Katarina Habe 1 , Ana Smolnikar 2 1Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo 2Osnovna šola Danile Kumar DEJAVNIKI OBLIKOVANJA GLASBENE SAMOPODOBE UÈENCEV, KI OBISKUJEJO GLASBENO ŠOLO Izvleèek Namen prispevka je predstaviti glasbeno samopodobo uèencev, ki obiskujejo javno glasbeno šolo. Zanimalo nas je, kako je glasbena samopodoba povezana s splošno samopodobo uèencev in ali obstajajo razlike v glasbeni samopodobi glede na spol, starost ter število let obiskovanja glasbene šole. Prav tako smo eleli osvetliti, kakšna je vloga staršev in uèiteljev pri oblikovanju glasbene samopodobe ter kakšna je njena povezanost z oceno pri glavnem in glasbenoteoretiènem predmetu. Pri raziskavi je sodelovalo 225 uèencev nijih glasbenih šol, starih od 10 do 16 let (133 deklic, 92 deèkov). Za to raziskavo smo oblikovali Vprašalnik glasbene samopodobe ter preverili njegove merske karakteristike. Rezultati raziskave so pokazali, da je glasbena samopodoba veèine uèencev pozitivna in da pri glasbeni samopodobi ne obstajajo pomembne razlike glede na spol. Poleg tega imajo posamezniki s pozitivno splošno samopodobo tudi pozitivno glasbeno samopodobo. Ugotovili smo, da glasbena samopodoba ni povezana s starostjo in z leti glasbenega izobraevanja, našli pa smo pomembne povezave tako z oceno pri individualnem predmetu (inštrument/petje) kot z oceno pri nauku o glasbi. Izkazalo se je, da imajo pri oblikovanju glasbene samopodobe pri uèencih v niji glasbeni šoli najveèjo vlogo uèitelji individualnega in skupinskega glasbenega pouka. Kljuène besede: glasbena samopodoba, nija glasbena šola, uèenje inštrumenta/petja, nauk o glasbi/solfeggio, vloga uèitelja glasbe Abstract Factors, that Influence Musical Self-Image in Pupils, Who Attend Music Schools The aim of our research was to explore factors, that influence musical self-image in pupils who attend public music school. We wanted to establish the differences in musical self-image with respect to gender and social support of parents and music teachers. Furthermore we explored connections between musical self-image and general self-image, age and the number of years of attending music school and grades in individual/group practice. The research was conducted on 225 students of basic music schools, aged between 10 and 16 (133 girls, 92 boys). For the purpose of the research, a Scale of Musical Self-Image was developed and its psychometric characteristics were established. The results show that the musical self-concept of most students is positive and that there are no major differences regarding to gender. Those individuals that have a positive general self-image also have a positive musical self-image. The musical self-image has no connection with the age and the number of years of music education. There is a strong connection, however, with the grade in the instrumental practice as well as with the grade in music theory. Moreover, the research reveals that instrument and music theory teachers have a central role in developing musical self-image of basic music school students. Keywords: musical self-image, basic music school, instrumental/singing practice, music theory/solfeggio, the role of music teacher 255 Katarina Habe, Ana Smolnikar, DEJAVNIKI OBLIKOVANJA GLASBENE SAMOPODOBE ... Uvod Naèin, kako vidimo sami sebe na razliènih podroèjih svojega delovanja, torej kakšna je naša slika o sebi, ima pomemben vpliv na uspešnost v ivljenju, pa tudi na naše psihièno blagostanje. Naša samopodoba se zaène graditi e zelo zgodaj in je socialni konstrukt, na katerega pomembno vplivajo najprej starši ali skrbniki, pozneje vzgojitelji in uèitelji, v obdobju adolescence pa tudi vrstniki in mediji. Glasbena šola je prostor, ki posamezniku omogoèi, da oblikuje svojo identiteto, je okolje, ki otroku ponudi monost, da prek obèutka glasbene kompetentnosti s pomoèjo pozitivnih izkušenj in oblikovanja samoregulacijskih vešèin razvije zdravo in stabilno samopodobo. Glasbena šola marsikateremu otroku predstavlja okolje, kjer najde svoj pravi jaz, ga izrazi, uresnièi in razvija, kjer se lahko izkae in pridobi bogate izkušnje, ki mu pomagajo tudi na drugih podroèjih ivljenja. Pri tem odigra zelo pomembno vlogo uèitelj. In èe govorimo o uèenèevi samopodobi, so predvsem osebnostne lastnosti uèitelja tiste, ki najpomembneje vplivajo na izgrajevanje uèenèeve slike o sebi kot glasbenika in èloveka nasploh. Zato smo ta pomembni psihološki konstrukt eleli preuèiti tudi v okviru glasbenega šolanja. Opredelitev splošne, uène in glasbene samopodobe Samopodoba je eden najbolj preuèevanih konstruktov na podroèju psihologije. ”Je eno izmed temeljnih podroèij osebnosti, ki se postopno oblikuje od otroštva dalje in se spreminja ter razvija celo ivljenje. Predstavlja celoto predstav, stališè, potez, lastnosti, mnenj