CONSTITUTIO MOMILIANI V LETIH 1521—1535 MIROSLAV PAHOR V vojni, ki so jo v letih 1508—1514 boje- vale s Habsburžani, so bile Benetke v rano- gočem odvisne od zvestobe podložnih mest in občin. Te so jim dajale precej vojakov in vojaške opreme, predvsem ladij, ki so pom- nožile beneško pomorsko armado; ta je plula po severnem Jadranu in zapirala izhode iz Trsta, Devina, Stivana in drugih habsburških krajev. Med mesti, ki so služua Benetkam s polno predanostjo, a tudi z določenimi ra- čuni in lokalnimi interesi, ki so bili vedno sestavni del politike tamkajšnjega Velikega sveta, je bil Piran. Ta je že leta 1508 oborožil 100 ljudi, ki so se z beneško floto borili pri Trstu. Nadaljnjih 100 oboroženih mož iz Pi- rana se je udeležilo beneškega pohoda na Devin. Providur, oziroma komandant beneške severne flote Hieronim Contarini, ki je imel na skrbi vse istrske operacije, je določil tretjo piransko stotnijo, da je šla v boj proti Pazinu, in ko je bil ta osvojen, je stotnija ostala tam kot posadka, ki je bila vredna posebnega zaupanja.* Na pohodu proti Pazinu je piranska četa osvojila Momjan. Iz poročila Hieronima Con- tarinija izvemo, da je bila ta osvojitev na moč lahka, saj so sle Momjančani predali brez boja, oelo z upanjem, da bo življenje pod Piranom lažje, kakor je bilo pod grofovsko družino Ravnikarjev, ki je dotlej vladala v Momjanu in okoliških vaseh ter zaselkih. Contarani poroča dalje, da so Pirančani pro- stovoljno in na svoje stroške prevzeli voja- ško obrambo gradu.^ Zaradi takšnih zaslug so poslanci Velikega sveta piranske občine zaprosili providurja, da bi smeli zadržati omenjeni teritorij in tako povečati obseg ob- čine. Ker pa Contarini po svoji oblasti tega ni smel dovoliti, je napisal dožu obširno po- ročilo o teh dogodkih in v njem toplo pripo- ročil, da bi beneške oblasti sprejele piranske odposlance, ker je bil mnenja, da je bila že- lja občine po povečanju občinskega ozemlja »več kot poštena in — za beneške oblasti — skoraj potrebna, zato da se obdrži omenjeni grad.« Poročilo je bilo napisano in podpisano na beneški triremi pri Kopru 7. julija 1508.' Ni dvoma, da je Veliki svet občine Piran že tedaj izvolil prve poslance, ki so odšH v Benetke, da bi doža in Svet naprošenih pre- pričali da bi bil Momjan v njihovih rokah varen. Očitno pa je, da to prvo odposlanstvo ni opravilo nič. Vendar Veliki svet te zadeve ni mogel postaviti ad acta. Spomladi leta 1510 srečamo v Benetkah dva nova piranska odposlanca, Dominika Petrogna in Vincenca de Castra, ki sta dožu ponovno obrazložila zadevo okoli momjanskega gradu in ozemlja. Med drugim sta se postavila na stališče, da je Momjan v srcu piranskih interesov. To pot je odposlanstvo Pirana doseglo zaželeni cilj. Ker je Piran skoraj dve leti skrbel za varnost Momjana brez stroškov za državo in je tja pošiljal posadke in potrebni material in ker je vse kazalo, da so tudi Momjančani želeli biti priključeni občini Piran, je dož Leonard Loredan 23. maja 1510 sklical Svet naprošenih in dal zadevo v razpravo. Na osnovi doževega poročila je Svet sprejel sklep, ki se v prostem prevodu glasi: »Spre- jemamo sklep, da se naj momjanski grad s pripadajočim ozemljem izroči naši zvesti ob- čini Piran, ki naj tako poveča svoje ozemlje. Piran je dolžan braniti omenjeni grad s po- sadko in vsem, kar je potrebno za ohranitev kraja. Zato bo mesto Piran dajalo republiki 60 dukatov na leto kot priznanje in rento.« Sklep Sveta naprošenih je dož 28. maja 1510 spremenil v dukal z izrecnim naročilom te- danjemu piranskemu podestatu Dominiku Tronu, da ga prepiše v svoje uradne akte in ga vrne prosilcu. Ker je bil dukal naslovljen na podestata »in njegove naslednike«, je imel moč zakona.* Kako so živeli prebivalci momjanske gro- fije v prvih enajstih letih piranske oblasti, lahko samo ugibamo. Iz uvodnega dela tako imenovane »Constitutio Momiliani« je rečeno med drugim, da so se leta 1521 zbrali pod podestatovim vodstvom piranski sindiki Fran- čišek Goina, Almerik in Janez Petronio in dru- gih »dvanajst deputatov« piranske občine ter trije vaški župani s področja grofije tj. Simec Valices, župan Momjana, Thonjaz (najbrž Tonač), župan vasi Brdo in Peter Barch, žu- pan vasi Brčeniga, da »bi reformirali spodaj navedena poglavja« in »zapisali po podlož- nikih potrjene stare običaje omenjenih kra- jev«. Dejstvo, da se govori o reformiranju, nam daje slutiti, da je med leti 1510 in 1521 veljal v momjanski grofiji — poleg starih zakonskih običajev — neiki neohranjen piran- ski zakon, ki ga je bilo treba pregledati, .po- praviti in na novo napisati. Ni dvoma, da so vaški župani na tem sestanku branili tako imenovane »stare običaje« in svoje pravice v vaški oblasti. Iz pritožb, ki jih bomo ome- nili kasneje, lahko spoznamo, da so bili žu- pani v obravnavanem času nekak ve2ini člfen med kmeti in občino. Büi pa so tudi neke vrste mirovni sodniki, ki so preprečevali, da bi drobni spori med kmeti dobivali obliko in vsebino dragih in dolgotrajnih pravd, ki bi mogle mnogokdaj povzročiti veliko gospo- darsko škodo. Prav tako je iz pritožb razvid- no, da so se ukvarjali deloma tudi z nižjim 88 sodstvom. Glavna njihova -pravica pa je bilo sklicevanje vaških kmečkih zborovanj, kjer so kmetje razpravljali o vseh vaških gospo- darskih in političnih zadevah tj. o vseh svo- jih pravicah in dolžnostih. Čeprav jih refor- mirana konstitucija izrecno ne navaja, je iz omenjenih