DOLINARJEV NACRT VODNJAKA V TIVOLIJU FRANCE STUKL V Mestnem arhivu Ljubljane v registratU'' ri mestnega magistrata — Reg. I. f. 1819, XII/10 št. 5100/1919, sodniške in druge razno- terosti — je ohranjen spis o neizdelanem Do- linarjevem vodnjaku v Tivoliju. Poleg spisov sta ohranjeni dve akvarelni skici projekti- ranega vodnjaka, fotografija glinastega mo- dela in izrezana Dostalova reprodukcija po- dobnega, industrijsko izdelanega vodnjaka. Zamik in Dolinar sta se dogovarjala, naj bi vodnjak stal v tivolskem parku pri otro-« škem igrišču, za Tivolskim gradom, kjer je bil takrat neporaben kamnit vodnjak s po- barvanimi litoželeznimi reliefi. Kako so se te zadeve odvijale, naj povedo dokumenti. >^Slavna občina mesta Ljubljane! Uljudno podpisani si usoja predložiti slavni mestni občini načrt vodnjaka za tivolski park. Piiiložena fotografija je le približni osnutek tega vodnjaka, ki naj predstavlja pet razpo- sajenih, kopajočih se otrok. Plastike naj bi bile iz brona, arhitektura iz trpežnega kraš- kega kamna. Basen naj bo zvišen od zemlje 60 cm, postamenti, na katerih stoje plastike, 1 m. Vodnjak je konstruiran na simetrično zaključen centrum tega parka, kar se pa tiče motiva, se mi zdi tudi najprikladnejši glede na prostor in okolico. Natančnega proračuna za vodnjak podpisa-' nec ne more predložiti, ker je mnenja, da se za plastike lahko porabi kak razbit top (za artilerijsko vojašnico jih je dovolj) in s tem se stroški neprimerno zmanjšajo. Za izvršitev plastik in ostalih arhitektoničnih načrtov hi zahteval podpisani 10.000 K, katere naj bi mu mestna občina izplačevala mesečno po 1000 K. Kar se pa ostalih stroškov tiče, je uverjen, da ne bodo dosegli vsote, ki bi se zdela mestni občini pretirana. Ta vodnjak je neobhodna potreba za tivolski park, zato naj blagovoli mestna občina ta predlog upoštevati in ga ta- koj rešiti, da se z delom lahko prične. Z odličnim spoštovanjem Lojze Dolinar akadem. kipar Bleiweisova cesta 18. Ljubljana, 26. marca 1919.« (f. 164, 165) Prošnja je prišla 28. marca v roke magi- stratnega ravnatelja dr. Milutina Zamika, da bi podal mnenje magistratne umetniške ko- misije. Vlogo so poslali še gospodu Dostalu, ki je o njej pismeno podal svoje mnenje, in ravnatelju Ivanu Šubicu, ki jo je brez izjave vrnil. Prvi je odgovoril gospod Dostal. »Slavnemu mestnemu magistratu, v roke g. magistra tnemu ravnatelju dr. Zamiku v Ljubljani. Vračam v izjavo mi poslani načrt kiparja Lojzeta Dolinarja za nov vodnjak oziroma za loko v tivolskem parku. Iz prošnje same in iz okolnosti, da v javnost še ni büo slišati o nameravani postavitvi novega vodnjaka, smem sklepati, da je kipar zasnoval načrt iz svoje iniciative. Izjavljam se sledeče: 1. Ne uvidim potrebe, da hi se napravil nov vodnjak. Od otroških let sem že vajen na sedanjo sliko te točke v parku, pa reči mo- ram, da mi ni nikoli prišla na misel potreba kake nove naprave. Sedanja preprostost se prav dobro sklada z vso okolico. Slika parka ne potrebuje na tem mestu nobenega novega povdarka in zato bi bilo škoda kaj izpremi- njati. 2. V načrtu se mi zdi precejšnja nadbaroč- na neokusnost, da bi štirje otroški kipi nepre- stano bruhali vodo na kopaj očega se tovariša. To ni naravno, pa tudi ne lepo. Kompozicija ni posebno izvirna, kar kaže pridejana sličica. Ljubljana, dne 4. maja 1919. J. Dostal« (f. 170) Zamik je Dostalu še enkrat vrnil izjavo z zahtevo, naj pove, odkod je izrezal »pridejano sličico.« Sliko podobnega vodnjaka je Dostal izrezal iz časopisa «-Die Plastik.