URN_NBN_SI_DOC-JJ9SIQFV

Kocijan Gregor: Knjiga in bralci. Ljubljana (Delavska enotnost) 1974. 43 + (III) str. 8°. (Javno mnenje. 54.) Raziskovalni center za samo­ upravljanje pri RS ZSS in Kulturna skupnost Slovenije sta v jeseni 1973 izvedla anketo o razmerjih med bralcem in knjigo. Na vprašanja an­ kete so odgovarjali radijski naroč­ niki na podlagi vzorca, ki je bil do­ volj velik, da je lahko prezentiral populacijo. Gregor Kocijan nas v svoji študiji podrobneje seznanja z rezultati te ankete in daje na pod­ lagi danega gradiva ob koncu tudi svoje misli in predloge. Cilj ankete je bil osvetliti stanje, kakršno je danes med bralcem in knjigo, ter odkriti one dejavnike, ki vplivajo privlačno ali odbijajoče na to razmerje. V študiji je zbrano in obdelano mnogo statističnega gra­ diva, vendar branje ni dolgočasno, saj je študija napisana živo in pri­ zadeto. Raziskava obdeluje dva »objekta«: knjigo in bralca. Zato avtor na za­ četku študije najprej daje odgovor na vprašanje, kaj je knjiga, in pra­ vi, da je knjiga »blago posebne vrste«, ki sicer ima kot vsako tržno blago svojo ceno, katera pa ni v so­ razmerju z vrednostjo vsebine knji­ ge. Dalje ugotavlja, da je knjiga lahko tudi okrasni predmet v sta­ novanju, predmet, ki simbolizira statusni položaj lastnika, pa tudi dragocenost oziroma denarna vred­ nost. Naročnika ankete je zanimala osnovna funkcija knjige, tj. funkcija medija, ki prenaša sporočilo. Dan­ danes tekmujeta s knjigo še dva me­ dija, radio in televizija. V tekmi z njima ima knjiga prednost v tem, da je njen zapis trajen in omogoča bralcu svobodno odločitev, kdaj bo bral, kaj bo bral in koliko časa bo bral. Nadaljnja poglavja študije obrav­ navajo bralca, in sicer nam stati­ stični pregledi najprej pokažejo, ka­ ko se pri nas uporablja prosti čas (za dodatno delo, za družino, za štu­ dij, počitek, kulturno dejavnost, šport itd.) in kako bi ga respondenti želeli uporabiti. Med realnostjo in željami je velika razlika. Od vseh želja je na prvem mestu želja anke­ tirancev po branju knjig. Anketa je dalje postavila vpraša­ nja: kdo bere, zakaj bere, kaj bere, kje dobi knjigo, kje kupi knjigo in kdo ga o knjigah, zlasti o novitetah, obvesti. Na vprašanje, »kdo bere«, nam podatki ankete povedo, da so bralne navade pri mladih ljudeh bolj razvite kot pri odraslih, da že­ lja po branju raste s stopnjo izobraz­ be in da približno 47% Slovencev ne prebere niti ene knjige na leto. Kako pridejo bralci do knjige? Anketiranci so odgovorili, da na tri načine: z nakupom, z izposojo pri znancih in z izposojo v javni knjiž­ nici. 49,4 °/o anketirancev je pove­ dalo, da si v enem letu niso izpo­ 148 Knjižnica 19(1975)1-4

RkJQdWJsaXNoZXIy