in drugih psihiènih vsebin, ki jih èlovek pripisuje samemu sebi” (Kobal, 2000, str. 9). Zajema obèutke samozaupanja, lastne vrednosti, samosprejemanja in obèutek kompetentnosti, ki se oblikuje prek izkušenj in je moèno pogojen z atribucijami ter ocenjevanjem posameznikovega vedenja s strani pomembnih ostalih (Shavelson idr., 1976). Preden se lotimo opredeljevanja samopodobe, je potrebno povedati, da na tem podroèju še vedno vlada terminološka neenotnost. Pogostokrat se enaèijo termini samopodoba, samospoštovanje, samouèinkovitost in samozavest. Mojca Juriševiè (1997), najvidnejša raziskovalka samopodobe v slovenskem prostoru, navaja, da za ta koncept tudi pri tujih avtorjih zasledimo razliène izraze. Najpogosteje se uporablja termin self-concept, pogostokrat pa se sreèamo z izrazi self-esteem, self-image, self-shema, self-understanding, self-appraisal in self-efficiacy. V slovenskem strokovnem prostoru se ravno tako pojavljajo terminološke teave, pri èemer nekateri naši avtorji razumejo samopodobo kot pojem samega sebe (npr. Z. Cugmas), pojem sebe (npr. T. Lamovec), posameznikov jaz – self (npr. Musek). Branden (1992), ki velja za zaèetnika sodobnega pojmovanja samopodobe, jo opredeljuje kot vsoto samouèinkovitosti (zaupanje v lastne sposobnosti in sposobnost samonadzora) in samospoštovanja (pozitivna stališèa do sebe in zaupanje v lastne vrednote). Samopodobo lahko opredelimo kot kognitivno reprezentacijo lastnega jaza. To je socialni konstrukt, ki vsebuje splet hierarhièno urejenih samozaznav na razliènih podroèjih posameznikovega delovanja. Samopodoba je razvojno pogojena in se oblikuje na podlagi socialnih interakcij (Juriševiè, 1997). 256 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek Raziskovalci so sèasoma prevzeli veèdimenzionalno opredelitev samopodobe, izhajajoè iz kompleksnosti in zapletenosti tega psihološkega koncepta (Bandura, 1977, 1986, 1991; Byrne, 1996; Reynolds, 1992; Vander Ark, 1989; Winne & Marx, 1981, v Scalas idr., 2016). Najpogosteje se opredeljuje s pomoèjo Shavelsonovega modela samopodobe (1976, v Šimnic Novak, 2016), ki deli samopodobo na uèno in neuèno. Uèna samopodoba je zaznava lastne uène kompetentnosti na razliènih uènih podroèjih, ki pomembno vpliva na uèno uspešnost (Juriševiè, 1999) in se deli na telesno, èustveno in socialno. Glasbeno samopodobo lahko prepoznamo v okviru specifiène uène samopodobe, prav tako pa se posredno povezuje z vsemi tremi dimenzijami neuène samopodobe. Glasbena samopodoba predstavlja posameznikovo umešèenost v glasbi in zajema njegovo splošno vlogo – izvajalca, skladatelja, uèitelja, vlogo glede na instrument, ki ga igra, in njegovo glasbeno preferenco (Hargreaves idr., 2002, v Scalas idr., 2016). Glasbena samopodoba (Vispoel, 1994, 2003, v Scalas idr., 2016) zajema zaznave, preprièanja in predstave o posameznikovih sposobnostih in potencialih (Schnare idr., 2012, v Scalas idr., 2016) ter predstavlja kljuèno komponento samoreprezentacij študentov glasbe, amaterskih ali profesionalnih glasbenikov. Glasbena samopodoba se deli na specializirana podroèja vešèin, spretnosti in znanj, kot so komponiranje, igranje, petje, dirigiranje, branje not itd. (Vispoel, 1995, 2003; Yeung idr., 2001 v Scalas idr., 2016). Pozitivna glasbena samopodoba napoveduje uporabo notranjih atribucij glasbenih dosekov in višje nivoje vloenega truda pri glasbeni izvedbi (Austion & Vispoel, 1998; Schmidt, 2005, v Scalas idr., 2016), prav tako pa je povezana predvsem z notranjo motivacijo za vadbo inštrumenta/petja (Sandene, 1997; Schmidt, 2005; West, 2013, v Scalas idr., 2016). F. L. Scalas s sodelavci (2016) je ugotovila, da povezav med specifiènimi in splošnimi podroèji samopodobe ne moremo posploševati na vsa podroèja, saj gre za bolj kompleksne odnose, kot je bilo mišljeno vèasih. Shavelsonov model je dinamièen, saj sprememba podpodroèja na niji stopnji lahko vpliva na spremembo na višji stopnji (Kobal Grum idr., 2003). To pomeni, da lahko glasbena samopodoba vpliva tudi na uèno in splošno samopodobo. Dejavniki razvoja samopodobe Pri opredeljevanju dejavnikov, ki vplivajo na oblikovanje samopodobe, se bomo ob predpostavki naše raziskave osredotoèili na vplive spola, staršev, uèiteljev in vrstnikov. Pri razvoju samopodobe je nujen proces identificiranja z lastno spolno vlogo. Otrok oblikuje svojo samopodobo z identificiranjem s sebi pomembnimi drugimi, predvsem s staršem istega spola. Razlike v samopodobi deklic in deèkov je opaziti predvsem na telesnem podroèju, to pa po B. B. Youngs (2000) vpliva tudi na ostala podroèja samopodobe, saj zaènejo otroci graditi koncept svoje osebnosti in osebnosti drugih najprej po zunanjem videzu. Marsh s sodelavci (1990, v Juriševiè, 1999) poroèa o bolj pozitivni samopodobi deklic pri branju in šolskih predmetih, pri