokončne štiristrane piramide (slika 1). Vendar pa - ljudje smo vseh sort in tudi najrazličnejšihokusov. Egipčan­ ski faraoni v tem pogledu niso mogli biti prav nikakršna izjema. In - le zakaj bi naj ne bilo v vsej tej dooolgi egipčanski zgodovini muhastega faraona, ki si je zaželel imeti grobnico v obliki pravilne enakorobne tristrane piramide? V obliki tetraedra torej, kakor bi tej reči nekaj stoletij za njim rekli stari Grki in kakor smo za Grki povzeli tudi mi, dandanašnji. Slika 1 * '" škatlico s sestavljenko za piram ido - tetraeder. Slika 2 50 Toda, ker so pravila le pravila , želje pa le želje, si je tak muhasti faraon z malce preveč domišljije smel zgraditi svoj tetraeder le v miniaturni obl iki. Zgolj kot model. Tako je namesto težkih kamnitih kock vzel za sestavne dele raje majhne in lahkotne kroglice, dvajset jih je bilo. Najprej jih je zlepi l skupaj dvakrat po štiri, v vrsto eno zraven druge . Zatem pa si je iz preostalih zlepil še dva "pra- vokotnika", v vsakem je bilo po šest kroglic. Natančno tako , kakor kaže risba (slika 3) . Faraon pa je bil premetene narave, zato mu je iz pravkar opisanih štirih delov prav nenavadno hitro uspelo sestaviti tetraeder! Na naslednj i risbi ga vidiš. Na vsakem izmed robov tetraedra je prav dobro videti po št iri kroglice. Hmmmm, čudno oo. saj problem sploh ni tako preprost! No , res pa je tudi, da si premetenega faraona ni težko izmis liti. Težje je sestaviti njegov tetraeder (slika 4). Slika 3 ---..... r""> ,, ' .'-'--"'" ( .~.»:.X..__~ ..,X..,.... __~X... .,) ......--- --...~ '. l ._----::/~-.r;:=--. " ( ( .~) ") r? >-~"<~--;;~:=-~-,., (i l '\ '1 _ --'-;'--/~::~;}~t~) < . (, ( (. ( } ) ) ..... ........ ...,;.... ---<-----_ .-~---...(:-_---- Slika 4 ~~--~' ... . '. ,.,,---- •'1 .I----- ··~\ ( Y' 'I! ~ '1 , .11. A. .. .. ,) . ' dl bl'....... __ j --.... "--.-' Sedaj pa t isto - na oga za ra ce. 1) Sam si napravi opisano sestavljanko za farao nov tetraeder ! Najbolje bo , če za to uporabiš žogice za namizni tenis. Gre pa seveda tud i z orehi , z obre- zanimi plutovinastimi zamaški , s kroglicami iz papi rja, s kamenčki oo . 2) Sestavi faraonov tetraeder! 3) Op iši, kako si rešil prejšnji problem! Ali si ga zlomi l (problem in ne tetra- eder!) kar tako, z brezobzirnim poskušanjem , ali pa si se ga loti l raje s pre- mislekom (potem , ko le ni in ni "ratalo")? Poskušaj opisati premislek !