pritožb razvidno, da so vaški žu- pani ostali tja do leta 1534 in tudi kasneje. Na osnovi omenjenega sestanka v pode- statski pisarni, kjer so prisotni sklenili, da je treba dati Momjanu zakone, po katerih »naj bi se — če je to mogoče — vladalo več- no«, in da je treba upoštevati tudi stare obi- čaje, red in zakonitost, je podestat Jernej Morosini sestavil nov momjanski zakon ali konstitucijo, kakor jo običajno imenujemo. Constitutio Momiliani je listina, ki jo je Morosini izdal in podpisal 5. avgusta 1521. V njej je izrecno poudarjeno, da je izdana za Momjan in druge kraje momjanske gro- fije, ki jih je tretja piranska četa osvojila leta 1508 in ki jih je Piran dobil v last z dukalom 28. maja 1510. listina je sestavlje- na iz dveh pergamentov, ki sta bila nekoč zlepljena. Sčasom je klej popustil in doku- ment je razpadel na dve osnovni pergamentni ploskvi, ki merita 39,8 cm v širino. Višina zgornjega tj. uvodnega dela je 52,3 cm, spod- njega zaključnega dela pa 54,8 cm. Poleg uvo- da, ki smo ga že nakazali, vsebuje dokument 38 členov, ki urejajo vladanje bivše momjan- ske grofije. Členi niso niti oštevilčeni niti razporejeni v neki smotrni red, ki bi nam neposredno povedal, kaj je hotel zakonoda- jalec doseči. Vendar s podrobnejšo analizo lahko strnemo vsebino listine na sledeča področja: Pravice Benetk kot države, pravice Pirana kot matične občine, dolžnosti in pra- vice kaštelana tj. oblastnika, ki je nadomestil grofa in končno dolžnosti in pravice kmetov oziroma prebivalcev grofije.^ Naj takoj po- vem, da se iz te razporeditve ne da ugotoviti, koliko se je Morosini naslonil na želje in za- hteve prebivalstva, ki so ga predstavljali trije vaški župani na omenjenem sestanku. Ana- liza vsebine nam bo dokazala, da stari zakon- ski običaji pri sestavi listine skorajda niso prišli v poštev. Na štirih mestih se listina ukvarja s samo grofijo in njeno neposredno posestjo. Zato si najprej oglejmo, kakšna je bila momjanska posest. Grofiji so bile podrejene vasi Momjan, Brdo in Brčeniga" in Sorbar s pripadajočimi zaselki. V Momjanu so našteli petinpetdeset kmetij.' Neposredna lastnina gradu je bilo sedem polj s po šest oralov orne zemlje, na katerih je raslo 27 orehov, in tri polja, kjer je raslo 247 kostanjev. Dalje je bil v Momja- nu mlin, ki ga je graščak dajal v najem za 5 dukatov letno. Poleg tega sta bila tukaj dva fevdna mlina, ki sta prinašala po 11 lir za- kupnine. V Sorbar ju je imel grad dve kme- Razvaline gradu v Momjanu (15. stoletje) ti j i, kjer so posebej imenovana orna zemlji- šča, travniki in pašniki. V Brdu je bilo štiri- najst kmetij. V popolni lasti graščine je bil tukaj samo en vinograd. Tega je graščak da- jal v kolenski zakup, tako da sta si graščak in kolon delila vsak pol pridelka. V Brčenigi je bilo 13 kmetij; od teh je büa ena v lasti župnišča. V tej vasici je imela graščina 27 njiv in 20 vinogradov in vinogradniških pušč. V zaselku Pjumontu je imel grad dva trav- nika. Kmečke dajatve so bile različne od kraja do kraja. Desetina, ki je obsegala deseti del pridelka pšenice, ovsa, sočivja, vina in letnega prirastka drobnice, je bila po predpisu za vse enaka. Vendar je zakonodajalec predvidel še celo vrsto drugih dajatev. Tako so kmetje v Momjanu plačevali od vsake kmetije še pet kupljenikov^ pšenice, en kupljenik ovsa, dve umi (momjanske mere) vina in 100 lir davka v denarju. Za Brdo in tamkajšnje zaselke so predpisali dva kupljenika pšenice, dva kup- Ijenika ovsa, poldrugo urno vina in dve liri davka v gotovem denarju od vsake kmetije. Za Brčenigo so predpisali po tri lire davka in eno pogačo na kmetijo. V Sorbar ju, ki je bil na ozemlju občine Koper, kjer piranska oblast ni mogla predpisati vseh dajatev, so določili šest lir najemnine, dve kokoši in dve pogači na leto. Poleg tega je bil v navadi še davek na vole. Vendar je občina v tem primeru skrbela, da se število vprežne živine ni zmanjševalo. Zaradi tega so obdavčili samo tiste gospodar- je, ki so redili po enega ali dva vola. Tako je bil za momjanske kmete določen davek 89 dveh kupljenikov pšenice na vola. Kmet pa, ki je redil tri ali več volov, je bil tega davka oproščen. Enako velja za Brdo in druge kraje s to razliko, da znaša ta davek tukaj štiri kupljenike pšenice in štiri kupljenike ovsa. Zakaj takšne razlike, ni popolnoma jasno. Vsi grajski podložmki so imeli dolžnost, da so ob božičnih praznikih dajali gradu po en tovor drv za kurjavo (ca 180 kg). Vse to — poleg tlake, o kateri bo govor kasneje — je dobival urad kaštelana. Za tako majhno ozemlje so bili to precejšnji dohodki, ki so jih večale druge služnosti kmetov. Dobršen del listine je bil posvečen dolžno- stim in pravicam kaštelana. Temu je pode- stat Morosini posvetil kar štirinajst členov. Predvsem je predvidel, da voli kaštelana Veliki svet občine. Razumljivo je, da je moral biti izvoljen vsako leto drug kaštelan. Skupaj z njim je Veliki svet volil še dva kaštelanova družabnika, katerima je občina predpisala po trideset dukatov letne plače iz grajskih do- hodkov. Družabnika sta imela pravico pri- nesti v grad vino in hrano za svoje potrebe. Oba je Veliki svet volil z namenom, da bi organizirala in nadzorovala straže. Zato jima je bUo prepovedano, da bi se oddaljila od gradu brez kaštelanovega dovoljenja. Tu je omenjen še pomočnik (fameglio). Tega je pla- čeval kaštelan iz svojih dohodkov, njegova dolžnost pa je bila pomagati pri organizaciji