deèkih pa na podroèju telesnih zmonosti in videza ter pri matematiki, medtem ko so bile razlike med spoloma pri splošni samopodobi zanemarljive. T. Lamovec (1987) navaja, da se fantje v slovenskem kulturnem okolju vrednotijo bolj pozitivno kot dekleta, Z. Cugmas (1988) pa dodaja, da 257 Katarina Habe, Ana Smolnikar, DEJAVNIKI OBLIKOVANJA GLASBENE SAMOPODOBE ... imajo fantje višja prièakovanja na podroèju lastnega uspeha, èeprav svoje sposobnosti v primerjavi z dekleti mnogokrat precenjujejo. Pri oblikovanju posameznikove identitete številne raziskave kaejo na kljuèno vlogo socialnih dejavnikov (A. Smolnikar, 2015). Na osnovi odnosov z drugimi, njihovih odzivov in povratnih informacij ugotovimo, kako nas okolica zaznava. Naèin, kako nas drugi vidijo, doloèa našo lastno zaznavo sebe (Lamovec, 1994, v Smolnikar, 2015). Ljubezen in skrb, ki ju starši izkazujejo svojemu otroku, pomagata razviti osnovni obèutek varnosti in zaupanja, torej temelje zdrave samopodobe. Otrok tako spozna, da je sprejet in da ima vpliv na socialno okolje (Harter, 1983; Hoing, 1984, po Marshall, 1989, v Juriševiè, 1999). Po raziskavah sodeè imajo otroci, katerih starši so sprejemajoèi, soèutni, razumevajoèi, k otroku usmerjeni in pomirjujoèi, dobro razvito samozavest ter preprièanje v lastne zmonosti in identiteto. Temu sledi konstruktiven in uspešen odnos (Eshelman, 1994, v Davidson, Borthwick, 2002, povzeto po Smolnikar, 2015). Ravno nasprotno pa neodzivni starši kaejo pomanjkljivo razumevanje otrok. Otroci takšnih staršev pogosteje razvijejo kognitivne teave, imajo slabše socialne odnose, nevrotiène teave, doivijo psihofiziološke motnje in povzroèajo izgrede (Conger, 1991, v Davidson, Borthwick, 2002, povzeto po Smolnikar, 2015). Pri oblikovanju otrokove uène samopodobe po Burnsovih besedah (1982, v Juriševiè, 1999, povzeto po Smolnikar, 2015) odigrajo pomembno vlogo predvsem psihološke izkušnje, pridobljene v sklopu t. i. èustveno-socialnega kurikuluma, kjer se prek socialnih interakcij izgrajuje uèenèeva šolska, telesna in socialna samopodoba. Uèitelj je pomemben lik, ki z izraanjem svojih prièakovanj, s povratnimi informacijami, stilom pouèevanja in predvsem s svojo osebnostjo sporoèa uèencu, kakšno mnenje ima o njem (Pratneker, 2010). Odnos med uèencem in uèiteljem vpliva na glasbeni razvoj uèenca. Lamont (2002, v Creech, Hallam, 2011) je v raziskavi ugotovil, da raje kot ima uèenec svojega uèitelja, boljšo glasbeno samopodobo razvije. Osebnostne znaèilnosti uèitelja individualnega pouka, kot npr. ekstravertiranost/introvertiranost in zaznavanje/intuicija, prispevajo k obsegu ponujene pozitivne povratne informacije. Bolj pozitivne povratne informacije dajejo relativno ekstravertirani in intuitivni uèitelji. Potrebno je poudariti, da uèenci svoje uèitelje pogosto posnemajo. Èe ti izarevajo predanost glasbi, se bo le-ta odraala v vedenju njihovih varovancev. Kakovost uèiteljevega dela je pomembna za glasbeni in širši estetski razvoj, oblikovanje vrednostnega sistema ter osebnosti razvoj uèenca (Rotar Pance, 2006). Med šolanjem, še posebej od adolescence dalje, vplivajo na posameznikovo samopodobo tudi vrstniki (Robinson idr., 1990, v Kobal, 2000). Cohen zato meni, da bi morali uèitelji spodbujati pozitivne interakcije med uèenci, tudi z uporabo metode kooperativnega uèenja (Cohen, 1994, v Kobal, 2000). 258 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek Vpliv samopodobe na uèno uspešnost Chapman in Tunmer (1997, v Juriševiè, 1999) navajata, da lahko prepoznamo odnos med uèno samopodobo in uèno uspešnostjo na podlagi razvojne pogojenosti, kar je razvidno iz spodnje sheme (Pratneker, 2010, str. 19): Zaèetno obdobje osnovnega šolanja (prvo triletje): uèna uspešnost › uèna samopodoba Srednje obdobje osnovnega šolanja (drugo triletje): uèna uspešnost - uèna samopodoba Zakljuèno obdobje šolanja (tretje triletje): uèna samopodoba › uèna uspešnost Marsh (1990, v Juriševiè, 1999a) opisuje dva modela, s katerima razlaga, kako uèenci ocenjujejo lastne uène doseke na podlagi socialne primerjave z vrstniki. Model uèinka velike ribe v majhnem ribniku pojasnjuje, kako enako sposobni uèenci oblikujejo manj pozitivno uèno samopodobo, kadar svoje doseke primerjajo z doseki sposobnejših vrstnikov, na drugi strani pa oblikujejo bolj pozitivno uèno samopodobo, kadar svoje doseke primerjajo z doseki manj sposobnih vrstnikov. Model notranjega/zunanjega referenènega okvira pa predvideva, da se samopodoba na besednem in matematiènem podroèju sooblikujeta na osnovi dveh vrst primerjav: ko uèenci samozaznave bralne/matematiène uspešnosti primerjajo z lastnimi zaznavami uspešnosti sovrstnikov (zunanja primerjava) in ko svoje samozaznave lastnih zmonosti na podroèju matematike primerjajo s samozaznavami lastnih zmonosti na podroèju branja (Juriševiè, 