Vse spise, v oceno poslane knjige itd. je pošiljati na uredništvo — naročnino, reklamacije in vse administrativne stvari pa na upravništvo v Ljubljan Učiteljska tiskarna, Frar čiškanska ul. 6/1. Vse po-šiljatve je pošiljati franko. Reklamacije so proste poštnine. Rokopisov ne vračamo. Telefon uredn. 312. Stanovsko poSitiško glasilo UJU. - PoverieniStvo LJubljana Izhaja vsak četrtek. Naročnina znaša za neorganizirane 40 Din, za inozem. 60 Din. Posamezna štev. 1 Din. Članstvo „Pov. UJU — Ljubljana" ima s članarino že plačano naročnino za list. Za oglase in reklamne notice vseh vrat jo plačati po Din 2*50 od petit vrste. Inseratni davek posebej. Pošt. ček. ur. 11.197. Jerobi (Mnenje podeželskega učiteljstva.) Misija učiteljstva je kulturna in prosvetna in ne politična; mladino in narod prej politično buditi, preden ga kulturno izob-braziti — je demagogija. Pri vseh narodih se mora učiteljstvo braniti proti vsiljivim jerobom in tutor-jem. Vsi se mu vsiljujejo zal komandanta, ker vedo kako važen činitelj je učitelj za državo in nacijo. Vedno bo narod tak, kakršnega vzgoji učitelj. Tudi drevo raste tako, kakor ga obračaš; tudi kepa v roki se oblikuje, kakor jo gneteš; in tako prospeva tudi narod, kakor smo ga odgojili osnovnošolski učitelji. Važen je tedaj, prevažen naš stan, in veliko odgovornosti nosimo na svojih ramenih, ker se zavedamo svoje svete naloge nad narodom. Zgodovinarji in politiki trdijo, da je zmagal leta 1870.—71. nad Francozi nemški učitelj in tudi v 1. 1912.—18. je srbski učitelj vodil srbske junake od zmage do zmage. Srbski učitelj je bil tista duševna sila. ki je gnal vladine pristaše, opozicionalce, obrenovičevce in republikance ramo ob ram' pod isto zastavo v boj za domovino. Le učitelj je v prijetnem položaju, da propagira lahko sistematično med narodom ideje, le on more preobraziti dušo skupnega ljudstva, le on more vzdigniti narod kulturno in moralno. Vsled teh posebnosti bi marsikdo rald imel vpliv nad učiteljstvom in marsikdo bi si nas rad udinjal za svoje namene in cilje. V vseh državah se trudijo posebno stranke, da bi zasužnile učiteljski stan, k; naj bi jim delal tlako in ki naj bi vodil narod po strankinih navodilih in za strankine koristi. Lahko na rečemo, da se nikjer ni popolnoma posrečilo ujeti učiteljstva z,ai take stranske namene. Povsod se za take ekstravagance animira le nekoliko oseb, ki pa se le iz različnih vzrokov puste »prevariti« ter se izneverijo čistemu skupnemu stanovskemu programu. Srč učiteljstva pa ostane v svojih trdnih ?n pravih stopinjah. Naš stan ima nadvse vzvišene smotre in namene; mi imamo v rokah mladino. ki jo vzgajamo za nacijo in državo. Mi oblikujemo in mi predpisujemo bodočnost svoje države, mi izboljšujemo socialne razmere naroda, mi narod vna-predujemo fizično in moralno. Naša naloga ni voditi naroda v stajo ene ali druge stranke, mi ga moramo le kulturno dvigniti na ono stopnjo, na kateri Se bo mogel sam orientirati in opredeliti za ono stran, ki bo najboljša za domovino in za posameznika tudi po našem mišljenju Od te naloge se učiteljstvo ne sme oddaljiti, ker se vsaka stranpot mora LISTEK. Zakon o narodnih šolah. (Dalje.) Ta slika iz mladih dni mojega učitelje vanja mi je stopila pred oči na seji Prosvetnega sveta — tako piše urednik »Narodne Prosvete« — na kaiteri se je sklepalo o čl. 38. načrta zakona o osnovnih šolah, in na kateri je odločno zahteval vseučiliščni profesor g. Gulič z učitelji, ki se nahajajo v Glavnem prosvetnem svetu, popolno državno vzdrževanje osnovnih šol. kakor se vzdržujejo tudi vse druge državne ustanove. Ob tej priliki mi je stopilo pred oči vse trpljenje, ki spremlja učitelja skozi življenje, in ki tudi sedaj še ni nič