in nadzorovanju straže. Veliki svet je sklenil kaštelanu odtrgati 25 dukatov od njegovih dohodkov, če bi pomočniku ne določil plače. To pomeni, da je znašala plača pomočnika 25 dukatov letno. Tu je še rečeno, da mora vsak kaštelan potrošiti letno štiri dukate za vzdr- ževanje gradu in rediti enega konja, očitno zaradi hitrejših zvez s Piranom. Prva in glavna dolžnost kaštelana je bila obramba gradu. Sestavljalec konstitucije si je dovolil groziti s smrtno kaznijo (de perder la testa) in drugimi kaznimi za upor, če bi si kaštelan drznil začeti kakršnakoli pogaja- nja za vrnitev gradu (bivšim lastnikom). Po- destat kot najvišji organ Benetk v Piranu, je celo prepovedal kaštelanu, da bi zapustil ozemlje grofije pod pretnjo takojšnjega od- poklica. Ta člen nam dokazuje, da so imele Benetke velik vpliv na sestavljanje konstitu- cije. To pomeni, da so beneške oblasti že vedele, da so Ravnikarjevi nasledniki vložili tožbo pri cesarskem sodišču v Tridentu za vrnitev grofije. Zato se je bilo treba bati po- skusov, da bi se Ravnikarjevi dediči s tujo pomočjo polastili gradu. V nadaljnje dolžnosti kaštelana je spadala prehrana ljudi, ki jih je poklical na tlako. To je veljalo tako za dela na grajskem zem- ljišču, kakor za dela pri vzdrževanju gradu in grajskih poslopij, vključno z oljnim mli- nom. Med dolžnostmi v zvezi z gradom je bila tudi skrb za grajski obrambni jarek in prostor okoli gradu, ki je meril v širino, ko- likor je znašala razdalja od enih do drugih vrat (okoh. 60 m). To zemljišče je bilo prepo- vedano tako za nove gradnje kakor za obde- lovanje. Kaštelan je moral redno obiskovati podre- jene kraje. Razen Momjana, kjer je bila nje- gova prisotnost stalna, mu je predpis veleval štirikrat obiskati Brdo, dvakrat Brčenigo in druge gradu neposredno podrejene kraje (z izjemo Sorbarja, ki je bil upravno pod kopr- sko občino), nedvomno v vlogi sodnika. Zad- nja med njegovimi dolžnostmi je bila v tem, da je moral vsakega posameznega naslednika tj. novega kaštelana, oba družabnika in po- močnika seznaniti z vsebino listine in upravo grofije. Kolikšno važnost je občina pripisom vala tej dolžnosti, naj pokaže predvidena glo- ba 100 dukatov, kolikor bi kaštelan tega ne storil iz neubogljivosti ali pozabljivosti. Med kaštelanove pravice je sodilo pred- vsem nižje sodstvo. Vse civilne pravde so z li- stino prišle pod njegovo kompetenco. Sodstvo je v celoti prepuščeno kaštelanovi vesti. Edi- na omejitev, ki mu je bila dana, je bila v obveznosti, da je sestavil zapisnik o vsaki sodbi, da bi lahko obsojenci vložui priziv pri podestatu v Piranu, če bi imeli sodbo za ne- pravično. Konstitucija je bila namenjena kmečkemu ozemlju, zato je povsem razumljivo, da se je ustavila predvsem na škodah, ki jih je pov- zročala živina (našteti so konji, kobile, osli, oslice, mezgi in mule, svinje in merjasci, koze in kozli, krave in voli) na tujih zemljiščih predvsem vinogradih, vrtovih in njivah. V takšnem primeru je lahko kaštelan obsodil gospodarja na globo, ki je znašala 10 soldov za vsako glavo, ki so jo našli v škodi. Poleg tega je bil gospodar živine obsojen na povr- nitev povzročene škode. Izjema so biLi voli in krave, za katere je smela znašati globa le 4 soMe. Cenitev škode je sestavljalec konstitu- cije zaupal »zaupanja vrednim ljudem«. Sledi določba, ki garantira kaštelanu delno prodajo vina iz grajske kleti. Listina je nam- reč prepovedala prebivalcem Momjana pro- dajo vina pred dnevom sv. Štefana, če bi kaštelanu v tem času ne uspelo prodati vsaj 24 um grajskega vina po pravični, vendar primerni ceni. Dalje so tu določbe o sejmih. Momjanu kot centm grofije je konstitucija dovolila samo en sejem na leto in to na dan sv. Janeza Krstnika. V Brdu sta bila dovoljena dva sej- ma. Predpis je garantiral kaštelanu ob sejmu v Momjanu po dva solda od vsake trgovine ali stojnice ter po en sold od gostilne in od vsakega ražnja (tj. ognja, ki je bil namenjen peki mesa za prodajo). Enake dohodke je do- bival na sejmih v Brdu. Na vsakem sejmu 90 je imel pravico do prvega plesa. Sejmi sO bili navadno združeni s plesom. Vendar se plesi niso smeli prirediti brez njegovega do- voljenja. V mlinih je občina garantirala ka- štelanu brezplačno mletje grajskega žita. Med pravicami, ki jih je listina določila kaštelanu, pridejo v poštev še regalije. Sem spada enodnevni proizvod mleka in mlečnih izdelkov v mesecu maju, ki so ga morali od- dati vsi kmetje. Prav tako spada sem obvez- na oddaja ražnja oz. pratne pečenke ob za- kolu prašičev in oddaja jezika ob zakolu go- vedi. Končno so tu še obvezni prevozi graj- skega žita in drugüi pridelkov, ki so jih bili dolžni opravljati vsi posestniki konj. Regalije so veljale za vse gradu podložne kraje razen Sorbarja. Nujno je treba poudarti še eno pravico, ki bi jo lahko imeli tudi za dolžnost. Kaštelan je smel vsem obsojenim tatovom in drxigim zločincem prepovedati bivanje na ozemlju Momjana. Med zločince je sestavljalec listine vključil tudi politične izgnance iz Pirana in drugih občin. V zvezi s tem je bila kaštela- nova dolžnost prepovedati shajanje zločincev na svojem ozemlju. Kolikor pa bi le dajal dovoljenje za bivanje in shajanje zločincev v svoji grofiji, ga je smela občina razveljaviti in kaštelana odpoklicati. Čudno prepletanje pravic in dolžnosti! Vendar nam postane ra- zumljivo, če pomislimo, da je bil kaštelan predvsem piranski uradnik, tj. čuvar gradu in