64 S KNJIŽNIH POLIC Romana Fekonja: o naravi učenja Romana Fekonja Priročnik formativno spremljanje no okrni učenje in zniža učenčeve dosežke ali pa celo trajno poslabša njegovo psihofizično stanje. Učitelji bi se morali usposobiti tako za zaznavanje takšnih čustvenih stanj kot za podpiranje razvoja veščin uravnavanja čustev pri učencih. Posebna odlika te publikacije je ta, da teore- tičnim dognanjem sledijo priporočene usme- ritve za praktike. Pri tem te usmeritve niso kratkoročni in ‘kratkovidni’ nasveti, ampak gre bolj za držo, ki naj bi jo zavzeli učitelji, in za koordinate in vzvode, ki jih kaže vzpostaviti, če želimo zagotoviti spodbudno učno okolje. Res je priročnik izšel že leta 2013, vendar ved- no znova v objavljenih prispevkih odkivamo nova spoznanja, ki nam pomagajo pri našem delu in potrjujejo našo dosedanjo prakso ali pa nam dajo smernice kako naprej. Knjiga, ki je ne preberemo ‘na mah’ in od- ložimo, češ, saj smo spoznali njeno vsebino. Vedno znova se je treba vračati k posameznim poglavjem in jih smiselno ter z razmislekom vedno znova prebirati ter zapisana spoznan- ja prenašati v našo vsakdanjo prakso. Šele v razredu, v procesu poučevanja in učenja dobijo zapisana spoznanja svojo končno obliko in seveda želeni učinek za učenca in učitelja – trajno usvojeno znanje, spretnosti. Knjiga je dostopna tudi v elektronski obliki na povezavi: http://www.zrss.si/pdf/o-naravi- ucenja.pdf. Avtorice: Ada Holcar Brunauer, Cvetka Bizjak, Marjeta Borstner, Janja Cotič, Pajntar, Vineta Eržen, Mihaela Kerin, Natalija Komljanc, Saša Kregar, Urška Margan, Leonida Novak, Zora Rutar Ilc, Sonja Zajc, Nives Zore Veliko strokovnih delavcev pri poučevanju in delu v razredu opaža, da dosedanji načini dela niso več tako učinkoviti, kot bi si želeli. Da dosežemo zastavljeni cilj, potrebujemo veliko več energije, truda in časa zahteva. Dejstvo je, da se časi spreminjajo in z njimi t tudi učenci. Drugače dojemajo svet okoli sebe, na voljo imajo različne sodobne pripomočke, ki so jim včasih v pomoč, velikokrat pa bolj v oviro. Zato se vedno znova sprašujemo, kako učinko- vito poučevati v šoli. Učinkovito orodje, ki vodi k boljši kakovosti učenja in poučevanja, je tudi formativno spremljanje oz. preverjanje, saj: Formativno spremljanje v podporo učenju: priročnik za učitelje in strokovne delavce. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo, 2016. Šolska knjižnica, Ljubljana, 26 (2017), 1, 64-65 • učence spodbuja k prevzemanju odgovor- nosti za svoje učenje, • postavlja učenje in učenca v središče učnega procesa, • spodbuja zavzetost in motivacijo za učenje, • je zelo občutljivo za individualne razlike med učenci, vključno z njihovim predhod- nim znanjem, • razvija vrednotenje, usklajeno s cilji in stan- dardi, z močnim poudarkom na formativni povratni informaciji, izboljšuje učne dosežke. Vse več naprednih šolskih sistemov v Evropi in po svetu v vsakodnevni šolski praksi udejanja načela formativnega spremljanja. Raziskave dokazujejo, da to prispeva k dobri kakovosti učenja, poučevanja in učnih dosežkov vseh učencev. Na Zavodu RS za šolstvo smo se lotili razvojne naloge formativno spremljanje, s katero želimo učinkovite prakse iz tujine prilagojeno pre- nesti v naše okolje, v naše razrede, med naše učence. Formativno spremljanje je most med poučevanjem in učenjem. To se tudi že kaže skozi prakso vključenih strokovnih delavcev razvojnikov. Strokovni delavci, ki sodelujejo pri nalogi, že opažajo spremembe. Najprej v svoji praksi, svojem razmišljanju, pri svojem delu, nato pa tudi v rezultatih učencev. Vsi imamo izkušnje, da se spremembe, sploh v tako velikem in kompleksnem sistemu, kot je šolstvo, ne zgodijo čez noč ali