SAMOUPRAVA GLASILO ŽUPANSKE ZVEZE V LJUBLJANI Štev. 6 Junij 1933 Leto I Dr. O. Pirkmajer, podban Dravske banovine: Naša bodoča občina Javna uprava sloni na občini. Občina ie najnižja upravna edi-nica. Preko nje ostvarja država svojo voljo na osnovi obstoječih zakonov in predpisov, da skuša doseči svoj upravni smoter. Poleg lega je občina ona samoupravna ustanova, ki s svojimi sredstv; upravlja domače zadeve ter skrbi za blagor svojih občanov tei gospodarski napredek svojega območja. V dobi razgibane upravne delavnosti je občina važen in odločilen faktor. Pred njo se pojavljajo velike naloge. Od delavnosti in inicijativnosti občine je odvisno vseobče stanje v državi. Zato je država predvsem intere-sirana na dobri občinski upravi, brez katere ne more doseči svojega upravnega cilja. Velika vprašanja, ki se nam zlasti danes pojavljajo kakor nerešljivi problemi, izgledajo mnogo težavnejša, ako se koncentrirajo v rešitev za široko področje cele države ali za področje banovine, ja celo za področje sreza. Šele, če jih obravnavamo z vidika, kakor zadevajo posamezne občine, se nam taki problemi predstavljajo v pravi luči in v pravilnih dimenzijah. Tedaj često ne izgledajo več tako težavni in tudi sredstva za rešitev takih vprašanj se ne zde več tako oddaljena, tako nemogoča. Z drugimi besedami: šele dekoncentracija najčešče omogoča pravilno in uspešno reševanje aktualnih zadev. S tem hočem posebno povdariti važnost občine kot upravne edinice v sestavi celokupne upravne ureditve države. Razumljivo je tedaj, da se mora posvetiti ureditvi naše občine, ki naj postane nositeljica dekoncentrirane uprave, največja pozornost. Ona mora bili sposobna za njeno najvažnejšo funkcijo, da kot najnižja upravna edinica tvori občilo med narodom in državno upravo, da državno upravo poživi s svojim lastnim udejstvovanjem za blagor svojega področja in njegovega prebivalstva s tem, da opozarja na potrebe naroda ter stavlja inicijativne predloge državni upravi, kako bi se zadostilo tem potrebam. Skoro neopaženo je bil dne 15. aprila i. 1. razglašen v »SIuž benih novinah« novi Zakon o občinah, ki bo stopil 13. junija t. 1. v veljavo. Ko je bil zakonski predlog v razpravi v narodnem predstavništvu, so se v dnevnem časopisju tu pa tam obravnavale posamezne določbe tega zakona, vendar moramo ugotoviti, da naša javnost ni pokazala za ta zakon onega zanimanja, kakor bi ga zaslužil z ozirom na važnost obravnavanega predmeta ter bistvenih sprememb in dalekosežnih posledic, ki jih utegne prinesti nova ureditev naših občin. Zato je važno, da naša javnost izve vsaj v glavnih obrisih, kako bo izgledala naša bodoča občina in kaj moremo pričakovati od preosnovane občinske uprave. Občinski zakoni so temeljni zakoni. Običajno se izdajajo, kadar se nova ureditev države ustavno določa. Tudi pri nas znači novi občinski zakon važen mejnik v organizacijski ureditvi naše državne uprave, ne le ker smo z njim dobili za vse državno področje enotni občinski red, temveč tudi radi tega, ker se delokrog občine razširja na vse panoge, katere je postavila v ospredje moderna doba s svojimi socijalnimi zahtevami. Novi občinski zakon znači velik napredek tudi za naše kraje, kjer je občinska uprava tudi do sedaj vršila izvestne upravne posle. On nam prinaša nov tip gospodarsko jake občine, katera bo mogla uspešneje vršiti svoje sodobne naloge ter vzbuditi vse polno spečih sil in jih privesti k udejstvovanju za obči blagor. Naša bodoča občina bo morala vzgajati občana tudi v tem praveu, da se bo naučil brzdati svoja egocentrična stremljenja, ter vzbujati smisel za splošnost. Občina nam mora vzgojiti naraščaj, ki ne bo mislil samo na sebe, temveč tudi na svojo okolico in na poznejše rodove, zavedajoč se, da mora naslednikom zapustiti s svojim občekorist-nim delom posnemanja vreden vzgled altruizma in požrtvovalnosti, s tem bo izpolnila svojo največjo vzgojno