boljše. Spomnil sem se, da je tudi sedaj po osvobojenju in obnovljenju države še mnogo učiteljev pri nas v Srbiji, ki iz lastnega) žepa plačujejo slugo in naj-obhodnejše šolske potrebščine. Razumel sem, da moramo z ozirom na Specialne razmere, ki vladajo, in na posebni značaj osnovnega šolstva), to kmalu kruto maščevati. Naše starejše učiteljstvo je ojeklenilo že pred vojno, ko ie po nas padal strankarski klerikalni bič, ko smo prejemali za 25% manjše plače kakor Slomškarji, ki so bili klerikalni priganjači. To učiteljstvo bi moralo tudi sedai pokazati svojo žilavost in svoje stremljenje po popolni svobodni šoli, ki ima za cilj samo splošno izobraženost v korist domovine, Jugoslavije. Žalibog se to upanje ni obistinitilo, ampak so nekateri morda iz prevelikega navdušenja zabredli predaleč v stranske vode. Ekstrem ni nikjer dober! Le vedno usmerjeno in premišljeno hodi po začrtani poti, kadar hodiš v delu za narod in imej pred očmi. da ie velika razlika med misijo učitelja in političnimi stremljenji. V Sloveniji pa, kjer smo še posebno radi ekstremni. se je že pred leti — tako pravijo — konstituiral neki »učiteljski klub«, ki je dobil monopol, a nikdar po-verenja učiteljstva. za preganjanje, nameščanje in premeščanje učiteljstva. Koliko groženj je ta klub razširil po Sloveniji za tiste, ki ne bi hoteli parirati. S premeščanji so bili v najzamotanejših raizmerah tako spretni kakor bi imeli opraviti s prestavljanjem šahovskih figur. Pa tudi tega biča in kazni božje se nismo zbali. Mi ostanemo, kakor smo bili: pravični, pošteni in delavni za narod brez vsakega priveska, ker hočemo imeti za delo med narodom mir, ne pa bojev. Za druge imamo pa samo prezi-ranje, ki ne znajo razlikovati šole od politike in prihajajo s tako misijo na deželo ter nas hočejo odrešiti. Pa ne verjamejo in ne verjamejo, da se s politično agitacijo še ne pravi izobraževati ljudstva! In nazadnje je prišla še ta nesrečna kartoteka. Ta pa je krona za naše jerob-stvo in tutorstvo. Kaj tacega pa še nihče ni zahteval od nas. Kai hočejo gospodje od nas vse vedeti ! No, naj bo. ako zahtevajo podatkov, za katero izvenšol-sko delo si sposoben. Sicer piše »Osnovna Nastava«, da te nihče ne sme siliti k izvenšolskemu delu, toda toliko idealizma nam je vkljub jerobstvu še ostalo, da gremo tudi izven šole med narod na prfr-svečivanje. Toda) ne zato, da nas v Ljubljani vidijo, temveč da v resnici narodu koristimo. In je res dobro, da vedo v Ljubljani, kaj mi vse znamo, ker bi se zgodilo lahko, da pošljejo v kraj, kjer rabijo le telovadca, izšolanega pevca, a kjer imajo izvežban pevski zbor brez pe-vovodje, bi poslali izurjenega telovadca. Vse je mogoče, kakor je bilo že marsikaj. A ono z društvi pa ni kar tako... In se je vsedlo učiteljstvo in je pri vsakem zmanjkalo prostora, toliko ie imel vsak napisati. Kako srečen je Sokol, da ima toliko članov in delavcev. Potom kartotek boste videli, koliko nas je. Koliko je celo članov »učiteljskega kluba«, ki uživa toliko zaupanja, samo ne pri uči-teljstvu... Pa ie v redu, saj papir je potrpežljiv, j>ai zakaj so gospodje v Ljubljani tako zelo radovedni. Kdaj nas boste začeli izpraševati še za delikatnejše osebne zadeve, ki jih posebno mladi radi skrijejo? Mnogo se je doslej grešilo, a povzročitelji mislijo, da so bogve kako s svojim postopanjem koristili narodu. Morda pa so le nasprotno dosegli. Veliko navdušen'h je postalo malodušnih, ker iim pač ne da srce. da bi se dali terorizirati in komandirati. Vedite vendar, da je še tudi nekaj učiteljstva, ki so sicer zvesti strankini oristaši in kot taki striktno izpolnjujejo strankine dolžnosti, toda mislijo tudi s svojimi glavami in ne kimajo za prazen in škodljv nič, kadar s