1999). Uèinki aktivnega glasbenega udejstvovanja na samovrednotenje S preuèevanjem povezanosti vplivov glasbenega udejstvovanja z razliènimi koncepti samovrednotenja so se ukvarjali številni avtorji. V okviru obièajnih šol so najveèkrat preuèevali povezanost s samopodobo, v okviru specializiranega glasbenega izobraevanja (obiskovanje glasbenih šol) pa je bilo najveè raziskav v povezavi s samouèinkovitostjo. Veèina rezultatov potrjuje pozitivne uèinke aktivnega ukvarjanja z glasbo na posameznikovo samovrednotenje. Številne študije potrjujejo obstoj pozitivnih povezav med sodelovanjem v zboru, orkestru ali uèenjem inštrumenta in samovrednotenjem (Amchlin idr., 1991; Costa-Giomi, 2004; Duke idr., Wolfe, 1997; Hietolahti-Ansten in Kalliopuska, 1991; Nollin in Vander Arks, 1977; Ritchie in Williamon, 2011a, b; Wig in Boyle, 1982; Wood, 1973, v Habe, 2005), kljub temu pa nekatere študije teh povezav niso dokazale (Legette, 1994; Linch, 1994, v Habe, 2005). Pogosto se uèinki aktivnega ukvarjanja z glasbo pokaejo šele po doloèenem obdobju izvajanja glasbenih dejavnosti (Vitouch idr., 2009, v Degé idr., 2014). Pri glasbeno aktivnih posameznikih je prepoznati boljšo disciplino, motivacijo, èustveno obèutljivost in obèutek za timsko delo (Hietolahti-Ansten, Kalliopuska, 1990; Hurwitz idr., 1975; Orsmond, Miller, 1999; Rauscher, Zupan, 2000; Schellengerg, 2001; Shore, Strasser, 2006; Warner, 1999, v Rickard idr., 2012), kar vpliva na pozitivno samopodobo. Uèenje glasbe lahko spremeni pristop k nalogam in tako vpliva na uèno samopodobo, posebej zato, ker je aktivnost podobna šolskim aktivnostim, posameznik pa na podlagi glasbene izvedbe prejme 259 Katarina Habe, Ana Smolnikar, DEJAVNIKI OBLIKOVANJA GLASBENE SAMOPODOBE ... povratne informacije. Ure glasbe so podobne ostalim šolskim dejavnostim, zato je mogoèe, da bodo uèenci doseeni naèin dela prenesli na ostala podroèja uèenja. Ker delo poteka v malih skupinah ali individualno, je obravnava snovi bolj prilagojena stopnji posameznikovih sposobnosti, kar poveèa monost boljših rezultatov. Uèenci dobivajo njim izvedljive naloge, prav tako pa izkusijo vrednost dela in vaje za dosego doloèenega nivoja glasbene izvedbe (Schellenberg, 2006a, v Degé idr., 2014). Pri odraslih se glasba uporablja kot uèinkovito terapevtsko sredstvo v skupinski terapiji posameznikov, ki niso dovolj samozavestni (Clendonon-Wallen, 1991; Kiviland, 1986, v Šeško & Habe, 2013). Bistvene psihološke izboljšave po rednem stiku z glasbo so še posebej vidne pri posameznikih s psihiènimi ali vedenjskimi teavami. Sausser in Waller (2006; Sharma, Jagdev, 2012) sta pri delu z depresivnimi pacienti ugotovila, da glasba poveèuje samoizraanje in samozavest. Tudi otrokom z visoko agresivnim vedenjem, ki so se dvakrat tedensko po 50 minut ukvarjali z glasbo (petje, izdelovanje inštrumentov in igranje, risanje ob glasbi, pisanje pesmi), se je izboljšala samozavest, število agresivnih izpadov pa se je zmanjšalo (Choi idr., 2007, v Sharma, Jagdev, 2012). M. Pepelnak Arneriæ (1997) je v svojem glasbeno-terapevtskem delu z gojenci razliènih psihiatriènih in vzgojno-varstvenih ustanov po Sloveniji ugotovila, »da jim glasba pomeni sprostitev, da doloèena glasba spodbuja v njih nekaj nenega, da so ponosni na uspešno nastopanje pred gojenci in vzgojitelji, da jim ta tudi zagotavlja nekoliko spremenjen poloaj med sogojenci, da jih obljuba muziciranja motivira za redno šolsko delo, hkrati pa so spoznali, da lahko tudi sami dosegajo uène uspehe, èe vloijo doloèen trud« (Pepelnak Arneriæ, 1997, str. 101). Ukvarjanje z glasbo je zaradi skupinskega dela in sodelovanja zelo uèinkovit medij za razvoj socialnih vešèin. Skupinsko glasbeno ustvarjanje namreè pomaga razvijati obèutek empatije in spodbuja uèinkovito medosebno sodelovanje. Glasba je neogroujoèa, podpira psihološki razvoj posameznika, otrokom je naravno privlaèna in jim zagotavlja prilonost, da se ob njej poèutijo dobro v svoji koi in kot èlani skupine (Humpal, 1991 idr. v Rickard, idr., 2012). Raziskava Namen raziskave in raziskovalne hipoteze Namen naše raziskave je bil ugotoviti, kakšna je glasbena samopodoba otrok, ki obiskujejo nijo glasbeno šolo. Poleg tega smo eleli preveriti, ali obstajajo razlike v glasbeni samopodobi glede na spol, starost, leta glasbenega izobraevanja in ocene v glasbeni šoli. Glasbena samopodoba v Sloveniji še ni bila preuèevana, zato smo eleli oblikovati tudi vprašalnik glasbene samopodobe in preveriti njegove psihometriène karakteristike. Na podlagi predhodnih raziskav smo si zastavili naslednje hipoteze: H1: Pri glasbeni samopodobi obstajajo razlike glede na spol. 260 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek H2: Med glasbeno samopodobo in starostjo (H2.1) ter leti obiskovanja GŠ (H.2.2) obstaja povezanost. H3: Med