celostnostiNa poti k 22 Vzgoja, marec 2017, letnik XIX/1, številka 73 Otroci veliko časa preživijo ob igranju igric na računalnikih, tablicah in telefonih. Zdi se, da je pisanje nepomembno. Številne študije na področju nevroznanosti pa potrjujejo, da pisanje na roko prispeva k učinkovitejšemu branju ter spodbuja procese v možganih, ki so osnova za naše mišljenje, učenje in spomin. Lepopis. Pozabljen? Niti ne. OŠ Jurija Vege Moravče izvaja tekmovanje v lepopisu. Teoretična izhodišča V današnjem svetu prevladujejo računal- niki in ostala informacijska tehnologija. Otroci veliko časa preživijo ob igranju igric na računalnikih, tablicah in telefonih. Zdi se, da je pisanje nepomembno. Učitelji pa ugotavljamo, da se v zadnjih letih prav za- radi pretirane uporabe različnih naprav v najzgodnejšem otroštvu poslabšuje mo- torika predšolskih in šolskih otrok. Slabši rezultati se izkazujejo pri športu, pa tudi pri finomotoričnih in grafomotoričnih de- javnostih. Postavi se nam vprašanje, kako pomembno je v resnici dandanes pisanje za naše šolarje. Številne študije na podro- čju nevroznanosti, še zlasti pedagoške, potrjujejo, da je pisanje na roko pomemb- no. Prispeva k učinkovitejšemu branju ter spodbuja procese v možganih, ki so osnova za naše mišljenje, učenje in spomin (Tan- cig, 2014). Raziskave so potrdile, da otroci, ki pišejo na roko, sestavljajo bolj popolne stavke, hitreje tvorijo besede ter imajo več idej pri pisanju samostojnih zapisov kot otroci, ki pri pisanju uporabljajo zgolj tip- kovnico. Pri pisanju potekajo drugi miselni procesi kot pri tipkanju. Primerjali so, kako dobro si učenci zapomnijo besede, ki se jih učijo s pisanjem ali pa s tipkanjem. Po- kazalo se je, da so po šestih tednih učenja tisti učenci, ki so se učili s pisanjem, znali neprimerno več. Tudi pri snemanju mo- žganske aktivnosti so ugotovili, da se pri pisanju na roko aktivira predel možganov, ki je pomemben tudi za branje. Pisanje na roko pa nam omogoča tudi multisenzorno učenje. Gre za to, da pridobivamo infor- macije skozi naše sprejemnike po različnih poteh, zato si te informacije bolj zapomni- mo. Pisanje na roko in druge gibalne de- javnosti pa niso pomembni samo za branje in usvajanje pojmov, ampak razvijajo tudi druge kognitivne funkcije. Pri študentih so ugotovili, da so bili tisti, ki so na pre- davanjih pisali na roko, pri višjenivojskem znanju, torej pri razumevanju in uporabi, enako tudi pri povzemanju, bistveno boljši kot tisti študenti, ki so tipkali. Faktografsko znanje pa je bilo enako. Učitelji se moramo pomena pisanja na roko zavedati in ga pri učencih spodbujati, saj je to dobra popo- tnica za njihovo življenje. Ideja Lepopis, kot ga predstavljajo učbeniki iz časov, ko je bil to obvezni šolski predmet, je v dobi računalnikov gotovo le še prijetna veščina ljubiteljev umetelnih rokopisov, ka- ligrafov in še koga. Tekmovanje, ki smo ga osnovali na OŠ Jurija Vege Moravče, temelji na drugih vidikih razvoja osebnosti; izhaja iz ugotovitve, da učenci nimajo več spre- tnosti za orientacijo na papirju, oblikovanje črk, odmikov od roba, ločevanje naslovov od besedila, izdelavo estetskega pisnega izdelka, prav tako ne vztrajnosti in potrpe- žljivosti. Izvedba Na Prešernov rojstni dan, 3. decembra, šola objavi razpis. Tedaj se pričnejo tudi priprave na tekmovanje, ki zajemajo vse učence pri vseh predmetih, saj učitelji vsako uro namenijo več pozornosti na- tančnejšemu oblikovanju zapisov. V drugi polovici januarja oddelčne skupnosti izve- dejo izbor tekmovalcev, ki bodo tekmo- vali na šolskem tekmovanju. Tekmujeta 2 fanta in 2 dekleti