ozemlja, ki ga je Piran osvojil v vojni in za katerega je že tekla pravda med občino in Ravnikarjevimi nasledniki. V tem pogledu je imel predvsem dolžnosti, ki mu jih je dikti- ral Veliki svet občine. Po drugi strani pa je bil kaštelan trenutaii naslednik grofov, ki so bili na svojem ozemlju suvereni, ki so se — vsaj v preteklosti — velikokrat vmešavali v notranje zadeve Pirana. Iz tega političnega prepletanja službe in suverenosti izhaja pravno prepletanje pravic in dolžnosti. To je tudi dokaz, da je ta člen nastal na podlagi nekega starega zakona ali običaja, ki je veljal v času momjanskih grofov in je dajal pravico do azila predvsem političnim izgnancem. Iz te pravice je nastala »pravica« do izgona in dolžnost prepovedi shajanja vseh zločincev na ozemlju grofije. Poleg dajatev, ki jih listina navaja kot ka- štelanove pravice, so imeli kmetje vse grofije (zopet z izjemo Sorbarja) v njenih določilih še celo vrsto drugih obveznosti in dolžnosti. Tako so morali vsi kmetje opraviti sedem dni tlake na leto. Tlako so opravljali na graj- skem zemljišču. Kaštelan pa je smel predpi- sati še potrebno število delovnih dni, ko je bilo treba popravljati grajska poslopja in olj- ne mline. Druga dolžnost, ki verjetno izhaja iz prvih let piranske okupacije, je bila sploš- na obveznost do straže, ki so jo morali oprav- Grb momjansMh gospodov. Grb je datiran z letom 1538. Danes Je vzidan na stransko fasado propadajoče hiše pri vhodu v Momjan Ijati vsi odrasli moški iz kmečkih družin. Kaštelan je razporedil vse kmete v pare. Vsak dan je prišel na grad po en par in prevzel stražo na grajskem obzidju. Straža je trajala 24 ur. Ko so se zvrstili vsi pari, je spet prišel na vrsto prvi par in tako izmeno- ma (a rodulo) vse leto.* Ker so običajno stražili tudi polja, poseb- no pa vinograde, domnevam, da so kmetje opravljali tudi to stražo, kar pomeni, da je bila vsaj nekaj mesecev na leto ta obveznost dvojna. Gotovo pa je, da je veljala straža na polju samo za nočne ure in da so stražarji opravili le obhod zaupanega jim obdelovalne- ga zemljišča. Lastniki volov in druge vprežne živine so bili dolžni tri dni orati na grajskem zemlji- šču. Za te posestnike je veljala tudi obveznost pospravljanja kaštelanovih pridelkov. Na svoje stroške so zvozili vse grajske pridelke v grad in ko je bilo potrebno, tudi v mlin in nazaj. Obveznost prevoza je veljala tudi za sočivje in seno. Kmetje brez vprežne živine so bili dolžni očistiti grajske njive vsega plevela in grmi- čevja, vendar jim je moral kaštelan preskr- beti hrano za vsak delovni dan. Ce je bilo treba, so taki kmetje opravljali tudi posle slov, kar pomeni, da so prenašali grajsko pošto, vendar samo v Piran in samo uradno tj. občinsko pošto. Glede prodaje živilskih pridelkov in izdel- kov je obveljala obveznost, da so kmetje po- nudili svoje pridelke najprej gradu in podlož- nikom neposestnikom po ceni, ki naj bi ve-^ 91 Ijala za pravično. Šele, ko so se vsi prebivalci grofije oskrbeli s hrano, so smeli kmetje pro-' dati svoje viške na prostem trgu tudi zunaj graščinskih in občinskih meja. Kakor v sa- mem Piranu je tudi na področju grofije ob- veljala prepoved uvoza vina, olja in žitaric, če je bilo v gradu in na ozemlju, ki ga je upravljal kaštelan, teh pridelkov dovolj. Ra- zumljivo je, da je iz te določbe zopet izvzet Sorbar, kjer je smela tak predpis diktirati samo občina Koper. Sledi določilo, ki obvezuje kmete, da so javljali kaštelanu, kdaj se je katera od ob- stoječih hiš podrla.i* Kaštelan je smel dovo- liti, da se takšne hiše obnovijo ali popolnoma prezidajo. Med kmečke pravice v momjanski grofiji je spadala predvsem stara pravica do zboro- vanja}^ Konstitucija je pooblastila kaštela- na, da je to pravico nekoliko omejil, kajti z novim določilom so se smeli kmetje sesta- jati na zborovanjih in sestankih le v njegovi prisotnosti in z njegovim dovoljenjem. Če- prav omejena, je ta pravica ostala in kakor bomo videli, so jo kmetje tudi uporabljali. Na zborovanjih so smeli kmetje obravnavati vsa vprašanja, ki so se tikala njihovega go- spodarstva, politike in življenja na sploh. Edi- na omejitev, ki se je uvedla na novo, je v tem, da niso smeli sklepati nobene zarote proti Benetkam kot državi, torej tudi ne proti Pi- ranu kot sestavnemu delu države. Edino v takšnem primeru je imel kaštelan pravico in dolžnost javiti zadevo vladajočemu piranske- mu podestatu, ki naj bi ukrepal na najpri- mernejši način. Kot rečeno, so imeli kmetje pravico do pritožbe proti kaštelanovim sod- bam in pravico do hrane, ko so delali na grajskem zemljišču in na grajskih poslopjih. Med gospodarskimi pravicami pa je značil- na predvsem tista, ki oprošča davka na vole vse tiste posestnike, ki so redili več kot dva vola. S tem je občina stimulirala živinorejo, kar je popolnoma razumljivo, če pomislimo, da je bil Piran, ki na svojem teritoriju ni mogel rediti dovolj živine, odvisen od uvoza mesa. Prav tako je občina stimulirala kmeta s tem, da mu je dovolila prosto prodajo ži- vilskih viškov, da je na ozemlju grofije do- voljevala semnje in tržne dneve in tudi sama odkupovala viške kmečke proizvodnje. Občina Piran si je v konstituciji zagotovila kot svojo pravico predvsem kriminalno sod- stvo. Sem spadajo zločini, kot so umor, tatvi- na, pretepi, žalitve, rane oziroma poskusi umora in drugi takšni »ekscesi«. Takoj, ko se je zgodilo kaj takšnega, je bila kaštelanova dolžnost pismeno sporočiti ves dogodek po- destatu, ki je imel nalogo začeti proces po predpisih piranskih statutov. Če so se držali statutov, je takšne zločince sodil sodni zbor, sestavljen iz podestata in štirih sodnikov.'