Sveti Oče Pij IX. mladeneč in velik prijatelj mladini. (Spisal J. S-a.) Pridne otroke ima vse rado, ker pridni otroci so prijatelji Bogu, jedino in največje vesclje starišem, in nada boljše bodočnosti vsem dolirim ljud&n. Jezns, naš odrešenik je gotovo najlepži izgled pridnim otrokom, a tudi odra§-fienim, kafco se jim je v&sti, kadar obfinjejo z otroci. Kakšcn je bil Jezus že kot otrok, pove nam sveto pismo ob kratkem in jasno: „Ježus je rastel v starosti, modroati ie milosti pri Bogu in pri Ijudah." 0 njegOTem olnašanji do pridnih otrok pa nam pripoveduje sv. pismo OTako: nNekega dne je Jeziis dolgo pridigoval, bolnike ozdravljal, žalostne tolažil, ter zvečera ves spehan ia truden Sel s svojimi učenci na samotea kraj, da bi ondu počival." Aprišloje nekoliko žen z otročiei za njim. pros^č ga, da bi je bla-gosloviL Učenci so znali, da je Jezus nže tnuieu, zatorej so žeue in otroke odganjali, a Jezus to videfi, bil je uejevoljcn in rckel jim je: ,,pnstite otroCiiiem k meni priti in ae branite jim, zakaj takih je nebeSko kraljestvo." Potem je otroke objemal, na srce pritiskal, roke jim na glavo polagal in jih blagoslavljal. Pri nekej drugej priložuosti je svojim učencem otroke v izgled postavil, rekofi: rres)ii(5no vani poveiu, ako se ne spreobrnete m nijste, kakor otroci, ne pojdete v nebeško kraljestvo." To ožitno kaže, kako je Jezus pridue otroke rad imel, zato se mj Cuditi, da je pohujSanje otrok imenoval strahovit greh: nkdor pohujša katerega teh malih, ki v me verujejo, bilo bi mu bolje, da bi se mu občsil miinslf kamen iia vrat, in bi se potopil v globočini morja." Nasproti temu pa mora podučevanje otrok biti veliko zasluženje v očžh gospodovih. Sedanji Kristov nameatnik na zemlji, sv. O(-u Pij 15., l-avaali so se od mladih nog po izgledu Joznsoveiu. BUi so priden otrok, zato jih je Jezus vrednega spoznal za svojega namestnika ua zemlji iu zdaj v tej časti so velik prijateJj krščanskej mladisi. 83 Naslednje črtice iz njihovega žifljenja, ki to potrjnjejo, napisal aem vam, elovenski otrof iiii, v izgled. po katerern se ravnajte, in t spodbudo, ila bi ljn-bezen sv. OieU pomčevali z molitevjo za njih. * * * Sveti O«e Pij IX. 258. Rimski papež, rojeni ao 13. majnika 1792. 1. v Sinigagliji na Italijanskem iz grofovskega rochi Mastai-Ferretti. Pri sv. krstu so jim dali imo Janez Marija. Uže otrok so bili jako pobožni. Pri delu in nkn so bili pridni, v pvostem času pa tudi živahni in veseli. Največje veselje jim je bilo, če so stariši Sli iz niesta na svojo priatavo blizu Bima in so tudi njega s soboj vzeli. Tam so imeli veliko prijetnega nedolžnega veselja. Ondft so nekega diw % ribicami sc igraje padli v ribnjak itt l>i bili gotoro utonili, ako bi jih ne bil slufajuo lmofs kmelski deCak iz Tode potegnil. Ta sreiSna reSitev in Usp izgled materin sta jih že bolj v pobožnosti potrdila. Najbolj so svojo pobožnost kazali v reselji do molitve. Vsakdanje mo-Jitve gta z materjo vsak vefier skupaj moliJa. In ker so tedanji papež Pij VT, bili v veUfeik stiskab, rekla je vselej napoH]ed iuati Janeau: ^ljubo dete, sv. Ofie so jako žalostni, ker morajo veliko stisk ia nadlog trpeti; prosi z uienoj Boga, da vse stiske in nadJoge od njih odvrne." Itt ko je Janezck odgovori]: .da, prav srčno hofiem moliti!" •— dodala sta navadniin molitTicam: ncče naš in čeSCeno Marijo za sv. Očeta. * Kcr so poziieje aovražniM st. OJeta cel6 v pregttaustvo odpeljali, tožil je Jauezek matevi: j,kako more ljnbi Bog do-pustiti, da namestnik Jezusov toliko trpijo? Ti neusiniljeui Jjudjo, ki jib pvegaujajo, so paL veliki hudobneži iji j*az boeeui Boga prositi, naj jo ka'iuwje.J Mati mu odgovori: „0 ne! Jezus je za svoje sorražnike molil in sv. Oče tudi tako delajo, zatc rajši midva zdrnživa svoje molitve ž njilioviuii in moliva z» njihoTe sorražnike." Tako sta tudi storila in Pij IX. se je uže zgodaj ui?il spoznavati terpljenje namestuika Kristovega iu rnoliti za ujegove sovražnlk«, da zdaj v jedaaiih okoliščinah stiske in nadloge laže prenašajo ia svojim sov-ražuikom odpušfajo ter za-nje molijo. V 12. letu so po dovraeiiih domaeih šolah i31i v Volfcerro v latinske Solef kder so bili vsem izgled priduosti iu lepega obnašanja. Jeden njibovih nči-teljev se- je o njik tako izrazil: nta mladeEeč bode Se muogo dosegel, ako mu bodo le okoliščine koliukaj ugodne." Bilc je 1810. leta da otiilejo na viaju Sole v Eim. Po dOTršeaiU visjih Sohih bi bili najrajše Sli k vojakoiu, a zaradi sla-botnega telesa in umarne bolezni