iz vsakega oddelka, na naši šoli je to 92 tekmovalcev. Razredniki izvedejo prijavo. Ožja skupina učiteljev v tem času pripravi tekmovalne naloge in celotno organizacijo tekmovanja ter ga tudi izvede. Naloga zajema prepis besedi- la o Prešernu ali njegovih pesmi ter zapis avtorskega besedila. Tekmovanje poteka v začetku februarja. Še isti dan se sestane ko- misija. Izbor poteka po vnaprej izdelanem kriteriju. Kriterij zajema lepopis, okrašeno prvo črko in vrstico, avtorsko besedilo in Andreja Kosirnik, mag. znanosti, prof. defektologije, je učiteljica za dodatno strokovno pomoč na OŠ Jurija Vege Moravče. Kot specialna pedagoginja izvaja specialno pedagoško diagnostiko in dodatno strokovno pomoč za učence s posebnimi potrebami v šoli in v vrtcu. Dela tudi z učenci tutorji in vodi krožek učenje učenja. Bernarda Mal, predmetna učiteljica slovenščine na OŠ Jurija Vege Moravče, ima naziv svetnica, je mediatorka, učiteljica razmišljanja in mentorica MEPI. Objavlja strokovne članke, sodeluje v radijskih in TV-oddajah ter na strokovnih posvetih. Učitelji se moramo pomena pisanja na roko zavedati in ga pri učencih spodbujati, saj je to dobra popotnica za njihovo življenje. Ponos na prireditvi (foto: Andreja Vavpetič) celostnostiNa poti k Vzgoja, marec 2017, letnik XIX/1, številka 73 23 celosten estetski vtis. Izbere 18 zmagoval- nih izdelkov, in sicer devet dekliških in devet fantovskih. Za zmagovalne izdelke napiše obrazložitev izbora. Nagrajenci so slovesno razglašeni na šolski prireditvi ob slovenskem kulturnem prazniku. Vsak zmagovalec prejme priznanje, pero z napi- som tekmovanja Prešern(ov)o pero 2017, obrazložitev in v glinen lonček posajen zimzelen, prinesen iz Prešernove rojstne hiše. Dogodek dobi še dva odmeva. Pri- pravimo razstavo zmagovalnih izdelkov in objavimo e-knjigo na spletni strani šole. Vsi izdelki so trajno shranjeni v posebni mapi, ki je na voljo za ogled. S tem zaklju- čimo dejavnosti ob edinstvenem prazniku Slovencev, prazniku kulture. Sklepne ugotovitve Po dveh letih izvajanja vemo, da je tekmo- vanje za učence izziv, da je vznemirjenje v času priprav, tekmovanja in podelitve med učenci veliko, da so izjemno ponosni, če jim uspe dobiti pero. To nam sporočajo njihove izjave po podelitvi. Nismo še do- segli cilja iz izhodiščne ideje. Ocenjujemo, da nas bo zastavljena pot pripeljala na cilj – ličen, čitljiv in na papirju pregleden vsak učenčev zapis. Vsak pisni izdelek, napisan z roko in peresom ali z roko in tipkovnico, je ogledalo pisca. To ni nepomemben po- datek za druge, še manj za pisca, ki si s tem izboljšuje mnenje o sebi in svoji vrednosti. Navdušeni smo, ker so med dobitniki tudi učenci, ki so odrinjeni na rob ali pa imajo težave z vrednotami, vedenjem, ugledom med vrstniki … Vizija Izkušnja prvega leta nas je naučila, da smo letos pripravili tekmovanje za fante in de- Vsak pisni izdelek, napisan z roko in peresom ali z roko in tipkovnico, je ogledalo pisca. kleta v dveh kategorijah. Odziv odraslih po prvem tekmovanju nas je navdušil do te mere, da smo letos povabili na tekmova- nje tudi odrasle tekmovalce iz 40 društev v naši občini, a se nam niso pridružili. Dobro prakso pa si želimo širiti z mreženjem na druge šole. Literatura • Tancig, Simona (2014): Kako branje spreminja možgane in kaj izgubimo, če pisanje nadomestimo s tipkanjem? V: Orel, Mojca (ur.): Sodobni pristopi poučevanja prihajajočih generacij. Mednarodna konferenca. Polhov Gradec: Eurovision 2014, str. 11–19. Izjava dobitnika (foto: Andreja Vavpetič) Izjava dobitnika (foto: Andreja Vavpetič) Izdelek (foto: Andreja Vavpetič)