^ S tem, da je Momjan izvzel iz krajev, kjer so po statutih lahko bivali politični izgnanci in kriminalci, torej s prepovedjo bivanja le-teh na območju grofije, si je Piran zagotovil sko- raj popolno inkorporacijo grofije v občinsko ozemlje. Določilo, ki nam pove, da je moral kaštelan ob nastopu službe predložiti občini štiri zadovoljive garante, je še en dokaz, da je bil kaštelan občinski uslužbenec s popol- noma določenimi funkcijami, kar pomeni, da je občina upoštevala grofijo kot popolnoma svoj teritorij, čeprav s posebnim statusom. To nam potrjuje tudi določilo listine, ki obve- zuje prbivalce grofije, da so prispevali svoje delo v obliki tlake ali robote tudi na občin- skih objektih, po vsej verjetnosti na cestah, kar je bil takrat običaj za vse piransko od- raslo prebivalstvo. Podestatu priznava listina kot regalijo dva para kokoši, ki mu jih je moral kaštelan izro- čiti iz svojega imetja za božične praznike. Beneška vlada, ki je edina mogla izročiti osvojeno ozemlje občni, si je v tej listini za- gotovila samo dve pravici. O eni je bil že go- vor pri obravnavanju kmečke pravice do zborovanja, kjer se ni smelo sklepati nič, kar bi lahko označili kot protidržavno. Druga pravica Benetk pa je zadevala momjanske gozdove. Benetke prepovedujejo sečnjo hra- stov brez dovoljenja providurjev oziroma upraviteljev državnega arsenala. Prekrške je moral kaštelan sporočati podestatu. Vendar ta ni smel soditi kmetov zaradi sečnje. Takšne sodbe si je rezervirala direktno vlada tj. Svet desetih z dožem na čelu. V dobi, ko se je be- neška mornarica znašla na razpotju, ker so bili v glavnem iztrebi j eni tako na italijan- skem kopnu kakor v Dalmaciji vsi veliki hra- stovi gozdovi, je bila takšna prepoved popol- noma razumljiva. Poleg tega ima istrski hrast za ladjedelstvo lepo lastnost, da raste pove- čini ukrivljen in je torej predvsem uporaben za gradnjo ladijskega ogrodja, tj. reber. Ra- zumljivo je torej, da so si hotele Benetke zagotoviti tak les. To so v glavnem vsa določila listine, ki jo imenujemo »Constitutio Momiliani«. Čeprav je stilistično neurejena in jezikovno silno nepopolna, iz nje dokaj jasno razvidimo, da je Veliki svet občine Piran hotel dokaj libe- ralno urediti vprašanje kmečkega podeželja, ki ga je osvojil leta 1508. V primerjavi z za- konom o naselitvi Kaštela iz leta 1476*' so dobili kmetje momjanske grofije res nekoliko manj pravic in več obveznosti oziroma obre- menitev, vendar je treba poudariti, da je šlo v primeru Kaštela za ozemlje, ki ga je bilo treba naseliti, torej pritegniti kmečke nase- ljence s pravicami, ki jih drugje ne bi mogli dobiti, v primeru Momjana in okolice pa je šlo za že naseljeno ozemlje, kjer so kmetje živeli po zakonih fevdalnega reda. Ce vzame- 92 mo v obzir to dejstvo, potem je bil status momjamskih kmetov s konstitucionalno listi- no, o kateri je govor, nedvomno izboljšan, kar se tiče tlake in dajatev. Gotovo so kmetje to od Pirana tudi pričakovali, ko so se leta 1508 prostovoljno predali četi, ki je odhajala v Pazin. Po drugi strani je med dodelitvijo gro- fije Piranu in podpisom konstitucionalne li- stine minilo 11 let. To pa je doba, ki so jo momjanski kmetje gotovo izkoristili, da so izboljšali svoj gospodarski položaj predvsem s tem, da so uspeli zmanjšati tlako in druge dajatve ter obveznosti do gradu, ki so jim jih nalagali stari zakoni. Da je bil položaj kme- tov izboljšan, dokazuje tudi določilo, s kate- rim je občina, da bi nekoliko zvišala kašte- lanove dohodke, nan * prenesla civilno sodstvo tj. v glavnem drobne spore med lastniki zem- ljišč, ki so prej »po starem običaju« spadali v kompetenco vaških županov in verjetno njihovih zapriseženih zaupnikov." Gotovo je, da zakonodajalec ni zapisal »po podložnikih potrjenih starih običajev«, o ka- terih govori v uvodnem delu listine, saj po- glavja konstitucije niso uzakonila niti vaš- kih županov. Se več: županom je bUo odvzei- to nižje sodstvo. Čeprav abstrahiramo dej- stvo, da je bilo sodstvo preneseno na kašte- lana v glavnem zato, da bi se njegovi dohod- ki povečali, je to pomenilo zmanjšanje žu^- panske oblasti in s tem seveda pomena župa- nov v vaški samoupravi, kar pomeni, da je konstitucija omejila zakonsko moč »starih običajev«. Vendar nam kasnejši dokumenti nesporno dokazujejo, da so župani tudi po podpisu in objavi konstitucije ostali člen va- ške oblasti, saj so bili v nekaterih primerih prav oni tisti, ki so zagovarjali kmečke pri- tožbe proti kaštelanom. Po drugi strani ni bil zapisan običaj, da so kmetje pobirali pol pašnine za pašo tujcev na srenjskih pašnikih in jo uporabljali za popravilo in opremo cer- kva. Tako se je zgodUo, kakor bomo videli, da je tudi pašnina prešla v roke kaštelana. Najbrž so iz konstitucionalnega dela listine izpustui tudi druge stare običaje. Vendar pa lahko rečemo, da je tradicija ostala živa tudi po objavi listine in da so kasnejše pritožbe prebivalcev grofije zasnovane na starih obi- čajih, ki jih kaštelan ni priznaval, morala pa jih je upoštevati piranska oblast, ki je re- ševala pritožbe. Momjančani so hoteli svoj položaj izbolj- šati tudi po letu 1521, vendar se iz pritožb, ki jih je 27. maja 1523 zabeležil podestat Sil- vester