nijso bili sprejoti. To jih je zel6 iulostilo. K teinu je pritisuila Se ta uadloga, da jih nekega veeeni božjast tako liudo prime, da brez vse zaveduosti na ulicah oUež6 iu so jih morali dom6v acstL Od te ure nijso več bili nie kaj veseii. Ko papež Pij YJI., njihov sorodnik, sliSijo o tem prigodku, poklicejo ga k sebi, da bi ga potolažiii Med drugini mu tndi rečejo, naj bi iskal ponioči pri materi božjej v Loretu. In res, kmalu poteui otidejo grof Masuii ua tihem v Loreto, in ko se vniejo, stopijo v du-hovuišinco, da bi postali duhoraik. Od tuga fasajih jo uevarua bolezeu zmiroiii redkejje napadak, a duhovnika jiopolnem pnstila. Ali ne pričajo vii te Trstice dovolj, da m Pij IX bili pridea in Iioga-iKijefi »trok, ter lep izgled vsem otrokom? 6* 8* Sami priden otrok, so tndi vse pridne otroke radi imeli, zato 80 aU dijak, posebno pa kot bogoslovec radi zahajali v sirotišnieo Tatagiovani, kder ao pozneje tudi svojo prvo STeto maSo brali ter šest let ravnatelj temu ziivodu ostali. Ne da se na drobno popisati, koliko skrb in ljubezen so skazovali grof Mastai sirotam v TatagioTani. Zmirom so bili med njimi, podučevali jih, oporninjali jih, ter Tes stoj čas in imetje tem sirotam žrtovati. Zato so jih pa tudi otroci tako Ijubili, da jim je po njihorih lastnili besedah loeite? od teh otrok bila najbritkejša ura njibovega življenja. ČreTljar Toceacelli, ki j» bil takrat t sirotišnici, pripoTedoral je to ločifcer pozneje, ko so grof MasUi bili Mii p&pež, ovako: nzadnji dan pri Tečerji so nam naznanili, da se jim ja lofiti od nas. Tak6j je naatal glasen jok in stok po celej občdniei. Bilo naa je 120 Tečjih in manjših, a nobenega nij bilo, ki bi ne imel solzaih o5L Vai smo popustivši svoje prostore tiščali k njiin; jedni so jim roke poljnbovali, drngi jlh za obleko držali, in 6ui, ki nijso mogli do njih, so jih po iraeau klicali, — a vsi smo prosili, naj nas ne zapustč. Tako so bili ganeni, da so jih solze oblile ter nam objemajo rekli: nnijsem mislil, da mi bodo ločiter tako težka." Fotem so šli t svojo izbo, a mi smo vreli za njimi, da nijso mogli vrat zapreti. Tisto no5 nij nihče spal t airotiSnici. Vsi smo ostali pri njih, da so nas tolažili in nam lepe nauke dajali. Posebno nam so priporo&ali pridnost, pokoršCino in udanost v voljo božjo. Zjutraj zaslišimo nenadomi, da je pred vrati voz obstal, ki je priSel po naSega oCeta. In kjnalu smo bili dragič sb'ote." Vsem otrokom tega zavoda so grof Mastai ostali v blagem spomimi, kar se je pozneje pokazalo, ko 30 nii papež postali. Ti odgojenci so namreč takrat klicali: rto so naš papež, papež sirot io ubožeev." EavnateJjstTO y TatagicTani 80 morali grof Mastai pustiti, ker so jih papej Leon XII. z dvema dniginia duhovnikoma poslali y Ameriko, da bi ondu jako zmedene razmere katoliške cerkve vredili. To opravilo so tudi srežno izTTšili ter se čez dve leti zopet v Eim povrnili. Na potu dom6v so stanovali nekoliko dni v amBrikanskem mestn Mon-tevideo pri plemenitem Španjolcu Himenesu. S svojim lepim in prijaznim obnašanjem so narcdili na 16 letnega siaa Salvatorja tolik vpliv, da sta, postala srtna prijatelja in ata se težko težko loSila. Salvator jih nij mogcl pozabiti, ter jim je Cesto pisal iz Amerike. Ali ko izve, da so grof Mastai za papeia izvoljeni, Sel je Salvator, takrat uže odraščen in oženjen, s svojo soprngo v Eim, da se jim pokloni in jim osebno Sestita k tolikej časti. S soboj jim jt prinesel mnogo dragih in lepih strari \ dar. Sr. Oče so ga tako prijazn« sprejeli, da je bil do sols ganen. V dar priueseue stvari pa Se zdaj hrauijo in je radi kaiejo kot prijeten spomin na prijatelja svojih mladih dni. Vrnivši se iz Amerike bili so dve leti oskrbnik velikega zavoda Sa» Michele, kder so zopet na skrbi imeli zapuščeue otroke, zraven pa oslabeli* moške in ženske, in državae jetnike. Ta zdvod so tako izvrstno uredili in oskrbovali, da so jih sv. Oče sposobuega spoznali ter postavili za nadskofa v Spoletu. To precej zapuSčeno nadškofijo so grof Mastai čisto prenovili. Prra nJLbova skrb je bila, ki nam zopet njiiovo Ijubezeu do otrok kaže, ustanoviti v Spoletu sirotišnico po izgledu Bimske Tatagiovani. — Tudi naslednja do-godba, ki se ju v Spoletu zgodila, nam to svedoži: Leta 1831 jc uastai r 85 Bologni npor zoper pspeževo rlado, ki se je jako Sirfl, podpihoT&n od preku-cnhoT celega sveta. Po modrem prizadeTanji nadškofa Mastaja se mesto Spoleto nij udeležilo npora, a pred avstrijskimi vojaki je pribeiSalo nekoliko tisoč upomikov v mesto,