« Kljub Dostalovemu negativnemu stališču do Dolinar j evega vodnjaka je Zamik napisal 17. junija poročilo, ki mu je preraslo v 6 stra- ni dolg estetski esej. Olepševalnemu odseku občinskega sveta, načelniku Ivanu Petriču. Med dmgim piše: ». .. Gospod župan mi je zadevo izročil z na- ročilom, naj občinska umetniška komisija, katere član sem tudi jaz, odda svoje mnenje. Ta umetniška komisija pa ne obstoja več. Njen bivši član Etbin Kristan je v Ameriki, Kamilo Pammer se je že zdavnaj odpovedal občinskemu mandatu in sodelovanju, ravna- telj Ivan Šubic mi je pa izjavil, da tudi ne bo več sodelovalf ker je drugače preobložen in naj vzamem na znanje, da s tem odlaga svoje članstvo. Preostala dva le g. knezoškofijski tajnik Josip Dostal in jaz. G. Dostal je oddal pismeno mnenje, ki je priloženo in katere- mu je dodal malo podobico, ki nam kaže 50 Dolinarjev načrt vodnjaka v Tivoliju, Mestni arhiv drug vodnjak (tucat — robo neke betonske firme) skoro enake ideje, kakor je Dolinar- jeva. Pokazal sem to podobico g. Dolinarju, ki je izjavil, da za podobnost pač nič ne more. To mu tudi rad verjamem; Dolinar nikakor ni plagijator, ali ideja leži takorekoč na dlani. Po umetnostnih časopisih se večkrat vidi re- produciran kak vodnjak s podobno razpored- bo figur, ki je prav hvaležna za oko, in to gledalcu nevede ostane v spominu. Dolinarjev vodnjak bi torej, če umetniško dobro izdelan, zlasti če bi bile figure dobre, napravil prav ličen, dasi ne bogvekako izvr- sten vtis. Bil bi čisto čeden okras za Ljub- ljano. Je pa še neko vprašanje. Majčkene figu-* rice, kjer se manjših detajlov sploh ne vpošte- va, napraviti tako, da jim ni ničesar opore- kati, je mnogo lažje, nego velike; tudi majhno podobo je lažje narisati, kakor pa isto s figu- rami v naravni ali nadnaravni velikosti. Kolikor poznam Dolinar j a, je pač sposoben pravilno modelirati v vsaki izmeri; sploh se pa povečanje vrši s takozvanim punktira- njem, t. j. proporci je se od točke do točke po modelu merijo in prenašajo v veliko mero. Spomnil sem se le cesarjevega spomenika »mojstra« Peruzzija, ki je od vseh tedanjih konkurentov skoraj najmanj znal, a vsled reklame svojega bivšega učitelja, ki je bil zaljubljen v Peruzzijev precejšni, toda neiz- glajeni in neizučeni talent, odnesel prvenstvo v konkurenci. Seveda je tista jury obstojala iz samih umetnikov, ki so izvajanja o umet- nosti poslušali z velikim brezkritičnim res- pektom. In Peruzzi je predložil tedaj majhen model, ki je bil sicer strašno šablonast, a vsaj v proporcijah ni imel vidnih napak. Ko je pa spomenik po majhnem modelu in z največ- jim bojem zoper lastno lenobo naposled izde- lal, je imela mramomata devica zaraščen hr- bet in ena roka od rame do komolca in od komolca do zapestja je imela napačno razmer- je, o čemer se lahko vsakdo še danes prepriča na Slovenskem trgu. Ta spomenik je nekak spomenik umetni- ške brezkulturnosti. To sem le tako postrani omenil v splošen povdarek, kako previdno in točno se morajo vprašanja vobče obravnavati. Moje poročilo je postalo nekak članek o estetiki in drugem. A temu se pri danem slučaju nisem mogel izlepa izogniti. Vem, da je Dolinarju že iz denarnih ozirov suno na tem, da bi bila njegova ponudba sprejeta in večkrat je rešitev že urgiral. Radi izjemnosti slučaja moram pač prepu- stiti popolnoma občinskemu svetu, da zavza- me svoje stališče in o predmetu sklepa. Zupanov namestnik Dr. Zamik.« (f. 176' 177, 177') Olepševalni odsek je 24. junija Dolinarjev vodnjak odklonil, (f. 178'). Zarnikovo poročilo so 1. julija poslali še stavbnemu uradu, me- stnemu vodovodu in vrtnarskemu nadzorniku, da še oni izrazijo svoje mnenje. 51 stavbni urad je bil za to, da se z zadevo počaka, ker bi stroški znesli gotovo čez 30.000 K. Sicer pa naj bi se za tak vodnjak razpi- sala konkurenca, (f 178'). Mestni vodovod je odgovoril, da bi vodnjak porabil 15—20 hI vode na uro, ki pa je takrat niso imeli na razpolago, (f 178'). Vrtnarski nadzornik je ... »Vzel na znanje in pristavljam le, da mojem Vkusu ne spada ta projektovani vodomet v tivolski park k tej enostavni fagadi tivolske graščine. Zdelo bi se mi to, kot dotičnik, kateri si natakne cilindr in ima slabih čevljev. Tudi ako bi se ta vodnjak postavU, bi se mogla cela okolica temu na novo prilagoditi, kaj bi povzročilo precejšnjih stroškov. V Ljb., 20. 7. 1919. V. Hejnic« (f. 178') Dolinar j evo vlogo so še predlagali v obrav- navo Olepševalnemu odseku občinskega sveta, ki pa je rešitev zavlačeval. Na zadnjem aktu 16. XII. je notirano, da se je kipar Dolinar za stalno preselil v Ameriko in so zato dali vlogo in celoten spis a/a. (f. 180) J 52