de Leze, vidi, da so se pritožui skoraj izključno proti dragi piranski birokraciji in izrabljanju položaja, ki si ga je privoščil kaš- telan. Podestat je sicer že prej »slišal« neka- tere pritožbe na račun kaštelanov, zabeležil pa jih je šele, ko se je v njegovi pisarni og- lasil Bertold Modruša, kmečki župan v Mo- mjanu. Ta se je najprej pritožil proti dragi birokraciji. Kaštelani, pravi pritožba, si pri- zadevajo, da bi z zavlačevanjem tožb iztis- nili iz ljudi čimveč denarja. To izhaja iz dej- stva, da ne spoštujejo starih običajev, ko so vse civilne tožbe do vrednosti 8 lir brezplač- no reševali vaški župani brez dragih pravd, papirjev in drugih stroškov. Pravde, ki jih vodijo kaštelani, pa so vezane na drage do- kumente, sodne izreke in druge stroške. Sod- bam sledijo pritožbe, ki so prav tako drage kot pravde same. Sledi pritožba proti določilu o prodaji 24 um kaštelanovega vina, preden se naj začne prodaja kmečkega vina. Kaštelani so namreč zahtevali, da bi se v gostilnah prodal ves vi- šek grajskega vina, preden bi kmetje začeli prodajati svojega. Dalje so sledile pritožbe proti novim obremenitvam, ki so jih uvajali podestati; te pa niso točno specificirane. Gre verjetno za pritožbe proti odvečnim ro- botam, ki so jih podestati navadno ukazali na osnovi sklepov Velikega sveta. V tem pri- mem gre najverjetneje za prepogosto delo na cestah.** V skrbi, da bi »občina obdržala omenjene občane v svojih meiah«, je podestat de Leze skupaj s sindikoma Frančiškom Goino in Rev- naldom Colombanom sklenil razveljaviti določilo obravnavane konstitucije, ki je pre- dajalo kaštelanu civilno sodstvo, in prepove- dati vse nove obremenitve. Civilno sodstvo je prevzel sam podestat. Ker pa je bilo prak- tično nemogoče, da bi podestati tako pogo- sto bivali na terenu, je upravičena domneva, da je de Leze z obema sindikoma pooblastil vaške župane, da »sodijo po starih običajih«, kar pomeni, da je bila obnovljena ena od sta- rih pravic momjanskih kmetov. Po dmgi strani je bila nekoliko omejena kaštelanska oblast. Glede vina je bilo sklenjeno, da so ga smeli kmetje prodajati istočasno s kaštela- nom. Ce pa je bilo treba vino kupiti, so ga lahko kupili kjerkoli v občini, vendar šele po- tem, ko je kaštelan prodal omenjenih 24 um. Potem ko so momjanski kmetje tako uspeli v vprašanju civilnega sodstva, so poskusili še bolj omejiti kaštelanovo oblast in si — če- prav posredno — zagotoviti del tistih dohod- kov, ki si jih je prisvojil v nasprotju s kon- stitucijo. Tako so se 12. marca 1533 pritožili vaščani Brda proti odvečni tlaki, ki so jo opravili 4. februarja tistega leta. Podestat ni zabeležil, kakšno delo so kmetje opravljali omenjenega dne.'* Tej je 17. maja sledila no- va pritožba. Kmetje Momjana so se pritožili proti kaštelanu Janezu Krstaiku de Castru, ki je prepovedal pašo tujcev na ozemlju gro- fije, ker so mu kmetje odrekli pravico do pobiranja pašnine, katere polovico so po sta- rih običajih smeli pobirati sami in so z izku- pičkom opremljali in popravljali cerkve. Po- 93 destat Angel Morosini je zahteval in pregledal predloženo dokumentacijo in po podrobnem pregledu kaštelanovih listin ugodil obema pritožbama. Najprej je prepovedal vsako od- večno tlako, nato je preklical de Castrovo prepoved paše tujcev na momjanskem ozem- lju. Razsodba pravi, da je Morosini »zvedel, da se je kaštelan de Castro proti starim obi- čajem polastil vse pašnine, ki so jo plačevali tujci v grofiji.« Zato je z zakonskim dopolni- lom potrdil stare običaje s tem, da je razdelil pašnino na dva enaka dela, tako da je dodelil polovico kaštelanu, drugo polovico pa župni cerkvi sv. Martina v Momjanu." Podestat Morosini, ki je bil maja 1533 šele na začetku svojega vladanja v Piranu, je moral reševati nove pritožbe leta 1534. Dne 17. maja tega 1'eta se je pojavil v njegovi pi- sarni mojster Candi in se v imenu momjan- skih kmetov pritožil proti dejstvu, da novi prebivalci Momjana niso podvrženi tlaki in drugim dajatvam in obveznostim. Kmalu na- to so se momjanski kmetje pritožili proti ka- štelanu Petru Foii. Foia je namreč »dal izvoh liti« pod pritiskom svoje oblasti že omenje- nega mojstra Candija za župana v Momjanu ter s tem ponovno kršil stare običaje vasi. V dokumentu je rečeno, da so se vaščani upr- li pod vodstvom Tomaža Sosiča in zahtevali razveljavitev volitev. Čeprav je bila druga pravda bolj komplicirana, ker je direktno zadevala vaško samoupravo, se je Morosini lotil najprej prve. Vendar, ker sta bili obe prepleteni z imenom vsiljenega župana Can- dija, je tudi prvo reševal dokaj dolgo. Z raz- sodbo 3. avgusta 1534 je odločil, da je treba Cerkvica v Brčenigi (sedaj Brič). Stavba Je verjetno Iz 14. stoletja. Popolnoma je bila prezidana proti koncu 17. stoletja. Pred cerkvijo je Se zaznaven tržni prostor, novo naseljenim prišlekom izročiti pol kme- tije iz grajskih izpraznjenih posestev in jih podvreči tlaki in vsem drugim dajatvam, ki so jim podvrženi vaščani kraja, kjer so se na- selili.« Trenutno je bila druga pravda važnejša, ker je zadevala stare pravice svobodne vo- litve vaških županov. Iz dokumenta izvemo, da so momjanski kmetje zaradi vsiljene vo- litve Candija odpovedali kaštelanu vse služ- nosti in odrekli vse obveznosti. Morosini, ki so mu bile pri srcu tako koristi občine kakor države in ki je verjetno že vedel, da se teht- nica tridentinskega procesa med občino in Ravnikarjevimi dediči ne nagiblje v korist Piranu, se je hotel izogniti morebitnim novim sporom s kmeti in je so&il popolnoma v nji- hovo korist. Tako je dal razveljaviti vsiljene volitve in vnesel v konstitucijo iz leta 1521 sledeče dopolnilo: »Vaščani morajo vsako le- to neposredno izvoliti svojega župana. Kdor je svojo funkcijo dovršil, nastopi kontumadj- sko dobo enega leta. Ves ta čas zanj ne sme biti reelekcije«.