nalogo, ki se more postaviti sodobni občini. Gospodarska delavnost v prid širokim plastem in socijalno skrbstvo, ki naj dviga nivo šibkih slojev ter jim varuje zadovoljivo eksistenco, mora postati geslo in vsebina nove občinske uprave. Nova občina naj postane učilnica in delavnica, ki nam mora izoblikovati nov vzor občana in bodočega javnega delavca. Ona naj bo šola, iz katere bo izšel državljan, ki se bo zavedal svojih dolžnosti do bližnjega, do občestva, do države in do človeštva, občan, ki bo vedel, da je kulturna stopnja države in naroda odvisna od delavnosti posameznika v svojem domačem občinskem področju. Kako si zamišlja zakon našo bodočo občino? Najvažnejša je določba, da naj praviloma občina obsega najmanje 3000 prebivalcev. V gorskih krajih, ali kjer bi to zahtevali posebni razlogi, smejo občine šteti tudi manj ko 3000 prebivalcev. Za naše kraje pomeni ia odredba najbolj občutno reformo. 2 njo dobimo možnost, da pridemo do poboljsanja in izgraditve občinske uprave. Naša občina je do danes čisto lokalna edinica, ki zajema svojo upravičenost obstoja iz dejstva, da ji majhno področje in malo število prebivalstva dovoljuje reševati občinske zadeve iz čisto ozkega, domačega stališča, da dopušča upoštevanje želj posameznika, ker je v ozkem krogu kolizija interesov redkejša kakor v širokih in močnih skupinah. Kako je stanje naših občin danes? Naša banovina šteje sedaj vključno 4 avtonomna mesta vsega 1069 upravnih občin in to na področju s približno 16.000 km2 površine, kjer živi 1,150.000 prebivalcev. Povprečno ne pride niti 1000 prebivalcev na eno občino. Okoli 50 občin (5 %) nima niti 200 prebivalcev, okoli 450 občin ima manj ko 500 ljudi, medtem ko odgovarja zahtevi novega občinskega zakona — da naj šteje občina nad 3000 ljudi — vsega komaj 40 občin. Nizkemu številu prebivalstva odgovarja po večini tudi skromna davčna moč teh občin, katera je zopet odločujoča za višino občinskih doklad. Razumljivo je, da tako šibka občina ne more uspešno delovati ter vršiti svojih nalog in da od take občine ni mogoče zahtevati rednega poslovanja, še manj pa smotrenega udejstvovanja v posameznih panogah lastnega in od države naloženega delokroga. Redna občinska uprava mora imeti svoj stalen aparat, ki sproti opravlja vse uradne posle ter trajno obravnava vse gospodarske in socijalne pojave občine, ki daje pobudo za njih reševanje in zboljšanje prilik pristojnim organom občinske uprave. Res je, da naše sedanje občinske uprave niso drage ter administracija povzroča le malenkostne stroške. Gotovo v bodoče ne bo mogoče s tako pocenim aparatom obavljati občinskih poslov že z ozirom na to, ker bo sam sistem zahteval mnogo bolj intenzivno poslujočo upravo; ta bo sicer dražja, opravičevala pa bo izdatke s tem, da bo občinske in javne interese pravično zastopala ter s tem prinašala občanom tudi trajnih gmotnih koristi. Pa tudi sicer bo taka uprava mogla biti mnogo bolj racionalna, ker se bodo posli obravnavali skupno za širje pod-ročie, ki tvori gospodarsko celino oziroma ono celico, na katero se bodo sistematično osredotočila vsa upravna prizadevanja, da se stvori harmonična in interesno zaokrožena edinica. Pomisliti moramo, da posluje danes na razmeroma malem področju 1069 občinskih odborov, ki vodijo vsak svojo posebno občinsko gospodarstvo, da se obravnavajo na 1069 krajih občinski proračuni in rešujejo na tolikih mestih tekoči občinski posli, da pošilja državna uprava razpise na 1069 strani ter pričakuje in nabira iz prav toliko krajev odgovore in rešitve. Ni dvoma, da se na ta način obravnavajo javna vprašanja s pretirano ozkega lokalnega gledišča in da se na preko 1000 krajih trošijo neekonomično energija in javna sredstva brez širjega pogleda ter često bolj v korist posameznikov, nego v blagor širokih slojev. V tako malih enotah se zamori smisel za obči blagor, za okolico, za celokupnost ter se važna