v kratkem času. Potrebna so leta, desetletja in čas pokaže, kaj je dobro: kar o(b)stane in se preplete v vsakdanjo prakso. Priročnik obsega 7 zvezkov, zbranih v mapi. Naslovi zvezkov: • Zakaj formativno spremljati • Nameni učenja in kriteriji uspešnosti • Dokazi • Povratna informacija • Vprašanja v podporo učenju • Samovrednotenje, vrstniško vrednotenje • Formativno spremljanje v vrtcu Vsak zvezek vsebuje: • teoretični del, ki izpostavlja nekaj bistvenih značilnosti posamezne prvine formativnega spremljanja, • orodje za refleksijo, ki vodi učitelja v raz- mislek, kako uspešen je pri uvajanju forma- tivnega spremljanja v svojo prakso, in • formativno spremljanje v praksi, z različni- mi primeri, delovnimi listi ipd., ki jih učitelj ob določenih prilagoditvah lahko prenese na svoj predmet oz. področje. Priročnik združuje strokovna, znanstveno- raziskovalna in osebna spoznanja avtorjev – svetovalcev in učiteljev praktikov, ki že vrsto let v svoje delo učinkovito uvajajo formativno spremljanje. Namenjen je strokovnim delavcem v vrtcih in učiteljem v osnovnih, glasbenih in srednjih šo- lah, ki so na začetku poti uvajanja formativnega spremljanja v svojo prakso, ter vsem, ki bi želeli izpopolniti svoje znanje na tem področju. Končni cilj je razvijati zmožnost samouravna- vanja učencev, saj sta samo usvajanje znanja in razvoj kakovostnih načinov učenja neločljivo povezana; gre za proces, ki upošteva tudi mo- tivacijo, interese in čustveni odnos do učenja, ki je dolgoročen in ima zato trajnejše učinke. 65 IZ ZALOŽBE ZAVODA RS ZA ŠOLSTVO IZ ZALOŽBE ZAVODA RS ZA ŠOLSTVO Cliff Cunningham opisuje zgodnje odzive in občutke, ki jih imajo starši in skrbniki, kako se družina prilagodi in kako zmore prenesti diagnozo o Downovem sindromu. Raziskuje čustveni, motorični in socialni razvoj otrok z Downovim sindromom, od otroštva in tja do obdobja odraslosti. Avtor na sočuten in razumevajoč način odgovarja na vprašanja, ki si jih zastavijo vsi, ki pridejo v stik z otroki z Downovim sindromom glede vzrokov, značilnosti in diagnoze sindroma, kar jim omogoča, da za prihodnost otrok in njih samih sprejmejo najboljše odločitve. Priročnik prinaša koristne informacije tudi učiteljem in vzgojiteljem, ki se pri svojem vsakdanjem delu srečujejo z otroki z motnjo v duševnem razvoju. »Veselim se dneva, ko bodo lahko mami in očetu zagotovili, da ne bosta dobila dojenčka z motnjo v razvoju. Nisem pa prepričan, da bo ta dan koristil naši družbi kot celoti. Tisti člani naše družbe, ki imajo motnjo v razvoju, predstavljajo neprestan izziv družbi. Omogočajo nam, da se vprašamo ali podvomimo o naših vrednotah, preizkušajo naše sočutje in nas spomnijo, da le ni vse v sposobnosti.« Cliff Cunningham DOWNOV SINDROM PRIROČNIK ZA STARŠE IN SKRBNIKE Cliff Cunningham 2016, ISBN 978-961-03-0332-9, format 16,5 x 23,5 cm, obseg 456 strani, cena 37,50 EUR let Arhiv revij GEOGRAFIJA V ŠOLI LETNIK 24 � 2016 � ŠTEVILKA 1 OBZORJA IZ PRAKSE Podnebje Slovenije – primer učne ure v 9. razredu osnovne šole Ljubljana LETNIK 24 � 2016 � ŠTEVILKA 1 ŠIRIMO OBZORJA NEKATERE NARAVNOGEOGRAFSKE POSEBNOSTI LOŠČA NA KOZJANSKEM IZ ZALOŽBE ZAVODA RS ZA ŠOLSTVO Cliff Cunningham opisuje zgodnje odzive in občutke, ki jih imajo starši in skrbniki, kako se družina prilagodi in kako zmore prenesti diagnozo o Downovem sindromu. Raziskuje čustveni, motorični in socialni razvoj otrok z Downovim sindromom, od otroštva in tja do obdobja odraslosti. Avtor na sočuten in razumevajoč način odgovarja na vprašanja, ki si jih zastavijo vsi, ki pridejo v stik z otroki z Downovim sindromom glede vzrokov, značilnosti in diagnoze sindroma, kar jim omogoča, da za prihodnost otrok in njih samih sprejmejo najboljše odločitve. Priročnik prinaša koristne informacije tudi učiteljem in vzgojiteljem, ki se pri svojem vsakdanjem delu srečujejo z otroki z motnjo v duševnem razvoju. »Veselim se dneva, ko bodo lahko mami in očetu zagotovili, da ne bosta dobila dojenčka z motnjo v razvoju. Nisem pa prepričan, da bo ta dan koristil naši družbi kot celoti. Tisti člani naše družbe, ki imajo motnjo v razvoju, predstavljajo neprestan izziv družbi. Omogočajo nam, da se vprašamo ali podvomimo o naših vrednotah, preizkušajo naše sočutje in nas spomnijo, da le ni vse v sposobnosti.« Cliff Cunningham DOWNOV SINDROM PRIROČNIK ZA STARŠE IN SKRBNIKE Cliff Cunningham 2016, ISBN 978-961-03-0332-9, format 16,5 x 23,5 cm, obseg 456 strani, cena 37,50 EUR Arhiv revij GEOGRAFIJA V ŠOLI LETNIK 24 � 2016 � ŠTEVILKA 1 ŠIRIMO OBZORJA Brez namakanja v Egiptu ne gre IZ PRAKSE Podnebje Slovenije – primer učne ure v 9. razredu osnovne šole Poštnina plačana pri pošti 1102 Ljubljana LETNIK 24 � 2016 � ŠTEVILKA 1 ŠIRIMO OBZORJA NEKATERE NARAVNOGEOGRAFSKE POSEBNOSTI LOŠČA NA KOZJANSKEM IZ ZALOŽBE ZAVODA RS ZA ŠOLSTVO Cliff Cunningham opisuje zgodnje odzive in občutke, ki jih imajo starši in skrbniki, kako se družina prilagodi in kako zmore prenesti diagnozo o Downovem sindromu. Raziskuje čustveni, motorični in socialni razvoj otrok z Downovim sindromom, od otroštva in tja do obdobja odraslosti. Avtor na sočuten in razumevajoč način odgovarja na vprašanja, ki si jih zastavijo vsi, ki pridejo v stik z otroki z Downovim sindromom glede vzrokov, značilnosti in diagnoze sindroma, kar jim omogoča, da za prihodnost otrok in njih samih sprejmejo najboljše odločitve. Priročnik prinaša koristne informacije tudi učiteljem in vzgojiteljem, ki se pri svojem vsakdanjem delu srečujejo z otroki z motnjo v duševnem razvoju. »Veselim se dneva, ko bodo lahko mami in očetu zagotovili, da ne bosta dobila dojenčka z motnjo v razvoju. Nisem pa prepričan, da bo ta dan koristil naši družbi kot celoti. Tisti člani naše družbe, ki imajo motnjo v razvoju, predstavljajo neprestan izziv družbi. Omogočajo nam, da se vprašamo ali podvomimo o naših vrednotah, preizkušajo naše sočutje in nas spomnijo, da le ni vse v sposobnosti.« Cliff Cunningham DOWNOV SINDROM PRIROČNIK ZA STARŠE IN SKRBNIKE Cliff Cunningham 2016, ISBN 978-961-03-0332-9, format 16,5 x 23,5 cm, obseg 456 strani, cena 37,50 EUR let Arhiv revij arhiv revij facebook ZRSŠ twitter ZRSŠ Formativno spremljanje v podporo učenju Priročnik za učitelje in strokovne delavce 2016, ISBN 987-061-03-0347-3, format A4 12,40 € Ada Holcar Brunauer, Cvetka Bizjak, Marjeta Borstner, Janja Cotič Pajntar, Vineta Eržen, Mihaela Kerin, Natalija Komljanc, Saša Kregar, Urška Margan, Leonida Novak, Zora Rutar Ilc, Sonja Zajc, Nives Zore Formativno spremljanje je most med poučevanjem in učenjem Priročnik združuje strokovna, znanstvenoraziskovalna in osebna spoznanja avtorjev – svetovalcev ter učiteljev praktikov, ki že vrsto let učinkovito uvajajo formativno spremljanje v svoje delo. Vsak zvezek priročnika vsebuje: teoretični del ■ ■ , ki izpostavlja nekaj bistvenih značilnosti posameznega elementa formativnega spremljanja, orodje za refleksijo ■ ■ , ki vodi učitelja v razmislek, kako uspešen je pri uvajanju formativnega spremljanja v svojo prakso, in formativno spremljanje v praksi ■ ■ , z različnimi primeri, delovnimi listi ipd., ki jih učitelj ob določenih prilagoditvah lahko prenese na svoj predmet oz. področje. Priročnik obsega 7 zvezkov, zbranih v mapi. Naročanje: P Zavod RS za šolstvo, Poljanska c. 28, 1000 Ljubljana T 01 300 51 00 F 01 300 51 99 E zalozba@zrss.si S www.zrss.si naročanje ZRSS 20 x 28_PROMO_FINAL.indd 1 9/27/16 7:12:19 AM