*« S tem je bil uzakonjen star običaj o volitvah vaških županov in še neko- liko zmanjšana kaštelova oblast. Vendar je prišla razsodba v Momjan dokaj pozno. Šele 8. decembra so na občini v Piranu zabeležili sporočilo kaštelana Foie, da so se kmetje ne- hali upirati in da bodo ponovno opravljali svoje obveznosti do gradu in kaštelana." Tako je bila Constitutio Momiliani dopol- njena. Listina, ki je že sama po sebi dokaj liberalno uredila vprašanje kmetov na pod- ročju majhne, osamljene grofije v severni Is- tri in ki je bila do leta 1508 obkoljena od be- neških posesti, je postala z dopolnili, razsod- bami in sklepi, ki smo jih omenili, še liberal- nejša. Res je, da je tlaka ostala in da so osta- le vse druge dajatve in obveznosti, da imamo torej opravka s svojevrstno fevdalno uredit- vijo v neposredni bližini obale, kjer je že sto- letja v življenju mestna samouprava. Vendar je ta fevdalizem v primerjavi s fevdalizmom v habsburških deželah dokaj mil. Normalno gospodarsko življenje kmetov garantira na kmetijskih proizvodih zainteresirana občina. Občina garantira tudi legalnost, ščiti kmeta proti samovolji kaštelana, ki se vedno bolj spreminja v občinskega uradnika in nepo- membnega vojaškega funkcionarja brez po- litičnih pravic. Iz pritožb, ki smo jih omenili, lahko skle- pamo, da se kmetje niso pritoževali proti si- stemu, ki ga je Piran deloma prevzel od Rav- nikarjev in omilil, deloma pa ustvaril v pi- ranski dvorani Velikega sveta in podestatski pisarni. Kmetje so se pritoževali le proti sa- movolji kaštelanov, proti tako imenovanim »novostim«, ki jih je povzrocal'a njegova bi- rokracija, proti kršenju starih običajev, kar je pomenilo tudi kršenje vaške samouprave ali v 94 širšem smislu vaške demokracije. Toda to kršenje je pravzaprav povzročila konstitucija sama s tem, da je vaškim županom odvzela pravico do nižjega sodstva, torej tudi vse praivde do »8 lir vrednosti«, kakor se izraža to- zadevna pritožba, ki so bile po starem običa- ju v pristojnosti županov. To pomeni, da so se kmetje upirali proti tistemu sistemu, ki so ga — na podlagi lastnega tolmačenja listine — ustvarjali kaštelani sami, da bi si povečali dohodke. Da so tak sistem ustvarjali kaštela^ ni, lahko sklepamo tudi po tem, da je npr. Peter Foia »dal izvoliti« svojega poslušnega župana; ta bi mu mogel pomagati pri kršenju starih običajev, ki So bili po uvodu konstitu- cije del kmečkih pravic. Vse kmečke pritožbe so torej nastajale zaradi obrambe starih obi- čajev. Obenem pa so te pritožbe branile in- terese Pirana kot občine proti samovolji nje- nih uradnikov. Podestatske razsodbe dokazu- jejo, da so kmetje uspeli na vsej črti. Zato je bila listina v končni fazi izboljšana v prid kmečkih pravic. Toda v tistem trenutku so kmečke pravice predstavljale tudi interese občine. S tem nastane vprašanje, zakaj je podestat ali bolje Veliki svet po podestatu tako naglo in brez prigovora popuščal momjanskim kme- tom. Omenil sem, da je v Tridentu pred cesar- skim sodiščem potekala pravda med občino Piran, ki so jo zastopale Benetke, in dediči Ravnikarjev, ki so jih verjetno zastopali pred- stavniki Habsburžanov, zaradi momjanskih posesti. Ni dvoma, da so si Benetke, ki so bi- le na gradu v Momjanu prav tako zaintere- sirane kakor na drugih svojih posestih, hotele zagotoviti podporo najbolj prizadetih tj. prebivalcev bivše grofije. Ti so bili vsaj v nekem pogledu jeziček na tehtnici. Res je, da tu še ne more biti govora o neki samooprede- litvi momjanskega prebivalstva za Piran ali proti njemu, za beneško državo ali za bivše grofe, vendar je v Benetkah verjetno vladalo mnenje, da bi znala podpora kmetov nagniti tehtnico v prid beneškim, torej piranskim in- teresom. Prav zaradi tega imamo tako naglo popuščanje podestata in seveda Velikega sveta in sindikov, ki sodelujejo s podesta- tom pri reševanju momjan^h pritožb. To pomeni, da je iz Benetk prišel vsaj namig, naj si občina zagotovi podporo prebivalstva, predvsem pa kmetov bivše grofije s tem, da se vrne iz togega zakona, ki je zagotavljal ka- štelanove dohodke, na stare običaje, ki so za- gotavljali delno vaško demokracijo; ta bene- škim in piranskim interesom ni mogla škoditi. Po drugi strani so lahko kmetje izkoristili takšno razpoloženje vlade v dveh smereh. Pr- vič jim je vrnitev na stare običaje v nižjem sodstvu olajšalo neko novo breme in drugič so bili v igri Benetke — cesarstvo oziroma Piran — nasledniki Ravnikarjev zainteresirani, da bi si tudi v primeru vrnitve fevdalca zagoto- vili obstoječo konstitucijo, izboljšano z obno- vitvijo tistih starih običajev, ki so jim zago- tavljali tudi nasproti graščaku večjo samo- stojnost v sodstvu in lokalni samoupravi. Prav zaradi tega, ker je grozila nevarnost vrnitve fevdalca, ki pa politične pripadnosti ozemlja ni mogel več spremeniti, si je bilo treba za- gotoviti zakon, ki ga on ne bi mogel več spre- meniti brez dovoljenja osrednjih di^avnih oblasti. V bistvu so momjanski kmetje to do- segli s podporo Benetk v letih 1533 in 1534. Dopolnila in razsodbe, ki smo jih omenili, so predstavljala trajen uspeh. To pa spet pome- ni, da so imeli kmetje v svojih računih po- polnoma prav. Ohranjeni piranski viri nam ne povedo, kako je potekal proces v Tridentu. Njegov zaključek pa je neznani notar — razočarano — takole zabeležil v repertorij: »Primer po- glavja, ki ga vsebuje razsodba, naznanjena v Tridentu: Dne 17. junija 1535 v pravdah in razlikah, ki so obstajale med podložniki pre- jasnega rimskega kralja (tj. cesarja) in pre- svetlega gospostva Benetk: Dediči gospoda Bernardina Ravnikarja naj se vrnejo v mom- janski grad s pravico do sodstva v prvi in- stanci in drugimi svojimi pristojnostmi.