načelna vprašanja rešujejo potom kompromisov ter z medsebojnim barantanjem, tako, da se zadošča v prvem redu interesom posameznikov brez ozira na celino ali pa na širji krog interesentov. Pri malem številu občanov tudi ni mogoča prava selekcija uprave, ker so često volilci po večini obenem tudi kandidati za občinski odbor. Velika občina bo mnogo lažje sestavila delavno in sposobno občinsko zastopstvo. Najvažnejši razlog, ki govori za združitev naših občin v velike edinice, pa je finančno-političnega značaja. Čisto jasno je, da gospodarsko slaba občina ne more napredovati, ker ne zmore sredstev niti za tekoče upravne potrebe, kaj še za koristne in produktivne investicije, ki bi mogle dvigniti ne le kulturni nivo kraja, temveč tudi gospodarsko silo vsega občinskega področja. V tem pogledu nam more prinesti velika občina s svojimi proširjenimi nalogami bistveno spremembo celokupne gospodarske slike našega območja. Združitev občin lahko pomeni za naše kraje n a j v e č j o socialno reformo poslednjega stoletja. Imeti moramo pred očmi, da je nekdanja pa tudi sedanja zakonodaja naložila občinam izvestne dolžnosti, ki občino finančno obremenjujejo brez ozira na to, ali je bogata ali revna, in ne glede na to, ali bo morala kriti ta bremena z 10% ali pa s 300 odstotnimi dokladami. Čim manjša je občina, tem hujše je bila navadno obremenjena, ker je svojo obveznost vsled nizke davčne osnove mogla kriti le potom visokih doklad. Zavedati se moramo, da traja tako nesorazmerje že skozi decenije tako, da su mnoge občine obsojene k propadanju, ker se visokih doklad nikdar niso mogle rešiti, medtem ko so ta bremena vedno bolj slabila gospodarsko moč prebivalstva ter ga dovedla k obubo-žanju. Ako primerjamo višino doklad v posameznih občinah, imamo v Dravski banovini 25 občin brez vsakršnih doklad, 305 občin z dokladami od 1 % do 50%, 495 občin z dokladami od 50% do 100% in 244 občin z nad 100% dokladami. Združitev občin bo to razmerje bistveno spremenila in sicer v prilog siromašnim občinam, ki se bodo v povečani občini opomogle ter razbremenile. Pri vsem tem predvidevno v bodoče vsaj v početku ne bomo imeli niti 100 občin, ki bodo imele doklade nad 100 %. Res je sicer, da bo občina imela dražji aparat, ali s koncentracijo uprave v veliki občini bo davčna osnova bistveno povečana, poslovanje bo osredotočeno ter s tem tudi upravni stroški. Pred-videvno pridemo v Dravski banovini potom kamasacije na 250 do 300 občin. To pomeni bistveno poenostavljenje uprave, ker bo ireba vzdrževati zvezo mesto z 1069 le s 300 edinicami in to z edinicami, ki bodo mogle postaviti sposobno in res poslujočo občinsko upravo ter odgovornega občinskega uradnika. Navajajo se pomisleki, da bo tako občinska uprava mnogo bolj oddaljena od naroda ter bo radi razdalj ovirala potrebno /vezo ter otežkočila občevanje. Ti pomisleki so gotovo tehtni ter je treba poskrbeti, da bodo občani posameznih bolj oddaljenih naselij imeli priliko potom svojih zastopnikov občevati z občinsko upravo. Za mnogotere posle, ki se redno ponavljajo, bodo mogli v posameznih vaseh poslovati domači člani občinske uprave v imenu občine. V dosedanjih občinah, v kolikor bodo zgubile samostojnost, bodo krajevni starešine zastopali občinsko upravo ter vpostavljali zvezo z občino. Na ta način se bo mogla v velikih občinah izvesti glede poslovanja dekoncentracija občinske uprave, v kolikor bo to potrebno, da se prebivalstvu olajša občevanje z občino. Ako se nam pojavljajo pomisleki proti komasaciji občin, se moramo zavedati dejstva, da je naša sedanja občina sploh nesposobna za funkcije, katere ji nalagajo državni zakoni, ki urejujejo posamezne panoge upravnega udejstvovanja. Vsi ti zakoni predpostavljajo gospodarsko krepko občino, ki ima potrebna sredstva, da vrši v smislu teh zakonov svoje naloge. Bremena za šolstvo, za pospeševanje kmehjstva in živinoreje, za vzdrževanie cest in komunikacij, za zdravstvo, za preskrbo siromakov ter za sodobno socijatno službo so neznosljiva za male in linančno šibke občine. Zato je naravno, da se je zakonodajalec moral odločiti za veliko občino, ako je hotel nadaljevati započeto delo ter ustvariti sposobnega činitelja, ki naj oživotvarja program, začrtan v novih zakonih, da pridemo do gospodarskega, kulturnega in socijalnega napredka. Vprašanje velikih občin je bilo tedaj rešeno že davno pred sedanjim občinskim zakonom. Danes nam preostaja glavno vprašanje, kako naj združimo naše male občine v večje življenja in dela sposobne enote. V tem pogledu je velik del priprav že dovršen. Vprašanje samo v resnici v največ slučajih ni niti tako komplicirano, ako se ga rešuje ob izločitvi nestvarnih motivov. Načelo mora biti, da je treba združiti kraje z. isto gravitacijo ali ki se vsaj dajo prirodno usmeriti proti skupnemu centru. Ti centri so večinoma že danes podani, deloma kot sedeži občin, deloma kot sedišča župnij, šol, pošt ali železniških postaj. Pri določiivi gravitacijskega območja za posamezna središča bo seveda treba upoštevati geografične prilike in prometno zvezo, ker je to predpogoj za pravilno zamejitev bodočih občinskih okolišev. Ako pa naj prinese reforma občine trajen gospodarski napredek širjemu področju, bo treba pri določitvi občinskega okoliša imeti na umu tudi gospodarsko moč področja. Siromašni kraji se morajo po možnosti združevati z gospodarsko jačjimi, da se morejo tudi oni razvijati in napredovati. V tem oziru ne smejo obveljati sebični motivi bogatejših krajev; saj imajo od povečanega področja pričakovati tudi za sebe ugodnosti, če ne že v prvi dobi pa vsaj v bližji bodočnosti, ko se bodo pripojeni šibkejši kraji opomogli in razvili. Taka finančno-politična komasacija bo gotovo koristila celemu področju, ki se bo gospodarsko okrepilo ter postalo po svoji davčni moči sposobnejše za sodelovanje pri pospeševaniu napredka v občini. Važna je taka združitev zlasti v današnji dobi gospodarske stiske, katera zahteva baš od siromašnih krajev včasih še večjih in težjih žrtev, kakor jih prinašajo bogatejše občine, katere ne občutijo težav v toliki izmeri. Komasacija občin pa se mora vršiti še tudi z. vidika, da kraji, ki imajo smisel za napredek, ne bodo ovirani v svojem stremljenju. V tem pogledu izražajo svojo bojazen zlasti mesta in trgi, kateri bi mogli s preširoko zajeto komasacijo utrpeti škodo, ako bi čisto selski element iz okolice dobil odločujoč vpliv na reševanje občinskih zadev. Cilj občinske reforme gotovo ni, da bi ustvarjal občine iz delov, ki povsem nasprotujejo v svojih bistvenih interesih ter ne morejo premostiti svojih nasprotij. Kjer je struktura prebivalstva tako raznolika, in nasprotje tako veliko, da se ne da doseči uspešnega delovanja v občini, tam seveda ne bo kazalo onemogočiti napredka občine z neprirodmm spajanjem krajev, ki imajo povsem dijametralne težnje. Vendar tudi v takih primerih ne bomo mogli prezreti finančno-političnega momenta, ki opravičeno zahteva, da bo tudi okolica v svojem občinskem gospodarstvu razbremenjena ter deležna bogatejših virov, s katerimi razpolaga trg, oziroma mesto in sicer ob bistvenem prispevanju okoliških krajev. V takem slučaju bo odgovarjalo tudi interesom dotičnega središča, če se združi s prizadeto okolico — ako ta tvori samostalno občino —, radi interesne skupnosti v finančno upravno skupnost glede kritja potreb za izvestne grane, ki se dajo finansirati po davčni moči s skupnimi sredstvi. Tu prihaja v poštev zlasti vzdrževanje cest, vodovodne naprave, razsvetljava oziroma elektrifikacija in slične ustanove, ki služijo gotovo tudi razvoju in gospodarskemu jačanju •okolice, iz katere navadno črpa dotično trgovsko središče velik del svojega blagostanja. Na ta način bo postala tudi okoliška občina deležna napredka ter bo prejemala rekompenzacijo od trga