glasbeno samopodobo in oceno pri inštrumentu/petju (H3.1) oz. oceno pri nauku o glasbi/solfeggiu (H3.2) obstaja povezanost. H4: Uèenci, ki jih starši (H4.1)/uèitelji (H4.2) spodbujajo, imajo bolj pozitivno glasbeno samopodobo. H5: Med pomembnejšimi glasbenimi doseki in glasbeno samopodobo obstaja povezanost. H6: Med glasbeno in splošno samopodobo obstaja povezanost. Metodologija Poskusne osebe Pri raziskavi je sodelovalo 225 uèencev štirih slovenskih glasbenih šol (GŠ) (133 deklic, 92 deèkov), starih od 10 do 16 let (M = 12,53). Inštrumenti Za raziskavo je bil oblikovan Vprašalnik glasbene samopodobe (Smolnikar, Habe & Jerman, 2015). Vprašalnik je najprej vseboval 22 trditev. Na podlagi metode glavnih komponent smo pozneje izloèili 13 trditev, na koncu pa zaradi nizke zanesljivosti še eno. Tako je konèni vprašalnik vseboval osem trditev, ki so jih poskusne osebe ocenjevale na 5-stopenjski Likertovi lestvici. Vkljuèene trditve so tvorile dva faktorja, ki smo ju poimenovali (1) preprièanost v dobre glasbene sposobnosti in (2) neproblematièno usvajanje tehniènih posebnosti. 1. Imam dober obèutek za ritem. 2. Tehniène posebnosti v skladbah brez problemov osvojim. 3. Menim, da sem dober glasbenik/glasbenica. 4. Preprièan/-a sem, da imam dobre glasbene sposobnosti. 5. V vlogi glasbenika/glasbenice se poèutim samozavestno. 6. Ukvarjanje z glasbo me osreèuje. 7. Zase mislim, da sem uspešen/-na glasbenik/glasbenica. 8. Kot glasbenik/glasbenica se cenim. Zanesljivost vprašalnika je bila preverjena z izraèunom Cronbachovega alpha koeficienta, ki je znašal = ,874, kar prièa o visoki zanesljivosti. 261 Katarina Habe, Ana Smolnikar, DEJAVNIKI OBLIKOVANJA GLASBENE SAMOPODOBE ... á Postopek Zaradi preverjanja razumljivosti vprašalnika (namenjen je bil razliènim starostnim skupinam otrok) in èasa reševanja je bila najprej izvedena pilotska študija. Anketiranje je potekalo skupinsko pod vodstvom testatorja od 12. 3. do 10. 4. 2015 v štirih slovenskih GŠ. Izvedeno je bilo pri predmetih Nauk o glasbi v 4., 5. in 6. razredu ter Solfeggio I. in II. Èas reševanja je bil od 10 do15 minut. Podatki so bili obdelani s programom SPSS 21. Rezultati Preverjanje hipoteze 1: Pri glasbeni samopodobi obstajajo razlike glede na spol. Tabela 1: Prikaz pomembnosti razlik v glasbeni samopodobi glede na spol Spol N Aritmetiènasredina Standardni odklon t p Deklice 133 3,91 ,959 -,461 ,646 Deèki 92 3,93 ,994 Iz Tabele 1 je razvidno, da imajo tako deèki kot deklice pozitivno glasbeno samopodoba in da razlike med spoloma niso statistièno pomembne. Tako prvo hipotezo zavrnemo. Preverjanje hipoteze 2: Med glasbeno samopodobo in starostjo (H2.1) ter leti obiskovanja GŠ (H.2.2) obstaja povezanost. Na podlagi izraèuna korelacijskega koeficienta, ki je med glasbeno samopodobo in starostjo znašal r = 0,001 ter med leti obiskovanja GŠ r = 0,083, zavrnemo drugo hipotezo. Na podlagi tega zakljuèimo, da starost in leta obiskovanja GŠ nimata opaznejšega uèinka na oblikovanje glasbene samopodobe. Preverjanje hipoteze 3: Med glasbeno samopodobo in oceno pri inštrumentu/petju (H3.1) oz. oceno pri nauku o glasbi/solfeggiu (H3.2) obstaja povezanost. Na podlagi izraèuna korelacijskega koeficienta – med glasbeno samopodobo in oceno pri individualnem predmetu je znašal r = 0,343, pri NGL/solfeggiu pa r = 0,187 – ki je bil v obeh primerih statistièno pomemben na nivoju 0,005, lahko sprejmemo tretjo hipotezo in potrdimo pomembno povezanost med glasbeno samopodobo in ocenami v GŠ. Preverjanje hipoteze 4: Uèenci, ki jih starši (H4.1)/uèitelji (H4.2) spodbujajo, imajo bolj pozitivno glasbeno samopodobo kot tisti, ki teh socialnih spodbud nimajo. 262 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek Tabela 2: Prikaz pomembnosti razlik v glasbeni samopodobi glede na socialne spodbude staršev in uèiteljev N Aritmetiènasredina Standardni odklon t p SPODBUDE STARŠEV DA 216 3,94 ,973 1,605 0.110 NE 9 3,91 ,895 SPODBUDE UÈITELJEV DA 215 3,95 ,974 2,428 0.016* NE 10 3,35 ,846 Iz Tabele 2 je razvidno, da starši starši nimajo pomembnega vpliva na glasbeno samopodobo, medtem ko ima pomemben vpliv vloga uèiteljev. Torej lahko èetrto hipotezo delno sprejmemo. Preverjanje hipoteze 5: Med pomembnejšimi glasbenimi doseki in glasbeno samopodobo obstaja povezanost. Na podlagi izraèuna korelacijskega koeficienta, ki je znašal r = 0,278 (p = 0,001), lahko sklepamo o pomembni povezanosti med glasbeno samopodobo in številom pomembnejših glasbenih dosekov. Preverjanje hipoteze 6: Med glasbeno in splošno samopodobo obstaja povezanost. Na podlagi izraèuna korelacijskega koeficienta, ki je znašal r = 0,424 (p = 0,000), lahko sklepamo o pomembni povezanosti med glasbeno in splošno samopodobo. Razprava V prièujoèi raziskavi smo se osredotoèili na preuèevanje glasbene samopodobe uèencev