«^« Takšna je bila razsodba tridentinskega so- dišča. Piran je moral izročiti grofijo Momjan Ravnikar j evim dedičem. V razsodbi je reče- no, da so novi momjanski gospodje dobili pra- vico do sodstva v prvi instanci. Torej je in- korporacija momjanskega ozemlja v beneško državo, ki jo je leta 1508 opravil Piran, pof- polnoma obveljala. Grofom so bile vrnjene tiste pravice, ki jih je konstitucija uzakonila kot pravice kaštelana. Gotovo je, da so kmet- je obdržali vse pravice iz konstitucije same in iz razsodb iz leta 1523, 1533 in 1534. Torej je skoraj celotna konstitucija ostala v veljavi tudi po vrnitvi grofov. Res je, da so ti imeli v svojih rokah tudi kriminalno sodstvo, ven- dar samo v prvi instanci. Druga instanca je pripadala beneški državi in po njej piranske- mu podestatu. To pa dokazuje, da je bila gro- fija Momjan tudi po vrnitvi dedičev Bernar- dina Ravnikarja v delni odvisnosti od Pirana. Da je to tako, dokazujejo kasnejši dokumenti, ki so jih dali piranski podestati prepisati v repertorij. Vendar so to vprašanja, ki ne za devajo več obravnavane konstitucije. OPOMBE 1. L. Morteani: Pirano per Venezia. Trst 1906, str. 20 in nasl. Prim. tudi M. Pahor: Socialni boji v občini Piran... Ljubljana 1972, str. 26. — 2. Pismo flotnega providurja 7. jul. 1508 be- neškemu dožu. Prepis v Repertorium rerum no- tabilium... fo. 4. Mestni arhiv Piran. Prav tako v kodeksu: Copie di documenti dal 1302 al 1602, str. 10 in 10'. — 3. Prav tam. — 4. Dukal Leona- 95 da Loredana 28. maja 1510. Prepis v Repertori- um rerum notabilium... f o. 4 in 4'. In Copie di documenti dal 1302 al 1602. Str. 10 in 11. — 5. Listina 5. avgusta 1521. Listino je izdal po- destat Jernej Morosini. Gl. Mestni arhiv Pi- ran, III. zaboj listin. — 6. Brčenigai je bila vas nedaleč od Brda. Danes je to kraj Brič s cerkvijo približno 1 km od vasi, kjer je še viden tržni prostor. — 7. »Tutti quelli hanno masi in Mu- mian; piu e men che siano n«. LV.« Enrico Ro- samani v svojem Julijskem slovarju (E. Rosa- mani: Vocabolario giuliano. Bologna 1958, enači maso, lat. mansum, z dvorom ali kmetijo. Ce naj potemtakem iščemo v bližini neko paralelo, potem bi bil momjanski maso približno enak ve- likosti kmetije okoli stancij na. Savudrijskem krasu. Takšna kmetija naj bi imela ca. 13 na zemljišča vključno z gozdovi in travniki. Poiz- vedovanja v Momjanu in Brdu so mi to domne- vo potrdila z razliko, da so današnje kmetije nekoliko manj uniformirane po velikosti, saj imamo kmetije pod 10 ha pa tudi take, ki pre- segajo 15 ha. — 8. Kupljenik (v listini cople- nico ali tudi cuplenico. Predpisi uporabljajo prav tako oba termina s to razliko, da prepis v Repertoriju uporablja vztrajno samo termin cuplenico) je votla mera. Po S. Vilfranu (prim; Zgodovinski časo- pis VIII. 1954. str. 51) naj bi držala 15—20 lit- rov. Sam sem našel še ohranjeno v Merišču. S poskusom sem ugotovil, da drži 12 kg pšenice. Mera je lesena, cilindrične oblike z lesenimi ob- roči in omamentirana z vencem hrastovih li- stov. Po pripovedovanju kmetov v Momjanu je imel »kioplenik«, kakor ga tam imenujejo, sko- raj vsaka boljša hiša. Velikosti momjanske ume nisem mogel ugotoviti. — 9. Listina pravi: »... f ar la guardia doi de loro per rodulo qu- ando accaderä et Ii sarä comandato per U Ca- stelan«. Tu ni razumljivo, ali gre samo za stra- žo na gradu ah tudi na polju. V Momjanu pravi izročilo, da so stražili tudi vinograde. — 10. V tekstu je notar uporabil besede »andä in pus- tota-", kar bi v našem primeru pomenilo hiše, »ki so postale pušča«. V tem primeru bi mogli govoriti o hišah, ki so jih prebivalci zapustili. Iz konteksta pa je razvidno, da gre za podrte ali podirajoče se hiše, ker se niso smele obnav- ljati ali prezidati na novo, kakor pravi predpis, brez kaštelanovega dovoljenja. — 12, Notar upo- rablja izraz »far conseglio over regulla«. V lo- kalnem dialektu pomenita besedi isto tj. sesta- nek ali zborovanje. Tu lahko nastane domneva, da so bila zborovanja dvojne narave. Tako ime- novEini »conseglio« naj bi bil letno zborovanje, ko naj bi kmetje Momjana, Brda in Brčenige volili svoje župane. »Regulla« ali »regula« ali »regola« pa naj bi bili sestanki, ko so kmetje določali vrstni red tlake, straže in drugih delov, nlh obveznosti, kjer so torej določUi tako ime- novani »rotulus« tj. izmeno stražarskih in de- lovnih dni. — 12. Statuta communitatis Pirani 1384. Prim. poglavje o sodnildh. — 13. Reper- torium rerum notabilium. Na fo. 53 in 53' je za- beležena pritožba vaškega župana Bertolda Mo- drase z dne 27. maja 1523. — 14. Prav tam. — 15. Prav tam. 16. Repertorium rerum notabili- um... fo. 54.' 17. Prav tam, — 18. Prav tam. — 19. prav tam. — 20. Repertorium rerum nota- bilium ... lo. 4. 96