Poštnina plačana v gotovini Sped. in abbon. postale - II Gruppo 70% Katoliški UREDNIŠTVO IN UPRAVA 34170 Gorica, Riva Piazzutta, 18 - Tel. 83177 PODUREDNIŠTVO 34135 Trst, Vicolo delle Rose, 7- Tel. 414646 Letna naročnina, Italija Lir 23.000 Letna inozemstvo Lir 35.000 Letna inozemstvo, USA dol. 28 Poštno čekovni račun: štev. 24/12410 { Leto XXXV. - Štev. 3 (1736) Gorica - četrtek, 20. januarja 1983 - Trst Posamezna številka Lir 500 Stavkomanija v Italiji Tričetrt stoletja Tedna za edinost kristjanou Delavska stavka je gotovo dopustno in včasih edino učinkovito sredstvo v rokah delavcev za dosego njih pravic. Dopustnost, tj. upravičenost stavke priznava tudi italijanska ustava, priznava jo tudi Cerkev od enciklike »Rerum novarum« Leona XIII. do zadnjega zadevnega cerkvenega dokumenta Janeza Pavla II. »Laborem exercens«. Toda eno je pravica, drugo pa je uporaba te pravice. Zgodovina zadnjih 20 let (od leta 1968 dalje) pa kaže, da v Italiji delavci to pravico izrabljajo, da njih stavke postajajo že kriminal zoper sočloveka, zoper sodržavljana. VSILJUJEJO SVOJO VOLJO Prvo, kar opažamo, je da gre večkrat za manjše skupine delovnih ljudi, ki hočejo vsiliti svojo voljo celotni družbi in ne kapitalistom. Te skupine so večkrat zelo maloštevilne, a opravljajo bistvene službe v življenju države. Tako smo prisostvovali stavki kontrolorjev zračnega prometa. Teh ni veliko, nekaj sto, toda s svojo stavko so omrtvili celoten zračni promet v državi. Družba je utrpela milijarde škode zato, da so oni izsilili zase nekaj materialnih ugodnosti. Škodo so utrpeli vsi državljani in ne kak kapitalist. Potem se zmislijo prevozniki mestnega prometa in okličejo stavko. Tramvaji, avtobusi, podzemske železnice v velikih mestih, vse se ustavi. Milijoni delavcev, uradnikov, študentov ne morejo na delo, v službo, v šolo. Gospodarska škoda gre znova v težke milijarde, ki jih utrpi narodno gospodarstvo spet zato, da uslužbenci pri mestnem prometu izsilijo povišanje plač. Toda vsi vemo, da so te službe pasivne, da za plače uslužbencev prispeva država, tj. prispevamo vsi davkoplačevalci težke milijarde. Ob stavki pa gredo nove milijarde v dim. Posebno hudo je pa sedaj ob stavki zdravnikov in bolničarskega osebja. Govoril sem z nekim zdravnikom. Trdil je, da je stavka upravičena, češ da so zdravniki v bolnišnicah relativno slabo plačani v primeri z drugimi kategorijami. Morda bo to res. Toda je s tem njih stavka upravičena? Človeško dopustna? Filmski režiser Antonioni je ustvaril film »II Novecento«. V njem prikazuje tudi stavke italijanskih delavcev in kmetov ob začetku tega stoletja. Videti je kmete-kolone, ki pustijo na polju požeto pšenico, da gnije, v hlevih živino brez hrane in vode, da obupno muka. Mukanje gledalca pretresa. Toda konec koncev je šlo za živino in ne za človeka. Zdravniki in zdravniško osebje pa pustijo trpeti človeka, trpečega bolnega človeka, ki je vse življenje plačeval socialno zavarovanje, da bi bil ob bolezni postrežen, sedaj se mu pa zgodi, da je zapuščen brez nege, brez hrane, brez zdravil. To se je namreč zgodilo v Milanu ob neki taki stavki. Kdor ni imel sorodnikov, je moral trpeti lakoto in umazanijo. In zakaj? Zato, da stavkajoči izsilijo od vlade nekaj materialnih ugodnosti. Trpi naj bolni človek zato, da bo zdravstveno osebje dobilo večjo plačo. Je ta način boja človeški? Ce nas je v filmu pretreslo mukanje živine, kaj naj rečemo ob zapuščenih, pozabljenih bolnikih v civilnih bolnišnicah? Zgražamo se ob ugrabitvah, ko kriminalci ugrabijo ljudi zato, da dobijo bogato odkupnino. Ob stavki bolniškega osebja pa stavkajoči zapustijo bolnika zato, da dobijo boljšo plačo. Ali je kaka moralna razlika