nije glasbene šole. Zanimale so nas razlike pri glasbeni samopodobi uèencev glede na spol in socialne spodbude staršev in uèiteljev. Prav tako smo eleli osvetliti, kakšna je povezanost glasbene samopodobe s starostjo, z leti glasbenih izkušenj, s številom pomembnih glasbenih dosekov in s splošno samopodobo. Na podlagi dobljenih rezultatov ugotavljamo, da pri glasbeni samopodobi ne obstajajo pomembne razlike glede na spol. Naši rezultati niso skladni z izsledki drugih raziskav, ki obièajno potrjujejo bolj pozitivno uèno samopodobo, katere del je tudi glasbena, pri deklicah (Lamovec, 1987). Tudi raziskava med slovenskimi osnovnošolci je pokazala, da v samospoštovanju sicer ne obstajajo razlike glede na spol, so se pa te potrdile pri glasbeni samouèinkovitosti, kjer so deklice poroèale o višji samouèinkovitosti kot deèki (Šeško, 2010). Ugotovili smo, da glasbena samopodoba ni povezana s starostjo in z leti glasbenih izkušenj. To je v skladu z izsledki S. Šeško (2010), ki prav tako niso pokazali pomembne povezanosti s samospoštovanjem in samouèinkovitostjo na eni strani ter starostjo na 263 Katarina Habe, Ana Smolnikar, DEJAVNIKI OBLIKOVANJA GLASBENE SAMOPODOBE ... drugi. Rosenberg (1986, v Kobal 2000) sicer navaja, da je v obdobju od 8. do 11. leta otrokovo samospoštovanje razmeroma stabilno in nerealno visoko, med 12. in 13. letom se zniuje in je manj stabilno, po 14. letu pa se spet postopno viša in postaja stabilnejše. Morda se tovrstne razlike niso pokazale pomembne, ker je raziskava zajela zgolj starostni razpon otrok od 10 do 16 let, torej v obdobju zgodnje adolescence. Èe bi primerjali glasbeno samopodobo posameznikov razliènih starostnih obdobij, bi verjetno ugotovili, da je v obdobju mladostništva – za razliko od otroštva ali zgodnje odraslosti – najmanj pozitivna. V tem obdobju namreè uèenci oblikujejo svojo identiteto in zato obièajno tudi na podroèju glasbene identitete pogosteje poroèajo o dvomih vase. Med glasbeno samopodobo ter ocenami pri individualnem (inštrument/petje) in pri skupinskem pouku (NGL, solfeggio) se je potrdila pomembna povezanost. Znaèilnost tega obdobja je namreè interaktivni odnos med uèno uspešnostjo in samopodobo v drugi triadi in vpliv uène uspešnosti na pozitivno samopodobo v tretji triadi (Chapman in Tunmer, 1997, v Juriševiè, 1999). Iz tega lahko sklepamo, da je prisoten podoben vpliv tudi pri glasbeni samopodobi. Prav tako S. Šeško (2010) poroèa, da obstaja pomembna povezanost med samospoštovanjem in samouèinkovitostjo s splošnim uènim uspehom, kar navaja tudi Coopersmith v svoji raziskavi iz leta 1967 (Kobal, 2000). Zanimivo pa raziskava S. Šeško ni potrdila povezanosti med samospoštovanjem in samouèinkovitostjo ter oceno pri NGL. Ta povezanost je bila delno potrjena z oceno pri individualnem pouku (inštrument/petje), vendar le pri samouèinkovitosti, ne pa tudi pri samospoštovanju. Glasbeno samopodobo zaznamuje še odnos med uèencem in uèiteljem glasbe. Na podroèju glasbenega izobraevanja daje uèenec najveè veljave mnenju svojega glasbenega uèitelja, medtem ko starši in vrstniki na glasbeno samopodobo ne vplivajo pomembno. Podpora staršev naj bi bila pomemben dejavnik pri ohranjanju dobrega poèutja uèencev glasbe (Creech, Hallam, 2011), a v našem primeru zagotovo velja, da je uèitelj v šolskem okolju za samopodobo t. i. »pomembni drugi« (Percun, 1990, v Juriševiè, 1999). Na podlagi pridobljenih rezultatov naše raziskave ugotavljamo, da obstaja pomembna povezanost med glasbeno samopodobo in vlogo uèitelja, ne pa tudi staršev. Spoznali smo še, da se glasbena samopodoba pomembno povezuje s pomembnimi glasbenimi doseki (uvrstitve na tekmovanjih, samostojni koncerti, opravljene avdicije ipd.). Verjetno lahko veèinoma govorimo o interaktivnem vplivu, kjer pozitivna glasbena samopodoba vpliva na glasbene doseke, po drugi strani pa pomembnejši glasbeni doseki pomagajo pri oblikovanju pozitivne samopodobe. Na koncu smo potrdili tudi povezanost glasbene samopodobe s splošno samopodobo, kar je v skladu s Shavelsonovim modelom, ki opredeljuje samopodobo kot dinamièni kontrukt, saj sprememba podpodroèja na niji stopnji lahko vpliva na spremembo na višji stopnji (Kobal Grum idr., 2003). To pomeni, da lahko glasbena samopodoba vpliva tudi na uèno in splošno samopodobo. 