oz. mesta v razbremenitvi svojega lastnega občinskega proračuna. V prehodnji dobi moramo računati s tem, da se bodo pojavila Irenja, kar je razumljivo in tudi neizogibno pri tako dalekosežni reformi. Na deželi igrajo materijalni momenti mnogokrat še večjo vlogo kot v mestih; tam je posamezni davkoplačevalec včasih razmeroma hujše prizadet ali pa vsaj misli, da ima več pravice trkati si na prsa ter povdarjati in videti breme, ki ga sam nosi. Davki m občinske doklade, ki jih plačuje kmet na deželi, so mnogo češče predmet razprav in medsebojnega obračunavanja ter je razumljivo, da se naše podeželje ne bo moglo takoj vživeti v razne spremembe, ki bodo nastale kot posledica preureditve organizacije naše občine. Dosedanje občine bodo skušale ohraniti vsaka svoje premoženje ter se bodo upirale premoženjski zložitvi, zlasti ako dobra stran take združitve ne bo že kar v začetku vidna. V tem pogledu nam nudi novi občinski zakon dovolj sredstev, da se najde rešitev, ki individualno najbolj ustreza. Premoženjska združitev občin ni predpogoj za politično spojitev ter se more izvajati postopoma povsem ločeno od združitve upravnega področja. Zakon predvideva, da se more dosedanje vaško, pa tudi občinsko premoženje upravljati ločeno in tudi njih dohodki uporabljati zgolj za namene dotičnih krajev. Krajevni zbori in krajevne starešine bodo upravljali v bodoči občini imovino posameznih delov, ki bo mogla ostati samostalna, dokler ne bi dozorelo vprašanje zložitve z ostalo občinsko imovino. S tem je problem združitve občin bistveno olajšan, ker gre smoter reforme v prvi vrsti za tem, da se koncentrira občinska uprava za večje področje ter ustvari finančno sposobna upravna edinica. 2e uvodoma sem naglašal, da nam mora prinesti preosnovana občina novo dobo, v kateri se bo moral vsakdo zavedati svojih dolžnosti do posameznika, do družbe in do države, da mora kulturno dvigniti naše podeželje ter prinesti širjim slojem gospodarskega in socijalnega napredka. Po svoji organizaciji bo nova občina gotovo sposobna za to svojo vzvišeno nalogo. Zavedati se pa moramo, da so organizacijska določila posoda brez vsebine; in vsebina je glavno. Uspeh je odvisen od oseb, ki bodo vodile bodočo občino, od aparata, ki se bo udejstvoval na obširnem polju, ki ga zakon določa občini kot torišče. Možje, ki bodo izvoljeni v občinski odbor, predsedniki občin in starešinstvo, ki bo poslovalo kot občinska uprava, so poklicani, da oživotvorijo velikopotezni načrt, ki ga ima v mislih novi občinski zakon. Vsi moramo iskreno želeti, da se preosnova občine posreči, da bo prinesla splošnosti zaželjenih koristi ter nam bo ustvarila občana, ki bo prerojen v duhu sociialne pravičnosti, gospodaren, požrtvovalen in pripravljen za delovanje v prid splošnosti ter napolnjen z ljubeznijo do domače rodne grude, katera mu bo vlivala pogum ter krepila voljo in jačala Vztrajnost, da se bo mogeJ visoko dvigniti nad vse nizko, kar bi mu moglo zamoriti smisel za javno delovanje. R. M. Zakon o upravnem postopku (Nadaljevanje) Splošna načela o dokazu. Vsa dejstva, na katera misli oblastvo opreti svojo odločbo, morajo biti kolikor največ mogoče dognana, sicer bo temelj odločbe slab in je ne bo mogel držati. Od teh dejstev morejo biti nekatera oblastvu že znana iz njegovega poslovanja v drugih zadevah in jih zato ne bo treba za vsak nov primer zopet ugotavljati. O drugih dejstvih se zopet domneva, da obstoje, ker so razlogi, ki govore za njihov obstoj, močnejši od onih, ki govore proti njemu. Zato tudi njih ni treba dokazovati; mora pa se to storiti glede vseh ostalih dejstev. Če bi se n. pr. v postopanju radi plačila bolničnih stroškov trdilo, da je oseba, za katero je treba poravnati stroške, pristojna v iz-vestno občino, tedaj oblastvo ne bo moralo še enkrat odločati o domovinstvu dotične osebe, če je že ob priliki kakšnega drugega spora' odločilo, da je oseba pristojna v ono občino in se razmere od tedaj niso izpremenile. Prav tako oblastvu ne bo treba odločati o domovinstvu, če se n. pr. oseba, o katere domovinstvu se razpravlja, izkaže s pravilno izdano domovnico novejšega datuma, ker je verjetno, da je domovnica pravilno izdana in še v veljavi. Nasprotno pa bo treba dokazati domovinstvo, če posebnih dejstev ozir. listin, kakor so bile na-vederie, ni bilo ozir. niso na razpolago. Dokaze mora redoma predložiti ali jih vsaj navesti oni, ki kaj trdi, kar oblastvu ni že uradno znano ali kar ni smatrati za verjetno. V drugi vrsti pa je tudi oblastvo samo dolžno, posebno tam, kjer so prizadeti javni interesi, poizvedovali po dokazih, ki so potrebni, da se dožene pravo stanje zadeve. Ponudene ozir. najdene dokaze mora oblastvo, če upa z. nji- mi ugotoviti kako potrebno mu dejstvo, izvesti ali po posebnih predpisih, ki obstoje za nekatere vrste dokazov, sicer pa po splošnih načelih upravnega postopanja. Pri izvajanju dokazov pa mora upoštevati, da so dokazi njemu in strankam skupni, t. j., da se jih morejo posluževati razen njega tudi stranke. Da bo strankam to mogoče, je potrebno, da izvedo za njihov rezultat in da se morejo o njih izraziti. To se jim omogoči navadno na ta način, da jih oblastvo pritegne k izvajanju dokazov, če tega ne stori, pa jih mora bodisi pismeno bodisi ustno obvestiti o rezultatu izvajanja dokazov in jim dati priliko, da se izjavijo o njem. Ko je oblastvo dokaze izvedlo, presodi po svobodnem prepričanju, ali je dokaz doprinešen in v kolikšni meri. Ta njegova svoboda pa ni neomejena, ker se mora presoja opirati na rezultat dokazovanja in seveda tudi na pravila logike. Če bi n. pr. oblastvo raziskovalo, ali izvestna obrtna naprava izpušča zdravju škodljive snovi v javno vodo in se po ogledu in pričah dožene, da se to res godi, ne bo moglo izreči, da ni dokazano, da bi iz dotične naprave tekle v vodo škodljive snovi, ker bi se itak izrek bil z ugotovljenim resničnim stanjem. Kot dokazno sredstvo se more po ZUP uporabiti vse, kar pripomore, da se dožene stanje stvari in kar je po posameznem primeru prikladno. Kot taka sredstva navaja zakon izrecno le listine, priče, izvedence in ogled, vendar so mogoči glede na to določilo tudi še dokazi druge vrste, čeravno bo v praksi to le redkeje prišlo v poštev. Vsakega primernega dokazila se more poslužiii tudi oni, ki mora kakšno okolnost po določilih ZUP verjetno izkazati (n. pr razlog za izključitev upravnih organov po § 17, pravico priče, da se odreče pričevanju po § 92 itd.). Izkazovanje te verjetnosti pa ni vezano na predpise o izvajanju dokazov, temveč je to mogoče storiti na priprostejši način in je pri tem zadostno, da se oblastvo uveri, da govori več razlogov za dotično okolnost, kakor pa proti njej. Ta določba je očividno v zvezi s potrebo, da se verjetnost takoj izkaže, kar pa ni mogoče, če naj se dokazi za verjetnost izvajajo na redni, več ali manj zamudni način. Dokaz z listinami. Pod tem naslovom obravnava ZUP prave listine, to so izjave, potrdila, posvedočbe itd. v pismeni obliki, pa tudi razne znake, ki naj na kakršenkoli način posvedočajo obstoj kakšnega dejstva. Pri listinah je treba razlikovati 1) one, ki imajo polno dokazno vrednost, t. j. dokazujejo, da je ono, kar je v njih navedeno, resnično in 2) one, glede katerih odloči šele oblastvo, koliko jim gre vere. Med prve listine spadajo v pivi vrsti listine, ki jih izdajajo javna oblastva, torej tudi občine, kadar nastopajo kot nosilke oblasti in ne kot podjetnik, v mejah svoje pristojnosti in v predpisani obliki. Tudi listine, izdane od oblastev tujih držav, veljajo za take polnovredne listine, če dotična tuja država tudi z našimi javnimi listinami tako postopa in če so te tuje listine overjene po našem ministrstvu za zunanje posle ali po naših zastopstvih v tujini. Dalje spadajo k polno^iedlnim listinam listine, izdane