med enimi in drugimi? Oboji se pregrešijo nad človekom zaradi materialnih koristi. Seveda se bo vlada vdala in pristala na zahteve stavkajočih, toda zato bomo davkoplačevalci še bolj obdavčeni, bolniki bodo plačevali višji ticket za zdravila v strahu, da bodo znova zapuščeni, če bodo potrebovali oskrbe v bolnišnicah. Povejte, ali nismo zares postali »homo homini lu-pus«, človek človeku volk? USTVARJAJO SI PRIVILEGIJE Delavci so s svojimi stavkami uspeli tudi si ustvariti privilegije in nedotakljivost. V gospodarstvu je pravilo, da mora biti delavec na svojem delovnem mestu, če ga ne opravičujejo višji razlogi kot so bolezen, smrt, kake nujne družinske obveznosti. Toda v Italiji se je dogajalo in se še dogaja, da so delavci, uradniki, nameščenci v državnih službah in velikih podjetjih odsotni tedne in mesece. Ravnatelj ali podjetje jim ne more nič, ker so zaščiteni. če bi jih odslovili, bi takoj vsi kolegi stavkali. Morali bi poseči vmes sodniki, ki so obsodili odsotne z dela. Ali je to v skladu z disciplino, ki bi morala vladati v vsakem gospodarstvu in v vsaki upravi? Potem se zgodi, da v neki tovarni zmanjka dela, v kaki drugi tovarni pa primanjkuje delavcev. Gospodar si ne more pomagati, ker so delavci nepremakljivi. Drugje je kak delavec ali uradnik nesposoben, nemaren pri delu. Ne moreš mu nič, ker ga ščiti sindikat. POLITIČNE TOVARNE IN PODJETJA Tudi v Italiji imamo »politične« tovarne in podjetja, tj. taka državna in poldržav-na podjetja, ki delajo z gotovo izgubo. Ta gre ob koncu leta v stotine milijard, ki jih krije vlada iz državnega proračuna, tj. od davkov, vzdržujejo pa jih zato, da zaposlijo delavce. Takih podjetij je največ na jugu države. Zanimivo je, da so ob stavkah delavci iz sličnih podjetij najbolj glasni, najbolj zahtevni in največji razbi-či. To se je pokazalo tudi ob zadnjih stavkah zoper gospodarske dekrete vlade. V Fiatovih tovarnah je npr. stavkalo od 10 do 15 % zaposlenih, v političnih podjetjih pa vsi. Nakazali smo nekaj pojavov italijanske stavkomanije, ki so pojavi anarhije, egoizma in neodgovornosti do državne skupnosti, do nas vseh, zlasti do brezposelnih in upokojencev. Mnogi na vodstvu države in tudi pri sindikatih se tega zavedajo, a nihče nima poguma, da bi izpeljal ustavno določilo republike, ki se glasi: »Pravica do stavke se izvaja v okviru zakonov, ki to pravico urejajo.« Zaradi tega bomo še naprej ostali pri anarhiji, egoizmu in neodgovornosti. Do kdaj? Do kake nove diktature, kot je prišlo do nje ob pohodu na Rim leta 1922, ki je nastala prav ob sličnih nezdravih družbenih pojavih? Upajmo, da ne. K. H. Ves^ krščanski svet te dni obhaja Teden edinosti, ki je od 18. januarja (nekoč praznik Stola sv. Petra v Rimu) do 25. januarja (Spomin spreobrnjenja sv. Pavla). Letos je neke vrste jubilejna izdaja Tedna edinosti, saj se praznuje že tričetrt stoletja. Zato naj bo tukaj .podano nekaj iz zgodovine te molitvene osmine, ki je vsekakor zanimiva. NASTANEK Zamisel Tedna edinosti se je porodila izven katoliške Cerkve, kar daje ustanovi še poseben pečat univerzalnosti. Ustanovitelj je ameriški episkopalni pastor (protestantski duhovnik) p. Pavel VVattson (T863-1940). Misel na edinost med kristjani ga je priganjala vse življenje. Navduševal se je zlasti za asiškega ubožca in v Gray-moorn blizu New Yorka ustanovil redovniško družbo, ki naj bi živela po duhu in pravilih sv. Frančiška in zadoščevala za mlačnost mnogih protestantov (Frančiškanski bratje - «Antonement»). V svoji gorečnosti je namreč z žalostjo opazoval, kako se v Ameriki mnoge protestantske cerkve vse bolj in bolj praznijo. Zato je po nasvetu prijatelja, anglikanskega pastorja Jonesa Spencerja