264 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek Zakljuèki Poglavitne ugotovitve naše raziskave so, da je glasbena samopodoba uèencev slovenskih glasbenih šol pozitivna, da je najpomembnejši socialni dejavnik, ki vpliva na glasbeno samopodobo, uèitelj, da se ocene v GŠ pomembno povezujejo z glasbeno samopodobo in da je glasbena samopodoba pomembno povezana s splošno samopodobo. Naša raziskava ima tudi nekatere omejitve: lahko bi izboljšali strukturo vprašalnika in preverili veljavnost ob povezanosti z obstojeèimi vprašalniki, ki merijo razliène konstrukte samovrednotenja; zanimivo bi bilo podrobneje preuèiti ne samo vloge uèitelja na oblikovanje glasbene samopodobe, temveè tudi glasbeno samopodobo glasbeno nadarjenih uèencev. Prednosti naše raziskave so, da smo oblikovali vprašalnik za merjenje glasbene samopodobe in preverili njegove psihometriène karakteristike, ki so se izkazale kot zadovoljive, da je bil vzorec udeleencev reprezentativen in da je to prva raziskava o glasbeni samopodobi v slovenskem prostoru. Izvedena raziskava ima tudi praktiène implikacije, saj opozarja na pomen glasbene samopodobe kot pomembnega dejavnika oblikovanja splošne pozitivne samopodobe, na kljuèno vlogo uèitelja pri gradnji uèenèeve glasbene samopodobe in na pomen pozitivnih zgodnjih glasbenih izkušenj ter sistematiènega izgrajevanja pozitivne glasbene samopodobe kot pomembnega napovednika glasbene uspešnosti. Literatura Costa-Giomi, Eugenia. 2004. Effects of Three Years of Piano Instruction on Children’s Academic Achievement, School Performance and Self-Esteem. Psychology of music, let. 32, št. 2, str.139–152. Creech, Andrea, Hallam, Susan. 2011. Learning a musical instrument: The influence of interpersonal interaction on outcomes for school-aged pupils. Psychology of Music, let. 39. št. 1, str. 102–122. Cugmas, Zlatka. 1988. Razvoj jaza kot sistema samodejavnosti: (percepcija lastne kognitivne kompetence otrok od 5. - 8. leta starosti). Magistrsko delo. Ljubljana: Filozofska fakulteta: oddelek za psihologijo. Davidson, Jane W., Borthwick, Sophia J. 2002. Family Dynamics and Family Scripts: A Case Study of Musical Development. Psychology of Music, let. 30. št. 1, str. 121–136. Degé, Franziska, Wehrum, Sina, Stark, Rudolf, Schwarzer, Gudrun. 2014. Music lessons and academic self-concept in 12- to 14-year-old children. MUSICAE SCIENTIAE, l. 18, št. 2, str. 203–215. Habe, Katarina. 2005. Vplivi glasbe na kognitivno funkcioniranje. Doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska fakulteta: oddelek za psihologijo. 265 Katarina Habe, Ana Smolnikar, DEJAVNIKI OBLIKOVANJA GLASBENE SAMOPODOBE ... Juriševiè, Mojca. 1997. Dejavniki oblikovanja samopodobe šolskega otroka. Magistrsko delo. Ljubljana: Filozofska fakulteta: oddelek za psihologijo. Juriševiè, Mojca. 1999. Samopodoba šolskega otroka. Ljubljana: Pedagoška fakulteta. Kobal, Darja. 2000. Temeljni vidiki samopodobe. Ljubljana: Pedagoški inštitut. Kobal Grum, Darja, Leskovšek, Nuša, Ucman, Saša. 2003. Bivanja samopodobe. Ljubljana: i2. Lamovec, Tanja. 1988. Priroènik za psihologijo motivacije in emocij. Ljubljana: Znanstvena zaloba Filozofske fakultete. Pepelnak Arneriæ, Marija. 1997. Glasbena terapija pri otrocih in mladostnikih z motnjami osebnosti. Psihološka obzorja, l. 6. št. 3, str. 97–104. Pratneker, Nuša. 2010. Vloga uèitelja pri oblikovanju otrokove samopodobe. Diplomsko delo. Maribor: Pedagoška fakulteta: Oddelek za razredni pouk. Rickard, Nikki S., Appelman, Peter, James, Richard. 2012. Orchestrating life skills: The effect of increased school-based music classes on children’s social competence and self-esteem. International Journal of Music Education, l. 31. št. 3, str. 292–309. Rotar Pance, Branka. 2006. Motivacija- kljuè h glasbi. Nova Gorica. Educa. Scalas, L.Francesca, Marsh, W.Herbert, Vispoel, Walter, Morin, J.S. Alexandre, Wen, Zholnglin. 2016. Music self-concept and self-esteem formation in adolescence: A comparison between individual and normative models of importance wothin a latent framework. Psychology of music, 11-18. Psychology of Music 0305735616672317, first published on October 26, 2016 as doi:10.1177/0305735616672317 (12. 11. 2016) Schmidt, Charles P. 2005. Relations among motivation, performance achievement, and music experience variables in secondary instrumental students. Journal of research in music education, l. 53, št. 2, str. 134-147. Schnare, Benn, MacIntyre, Peter & Douchette, Jesslyn. 2012. Possible selves as a source of motivation for musicians. Psychology of music, l. 40, št. 1, str. 94–111. Sharma, Mamta, Jagdev, Tanmeet. 2012. Use of Music Therapy for Enhancing Self-esteem among Academically Stressed Adolescents. Pakistan Journal of Psychological Research, l. 27, št. 1, str. 53–64. Shavelson, Richard. J., Hubner, Judith J., Stanton, George C. 1976. Self-Concept: Validation of Construct Interpretations. Review of Educational Research, l. 46, št. 3, str. 407-441. Smolnikar, Ana. 2015. Samopodoba otrok v glasbeni šoli. Magistrsko delo. Ljubljana: Akademija za glasbo, Oddelek za glasbeno pedagogiko. Šeško, Saša. 2010. Povezanost samopodobe in glasbene izobrazbe pri osnovnošolcih. Diplomsko delo. Maribor: Pedagoška fakulteta, Oddelek za razredni pouk. Šeško, Saša, Habe, Katarina. 2013. Povezanost samopodobe in samouèinkovitosti z glasbenim izobraevanjem. Glasba v šoli in vrtcu, l. 17, št. ½, str. 37–44. 266 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek Šimnic Novak, Urška. 2016. Uèna samopdoba, atribucije in pojmovanje uènih sposobnosti uèencev drugega triletja osnovne šole. Magistrsko delo. Ljubljana: Pedagoška fakulteta. Vispoel, Walter. 2003. Measuring and understanding self-perceptions of musical ability. V H.W.Marsh, R.G.Craven, & D.M. McInerney (Ur.), International advances in self-research, l. 1, str. 151–180. Greenwich, CT: Information Age. West. 2013. Motivating music students: A review of the literature. Update, l. 31, str. 11–19. Youngs, Bettie B. 2000. Šest temeljnih prvin samopodobe: kako jih razvijamo pri otrocih in uèencih: priroènik za vzgojitelje in uèitelje v vrtcih, osnovnih šolah in srednjih šolah. Ljubljana: Educy. Summary Success in different domains of our life is significantly influenced by our self-image, which on the other hand is an important predictor of our psychological well-being. Music school is a place, where a child can develop a solid sense of self and gain feelings of competence through positive music experiences. Systematic development of musical skills demands a high degree discipline, self-regulation and offers a child many opportunities for self-reflection and self-growth. For many children music school represents a social environment, where she/he can develop positive self-identity. Sadly, for some children music school can also be a highly frustrating and stressful environment that can produce negative self-image and results in quitting a music school. In the process of development of music self-image, the role of a music teacher is one of the key factors. Music self-concept (Vispoel, 2003) integrates perceptions, beliefs and self-schemas about a person’s musical abilities and potential (Schnare, MacIntyre & Douchette, 2012). On the grounds of Shavelson model of self-concept (Shavelson, Hubner & Stanton, 1976) we could define music self-image as an academic part of a global self-image. Costa-Giomi (2004) reported significant increase in global self-esteem in children that were actively involved in piano playing. Music self-concept effects on many musicopsychological outcomes; it is an important predictor of intrinsic motivation for practice (Schmidt, 2005; West, 2013), higher levels of effort and performance in musical activity (Schmidt, 2005). A study (Šeško & Habe, 2013) conducted on Slovenian secondary school pupils had revealed that pupil’s self-image and self-efficacy are strongly connected to pupil’s grades in music lessons in secondary school. The relationship between grades in instrumental practice in music schools and self-image was not established, but on the other hand there was a strong connection between grades in instrumental practice in music schools and music self-efficacy. Positive self—image and self-efficacy were more expressed in individuals who attended music schools. On the theoretical grounds of previous research findings, we wanted to explore musical self- image of pupils attending basic music schools in Slovenia. Our purpose was to develop and validate an instrument for measuring musical self-image (Smolnikar, 2015) and to establish the role of different factors in developing musical self-image. 267 Katarina Habe, Ana Smolnikar, DEJAVNIKI OBLIKOVANJA GLASBENE SAMOPODOBE ... Furthermore, the connections between musical self-image and general self-image, age and the number of years of attending music school and grades in individual/group practice were of our concern. The research was conducted on 225 students of basic music schools, aged between 10 and 16 (133 girls, 92 boys). The results indicate that the musical self-image of most students is positive and that there are no major differences regarding to gender. Those individuals that have a positive general self-image also have a positive musical self-image and vice-versa. The musical self-image is not affected by age or the number of years of music education. There is a strong connection, however, with the grade in the instrumental practice as well as with the grade in music theory. Moreover, the results reveal that instrument and music theory teachers have a central role in developing musical self-image of basic music school students. The later finding is by our opinion of a great importance and requires some further systematic investigations. We are convinced that in music schools more focus should be directed towards acknowledging and enhancing socio-emotional factors of music education. We also believe that more strategic approach in developing positive musical self-image in children by music teachers should be considered. 268 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek